keskiviikko 31. toukokuuta 2017
Mattikoon hautajaiset
Omaisten pyynnöstä ilmoitan, että Matti K. Mäkisen hautajaiset pidetään Tapiolan kirkossa lauantaina kesäkuun 10. päivä klo 10. He toivottavat kaikki Mattikoon ystävät sinne sydämellisesti tervetulleiksi.
sunnuntai 28. toukokuuta 2017
Kaupungin piirteet - Pro Helsinki 100
Viime viikolla julkaistiin Pro Helsingfors –säätiön kirja
nimeltä Kaupungin piirteet. Juha
Ilonen on kirjan toimittaja, taittaja sekä valokuvaaja. Mahtava teos kertoo
historiasta ja nykypäivästä. Kirjoittajat paljastavat kiinnostavia asioita
historian monipolvisesta kulusta, mutta yltyvät jopa kritiikkiin koskien
nykypäivän suunnittelun ja rakentamisen vauhdikasta menoa. Kirjan
toimituskuntaan kuuluivat Klaus Grotenfelt, Ville Helander ja Juha Ilonen. Artikkeleiden
kirjoittajia oli 14 henkeä. Lisäksi
kirjassa on useita esseitä. Kirja on painava teos. Se painaa tasan kaksi kiloa.
Minä kuitenkin selviydyin voittajana, sillä minun kirjani painaa 2,4
kiloa. Kirja on kooltaan normaalia
romaanikokoa suurempi, eikä se siten sovellu unilukemiseksi. Sitä on varsinaisesti luettava ajatuksella ja
selkä suorana. Lukuhetken osana on oltava kunnioitus tuohon ympäristömme
ihmeeseen - Helsinkiin.
Aluksi puhun itsestäni
Dostojevski kysyi itseltään: ”Mistä kunnon ihminen puhuu
kaikkein mieluimmin?" Vastaus: itsestään. Siispä puhun itsestäni.
Haluan vielä katsoa, pikaisesti vain, miten eri aikojen suunnittelijat antoivat sysäyksiä tähän meidän nykyisyytemme synnyttäneeseen prosessiin. Olen sivunnut tätä aihetta jo blogissani:
Mutta nyt sylttytehtaalle: Juha Ilonen pyysi minua
kirjoittamaan liikenneväylien vaikutuksesta kaupunkikuvaan. Kun lupasin en
tiennyt kirjan majesteettisesta luonteesta. Ajattelin kirjoittamista lähinnä
tyypillisenä lehtiartikkelina tai esitelmänä. Alkutöiksi ryhdyin
laittamaan Ehrenströmin, Bertel Jungin ja Eliel Saarisen verkkoja Google Earthiin.
Saisin silloin jonkinlaisen kuvan liikenneverkkojen evoluutiosta.
Mutta taustaksi tarvitsin nykyverkon. Se oli digitoitava.
Linkkejä oli tuhansia. Tein työtä sitkeästi. Tein nykyverkon kolmessa
kategoriassa: valtaväylät, kokoojakadut, pikkukadut. Kauanko istuin koneen
ääressä? Ehkä viikon tai kaksi. Mieletöntä. Artikkelin teossa suurin aika kului
nykyverkon koodauksessa! Lopuksi minulla oli punaisella piirretty nykyverkko,
jonka päälle saatoin sijoitella historiallisia verkkoja.
Helsingin seudun
nykyverkko on itse asiassa aikamoinen ihmisten kätten työ. Kuinka paljon siihen
sisältyy ajattelua, suunnittelua, rakentamista ja kunnossapitoa. Ja mikä
ihmeellisintä, kaikki nuo punaiset viivat ovat joillekin kotipolkuja,
perusteellisesti tuttuja, taloineen, puineen, kuoppineen ja portteineen.
Tällaisen systeemin syntyminen ei ole yhden ihmisen aikaansaannosta. Se on
prosessin synnyttämä. Ja prosessi lisää ja muuttaa nyt olevaa, tavalla jota
emme voi ennustaa. Siksi tämä verkko on niin ihmeellinen luomus. Se kertoo
aikalaistensa suhteesta aineettomaan perintöön, yhteisöllisyyteen, luontoon ja
edellisten sukupolvien kätten töihin. Se kertoo kulttuurista. Kulttuuri on
meidän peilimme.
Ehrenström pyysi Korkeata
Suostumusta
Johan Albrecht Ehrenströmin kunnioittava kirje keisarille
vuodelta 1812 on ensimmäisiä dokumentteja, jossa käsitellään katujen vaikutusta
Helsingin kaupunkikuvaan. Sanakäänteissään mahtavasti polveilevassa kirjeessä
Ehrenström perusteli myös asemakaavaluonnoksen suoraviivaisia katulinjauksia:
"Komitea on tahtonut estää sen, että silmää
loukkaisivat kaikki nämä mutkaiset kujat, jotka nyt erottavat kortteleita, kaikki ne vinot kulmat, joita nämä
korttelit muodostavat suhteessa katuihin; se on tahtonut antaa kaikille
kaduille, samoin kuin Rantakaduille, sopivan leveyden, määrätä Julkisille
Rakennuksille samoin kuin Toreille edulliset paikat, lyhyesti, tehdä tämän
Suunnitelman, kaikissa suhteissa, sen Herran arvoiseksi, jonka Korkealle
Suostumukselle se alistetaan."
Tässä kuvassa näkyy
punaisella kaupungin rakenne silloin kun Ehrenström tuon kirjeen kirjoitti ja asemakaavaa
perusteli. Oli vuosi 1812. Kartassa alla häämöttää Ehrenströmin suunnitelma joka
sai lopullisen siunauksen keisarilta vuonna 1817.
Keskustan katujen ”kultainen
leikkaus” on meidän kaupunkimme ydintä. Micke Sundman kirjoittaa
artikkelissaan: ”Mikä yksinkertainen ja selkeä katuverkosto! Keskustaa
hallitsevat ja jäsentävät kaksi istutettua paraatikatua, jotka yhdistävät
satamat toisiinsa. Kolmas monumentaalikatu lähtee sisämaata kohti näiden
leikkauspisteestä. Graniittikukkulat antavat muille kaduille niiden
topografisen ilmeen. Mikä nautinto onkaan kulkea tässä selkeässä
katurakenteessa.”
Liikenneverkkojen
mittava evoluutio 1800-luvun alusta 1900-luvun alkuun seurasi väkimäärän
kasvua. Vuonna 1800 Helsingin asukasluku oli 8000 henkeä – Viaporin väki mukaan
luettuna. Vuoden 1915 ennusteissa kaupunkia tehtiin 500000 asukkaalle. Ehrenströmin
katuverkko vuodelta 1817 (keltainen), Helsingin niemen katuverkon rakentuminen
vuosisadan loppuun mennessä (valkoinen), Bertel Jungin ja Eliel Saarisen vuosina
1913-1915 piirtämä verkko (violetti) sekä Saarisen vuoden 1918 Pro Helsingfors-suunnitelman
verkosto (vaalea sininen). Kuvaan on tunnistamisen helpottamiseksi piirretty
nykyiset rautatiet (sininen) sekä metron nykyisyys ja tulevaisuus (oranssi)..
Kuva kertoo
verkkofilosofiasta Jungin ajoista viimeisimpään yleiskaavaan. Jungin ja Saarisen
aloittaessa henkilöautoja oli 7 kappaletta, nyt niitä on neljännesmiljoona. Nykyisen
verkon alueellinen laajuus saavutettiin 1980-luvulla. Viimeisin yleiskaava
ehdottaa varautumista laajoihin tunneleihin. Samalla toteutettaisiin bulevardisointi.
Nyt siirrymme tarkastelemaan teoksen sisältöä.
Artikkelit luotaaavat syvältä
Vilhelm Helander
on itseoikeutettu kirjoittaja. Hänen artikkelinsa otsikko on: Pro Helsingfors – Eliel Saarisen suunnitelma
ja sen perintö. Markus Manninen
kirjoittaa erityisen mielenkiintoisesta Viaporin rakentamisprosessista.
Wiaporin linnoitusesplanadi
vuodelta 1900.
Tommy Lindgren
valottaa ja kritisoikin uutta ilmiötä Helsingissä: Huimaus – Helsinki rakentaa korkealle. ”Rakennuksen kasvaessa korkeutta sen
vaikutukset välittömään ympäristöön voidaan kiteyttää ihmisvirroiksi,
neliömääriksi ja valovarjo -tutkielmiksi. Ympäröivän kaupungin ylle nouseva
torni on kuitenkin vaikeammin hallittava esine kuin sitä kuvaavien arvojen summa
– sen vaikutukset koskettavat koko kaupunkia, ja sen ilme antaa leiman itse
rakennuksen lisäksi maisemalle, jota se muokkaa.” Näin kirjoittaa Tommy
Lindgren.
Mikael Sundmanin
aiheena ovat Helsingin rannat. Hän kutsuu niitä kantakaupungin januskasvoiksi.
Lauri Putkonen kertoo Sörnäistenrannan 1800-luvun start-up yrityksestä ja uusiutuvasta energiasta – suuresta tuulimyllystä.
Lauri Putkonen kertoo Sörnäistenrannan 1800-luvun start-up yrityksestä ja uusiutuvasta energiasta – suuresta tuulimyllystä.
Hanna Hyvönen siirtyy korkealta maan alle, hän uppoutuu Helsingin keskustan maanalaisille kävelyreiteille.
Hanna
kirjoittaa: ”Keskustan maanalainen rakentaminen konkretisoi vuosikymmenten
mittaan muuttuneita kaupunkitilan ja liikkumistapojen arvostuksia.”
Klas Fontell kuvaa intohimojen monumentteja ja julkista taidetta kaupunkikuvassa.
Jouko Aaltonen, Ilkka Kippola ja Jari Sedergren kertovat huimia tarinoita dokumenttielokuvien Helsingistä. He kertovat muutoksen ja pysyvyyden kuvista.
Helsingin kartanot
Ranja Hautamäen esityksestä napattuna.
