Olin seminaarissa. Käyn seminaareissa keskustelun vuoksi.
En käy seminaareissa tavatakseni potentiaalisia asiakkaita, joille voisin myydä
konsulttihommia. Ne ajat ovat jo menneet. Itse asiassa niitä aikoja kerkisi
olla 50 vuotta. Se lienee tarpeeksi. Mutta, kuitenkin, joskus minusta tuntuu,
että tiedän paremmin, kysyn itseltäni: miksi ette kysy minulta? Nytkin tuolla,
yliopistolla, ansiokkaassa seminaarissa, teki mieleni kommentoida, mutta en
voinut. On tullut merkillinen tapa pihdata mielipiteitä, säästää niitä tähän
blogiin.
Outi puhuu henkeviä
Niinpä nyt jälleen joudutte lukemaan seminaarin
kirvoittamia juttuja. Seminaarin nimi oli kiintoisa, ajankohtainen ja hiemaan
yllättävä: ”Liikenteen humua vai hämärää hiljaisuutta?” Järjestäjät
kysyivät: ”Valtaavatko melu ja keinovalo ympäristömme? Onko hämärä hiljaisuus
häviämässä pysyvästi kaupunkiympäristöstä? Miten ääni- ja valomaisema tulisi
huomioida suunnittelussa?” Ansiokkaita esitelmöitsijöitä (olipa sana:
möitsijöitä!) oli kutsuttu paikalle. Ykkösenä oli filosofian tohtori Outi
Ampuja, työnantajanaan kaksijakoisesti Liikenneturvallisuusvirasto Trafi ja
Helsingin yliopisto. Hänen teemanaan oli hiljaisuus. Hän sanoi hiljaisuuden
rauhoittavan ja antavan ajatuksen vaeltaa. Hän sanoi hiljaisuuden palauttavan
ja luovan uutta voimaa. Hän sanoi hiljaisuuden kannattelevan ihmistä ja
auttavan ylläpitämään hyvää elämänlaatua. Hiljaisuus on myös arjen kotoinen
voimavara, onni ja lohtu. Hän näki sen myös keinona paeta vaatimuksia.
Hiljaisuus olisi puskuri ”itsen ja maailman vaatimusten välillä”.
Outi Ampuja puhuu myös
melun terveysvaikutuksista. Kuuntelin Yle Arenasta hänen puhettaan. Verenpaine
nousee ja sydän pamppailee, näin hän antaa ymmärtää.
Tilaisuudessa
puhuttiin myös hiljaisista alueista. Mielenkiintoista ja tärkeää. Hauska homma
muuten kun New Yorkin Central Parkissa katusoittajat vastustivat ankarasti
hiljaisten alueiden muodostamista. Viedään leipä suusta.
Larri puhuu virka-asiaa
Larri Liikonen, entinen omapoika, nyt
Ympäristökeskuksessa, hän kertoi melulle altistuksen tulevan pääosin katuliikenteestä
eli 55 % kaduilta, maantieliikenteestä tulee 30 %, lentoliikenteestä 10 % ja
raideliikenteestä 3 %, ai puuttuiko 2 % ?. No se tulee Larrin mukaan muusta,
ehkä vesiltä. Liikenteen melualueilla asuu noin 1 miljoona suomalaista.
Minä kysyn?
Mikä on melualue? Kuinka moni todella kärsii melusta
kotona? Liikennevälineissä? Työpaikoilla? Miten meluhaitta pitäisi hinnoitella?
Kuinka moni sairastuu melusta? Paljonko heidän hoitonsa maksaa? Kuinka paljon
työpäiviä melusta sairastumisen vuoksi menetetään? Tällaisiin kysymyksiin ei
kukaan voi vastata. Hyödyn ja haitan mittaaminen on suorastaan sellainen asia,
että siinä tarvitaan poliittisia kannanottoja. Oikeastaan ainoa toimiva ja
tuntuva mittari on melun vaikutus asuntojen ja toimitilojen hintoihin. Asunnon
hinta putoaa kun liikenne jyrää. Toimitilat eivät taas missään nimessä halua
meluaitaa näköesteeksi.
