Hesari
kirjoitti Espoon Suurpellosta. Se että lehdet kirjoittavat ympäristöstämme on
tarpeellista ja kiintoisaa. Tulee ikään kuin sellainen ajatus, että oman
ympäristön suunnitteluun voisi jotenkin vaikuttaa. Kirjoituksessa selvitetään Suurpellon
syntymäajan kaupunkisuunnitteluhenkeä ja Suurpellon ideaa. Mitä kuviteltiin ja
miksi asiat menivät ikään kuin pieleen. Minä katselen sitä kun vuonna 2001
suoritettiin asukaskysely, jossa Internetin välityksellä (Internetin välityksellä
tuohon aikaan!) kysyttiin ihmisiltä mielipiteitä Suurpellon kehittämisestä. Asukkaiden
mielipiteet olivat selkeitä. Puutarhakaupunkia haluttiin. Niinpä Espoon
kaupungin Suurpellon nettisivuilla nytkin muistetaan aina mainita juuri alueen
luonne: puutarhakaupunki. Yleisesti tuo käsite ei ole muodin mukainen. Nyt on
oikein puhua tiiviistä kivikaupungista ja täydennysrakentamisesta. Hesari
pohtii kirjoituksessaan alueen toteutumisen pieleen menoon johtaneita syitä.
Tai siis kysytään nyt, menivätkö asiat sittenkään pieleen? Lehti arvelee syyksi
Nokian romahduksen. Unelma menetti siipensä. Yksinkertaisesti. Kysyn nyt
itseltäni, ajateltiinko tuolloin juuri nimenomaan ja yksinomaan Nokian bisnesaivoilla
ja Teknillisen korkeakoulun opetusaivoilla uuden kaupunginosan sisältöä vai
oliko alueen kehittämisessä käynnissä jokin normaali ja tavanomainen
suunnitteluprosessi? Oliko Nokian romahdus siis alkusyy ja loppusyy? Vai
suunnitteluko se yksinkertaisesti meni pieleen? Niinhän se voi tapahtua
tänäänkin. Ja tapahtuukin. Tästä nyt haluan hieman muistella. On kumma miten
sellaiset hommat, joissa itse on ollut mukana jaksavat kiinnostaa enemmän kuin
yleiset asiat. Aina kun ajan tuosta Suurpellon komeiden läpinäkyvien
meluaitojen takaa tuijotan tuota kylää. Samalla mieleen lehahtavat ajatukset
kahdenkymmenen vuoden takaa. Niin, se oli Anssi Joutsiniemi, joka oli Espoon
kaupungin kaavoittajana vuonna 2001 ja tilasi meidän porukaltamme homman
nimeltä: ”Suurpelto - Kehä II vaikutusselvitys.” Huippuunsa kiinnostavaa
toimeksiantoa lähdimme työstämään yhdessä arkkitehti Daniel Bruunin kanssa.
Olimme paljon tekemisissä myös Henttaan grand old man’in eli tietokilpailuhirmu
Erkki Holvikiven kanssa. Meidän suunnittelutiimimme jäseniä olivat mm. Jani
Päivänen, Veli-Markku Uski, Janne Rautio, Jouni Ikäheimo ja Kai Gulin. Homma
nyt oli niin harvinaisen mielenkiintoinen, että hormonit ryhtyivät hyrräämään.
Suunnittelijan hormonit
hyrräävät
Espoon tärkein hanke. Mukana Suomen teollisuuden kirkkain
tähti. Uusi ajattelun ideologia. Juuri nyt, oikeaan aikaan, Suomen eläessä
uutta nousukautta, masentavan laman jälkeen, kaikki tämä, se tuntui
luonnolliselta. Vuosikymmenen alussa, 1990 laman jälkeen, työttömiä oli ollut
450 000, nyt luku oli 200 000. Vuonna 2001 internet-yhteys oli 30 %:lla
kotitalouksista, kun se nyt on yli 90 %. Vuosi 2001 ei vielä ollut digiaikaa.
