Istuimme aamukahvilla,
kun yritin miettiä blogini otsikkoa. Sosiaalinen pääoma kyllä, mutta miten? Kysyin
Liisalta. Hän ryhtyy heti latelemaan: ”Sosiaalinen pääoma muodostuu
sosiaalisten verkostojen toiminnasta. Se on suoraan ihmisistä lähtevää ja
ihmisten hyväksi tarkoitettua toimintaa.” Tuo tuntui niin ihmeen hyvältä ja oikealta
etten edes katsonut kaikkitietävästä Wikipediasta sitä ”oikeata” selitystä.
Otsikko siis selvisi.
Ovatko kaupungit muuttumassa? Ruotsinmaalainen
taloustieteilijä sanoo megakaupunkien syrjäyttävän valtiot. Hänen mukaansa
vuonna 2050 kilpailua käydään vain kaupunkien, ei valtioiden välillä. Näin
kertoo Auri Häkkinen Rakennuslehdessä. Kyllä meilläkin on kasautumisteorian
idealisteja. Kjell A. Nordström ei ole yksin. Kuvassa 5th Avenue by Liisa Ilveskorpi.
Kirjoitin joskus
blogissani ilkeästi arvostetuista poliitikoista ja tunnetusita tiedemiehistä: ”Lukuisissa kasvua puoltavissa
kirjoituksissaan ja esitelmissään arvostetut kumppanukset Loikkanen ja Laakso
ovat todistaneet kasautumisilmiön autuuden. Mitä enemmän kasautuu, sitä
paremmin menee – näin he todistavat. Helsingissä ei ole riittäviä kasoja. Olisi
saatava lisää. Tämän ajatuksen on sitten omaksunut kansanliikkeen olemuksella
ystävämme aaltotutkija Mikko Särelä. Hän haluaa lisää kantakaupunkia
Helsinkiin. Näitä teorioita tukee vaikutusvaltansa huipulla oleva ystäväni Ode
Soininvaara. Ode juuri kertoi esitelmässään RILin senioreille, että hänellä on
nyt kaupunkisuunnittelulautakunnan varapuheenjohtajana huomattavasti enemmän
valtaa kuin kansanedustajana (ja/tai ministerinä)? Hän haluaa lisätä Helsingin
kaupungin asukaslukua ainakin 860000 asukkaaseen tai ehkä mieluummin
miljoonaan. Odea säestävät muut kaupunkisuunnittelulautakunnan jäsenet. He
kaikki ovat sitä mieltä, että kaupungin tulee kasvaa ja kasautua.” No tämähän
on jo vahaa juttua:
http://penttimurole.blogspot.fi/2016/03/bulevardit-kolmaskohtuuhintaisuuden.html
Nyt kun kuntavaalit ovat käsillä asiat tulevat ajankohtaisiksi. En voi äänestää kasantekijöitä. En voi äänestää Malmin tuhoajia. En voi äänestää keskuspuiston raiskaajia. Voin kyllä kannattaa moottoriteiden muuttamista bulevardeiksi, mutta en voi kannattaa niiden slummiuttamista. Silti kannatan täydennysrakentamista ja kaupunkiympäristön kehittämistä. Jopa ”kompaktikaupunkia”. Kannatan kyllä raideliikenteen kehittämistä ja Lentorataa, mutta Pisaran tekisin aivan toisin. Tallinnan tunneliin suhtaudun hulvattomalla epäilyksellä. (Ohhoh! Onpa insinööripainotteista, mutta eipä ihme, puhujana on insinööri). Ehdokkaan löytäminen tuottaa tuskaa. Aatteen naiset ja miehet – ilmoittautukaa. Vielä on aikaa. Tai, ei kannata, minulla on jo ehdokas. Hän ei kuitenkaan ole täydellinen. Pysyn jo viime vaaleissa kehumassani ehdokkaassa. Ehkä hän oppii ja kehittyy!
