Pakolaisten invaasio ja epätietoisuus invaasion
jatkumisesta herättää kysymyksiä. Etsiskelin ja olen jo viikkoja etsiskellyt
strategioita ja suunnitelmia kriisin hoitamiseksi Euroopan eri maissa. En vain
löydä. Haluaisin myös ymmärtää ongelman suuruuden. Saksalaisissa lähteissä toisaalta
pidetään ongelmaa lähes ratkaisemattomana katastrofina, toiset lähteet taas
mainitsevat pakolaistulvan Saksan pelastuksena. Yhden miljoonan vuonna 2015
saapuneen pakolaisen/turvapaikanhakijan hoidon kustannuksiksi arvioidaan 20-30
miljardia euroa vuodessa. Se on valtiolle, osavaltioille ja kunnille 20000-30000
euroa pakolaista kohti vuodessa, jatkuvasti kunnes he pääsevät töihin ja
ryhtyvät tuottamaan veroja. Tähän summaan sisältyy kielikurssit, koulutus,
päivärahat, asumistuki tai asuminen hätämajoituskohteissa, lasten koulutus jne.
Summa sinänsä tuntuu oikean suuruiselta. Suomessa tämä tarkoittaisi nykyisellä
turvapaikanhakijamäärällä 600-900 miljoonaa euroa vuodessa. Tähän summaan ei
sisälly asuntoinvestointeja. Jos ajattelemme turvapaikan saavien määräksi vuoden
2015 hakijoiden osalta 10000 henkeä ja heidän määränsä paisuvan perheenyhdistämisen
kautta 25000 henkeen, asuntoja tarvittaisiin tiukalla 20 k-m2 per nuppi mitoituksella
puoli miljoonaa kerrosneliömetriä. Onko se paljon vai vähän? Tätä ihmettelin jo blogissani http://penttimurole.blogspot.fi/2015/12/pakolaiset-poroerotuksessa.html.
Nyt ihmettelen lisää. Ajattelin vielä ihmetteleväni millaisia kaupunkeja tai
taloja tuollainen asuntojen lisätarve tarkoittaisi. Ja millaista rahoitusta se
tarkoittaisi verrattuna muuhun vakiintuneeseen rakentamiseen. Nyt myönnän jo
heti alkuun: kesken jää. On ihmeteltävä lisää.
Tässä kuvassa rakentamisen
volyymi on tasattu 10 vuoden jaksoille. Ennen sotia Suomessa rakennettiin vain
1 milj. k-m2 vuodessa. Miten lie tilastoinnin laita etenkin maaseudulla.
Sotien jälkeen määrä nousi lähelle 3 miljoonaa, kunnes sitten alkoi maaltamuutto.
Suomalaisen rakentamisen volyymi
kerrosneliömetreissä mitattuna oli vahvimmillaan 1970- ja 1980-luvuilla. Noina
vuosikymmeninä asuntoja syntyi 5 miljoonaa k-m2 vuodessa. Muuta rakentamista
oli 4 milj. k-m2 vuodessa. Teollisuutta rakennettiin voimallisesti. 1990-luvulla
ja sen jälkeen asuntoja syntyi 4 milj. k.m2 vuodessa. Kokonaisvolyymi putosi
runsaaseen 6 miljoonaan kerrosneliömetriin. Ja sitten vielä oli huima pudotus
vuoden 2009 nurkilla finanssikriisin seurauksena. Paljonko olisi nyt
rakennettava lisää, sitä pohditaan.
Kuvassa näkyy
rakentaminen vuoden 1995 jälkeen. Se oli edellisen laman jälkeistä aikaa. Vuosi
1995 oli myös pohja, vielä heikompi kuin asunto-rakentamisessa vuosi 2009 ja muussa
rakentamisessa vuosi 2014. Asuntorakentamisen huippu oli vuonna 2007 (4,6 milj.
k-m2) ja pohja vuonna 2009 (2,9 milj. k-m2). Muun rakentamisen huippu oli
vuonna 2008 (6,4 milj. k-m2) ja pohja vuonna 2014 (4,1 milj. k-m2). Paremman
puutteessa tein itse ennusteen jossa pikku hiljaa tulevina vuosina lähestytään
vuosien 2008 ja 2009 tasoa. Merkittävimmät muutokset vanhaan saattaisivat olla
omakotirakentamisen määrän vakioituminen ja kerrostalojen osuuden lisäys.
Pakolaisten asuttaminen lisää kerrostalorakentamista keltaisen palkin määrällä.