Vuonna 2001 erilaisia digilaitteita oli noin 10 %:lla kotitalouksista.
Kymmenessä vuodessa laitteiden määrä kasvoi hurjasti, niin että vuonna 2011
kotitalouksista 99 % omisti matkapuhelimen, 77 % omisti laajakaistan ja 73 %
omisti digikameran. Henkilöauton omisti muuten 77 % kotitalouksista. Kuitenkin
älypuhelin oli vain 26 %:lla kotitalouksista. Tällä hetkellä vuonna 2020 80 %
16-89 vuotiaista käyttää älypuhelinta. Koko Suurpellon aika vuonna 2001
alkaneesta kaavoituksesta vuonna 2007 alkaneeseen rakentamiseen ja nyt tähän
päivään on ollut vahvan digiajan syntyä. Olimmeko siirtymässä myös ekoaikaan ja
cityaikaan? Nämä kolme uutta aikaa:
digiaika, ekoaika ja cityaika sattuivatkin olemaan Suurpellon suunnittelun
taustatavoitteita. Oli muutakin: oli kunnioitettava kulttuurihistoriallista
ympäristöä, oli luotava kaupunkipuiston ja yrityspuiston yhdistelmää, oli
pyrittävä korkeaan työpaikkaomavaraisuuteen, oli luotava hyviä
kevytliikenneyhteyksiä ja erityisesti pidettävä huolta tehokkaista
joukkoliikenneyhteyksistä.
Vaikutusselvityksessä tarkasteltiin kaupunkikokonaisuutta,
jonka tilaaja oli määritellyt 700 000 kerrosneliömetrin suuruiseksi. Tästä
vajaa puolet olisi asumista. Tavoitteesta ilmenee alueen tarkoitettu luonne. Se
olisi ensisijaisesti yritysalue ja vasta toissijaisesti asuntoalue. Tämä saattoi
olla kohtalokas lähtökohtavirhe. Nokia ja Teknillinen korkeakoulu erkaantuivat
hankkeesta, kun vuonna 2001 taas ajat muuttuivat. Muutoksen myötä Nokian
kiinteistöjohtokin siirtyi brittiläisiin käsiin. Suomi putosi rakentamisen
kohdealueena. Toiveet alkoivat hiipua. Alueen saavutettavuus ei houkutellut yrityksiä.
Joukkoliikenteen järjestämiseen raideyhteytenä oli kyllä varauduttu, mutta
kaikki tiesivät ja tietävät vuosien kuluvan. Metro menee läheltä, mutta liian
kaukaa. Eräät peruspilarit sortuivat. Se on valitettavaa - sillä niihin
uskottiin. Tai kuka uskoi? Virkamiesjohdossa oli ainakin vahva hybris! Ehkä
erilaiset konsultit sitä vielä pönkittivät - olinko siellä minäkin?
Jälkiviisaus on kuitenkin helpointa viisautta. Tässä hybriksessä rakennettava
kerrosala nostettiin - ahneuden puuskassa - yhteen miljoonaan
kerrosneliömetriin. Kun metsään mentiin siellä oltiin. Nyt on päästävä takaisin
oikeaan mittakaavaan. Yritysalueita ollaan nyt kaavoittamassa asunnoiksi. Sehän
on sinänsä helppoa. Kaava on joustava muutoksille. Hyvä tulee. Vai tuleeko?
Kaksiko ideologiaa?
Ensin on kaivettava kartat esille ja muisteltava. Muistelu
alkaa kymmen vuotta sitten kirjoittamastani tekstistä joka oli otsikoitu hyvin
dramaattisesti: ”SUURPELTO, USKOMATONTA AARNIOMETSÄÄ JA HISTORIALLISTA PELTOMAISEMAA - IDEOLOGIAT
TÖRMÄÄVÄT 2001”. Miksi tällainen otsikko? Mistä ideologioista oli kysymys?
