tag:blogger.com,1999:blog-3593270844674473741.post7031873297643906689..comments2024-01-28T12:53:43.431+02:00Comments on Pentti Murole blogi: Helsingin kävelykeskusta – tunneleilla tai ilman?pentti.murole@gmail.comhttp://www.blogger.com/profile/10866949038968371806noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-3593270844674473741.post-26152828187867690962020-11-11T10:33:52.288+02:002020-11-11T10:33:52.288+02:00Itse olen kyllä noiden tunneleiden kannalla, se au...Itse olen kyllä noiden tunneleiden kannalla, se auttaa ruuhkautuneen keskustan saamista viihtyisämmäksi. Ennen töihin ryhtymistä pitää kuitenkin mielestäni tehdä kunnon tutkimus ja suunnitelma siitä miten työt hoidetaan ja millä aikataululla. Mietin myös millaista kalustoa noissa aiotaan käyttää, jotta asukkaille siitä aiheutuisi mahdollisimman vähän haittaa. Onkohan ROV robotit vaihtoehto maanalaiseen työskentelyyn.Tuulahttps://www.loxus.com/fi/palvelut/loxus-rov--kalustonoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3593270844674473741.post-89240649380877919292019-09-16T21:49:12.489+03:002019-09-16T21:49:12.489+03:00Autotunneli on ihan idiootti ideoista idiootein. K...Autotunneli on ihan idiootti ideoista idiootein. Kyllä pitäs laajentaa metroverkostoa kattamaan jätkäsaaren, hernesaaren, kaivarin, katajanokan, kruunuvuoren, vallilan, töölön, pasilan, etelä-haagan, munkkiniemen.<br />THhttps://www.blogger.com/profile/03853534456723692833noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3593270844674473741.post-62237197298945303012019-08-31T09:00:24.189+03:002019-08-31T09:00:24.189+03:00Sepon asiallisesta ja rauhoittelevasta kommentista...Sepon asiallisesta ja rauhoittelevasta kommentista tulee mieleeni jo kauan edesmenneen kirurgi-sukulaissetäni lääketieteellisellä kokemuksella lausuma ohje: ”Hiljaa vanhaa pannaan, liian vanhaa ei ollenkaan.” Helsingin niemi ei ole historiallinen relikti. Se on elävä ja uudistuva historiansa keskellä. Se ei siis ole ”liian vanha” - vaatien koskemattomuutta. Se on kuitenkin vanha ja sitä on pantava hiljaa. Siksi on oltava helläkätisiä ja hienovaraisia uudistuksia kehitettäessä. Sitähän Seppo tuossa kommentissaan haikaili.pentti.murole@gmail.comhttps://www.blogger.com/profile/10866949038968371806noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3593270844674473741.post-13143925649151785992019-08-30T23:25:59.715+03:002019-08-30T23:25:59.715+03:00Kiitos Pena ahkerasta ja sinnikkäästä puurtamisest...Kiitos Pena ahkerasta ja sinnikkäästä puurtamisesta Helsingin keskustan liikenneongelmien kimpussa. Diplomityön tekeminen voi olla ennalta arvaamattoman vaikuttava avaus ajattelun ohjautumisen suhteen.<br />Pitkään, niin pitkään on mietitty kantakaupungin liikennejärjestelyjen perusratkaisuja pääsemättä puusta pitkään. Märehtimiskaudella on kuitenkin saavutettu paljon toimivia osaratkaisuja; joukkoliikenne pelaa erinomaisesti, kävelykeskustaa on toteutettu maltillisesti , pyöräliikenne on jo luonteva ja kasvava osa kaupunkiliikennettä, liikenteen kaupunkikuva on suorastaan pessyt kasvonsa nopeusrajoitusten ja katutilojen uudelleenjärjestelyjen ansiosta. Mikään autoliikenteen pullonkaula ei ole päässyt ryöstäytymään mittavaksi ongelmaksi ja liikenneturvallisuus on parantunut selvästi. On nostettava hattua kaupunkisuunnittelun ja joukkoliikenteen toimijoille. Helsinki hengittää ja voi hyvin.<br />Pulmia toki on. Satamaliikenteen uudelleenjärjestelyt vaativat vielä pitkäpiimäistä pohdintaa. Ratkaisut syntyvät varmaankin rekkaliikenteen ja matkustajaliikenteen vähittäisellä siirtämisellä kantakaupungin ulkopuolelle siinä mitassa, että hankaluudet Niemellä vähenevät. Kävelykeskustan laajeneminenkin voi edetä hyväksi havaitulla metodilla. Muutaman vuoden välein avataan esimerkiksi Espan ja Kaivokadun sekä Mannerheimintien ajoratapintoja vilkastuvan kevyen liikenteen ja kaupunkioleskelun käyttöön.<br />Toki on mietittävä verkkoratkaisuja. Paljon on jo raportteja tehty ja paljon vielä tehdään. Keskustatunnelista on mielestäni nyt selvästi pienempi tilaus kuin muutama vuosikymmen sitten. Kun keskustan huoltoliikenne on tullut toimeen ilman rakennettua huoltotunnelia, tulee muukin moottoriajoneuvoliikenne toimeen ilman yhä mahtipohtisemmiksi äityviä keskustatunneliratkaisuja.<br />Pasila muuttaa viimein kantakaupungin liikenteen kokonaiskuvaa. Sen tehtävä on ollut pääkeskuksen kasvupaineiden helpottaminen. Nyt kun kauppa siirtyy postin huoleksi ja kantakaupunkiasuminen synnyttää valtaosin kävely-, pyörä- ja joukkoliikennematkoja, vuosikymmenien trendi autoliikenteen vähenemisestä keskustassa kiihtyy. Nyt on investoitava raideliikenteeseen ja pyöräliikenteeseen.<br />Pisara on huonosti perusteltu hanke, Lentorata ja Tallinnan tunneli joutuvat odottamaan pitkään niin hyvin tutkittuja suunnitelmia kuin rahoitusta. Kun raidejokerin käyttöönotto todennäköisesti toteutuu 35 vuotta sen ensimmäisestä suunnitelmaehdotuksesta, ainakin saman verran joudutaan odottamaan näitä kahta megahanketta. Töölön metro pienenä hankkeena kyllä sopisi ottaa uudelleen esille. Raitioliikenteen kalustossa on saavutettu hieno eteneminen. Muuten joudutaan odottamaan vielä kymmenen vuoden ikäisen kehittämisohjelmalta konkreettisia tuloksia. <br />Seppo Vepsäläinenhttps://www.blogger.com/profile/04487018268369821202noreply@blogger.com