Tunnettu rakennusvalvontamies – vieläkin ystäväni, hän
asetti minun neljä kuolemansyntiäni jonoon, mutta ei
kuolemattomuusjärjestykseen. Niiden kanssa on elettävä. Ne olivat ja ovat parkkinormit,
väestönsuojanormit, kaupunkibulevardit ja kompaktikaupunki. Kolme ensimmäistä
näistä synneistä; asiaa niiden syntyhistoriasta, niiden vaikutuksista ja niistä
irtipääsyn mahdollisuuksista on jo blogeissani käsitelty. Muistattehan että
tunnettu rakennusvalvontamies halusi nimenomaan selvittää näiden asioiden
syntyhistorian saadakseen poistettua kaiken mystiikan näiden asioiden
ympäriltä. Hän uskoo että mystiikan poistuminen kuvasta selkeyttää tilanteen - niin
kuin kahvin selvike. Ette muista kahvinselvikettä? Minä muistan: ennen aikaan
kahviin pantiin kahvinselvikettä. Kahvinselvikettä kaupunkilaiset ostivat
Pauligin pussissa. Mistä lie tehty, kalan suomuista, kapakalan nahasta,
munankuorista? Pieni hetki – puhutaan
nyt sitten hieman kahvista ja sen selvikkeestä.
Vanhaan aikaan kaikki
vaikutti hyvin selkeältä – kahvikin. Toista se on tänään. Asiat näyttävät
mutkistuvan.
Kun Pentti oli kymmenvuotias ja tuli bussilla koulusta
Helsingistä Pakilaan häntä odotti kotona Pakilassa höyryävä kahvikuppi. Sen oli
keittänyt inkeriläinen Sonja Bokkojev. Millaista oli sitten kahvi jonka Sonja
keitti ”Pentti herralle”? Se oli joskus harvoin korviketta, mutta useimmiten
vastiketta.
Sonja - tuo tummempi - tuli Suomeen jatkosodan alkaessa. Hän
olisi halunnut jäädä tänne, tai oikeammin paeta Ruotsiin, mutta äidin jääminen
Neuvostoliiton puolelle pakotti lähtemään takaisin. Lähtiessä sovittiin kirjeenvaihdosta. Yhtään kirjettä ei tullut. Sinne häipyi inkeriläinen Sonjamme
tuntemattomaan sovietvaltaan. Kuva on yhtä ränsistynyt kuin varmaan Sonjan elämä
sittemmin. Kuvassa myös ystävätär, joka häipyi Ruotsiin. Sonja pesi
suomalaisten sotilaiden pyykkiä ennen meille tuloa. Kuvassa vilahteleekin
sotapoikia. Mahtaneeko kukaan tietää tuon pelihallin paikkaa?
Korvike saatettiin
tehdä monenlaisista luonnonaineista. Korvikkeessa oli kuitenkin neljännes aivan
oikeata kahvia. Loput aineet saattoivat koostua ruisjauhosta, ohrasta,
lantusta, rehujuurikkaasta, porkkanasta, sikurista sekä voikukan juurista.
Saattoipa se vielä saada lisämausteita kananmunista, sokerijuurikkaasta,
punajuuresta, pavuista, herneistä sekä tammenterhoista, maltaista, kuminasta,
takiaisen juurista, ryyneistä, perunasta ja jopa keitetyistä lupiinin
siemenistä.
Vastike oli taas
puhtaasti muuta kuin kahvia. Vastikkeessa ollutta ainekokonaisuutta ei suinkaan
nykymallin mukaan lueteltu pussin kyljessä.
Kyllä ne aineet sopivana yhdistelmänä olivat samoja kuin edellä
lueteltiin korvikkeen raaka-aineina. Kahvi oli tietysti kortilla, niin kuin
lähes kaikki kulutustavara. Kahvia sai varttikilon kuukaudessa. Säännöstelyn piiriin joutuivat sodan kestäessä
viljatuotteet, maito, lihajalosteet, hedelmät, perunajauhot, puhdistusaineet,
vaatetarvikkeet ja jalkineet. Vuonna 1942 säännöstely ulotettiin koskemaan
perunaa, ruokavihanneksia, kalaa, tupakkaa ja keinotekoisia makeutusaineita.
Kompaktikaupunki
on kontaktikaupunki – ei mikään korvikekaupunki
Tämä juttu
lipsahti korvikkeisiin ja vastikkeisiin vaikka piti kuolemansynneistä puhua.
