Tulin juuri Rakennustiedon järjestämästä seminaarista
aiheena liikenne. Juhani Bäckström
esitelmöi ensimmäisenä. Hän puhui liikennesuunnitteluun tulleista
epävarmuuksista. Ennen, silloin kun hän aloitti, kaikki oli niin selvää.
Liikenteessä laskettiin kustannushyötyjä, jotka perustuivat aikasäästöihin. Nyt
laskentakaavaan on tulossa monia muitakin komponentteja. Lasketaan
CO2-päästöjä, pyritään hiilineutraalisuuteen, arvioidaan maankäyttötalouteen
liittyviä hyötyjä ja haittoja, tutkitaan työpaikkasaavutettavuutta,
jakamistalouden ilmiöitä ja vielä yritetään arvailla teknologiamuutoksia, koskivatpa
ne sitten autoteollisuuden satsauksia sähköautoihin tai autonomisen ajamisen
suuntaan tai sitten Googlen ja vastaavien pyrkimyksiä kehittää täysin
autonomista robottiliikennettä. Puuhaa tuntuu riittävän.
Tällainen se oli
Juhani Bäckströmin esitelmässään esittämä epätietoisuuskuva.
Liikennesuunnittelijat eivät näytäkään tulevan
tarpeettomiksi, saatikka että joutuisivat osaksi digitalisaation myötä
lopetettavien työpaikkojen kasvavaa listaa. No ei todellakaan, johan minäkin
olen noita listoja tutkinut ja kirjoittanut niistä blogissani: http://penttimurole.blogspot.com/2014/01/tyopaikat-uusjaossa.html Tilastosta ei löytynyt liikenneinsinöörin
nimikettä, oli sitten uhrauduttava Civil Engineer –nimikkeeseen.
Liikennesuunnittelijan
ammattia ei robottiautojen kansoittamasta tulevaisuudenkuvasta löytynyt. Ehkä
robottiautot suunnittelevat ja rakentavat itse liikenneväylänsä. Tai jos
jokamiehen robottilentokoneet täyttävät ilmatilamme, silloinhan ei teitä
tarvita. Mutta insinöörinä ei ole ammatin katoamisesta huolta! Ammattiemme
säilyvyys on turvattu. Kuvan lähde: http://www.bbc.com/news/technology-34066941
Muina ansiokkaina luennoitsijoina tilaisuudessa toimivat Leena Silfverberg Helsingin
kaupungilta, Matti Hirvonen,
Pyöräilykuntien verkosto ry:stä sekä tutkijat Anu Tuominen VTT:ltä ja Juha
Peltomaa SYKE:stä. Tilaisuuteen osallistui hieman yllättäen myös ystäväni Eero Paloheimo. Eero soitti minulle ja
kysyi miksei tilaisuudessa kerrottu millaisen liikenteen halutaan olevan vuonna
sejase. No totta puhuen kertoihan Jussi, ettemme tiedä millainen se tulee
olemaan. On paljon arvaamattomia tekijöitä. Tällainen vastaus ei tyydytä Eeroa.
Hän on sitä mieltä, että asiantuntijoiden on tiedettävä millainen sen pitäisi olla. Jos hekään eivät tiedä
niin miten käy päätöksentekijöiden? Eero, ystäväni, oliko oikea tulkinta? Tilaisuudessa
oli myös toinen ystäväni, Kaija
Santaholma. Kaija oli kriittinen Jätkäsaaren ja Hernesaaren rakentamisen
suhteen. Hän penäsi Leenalta vastausta liikennesuunnittelijoiden hiljaisuuteen
tulevan kaaoksen suhteen. Hän myös vaati rakentamisen lopettamista ja
Hernesaaren muuttamista virkistysalueeksi. No, viisaana ihmisenä, monen
tekijänä, mm. Pietarsaaren Skatan pelastajana tunnettu Kaija on tässä asiassa
ilmiselvä NIMBY. Hän on Eiran asukkaita. Mutta tuo Kaijan kovasanainen
puheenvuoro herätti minutkin taas ihmettelemään. Olinhan ollut
tehtaankatulaisia tukemassa heidän etsiessään ratkaisua lastensa koulutien
turvallisuuteen. Ja kulkevathan minun kaksi lastenlastani kouluun juuri tuota
samaista katua pitkin. Tehtaankatulaiset pitivät Kaijan tavoin Hernesaaren
rakentamista uhkana heidän oman kotikatunsa suhteen. Silloin taisi
tehtaankatulaisten huoleen osallistunut apulaispormestarimme Pia Pakarinen lausua ratkaisun
avaimeksi keskustatunnelin.