Kaiken kaikkiaan pakolaisten asuttaminen lisäisi asuntojen kokonaismäärän
(kerrosneliöitä) rakentamistarvetta 19 % ja kerrostalojen määrän tarvetta 36 %.
Vielä pieni
mittailu euroissa. Suomessa panostetaan talojen rakentamiseen noin 19 mrd.
nykyeuroa vuodessa. Puolet rahasta käytetään asuntojen rakentamiseen. Huippuaikana
eli vuonna 2008 talojen rakentamiseen taisi kulua runsas 25 mrd. euroa.
Pakolaisille rakennetaan kohtuuhintaisia taloja. Kunnes sitten pystyvät
nousemaan tikapuita. Pakolaisten talojen rakentaminen tulee vaatimaan Suomen
rakentamisen kokonaisfinansseista 8 % ja asuntorakentamisen markkinasta 15 %.
IFHP on yhdistys, jonka kansainvälisissä kongresseissa
ainakin meistä vanhemmista moni on käynyt. Yhdistyksen koko nimi on: International
Federation for Housing and Planning. IFHP on temppelin harjalla
miettiessään pakolaisten asuttamista. Yhdistyksen syksyinen kokoussarja pyrki
etsimään ratkaisuja tai suosituksia parantaakseen kiinteän asumisen tuottamista
pakolaisille. No, vaikka siitä ei paljoa villoja näytä irronneen, niin
kuitenkin enemmän kuin monen muun kovaäänisenkin toimijan yrityksistä, joten
sietääpä hieman vilkaista. Kokous käsittelee pakolaisten asuttamisen näkökohtia
kolmessa pääryhmässä:
■
Asuminen ja integraatio
■
Asuntopolitiikka ja kohtuuhintaisten asuntojen tuottaminen
■
Suunnittelusäännökset ja asemakaavamääräykset
Asuminen ja integraatio
IFHP aloittaa toteamalla nimitysten muuttuneen. 70-uvulle
saakka siirtolaisten sulauttamisesta käytettiin termiä ”assimilaatio”. 70-luvun puolivälistä alkaen siirtolaisia lakattiin
pitämästä väliaikaisina asukkaina ja käyttöön otettiin termi ”integraatio”. Syynä muutokseen sanotaan
olleen sen käsityksen, että assimilaatio
tarkoittaisi siirtolaiselle tai hänen jälkeläisilleen tarvetta tai pakkoa
omaksua isäntämaan kulttuuriset standardit. Uusi nimitys integraatio ei taas sisältäisi tällaista
pakkoa, vaan siihen sisältyisi erilaisuuden kunnioitus. On siis
sopeuduttava ja yhdyttävä (tarkoittaako tämä kotouduttava?) kadottamatta
kulttuurista identiteettiään.
Tämä on erittäin jännittävä ja kiinnostava juttu! Siis
älyttömän jännittävä. Piti oikein katsoa sanakirjasta. Sanakirja sanoo
kotoutua=integrate. Hassun tuntuista, suomen kielessä sana kotoutua tuntuisi
tarkoittavan hyvin kauniilla tavalla uuden kotipaikan muodostumista ikään kuin
kodikkaaksi ja kodiksi. Mutta toisinpäin: sanakirja sanoo integrate=yhdistää.
Olikohan China town
-ideologia tuota aikaa ennen assimilaatiota. Nykyään chinatowneja ei pidetä
hyvänä konseptina. Se kuulemma estää niin assimilaation kuin integraation ja
synnyttää segregaation. Ne asuimme Liisan kanssa pari kuukautta Brooklynissä.
Meidän kaupunginosamme oli latinokorttelia. Pohjoispuolella, parin kivenheiton
päässä, urheilukentän takana, oli puolalaiskaupunginosa. Etelämpänä taas elelivät
ortodoksijuutalaiset omassa kaupunginosassaan. Minusta tuossa asumisessa ei ollut
segregaatiota.
IFHP toteaa Euroopan onnistuneen asuntopolitiikassaan ja
kaupungeissaan ja lähiöissään hyvällä tavalla yhdistämään yhteiskunnallista
monimuotoisuutta. Toisaalta IFHP toteaa pakolaisten asuinpaikkojen vaikuttaneen
suuresti integraation epäonnistumiseen tai onnistumiseen. Näin havaitaankin
asumisen ja integraation kehittämisen tapahtuvan toisistaan erillisinä
hallintotoimina. ”Asuntotuotanto
infrastruktuurin kehittämisenä on vain kaavan yksi osa. Sosiaalinen painotus,
kuten perheen läheisyys ja yhteys, työtilaisuudet, koulutus ja paikallinen
yhteisöllisyys, ne ovat tekijöitä jotka auttavat pakolaisasutuksen
muodostumisessa kodiksi - ei vain paikaksi, jossa asutaan.”