Piti puhua kompaktikaupungeista. Minun osaltani kompaktikaupungista tuli
kontaktikaupunki. Kysymys ei ollut siitä että kontaktikaupunki olisi
kompaktikaupungin vastike tai korvike. Ei mitenkään. Koko ajatus kirposi
ajasta. 60-luvun mielenmaisemasta. Aika
oli sellainen. näinhän minä kirjoitin vuonna 1967:
”Kommunikaatiovälineiden lisääntyessä ihmisten
kontaktit ovat vähentyneet. Rummunpärinöin suoritetut kuulutukset toreilla ovat
vaihtuneet aamuyöllä postiluukusta putoaviin sanomalehtiin, henkilöauton käyttö
on romahdusmaisesti vähentänyt kontakteja bussipysäkeillä ja julkisissa
kulkuneuvoissa, televisio on vielä saattanut perheenjäsenten väliset suhteet
sellaiseen tilaan, että perheenemäntä kuvittelee nukkuvansa jonkun ’Iahjomattoman’,
’tuomitun’ tai ’takaa-ajetun’ vieressä. Kaupunkien muuttaminen rajaamattomiksi
ja liikkumisjärjestelmältään sekaviksi epäkaupungeiksi on lopullisesti
vähentänyt kontaktit minimiinsä.”
Huh! Tämä teksti sopisi suorastaan nykyajan
kaupunkiapostolien Ode Soininvaaran tai Mikko Särelän manifestiksi. Minähän
olen jo miltei ryhtynyt jarrumieheksi.
Ette kai voi arvata että 1960-luvulla, tuona rokin,
feminismin, LSD:n, hippiaatteen, muovin invaasion ja autoilun synnyn aikana
yksinäisyys näytti olevan ihmisten ongelma. Televisio toi uudet sankarit
ihmisten mielenmaisemaan. Kuka muistaa nuo hahmot?
Juttu jatkuu: ”Yhdyskuntasuunnittelun
tehtävä on löytää keinot suurelta osalta itse aiheuttamansa tilanteen
korjaamiseen. Sosiologit ovat huomanneet syntyneet ongelmat vasta silloin, kun
ne ovat tulleet omakohtaisiksi - eivät jo vuosia ennen, kuten heidän
ammattitaitonsa olisi edellyttänyt. Liikenneinsinöörit ja muut teknikot
vetäytyvät tiiviisti omaan fakki-idiotismiinsa eivätkä katso tämän ongelman
kuuluvan heille. Liikenneinsinööri ei ajattele ihmistä, hänen tehtävänään on
suunnitella vain autoja varten. Arkkitehtuuri on harjoittajiensa mielestä
yleistiede, filosofia, psykologia, sosiologia, estetiikka ja rakentamistalous
yhteen liittyneenä. Näitä aloja katsoo hallitsevansa arkkitehti, joka
intuitioonsa perustuen vaikuttaa ihmisen elämään enemmän kuin ehkä
ymmärtääkään. Arkkitehtuurin harjoittajan vastuu on valtava. Arkkitehtuuri on
seinien/muurien ja niissä olevien aukkojen suunnittelua. Arkkitehti voi
muureilla ja niissä olevilla aukoilla vaikuttaa ihmisten välisten kontaktien
tiheyteen heidän liikkuessaan asuntonsa ulkopuolella.” (Ihmisen kulkemisen suunnittelusta, Pentti Murole, Arkkitehti 3-4 1967).
Ystäväni Matti
Vesikansa, hän ei uskonut kompaktiin eikä kontakteihin, hän teki tämän
analyysin.
Risto Jarva teki vuonna 1967 Pertti Maisalan käsikirjoittaman lyhytfilmin: ”Kaupungissa on tulevaisuus”. Postipankki oli filmin
tilaaja ja rahoittaja. Filmi kertoi ajan ihmisten ja pankkien uskosta
kaupunkiin ja kompaktiin sellaiseen. Eilinen Rakennuslehti taas kertoo siitä
kuinka pankkiirit menettivät uskonsa rakentamiseen, mutta sehän olikin jo
90-lukua. Aiemmin rakentaminen oli jo taittunut ensimmäisen energiakriisin
aikaan, mutta jälleen noussut huippuunsa kasinotalouden vuosina ennen 90-luvun
alun suurta lamaa.
Risto Jarvan
filmin innoittamana Sakari Toiviainen sanoi Ylioppilaslehdessä, että
uudet kaupunginosat metsien keskellä ovat kapitalismin kauniita käpälänjälkiä.
Noin sanoen hän muuten siteerasi Pentti Saarikosken vuonna 1962 kirjoittamaa runoa
Mitä tapahtui todella: ”Kun linnun sisällä on valoa se lentää / metsän päällä /
haikara satua / lattialla on vääntynyt metallikirjain / uudet kaupunginosat
metsien keskellä / ovat kapitalistisen yhteiskunnan / kauniita käpälänjälkiä.”