Miksi ideologiat törmäävät? Ehkä ensimmäinen ideologiajuttu oli Kehä II. Kehä
II:n rakentaminen oli ehkä Espoon liikenteelle tarpeellinen, mutta se oli
Suurpellon alueelle kohtalokas. Taistelu kehästä oli alkanut jo 60-luvulta.
Smith-Polvisen suunnitelmassa nykyinen Kehä II esitettiin moottorikatuna. Ilaskiven
mietinnössä 1989 sitä yritettiin muuttaa kaduksi. Suuret voimat kuitenkin
jyräsivät Kehä II:n standardia. Espoo ei sitä missään tapauksessa kaduksi
halunnut. Rakentajaksi haluttiin valtio. Se oli Espoon pääteissä perinne.
Ylempi kuva on ns.
Ilaskiven mietinnöstä vuodelta 1989. Se osoittaa mietinnön suositukset. Kehä II
suositeltiin rakennetavaksi katuna. Se oli viety Vihdintielle saakka. Itse
asiassa Kehä II sai alkunsa alemman kuvan mukaisesta Smith-Polvinen -suunnitelmasta
vuonna 1967. Nykyisen Suurpellon ohittava liikenneväylä yhtyi Viherlaaksossa
Espoonlahdelta Bembölen kautta kaartuvaan suureen kehätiehen, joka sitten
jatkoi kulkuaan ensin Paloheinän ja sitten Malmin kentän pohjoispuolitse
nykyiseen Kehä III ja Porvoonväylän risteykseen. Kysymyksessä oli siis
suunnitellun Kehä II linjaus. Smith-Polvisella nykyinen Kehä I ja Kehä III
olivat pääkatuja. Kehä II Bembölestä Fazerilaan oli se varsinainen kehä (yläkuvassa
violetilla).
Nyt rakennetulla Kehä II -tielinjauksella oli tuhottu
alueen ainutlaatuiset mahdollisuudet ja niiden mukana kulttuurihistoriallisesti
merkittävät kylämäet. Tuo tilanne oli lähtökohtamme. Mitä oli pelastettavissa?
Pelastettavissa oli viheryhteyksien jatkuvuus alueen läpi. Pelastettavissa oli
vielä mahtava kulttuurimaisema - peltoalueiden ihanasti läpivirtaava tila.
Vaikutusarviomme tuolloin kulminoitui ei-alueluokitteluun. Tässä luokittelussa
suositeltiin ei-alueiksi Lukukalliota ja Lukupuron uomaa ympäristöineen sekä
Taavinkylän/Uusikylän metsävyöhykkeitä ja kulttuurihistoriallisia kylämäkiä,
Norråkern'ia ja Salsåkern'ia yhtenäisenä peltotilana, Vassholmsberget'in
yhteyttä keskuspuiston jatkeena peltoalueelle sekä Henttaan kurua
ympäristöineen. Valmistuneessa kaavassa nämä tavoitteet hyllytettiin. Siitä se
johtui tämä ideologioiden törmäys. Kaavaa laati hyvä ystäväni Mauri Tommila.
Hänellä oli liikennesuunnittelijana oma poika, Jukka Syvälahti. Omat koiratko
tässä purivat?
Tämähän se on se
kahden ideologian kuva. Vasemmalla on vaikutusselvityksen kuva – meidän
kuvamme, ja oikealla Tommilan kuva - jotain väärää. Suuri läpivirtaava
peltoalue oli supistettu, kylämäkiä käytetty rakentamiseen ja Lukupuro pantu
putkeen. Kaiken päälle vielä Lukukallio rakennettu.