Mietityttää, niin tuossapa
se on se pähkinä purtavaksi?
Miten pakolaisten asuminen muodostaa heille itselleen
kodin ja antaa mahdollisuuden toimia oman kulttuurinsa sääntöjen mukaan, ilman
että tuo asuminen vie naapurustossa asuvilta paikallisilta tunnetta siitä, että
he asuvat kotonaan. Eikä yksin niin. Pakolaisissa on myös monia ”oman
kulttuurin” ryhmiä, joiden identiteetin ja koskemattomuuden toivoisi säilyvän.
On myös rankkaa rasismia. On muuten hieman outoa miten yksipuolisesti
rasismista ja keskinäisestä kunnioituksesta puhutaan. Siis säilyykö tämä
”diversiteetti”? No tietenkään et säily – pitkän päälle. Globalisaatio ja
kaupalliset ”maailmankulttuurit” iskevät päälle. Uskontokulttuurit
sinnittelevät.
Marraskuussa 2015 päädyttiin seuraaviin johtopäätöksiin
(niistä lyhyesti)
Asumisen polut ja
integraatio
1. Asumisen
yhteinen polku
Asuntopolitiikka ja integraatiopalvelut tulee yhdistää
”valitsemalla polku”. On tehtävä jaettu yhteinen perspektiivi, joka edustaa
niin vastaanottavan yhteiskunnan tavoitteita kuin asettuvien pakolaistenkin
tavoitteita. Jokaiselle pakolaisella
voitaisiin luoda havainnollistettu polku integraatioyhteiskunnan osaksi
astumisesta. Jokainen pakolainen voisi asumisen ja integraation polkua
seuraten nousta kehityksen tikapuilla puolapuu kerrallaan. Polkumalli kuvaa
odotuksia, oikeuksia, velvollisuuksia paikallisyhteisöä kohtaan, velvollisuuksia
yhteiskuntaa kohtaan ja velvollisuuksia yksilöä kohtaa.
Tässä taas täytyy
miettiä - vähän. Työn löytäminen on ainoa tapa päästä tuolle nykyisin paljon
puhutulle tikapuulle. Kun katsoo pakolaisten tai siirtolaisten työlupia
esimerkiksi Ruotsissa työn saanti vaikuttaa melkoisen ongelmalliselta. Saattaa tulla pysähdys alimmalle askelmalle.
2. Rinnakkainasettelu
Pakolaisten
asunnontarve asettaa suuria haasteita eurooppalaisessa asuntotilanteessa. Sen
vuoksi olisi hyvä asettaa tasapuoliseen vertailuun niin isäntäkansalaisten kuin
pakolaisten tarpeet kun isäntämaat ja kunnat osoittavat käytettävissä olevan
asuntokannan ja sosiaaliset tarpeet asuntojen suhteen. Samoin pakolaisten tulisi voida osoittaa
heidän nimenomaiset asuntotarpeensa ja sosiaaliset tarpeensa (päivähoito,
koulut, maataloustyön mahdollisuudet jne.) Näin asioita tarkastelemalla
samanaikaisesti eri kannoilta voitaisiin löytää yhtymäkohtia ja yhteisiä
ratkaisuja asumiseen ja sosiaalisiin tarpeisiin kuten asumiseen, opetukseen,
kielikysymyksiin, kulttuuriin ja työtilaisuuksiin. (Aikamoista munkkilatinaa!)
Uusien alueiden suunnittelussa unohtuu usein
tarve rakentaa muutakin kuin vain asuntopinta-alaa. Oliver Clemens esitteli IFHP:n
työpajassa Rotaprint teollisuuslaitoksesta muodostettua yhtiötä, joka tarjoaa tiloja
erilaisille toiminnoille ja samalla suojelee vanhan teollisuuskompleksin. Kortteli
sijaitsee Berliinissä. He kutsuvat rakennusta sosiaaliseksi veistokseksi.
Minusta se on hyvin sattuvasti ja kivasti sanottu. Suurin osa käytöstä liittyy
taiteeseen ja käsityöhön. Tiloja vuokrataan erityisesti yhteisöllisyyttä ja
paikallistoimintaa tukeviin tarkoituksiin. Korttelissa toimii mm. kielikoulu
maahanmuuttajille. Yhtiö on voittoa tuottamaton ja eikä hankkeella ole
minkäänlaista valtion tai kunnan apua.