Helsingin
Asuntokeskuskunta Hakan tiedotussihteeri Jorma Aaltonen ymmärsi yskän toisella lailla. Hän
ajatteli Hakan bisnestä ja kirjoitti komeasti ja yleispätevästikin: ”Tästä
filmistä uhoaa sitä urbaania henkeä, joka puuttuu lähiöistämme. Filmin
positiivisimmat asiat ovat mielestäni sen kaupunkiystävällisyys,
kansainvälisyys ja Helsingin metropoliajatus. Me emme vielä tajua sitä mikä
merkitys Helsingillä on ainoana suurkaupunkinamme. Meidän on muistettava, että
Helsinki on vasta pikkukaupunki suurten metropolien rinnalla ja vasta
sikiöasteella kehityksessään. En usko, että väljyyttä voidaan kaupungeissa
ylläpitää, mutta yksityiselämää voidaan suojata myös tiiviissä
elämänympäristössä. Tiivis keskittyminen on kaupungille välttämätön. Toisaalta
taas ulkoilualueet, meillä koko Lappi, tulevat tuomaan väljyyttä elämään.”
Kun viisaiden suulla oli ymmärretty tiiviin kaupunkirakentamisen
ihanuus, ryhdyttiin suunnittelurintamalla tositoimiin. Minä sain olla mukana
kahden sen ajan kompaktikaupungin suunnittelussa. Toinen oli Matinkylä ja toinen Koivukylä.
Siis huomatkaa – kyliä kumpikin, mutta sentään molemmat 30000 asukkaalle
tarkoitettuja – siis aivan oikeita pikkukaupunkeja.
Kuin sattumalta juuri nyt tätä
kirjoittaessani Esko ”Eko” Miettinen, arkkitehti, graafikko, mustan vyön
judoka, työtoverini 70-luvulta, lähiöajasta irti pyristelevän kompaktin
kaupungin suunnittelija, hän astuu ovesta sisään. Eko suunnitteli Simo Järvisen
seuraajana Matinkylää. Matinkylä oli ensimmäinen ”kompaktikaupunki”. Eko oli
ollut mukana myös Koivukylän juhlallista ”uuden yhdyskuntayksikön”
perusselvitysraporttia taittamassa vuonna 1968. Toimitusporukassa oli vetäjänä
Pertti Maisala, ja remmissä myös Jaakko Ylinen. Eko vauhdissa - näin syntyi
Matinkylä!
Kuitenkin
– hieman historiaa
Suomen kompaktien
kaupunkien rakentaminen yritti saada momentumia Bertil Jungin ja Eliel Saarisen
aikaan. Julius Tallberg ja Eliel Saarinen sijoittivat Töölönlahdelle yhden
neliökilometrin alueelle arvatenkin noin 1,5 milj. kerrosneliömetriä. Jos arvataan
puolet tarkoitetuksi olevan asuinrakennuksia, olisi alueelle mahtunut
senaikaisella tiheydellä noin 50000 asukasta. Silloiseen asukaslukuun 150000
olisi siten saatu noin kolmanneksen lisäys. Siinä oli oikeata kaupunkia
kerrakseen. Sehän on nyt sattumalta sama suhdeluku ja kasvutavoite johon
Helsingin yleiskaavoittajat tällä hetkellä pyrkivät.
Tallberg ja Saarinen olisivat hoitaneet koko
potin yhdellä bulevardilla. Pro Helsingfors -suunnitelman kokonaistavoite
väestön suhteen oli kuitenkin 500000 asukasta, kasvuvaraa siis oli, kerroin oli
3 kun se nykyisillä yleiskaavoittajilla on vain vaatimaton 1,3. Sittemmin Elsi
Borg ja Oiva Kallio esittivät Töölönlahdelle oikeita kompaktin kaupungin
bulevardikatuja.
Tiivistämisellä
oli vastustajansa – jo silloin
P.E. Blomstedt
ryhtyi sitten 30-luvun alussa hyökkäämään ylettömiä tiivistyspyrkimyksiä
vastaan kirjoitussarjassaan ”Helsingin
tulevaisuus”. Hänen pointtinsa oli se, että Saarisen laajamittaisen
Töölönlahti-suunnitelman toteutuessa Helsingin vanhan rakennuskannan saneeraus
ei toteutuisikaan. Hän kirjoitti: ”Toivon voivani otaksua, että tällä ei
saateta tarkoittaa sitä, että asuntotaloalueet joilla rakennusjärjestys on
oikeuttanut rakentamaan aina 5/6 pinta-alasta ja oikeuttaa edelleenkin, joilla
suurin osa asuinhuoneista ei saa aurinkoa lainkaan, joilla kymmenettuhannet
pikkulapset ovat pakotettuja leikkimään asfalttipihojen kuilumaisissa pimennoissa,
pihamaitten, joilla ei kasva ruohon korttakaan, että nämä alueet
asemakaavakonttorin mielestä eivät kaipaisi perusteellista saneerausta?”
