tag:blogger.com,1999:blog-3593270844674473741.post1571799889356183271..comments2024-01-28T12:53:43.431+02:00Comments on Pentti Murole blogi: Bulevardit – kolmas kohtuuhintaisuuden kuolemansyntipentti.murole@gmail.comhttp://www.blogger.com/profile/10866949038968371806noreply@blogger.comBlogger9125tag:blogger.com,1999:blog-3593270844674473741.post-73763941759017164432016-03-21T20:54:28.088+02:002016-03-21T20:54:28.088+02:00Muistan kaima hyvin tämän Tieahon kommentin näitte...Muistan kaima hyvin tämän Tieahon kommentin näitten kehä ykkösen sisäpuolisten säteittäisten väylien muuttamisesta kaduiksi. Silloisten laskelmien mukaan näitten tieosuuksien kunnossapidon siirtyminen kaupungille olisi vienyt noin 10 % kaupungin kunnossapitomäärärahoista ja parantaminen olisi tullut kaupungille kalliiksi. Kaupungilla ei olisi edes ollut kalustoa pitää näitä pääteitä kunnossa, etenkin talvella. Juurihan kaupunki oli saanut muutettua kehä kakkosen valtion tieksi, koska ei olisi voinut sitä omilla rahoillaan toteuttaa. Samoin Helsinkikin suostui muuttamaan kehä ykkösen alueellaan valtion tieksi, kun tajusi miten paljon sen kunnossapito ja parantaminen katuna tulisi maksamaan.<br />Lauttasaaren yleiskaavan yhteydessä laadittiin kaupunkibulevardien ilmanlaadusta selvitys. Raportista käy kiistatta selville terveysriskit. Länsiväylän liikennehän on 70 000 ajon/vrk. Metrosta huolimatta liikenne ei tästä laske. Länsiväylähän menee saaren läpi ja vaihtoehtoisia reittejä ei ole. Liikenne tulee väistämättä siirtymään asuinkaduille ja terveyshaitat lisääntyy. Ilman laatuhan huononee ja pitoisuudet kasvaa rajusti aina 140 metrin päähän länsiväylästä. Tutkimuksen on tehnyt ilmatieteen laitos.<br />Keilaniemen suunnitelmaaki laadittaessa kaavan ja tiesuunnitelman hyväksymispäätöksiin tuli maininta, ettei tornitalojen asuntoihin saa muuttaa asumaan, ennenkuin kehä ykkönen on siirtynyt katettuun tunneliin. Osin tämän takia hanke tehdään vaiheittain puolet tunnelista ja taloista ensin.<br />Mitä tulee näitten teitten muutamiseksi bulevardeiksi, joilla on tasoliittymät, liikennevalot ja suojatiet niin ilman mitään välityskykylaskelmia voidaan todeta, ettei niillä liikenne pelaa. Liikennemäärät ovat aivan liian suuret. Kaikki asuntokadutkin tukkeutuu, kun päätiet eivät vedä. Melu-ja saastehaitat ovat niin suuret, jotta niitten varsille ei asuntoja voi edes rakentaa. Ympäristösyistä näitä kaavoja ei tule yksikään viranomainen hyväksymään. Olisihan siinä Bulevardin laidassa mukava kävellä ja pyöräillä saasteen ja piehiukkasten seassa.PSahttps://www.blogger.com/profile/15728773557222466186noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3593270844674473741.post-4636075480687358202016-03-21T17:53:33.346+02:002016-03-21T17:53:33.346+02:00Pentti Sirola: Yleis- ja asemakaavat tosiaan vaadi...Pentti Sirola: Yleis- ja asemakaavat tosiaan vaaditaan ensin, eikä niiden tekeminen suju kädenkäänteessä, mutta näiden hyväksynnän suhteen valtiolla tai Helsingin ympäryskunnilla ei ole erityistä veto-oikeutta. Mahdollisten muotovirheiden osalta voidaan tietysti aina mennä hallinto-oikeuteen ja edelleen korkeimpaan hallinto-oikeuteen.