http://penttimurole.blogspot.fi/2016/03/bulevardit-kolmaskohtuuhintaisuuden.html
Nyt kun kuntavaalit ovat käsillä asiat tulevat ajankohtaisiksi. En voi äänestää kasantekijöitä. En voi äänestää Malmin tuhoajia. En voi äänestää keskuspuiston raiskaajia. Voin kyllä kannattaa moottoriteiden muuttamista bulevardeiksi, mutta en voi kannattaa niiden slummiuttamista. Silti kannatan täydennysrakentamista ja kaupunkiympäristön kehittämistä. Jopa ”kompaktikaupunkia”. Kannatan kyllä raideliikenteen kehittämistä ja Lentorataa, mutta Pisaran tekisin aivan toisin. Tallinnan tunneliin suhtaudun hulvattomalla epäilyksellä. (Ohhoh! Onpa insinööripainotteista, mutta eipä ihme, puhujana on insinööri). Ehdokkaan löytäminen tuottaa tuskaa. Aatteen naiset ja miehet – ilmoittautukaa. Vielä on aikaa. Tai, ei kannata, minulla on jo ehdokas. Hän ei kuitenkaan ole täydellinen. Pysyn jo viime vaaleissa kehumassani ehdokkaassa. Ehkä hän oppii ja kehittyy!
Hallinto
täysremontissa
Mitä näille ajatuksille
mahtaa nyt sitten käydä, kun armoitetut kasamiehet joutuvat syrjään
lautakuntahommista ja kaavoituksen johdosta. Tuleva uusi superlautakunta saa
tehtäväkseen kaavoituksen lisäksi kiinteistöt, kadut, viemärit, puistot ja vieläpä
palvelut ja luvat. Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto vastaa
ympäristöterveydenhuollosta ja vieläpä eläinlääkintähuollosta. On siinä ystävälläni Mikko Aholla paljon
uutta opittavaa. Hän kun joutuu liikennesuunnittelijoiden ja
katusuunnittelijoiden erimielisyyksien lisäksi sovittelemaan ihmisten ja
eläinten terveysvaikutuksia kasautuvan kivikaupungin suureen sanomaan. Siinä
ilkeät sisarukset joutuvat sovittamaan jalkaansa aivan liian pientä kenkää. Se
ei jalkaan mahdu!
Niin, siis kysymys oli
siitä voivatko kaupungit muuttua meidän kyliksemme? Tarkoitan kotikyliksemme.
Tiedän varsin hyvin, että Manhattanin Greenwich Village oli Jane Jacobs’in
suosima paikka ja esimerkki oikeasta kaupunkirakentamisesta. Se oli ainoa
paikka, jossa vanha katuverkko on säilynyt ja poikkeaa ruutukaavasta. Kas
kummaa, nythän ”lisää kaupunkia Helsinkiin” haluaa nimenomaan lisää Janen
vihaamaa ruutukaavaa asukkaiden iloksi. Jane Jacobs’in ajatus oli jotain muuta
kuin Robert Moses’in tiiviin kaupungin ideologia. Jaa, ennen kuin kerkeät
huomauttaa sanon kyllä tietäväni Robert Moses’in olleen lähiöiden vihaaja. Se
ei Jane Jacobsonia hellyttänyt. Hän luki Robertin modernisteihin, joiden hän sanoi
käyttävän Aristoteleen deduktiivista
filosofiaa löytääkseen periaatteita kaupunkien suunnitteluun. Pelottavin oli
Robert Moses’in ajama ”Urban Renewal”. Ensisijainen tarkoitus on toimintojen,
kuten asumisen, teollisuuden ja kaupan erottelu omille vyöhykkeilleen. Robert
taas sanoi esikaupunkilähiöiden kiinteistöbrosyyrien sisältävän
sekavia karttoja, väitteitä etäisten paikkojen hyvästä saavutettavuudesta,
kuvia kiiltävistä keittiöistä täynnä vekottimia, ja kuvia olohuoneista, jotka
näyttävät Hitlerin valtakunnankanslialta ja puutarhoja, jotka tuovat mieleen
Maria Antoinetten ja Tuileriesin.
