tag:blogger.com,1999:blog-3593270844674473741.post3861599935597129041..comments2024-01-28T12:53:43.431+02:00Comments on Pentti Murole blogi: Matti saapasnahkatornissapentti.murole@gmail.comhttp://www.blogger.com/profile/10866949038968371806noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-3593270844674473741.post-44751071212460074192017-04-26T13:24:13.762+03:002017-04-26T13:24:13.762+03:00Tämä tunnelihumalahan lähti liikkeelle vuonna 1995...Tämä tunnelihumalahan lähti liikkeelle vuonna 1995 alkuvuodesta, kun Hintikasta tuli tiejohtaja. Hintikka erehtyi ostamaan asunnon kehä kakkosen melualueelta keran tienoilta. Otti esille silloin tunnelin, joka meni rantaradan ali. Suunnitelmissa kehä kakkonen meni rantaradan yli. Tehtiin selvitys ja sen pohjalta mentiin radan ali. Suurin ongelma ja haastavuushan oli palo-ja pelastusasiat. Mukaan tuli eu- direktiivi, jonka mukaan yli 500 metrin tunnelissa oli määrätyt vaatimukset. Lyhensin tunnelin 490 metriin ja näin päästiin eroon direktiivistä, mutta palo-ja pelastushommat suurinpiirtein hoidettiin viranomaisten vaatimusten mukaan. Sprinklereihin en sentään suostunut. Tämä 5% mainitsema kaltevuus on sellainen kultainen sääntö, varsinkin noususuunnssa. Laskussa voidaan tapauskohtaisesti tinkiä. Kajatien kanssa olin paljon tekemisissa kehän jatkon osalta Helsingin alueella 90-luvun alussa. Kova vastustaja oli kaup. valt. S-L Vehviläinen Kaarelasta. Mutta hyvin pärjäsin Kajatien kanssa.PSahttps://www.blogger.com/profile/15728773557222466186noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3593270844674473741.post-12254635339477968522017-04-26T09:32:17.115+03:002017-04-26T09:32:17.115+03:00Kaima!
Hauskaa että muistelet tuota. Nythän oli ni...Kaima!<br />Hauskaa että muistelet tuota. Nythän oli niin, että sinulta halusin mielipidettä Ragnar Wikströmin ja Kari Pöllän kanssa harrastustyönä laatimaamme vaihtoehtoiseen kehähäväyläsuunnitelmaan. Siinä varsinainen kehäväylä korvattiin Aleksin huoltotunnelin paikalle olleella kaksikerroksisella tunnelilla. Ajankohta oli vuosi 2002. Liikennesuunnittelupäällikkö Olli-Pekka Poutanenn hieman innostui, mutta teekkariaikojen alaiseni Jussi Kajatie ampui alas. Opettivat Ragnaria ja minua Senaatintorin laidalla maanalaisen väyläsuunnittelun saloista. Maksimikaltevuus oli 5 %. Siinä pääsääntö. Korpisen syvätunneli esitettiin aiemmin, 90-luvun puolivälissä. Se oli Kaisaniemen puiston alla. Silloin elettiin Salmivaaran aikoja. Hessu tyrmäsi kun sanoi sen törmäävän eduskunnan salaisiin käytäviin. Mutta kivaa oli!<br />pentti.murole@gmail.comhttps://www.blogger.com/profile/10866949038968371806noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3593270844674473741.post-64355359597309571902017-04-25T17:27:37.288+03:002017-04-25T17:27:37.288+03:00Minullakin muistuu mieleeni tuo kuvassa oleva kosm...Minullakin muistuu mieleeni tuo kuvassa oleva kosmoksen loosi ja apulaiskaupunginjohtaja Pekka Korpinen. Vuotta en muista , mutta taisi olla kehä kakkosen aikaan 90-luvun lopulla. Soitit sieltä loosista ja pyysit käymään Kosmoksessa. No tulin paikalle ja sinä esittelit laatimaasi keskustatunnelin suunnitelmaa. Olit saanut tehtävän Korpiselta laatia siitä vaihtoehtoisen suunnitelman Salmivaaran 350 miljoonan suunnitelman rinnalle. Sitä sitten siinä lounaan syömisen yhteydessä tutkailtiin ja asiasta keskusteltiin. Lounaana syötiin muistaakseni kuhaa ja jälkiruuaksi uunnissa haudutettua cammerbektin juustoa, oli jotain pientä vikaa juustossa, josta huomautit tarjoilijalle. Ajoradat oli piirusteltu päällekkäin. Epäilin vähän suunnitelmaa paloturvallisuuden ja pelastautumisen kannalta.<br />Mutta sitä minä en enää muista, esittelitkö sinä sitä suunnitelmaa Korpiselle, muistaakseni ainakin luovutit ja miten siihen kaupungilla suhtauduttiin. Aika taisi kuitenkin ajaa sen ohitse, ainakin siinä vaiheessa, vai mitä.?<br /><br />Pentti Sirola<br />EläkeläinenPSahttps://www.blogger.com/profile/15728773557222466186noreply@blogger.com