Asuntopolitiikka ja
kohtuuhintaisten asuntojen tuottaminen
Siirtolaisvirrat, finanssikriisi, heikko yksityinen
investointitahti ja heikkenevä panostus sosiaaliseen asuntotuotantoon ovat omiaan lisäämään kysyntää ja
samanaikaisesti vähentämään kohtuuhintaisten asuntojen tarjontaa. Vastauksena tähän olisi kehitettävä uutta
asuntopolitiikkaa kohtuuhintaisten asuntojen luomiseksi niin nykyiselle
väestölle kuin siirtolaisillekin. Tarkoitus on luoda nopeampi, monipuolisempi
ja tehokkaampi asuntotuotanto. Nyt on tarve olla nopealiikkeinen ja
oikea-aikainen koska tarpeet ja haasteet tulee jatkuvasti ajantasaistaa.
3. Asuntopolitiikka
Kaupungit elävät muutoksen aikaa. Nyt olisi kehitettävä
uusia ideoita mutta olisi myös tutkittava vanhoja hyväksi havaittuja keinoja.
Kaupunkien tulisi omaksua monipuolisia lähestymistapoja ja työskennellä
yhtäaikaisesti monien yhdensuuntaisten strategioiden eteen. Niitä voisi olla:
■
hyödyntää nykyinen asuntokanta ja rakentaa uutta
■
tutkia optioita asuntotuotannontarjonnan
lisäämiseksi, tutkimalla esimerkiksi toimistojen, kirkkojen ja koulujen
käyttämistä asuntotarkoituksiin.
■
rohkaista tee se itse -rakentamista tarjoamalla
maata ja muuta apua – myös pakolaisille
■
tarjota mahdollisuus joustavampiin
asuntoratkaistuihin, esimerkkinä nyt yksin saapuvat nuoret miehet ja heille
tulevaisuudessa tarjottu perheenyhdistämismahdollisuus
■
kokeilla säännösten lieventämistä tinkimättä
asuntojen yksityisyyssuojasta ja ympäristötavoitteista
IFHP:n
järjestämässä work shopissa Florian Kohl esitteli toteutettua ideaa
yhteisöasumisesta, ”klusteriasumisesta”.
Hän sanoi: “Meidän täytyy mennä naapurustoon ja keskustella asukkaiden
kanssa. Ei ole kysymys vain rahasta ja
tarjonnasta. Meidän on tiedettävä mitä asukkaat tarvitsevat. Esimerkiksi
kattopuutarhan, jos maantasoinen puutarha puuttuu. Niinpä niin!
4. Kohtuuhintainen
asuntotuotanto
Kohtuuhintaiseen asuntotuotantoon, niin yksityiseen kuin
julkiseenkin, sisältyy tarve tuottaa asuntoja pakolaisille. Samaan aikaan
kantaväestön suhteen vallitsee lisääntyvä asuntopula. Tämä saattaa synnyttää
jännitteitä, koska kantaväestö tuntee itsensä ylenkatsotuksi ja ohitetuksi
jonotuslistoilla. Keinoksi ehdotetaan olemassa olevan asuntokannan huolellista
kartoitusta, samalla kun asuntotuotantoteollisuus, pakolaisten
integrointipalvelut ja kunnan elimet toimisivat kiinteässä yhteistyössä.
(Vaikuttaa siltä, että hallinnon kykyyn uskotaan, en ole varma onko siitä
kysymys?)
On hauskaa katsella
monenlaisia ideoita pakolaisten tilapäisasumiseksi, mutta pian vetää vakavaksi.
Johtopäätökseen ei ole pitkä matka. Se on: asuinkelpoiset talot on
pääpiirteissään jo keksitty. Jos pakolaisia tänne vastaanotetaan, heidät on
vastaanotettava ihmisinä. Teltat ja ansiokkaat IKEA-talot ovat hetken suoja.
Asuminen on pysyvää.
