tag:blogger.com,1999:blog-3593270844674473741.post7390280664612533597..comments2024-01-28T12:53:43.431+02:00Comments on Pentti Murole blogi: Muutos 2013pentti.murole@gmail.comhttp://www.blogger.com/profile/10866949038968371806noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-3593270844674473741.post-55154587702653428902013-10-18T21:49:05.274+03:002013-10-18T21:49:05.274+03:00Kiitokset taas jatko-opiskelumahdollisuudesta! Tul...Kiitokset taas jatko-opiskelumahdollisuudesta! Tuli mieleeni yksi vanha juttunia (alla) nk. kokonaisvaltaisen suunnittelun mahdollisuudet ovat kaikkialla yhä huonontuneet. (Kaupunkitutkimuksen päivät 2010)<br /><br />Rakensimme 1970-luvulla kokonaisvaltaista suunnittelua, jossa uusi kunnallislaki ja rakennuslaki mahdollistivat tavoitteellisen kuntasuunnittelun kytkeytyneenä yleiskaavoitukseen. Toteutukseen voitiin valita taloudellisten ja ympäristöllisten sekä sosiaalisen priorisoinnin perusteella ”oikeita asioita” – niin luulimme. Kuntasuunnittelu on sittemmin lopetettu. <br /><br />Suunnittelukokemuksiini pohjautuva pessimismini osoittautui aiheelliseksi. Vaikka oppi-isämme Otto Ivar Meurmanin toiveet myymälästä 500 asukasta kohti olivat meidänkin mielestämme utopistisia, emme silti uskoneet, että amerikkalaisen autokaupungin ihanteet omaksuttaisiin Suomeen niin nopeasti kuin sitten kävi. <br /><br />Jo Myyrmäen aluekeskuskokonaisuutta suunnitellessamme 1960-luvulla eräs keskusliike valitti sinne suunnitelluista tavarataloista, koska ne uhkasivat heidän automarkettejaan. Myyrmäen urbaaniksi tarkoitettu keskusta jäikin sitten kovin vaillinaiseksi. <br /><br />Kuopion kaupunginvaltuusto teki vuonna 1978 päätöksen, että päivittäistavaroiden suuryksiköitä sijoitetaan vain aluekeskuksiin. Päätös purettiin kymmenen vuoden kuluttua, minkä seurauksena Petosen eteläisen kasvualueen keskuksesta jäi puolet toteutumatta. Meurmanin suunnittelemalta Niiralan alueelta katosi seitsemän lähimyymälää, muista alueista puhumattakaan. <br /><br />Sama kehitys on tapahtunut useimmissa suomalaisissa kunnissa. Viimeinen tulokas kakkua jakamaan tuli ulkomailta ja on lanseerannut saksalaisen maatalousrakennuksen muotoisia hallejaan kaikkialle <br /><br />Kaupunkirakenteen eheyttäminen on jo vuosia ollut tyhjää sanahelinää. Niemet, notkot ja saarelmat täyttyvät ökyomakotitaloista, joiden osalta kunnan kustannukset asuntoa kohti ovat kerros- ja rivitaloihin verrattuna lähes kymmenkertaiset. Kunnan palvelujen rakeisuus alkaa harventua, ja perheet surffailevat marketeissaan kolmine autoineen. Julkisen liikenteen pohja katoaa, ja autottomat, vanhukset ja liikuntarajoitteiset jäävät palveluitta. <br /><br />Haja-asutus ja pienet maaseututaajamatkin ovat jo mennyttä myymäläautojen katoamisen vuoksi. Pienmyymälöiden tuki vähenee, ja ne menettävät myös aukioloetunsa. Lähikauppojen hävitessä ovat arkiliikunta ja sen mukanaan tuomat sosiaaliset kontaktit vähentyneet. Ehkä uusi globalisoitu ihminen ei introverttiydessään pystykään elämään perinteisessä eurooppalaisessa kaupunkityypissä? <br /><br />Toteutuuko epäkaupunki, jossa varakkaat asuvat kehyskunnissa ja keskustan liepeillä sijaitsevilla keinosaarilla ja vastaavilla, kaikki palvelut ovat yksityisautoilla saavutettavissa kehäteiden varsilla ja kerrostalolähiöitä kansoittavat maahanmuuttajat tappavat aikaansa tihutöillä ja iskuilla rikkaiden reservaatteihin? Vai löytyykö ratkaisu, jossa maahanmuuttajat etnisine palveluineen rikastuttavat kaupunkimaista asuinympäristöä? Epäilen, että parempi tulevaisuus pääsee toteutumaan ainoastaan huomattavan energiakriisin koittaessa. <br /><br />Toisaalta- kymmenisen vuotta sitten vierailin Los Angelesin kaupunkisuunnittelussa. Siellä kerrottiin, että moottoritiemallien toteuttaminen lopetetaan ja pyritään tukemaan street front retail -periaatetta, jossa pienehköjä kaupunkiyksiköitä elävöitetään perinteistä rakennetta tukevilla kaupan suurmyymälöillä. Uusiessani viime vuonna käynnin totesin, että tätä ideologiaa oli toteutettu hyvin tuloksin. Ruotsissa, Saksassa, Ranskassakin on tämänsuuntaisia kokeiluja hyvin tuloksin. Ehkä perinteinen kaupunki voi sittenkin palata takaisin?<br /><br />Heikki Tegelmannoreply@blogger.com