<br /><br />Ja ihan oikeasti: Mitä erityisen valtakunnallista merkitystä Kehä I:n sisäpuolisella tieverkolla noin ylipäänsä on? Länsisatama ja Eteläsatama toki, mutta ei niiden saavutettavuus ole siitä kiinni, että matka-aika pidentyy muutaman minuutin Kehä I:n tasolta. Sitäpaitsi jos bulevardeja ei toteuteta, niin ruuhkat eivät tule olemaan ainakaan sen vähäisempiä, kuin mitä bulevardivaihtoehdossa, koska yhdyskuntarakenne jatkaa hajaantumistaan.<br /><br />Ja jottei meidän tarvitse mutuilla Helsingin liikennemäärien suhteen, niin tässä liikennemääräkartta vuodelta 2014: http://www.hel.fi/hel2/ksv/Aineistot/Liikennesuunnittelu/Liikennetutkimus/Liikennemaarat.pdf<br /><br />Mäkelänkadulla on vielä Uintikeskuksen kohdalla liikenteen määrä suurempi kuin Hämeenlinnanväylällä Metsäläntien eteläpuolella tai Turunväylällä. Merkittävästi (yli 1,5 kertainen) suurempia liikennemäärät ovat lähinnä Länsiväylällä ja Tuusunlanväylällä Kehä I:n tasolla.<br /><br />Noiden bulevardisoitavien moottoriteiden rakentamis- ja kunnossapitokustannukset ovat pikkurahaa siihen nähden, minkälainen asuntorakentamisen potentiaali siellä on.<br /><br />Tähän mennessä ainoa näkemäni vakava argumentti kaupunkibulevardeja vastaan on niiden varsilla kulkevien altistuminen melulle ja ilmansaasteille. Rakennusten sisätilojen ja sisäpihojen osalta ongelmaan on ratkaisut olemassa.<br /><br />Janne Peltola<br />Liikennealan konsultti ja opiskelijaJanne Peltolanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3593270844674473741.post-40729896915015315902016-03-21T10:51:40.348+02:002016-03-21T10:51:40.348+02:00Mukavaa tuo teidän pikku debattinne - Pentti ja Ja...Mukavaa tuo teidän pikku debattinne - Pentti ja Janne. Molemmat taitavat olla sekä oikeassa että väärässä. Muistan aina kunnioitetun ystäväni - liian aikaisin manalle menneen - Martti Tieahon huudahduksen kun Ilaskiven mietinnön esittelytilaisuudessa kerroimme suuresta ajatuksesta muuttaa Kehä I sisäpuoliset väylät kaduiksi. Hän huudahteli jotain siihen suuntaan ettei kukaan voi olla niin tyhmä kuin liikenneinsinööri. Se olin minä.pentti.murole@gmail.comhttps://www.blogger.com/profile/10866949038968371806noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3593270844674473741.post-84165419148683585332016-03-21T09:00:26.960+02:002016-03-21T09:00:26.960+02:00Jannelle kommenttina.