Ranja Hautamäen
aiheena ovat kartanot. Hienot kuvat toimivat oppaana jos haluaa tutustua
vaikkapa polkupyöräretkellä esikaupunkien kartanoihin.
Rainer Knapas kuvaa puistoja ja julkista luontoa 1800-luvulta.
Rainer Knapas kuvaa puistoja ja julkista luontoa 1800-luvulta.
Viimeisenä varsinaisena artikkelina on Claes Tallbergin Rautakauppiaan visio. Artikkeleista koostuu 182 sivua. Kuvat ovat mahtavan hienoja. Uudet kuvat ovat
kaikki Juha Ilosen ottamia. Mutta tarina ei pääty artikkeleihin. Alkaa esseiden
mahtava vyöry. Niitä riittää vielä kuutisenkymmentä sivua.
Kolmen sepän patsas
oli Pro Helsingfors säätiön pystyttämä ensimmäinen monumentti. Kuvanveistäjä
Felix Nylund siinä tarkkailee duunareiden kanssa patsaan pystytystä vuonna
1932.
Esseet ovat huippua
Kirjoittajia on 19 henkeä. Esseet kuvaavat, jopa
ylistävät Helsingin kantakaupunkia Ehrenströmin jäljiltä. Katujen kultainen
leikkaus, oikea mittakaava ja yhteys mereen, ne luovat ihmeellisen ja
ainutlaatuisen kaupungin. Ensimmäinen ja ikäjärjestyksessä vanhin esseisti
kertoo 1950-luvun alkuvuosien hetkistä: ”Reittini kulki Hesperiankadun
länsipäätä pitkin, läpi mäntymetsikön, ohi muutaman kallistuneen
hautakiven, joissa nimet olivat venäläisin kirjaimin.
Rantakahvilassa istahdin usein tuolille tai asetuin makuulle rannan hiekkaan,
lukemaan Proustin Kadonnutta aikaa etsimässä.” Niin voidaankin kysyä etsivätkö
kirjoittajat näissä esseissä kadonnutta aikaa vai hahmottavatko he
tulevaisuuteen? Mielenkiintoista!
Eräs esseistä ylistää graniitin kauneutta. Se kertoo pelolla
kiinalaisesta katukivestä, joka puhuu eri kieltä, peittäessään vieraslajina
helsinkiläisiä kävelykatuja. Kyllä, Keskuskadulla, mutta Espa ja Aleksi ovat
sentään ihanasti hehkuvaa suomalaista ikikiveä - tässäpä pieni
katusuunnittelijan oikaisu. Eräs esseistä kertoo kaupunkiluonnosta, kivien tai asvaltin halkeamista esiin
tunkevista kasveista. Kirjoittajan mukaan ne kertovat ihmisten aikaansaannosten
katoavaisuudesta. Yksi esseistä on huolissaan teollisuusrakennusten kadosta.
Näin katoaa myös vanhalle keskustalle luonteenomainen rouheus. Pro Helsinki
Säätiön puheenjohtaja kirjoittaa essessään näin: ”Minun Helsinkiäni ei ole
ilman merta, vuodenaikoja ja meitä helsinkiläisiä.” Eräs esseisti juoksee
arkkitehtuurijuoksua. Hänen kiehtova paikkansa on Käpylän kirkko. Hänen
mielestään siellä on muutoksen rajapinta. Siluetin
lumo on yhden esseen aiheena. Esseisti ihailee Helsingin yhtenäisesti
rakennettuja kokonaisuuksia, hän myös uskoo Jätkäsaaren ja Kalasataman nousevan
aikanaan tähän eliittiluokkaan.
Seuraava esseisti kertoo rakastamastaan Punavuoresta. Hän
lukee seinien rappauksia ja kuuntelee mielessään Rauno Lehtisen kappaletta “Siellä aina ystävä”. ”Helsingin historia
kaupunkina on edennyt ilman vellovaa dynamiikkaa, eikä suurilla visioilla ole
ollut mahdollisuuksia juurtua”. Näin kertoo seuraava essee. Se kertoo, että
juuri tästä syystä saamme nauttia kaupunkimme harmonisesta mittakaavasta. Kaupungissa
kauneus ei voi olla ainoa arvo rakennusten tai alueiden säilyttämiselle. Essee
nimeltään Meri, kallio ja
luonnonläheisyys haluaisi
suojella myös rumaa ja hassuja paikkoja. Seuraava essee korostaa Helsigin vihreitä
arvoja, huvilapuutarhoja, kartanomaisemia, jokilaaksojen peltoja, selänteiden
metsiä, siirtolapuutarhoja, hautausmaita ja kansanpuistoja – sekä näihin
kytkeytyviä kertomuksia helsinkiläisestä elämäntavasta. Esseisti pelkää uuden yleiskaavan asettavan
näitä arvoja uhatuksi. Taas uusi hieno essee näkee meren sormet metsäsormien lomassa. ”Kaupungin
kahtalaisessa otteessa, pohjoisten ja eteläisten vaikutteiden sulattajana,
välittäjänä, metsältä ja mereltä paikkaansa hakien.” Essee nimeltä Saavutettava
meri unelmoi meren saavutettavuudesta kaupungin rantavyöhykkeillä. Yksi
kirjoittajista on nimennyt tarinansa Alkemiaksi. Essee kertoo kiskojen,
asfaltin ja mukulakivien alkemiasta: ”Raitiovaunun ikkunasta on mahdollisuus
myös nähdä yhtä aikaa menneeseen ja tulevaan.”
”Jos kadun vilinä on kaupungin tajunta,
joutomaiden nyrjähtänyt seesteisyys on sen alitajunta.” Mielettömän hieno
essee. Se kertoo Pasilan veturitallialueen joutomaan nykykäytön ihanuudesta.
Lukiolainen on otsikoinut esseensä Helsinki on heijastus. Hän kysyy: ”Uudet asuinalueet ja Kalasatamaan
kohoavat pilvenpiirtäjät pitävät helsinkiläiset jännityksessä: miltä näyttää
kaupunkimme kymmenen vuoden kuluttua? Osaammeko ottaa muutoksen vastaan ja
muuttua itse samaan tahtiin?
Tiedän
Oli liian tiivis yhteenveto, mutta sittenkin teksti kertyi jälleen
ylipitkäksi. Parasta hankkia kirja ja keskittyä kunnolla. Hieman jäi
ajatteluttamaan. Yhdessäkään artikkelissa tai esseessä ei julistettu
kilpailukyvyn vaatiman kasautumisen tai nykysuositun kaupunkipöhinän
autuaaksitekevää voimaa. Johtuuko se siitä, että kirjoittajat oli valittu
väärin. Olivathan Pro Helsinfors aatteen alkuunpanijat kauppaneuvos Julius
Tallberg yhdessä Eliel Saarisen kanssa varsinaisia kiinteistökehittäjiä.
Nykypäivän bulevardiaatteet suorastaan kalpenevat heidän keskustauudistuksensa ennakkoluulottomuuden
ja mittakaavan edessä. Nykyiset kiinteistökehittäjät eivät voisi uneksiakaan
saavansa käsiinsä Töölönlahden kaltaista 4 milj. kerrosneliön megahanketta. No
eivät sitten saaneet tätä kultamunaa sen paremmin tämän tarinan arvostetut sankarit. Mutta olen
varma että he olivat iloisia työtä tehdessään. Me ainakin olimme valtavan
iloisia kun saimme olla mukana säätiön 100-vuotisjuhlissa. Kiitos siitä!
Siteeraan ystäväni Rogerin autenttista tarinaa: "Perkeleellä on tieto ihmisen hengestä,
lähteekö se ylöspäin vain putoaako se maahan, pohtii entinen suuri rakentaja,
kaupungin rakentaja, ihmisen talojen rakentaja, herrojen palatsien rakentaja ja
Herran temppelin rakentaja Salomon. Ja sitten hän sanoo: ”Siis minä näen, ettei
mikään ylitä sitä, että ihminen iloitsee työstään, sillä tämä on hänen
osuutensa. Kukaan ei pysty saattamaan häntä takaisin näkemään sitä mitä sen
jälkeen on tapahtunut. Eli siitä jää se, että olimme iloisia kun teimme työtä.”
Muuten tiedotuksena asiasta kiinnostuneliie kerron että kirjan
tiimoilta on Helsinki-Seuran ja Pro Helsingfors-säätiön yhteistyössä järjestämä julkistamistilaisuus ja paneelikeskustelu Kansallisarkistossa 31.5.
klo 17-19.
maanantai 22. toukokuuta 2017
In memoriam Mattikoo
Minulla ei ole montaakaan ystävää joille voisin soitella
tai postitella ja keskustella jostain asiasta, oli se sitten ammattin tai
elämään liittyvää. Monet ystävät ovat jo menneet manan majoille. Ehkä on
niinkin, että monet eivät enää seuraa sellaisia asioita jotka minua
kiinnostavat. Mutta tarkemmin ajatellen eihän minulla todellakaan ole
aiemminkaan ollut montaa sellaista henkiystävää jolle voisi hyvin menneen
esitelmän jälkeen hehkuttaa kuulijoiden taputuksista tai kuulijoiden joukossa
olleesta katseen vangitsevasta muusasta. Vähiin menee kun tarkkaan laskee.
Eihän heitä ole kuin kolme. Yhden nimi on Roger. Toisen nimi on Eero. Kolmannen
nimi on Matti. Nyt juuri eilen kuulin suruviestin. Taru soitti. Syvä osanottoni Taru! Yksi kolmesta
minun elämäni muskettisoturista on poissa. Tarvitseeko minun tarkentaa kenestä
Matista on kysymys? Kaikki jotka minut tuntevat, hänetkin tuntevat. Poismennyt
on Mattikoo.
Kaverukset
keskustelussa vappuna 15 vuoden takaa. Ekologisesta kaupungista ja
elämäntavasta ei tainnut tulla aivan täydellistä yksimielisyyttä? Muuten kyllä!
Nämä keskustelut laulun lomassa jatkuivat viime vuoteen. Tänä vuonna Matti ei
enään tullut juhliin.