Minua surettaa, ettei meillä ole syntynyt näin ihanan
värikästä keskustelua tulevien bulevardikaupunginosiemme luonteesta. Minulle
kun ei ole vieläkään selvinnyt tulevatko ne muistuttaman enemmän Manhattanin
Greenwich Villagea vai Manhattanin Stuyvesant Cityä.
Haastattelua
”kotikylästä”
Aloitin kysymällä
itseltäni voiko kaupunginosani olla samalla myös kotikyläni? Kyselin
kavereiltani. Eräs joka asuu Punavuoressa,
sanoo sen olevan suorastaan ihanaa kotikylää. Lapset tuntevat toisensa, ovat
koulukavereita ja futiskavereita. Vanhemmat tutustuvat lastensa kautta.
Kivijalkakauppiaat tunnetaan, niitä moikataan. Lähiravintolassa alle
kouluikäinen saa italialaisperäiseltä ravintolanpitäjältä halaukset ja
suudelmat. Poika kihertelee. Lauttasaarelainen
tuttavani sanoo saarta hieman liian isoksi, jotta se voisi olla kylä. Mutta
isossa kylässä FB yhteisö toimii. Tavaraa vaihdetaan, tapahtumista tiedotetaan.
Lähikauppiaat ovat tuttuja. Lapset yhdistävät ihmisiä. Miten ovat vanhat? Ei
somea, eikä lapsia yhdistämässä? En saa selvää. Yksinäisyyden sanotaan olevan
suurimpia ongelmiamme.
Kotikylä ja meidän ongelmamme. Voiko kotikylän sosiaalinen
verkosto hoitaa näitä asioita? Tässä on lista meidän suurimmista murheistamme.
(Täysin subjektiivinen)
Jatkan haastattelukierrosta.
Eräs taas joka asuu Lassilassa, sanoo
ettei heillä ole minkäänlaista kotikylän tunnelmaa. He ovat stadilaisia. No, ei
tuokaan ole aivan oikein, sillä stadilaisia ovat vain Bulsan eteläpuolella
asuvat. Näin sanoo Bulsan eteläpuolella asuva ja siellä syntynyt. Eräs Puu-Käpylän asukas sanoo alueella
vallinneen runsain mitoin yhteisyyttä. Pöydät levitettiin loppukesällä kaduille
syysbileiden merkeissä. Metsät
siivottiin yhdessä. Naapurit tunnettiin. Nyt tapahtuu sukupolvenvaihdosta.
Nuoret pyrkivät takaisin omiin lapsuutensa maisemiin.
Mutta sitten saavat suunvuoron eläkeiän kerrostalopaluumuuttajat. Vuosaareen muuttanut ystäväni kertoo kyläyhteisön koheesiosta. Hän sanoo, että asuinpaikkansa kansa on tottunut kansainvälisyyteen. No, kyllä hän huomauttaa uudisasukkaiden osittaisesta osaamattomuudesta asua. Kakattavat koiriansa pitkin katuja ja puistoja. Mutta lähes yllätyn, kun kuulen ihmisten osaavan tervehtiä ja puhua toisilleen. Uskoin vielä Suomessa vallitsevan tilanteen jossa kerrostalon asukkaat eivät tervehdi toisiaan. Olin väärässä. Suomalaiset ovat muuttuneet. Ei nyt ehkä aivan jenkkityyliin, että hississä rupatellaan mennen tullen. Mutta sanotaan sentään hei tai moi. Muuten olen ällistyksekseni huomannut, etteivät ihmiset oikein tiedä mitä vastata, kun sanon päivää tai näkemiin. Se on vaan moi tai hei.
Mutta sitten saavat suunvuoron eläkeiän kerrostalopaluumuuttajat. Vuosaareen muuttanut ystäväni kertoo kyläyhteisön koheesiosta. Hän sanoo, että asuinpaikkansa kansa on tottunut kansainvälisyyteen. No, kyllä hän huomauttaa uudisasukkaiden osittaisesta osaamattomuudesta asua. Kakattavat koiriansa pitkin katuja ja puistoja. Mutta lähes yllätyn, kun kuulen ihmisten osaavan tervehtiä ja puhua toisilleen. Uskoin vielä Suomessa vallitsevan tilanteen jossa kerrostalon asukkaat eivät tervehdi toisiaan. Olin väärässä. Suomalaiset ovat muuttuneet. Ei nyt ehkä aivan jenkkityyliin, että hississä rupatellaan mennen tullen. Mutta sanotaan sentään hei tai moi. Muuten olen ällistyksekseni huomannut, etteivät ihmiset oikein tiedä mitä vastata, kun sanon päivää tai näkemiin. Se on vaan moi tai hei.