P.E.Blomstedt näytti siis olleen jo vuonna 1932 samoilla linjoilla kuin Heikki
von Hertzen viisitoista vuotta myöhemmin.
Sodasta
selvinneen nuoren haaveena oli nainen ja rakastettu, perheen perustaminen ja
asunnon löytäminen - työn ohella. Heikki von Hertzen, Väestöliiton nuori juristi, näki
vision: kaupunkiin muuttavat ihmiset on asutettava ihmisarvoisesti, lähelle
luontoa! Kauhukuvana olivat kasarmit kivikaupungissa. Pahan symboleina Töölö
tai Kallio. Hän kirjoitti pamfletin: ”Koti vaiko kasarmi lapsillemme”, WSOY,
Porvoo 1946.
P.E. Blomstedtin
kritiikki kohdistui myös Saarisen liikennejärjestelmään. Blomstedtin mukaan elimellistä kaupunginasemakaavaa
ei enää aikaansaada siten, että vain mittakaavaa muutetaan ja ”issikkanopeus
muutetaan moottorinopeudeksi”. Kovia sanoja, viisaita ja myös vähemmän
sellaisia, 31-vuotiaan arkkitehti P. E. Blomstedtin kynästä. Vanhojen keskustaosien
täydellinen modernisoituminen ei kuitenkaan hänen toiveidensa mukaan
toteutunut. Onneksi.
”Tietty
esikaupunkilaisen tyyppi”
Vuonna 1960
valmistunutta yleiskaavaa ryhdyttiin valmistelemaan heti sodan jälkeen. Oli
syntynyt uusi aate: lähiöaate. Uusi Suomi kirjoitti uudesta ihmisestä. IHANNELÄHIÖT
HAHMOTTUVAT, OLI SYNTYMÄSSÄ TIETTY ESIKAUPUNKILAISEN TYYPPI, näin sanoo Uusi
Suomi vuonna 1958 ja jatkaa: ”Yleiskaavan mukaisessa tulevaisuuden Helsingissä
puistoalueet erottavat toisistaan sekä asumalähiöt että työalueet. Ns.
ihannelähiö on sellainen, jonka asukasmäärä pysyttelee 5 000-15 000 asukkaan
välillä. Meillä on kuitenkin alueita, kuten Malmi-Tapanila, joista
aikaisemmasta asutuksesta johtuen ei voi saada syntymään ihannelähiöitä, vaan
joissa, kuten juuri edellä mainitussa, tulee olemaan n. 30 000-35 000 asukasta.
Pohjois-Munkkiniemi, jonka asukasmäärä pysyttelee 13 500 asukkaana, sen sijaan
on ihannelähiö.”
Näin kaupunki laajeni katuverkoilla
näytettynä. Keltaisella on osoitettu Ehrenströmin-Engelin suunnitelman Helsingin
laajuus, valkoisella on kaupungin laajeneminen vuosituhannen vaihteeseen
mennessä, violetilla on katuverkko vuoden 1911 yleissuunnitelmassa ja vaalealla
turkoosilla Pro Helsingfors suunnitelman verkko vuodelta 1918. Kai muuten huomasitte, ettei näiden suunnitelmien aikaan ollut vielä yksityisautoja - no mitä nyt muutama Pro:n aikaan.
Yleiskaava-arkkitehti
Olof Stenius kertoo suunnitellun asukastiheyden
olevan kerrostaloaluilla 300 henkeä tonttihehtaaria kohden. Tämä on huomattavasti
korkeampi luku kun sitten lähiöissä sovellettiin. Se tarkoittaa lähes kompaktia
kaupunkia, sillä olettamalla tonttialaksi puolet alueen pinta-alasta
asukastiheydeksi saadaan silloisilla väljyysluvuilla 15000 asukasta
neliökilometrillä. Santahaminan saamista
asukkaiden käyttöön virkistys- ja ulkoilualueena Stenius pitää ehdottoman
välttämättömänä. Hän myös korostaa pienille lapsille ja vanhuksille
tarkoitettujen rauhallisten ulkoilualueiden tärkeyttä.
