tag:blogger.com,1999:blog-3593270844674473741.post5864076032894662672..comments2024-01-28T12:53:43.431+02:00Comments on Pentti Murole blogi: Pisara, gallerioita vai katakombeja?pentti.murole@gmail.comhttp://www.blogger.com/profile/10866949038968371806noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-3593270844674473741.post-74375548442208878582013-03-11T00:24:25.364+02:002013-03-11T00:24:25.364+02:00Ehdotuksesi Pisaran parantamiseksi ovat kyllä kann...Ehdotuksesi Pisaran parantamiseksi ovat kyllä kannatettavia. Lähtökohtana on laajalti hyväksytty perusmalli hankkeesta, raidelenkki kantakaupungin alla. Päämääränä oleva välityskyvyn pullonkaulojen poisto tällä lenkkiversiolla ei kyllä vakuuta.<br /><br />Lähijunaliikenteen verkon kapasiteettikapeikko sijaitsee nyt ja tulevaisuudessa verkon kuormittuneimmilla linkeillä Pasilan pohjoispuolella. Pisaralla poistetaan toinen nyt vaivaava kapeikko eli laiturikapasiteetin niukkuus päärautatieasemalla, mutta toinen jää huonolle hoidolle. <br /><br />Junaliikenteen verkon vanhentuneen kulunvalvonnan uusiminen saattaa tuoda lisäkapasiteettia, jos se onnistutaan tekemään nykyiselle sekaliikenteen verkolle. Näin päästäisiin tihentämään junaväli nykyisestä viidestä minuutista 3-4 minuuttiin. Tälle välttämättömimmälle hankkeelle ei ole näkynyt hintalappua.<br /><br />Itse tekisin verkonsolmintaa toisin. Keventäisin aluksi verkon paineita kahdella pienimuotoisemmalla raidejärjestelyllä.<br /><br />Rakentaisin pääradalta Pasilan pohjoispuolelta haarauttaen yhteyden Hakaniemeen likimain sinne kaavaillulle Pisaran asemalle. Tutkisin kyllä asemaratkaisun uusiksi, jotta katutason ja laituritason yhteyksien välityskyky tulisi tutkittua paremmin.<br /><br />Hakaniemeen siirtäisin puolet hitaiden junaryhmien liikenteestä. Toisin sanoen kehäradan junaryhmä ja Keravalta tuleva K-junaryhmä jaettaisiin puoliksi Hakaniemeen ja puoliksi päärautatieasemalle. Tämä keventäisi jo Linnunlaulun ratapihan kuormaa. On mahdollista myös valita kumpi tahansa hidas junaryhmä kokonaan Hakaniemeen päättyväksi.<br /><br />Toiseksi rakentaisin Espoon kaupunkiradan metrona niin, että se johdetaan Huopalahdesta Meilahden kautta Kampille. Myöhemmin tämä toinen metrolinja voisi haarautua Kampilta Espalle ja Punavuoreen. Meilahdesta tietty rata haarautuisi Pasilan kautta eteenpäin.<br /><br />Tämä keventäisi taas Linnunlaulun junamäärää ja tarjoaisi rantaradalta yhteyden Meilahti-Töölö-Kamppi-korridooriin.<br />Näin edeten ei suljettaisi rataverkon laajemismahdollisuuksia ja tarjottaisiin monipuolisemmat kantakaupunkiyhteydet pääradalta, rantaradalta ja Martinlaakson radalta.<br /><br />Esitetty järjestely voidaan rakentaa pienin vaihein ja niin, että investointi saadaan nopeammin käyttöön. Kokonaisuudessaan investointi olisi jonkin verran edullisempi kuin nykyisin ajateltu Pisararata. Seppo Vepsäläinenhttp://penttimurole.blogspot.finoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3593270844674473741.post-77731925585913165352013-03-04T17:12:41.174+02:002013-03-04T17:12:41.174+02:00Kiitos Pena hyvästä tekstistä! Ilmeisesti keskusta...Kiitos Pena hyvästä tekstistä! Ilmeisesti keskustan aseman vaihtoehtoisista suunnitelmista on nyt päässyt ensi kertaa julkisuuteen suunnitelmakuva, kun pohjoisempaa vaihtoehtoa ei ole esitetty raportissa. Mielestäni olisi kaikki perusteet vielä tutkia, suunnitella ja laskea kustannukset asemaa -30 metrin korkeudessa ja vaihtoehdon 2a paikalle. Jos edessä on mahdottomia ratkaisuja, pitäisi tutkia, miksi se ei onnistu.<br /><br />Pisara vaikuttaa suureen osaan pääkaupunkilaisista ja myös muun Suomen asukkaat hyötyvät hankkeesta. Siten olisi paikallaan keskustella asiasta. Muutoin käy kuten Mechelininkadun suunnitelmien kanssa, että liikennesuunnitelma hyväksytään läpihuutojuttuna huomaamatta. Sitten kun rakennussuunnitelma on valmis ja hanketta alettaisiin rakentamaan, niin ihmiset heräävät. Pisaraa tehdään vielä maan alla, niin rakentamistakaan eivät vielä kaikki pääse huomaamaan. Simo Airaksinenoreply@blogger.com