Rogerin
kiertokulku: merkitys, energia, materia
Pidimme ystäväni Roger
Wingrenin kanssa simultaaniesitelmää. Roger oli tehnyt kuvan yhteisöelämän
vaikuttajista. Hän käytti oppi-isänään David Bohmia. Hän kysyi, puuttuuko meiltä energiaa, joka aikaansaisi
merkityksiä ja materiaa? Keskustelimme yleiskaavasta. Hänen kuvassaan oli
luettelo, ympyrä, jonka sisään oli kirjoitettu: valtuusto, kaupunginhallitus,
lautakunnat, hallintokunnat, asukasyhdistykset, vammaisjärjestöt,
eläkeläisjärjestöt, nuoriso, lapsi, urheiluseurat, seurakunnat ja muut
kuppikunnat. Niin, eivät ne ole tuossa merkitysten materian ja energian
kiertokulussa yksin nuo viralliset päätöksentekijät, valtuusto,
kaupunginhallitus ja lautakunnat. Mukana ovat, joskin vain välillisesti lapset
ja nuoret. Mutta mukana voivat olla ja tulisivat olla monet ”kuppikunnat”.
Näistä kuppikunnista rupesin pitämään lukua. Paljonko niitä nyt on väkeä näissä
kuppikunnissa?
Urheiluseurat
Urheiluseurat ovat
suuri kuppikunta. Seuroja on Suomessa ehkä kymmenisen tuhatta. Ja niissä
jäseniä? Paljonko? Ei selviä mistään. Liikuntapaikkoihin ja itse liikuntaan
panostetaan kunnissa ehkä noin 150 euroa per asukas ja vuosi. Koko maassa tämä
tarkoittaisi 800 miljoonaa euroa vuodessa. Ihmiset maksavat liikuntapaikkojen
käytöstä ehkä noin 30 euroa vuodessa per asukas. Liikuntaseurat saavat tukea
vuosittain noin 40 miljoonaa euroa. Se on noin 8 euroa asukasta kohti vuodessa.
Mutta paljonko on seurojen jäseniä ja paljonko liikkujia. Seurojen jäsenmäärä
ei minulle selviä. Vedän hatusta: puoli miljoonaa. Aktiivisia ehkä kolmannes
tästä? Liikunnan harrastajien määrästä yritän tutkia viisaita raportteja. On
vain arvioita. Sanotaan että alle kouluikäisistä 20 % harjoittaa liikuntaa,
kouluikäisistä heitä on 40 %, aikuisiässä liikkujia arvataan olevan 20 %, kun
eläkeläisistä aktiivisia liikkujia olisi vain 5 %. Näillä laskelmissa sain
Suomen aktiivisesti liikkuvien määräksi lähes 800000 ihmistä. Se on 14 % koko
kansasta. Menikö pieleen, korjatkaa hyvät ystävät. Liikkujat ovat vaikuttava
sosiaalinen verkosto. Olen havainnut, että Helsingin Keskuspuiston puolustustaistelussa
liikkujat ovat olleet aktiivisia. Muistan jopa suunnistajien adressin.
Kuinka paljon me liikumme. Ketkä liikkuvat? Tämä tilasto
osoittaa meidät sohvaperunoiksi.