Uudemman ajan aluerakentaminen
Vuonna 1967 tai
niillä nurkilla se kaikki siis alkoi uudelleen - ajatus kaupungin
tiivistämisestä. Minä kirjoitin vuonna
1967 Rakennustekniikka-lehteen artikkelin Helsinki, Itämeren tytär. Tekstissä
moitittiin ryömivää kaupunkia edesauttavaa suunnittelukulttuuria. Vaadittiin
urbaanin rajan selkeyttämistä:
”Suunnittelusta
vastaava teknostruktuuri ei kykene perustelemaan tiiviin kaupunkirakentamisen
etuja taloudellisin sen paremmin kuin sosiaalisinkaan aspektein. Toisaalta
kerrostalorakentamisen miljööllinen ja tekninen alkeellisuus ja muuntumisen
mahdottomuus pakottaa ihmiset omakotitaloihin periferia-alueille - huolimatta
kommunikaatiokustannusten kasvusta. Ryömivä kaupunki laajenee reunoiltaan
siten, että urbaanin alueen raja häviää. Asutuksen väheneminen keskustassa
johtuu tilastandardien kasvusta ja liike-elämän yksityistä ihmistä suuremmista
resursseista maksaa huonetilasta. Ryömivä kaupunki heikentää
kollektiiviliikenteen toimintaedellytyksiä.”
Kuin palkkiona
puheista ja ennakoinneista ryhdistäydyttiin miltei samanaikaisesti Espoossa ja
Vantaalla. Espoossa Nisse Fagerin ja Simo Järvisen johdolla ryhdyttiin tekemään
uuden ajan lähiötä Matinkylään. Sitä vauhdittivat Hakan maanostot ja aluerakentamisen
idea. Vantaalla taas Mikko Mansikka työnsi liikkeelle Koivukylän ”uuden
kaupungin” ja Vantaan tulevan ”pääkaupungin” rakentamista. Keskustellaan nyt
näistä kahdesta kompaktikaupungin kuolemansynnistä. Niitähän tunnettu
rakennusvalvontamies penäsi selvitettäviksi.
Matinkylä
– nyt rakennetaan kaupunkia!
Toiminta oli
muotia. Nyt tuntuu joskus siltä, että muoto on muotia. Matinkylän suunnittelun
yhteydessä kurkistettiin uuteen aikaan ja samalla tuntemattomaan. Suunnittelun
pohjaksi tehtiin monenlaisia selvityksiä. Liikenteeseen liittyvien normaalien
ennusteiden lisäksi tehtiin erityinen koulumatkaselvitys. Lisäksi tutkittiin
melua ja liikenneturvallisuutta. Kaupan ja palvelun sijoittuminen suhteessa
saavutettavuuteen oli myös tutkimusaiheena. Aluksi suunnittelua johti
arkkitehti Simo Järvinen, selvitys ja viimeistelyvaiheessa vetäjänä oli arkkitehti Esko ”Eko” Miettinen.
Kaavoitustyöt oli
aloitettu Ahti Korhosen ja Erik Kråkströmin toimesta. Nyt vetäjäksi tullut Simo
halusi uusia tuulia ja omaa peukalonjälkeään – ajan hengessä. Järjestettiin suuri kokous. Paikalla oli
poliitikkoja ja rakentajia, oli myös yltäkyllin suunnittelijoita. Oli
suistettava Korhonen-Kråkström raiteiltaan. Ahti Korhonen
esittelee suunnitteluperiaatetta, jossa räystäskorkeus säilyy vakiotasolla ja
sokkelikorkeus vaihtelee maaston mukaan. Hekin olivat joutuneet nyt omaksumaan
ruutukaavaan sovittamisen ja kadut joutuivat törmäilemään mäkeä ylös ja alas.
Kokouksessa on äänekkäänä kaupungininsinööri Pentti Lehtomäki. Hän vaatii katuja, jotka seuraavat
maaston muotoja, eivätkä törmää kallioihin. Kysymyksessä ovat kustannukset!
Kokouksessa ovat äänekkäinä myös Simo Järvinen ja Pentti Murole. He vaativat suorakulmaista
katujärjestelmää, jossa maaston muodoilla ei ole merkitystä. Kadut törmäävät ja
maata leikataan. ”Nyt rakennetaan kaupunkia!” Se oli voimakkaasti
esitetty - suorastaan huutamalla esitetty iskulauseemme. Kokous hämmentyy ja
ihmettelee. Miten tästä selvitään eteenpäin? Rakentajat ottavat kantaa.
Heidänkin mielestään: nyt rakennetaan kaupunkia. Tilanne rauhoittuu.
Koivukylästä
Vantaan kompakti pääkaupunki
Jokaisena aikana
elämme seuraavan ajan edeltävää aikaa ja oman aikamme trendien harjalla. Millaista
aikaa elimme vuonna 1967 ja millaisen ajan jälkeen silloinen aikamme tuli? Aika
jota elimme, oli Vietnamin sodan aikaa, minihameitten aikaa, Kennedyn murhan
aikaa, Kiinan kulttuurivallankumouksen aikaa, Neil Armstrongin kuulennon
kuumeisen valmistelun aikaa, Helsingin metrosta riitelyn aikaa, Pariisin
ylioppilasmellakoiden aikaa ja taistolaisuuden aikaa. Näillä asioilla lienee jotain tekemistä sen
kanssa millaista haavetta toteutimme. Haaveen kohde oli suuri ja arvokas. Ehkä
jotain arvokkainta minkä suunnittelija voi kohdata: uusi kaupunki ihmisille,
heidän kotinsa, heidän ympäristönsä.