Mattikoo ei ollut mikään helppo tyyppi. Hän oli
itsetietoinen ja omanarvontunteinen tyyppi. Hän oli myös itsekäs tyyppi. Hän
tiesi asiat paremmin kuin muut. Mutta, yllätys, yllätys, sellaisiahan juuri
ovat nuo kaikki minun kolme ystävääni. He kaikki ovat maailman kaikkitietäviä.
Miksi juuri tuollaiset ihmiset ovat valikoituneet minun luotetuiksi
keskustelutovereikseni? Liisa sanoo sen johtuvan minusta itsestäni. Väitti
samanlaisten ihmisten hakeutuvan toistensa seuraan. Väitti jopa sellaisten
samanlaisten viihtyvän toistensa seurassa. En täysin osta tuota. Viihdyn kyllä,
aivan mainiosti, mutta en ole samanlainen. Nuo kaikki kolme ovat olleet minun
opettajiani. Minä olen ollut ja olen oppilas. Nyt yksi opettajistani on poissa.
Mattikoolla on tilillään
merkittäviä arkkitehtuuriteoksia erityisesti teollisuussuunnittelun alalta.
Olen ihmetellyt ja häneltä itseltäänkin kysellyt missä on kirja joka esittelee suomalaisen
teollissuussuunnittelun helmiä. Niiden joukossa olisivat Nastola, Kouvola, Lapinlahti,
Jyväskylä, Seinäjoki ja Vaarala. Unohtuiko Libyan meijeri? Rakennettiinko sitä koskaan? Olisi
vielä Pitäjänmäki.
Mattikoo aloitti Rakennushallituksen pääjohtajana vuonna
1985. Tilaisuuden saatuaan hän otti missiokseen nostaa suomalaisen
julkisen rakentamisen arkkitehtuurin tasoa. Arkkitehtuuri tuli voimasanaksi. Laaja
kilpailutoiminta ja nuoren polven
esiinmarssi olivat hänen toimintansa seurausta. Hän työskenteli virassaan
vuoteen 1994. Pian hänen erottuaan Rakennushallitus lakkautettiin ja Senaattikiinteistöt
ryhtyi hoitamaan valtion rakentamista. Matti siirtyi johtamaan
Miljöösuunnittelun laitosta. Hänen silloinen suuri ideansa oli vuorovaikutuksen
kehittäminen. Tälläkin polulla hän teki merkittäviä työsuorituksia. Muistan
Jyväskylän.
Mattikoo oli
kirjallinen kyky. Hänen Siniset paperinsa olivat terävän hienostuneita runoelmia.
Niitä julkaistiin satoja - niin luulen. Ihailin tuota leiskuvaa sanankäyttöä.
Rakentaminnen ja rakentamisen suunnittelu sai tulevaisuuden menneisyyden
tutkijoille mahtavan dokumentaation.
Valion pääkonttori
Olen nyt siis muistelemassa Mattikoota. Meillä on ollut
hänen kanssaan paljon yhteistä. Outoa? Mattikoo oli arkkitehti ja minä olen
insinööri. Voiko näin vastakkaisilla ammatinharjoittajilla olla jotain
yhteistä? Matti oli minua kaksi vuotta vanhempi. Hän valmistui Teknillisen
korkeakoulun arkkitehtiosastolta vuonna 1958. Minä kohtasin hänet Valion
pääarkkitehtina vuonna 1971. Silloin oli tekeillä Kuivamaidon tuotantolaitos. Me
teimme tehtaan logistiikkaselvitystä. Ihastuin hänen tapaansa tehdä
teollisuusarkkitehtuuria. Siinä toiminnallisuus yhtyi prosessia korostavaan
monumentaalisuuteen. Ehkä silloin syntyi yhteistyökykyä ja sielujen sympatiaa? Taisipa
niihin aikaan syntyä yhteyksiä myös viennin merkeissä. Pentti Ahola ja Mattikoo
toimivat aktiivisesti kansainvälisessä teollisuussuunnittelun III-organisaatiossa
(Internationales Institut für Industrieplanung). Mattikoo oli järjestön Suomen
asiamies. Silloin yhdessä pohdittiin kansainvälistymistä.
Ei aikaakaan kun pääsimme Matin kanssa jatkotöihin Vuonna 1972 oli alkamassa Valion pääkonttorin
suunnittelu Pitäjänmäelle. Oli mahtavaa kun hän valitsi meidät avantgardistisen
rakennuksensa infran ja logistiikan suunnittelijaksi. Valitsi kuitenkin. Se oli
huikea kokemus. Mattikoo ja Kaarina Löfström
tekivät loistavan teoksen.
Juuri kaksi viikkoa sitten olin menossa katsomaan
Maattikoota sairaalaan. Pohjustin sinne menoani kunniakierroksella Valion
pääkonttorin rakennuksen ympäri. Katselin niitä kiveyksiä ja pihojen detaljeja.
Meidän omia pieniä asioitamme. Ihailin talon puhuvia julkisivuja. Ajattelin
vieväni Mattikoolle terveisiä hänen suurtyönsä ääreltä. Hän ei enään kyennyt
vastaanottamaan viestiäni.
Valion pääkonttori
kevään valossa ja alkavassa vihreydessä - nyt.
Pasilan sormi
Minun kokemusmaailmassani toinen suuri veto Matti K
Mäkisen kanssa oli Pasilan rakentamismahdollisuuksien tarkastelu. Elettiin
vuotta 1986. Mattikoo oli ollut vuoden pääjohtajana. Kirjoitin tästä kirjassani,
juttu menee näin: ”Rakennushallituksen pääjohtaja istui tyylikkäästi
kalustetussa virkahuoneessaan Hakaniemen Ympyrätalossa. Hän näki ikkunastaan
junien lipuvan Helsingin keskustaan.
Hänen silmiensä edessä aukeni Töölönlahti ja sen takana Finlandiatalon
valkoinen marmori. Paikka oli todellinen pääkallonpaikka. Kamppi -Töölönlahti
aatekilpailu oli juuri ratkennut nahkapäätökseen. Kolme voittajaa tasapelissä -
samassa kilpailussa. Kaikki ehdotukset vielä sellaisia, että Puutarhakadun
demarkaatiolinja rikottiin vakavalla tavalla. Pääjohtaja oli selkeästi sitä
mieltä, ettei Töölönlahdelle pidä rakentaa Puutarhakadun linjan
pohjoispuolelle. Radat poistuvat aikanaan ja silloin helsinkiläisille avautuu loistelias
”central park”. Asiat olivat menossa keskustan suhteen siis hyvin huonoon
suuntaan. Sitten oli vielä Pasilan onneton suunnittelutilanne. Ratakraateri
erotti Pasilan puoliskot toisistaan. Aallon vaisun yrityksen
jälkeen yleiskaavaosasto oli laatinut varsin vaatimattomia suunnitelmia
kraaterin ratkaisemiseksi.
Kollegoiden
melkoisessa tykityksessä suunnitteluryhmämme teki ehdotuksen kaksoistorneista
Pasilaan. Pekka Salminen oli
arkkitehtina, avustajanaan Vesa Honkonen. Alaratapihan päälle suunniteltiin
laaja vapaa-aikakeskus. Siinä ajatuksessa oli tuohon paikkaan sovitettua järkeä.
Pääjohtajan idealamppu syttyi. Pasilaan voisi tehdä
Helsingin portin. Pasilaan voisi myös ohjata arkkitehtien suuren himon tehdä
pilvenpiirtäjiä. Torneja ei voi tehdä etelämmäksi, mutta Pasila oli riittävän
pohjoisessa. Tämä Pasila tuntui muutenkin valtion mandaatilta. Siellä oli
suuret virastokeskukset ja valtion ratamaat. Jos ei Helsingin keskustaan
päästetty puuttumaan, niin nyt olisi oikea aika ja paikka panna alulle jotain
kuolematonta. Pääjohtaja ei voinut tehdä asian hyväksi arkkitehtuuri- tai
kaavaselvitystä, ne kuuluivat kaupungin mandaattiin. Mutta hän voi yhteistyössä
valtionrautateiden kanssa tehdä teknistaloudellisen selvityksen. Tästä hän sopi
rautavaltion pääjohtaja Herbert Römerin kanssa. Tekijäksi hän
valitsi ystävänsä Pentti Murolen. Arkkitehdin osuudesta
sovittiin - mukaan oli saatava Pekka Salminen. Juuri niihin
aikoihin Pekka oli saanut Tiedekeskuskilpailussa jaetun ensimmäisen sijan. Hän
oli myös tekemässä lentoasemaan alkuvaiheita ja saanut valmiiksi loistavat
kattorakenteet. Pekan toimistolla oli maamme paras visualisointiarsenaali.
Sekin painoi vaa´assa. Rakennushallituksen pääjohtaja piti hänen
konstruktivismiaan suuressa arvossa.
Sedät, Mattikoo, Pekka
Salminen ja minä mietiskelemässä Pasilan suurta tulevaisuutta. Tököttävät
tussikynät osoittavat porukan hyväksyneen tornirykelmän Pasilaan. Auri Häkkinen
otti kuvan ja seurasi setien keskustelua pari vuotta sitten. Mattikoolla on
kädessään punainen kynä. Etusormi vasemmalla on Pekan ja oikella minun.
Kiasma paikallaan
Tällaista Mattikoo kirjoitti kesäkuusssa 1993 Kiasman
prisauksen päätyttyä:
”Oopperatalon kellarissa sijaitsee arkkitehtuurin
hautausmaa. Nykytaiteen museosta käyty suunnittelukilpailun arvostelu on
saatettu loppuun… Voitto meni ulkomaille. Kärkikolmikosta löytyi kaksi niistä
neljästä maestrosta jotka Euroopan ulkopuolelta oli kutsuttu kilpailun
kirittäjiksi…
Tässä muutama valikoitu arvionti juryn
ykkösvalinnasta:
·
oikea sijainti olisi Tattarinsuolla
·
elefantti, jättiläiskurpitsa, kuiville uinut
kaskelotti
·
venäläinen sukellusvene, epookkipalikka
·
kuvaa matoa, joka jäytää Suomea tällä hetkellä.