Seurakunnat
Luin kymmenisen vuotta
vanhasta kirkkomonitorin talukosta lukuja suomalaisten uskovaisuudesta. Jos nyt
käyttäisin vapaata blogistille sallittua tilastotieteistä piittaamatonta
tulkintaa, uskoisin että 60 % suomalaisista ajattelee olevansa jonkin sortin
kristitty, 50 % ajattelee olevansa protestantti, 30 % ajattelee olevansa
uskova, mutta vain 20 % ajattelee olevansa kirkollinen ihminen. Olisivatko nämä
kirkolliset ihmiset juuri niitä potentiaalisia kirkon kautta vaikuttajia. Tuo
luku on lähellä kirkollisvaaleissa äänioikeuttaan käyttävien osuutta. Suomessa
on uskonnollisissa yhteisöissä noin 4,2 miljoonaa jäsentä. Neljännes väestöstä on
siviilirekisterissä. Suurimpia ei-kristittyjä uskovien ryhmiä ovat islamistit.
Heitä on noin 40000 henkeä. Helluntailaiset ovat suuri kristittyjen fragmentti.
Heitä on lähes 50000 henkeä. Helluntailaisilla on suuri määrä erinimisiä
yhteisöjä. Niitä on kaikkiaan lähes 300. Valtionkirkollamme on 290 seurakuntaa.
Pääministerimme kotialueella eli Oulun hiippakunnassa on 52 seurakuntaa, joiden
keskikoko on 10000 henkeä. Koko Suomessa seurakuntien keskimääräinen jäsenmäärä
on 14000 henkeä. Hiippakuntia on 9 kappaletta.
Niin, oikeastaan ihmetyttää, etteikö tuosta kirkon hallintomallista
olisi voinut ottaa jotain opiksi tuota maakuntamallia kehitettäessä.
Tämä kirkkomonitorin kuva kiinnostaa minua, vaikka se jo
kymmen vuotta vanha onkin. Tästä voisi päätellä, että varsinaista kirkkokansaa
on nykyisin tuo 15 % meistä.
Roger mainitsi
seurakunnat yhteiskunnallisena vaikuttajana. Päätoimittaja Jaakko Heinimäki
kirjoittaa uusimman Kirkko ja kaupunki –lehden pääkirjoituksessa edustuksellisen demokratian vaaleineen ja
vanerisine äänestyskoppeineen heijastelevan 1900-luvun yhteiskuntaa. Hänen
mukaansa se meni jo. Hän kirjoittaa ”Sekä
kunnallista että seurakunnallista päätöksentekoa leimaa tappava tottuminen.
Päättäjät näkyvät laitostuvan hallintoelimiinsä ja hehku tuntuu hiipuvan heidän
sydämestään. Jos yhteisten asioiden hoitaminen sen sijaan hohkaisi intoa ja
intohimoa ja päätökset näkyisivät parempana arkena, saattaisivat vaalitkin
kiinnostaa ihan toisella tavalla kuin nyt.” Hän kirjoitti vaaleista näin: ”Kuntavaalien
äänestysprosentti putosi viime kerralla alle kuudenkymmenen. Vantaalla äänesti
vain puolet äänioikeutetuista. Demokraattinen järjestelmä tuntuu yskivän.
Toisaalta: jos seurakuntavaaleissa päästäisiin edes tuollaisiin lukuihin, sitä
pidettäisiin suoranaisena äänitsunamina. Vuoden 2014 seurakuntavaalien
valtakunnallinen äänestysprosentti oli 15,5. Pääkaupunkiseudulla vaihteluväli
oli Kauniaisten ruotsinkielisen seurakunnan 25,1 prosentista Tikkurilan
seurakunnan kuuteen prosenttiin.”
Onko siis niin,
etteivät nuo seurakuntalaiset, joita siis Suomessa löytyy lähes 4 miljoonaa
henkeä tuolla 10 prosentin äänestysinnolla pysty vaikuttamaan, eivätkä voi
vaikuttaa, eivätkä kaiken lisäksi halua vaikuttaa yhteiskunnallisiin asioihin. Outoa,
sillä olemme saaneet lehdistä lukea, miten aktiivinen kirkkomme on ollut
suhteessa onnettomiin pakolaiskohtaloihin. Saanut siitä jopa satikutia.
