tag:blogger.com,1999:blog-3593270844674473741.post8320111160091855423..comments2024-01-28T12:53:43.431+02:00Comments on Pentti Murole blogi: Keskuspuiston arvo - 400 milliä!?pentti.murole@gmail.comhttp://www.blogger.com/profile/10866949038968371806noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-3593270844674473741.post-52865611788182534042016-10-18T13:59:43.601+03:002016-10-18T13:59:43.601+03:00Mielenkiintoinen kysymys. Kyllä minun käsitykseni ...Mielenkiintoinen kysymys. Kyllä minun käsitykseni mukaan naapurikunnalta pitäisi ainakin pyytää asiasta lausunto.<br />Ainakin asemakaavoista on jopa tällaisia päätöksiä.<br />Aikanaan Espoo kaavoitti Kauniaistentien varteen maankäyttöä ja ei pyytänyt kaavasta Kauniaisten kaupungilta lausuntoa. Kaupunki valitti ja kaava kumottiin.PSahttps://www.blogger.com/profile/15728773557222466186noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3593270844674473741.post-29039372474689469422016-10-18T10:54:26.662+03:002016-10-18T10:54:26.662+03:00"Mielenkiintoinen homma kaiken kaikkiaan tämä..."Mielenkiintoinen homma kaiken kaikkiaan tämä Hämeenlinnantien muuttaminen kaupunkibulevardiksi."<br /><br />Tuo on tosiaan mielenkiintoinen homma. Yksi kysymys asiassa on se, että oliko Helsingin ratkaisu jättää yleiskaavan vaikutusten arviointi kaavaselostuksessa vain Helsingin sisäisiä vaikutuksia koskevaksi oikea (tai edes laillinen), jos kaavassa käytännössä esitetään kaupungin rajat ylittäviä vaikutuksia omaavia muutoksia yhteen valtakunnan pääliikenneväylistä, joka esitetään muutettavaksi kaupunkibulevardiksi.<br /><br />Omasta mielestäni kaavoissa voi esittää mitä haluaa, mutta kaavaselostuksen vaikutusten arvioinnissa pitäisi lukea, että mitä vaikutuksia kaavalla on. Kaupungin rajat ylittävät vaikutukset on kuitenkin jätetty yleiskaavan kaavaselostuksesta raportoimatta. Kaupunkibulevardien vaikutusta tarkastellaan kaavaselostuksessa vain Helsingin kannalta, todeten, että mahdollisella teiden ruuhkautumisella voi olla Helsingin asuntojen kysyntää parantava ja Helsingin asuntojen hintoja nostava vaikutus muuhun seutuun nähden:<br /><br />"Jos henkilöautoliikenteen välityskyky heikkenee ja ruuhkautuminen kasvaa, se saattaa vaikuttaa seudulliseen saavutettavuuteen ja asunto- ja työmarkkinoiden toimivuuteen niin paljon, että paine Helsingin asuntojen kysyntään kasvaa ja hinnat <br />nousevat."Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3593270844674473741.post-88172399290899737512016-10-16T22:56:55.407+03:002016-10-16T22:56:55.407+03:00Kyllä tiesin sen maaliikennekeskuksen kaavan - tuo...Kyllä tiesin sen maaliikennekeskuksen kaavan - tuo oli esimerkki aluetarpeesta. Kaistale pääradan ja Veturitien välissä on hieman ihmetyttänyt kun siihen on juuri nyt valmistunut bussivarikko. Onhan aikomus siirtää Mäkelänkadun bulevardi juuri Veturitielle. Miksei asuntoja samaan tapaan kuin maaliikennekeskuksessa. Ristiriitaista.pentti.murole@gmail.comhttps://www.blogger.com/profile/10866949038968371806noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3593270844674473741.post-58058646910369505582016-10-16T21:13:04.461+03:002016-10-16T21:13:04.461+03:00Tarkoitatko tuossa, että maaliikennekeskuksen alue...Tarkoitatko tuossa, että maaliikennekeskuksen alue on täysimääräisesti käytettävissä vaihtoehtona keskuspuistolle? Sen suunnitteluhan on jo meneillään suht suurien korttelitehojen mukaan, eli ne kerrosneliöt on jo tulossa joka tapauksessa. Tuo ratapihan viereinen kaistale ja ratapiha itse ovatkin jo parempia kysymyksiä. Jossain vaiheessa varmaan kysytään, onko tuo hintansa puolesta hyvä paikka junien säilyttelemiseen.Mikkonoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3593270844674473741.post-13592711880003488862016-10-15T08:02:43.889+03:002016-10-15T08:02:43.889+03:00Mielenkiintoinen homma kaiken kaikkiaan tämä Hämee...Mielenkiintoinen homma kaiken kaikkiaan tämä Hämeenlinnantien muuttaminen kaupunkibulevardiksi. Epäilen kyllä muutosta vahvasti.<br />Pelkällä kaavallahan ei sentään valtkunnallista pääväylää kaduksi muuteta. Tie pitää ensin lakkauttaa yleisenä tienä ja siihen tuskin ainakaan tänä päivänä valtio suostuu. Mielenkiintoista on myös hämeenlinnantien tasaus ja varsinkin sen monimuotoiset reuna-alueet korkeustasoineen ja pohjanvahvistuksineen. Hämeenlinnantien tasausta ja geometriaa ei niinvain muutella, eikä sen varrelle rakennella mitenkään halvalla. Pohjanvahvistukset saattavat tuottaa ongelmia, kun pitää huomioida myös tien nykyinen perustaminen. Rakentaminen saattaa maksaa maltaita. Tien vierusta on myös täynnä kunnallistekniikkaa ja erilaisia kaapeleita. Niittenkin siirto maksaa maltaita. Taitaa olla niin, ettei kukaan yksityinen rakentaja huoli tontteja edes ilmaiseksi. Tällöinhän käy kuten Leppävaarassa, että ainoa mahdollisuus on rakentaa kaupungin vuokrataloja. Alimmat kerrokset tuottavat ongelmia, kun kaupungin vuokrataloihin rakennetaan liiketiloja. Kenelle ne jää. Parkkipaikat tuottavat taatusti ongelmia.<br />Hyvä on muistaa myös ilmansuojelumääräykset, siitä on hyvä esim. Lauttasaaren yleiskaavan yhteydessä laadittu ilmatieteen laitoksen lausunto, joka on julkisuudessa vaiettu kuoliaaksi.<br />Kannattaa lukasta hieman näitä ilmanlaatuselvityksiä. Niistä käy selville, mitenkä kauas tiestä yleensä tulisi rakentaa. Hyvä esim. on Huopalahdentie, joka tavallaan on jonkinlainen kaupunkibulevardi. Ei ole mitenkään haluttua seutua sasteiden takia. Kaiken lisäksi palveluja on vaikea tuottaa tällaisen nauhamaisen rakentamisen yhteyteen. Parvekkeita ei voi ajatellakaan tien puolelle. Luulempahan, että tämäkin bulevardihumala lakkaa, kun asiaan perehdytään hieman enemman ja faktat paljastuu vouhottajille.<br /><br />Pentti Sirola<br />eläkeläinen<br />PSahttps://www.blogger.com/profile/15728773557222466186noreply@blogger.com