Kuuntelin ryöpytystä juryssa myötäolleen korvalla…
Havaitsin ettei kritiikki herättänyt katumusta. Merkittävimmän voiton korjasi
suomalainen arkkitehtuuri. Sen taso testattiin kansainvälisessä kilpailussa.
Hemmoteltu ansarielämä sai ansaitun loppunsa. Tilalle tuli verenvaihtoa,
vuorovaikutusta, mittapuu… Kun arkkitehtuuri voitti, voittivat myös arkkitehdit.
Nuoren polven airuet astuivat päivänvaloon. Sukupolven vaihdosta ennakoiva
esiinmarssi oli avaus tulevaisuuteen. Kokeneemmat ikäluokat saivat ansaitun
haasteen, laukaisualustan uuteen lähtöön, puhdistukylvyn 80-luvun turhuuden
markkinoilla takkiin tarttuneesta tingeltangelista… ”
Ei näy Lappiin?????
Helsingin Töölönlahden
alueen suunnittelun keskeiset ongelmat?
Vuonna 1998 Matti K Mäkinen ottaa kantaa Töölönlahden
rakentamiseen. Arkkitehti-lehdessä hän kirjoittaa mm. näin: ”Ongelmat voidaan
jakaa kolmeen, samanaikaisesti vaikuttavaan ryhmään: -kyvyttömyys ajatella ja
toimia metropolin mittakaavassa, -ajanhenkisen talousparadigman ylikorostuminen
ja - hallinnon hallitsemattomuus. Metropoli-Helsingin mittakaavan hahmotti jo
Eliel Saarinen Suur-Helsinki-
visioissaan 1918. Tämän jälkeen on sukupolvesta toiseen ilmeisesti kuviteltu,
että asia on kunnossa, kun takaraivoon on jäänyt muistuma kaupunkikokonaisuuden
hahmosta. Omana kuntana toimivien osa-alueiden näkemyksettömätkään sekoilut
eivät ole runkorakennetta täysin muuksi muuttaneet.
Suur-Helsinki on toimintansa ja rakenteensa
peruspiirteiltä jo syntynyt, hallinnon uudistukset tulevat perässä. Tähän
nippuun kuuluu seudullisen yleiskaava-ajattelun puute. Ei osata nähdä
Kamppi-Töölönlahdelta ratauomaa pitkin Pasilaan ulottuvan kaupunkikeskustan
tulevaa roolia yli 1 miljoonan asukkaan metropolin mittasuhteissa, ei tajuta
keskustatunnelihanketta itää ja länttä yhdistävänä seudullisena nollakehänä sen
paremmin kuin pohjoisen ohitustien, ns. Pasilan väylän merkitystä, jota
Hakamäentie ei riitä korvaamaan. Tähän liittyy Mannerheimin patsaalta
pohjoiseen ojentuvan puiston jatkuva järsiminen milloin kaupunginosien
levennyksillä, milloin urheilun tai viihteen laitteilla ja laitoksilla, milloin
sinne tänne osuvilla yksittäisillä rakennuksilla, joita nyt esimerkiksi
Postitalon ja Finlandian välissä puuhastellaan.
Vaaran makua tuo myös vuosia kestänyt seisokki Pasilan
alueen kaavoitusprosessissa. Kokonaisnäkemysten väistely ei tietenkään suoraan
kuvaa poliitikkojen tai virkamiesten ymmärtämättömyyttä, pikemminkin
päinvastoin. Suunnittelijoiden ja päättäjien elämisen ehtoihin kuuluu tabujen
tunteminen ja niiden kaukaa kiertäminen. Tässä hiljaisuudessa ei kuvitella
kuntarajojen yli eikä naureta markkinataloudelle. Talouspainotusten ylikuohunta
on omiaan vääristämään valtion ja kaupungin välisen maapoliittisen sopimuksen
automaatiksi, joka “jalostaa” kaupungin ja samalla valtakunnan olohuonetta
myyntiin soveltuviksi rakennusoikeuksiksi.”
Aika nukahti?
Vuonna 2010 sain Mattikoolta näin ajankohtaista runoutta.
Hän toivotti minut tulevaisuuteensa: ”Hei, pengoin papereitani ja runoistani
löysin tämän. Havaitsin että tekstihän on nykyajan kuva – eipä olisi uskonut.
Aika siis nukahti, ainakin Suomessa? Vai miten on, Setä, olet ottanut
historioitsijan lahjat ja liikennöit menneisyyden tunneleissa kuin Hgin Metro
(joka on koko ajan joissakin oviongelmissa.)
Tule tänne Tulevaisuuteen, täällä on vielä hauskempaa. Sen takaavat meidän kunnioitetut poliitikkomme.
ja Mattikoo.”
Tule tänne Tulevaisuuteen, täällä on vielä hauskempaa. Sen takaavat meidän kunnioitetut poliitikkomme.
ja Mattikoo.”
2006 (vaalikarjan tarinoita)
TASAPUOLEN TAKAPUOLI
Kun ruma sana sanotahan niin kuin se on
kvartaalitalous
kulutusyhteiskunta
työllisyys ja hyvinvointi
pätkätyö ja pahoinvointi
työttömät ja syrjäytyneet
vähäosaiset ja muut
mutiaiset puukko ja puntari
juntit ja alkoholistit
sosiaali
mitä siitä olethan sen arvoinen
onhan meillä hanki ja jää
halla ja yö kaiken yllä
siipirikko mäkikotka
arvojohtajuus
työryhmät sekä
EU YK WTO ja kohta NATO
ankarat käskyt kohtalon
kansallisen menestyksen strategia
yhteistyö ja yrittäjyys
kumppanuus ja elinkaari
menestys
kilpailukyky
hyväosaiset
optiot ja Kiina…
Kun ruma sana sanotahan niin kuin se on
kvartaalitalous
kulutusyhteiskunta
työllisyys ja hyvinvointi
pätkätyö ja pahoinvointi
työttömät ja syrjäytyneet
vähäosaiset ja muut
mutiaiset puukko ja puntari
juntit ja alkoholistit
sosiaali
mitä siitä olethan sen arvoinen
onhan meillä hanki ja jää
halla ja yö kaiken yllä
siipirikko mäkikotka
arvojohtajuus
työryhmät sekä
EU YK WTO ja kohta NATO
ankarat käskyt kohtalon
kansallisen menestyksen strategia
yhteistyö ja yrittäjyys
kumppanuus ja elinkaari
menestys
kilpailukyky
hyväosaiset
optiot ja Kiina…
yksi on joukosta poissa
se ruma sana
vastuu
se ruma sana
vastuu
Ikkunoita metropoliin
·
”Ei olla luomassa pelkkiä asuntoja vaan täyden
palvelun kaupunkirakenteita vastaamaan asukkaiden ja muiden toimijoiden
tarpeisiin
·
Ilmassa on ekologian uusi herättäminen erääksi
kaupunkisuunnittelun avainperiaatteeksi.
·
Ekologia on oppi suotuisasta kasvupaikasta
ihmiselle ja muulle elosysteemille tämä muistaen on asutusta ryhmitettävä
pienemmistä ”kauppaloista” muodostuviksi asukasyhteisöiksi sellaisessa
mittakaavassa, että mahdollisimman moni yksikkö takaa päivittäiset palvelut
kevyen liikenteen ulottuvuuksilla kauppalan keskuksesta.
·
Tavaran tulee liikkua ihmisten luo eikä
päinvastoin. Tämä edellyttää kaupan yksikköjen uudelleen organisoitumista,
informaatioteknologia hyvänä apuna. Kaupan kehityksen seuraava vaihe voisi olla
siirtyminen suurista marketeista nettitilausten pohjalla hoidettavaan jakeluun
joko koteihin tai muutaman sadan metrin välein sijoittuviin jakeluvarastoihin.
Tekniikka löytänee keinot jopa täyteen miehittämättömyyteen, vrt. entiset
maitolaiturit.
·
Tiivis – matala voi reuna-alueilla hallittuina
kokonaisuuksina jatkua, tiivis- korkea on ”pakko” hyväksyä ainakin joidenkin
kauppaloiden keskuksiin erittäin hallitusti sommiteltuina ryhminä.
·
Meren rannikolle tai satunnaisiin (esim.
omistuksista määräytyviin) hajasijoituksiin tulevia ”maamerkkejä” ei pidä
millään selityksillä hyväksyä. Tapa, jolla rakennusliikkeet ja sijoittajat ovat
kyykyttäneet keskenään kilpaileviksi yllytettyjä naapurikaupunkeja on
tehokkaalla yleiskaavoituksella katkaistava.
·
Kelluvat tai muuten veteen tunkevat rakennukset
on – luvassa olevat myrskysäätkin huomioon ottaen – unohdettava lähinnä huonona
vitsinä. Suomessa on maata, myös rakentamiseen. ”
Mattikoo oli
julkistanut oman ”koiranluuteoriansa”. Keskustaa olisi kehitettävä
kaksinapaisena. Pasilasta olisi tehtävä keskustaa tasapainottava
kaupunkiyksikkö Pariisin Defénsen
malliin. ”Ihminen voi sijoittaa toimintojensa ja asumisensa uudet painotukset
parikymmentä kilometriä pohjoisemmiksi. Ainutlaatuiset merinäkymät on syytä
jättää turmelemattomina luonnonvaraisiksi. Samalla on varjeltava kaupungin
mereltä näkyvää profiilia kiinteistöspekulaation maa- tai merimerkeiltä.”
Minulla on ikävä tuota
miestä
Nämä fragmentit eivät voi kuvata mitenkään Mattikoota
arkkitehtina tai Mattikoon elämäntyötä saavutuksineen. Ne ovat vain pieniä
yhteisiä fragmentteja tuon kunnioitetun miehen mielipiteistä. Liisa sanoo
suuren miehen kuolleen. Roger sanoo samaa. He ajattelevat Mattikoota ihmisenä
ja humanistina. He sallivat kuolleelle inhimillisiä piirteitä. Vahvalla
ihmisellä ne saattavat olla joskus haastaviakin. Nyt sellaiset ominaisuudet
ovat täysin unohdettu. Minä ajattelen hänen laulamiaan saksalaisia sonetteja.