Yhdistykset
ja yhteisöt
Suomi on erilaisten yhdistysten
luvattu maa. Oliko se niin, että yhdistysrekisteristä poistettiin tämän vuoden
alussa muutama kymmenentuhatta toimimatonta yhdistystä. Olisiko niiden joukossa
sellaisia joita me olemme nyt tarkoittaneet yhteiskunnallisina toimijoina. Katselinpa hieman patentti- ja
rekisterihallituksen tilastoja ja havaitsin mielenkiintoisia lukuja.
Rekisteristä poistettiin 600 nuorisoseuraa,
350 urheiluseuraa, yli 300 metsästysseuraa, 270 kuoroa ja 44 raittiusseuraa.
Eniten poistui puolueosastoja. Niitä poistui yli neljä tuhatta. Sama määrä
poistui leikkikouluja ja niiden kannatusyhdistyksiä.
Kysymme nyt sitten mitä meille jää? Olkaa huoletta. Tällä hetkellä yhdistysrekisterissä
on 104 478 yhdistystä ja uskonnollista yhdyskuntaa. Niitä poistettuja oli lähes
40000 toimimatonta yhdistystä. Eniten uusia yhdistyksiä on nyt perustettu
kulttuurialalle. Se lupaa hyvää.
Asukasyhdistykset
Nyt vihonviimeiseksi vaikuttajaorganisaatioksi
jäivät asukasyhdistykset. Minä pidän tästä aatteesta ja arvostan kovasti näiden
ihmisten työtä. Se on vapaaehtoista ja se on palkatonta. Siinä saattaa toteutua
tuo edellä Jaakko Helimäen kynästä tullut ajatus: ”Jos yhteisten asioiden hoitaminen sen sijaan hohkaisi intoa ja
intohimoa ja päätökset näkyisivät parempana arkena, saattaisivat vaalitkin
kiinnostaa ihan toisella tavalla kuin nyt.” Muistelen vanhoja aikoja. Erityisesti
muistan tyylikkäänä hahmona entisen Helsingin asukasyhdistysten puheenjohtajan
ja nykyisen kunniapuheenjohtajan Riitta Fabriciuksen. Muistan myös lukuisat yhdistyksen
järjestämät tilaisuudet, joihin olin päässyt osallistumaan. Helkalla on tällä hetkellä 75 jäsenyhdistystä.
Se on paljon. Yritän katsoa netistä valtakunnallista tasoa. Löytyy riveittäin
asukasyhdistyksiä, mutta mitään yhteenvetoa en löydä.
Löydän kuitenkin vanhan blogini, jossa esiintyvät muiden
muassa Helka ry:n nykyinen puheenjohtaja Aija Staffans sekä ainakin siihen
aikaan yleiskaavaryhmän vetäjänä toiminut arkkitehti Simo Sankari. Siinä
kerrottiin ”vuorovaikutuksen
kaappaamisesta”: http://penttimurole.blogspot.fi/2014/03/helsinki-kaappasi-asukkailta.html
En bra
stad bättre
Tässä jäi monia
yhteisöjä käsittelemättä. En kirjoittanut mitään nykypäivään sopivista eläkeläisyhdistyksistä,
en jo vanhahtavista autoklubeista sen paremmin kuin kansantanhuseuroista. Minun
elämässäni Pietarsaaren keskustan liikenne- ja ympäristösuunnitelman laatiminen
oli ensimmäinen ja mieleen jäävin kokemus yhteiskunnallisesta vuorovaikutuksesta.
Mukana prosessissa olivat valtuutetut ja kaupunginhallitus. Mukana olivat myös
kauppakamari ja liikenteenharjoittajat. Oliko niin että myös koululaiset olivat
omana ryhmänään mukana miettimässä kaupungin tulevaisuutta. Periaatteena oli,
että suunnitellaan yhdessä. Tehdään strategia yhdessä. Syntyi luottamusta. Kun
on luottamus, syntyy yksimielisiä päätöksiä. Pietarsaareen toteutettiin
kävelykatu. Se oli osa ennakoitua ”En bra stad bättre” –prosessia.
Tältä näytti vuorovaikutus Pietarsaaressa 30 vuotta sitten. Se
tuntuu aivan eilispäivältä!