Melun merkitys on noussut uuteen keskusteluun kun aate
bulevardisoinnista kehittyy. Tuo kaunis aate sai alkunsa vuoden 1989 Ilaskiven
mietinnöstä. Ilaskivi nimittäin esitti selvitysmiesraportissaan Kehä I:n
sisäpuolisia säteittäisiä väyliä bulevardisoitaviksi. Hänen raportissaan Kehä
I:n sisäpuoliset moottoritiet muutettiin kaduiksi, nopeus pudotettiin tasolle
60 km/h ja tarjottiin mahdollisuus rakentamiseen bulevardikatujen varteen. Tämä
ajatus ei kahteenkymmeneen vuoteen kelvannut kaupunkisuunnittelijoille. Nyt kun
vettä on virrannut Vantaassa 13 miljardia kuutiota, asia on pulpahtanut
äkkipikaisesti esiin ja mennyt saman tien indifferenttiin tilaan. Melu- ja
hiukkaspäästöt ovat nousseet avainkysymykseksi. Ihmiset kysyvät: ovatko
Mannerheimintie ja Hämeentie tyypillisinä hyvillä joukkoliikenneyhteyksillä
varustettuina bulevardeina parasta asuinympäristöä?
Melu on mystinen asia
Melusta ei tunnu kukaan ottavan selvää. Laskentamalleja
on kehitetty jo vuosia, etunenässä niin sanottu Pohjoismainen laskentamalli
vuodelta 1982 – sitä on ahkerasti käytetty kun meluntorjuntaa on harjoitettu
vaihtelevalla menestyksellä. EU direktiivin mukaisia meluselvityksiä ja
toimintasuunnitelmia on tehty suorastaan pakon uhalla. Vuosina 2010–2012
toteutetuissa toisen kierroksen meluselvityksissä olivat mukana yli 100 000
asukkaan väestökeskittymät, maantiet joiden liikennemäärä on yli 3 miljoonaa
ajoneuvoa vuodessa, rautatiet joiden liikennemäärä on yli 30 000 junaa vuodessa
sekä lentoasemat joilla on yli 50 000 operaatiota vuodessa. Vuosien 2012–2013
meluselvitykset ja toimintasuunnitelmat Suomessa koskevat: noin 2100 km
maanteitä, jotka pääosin ovat moottoriteitä sekä valtateitä suurten ja keskisuurten kaupunkien ympäristöissä, noin 170 km
rautateitä, joihin kuuluvat rataosat Helsinki–Tampere, Helsinki–Kirkkonummi ja
radat niissä kunnissa, joissa tehdään selvitys ja toimintasuunnitelma. Lisäksi
on tutkittu seuraavia väestökeskittymiä: pääkaupunkiseutu sekä Tampere, Turku,
Oulu ja Lahti. Kyllähän melun torjuntaa on Suomessa tehty parikymmentä vuotta.
Liisa tuossa viereisellä pöydällä grafiikan kimpussa sanoo piirtäneensä
ensimmäiset meluaitansa Jyväskylään jo vuonna 1986. Siitä aidan pätkästä ei
tullut mitään kaunotarta. Viimeisin pitkähkö fasaadi taisi olla Kehä III:n 2*6
kilometriä pitkä kaksoisjulkisivu. Siitä Liisa on tyytyväinen. Täytyy muuten
olla hieman varovainen näissä meluaitapuheissa. Sylttytehdas ahertaa tuossa
käden ulottuvilla. Asiattomuuksista voi tulla korville.
Näin käy melulle
mallien mukaan.
