tag:blogger.com,1999:blog-3593270844674473741.post4229938976277440562..comments2024-01-28T12:53:43.431+02:00Comments on Pentti Murole blogi: Pikakäynnillä tiiviissä ja matalassa – Lahden ja Teron Karistopentti.murole@gmail.comhttp://www.blogger.com/profile/10866949038968371806noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-3593270844674473741.post-56682521930909477882014-07-14T02:19:52.279+03:002014-07-14T02:19:52.279+03:00Hyvä kirjoitus Pena
Lahden Karistoa näyttäisi pik...Hyvä kirjoitus Pena<br /><br />Lahden Karistoa näyttäisi pikaisen tarkastelun perusteella vaivaavan minusta samat ongelmat kuin muitakin viimeisen 15 vuoden aikana valmistuneita suomalaisia tiivismatala-alueita: Rakennetaan kauas muusta asutuksesta alue, joka on kuitenkin liian pieni ylläpitämään palveluita. Detailitasolla vaaditaan edelleen perinteisiä isoja roska- ja autokatoksia, kun suomalaisen kaavoittajan (eikä lumiaurakuskin) mieleen ei istu kadunvarsi auton säilytyspaikkana, eikä jaettu roska-astia naapuritalon kanssa.<br /><br />Paremmalla sijoittelulla noista tiivismatala-alueista saataisiin sellaisia, että liikkumiseen tarvittaisiin vähemmän autoilua, jolloin kadunvarsipaikat riittäisivät aivan hyvin (noin 1 paikka/talo) myös satunnaisille vierailijoille.<br /><br />Ode kirjoittaa minusta aivan oikein tuossa lainaamassasi kommentissa, että kun tiivismatalaa tehdään, niin sitä pitäisi tehdä nimenomaan osana urbaania ympäristöä, ei uutena versiona perinteisistä pientaloalueista. Ja minusta tämä sopii hyvin yhteen Oden Berliini-kommentin kanssa: Keskustoihin kantakaupunkia, laidoille tiivismatalaa.Janne Peltolanoreply@blogger.com