Ne olivat herkkyydessään vappujuhlien musiikillisen annin kohokohtia. Loppuvuosina
äänen hiljainen heikkeneminen yhtyneenä vapunvieton yleiseen remakkuuteen
rajoittivat esitettävien kappaleiden määrää. Mutta muistissa on tuo herkkyys.
Se ei katoa. Matin laulut eivät rajoittuneet Saksan kieleen. Hän oli
kielitaituri.
Nyt hyppään autoon. Ajan Pitäjänmäelle. Haluan hiljaa ja
rauhassa katsella Valion pääkonttoria.
torstai 18. toukokuuta 2017
Pormestarin keskustavisiot
Onpa nyt menossa hurja viikko. Juuri kun olin ajatellut
pikkuhiljaa paneutua hieman tarkemmin Helsingin kävelykeskustan luomisen
ongelmakohtiin - silloin pamauttaa uusi pormestarimme julki oman ideologiansa.
Hän haluaa selvitettäväksi kävelykeskustan, keskustatunnelin ja Eteläsatamaan
syntyneen Guggenheimtyhjiön yhteisvaikutuksen. Hän kytkee yhteen nuo kaksi
kovaa koota: keskustatunnelin ja kävelykeskustan. Noin minäkin ajattelisin.
Hyvät päätökset ja kompromissit syntyvät politiikassa yleensä siten, että
kaikki osapuolet kuvittelevat saavansa jotain hyötyä. Eri asia on sitten mikä
on loppupeleissä totta. Kun aikoinaan metropäätöstä tehtiin, demarit ajoivat
asiaa ja kokoomus vastusti. Kävikö nyt sitten niin, että kun metro tuli, demarit siitä hyötyivät ja kokoomukselaiset
menettivät? Eipä niinkään. Loppujen lopuksi kävi niin, että kaikki hyötyivät.
Kansalaiset etunenässä, mutta myös kiinteistökapitalistit. Nyt kun
kävelykeskustasta kiistellään ollaan taas hieman paradoksaalisessa tilanteessa.
Asia on ikään kuin puoluepoliittinen.
No, poliittinen se tietysti on – niin kuin kaikki päätettävät asiat. Mutta ei
puoluepoliittinen. Enemmänkin asia on autolobby vastaan muut. On se myös
kauppalobby vastaan muut. Todellisuudessa, jos kävelykeskusta onnistutaan
toteuttamaan kaikki hyötyvät. Jopa sitä vastustavat lobbyt hyötyvät. Siinä on
analogiaa metron kanssa. Kaikki hyötyvät. Siksi kannattaa etsiä hyviä
kompromisseja.
Vapaavuoren aloite
on hyvä. Pataan on vain saatava kaikki ainekset porisemaan. Jos siitä jää
jotain tärkeätä pois, keitto ei valmistu. Rakentamista voidaan sitten
vaiheittaa ja jättää osia pois, mutta suunnittelun padassa olisi pidettävä
mukana kaikki raaka-aineet ja mausteetkin.
Päätöksenteon kannalta kävelykeskusta syntyy vain
antamalla hieman köyttä myös autopuolueelle. Hyötyjät ovat samat kuin
metropäätöksessä: etunenässä kansalaiset ja sitten varsinaisesti finansseissa
kiinteistösijoittajat ja kapitaalin haltijat. Hankkeen maksajia ovat aina
veronmaksajat. Tai ainakin veronmaksajien ”omistama” kaupunki. Toive että
keskustan kiinteistöt kustantaisivat keskustatunnelin tai kävelykeskustan on
toiveajattelua. Jos tällaista todella väläyteltäisiin saisimme aikaan melkoisen
vastarintalobbyn. Jos kerätään tunnelin käyttäjämaksua, se kyllä kävisi, mutta
maksajana on silloin melkoisessa määrin keskustan liikeyritysten henkilökunta.
Tunnelin palvelemasta keskustapysäköinnistä kun merkittävä osa on autoetuun
liittyvää työmatkapysäköintiä - jonka
työnantaja maksaa, mutta vähentää sitten palkasta. Ilmaisesta autopaikasta ei
joudu edes verolle. Asuntoedusta sentään verotetaan. Jos ei ole ruuhkamaksua
koko kaupungissa, vaan ainoastaan keskustatunnelin käyttömaksu, tarjotaan sitä
asiakkaille hyvityksellä. Maksu siirtyy tavaran hintaan. Ei siitä pääse
mihinkään, että kansalainen ja veronmaksaja lopuksi kaiken maksaa. Ja myös
hyötyy maksamastaan
Kiinostava paketti -
kompleksi
Minua kiinnostaa suuresti nyt alkava keskustelu. Vielä
kiinnostusta lisää samaisessa Hesarissa ollut juttu urBaanasta, eli
kuvanveistäjä Martti Aihan ja kumppaneiden ideoimasta Rautatiekatujen
rataleikkaukseen sijoittuvasta fantasiakohteesta. Minä olin yksi noista
kumppaneista. Rahoittajakumppanimme SRV on nyt viemässä hanketta eteenpäin.
Huhu kertoo Anni Sinnemäen olleen hankkeen eteenpäin nytkähdykden takana.
Melkein yllätyin. Hienoa. Soitin innoissani Aihalle. Onnittelin. Luulin jo
hankkeen olevan kuolintuskissaan Paavo Nurmen korttelin tultua rakennetuksi
vastoin urBaanan suuria ideoita.
urBaana oli hieno
harjoitelma. Tässä on kuva urbaanan olemuksesta Eduskuntatalon nurkalla. Se
kuuluu osana keskustauudistuksen suureen ”kompleksiin”.
Nyt minun ajatuksissani yhtyvät neljä asiaa: kävelykeskusta,
urBaana, Eteläranta ja keskustatunneli/huoltotunneli. Ne kaikki liittyvät
toisiinsa. Mutta niihin liittyy vielä jotain muuta. Ennen kaikkea tähän
kokonaisuuteen liittyy Pisara. Sen suunnitelmat ovat nyt aivan kuin paketissa,
vaikkei rakentamisesta ole tietoakaan. Nyt vielä on tullut esille viranomaisten
toimesta Lyyra. Jos tehdään Lyyra ei tule Pisaraa. Tuleekin Töölön metro. Minun
mielestäni Vapaavuoren ”kompleksiin” liittyy Pisara-suunnitelman tarkistus. Sitten
siihen liittyy vielä suunnitteilla oleva Tallinnan tunneli ja lentokentälle
johtava Lentorata. Ne ovat kumpikin osa sitä maanalaista verkostoa johon keskustatunnelikin
liittyy. Kallio kun on sellainen resurssi, ettei pois louhitusta tyhjiöstä saada
uutta kalliota. No, jos Ragnar vielä eläisi, hän sanoisi että tekokalliota
kyllä syntyy betonista.
Tässä on kuvattu
pormestarin ja hänen apunaan olevan apulaispormestarin työkalupakin osasia.
Vasemmalla ylhäällä on kuva Tallinnan tunnelin ja Lentoradan sijainnista.
Kysymys: missä ovat keskusta-asemat? Oikealla ylhäällä on Pisaran suunniteltu
asemaratkaisu sekä aikanaan hylätty vaihtoehto (1). Kysymys: olisiko tuo
hylätty sittenkin se oikea ratkaisu? Oikealla keskellä näkyvät keskustan
parkkiluolat, keskustatunnelin luonnos sekä huoltotunnelin mahdollinen jatkaminen.
Kysymys: olisiko viisasta valita huoltotunnelin
jatkaminen ja hylätä keskustatunneli? Ja vielä jatkokysymys. Jos
keskustatunneli sittenkin tehdään olisiko viisasta täydentää systeemiä tunnelilla Kampista pohjoiseen? Alimpana on
kuva keskustatunnelin tasauksesta syvätunnelina – jos päätetään tehdä, niin
näin se menee.
Oletko sitä mieltä,
että kallioissa kyllä tilaa riittää? No, jos olet niin katso tuota punaista
kuvaa. Siinä näkyvät kallion jo poratut ja suunnitellut tunnelit. Insinööreillä ei ole aina ollut
logiikka kotona kun kalliota on puhkottu. Tumma kuva kertoo miten kaavoittajat
ovat puolestaan onnistuneet luomaan hienon katuverkon ja harmonisen rakenteen. Se
muuten syntyi pääosin jo 100 vuotta sitten.
Kävelykeskusta – kulkijan
keidas
Helsingin kävelykeskustan tulee luoda yhtenäisiä
kävelykatujen ja aukioiden verkostoja. Kävelykeskustan periaate ei toteudu
irrallisilla katufragmenteilla. Kävelykeskustan sisällä voidaan kyllä sallia
autojen liikkumista, mutta se tapahtuu ”auto väistää kävelijää” –periaatteella.
Tämä koskee huoltoliikennettä ja mahdollista pienimuotoista pysäköintiajoa.
Helsingissä on kehitteillä pyöräilijöiden baanaverkko. Kävelykeskusta on
kuitenkin jotain muuta kuin jalkakäytävät ja nopean pyöräilyn baanat.
Kävelykeskustan alueiden tulee soveltua ”perheliikuntaan”. Siellä kulkee
pikkulapsia kolmipyöräisellä, siellä työnnetään kaksosten leveätä lastenvaunua,
siellä koira tempoilee talutusnuorassaan,
siellä pysähdytään ja parveillaan, siellä niskan jäykkyyttä poteva vanhus
ajaa sähköpyörällään (minä!), siellä joskus jopa hieman horjahtelee terassilta
poistuessaan, kapakan edessä pyörii röökijengi, mummo saapuu
sähkörollaattorilla marketin eteen, pop-up torikauppias myy vihanneksia,
katusoittaja on löytänyt hyvän akustisen asemapaikan, niin, tällaista kaikkea
hidasliikuntaa ja paikallaanoloa.