Täytyy muistaa, että ensiksi...Jannelle kommenttina.<br />Täytyy muistaa, että ensiksi täytyy muuttaa kaavat. Ensiksi yleiskaavat ja sitten asemakaavat. Ne eivät ole mitään pikkuasioita pääkaupuniseudulla. Vasta sen jälkeen aloitetaan kadunsuunnittelu ja tehdään kadunpitopäätökset. Täytyy huomioda myös,että kadunpitopäätöksiä ei voida tehdä pieninä pätkinä. Varsinkin länsiväylällä asia on erittäin hankala, kun välissä on myös kaupungin raja.<br />Täytyy myös muistaa maantielaki ja määrittely siellä, minkälaisille teille tulee kaavoituksessa merkitä liikennealue. Maanteitähän ovat tiet, jotka pääasiallisesti palvelevat muuta kuin paikallisliikennettä. Minä kylläkin uskon, että liikenne-ja viestintäministeriö ja ely-keskus tulevat tällaisia muutoksia vastustamaan ja kaavanmuutokset eivät tule menemään läpi. Tätä tarkoitin aiemmalla kommentilla,ettei valtion teitä voi niinvain muuttaa kaduiksi kuntien päätöksillä. Tuskin menevät edes läpi kaupungeissa kun sekä kunnossapitokustannukset että rakentamiskustannukset lyödään pöytään.<br />Mitä tulee taasen Bulevardeihin ja rinnastetaan säteittäiset pääväylät johonkin Mäkelänkatuun, Huopalahdentiehen tai Lajasalontiehen, niin täytyy todeta, että ne painivat ihan eri sarkoissa. Liikennemäärätkin painivat eri sarjoissa. Ympäristövaikutukset tulevat viimeistään kaatamaan nämä bulevardihouruilut. Melu-ja pienhiukkaspäästöt viimeistään kaatavat koko Bulevardisoinnin. Bulevardien varsille voidaan rakentaa ainoastaan korkeintaan opiskelija-asuntoja, niitä ei melu eikä saasteet häiritse. Kannattaa muuten lukasta ilmantutkimuslaitoksen lausunto Lauttasaaren yleiskaavasta. On aika murskaava.<br /><br />Pentti Sirola<br />EläkeläinenPSahttps://www.blogger.com/profile/15728773557222466186noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3593270844674473741.post-54819629537118758722016-03-20T23:02:28.711+02:002016-03-20T23:02:28.711+02:00Pentti Sirolalle kommenttina:
Maankäyttö ja raken...Pentti Sirolalle kommenttina:<br /><br />Maankäyttö ja rakennuslaissa lukee näin:<br /><br />86 a § (23.6.2005/504)<br />Maantien muuttaminen kaduksi<br /><br />Maantie, joka asemakaavassa on osoitettu kaduksi, muuttuu kunnan tekemällä kadunpitopäätöksellä kaduksi. Kadunpitopäätökset tulee tehdä tarkoituksenmukaisina kokonaisuuksina ottaen huomioon kunnossapidon vaatimukset ja maankäytön sekä tie- ja katuverkon toteutuminen.<br /><br />Maantie lakkaa 1 momentissa tarkoitetun kadunpitopäätöksen tultua voimaan ja maantien tiealue siirtyy samalla kunnan omistukseen.<br /><br />Minun tulkintani on, ettei tuossa pitäisi tuolta osin olla mitään epäselvää, että voiko Helsinki muuttaa Kehä I:n sisäpuoliset moottoritiet ja moottoritiemäiset pääväylät kaduiksi. V: Kyllä voi.<br /><br />Noin muuten toteaisin, ettei noissa bulevardeissa pitäisi olla mitään sen ihmeellisempää, kuin mitä Huopalahdentie tai Mäkelänkatu ovat. Ulkomailta löytyy runsaasti lisää esimerkkejä hyvistä toteutusvaihtoehdoista noille bulevardeille. Pysäköinnin tai tienylitysten järjestäminen ei ole mitään rakettitiedettä, vaan normaalia insinöörityötä.<br /><br />Janne Peltola<br />Liikennealan konsultti ja opiskelijaJanne Peltolanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3593270844674473741.post-78858896426073647882016-03-20T19:41:35.318+02:002016-03-20T19:41:35.318+02:00Onneksi kuopiovisioni on toistaiseksi kuultuihin m...Onneksi kuopiovisioni on toistaiseksi kuultuihin mielipiteisiin perustuvaa painajaisunta. Toivottavasti sellaisena säilyy. HTAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3593270844674473741.post-43448757560665926222016-03-20T18:35:03.623+02:002016-03-20T18:35:03.623+02:00Tämä Kuopion tapaus on ns. savolaista suuruudenhul...Tämä Kuopion tapaus on ns. savolaista suuruudenhulluutta. On tarttuva tauti, kun poliitikot käyvät virkamatkoilla vähänkin kauempana ja vielä rakentajien kustantamana.