Suunnittelusäännökset ja
asemakaavamääräykset
Monissa Euroopan maissa tiukat suunnitteluohjeet voivat
suuresti rajoittaa olemassa olevien tilojen käyttöä, uudelleenkäyttöä ja
käyttöönottoa yleensä. Kaavojen käyttötarkoitusmääräykset saattavat estää
tyhjien tilojen, kuten toimistojen, koulujen ja teollisuustilojen muuttamista
uuteen tilapäiskäyttöön. Nyt kun keskustellaan eurooppalaisten kaupunkien
kapasiteetista tarjota nopeasti tilapäisiä ja pysyviä asuntoja yhtälailla
kantaväestön asunnontarvitsijoille kuin siirtolaisille ja pakolaisille, olisi
tarkasteltava ja uudistettava nimenomaan mainittuja määräyksiä.
5. Suunnittelusäännökset
Pakolaisryhmien erilaista taustaa pidetään
huomionarvoisena. Sanotaan että ratkaisujen tulisi olla räätälöityjä ja
joustavia erilaisten ryhmien tarpeiden mukaan. (Tuo on nyt ilmiselvästi
todentotta!) Kuka räätälöi?
6. Asemakaavojen
käyttötarkoitusmuutokset
Asemakaavoissa määritettyä käyttötarkoituksen ”lukkoa”
tulisi lieventää. Asuntotuotantoa ja erityisesti myös kokeellista
asuntotuotantoa tulisi sallia alueilla, joilla on nyt ainoastaan kaupallista
toimintaa, teollisuutta, virkistystä tai toimistoja sallivat merkinnät.
Puhutaan innovatiivisuudesta, joka auttaisi uusiin ratkaisuihin niin
kaavoituksessa kuin rakennussuunnittelussa. Kunnissa olisi erityisesti
vastattava sellaisiin asuntopolitiikan haasteisiin joissa keskiössä ovat
erilaisten ihmisryhmien tarpeiden kirjo; yhtenä ryhmänä pakolaisten ja
siirtolaisten ja heidänkin sisäisten erilaisten yhteiskunnallisten tarpeidensa
kirjo.
7.
Rakennusmääräysten joustava soveltaminen
Lausunnossa todetaan rakennusmääräysten asettavan
yksityiskohtaiset tekniset ja hallinnolliset vaatimukset ja minimistandardit
talonrakentamiselle. Näiden määräysten tarkoituksena on turvata terveyttä ja
turvallisuutta, paloturvallisuutta, resurssien järkevää käyttöä, ympäristöä ja
esteettömyyttä. Näitä määräyksiä ei
suinkaan kiistetä, mutta ehdotetaan kuitenkin ohjelmaa, joka sallisi määräysten
soveltamisessa vaiheittaisuutta. Näin voitaisiin löytää inkrementaalisia
asuntorakentamisen mahdollisuuksia asunnontarvitsijaryhmien edellytyksiin ja
paikallisiin olosuhteisiin sovellettuna. Yhtenä optiona mainitaan “tee se itse”
asuntotuotanto. Ajatellaan että toimijat voisivat kehittää vaiheittaisen
rakentamisen ja remontoinnin muotoja, joissa määräykset joustavat.
Hartiapankkirakentaminen
on hieno ajatus. Sitä on sovelluttu Suomessa kun siirtolaiset Karjalasta saivat
käyttöönsä sirkkelisahan ja ryhtyivät kaatamaan palstaltaan puita asuintaloaan
varten. Vaikka muistankin nyt kuin itse asutustoimintaa johtanut maestro Veikko
Vennamo kertoi siirtolaisten ensin rakentaneen karjalle suojan ja itse asuneen ensimmäisen talven perunakuopassa. Nyt on saatu eurooppalaiset nuoret
arkkitehdit innostumaan. Tässä IBAU:n kuormalavatalo. No ehkä päiväntasaajalla! Kanattaisi vielä muistella Martti Ilveskorpea - kerrostaloja hartiapankilla. Muistellaan toisella kertaa.
Helsingin kaupungilla on
tilaisuutensa - NYT
Aleksilla Tiedekulmassa oli viime viikolla
mielenkiintoinen ja täyteen kansoitettu tilaisuus. Tilaisuuden ajankohtaisuus
oli kuuma. Sen nimi oli: Minne menossa, kaupunki?
Puhetta johti ansiokkaan vetävästi Yhteiskuntapolitiikka-lehden
päätoimittaja Tuukka Tammi. Sain viimeisen vapaan jakkaran. Vaattovaara ja
Kortteinen kertoivat jo edellisenä päivänä julkisuuteen lipsahtaneesta
segregaatio-tutkimuksestaan. He eivät vielä ehkä arvanneetkaan millä kiihkolla
Helsingin johtavat virkamiehet, Pajunen ja Aho, ruotivat tutkimuksen tuloksia -
taas sitten seuraavana päivänä. Jos tutkijat aivan oikein toteavat että
segregaatio on kaupungin tietyillä alueilla vain edennyt, eikä sitä ole
onnistuttu saamaan hallintaan, niin mitähän tuossa on kiihtymistä. Tottahan se
on. Väistämättömästi. Mutta tuo aihe, se liittyy rajulla tavalla siihen mitä pakolaisasioissa
tapahtuu.