Tässä on minun
ehdotukseni kävelykeskustaksi ja kävelykaduiksi. Siinä on keskeinen
Pohjois-Espan ja Aleksin alue poikkikatuineen, siinä on omanlaatuisensa
empire-kaupungin historiallinen kävelypainotteinen alue, siinä ovat varsinaiset
kävelykadut Kalevankatu, Roba, Korkeavuorenkatu, Freda jatkeineen Merikadulle
ja pohjoiseen Oksasenkatua Töölön torille ja edelleen Töölönkatua Minna
Canthinkadulle ja Meilahden sairaala-alueelle. Siinä on Eteläranta. Siinä ovat
vielä Snellmaninkatu ja Siltavuorenranta. Tietysti siinä on urBaana.
Kävelykatuja on minimaalisen vähän, mutta ne kaikki palvelevat helsinkiläisiä
asukkaita omilla alueillaan. Ne palvelevat myös vieraspaikkakuntalaisia, jotka
haluavat tutustua kaupunkiimme. Ne johtavat satamista keskustaan ja puistosta
toiseen. Ja huomatkaa: ne johtavat myös kaupasta kauppaan!
Pysäköinti ja
tunnelivaihtoehdot
Helsingin keskustassa on noin 20000 pysäköintipaikkaa.
Niistä maanalaisissa laitoksissa sijaitsee noin 5000 paikkaa. Maanalaisten
paikkojen kannalta olisi edullista yhdistää niitä mahdollismman paljon
toisiinsa. Meillä on jo rakennettuna huoltotunneli johon yhdistyy tai voisi
hyvin yhdistyä noin 3600 nykyistä paikkaa. Huoltotunnelin ongelmana on sen
puutteelinen yhteys katuverkkoon, on vain yksi yhteys Ruoholahdessa.
Huoltotunnelia voi kyllä ajaa myös Liisankadun ympyrän seudulle, mutta se on
kiellettyä. Maan alla lymyää käyttämätön tunneli. Toinen huoltotunnelin ongelma
on huoltotoiminnan puuttuminen. Vaikka kaupunki investoi hankkeeseen kymmeniä
miljoonia Aleksin liikkeet eivät ole katsoneet aiheelliselksi käyttää tätä
mahdollisuutta - Stockmannia lukuunottamatta. Onpa siellä myös Citykorttelin
huoltoa – kai? Stockmann sai toisaalta kaupungin huomattavalla rahoituksella
suuren pysäköintiluolan tavaratalonsa kylkeen. Nyt olisi harkittava
tunnelivaihtoehtoja.
Keskustassa on
tällä hetkellä noin 6000 luolapaikkaa. Niistä noin 3000 paikkaa liittyy
nykyiseen huoltotunneliin. Kaiken kaikkiaan keskustassa on noin 20000
parkkipaikkaa. Kaupungin hallinnoimia kadunvarsipaikkoja on näistä noin 11000
kpl. Jos haikaillaan keskustatunnelia pitäisi mahdollisimman suuri määrä
luolapaikoista saada liittymään tähän tunneliin. Keskustatunneliin helposti
liitettäviä nykyisiä parkkiluolapaikkoja on noin 2200 kpl. Huoltotunneliin
liittyviä tai helposti liitettäviä paikkoja on vastaavasti noin 3600 kpl.
Varsinainen keskustatunneli oli alkujaan piirretty siten
että tie oli Rautatiekatujen leikkauksessa nykyisen pyöräbaanan tasolla. Siitä
väylä sukeltaisi tunneliin ja alittaisi radat ja Kaisaniemen puiston. Töölönlahdella
olisi ollut maanalainen eritasoliittymä. Tunneli jatkuisi Sörnäisten
rantatielle. Väylän pituus olisi runsaat 4 kilometriä.
Baana pudottaa
alkuperäisen keskustatunnelin
Kun Ratakatujen rataleikkauksen pyöräbaana toteutettiin
kaupungin toimesta vanha keskustaväylän suunnitelma käytännössä romuttui.
Tunneli kuitenkin eli vielä salaista elämäänsä. Siksi Martti Aihan ideoiman
UrBaana projektin yhteydessä oli luonnosteltava uudenlainen keskustatunneli. Se
kulkisi koko matkan Länsiväylältä Sörnäisten rantatielle syvätunnelina.
Liittymät ideoitiin siten että Mechelininkatuun liityttäisiin Arkadiankadun
keskeltä nousevalla rampilla, Mannerheimintien kohdalla tunneliin mentäisiin
Finlandian ja Kaivotalon ramppeja käyttäen ja Kaisaniemessä liityttäisiin
Kluuvin luolan ramppeihin. Liikennesuunnitteluosasto katsoi tehdyt selvitykset
sen verran vakuuttaviksi, että antoi vihreätä valoa UrBaana-esitykselle. Ja
vakuuttava se olikin!
Keskustassa on jo
valmiina huoltotunneli jonka pituus on 1,9 km. Tätä tunnelia voitaisiin jatkaa
molemmista päistään. Ruoholahden päässä tunneli tulisi jatkaa Porkkalankadulle
jossa tunneli nousee pintaan. Jatkotunnelin pituus on 0,95 km. Itäpäässä
tunneli tulisi jatkaa Unioninkadun linjaa Siltavuorenrantaan. Jatkeen pituus on
0,85 km. Urbaana-suunnitelman yhteydessä luonnosteltu keskustatunneli on
pituudeltaan 4,2 km. 1+1 kaistaisen huoltotunnelin rakentaminen läpimeneväksi
maksaisi ehkä noin 100 milj. euroa. Keskustatunneli viimeisin hinta-arvio on
noin 600-700 milj. euroa.
Pekka Korpinen visioi ja
sanoo vaarallisen sanan ”huuhaa”
Viime aikoina keskustelu on ryöpsähtänyt. Verkkouutiset
sanoo ex-apulaiskaupunginjohtaja Pekka Korpisen ehdottavan kävelyaluetta
Katajanokalta Kaivopuistoon ja maanalaisen huoltotunnelin jalostamista
liikennekäyttöön. Olen aivan samaa mieltä molemmista asioista. Mutta sama lähde
kirjottaa myös näln: SDP:n Pekka Korpinen tyrmää Helsingin
kävelykeskustasuunnitelmat – "Huuhaata". Tuosta olen eri mieltä
Kävelykeskustasuunnitelmat eivät missään tapauksessa ole huuhaata. Kun ryhtyy
tarkemmin lukemaan Korpisen suuhun pantua tekstiä havaitsee ettei hän suinkaan
pidä kävelyalueita huuhaana. Hän tuntuu
pohdiskelevan. Erityisesti hän vaikuttaa innostuneelta Etelärannan
saattamiseksi jalankulkuympäristöksi Katajanokalta Kaivopuistoon. Piirsin heti
tuon ranta-alueen karttaani. Hän pohdiskelee myös Senaatintorin ympäristöä ja
Pohjois-Espaa. Kaivokadun muuttaminen kävelykaduksi on Pekan mielestä kylläkin
huuhaata. Hän pitää Kaivokatua liikenneväylänä. Rautatientoria hän mielellään
muuttaisi Eliel Saarisen hahmottelemaan suuntaan. Ehdottaa istutuksia joilla
tilaa voisi jakaa. Ja kehottaa kaivamaan esiin Saarisen suunnitelmia. No minä kaivoin.
Pro Helsingfors
suunnitelmassa ”Rautatientori” oli todella vahvasti istutettu. Aseman
sisäpihalle oli myös suunniteltu hieno puutarha. Asemahan tuo rakennus ei enää
tässä suunnitelmassa ollut. Asema oli Pasilassa. Muuten huomatkaa, itsenäisen
Suomen satavuotisjuhlia täydentää juuri nyt Pro Helsingfors –suunnitelman
satavuotisjuhla. Juha Ilosen toimittama hieno juhlakirja on painotuore.
Kirjakauppaan!
Tuskin Pekka aivan tällaista Rautatientorin puistikkoa
tarkoitti, kun käski katsoa mallia Saarisen suunnitelmista. Mutta totta puhuen!
Rautatientori ansaitsee parempaa kuin mitä sille on nyt tarjottu. Tosin uudet
kuvat laajan raitsikkaterminaalin sijoittamisesta rautatieaseman eteen eivät tunnu hyvältä.
Hyvältä eivät tunnu myöskään nuo muutamat vanhat ikuisuusparkkipaikat aseman edessä.
Kaivokadun ja Rautatientorin liikenne kuuluvat itsestään selvänä osana
Vapaavuoren kompleksiin. Esimerkkinä se miten nyt valmistunut komea Keskuskatu
saataisiin jalankulkuystävällisesti liittymään asemanseutuun ja jatkumaan kohti
Kaisaniemen puistoa.
Mitä nyt eteen Pinneberg?
Vapaavuori vaatii kokonaistarkastelua. Hän liittää
pakettiin keskustatunnelin/huoltotunnelin ja kävelykeskustan ja vielä tyhjäksi jääneen
Etelärannan. Hyvä, ne kuuluvat yhteen. Mutta pakettiin kuuluvat vielä Pisara,
vaihtoehtona Töölön metro, Tallinnan tunnelivaraus, Lentorata ja sitten rantaprojekti
Katajanokalta Kaivopuistoon. Eikä siinä kaikki, on baanat ja urBaanat. Mutta
mielenkiintoista! Onnea matkaan Jan ja Anni! Kyllä siinä Mikkoa ja Reettaakin
tarvitaan! Menestystä heillekin!
tiistai 16. toukokuuta 2017
Päänsärkyä ja vanhan maestron kiusaamista
Alvar Aallon näyttely on avoinna
Ateneumissa. Suosittelen. Aalto on eräs tunnetuimmista suomalaisista. Hänen
haaveksiva kuvansa kulki meidän rahamasseissamme vuosina 1986-1997. Minun
aikani ihmisistä seteleihin pääsivät Urho Kaleva Kekkonen, Juho Kusti Paasikivi,
Alvar Aalto, Väinö Linna, Paavo Nurmi ja Jean Sibelius. Alvar Aallon kuvalla
varustettu 50 markan seteli laskettiin liikkeelle vuonna 1986. Setelin
kääntöpuolella oli Finlandiatalon kuva. Kysyn Dynikseltä, Daniel Bruunilta kuka
on tämän rahan piirtänyt. Olisiko se hänen isänsä Erik Bruun? Kyllä, Erik Bruun
on piirtänyt rahan Finlandiatalon puolen. Kasvopuoli taitaa olla Torsten
Ekströmin työtä.