<br />Tämä porttiaiheinen maamerkkihän keksittiin 90-luvun taitteessa, kun alettiin ottamaan arkkitehteja mukaan tiensuunnitteluun. Siltojen ja alikulukäytävien nimetkin muutettin porteiksi.<br />Säteittäisille sisääntuloteillekin rakennettiin portti portin perään. Olihan se mukavaa ajella seitsemän portin läpi kaupungin keskustaan. Muistan , kun kinasin pitkään Espoon nimistölautakunnan kanssa sanasta portti. Minusta silta tai alikulkukäytävä pääte oli parempi. Sitten hokasin, että nämä kaupunkisuunnittelijat puhuikin siitä reiastä, josta ajetaan tie ali ja minä puhuin reiänympäryksestä eli rakenteesta, jota pitkin ajetaan toisen tien yli. Minusta nämä korkeat tornit sopii hyvin maisemaan, jos löytyy torneille vahvat perustelut ja paikka on sopiva.Keilaniemessä meni sellaiset reilu 10 vuotta, että nämä neljä 36-40 kerroksista pyöreää asuintornia saivat hyväksynnän ja juridisen lainvoiman. Kyllä siinä sai toisenkin palaverin istua ensin 5 vuotta virassaollessa ja sitten vielä 5 vuotta konsulttina.Nyt työt käynnistyivät kuukausi sitten. Muistuu mieleeni, kun olin reilut 40 vuotta sitten samassa paikassa suunnittelemassa siihen ensimmäistä tieyhteyttä.<br />PSahttps://www.blogger.com/profile/15728773557222466186noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3593270844674473741.post-39697640889287607232016-03-20T12:51:19.119+02:002016-03-20T12:51:19.119+02:00Pentille taas kiitokset
peustelluista tilannekatsa...Pentille taas kiitokset<br />peustelluista tilannekatsauksista koskien täydennysrakentamista Bulevardeista Keskuspuistoon. Taitavasti tehtyinä kaikista löytyy mahdollisuuksia, taitamattomasti päädytään Pentin mainitsemaan tallinnakaaokseen. Olevat asukkaateivät saisi kärsiä, ei Pakilassa, ei Pirkkolassa , ei Merihaassa, ei Skattalla. <br />Kuopiossa näen painajaisunia : ruutukavakseskustaan esitetään strategisiin kohtiin 24-kerroksisia torneja, joita motivoisaan porttiaiheisina maamerkkeinä ja jotka tukevat Puijon, Puijon tornin ja tuomiokirkon aiheistoa. Kyllä rakentajakytkentäiset päättäjät ja suunnittelijat osaavat.<br />Heikki Tegelman<br />eläkeläinenAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3593270844674473741.post-80694747798162717282016-03-19T09:33:20.294+02:002016-03-19T09:33:20.294+02:00Bulevardihumala on tänä päivänä taas muodissa tunn...Bulevardihumala on tänä päivänä taas muodissa tunnelihumalan laannuttua. <br />Miten hoidetaan melu, ilmanlaatu ja saastepitoisuudet, kun aletaan rakentaa bulevardeja ja niitten varrelle asuintaloja? Miten hoidetaa pysäköinti ja liikenne alueille kapeilla tienvarren maasuikaleilla? Miten hoidetaan kevyt liikenne vilkasliikenteisen tien varrella? Miten tien ylitys?<br />Kannattais tutustua myös raporttiin seudullisista vaikutuksista sekä ilmantutkimuslaitoksen raporttiin ilmanlaadusta bulevardien varrella.<br />Miten paljon bulevardit ruuhkauttavat alempaa tieverkkoa? Väylien kapasiteetti supistuu rajusti ja hyödyt jää saavuttamatta ja ovat jopa negatiivisia yhteiskunnalle.<br />Onneksi nämä kehä ykkösen sisäpuolella olevat säteittäiset pääväylät ovat valtion teitä ja niitä ei voi muuttaa kaduiksi edes kaavoituksella. Liikennenäärät ovat sen verran rajuja, ettei bulevardisointi onnistu, haitat ovat liian suuret. Alemmalla tieverkolla sitä voi kokeilla.<br /><br />Pentti Sirola<br />Tieseniori, eläkeläinen.PSahttps://www.blogger.com/profile/15728773557222466186noreply@blogger.com