Keskustelu on siis
ajankohtainen. Jos ja kun se keskustelu kiinnostaa kaupungin korkeinta johtoa
ollaan juuri siinä missä pitäisikin olla. Tätä akuuttia ongelmaa ei nyt pystytä
2050-vuoden yleiskaavavisiolla eikä bulevardeilla ratkaisemaan. Asia on jo
käsissä. Nyt odottaisikin näkevänsä strategian ja suunnitelman, jolla Helsingin
seutu, MAL-alue ja muut metropolistit, kertovat meille tulevista asumisen
haasteista.
Olisi nimittäin aktiivisen vanhan tarpeen lisäksi
ratkaistava uudet tarpeet. Euroopassa
näyttää olevan sormi suussa. Naapurissa Ruotsissa on sormi suussa. Nyt oli
meillä tilaisuus näyttää mallia ajattelussa ja teoissa koko Euroopalle.
Tutkijat sanovat,
ettei Helsingin suunnittelussa harjoitettu politiikka ole purrut segregaation
suhteen. Köyhät, maahanmuuttajat ja huonompiosaiset sijoittuvat lisääntyvästi
samoille alueille kaupungin sekoittamispolitiikasta huolimatta. Hesari
kirjoittaa: ”Päinvastoin (kaupungin politiikasta huolimatta) esimerkiksi
Itä-Helsinkiin oli kehittynyt alueita, joille oli keskittynyt pääosin vain
köyhiä, syrjäytyneitä, koulutukseltaan, työllisyydeltään, tulotasoltaan ja
terveydentilaltaan vaikeassa asemassa olevia ihmisiä.”
Ei kannata loukkaantua
Tutkijoiden puhe ja kirjoittelu tuntuu loukkaavan kaupungin
edustajia. Pajunen puolustautuu ja sanoo Helsingin onnistuneen paremmin kuin
monet muut kaupungit. Hän ei näe Helsingissä monien suurkaupunkien hälyttäviä
ilmiötä. Hän panee kuitenkin huonoksi mainittujen alueiden kaavoitukselliseksi
virheeksi yksipuolisen kaupungin vuokratalojen sijoittamisen samoille alueille.
Tämä juontaa juurensa 90-luvun alun lamasta – silloin piti elvyttää. Hänen
mielestään Helsinki on onnistunut tyydyttävästi. ”Pitäisi tehdä kansainvälinen
vertailu niihin eurooppalaisiin kaupunkeihin, joissa ei ole harjoitettu
sosiaalisen sekoittamisen politiikkaa. Niissä kehitys on ollut huomattavasti
huonompaa”, Pajunen sanoo. ”Virastopäällikkö Mikko Aho taas sanoo: ”Onko meillä
yhtään surkeita alueita? Sellaisia alueita, joilla sijaitsevat asunnot eivät
mene kaupaksi ja jotka ovat kokonaan tyhjentyneet? Sellaisia ei Helsingissä ole!”
Aivan oikein sitten Pajunen toteaa: ”Keskeinen väline on palveluverkosto.
Työllistymisessä auttaminen on nyt ensisijaisen tärkeää. Sosiaali- ja
terveystoimen sekä opetustoimen panos on valtava”, Pajunen luettelee.
”Vasta kun tutkitaan sosiaalisen sekoittamisen ja muiden
tekijöiden yhteisvaikutusta, voidaan kokonaisuuden kautta arvioida onnistumista
segregaation torjunnassa.” Siinäpä se on, maahanmuuttajat eivät yksistään ole
tässä vaikuttamassa. Mutta miten käy tulevaisuudessa, kun heidän määränsä
lisääntyy moninkertaisesti?
Nyt odottelen
innostuneena millaisia ratkaisuja Arkkitehtuurimuseon ja SAFA:n kilpailu tuo
meidän ajankohtaiseen ongelmaamme. Tähän asti olemme olleet hyvinkin ymmällä ja
samalla hampaattomia.
Hyvän uudenvuoden
toivotus kaikille asiasta kiinnostuneille, samalla voisitte panna ideapadan porisemaan.