Näitä Alvarin kuvalla varustettuja seteleitä
painettiin 250 milj. kappaletta. Onko tuo totta? Vaikuttaa järjettömän suurelta
määrältä. Mutta eihän se ole kuin 50 seteliä jokaista suomalaista kohti 10
vuoden aikana. 5 seteliä vuodessa. Sehän vaikuttaa ihan järkevältä. Kyllä niitä
enemmän kuluu. Hieno seteli.
Maksettiin kunniavelkaa
Nyt kuitenkin laitan tähän teidän
luettavaksenne tarinaa 70-luvulta. Minulle tuo kaikki mitä silloin tapahtui on
suuri elämys. Kaiken lisäksi myönteionen elämys. Teksti on osittain kirjastani
napattua. (Ihmistä ei voi suunnitella, kiveä voi!”, 2012.) Oli kysymyksessä
Aallolle annetun Töölönlahtea koskevan jatkotyön tekovaiheet. Vuosiluku oli 1971.
Aallon varsinainen keskustasuunnitelma alkoi vuonna 1959 ja
valmistui vuonna 1964. Kului sitten ihmetellessä nuo välivuodet. Suunnitelma ei
saanut esittelyn suurta menestystä vastaavaa kannatusta kollegojen parissa,
eikä päätöksentekijätkään sitä rakastaneet. Niinpä se ikää kuin kuivui kasaan.
Mutta kunniavelka jäi. Samanaikaisesti kun suunnitelma kuivui, Aalto
työskenteli Finlandian parissa. Finlandia-talon suunnitelma oli hyväksytty
vuonna 1964. Talon ensimmäinen osa valmistui 1971 ja kongressisiipi 1975. Koko
ajan siis tapahtui, mutta varsinainen Töölönlahden suunnitelma roikkui tyhjän
päällä. Tai ei aivan, sillä kaupunkisuunnitteluvirastoon perustettu
keskustatoimisto teki Alvarin entisten alaisten ja toimistopäälliköiden, Paavo
Mänttärin ja Kale Hietasen johdolla vaihtoehtosuunnitelmaa. Paavo ja Kale eivät
antaneet kovinkaan suurta arvoa maestronsa työlle. Mänttäri teetti pienempimuotoista
suunnitteluideointia ystävällämme Kirmo Mikkolalla. Kirmo piirteli hieman tuskaisena
Töölönlahti visiotaan Huvilankadun kellarissa. Muistan selvästi, kun hän
väritteli lyijykynällä koordinaatistoruudukkoon rakennusmassoja. Kale Hietasella
oli varsinainen keskustatoimisto viraston tiloissa Katariinankadulla. Hänen
suunnitelmallaan oli nimi H 67. Itse asiassa hänen tiimillään oli myös ajatus
rationalisoida Aallon ajattelua. Valmistella pohjaa useiden talosuunnittelijoiden
työkentäksi. Ei niin kuin Aalto varmaan ajatteli - itse suunnittelevansa koko
hoidon.
Aallon ikään kuin kunniavelan maksuna saama työ oli
nimeltään: TÖÖLÖNLAHTI-TERASSITORIN
MILJÖÖTEKNILLINEN KONSULTTITYÖ. Itse hän kyllä kirjoitti raporttiinsa työn
nimeksi KESKUSTASUUNNITELMA. Työ määriteltiin virkatekstissä näin:
”22.11.1971
Helsingin kaupunginhallitus päätti asettaa komitean valvomaan Töölönlahti-Terassitorin alueen
kaavarunkotyöhön liittyvän miljööteknillisen konsulttitehtävän suorittamista
sekä laatimaan selvityksen mahdollisuuksista osoittaa kantakaupungin
keskeisistä osista sijoituspaikkoja sellaisia lähinnä valtion tai muin julkisin
varoin toteutettavia rakennuskohteita varten, joihin kaupungin elinten olisi
lähivuosina syytä ottaa kantaa ynnä tekemään mahdollisesti tarpeellisiksi
osoittautuneet esitykset asiasta kaupunginhallitukselle”.
Kun Alvar Aalto aloitti ”miljööteknillisen”
konsulttityön lähtökohtina olivat hänen oma suunnitelmansa sekä KSV:n tekemä H
67 –suunnitelma. Kiva nimi kaupungin keskustasuunnitelmalle tuo ”MILJÖÖTEKNILLINEN”.
Mutta se ennakoi tilaajan asenteita maestroa kohtaan. Ei kelvannut enää
arkkitehdiksi. Oli ryhdyttävä miljööteknikoksi.
Työn aloituskokous ja Ruusuvuoren buduaari
Ankaran juhlinnan jälkeen
siirtyminen kaupunginhallituksen sinivihreään neuvottelutilaan oli tuskallista.
Oksennutti. (SIIS MINÄ) Herrat istuivat jo paikallaan. Teuvo Aura kaupunginjohtajana, akateemikko Alvar Aalto, Erkki Heikkonen valtuutettuna ja korkean komitean
kokoomukselaisena puheenjohtajana, pääjohtaja Ylermi Runko demarina ja kaupunkisuunnittelulautakunnan
puheenjohtajana. Virkamiehiä: apulaiskaupunginjohtajat Aatto Väyrynen ja Veikko O. Järvinen. Lars Hedman ja Pentti Lehto kaupunkisuunnittelun ja
kiinteistöviraston virastopäälliköinä. Näkyvissä Pentti Aholan jykevä hahmo – kumppanini
Rautatientorin metroasemaryhmästä.
Niin, meidät oli Aholan kanssa
kutsuttu paikalle juuri silloiselta nimeltään Kaivokadun metroaseman
suunnittelijoina. Kysymyksessä oli Alvar Aallon aloittaman
Töölönlahden-Terassitorin miljööteknillisen konsulttitehtävän alkuvaiheen
esittely. Kokous pääsikin liikkeelle. Minä syöksähdin kulman takana olevaan
vessaan oksentamaan. (TAAS) Silmät punoittivat ja näkyvyys oli heikko. Päässä armoton
kipu. Siinä seisoikin salin keskellä itse akateemikko. Minulla ei ollut ollut
kunniaa häntä aiemmin tavata. Hän näytti hauraalta, vapisevalta. Tuntui, että
hänen oli vaikea pysyä pystyssä.(TAI OLIKO ITSELLÄ TUO VAIKEUS?) Ensimmäinen reaktio: hänen äänensä ei ollut
vahva, se oli kärisevä vanhan miehen ääni. Hän viittoili kädellään, etsi tukea
ajatuksilleen. Hän puhui Töölönlahdelle suunnitelluista kelvottomista
mastodonteista. Viittasi entisen alaisensa, Kale Hietasen H 67 suunnitelmaan. Kesken puheen
syöksähdin jälleen kulman taakse. Ruusuvuoren vessa oli todella tyylikäs. (NYT EI ENÄÄ KUKAAN KUTSU!)
Akateemikko jatkoi: ”Helsingin
terminaalipolitiikka on todellakin ajateltava uusiksi. Nykyinen ajatus
terminaalien keskittämisestä on virheellinen.” Oli suunniteltava hakulinja- tai puolihakulinjasysteemi.
Helsinkiin on luotava uusi terminaalipolitiikka! Ärrät särähtivät, kun hän korkealla
vanhan miehen äänellä retorisesti huudahti tahtonsa ilmauksen. Salin yleisö
liikahteli vaivautuneesti. Miksi Alvari nyt puhuu liikenteestä? Hänelle on
annettu kunniavelkana tämä Töölönlahden miljöö ja nyt hän mestaroi isompia
asioita. Pysyisi asioissa, jotka ymmärtää. Huojuen ja viittoillen, terävästi huudahdellen akateemikko jatkoi puheensa
loppuun.
”Akateemikko puhuu järkeä!”
Sai esittää kommentteja. Nuori
punasilmäinen insinööri halusi sanoa jotain: ”Akateemikko Aalto puhuu nyt
täällä harvinaista järkeä! Todellakin, Helsingin keskustan ratkaisut ovat
ankkuroituneet liikenteen terminaalipolitiikkaan! Aallon juuri esittämä ajatus
terminaalien hajauttamisesta itäiseen ja läntiseen pääterminaaliin on
kiinnostava ja ansaitsisi tutkimista!” Outoa. Joku kehui akateemikon ajatuksia.
Miten nyt niin? Tässä ei nyt varsinaisesti odotettu mitään, maksettiin vain
kunniavelkaa. Miksi tuo meni kehumaan Alvaria? Sali oli hiljainen, paljoa
puheenvuoroja ei esitetty.
Kahvitauon vietin parvekkeella
haukkaamassa pari puraisua raitista ilmaa. Alvar Aalto ja Pentti Ahola istuivat
yhdessä. Alvar kysyi Pentiltä tuosta nuoresta insinööristä, joka kehui häntä.
Alvar oli yleensä parhaiten luottanut ruotsalaisiin liikennesuunnittelijoihin.
Kamppi-Töölönlahti -suunnitelmassa hänellä oli P. O. Klevemark. Aiemmin Göteborgin
Drottningtorgetissa hänellä oli kumppaninaan Bo Hertzman-Ericson. Suomessa Heikki Kaila kuului Alvarin armoittamaan
liikenneinsinöörijoukkoon. Kuultuaan Aholalta jotain Aalto päätti uskoa tuohon
punasilmäiseen nuoreen insinööriin.
