tag:blogger.com,1999:blog-3593270844674473741.post5417366668502882926..comments2024-01-28T12:53:43.431+02:00Comments on Pentti Murole blogi: Kivijalkaliikkeet – tuhoon tuomittuja vai unohdettu eliksiiri?pentti.murole@gmail.comhttp://www.blogger.com/profile/10866949038968371806noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-3593270844674473741.post-14280405563740939352021-10-07T13:11:47.441+03:002021-10-07T13:11:47.441+03:00SIR MUROLE
Kiitos erinomaisista havainnoistasi blo...SIR MUROLE<br />Kiitos erinomaisista havainnoistasi blogissasi. Loistavia. Hienolla otteella. Yhtenäisiä EKK:n kanssa. Ja totuus on aina numeroissa. Ne ovat totta, mutta tulkinta voi joskus olla hieman yksilöllistä. Todennäköisesti se, että kun noin 66 % kivijalkatiloista on kaupoilla ja ravintoloilla (”lauantaiyrityksiä”) syntyy aidosti elävää kaupunkitilaa. Ja tyhjiä liiketiloja (”black holes”) mieluummin aina alle 5 % kokonaiskapasiteetista. On kultaista kokonaistasapainoa.<br />Itse ole pitkälti ”gehlisti”: miten koen itse kaupunkitilaa, ratkaisee. On myös yksilöllinen maku- ja mieltymysasia. Kaikkein tärkeintä on ilmastonmuutoksen hillitseminen: elävät, elinvoimaiset keskustat parasta lääkettä! Arjen autoriippumattomuutta eli autovapautta eli vapautta auton käytöstä arjessa. Vai ovatko sähköautot ratkaisu? Ehkä… Harvassa Suomessa… ”Vartin keskustassa” kotiovelta elävään keskustaan on korkeintaan vartin kävely (keskustan keskipisteestä r = 1 km). Helsinkihän on monikaupunki. Stockan kellolta on Hakaniemen kauppahalliin juuri se kaksi kilometriä…<br />Mikroliikkuminen on tulevaisuutta: yksi henkilö sähköavusteisesti. Mitä se vaikuttaa nyt kaupunkisuunnittelussa ”väylästöön”?<br />Rakennetun ympäristön asukastiheydeksi 10 000 asukasta / km2… Kalliossa nyt jopa tupla. Pariisissa 25 000 asukasta /km2. On ”lisää kaupunkia”. Rajana taivas? Vai tuoko rakennussuojelu näkymättömän lasikaton. Ja ilmastonmuutos kiihtyy. Tärkeämpää suojella elävää ihmiskuntaa, kuin rapistuneita rakennuksia ja harmaata kaupunkikuvaa? <br />Enemmän yhteisiä katutiloja, kattonopeudet alas max noin 20 km /h ja silti matka-aikakartta yllätys-yllätys kiittää? Ja jokainen kaupunki tekee itse omat ”tulevaisuusratkaisunsa”! Pietarsaari on ihme…<br />Pokko Lemminkäinennoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3593270844674473741.post-89065135909705283602021-10-06T15:24:10.546+03:002021-10-06T15:24:10.546+03:00Tjänare,
Mielenkiintoista tutkailua. Omakohtainen ...Tjänare,<br />Mielenkiintoista tutkailua. Omakohtainen kokeminen Krunikka/Töölö/Kallio "elävyydestä" kallistuu selvästi Kallion eduksi. Töölö taas mieluisin asuinalueena (hengittää väljemmin).<br />Mechelininkatua ja Pohjoista Rautatienkatua en ole ikinä nykymaailmassa kulkenut jalan kivijalkasisäänkäyntien takia - paitsi Laiskaan Karhuun Mechelininkadulla<br />Ha det bra<br />Bjöte<br />Björn Silfverbergnoreply@blogger.com