Suunnittelijan
palopuheissa Vantaan kaupunginhallituksen huoneessa kaikui intomielinen usko
palvelujen ja joukkoliikenteen mahdista. Asukkaita piti ajatella. Palvelut piti
saada lähelle. Kävelytiet katettuina johtaisivat palvelukeskuksiin.
Kortteleista voitaisiin tehdä ”kaupunginosataloja”, joissa talvipuutarhat ja
uimahallit toisivat viihtyisyyttä elämään. Kiiltäväkylkiset hopeanuolet
kiitäisivät raiteita pitkin Koivukylän keskustasta kohti pääkaupunkia.
Nukkumalähiö olisi unohtuva realiteetti. Uudenlainen ihminen oli syntymässä: suurkaupunkilainen.
Vantaan kaupungin
johdossa oli arvostettu ja sympaattinen kaupunginjohtaja Lauri Lairala. Maankäytön kehittäminen oli
arkkitehti Mikko Mansikan vastuulla. Hän teetti Helsingin
maalaiskunnan yleiskaavaa Salonen-Savela -arkkitehtitoimistolla. Jaakko Salonen
oli rakas luokkatoverini ja Arno Savela tuttu mies opiskeluaikojen
lättäkisoista Polilla. Tässä projektissa olin siis liikennesuunnittelijana
vanhojen kavereiden joukossa.
Kuvassa on Koivukylän
”New Town” ympäristöönsä sijoitettuna. Keltaiset
viivat kuvaavat Tuusulan ja lahden väyliä. Oranssi viiva kuvaa aikoinaan ajateltua
Tuusulantien siirtoa Koivukylän länsipäähän. Asia joka ei tuossa vaiheessa
tullut mieleenkään on se että Koivukylässä olisi kaksi rautatieasemaa, pääradan
asema ja nyt Leinelän rautatieasema Koivukylän suunniteltu rakenne oli ajalle
tyypillinen. ”Lähiökaavoituksen” maastoa seuraavista muodoista oli päästävä.
Katuverkon oli oltava kaupunkimainen ja bulevardimainen. Bulevardikatujen
varsille toivottiin kivijalkaliikkeitä. Haaveiltiin vanhan kunnon kaupungin
perään. Puistojen ja viherkäytävien jatkuvuus ei ollut suunnittelun
valtaperiaate. Jalankulkuakselit olivat kuitenkin keskeisiä
kaupunkielementtejä. Palvelujen sijoittamista tutkittiin, mutta mitään
mullistavaa konseptia esimerkiksi koulujen, päivähoidon, liikuntapalvelujen ja
terveyspalvelujen integroimiseksi ei löydetty. Tuliko Koivukylästä kompaktia
tai edes sinne päin? No, ei nykyajattelun mukaan. Koivukylän asukastiheys on Havukoskella
noin 7500 asukasta neliökilometrillä. Meidän suunnitelmissamme koko Vantaan
tulevan pääkaupungin asukaslukutavoitteena oli 30000 asukasta ja asukastiheys
noin 5000 asukasta/km2. Nykyinen asukasluku koko silloisella
suunnittelualueella on noin 14000 henkeä.
Urakoitsijat
olivat tottuneet taistelemaan rakennusoikeuden nostamisen puolesta. Nyt he
joutuivat uuden ja oudon ilmiön eteen: konsultit esittivät tiivistä, kompaktia
kaupunkia. Tehokkuuksia piti nostaa. Kerroslukuja piti lisätä. Tämä oli ennen
kuulumatonta. Aseet kääntyivät kantajiansa vastaan. Miten voimme nyt
perustella, että emme ole valmiita tällaiseen. Pysyisimme mieluummin siinä
tutussa ja turvallisessa tyylissä - tai tyylittömyydessä. Korkeita taloja kyllä,
mutta ei mitään 15-20 kerroksisia. Ei mitään kompaktia kaupunkia. Normaalia
kaupunkia!
Prosessi alkoi pyöriä. Prosessi etsi
kulku-uria. Utopia voisi olla Pandoran
lipas. Vaunut on saatava kulkemaan tuttua kärryuraa. Tekniikka ja talous eivät
salli poikkeamia. Tuottajat varoittavat tuottamisen halvaannuttavasta
utopiasta. On palattava nopeasti normaaliin. Suunnittelijat ovat nöyriä.