Seuraavana päivänä tuli puhelinsoitto Munkkiniemestä: ”Professori Aalto haluaa teidät avustajakseen
Töölönlahden suunnitelmaan."
Tiilimäki ja ”pikkuvirkamiesten kohortit!”
Ensimmäinen meno Tiilimäkeen oli
innoittava ja herätti uteliaisuutta. Olo oli hieman juhlallinen. Miten
toimitaan? Kuinka neuvotellaan? Keitä on mukana? Portaat ylös, ateljeen puolelle,
pieni pöytä ikkunan ääressä. Erkki Luoma oli Alvarin pääsuunnittelija tässä
työssä. Hän istui piirustuspöytineen ateljeen etunurkassa – sivussa. Hänelle
huudeltiin. Alvar Aalto saapui, istuimme pienen pöydän ääreen. Alvar istui katse
ovelle päin. Vierailija selin ovelle. Klubi palamaan. Vastassa istui vanha
mies. Kädet laihat ja suonikkaat. Kasvot ohuen ihon peittämät. Ääni särisevä.
”Pikkuvirkamiesten kohortit ovat tuhonneet elämänurani.” Valtavaa tuskaa ja
pettymystä virtaa akateemikon suusta. Jokaisen kokouksen aikana säännöllisesti
ja uudestaan. ”Pikkuvirkamiesten kohortit ovat tuhonneet elämänurani!”
Täsmälleen tunnin mittaisen kokouksen aikana kolme varttia kulutetaan
akateemikon tuskaiseen monologiin. Tämä toistuu jokaisessa kokouksessa.
Viisitoista minuuttia
keskustellaan Töölönlahden suunnitelmasta. ”Meitä ei tässä työssä johda mikään
tavallinen komitea. Meitä johtaa areopagi!
Siksi tämä työ ei ole mikään tavallinen toimeksianto.” Kokouksen jälkeen ryntäsin sivistyssanakirjan
ääreen. Areopagi – kreikkalainen viisaiden miesten neuvosto. Sellainen siis
johti työtämme. Keitä olivat nämä viisaat miehet? Heitä oli kolme: Aura, Heikkonen ja Runko. Lisäksi tietysti laaja virkamieskunta
– joka suhtautui hienoista suuremmalla antipatialla ja ylenkatseella Alvar
Aaltoon.
”Siinähän se on, siinähän se on!”
Työ eteni. Liikenteestä
keskusteltiin myönteisesti ja toisiamme ymmärtäen. Joskus ymmärrettiin
tavanomaista paremmin. Aalto ei yleensä muuttanut suunnitelmiaan sovittujen
liikenneperiaatteiden mukaan. Joskus silmukat i törmäsivät rakennusmassaan.
Teimme Teuvo Juntusen kanssa mahtavan puolitoistametrisen
teippikuvan kiiltävälle muoville. Kuva piti esittää maestrolle. Istuimme hänen
kanssaan tavanomaisesti pikkupöydän ääressä. Olimme etukäteen sopineet, että
Teuvo liruttaa muovirullaa auki vähitellen. Kauheus ei saa paljastua liian
äkkiä ja raflaavasti. Rulla kiertyi auki – törmäys kiertyi esiin. ”Mutta
siinähän se on, siinähän se on!” huudahtaa akateemikko. Vanhana
funktionalistina hän innostui rakennuksen muodonmuutoksesta. Prosessi
kuitenkin oli sellainen, ettei tämä muutos tullut hänen kuvissaan koskaan
näkyviin.
Liikennesuunnitelman esittely
oli joskus kiusallista, kun kuvat eivät olleet toisiinsa päivitettyjä.
Varsinkin kun akateemikkoa vastaa hyökättiin juuri liikenteen aseilla.
Kaupunkisuunnitteluvirastossa pidetyssä esittelyssä virastopäällikkö aloitti
Aaltoon suunnatun hyökkäyksen kysymyksellä: ”Voisitteko selittää näitä
erikoisen omituisilta tuntuvia liikennejärjestelyjä Vapaudenkadulla?” Tässä
olin kyllä kärkkäänä: ”Arvoisa virastopäällikkö, voisitteko esittää liikennettä
koskevat kysymykset minulle, minä vastaan liikennesuunnittelusta. Akateemikko Aalto vastaa arkkitehtuurista myös sitä koskevien kysymysten osalta!”
Kaksi Aallon kuvaa samasta paikasta. Ensimmäinen pohjoisesta
toinen etelästä. Ensimmäinen vuosikertaa 1964, toinen vuosikertaa 1972.
Vanhaa
maestroa kiusattiin
Oli ihmeellistä, miten vanhaa
miestä kiusattiin. (Eipä hän kyllä itsekään aivan sanattomaksi jäänyt entisiä
alaisia moittiessaan!) Vanhan miehen raporteille irvisteltiin. Niitähän
luettiin melkein kuin Myklen kirjaa. Vain herkkupalat. No, totta puhuen olihan
siellä herkkuja. Mutta niihin herkkuihin suhtautumisesta on kysymys. Ihaniahan ne
herkut ovat! Vai mitä sanotte näistä herkuista, jotka pääosin suuntautuvat H
67 -suunnitelmassa esitettyä liikenneterminaalia, eli Aallon mukaan
”mastodonttia”, vastaan:
Aalto oli tämän suunnitelman valmistuessa 74 vuoden
ikäinen. Hänellä oli elinaikaa jäljellä 4 vuotta. Nykymittapuun mukaan hän
kuoli nuorena. Hänen ihania – vanhahtavia kyllä – tekstejään irvisteltiin.
Minusta se oli epäkohteliasta ja epäoikeutettua. Lapsellista. Tässä malliksi:
”Todellinen
tarkoitus tässä on, ei suinkaan liikenneteknillisen tilapäissuunnitelman
aikaansaaminen, vaan ITSENÄISEN SUOMEN PÄÄKAUPUNGIN KESKUS. On mahdotonta, että
jokin tämäntapainen rakennus olisi siinä avainasemassa. Näin ollen pyydän, että
ylipormestari Auran kokous käsittelisi asian siinä mielessä, ettei tällaista
rakennustaiteellisesti kaupungille epäedullista keskitystä syntyisi.”
Tai:
”Rakennus
on tietysti vain luonnos, mutta kuten piirustuksista näkyy, se on alueen suurin
rakennus. Eivätkä eri kerroksiin nostetut raskaat kuljetusneuvot ole mahdollisia
näin vaatimattomilla luonnoksilla. Rakennuksesta tulee suurin kuutiomäärältään
koko Helsingin keskustassa ja palvelee se oikeastaan vaan ns.
liikennetutkimuksia, mutta ei todellista tarkoitusta.”
Tai:
”Onko
oleellista keskitetyt lähtökohdat, ns. terminaalit, sekä paikallis- että
kaukoliikennettä varten, vai onko ns. hakulinjasysteemi sittenkin joustavampi
kaupungin edun kannalta. Asia on siksi monimutkainen ja koskee sitä paitsi
ulkomailta saatuja tiedotteita, että se voidaan ratkaista vain koko Helsingin
joukkokuljetusliikenteen jakelusysteemin puitteissa.”
Niin
tästä viimeksimainitusta punasilmäinen nuori insinööri innostui!
Alvar Aalto kohdisti
moitteensa Kale Hietasen suunnittelemaan monikerroksiseen liikenneterminaaliin.
Hän kutsui sitä MASTODONTIKSI.
Idän ja lännen yhdistäminen ei onnistunut
Aalto
yritti ratkaista itäisten ja läntisten kaupunginosien välistä eristyneisyyttä
luomalla diagonaalisia katuyhteyksiä ratapihan yli. Näitä yhteyksiä ei
kuitenkaan esiintynyt suunnitelmaan liittyneessä liikennesuunnitelmassa. Ne
olisivat edellyttäneet Kaisaniemenrantaan tulevaa toista viaduktia. Aalto ei
säästellyt liikenneväylissä. Mutta hänkin eli aikaansa.
Kuva kertoo Aallon ajatuksen hänen omien
sanojensa mukaan ”pitkulaisesta” Helsingin keskustasta. Rakennusmassat alkavat
Lasipalatsilta ja kurkottuvat Stadionin ohi Nordenskiöldinkadun varteen.
Oopperan ja Messuhallin kehitelmillä on tärkeä osuus tässä kompositiossa. Itää
ja länttä yhdistävä vaikutus ei tässä kuvassa näy. Näkyvät kuitenkin
diagonaaliset ratapihan ylittävät liikenneväylät.
Jälkikaikuja Pentti Saarikoskelta
Kaiken
tämän prosessin aikoihin Pentti Saarikoski kirjoitti runon, jossa hän kertoo
Helsingin, Suomen pääkaupungin elämästä metsien keskellä ja idän ja lännen
suunnalla vaikuttavista jättiläisistä ja isoista silmistä. Lopuksi hän miltei
yllättäen on lisännyt runonsa loppuun lauseen Alvar Aallon suunnitelmasta. Miksi?
Se jää arvoitukseksi. Nyt minä lisäsin tuon runon tämän jutun loppuun. Onhan siinä jotain ajankohtaista tuo itä ja länsi.
Minä asun Helsingissä.
Helsinki on Suomen pääkaupunki.
Se sijaitsee meren rannalla 120
mailia Leningradista länteen.
Helsinki on kasvava kaupunki ja
vuokrat ovat korkeat.
Me istumme täällä metsiemme
keskellä selin jättiläiseen ja katsomme
hänen kuvaansa lähteestä. Hänellä
on tumma puku, valkoinen paita
ja hopeanharmaa solmio. Hänen
maassaan kaikki on toisin kuin täällä,
siellä kävellään päällään tai
ilman päätä.
Me istumme omien metsien
keskellä,
mutta kaukana lännessä on maa,
jonka rantavesissä kelluu isoja silmiä,
ja ne näkevät tänne.
Helsinki rakennetaan uudelleen
Alvar Aallon suunnitelman mukaan.
Pentti Saarikoski: Tähänastiset runot. (Otava
1984).