Luen Espoon toimintasuunnitelmaa
Luen mallin vuoksi raporttia: ”Espoon ja Kauniaisten
kaupunkien ympäristömeludirektiivin mukainen meluntorjunnan toimintasuunnitelma
2013, luonnos.” Raportti on EU direktiivin mukainen toimintasuunnitelma.
Asiallista konsulttityötä. Toimenpiteitä listataan todellisina hankkeina, mutta
myös ideatasolla: liikenteen vähentäminen, nopeuden alentaminen, liikenteen
siirtäminen vähiten haitallisille alueille, älyliikenteen sovellukset, kuten
”älykkäät liikenne-esteet”, reitinvalintaan liittyvät tienkäyttömaksut ja
sähkökäyttöiset ajoneuvot. Tämänkaltaisia mahdollisuuksia luetellaan.
Rakennuksien äänieristystä voitaisiin myös parantaa. Mutta varsinaisesti
keskitytään meluesteiden rakentamiseen. Meluesteet ovat helppo nakki:
päätetään, suunnitellaan, rahoitetaan ja rakennetaan. Halpoja ne eivät ole
sillä hintaa voi tulla jopa viiden tonnin verran tiemetriltä. Muutenhan nuo
isommat tiet ja kadut tuppaavat maksamaan päälle kymppitonnin metriltä. Suojattua
asukasta kohti saatetaan liikkua laajan haarukan sisällä. Haarukka on
tuhannesta eurosta kymppitonniin per asukas. Mutta pysäyttävätkö nuo suuret
investoinnit melun? Siinäpä kysymys. Vastaus: eivät pysäytä – tarkoituksenmukaisella
ja kustannustehokkaalla tavalla!
Luen herkistä kohteista
Helsingissä
Luen myös toista raporttia: ”Herkkien kohteiden
ilmanlaatu ja melutilanne, päiväkodit, leikkipuistot ja -kentät, koulut, vanhainkodit
ja sairaalat.” Raportti on Helsingin kaupungin ympäristökeskuksen tuottama
vuodelta 2009. Raportti tarkastelee ”herkkiä” kohteita. Tällaisia herkkiä
kohteita oli valittu 98 kpl. Kolmasosassa kohteista melutilanne oli välttävä
tai huono. Ongelmallisimpia ovat kantakaupungin kohteet ja suurten väylien
varsien kohteet. Kaupungin kokonaistilannetta voidaan raportin mukaan pitää
tyydyttävänä, kun otetaan huomioon, että selvityksessä mukana olevat kohteet
muodostavat vain pienen osan Helsingissä olevista herkistä kohteista.
Esimerkiksi päivähoidon toimipisteitä on Helsingissä yhteensä yli 500, ja tässä
selvityksessä oli mukana 38 vilkkaan liikenteen läheisyydessä olevaa kohdetta. Herkiksi
arvioiduista 13 koulusta 72 % sijaitsi kantakaupungissa, niistä 70 % melutilanne
oli luokassa huono. Herkiksi arvioiduista 38 päiväkodista 68 % sijaitsi
kantakaupungissa, niistä 12 % melutilanne oli luokassa huono. Herkiksi
arvioiduista 17 leikkipuistoista 53 % sijaitsi kantakaupungissa, niistä 80 %
oli melun kannalta luokassa huono. Se mikä tässä huolestuttaa on kriittisten
kohteiden vahva sijoittuminen kantakaupunkiin ja nimenomaan siellä esiintyvä
korkea meluhaitta.
Vallitsee pysähtyneisyyden
tila
On jotenkin outoa miten ponnettomasti nastarenkaiden
kieltämisen hyväksi toimitaan. Ja samalla tavoin vähämeluisen päällysteen
kehittäjät lienee vaiennettu. Meluesteiden kehitys on myöskin jämähtänyt
pysähtyneisyyden tilaan. On aika ryhdistäytyä. Melueste on tarkoitettu
meluntorjuntaan, se ei ole tonttiaita, jossa estetiikka on tärkein arvo. Sorry,
mutta olisipa sekin nyt ollut arvona mukana, mutta ei. Nämä ilman rakennuslupaa
rakennetut kaupunkien pisimmät julkisivut ovat useimmiten arkkitehtonisesti
täyttä puppua. Emme ole lainkaan pystyneet luomaan kaupunkiväylien estetiikkaa.
