tag:blogger.com,1999:blog-3593270844674473741.post5856399562412862831..comments2024-01-28T12:53:43.431+02:00Comments on Pentti Murole blogi: Albert Speer - Hitlerin lumottu!pentti.murole@gmail.comhttp://www.blogger.com/profile/10866949038968371806noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-3593270844674473741.post-2989601961515932662017-05-24T02:16:15.732+03:002017-05-24T02:16:15.732+03:00Mutta Speerin ja Riefenstahlin välillä on sentään ...Mutta Speerin ja Riefenstahlin välillä on sentään se ero, että Riefenstahl ei ollut poliitikko eikä hän osallistunut Hitlerin rikoksiin, vaikka valjastikin taiteensa propagandan palvelukseen.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3593270844674473741.post-59445403254338927982016-10-03T03:18:27.945+03:002016-10-03T03:18:27.945+03:00Asiat alkaa vanheta vuosien kuluessa, mutta totuus...Asiat alkaa vanheta vuosien kuluessa, mutta totuus Hitleristä tulee 2 sukupolven kuluttua, Hitlerillä oli 2 äpärää ja Eevalla 1 poika ja Hitler oli lahjoittanut jokaiselle kultaisen taskukellon, mutta Evan lapsi ei ole Aatun vaan Australian maanviljelijän, jonka tilalla Aatu oli esimiehenä ja kuoli 1977, hän saapui austraaliaan 1946, sodan uhrina Evav ja äpäränsä kanssa, Sveitsiläis-Italialaina maanviljelijänä, sodan uhrina Melbourneen oleville kultakentille, olen nähnyt äpärien kellot, mutta 3 kellon omista ei vain tiedä, ettei ole Aatun suvun jatkajan ja hänen jälkipolvi tuo asian tulevaisuudessaAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/09919085602085056124noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3593270844674473741.post-39359050241557279122016-06-09T04:54:40.403+03:002016-06-09T04:54:40.403+03:00Speer on kiehtonut minua kauan. Ilmeisen lahjakas ...Speer on kiehtonut minua kauan. Ilmeisen lahjakas mies, hyvä organisaattori, mutta monen hyvän taiteilijan tavoin hiukan naiivi ja opportunistinen. Miten toteuttaa itseään ja selviytyä diktatuurin alla, se on varmasti taitolaji. Speer oli ansiokas ja selviytyi hyvin, liian hyvin. Hänen loputtomat keskustelunsa arkkitehtuurista Hitlerin kanssa ovat voineet olla varsin nautinnollisia hänelle itselleen. Kaikki diktaattorit ovat tarvinneet arkkitehteja voidakseen toteuttaa suuruudenhullut unelmansa, mutta Hitlerillä saattoi olla keskimääräistä diktaattoria huomattavasti laajempia näkemyksiä aiheesta. Speer häikäistyi tietysti kaikesta tästä. - Mutta minulle Speer on ollut voittopuolisesti sittenkin sympaattinen henkilö. (Kuten myös nerokas Riefensthal.)Kari Rydmanhttps://www.blogger.com/profile/10304406145431051464noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3593270844674473741.post-73261187234250750612016-06-08T12:57:19.256+03:002016-06-08T12:57:19.256+03:00Kaikenlaista kirjoitusvirhettä tulee mutta kai tuo...Kaikenlaista kirjoitusvirhettä tulee mutta kai tuosta selvän saa (en tarkoita Lintsiä). Jonkinlaista täydennystä Speerin ja natsismin high-tech teknokratiakuvaan tuonee sekin, että Saksan sotatarviketeollisuuden tuotantohuippu saavutettiin K.L. Oeschin mukaan v. 1944 (ks Suomen kohtalon hetket Kannaksella 1944). Tämä on hämmästyttävä saavutus Speeriltä, koska saksalaisten itsensä ollessa kuolemassa jo kaikilla rintamilla, tuotanto pyöri pitkälti maahanmuuttajien varassa. Metalliin tarvittava malmi tuli Ruotsista. Politiikkapuoli ja sodanjohto oli siis jo täysin sekaisin ja jumissa, mutta teknologian kehittäminen, tuotteistaminen ja tuotanto (orjatyövoimalla) toimi erittäin hyvin. Onko tämä on eräs näkökulma maahanmuuttopoliittiseen keskusteluun? Jussi Rautsihttps://www.blogger.com/profile/02792130695345264370noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3593270844674473741.post-90520911780672161772016-06-08T10:46:46.782+03:002016-06-08T10:46:46.782+03:00Kannattaa katsoa Yrsa Steniuksen kirjoitukisa Spee...Kannattaa katsoa Yrsa Steniuksen kirjoitukisa Speeristä. Tärkeitä on myös Walter Frentzin valokuvat, joihin kuuluu blogissasi oleva kuva raunioituneesta Hitleristä katsomassa Lintzin pienoismallia. <br /><br />Ehkä paras analyysi, oikein luettuna, natsismista löytyy modernin urheiluelokuvan pioneerin Lenin Riefenstahlin OMISTA muistelmista (Riefenstahl Leni. A Memoir. New York 1995). Riefenstahlin sisäpiirin kuvaukset osoittavat, miten aivan pienet asiat voivat saada aikaa megaluokan katastrofin kunhan ne osuvat samalle vektorille. <br /><br />Hitlerillä ja hänen hovillaan ei Riefenstahlin kokemusten perusteella ollut mitään suurta suunnitelmaa eikä johdonmukaisia tavoitteita edes suur-Saksasta. Valtavissa paraateissa johtajat saattoivat pölistä mitä vain ja todella kilpailla kenen räätäli on tehnyt komeamman univormun. <br /><br />Riefenstahlin kuvauksen perusteella natsismin voitto oli suuren sekoilun tulosta, siis historian sattumaa. Speerin kaltainen rationalistinen teknikko löysi tuhansien kaltaistensa lailla helposti paikkansa tässä sekamelskassa. Nykyään tunnetuin on ehkä Ferdinand Porsche. <br /><br />Riefenstahl on tärkeä myös siksi, että hän teki filmeissään natsismin paraati- ja muusta arkkitehtuurista vahan brändin (arkkitehtuurihan elää aina kahta elämää, kuvissa ja todellisuudessa). Riefenstahlin muistelmissa on aika paljonkin hänen vierailuistaan Suomessa. Urheilujohtajana kaupunginjohtaja von Frenckell ihaili Riefenstahlia ja järjesti vierailut.<br /><br />Hämmästyttävintä tässä(kin)katastrofissa oli, että se saattoi kypsyä melko rauhassa aivan keskellä Eurooppaa. Oikeastaan ainoa vastustaja oli outo istepäinen monarkia, siis Britannia. Tuntuuko tutulta? Jussi Rautsihttps://www.blogger.com/profile/02792130695345264370noreply@blogger.com