Virkamiehet ovat tyytyväisiä. Asiat rupeavat sujumaan. Tiiveydeksi hyväksytään
normaalin tiiveyden yläraja. Se minkä saavuttamiseksi oli aiemmin jouduttu
taistelemaan. Nyt se saatiin ilmaiseksi. Se oli voitto. Tiiveyden vastapainoksi
ei luvata mitään normaalista poikkeavaa. Suunnittelijat tutkivat
kaupunkitaloutta. Taloudellisin kaupunki saavutetaan korttelitehokkuudella e=1.
Suurimmat hyödyt tulevat matka-ajan säästöistä. Ruutukortteleita syntyy tiheän
pääkatuverkon tikapuumalliin. Rakennustaiteelliset tavoitteet eivät hallitse
suunnitteluprosessia. Sitä hallitsee rationaalisuuden paine. Se on ilotonta
puuhaa. Kadut muodostavat kaiken kattavan verkoston, puistot eivät sitä
muodosta. Tästä oli kysymys.
Palvelutaso vastaan näköala ja luonnonläheisyys
Hieman horjuvalta
tuntuvan pohdinnan jälkeen Koivukylän suunnittelijat ilmaisevat uskonsa siihen,
että on olemassa ihmisiä, jotka mieluummin valitsevat ympäristön korkean
palvelutason kuin laajan näköalan ja näennäisen luonnonläheisyyden. Koivukylän
suunnitelmassa käsitellään laajasti ajankohtaista tiiviysteemaa: onko tiivis
kaupunki kustannuksiltaan halvin asumismuoto?
Kaupungin rakentamis- ja toimintakustannuksia
uskottiin tehokkaimmin voitavan alentaa tiivistämällä kaupunkia. Tiivistäminen
alensi kustannuksia korttelitehokkuuteen 1,0 saakka
Teema on edelleen
hyvinkin ajankohtainen. Koivukylän ajan perusteellinen tutkimusinto kuitenkin
puuttuu. Nyt homma on poliitikkojen kaitsemaa ja heillä on ikään kuin
intuitiivinen tieto bulevardien ja muiden ”lisää kantakaupunkia” -kaupunkien
asumistaloudesta. Kymmen vuotta sitten
ekotehokkuus oli ratkaisevaa, nyt kasautumisen luoma kaupunkibisnes ja
kilpailukyky ovat pinnalla, Koivukylän aikoihin puhuttiin enemmän ihmisten
ajankäytöstä. Ajankäyttö on kyllä vieläkin ”sosioekonomisten” laskelmien
ytimessä. Tutkitaan kuinka monta 5 sekunnin matka-aikasäästöä tarvitaan
infrainvestoinnin hyötykustannussuhteen saamiseksi yli maagisen yhden.
Koivukylässä verrattiin kaupungin tiiveyden ja asukkaille koituvien
kustannusten suhdetta. Tällöin havaittiin kaupungin kustannusten pienenevän
korttelitehokkuuden noustessa aina korttelitehokkuuteen ek=0,7 saakka. Sen
jälkeen kustannukset vakioituivat. Suurin syy kustannusten nousuun oli tarve
rakentaa yhä suurempi osa autopaikoista kansille tai pysäköintitaloihin.
Raportissa spekuloidaan vielä kerroslukumäärillä ja todetaan, että kustannukset
laskevat kerroslukua lisättäessä 12-15 kerrokseen saakka. Tämän jälkeen ne
eivät laske.
Nyt kriittisellä
silmällä tarkasteltaessa Koivukylän laskelmat eivät tainneet olla aivan ”kaiken
kattavia”. Korkeita taloja sitten rakennettiin, niistä esimerkkinä Rautkallion
tornit Eero Valjakan ja Simo Järvisen laatiman kaavan mukaan, talot taasen
Sato:n elementtistandardin mukaan. Autopaikat vievät lähes kaiken vapaa-alan.
Alueesta ei tullut Olarin tapaan rakennustaiteellista merkkikohdetta.
Valitettavaa.
Eikö tullutkaan kahdesta
kaupunkiunelmasta suurta menestystä? No ei, paitsi että toisesta tuli!
Matinkylä on mainio menestys. Ei se ole ”kantakaupunkia”, mutta se on oikeata kaupunkia
ihmisille. Koivukylä jäi keskentekoiseksi. Miksi? Siellähän on jopa kaksi
rautatieasemaa – kollektiiviliikenne on siten reilassa. Jokin jäi puuttumaan.
Henki? Otanko siitä kuolemansyntiin viittaavan vastuun? Arvoisa
rakennusvalvontamies – vain osavastuun!
Kiitos kirjoituksesta. Hakeuduin keskustelemaan nuoren arkkitehdin kanssa kaupunkisuunnittelusta. Hän sanoi, ettei sitä opeteta enää. Mielestäni katsauksesi on niin hyvä, että se pitäisi saada opetukseen - jos sellaista siis olisi.