Tässähän on
päällekkäin näkyvissä tuo suunnittelun evoluutio, jota sitten ideologian
törmäykseksi tulin kutsuneeksi. Vasemmalla on kaavamaisena peitepiirroksena
meidän ajatuksemme siitä, miten aluetta voisi kehittää. Pohjana ja kuvassa
oikealla on kaavio nykyisestä kehittämisajattelusta. Peltoaukeiden laajuus ja
Lukupuron uoman jatkuvuus ovat suurin ero. Liikenne on myös toisin järjestetty.
Vaikutusselvityksessä Suurpellon aluetta palvelevat pääkadut oli jaettu Kehä
II:n itäpuoliseen rinnakkaiskatuun ja alueen sisäiseen kokoojakatuun. Suoraa
läpiajoyhteyttä eteläosien ja pohjoisosien välillä ei lainkaan ollut.
Bisnesalueiden sijoittelussa ei juurikaan ollut eroja. Yksi virheellinen
yhtäläisyys oli molemmissa: niitä oli liikaa.
Olivatko nämä erot ratkaisevan suuria? Oliko kysymys
kokonaisista ideologioista? No, oli kyllä. Vieläkin eräät ratkaisut roikkuvat
ilmassa. Tai eivät roiku. Kyllä kaikki on loksahtanut hyödyn päälle. Se missä
ajatuksissa on epäonnistuttu ei kuitenkaan ole ideologioiden syytä. Suuret
kentät kehätien ja asutuksen välissä odottavat yrittäjiä. Kaavoja on rukattu
asumispainotteisempaan suuntaan. Yhdeksi syyksi yritysten vähäiseen kiinnostukseen
on väitetty raideliikenteen puutetta. Suurpellon pohjoispuolella Kerassa, vain
kolmen kilometrin päässä, onkin yritysten suhteen paremmin menestyvä hanke.
Itse asiassa Keran tuleva kerrosalaodotus niin liikeyritysten kuin asumisenkin
suhteen on miltei täsmälleen sama mitä se oli aikoinaan Suurpellossa. Lopullinen
tavoite Suurpellossa oli silloin 20 vuotta sitten hieman vajaa 1 miljoona
kerrosneliömetriä, josta 60 % asuntoja. Määrällisesti tämä nykymittapuun mukaan
tarkoittaa 14000 asukasta ja 7000 työpaikkaa. Ja nämähän ovat tällä hetkellä
Keran alueen tavoitteita. Suurpellon asukasluku on nyt noin 4500 asukasta. Paljon
on siis vielä rakennettavaa, mutta saattaa olla, että asukasluku jää
tulevaisuudessa kahdeksantuhannen paikkeille. Suuri osa uudesta rakentamisesta
on jossain muualla kuin tunnistettavalla Suurpellon keskeisellä alueella.
Paljon siitä tulee olemaan Turunväylän läheisyydessä peltojen pohjoispuolella
ja Kehä II:n itäpuolella Mankkaan puolella. Vetääkö Kera pitemmän korren ja
vain siksi että se sijaitsee raideliikenteen varrella? No ei kai sentään aivan niin,
vaikka liikennemiehenä uskookin raideliikenteen kaikki voittavaan voimaan.
Raiteetko pelastaisivat?
Tarkistetaanpa nyt mitä Suurpellon raideliikenteen
suhteen on suunnitteilla. Ykkösenä ja ajankohtaisena on Helsingin seudun
liikennesuunnittelussa esiintyvä Matinkylä-Leppävaara raitiotie. Viime vuonna julkaistiin
MAL 2019 puitteissa esillä olevien raitioteiden vertailu MAL-mittareilla. Eturivin
kilpailijoita olivat Vihdintien bulevardiraitiotie (68 M€), Tuusulanväylän bulevardiraitiotie
(30 M€), Viikin-Malmin raitiotie (150 M€), Vantaan ratikka (280 M€) ja
Matinkylän-Leppävaaran raitiotie (210 M€). Siinä
mitattiin 1) Kestävien kulkutapojen matkamäärän muutosta, 2) Liikenteen
CO2-päästöjen vähenemää, 3) Työvoiman saavutettavuutta, 4) Sosioekonomisesti
heikkojen alueiden saavutettavuuden parantamista sekä 5) Yhteiskuntataloudellisia
hyötyjä. Oli vielä iso joukko muitakin tarkasteltuja asioita kuten raitiotien
matkanopeus ja kapasiteetin riittävyys. No, selväähän tästä ei tule.