No väärin, kyllä Vuotie sentään edustaa jotain yritystä, mutta tuppaa jäämään
harvaksi ja valituksi.
Kehä I Pakilan
kohdalla vuonna 2030. Liikenne on
matkojen yhdistelyä ja erilaisia liikkumismuotoja. Liikenneväylät ovat
kehittyvä systeemi. Ympäristöhäiriöiden vähentäminen on haaste. Melu on
haasteista helpoimmin hallittavissa – onko tahtoa? Pienhiukkasten hallinta
ottaa hieman enemmän aikaa - vaikka se on haasteista vakavin. Kaupunkien
tilankäyttö ja estevaikutus on suunnittelijoiden mielenkiintoinen haaste.
Tarttuisin itse tuohon haasteeseen ensimmäiseksi Kehä I:llä. Kaikkiin noihin
kolmeen ja etenkin tuohon kolmanteen.
Tee hyvä ehdotus
No, jos on välttämätöntä ehdottaa, niin ehdotetaan
sitten.
■
Helsingin yleiskaavan nyt ollessa
lausuntovaiheessa on hyvä ottaa aikalisä ja lisätä suunnitelmaan myös
liikennesuunnitelma, pelkkä kortteleiden ansiokas muodonanto ei riitä
suunnitelman pohjaksi. Liikenteeseen sisältyy monipuolisia tulevaisuusvisioita.
Missä ne nyt luuraavat?
■
Tarkistuskierroksella suunnitelmaan tulisi
liittää yhteys seudullisen metropolikasvun kokonaisuuteen, tässä kasvussa nyt
pintaan nousseella bulevardisoinnilla on vain marginaalinen osuus. (Vuonna 2100
Uudenmaan alueella tulee asumaan 3 miljoonaa asukasta, se on tuplasti
nykyväestö).
■
Väestönkasvu on maahanmuuttajavoittoista. Tämä
johtaa laajentuvaan segregaatio-ongelmaan ja köyhyyden ongelmaan. Yleiskaavan
on tunnistettava tämä haasteellinen ongelma ja otettava siihen kantaa.
Kannanotoksi ei riitä ”ruutukaavakortteli, raitiotie ja kivijalkakauppa”.
(Hauskaa, nuo kolme mantraa tulivat suunnittelun hallitseviksi elementeiksi jo
silloin kun aloittelin uraani, legendaarisella 60-luvulla).
■
Yleiskaavavisio ja HLJ eivät puhu samaa kieltä.
Raideliikenteestä on vihdoin laadittava seudullinen suunnitelma. Siihen ei
kelpaa pelkkä työkalupakki, puhumattakaan Helsingin ikiomasta suunnitelmasta
kaupungin rajojen sisällä. Hyvänä vaihtoehtojen perusjakona olisi rautatiepainotteisuus,
pikaraitiotiepainotteisuus ja metropainotteisuus ja taustamuuttujana kaksi
investointitasoa. (Sitten poliitikot päättämään, kun on jotain päätettävää. Nyt
vaikuttaa siltä, että poliitikot ovatkin suunnittelijoita).
■
Liikenneverkko ei ole vain rataverkko.
Yksilöllinen liikenne voi radikaalisti vähentyä vain kriisin seurauksena.
Silloin muuttuu kaikki muukin. Kriisivaihtoehdon tulisi olla osa
yhdyskuntasuunnittelua, sitä se ei ole, otettaisiinko mukaan? Mutta, jos
ajattelemme kriisitöntä tulevaisuutta todellisena vaihtoehtona, silloin emme
voi unohtaa ihmistä ja hänen vankkureitaan.