VastaaPoistaMuutama havainto:
On hämmästyttävää, miten paljon nimeämillesi suunnittelijoille on annettu mahdollisuuksia ja valtaa toteuttaa ajatuksiaan. Osmo Soininvaaralla ja Mikko Särelällä ei ole mitään tähän verrattavaa. Se näkyy keskustelun tasossa hajanaisuutena ja peruskäsitteiden puutteena. En ole kuullut heidän mainitsevan ekologisia käytäviä lainkaan, vaikka ne ovat tärkeä suunnitteluperiaate vaikkapa Berliinissä. On siis outoa, että juuri vihreät ajavat raskasta täyte- eli infill-rakentamista.
Toinen havainto. Onko väite rakennusliikkeiden brutalisoivasta vaikutusvallasta siis väärä, jos arkkitehdit ovat saaneet tehdä haluamansa tyyppistä kaupunkia?
Ja kolmanneksi. Pääministeri Sipilä ravisteli isoa asiaa sanomalla, että koko Suomi tullaan pitämään asuttuna. Voi kuvitella minkälainen YH-henkinen kuhina käy metropolistijoukoissa heidän valmistautuessaan ratkaisevaan taisteluun Suomen kohtalosta.
On kuitenkin hyvä muistaa, että Suomi oli 1990-luvulle asti maailmalla itsenäinen, oman arvonsa tunteva, arvostettu ja menestyvä maa. Nyt olemme Euroopan vapaakauppasysteemin kurjistuvaa reuna-aluetta, joka on hirttäytymässä vielä tolkuttomaan kauppasotaankin.
Nyt on aika kaivaa esiin valtakunnallinen alueidenkäytön suunnitelma VAS joka haudattiin 1980-luvun alussa.
Pitää olla esitettävänä vahva keskus Lapissa kun aloitamme Arktisen neuvoston puheenjohtajuuden Suomen itsenäisyyden juhlavuonna 2017. Ja se on Rovaniemi. Pitää olla kaksi vahvaa keskusta itärajalla ja kehityskäytävä Pietariin. Viro pitää ottaa mukaan Pohjoismaihin.
Voi olla, että pääministerin ajatus kannattaa ottaa tosissaan. Suomen talouden ja teknologian menestyksen horisontit ovat lännen lisäksi pohjoisessa, idässä.
Suomen kohtalo ei ratkea kaupunkibulevardeilla. Se ratkeaa poliittisesti ja taloudellisesti oikein harkitulla ja ennakoidulla aluerakenteella. Ja sen mukaisella kaupunkipolitiikalla.
Setä, tulihan se sieltä. Neljäs kuolemansynti avasi väljän takkinsa ja asiat kerrottiin käytettävissä olevalla muistilla, vastoin luonnon lakeja vain terävöitettynä. Yksi jäi kertomatta: Mikä on Helsinki? Matinkylä? Tapiola? ….onhan näitä. Jos muukalainen kysyy minulta: where are you from? Vastaan kuten kaikki muutkin Tapiolan tuolla puolen majailevat: from Helsinki. Jotkut tavoittelevat Helsingin kasvua, siitähän on tehty jo monenlaista teoriaa. Helsingin kaupunkisuunnitteluseura muutti nimensä Metropoliseuraksi pari vuosikymmentä sitten. Metropolin ulottuvuudet pyörivät välillä 3+ (plus on Kauniainen) – 14 kuntaa. Järjestettiin ulkomainen suunnittelukilpailu, joka katosi jo perinteeksi tulleeseen hiljaisuuteen, seuraksi muille jättikilpailuille, jotka katoavat kun voittaja on muukalainen.
VastaaPoistaKun nyt katselen katuja ja muuta kaupunkikamaa Sedän arkistoista, olen sitä mieltä, että Helsinki (mikä tahansa yllä kuvatuista, metropoli tai muu rahapeli) voisi jättää historiansa purkamatta, rannat sottaamatta ja kieltää yli 10-kerroksiset talot oli luvan hakija kuka tahansa. Arkkitehtien koulutukseen toisin vahvan panostuksen ympäristöoppien suuntaan. Ei se pelkkä ulkomaan malleista kopsattu talopahanen nykyistä alennustilaa kohota. Itse synnyin keisarileikkauksella vanhalla Kätilöopistolla. Kun sotien jälkeen Neuvostoliitto kuuli tästä, se vaati alueen itselleen. Ehkä johtajien jälkikasvua varmistaakseen.
Testamenttini Suomelle: rakennetaan muitakin kaupunkeja. Sitten, kun homma osataan nykyistä paremmin. ja kuntapoliitikoiksi päässeet luopuvat virkojensa varjelemisesta.
Vauhtia masiinaan toivottaa
Mattikoo