Perinteinen yhteiskuntataloudellinen eli liikennetaloudellinen laskelma (5) saattaa
osoittaa Vantaan ratikan ja Matinkylä-Leppävaara raitiotien niukin naukin hyväksyttäviksi,
kuitenkin alle 1,0 hyöty/kustannussuhteella. Bulevardiratikat eivät pärjänneet
kilpailussa. Kysymyksessä ovat muut asiat kuin matkustajien saama aikahyöty,
joka näissä laskelmissa ratkaisee asian 80 prosenttisesti.
Karkeasti talonpoikaisjärjellä
katsoen Matinkylän ja Leppävaaran välinen raitiotielinja joka kulkee Keran
kautta ja liittyy Raidejokeriin, on jotenkin järkevä juttu. Nimenomaan solmut
Matinkylässä metron kanssa ja Kerassa rautatien kanssa olisivat tärkeitä. Raitiotie
tai tietoisuus sen tulosta olisi Suurpellolle ratkaiseva sysäys. No, jos
vanhoja muistellaan, niin muistellaan sitten metrohaaraa Keraan. Tällainen
selvitys tehtiin Espoon tilauksesta vuonna 2009. Olihan myös joskus elävä tarkoitus
vetää Otaniemeä ja Suurpeltoa yhdistävä raitiotie ns. tiederatikkana. Tässä
joutuu helposti muistelemaan espoolaisen kansalaisliikkeen aktivismia metron
torjumiseksi ja laajan raitiotieverkoston rakentamiseksi. Selvyyden vuoksi
sanon kuitenkin aina olleeni metron kannattaja. Ei lähdetä siihen kansalaisliikkeeseen,
lähdetään sen sijaan kotiseuturetkelle.
Nyt kotiseuturetkelle
Kerroin jo, että aina Suurpellon ohittaessani katson
kaihoisasti läpinäkyvän huippudisainatun meluaidan läpi ja haluaisin kaukokatseella
nähdä alueen sisälle. Se ei onnistu, on siis välttämätöntä tehdä
kotiseuturetki. Ensin päätin, että otamme sähköpyörät mukaan ja teemme kunnollisen
kiertomatkan Henttaalla ja Mankkaalla kylämäet mukaan luettuna. Erityisesti oli
tarkoitus seurailla Lukupuron uomaa ja pistäytyä Henttaan kurulla, paikassa
josta uoma tunkeutuu suolta metsän läpi kohti peltoaukeaa. Vielä oli tarkoitus
käydä Lukukalliolla ja seurailla Lukupuroa aina Gräsanojalle saakka. Taivas ja
säätiedotus olivat toista mieltä. Matka tehtiin autolla.
Saapuminen
alueelle tapahtui ns. hellankoukkuliittymän kautta. Se oli aikoinaan Espoon
kaupungininsinöörin pilkkanimitys Jukka Syvälahden varsin onnistuneelle
liittymäjärjestelylle. Kaikki mitä hellankoukulta eteen aukeaa on vielä
keskeneräistä. Tyhjät yrityselämälle tarkoitetut tontit ovat outo ilmiö.
Projektipäällikkö pohdiskelee joko parkkipaikkoja tai sitten kukkaistutuksia.
Alueen pääkatu on nimeltään Suurpellon Puistokatu. Sitä katua ei vielä ole kuin
osittain. Puistokadun puistokujat puuttuvat. On siirryttävä seuraavalle
kadulle. Katu on mutkitteleva hidaskatu nimeltään Piilipuunkatu. Kadun varrella
on hienoja kortteleita. Talon nappuloita. Todella viihtyisä katu kortteleineen.
Nostan hattua kaavoittajalle ja kadun suunnittelijalle. Nykyisenä
kompaktikaupunkiaikana ei arvaa tapaavansa näin herkkää ja samalla urbaania
kaupunginosaa. Lukupurosta olen tässä kirjoittanut moneen kertaan. Lukupuron
putkeen pano osalta matkaa oli asia, jossa ne paljon puhutut ideologiat törmäsivät.
Nyt katselen Lukupuroa. Se on hoidettu loisteliaalla tavalla. Kaupunkipurot
ovat joskus vaikeita asioita. Ajatellaan vaikkapa Leppävaaran Monikonpuroa. Tai
minun kotikulmieni puroa Pakilassa, joka aikoinaan – jo 50-luvulla, pantiin
putkeen. Sitä ei ole. Vasta Pirkkolassa se tunkeutuu esiin elävänä ja
viihtyisänä. Lukupuro on Suurpellon helmi. Nyt siis nostan toisen kerran hattua
ja se tapahtuu Suurpellon maisemasuunnittelijoiden kunniaksi. Lillhemtintien silta Lukupuron yli suorastaan
yllättää.
Retki päättyi iloisissa merkeissä
Ei tässä muu auta kuin onnitella projektipäällikkö Pekka
Vikkulaa tähänastisesta ja toivoa hänelle menestystä niin Suurpellon kuin Keran
kehittelyssä. Vikkula sanoi lehtihaastattelussa: ”Jos vain saisimme sinne
jotain toimintaa, niin sen kautta voisi lähteä luomaan imagoa, ja muutkin
toimijat seuraisivat perässä. Se voisi olla jotain ekologista, liikunnallista
tai luonnonläheistä. Sellaista, joka tukee alueen luonnetta ja asukkaiden
intressiä.”
Luin kirjoituksesi, luin myös Hesarista kirjoituksen Suurpellosta. Olen ymmärtänyt, että Suurpelto oli Asuntosäätiön rakennuskohde. Sitä ei kummassakaan kirjoituksessa mainita. Soitin viime vuonna Asuntosäätiöön ja kysyin Suurpellosta. Kehuttiin kovasti ja kehotettiin käymään tutustumassa. Kävin ja petyin.Minusta se oli kolkko, persoonaton ja vailla minkäänlaisia mielenkiinnon kohteita. En ole alan ammattilainen, tarkastelin aluetta vain mahdollisen asukkaan näkökulmasta. En missään tapauksessa haluaisi asua siellä.
VastaaPoistaOlihan kysymys ainakin kahdesta asiasta ja lähestymistavasta Suurpellossa. Nokian ilmoittamat potentiaaliset rakennushankkeet olivat ehdottomasti keskeisimmät, ja kaupunki luonnollisesti täytenä tukena. Liikenteen järjestämisessä varmaankin Espoon lähestymistapa, kaikki isommat yhteydet haluttiin sen ajan tiestandardien mukaisesti valtion teiksi, Tieahon Martti, työtaustansakin takia taitava järjestelijä, taisi Kehä 2:n tapauksessakin onnistua.
VastaaPoistaLiittyi Suurpellon kaavoittamiseen yksityiselle maalle myös sinänsä siihen aikaan aika tiukkoja kaupungin kiinteistöpoliittisia odotuksia, joilta sitten osin putosi pohja Nokian muutettua politiikkaansa henkilövaihdostensa (ja tietysti yhtiön menestymisnäkymien) myötä.
Joka tapauksessa Suurpellon projekti näytti Helsingin kiinteistöpuolen näkökulmasta harkitsemattomslta Nokiaa tai ei, kun mittavaksi suunnitellun asuin- ja työpaikka-alueen julkisesta liikenteestä ei tuossa vaiheessa mitään näkyvissä olevaa toteutussuunnitelma.