Silloin säpsähdin. Nyt säpsähdin toisen kerran. Ja
ryhdyinpä tuota tutkailemaan. Auttaisiko tuohon tehtaankatulaisten,
jätkäsaarelaisten tai tulevien hernesaarelaisten ongelmaan keskustatunneli? En
myöskään tule unohtamaan Länsisataman lautoista ruuhka-aikoina katuverkkoon
pyrkiviä rekkakuskeja, saatikka autoilijoita – kokemusta on, sillä minäkin olen
juuri sellainen autoilija. Tutkailuni päätin tehdä ns.
talonpoikaisjärkimetodilla. Tarvitsin siihen kuitenkin lähtökohdaksi nykyisen
liikkumisen tietoja. Niitä sain HELMET-mallista.
Kuvassa on HELMET -
liikennemallin tiedoista vääntämäni jakauma Helsingin Niemelle suuntautuvista
matkoista kulkutavan mukaan nykytilanteessa sisääntulosuunnittain. Liikennemalli kertoo
Helsingin niemelle suuntautuvan päivässä 49000 henkilöautomatkaa ja 129000
joukkoliikennematkaa. Eri liikenneväylien suhteen on suuria eroja
kulkumuotojakauman suhteen. Länsiväylältä (60 %), Turunväylältä (65 %) ja
Lahdenväylältä (42 %) Helsingin Niemelle suuntaavilla matkoilla on vähiten
joukkoliikenteen käyttäjiä. (Luvut suluissa). Muualta Kanta-Helsingistä (72 %),
Pohjois-Helsingistä (81 %) sekä Itäväylän (83 %), Hämeenlinnanväylän (79 %) ja
Tuusulanväylän (77 %) suunnalta joukkoliikenneosuus oli parempi. Länsiväylää
saapuvat ovat joukon pahiksia erityisesti käyttäjämäärän suuruuden vuoksi.
Lahdentietä niemelle saapuvia oli vähän, mutta joukkoliikenneprosentti sillä
tulosuunnalla oli vain 42 %.
Miksi näitä nyt tutkin? No, tutkin siksi että halusin
arvioida pysäköityjen autojen suuntautumista, kun ne ruuhka-aikana purkautuvat
katuverkkoon ja erityisesti Länsiväylälle, Mechelininkadulle ja mahdolliseen
keskustatunneliin. Karkeasti arvioiden 31 % autoista pyrkii Länsiväylälle ja
osa sieltä edelleen Turunväylälle. 21 %
pyrkii Sörnäisten Rantatielle ja sieltä edelleen Itäväylälle ja Lahdenväylälle.
48 % autoista tuntuisi pyrkivän pohjoisten kaupunkialueiden eri osiin ja niiden
läpi edelleen Vihdintielle, Hämeenlinnanväylälle ja Tuusulanväylälle. Tämä
väylille menevä osuus on ehkä 13 % kaikista lähtijöistä.
Paljonko autoja kadulle
mahtuu, missä jonotusalueet?
Nykyisin 2+2 kaistaisella moottoriväylällä kulkee
2800-3000 autoa tunnissa ruuhkasuuntaan eli 1400-1500 autoa kaistaa kohti. Esimerkkinä
Bulevardiksi aiotulla Hämeenlinnanväylällä kulkee nyt ruuhkatuntina ruuhkasuuntaa
3000 autoa ja sitten kun se olisi ”viihtyisä bulevardi” silla kulkisi
laskelmien mukaan 2500 autoa ruuhkasuuntaan tunnissa. Kaksikaistaisilla
pääkaduilla suuntaansa kulkee noin 1800-2000 autoa eli 900-1000 autoa kaistaa
kohti. Mechelininkadun yhdellä kaistalla ryömii tänä päivänä 700 autoa
tunnissa. Kun mennään keskustan pääkaduille, joilla on paljon suojateitä,
bussipysäkkejä ja muita häiriötekijöitä kaistakapasiteetti putoaa 600-800
autoon kaistaa kohti. Näillä karkeilla
luvuilla voi melko helposti tehdä liikenne-ennusteen aivan käsin ja ilman
simulaatioita. Kun on enemmän liikennettä kuin kadulle mahtuu, joutuu
jonottamaan. Kaupunkiliikenteen suunnittelussa onkin paljon kysymys siitä,
minne jonotusalueet sijoitetaan. Aikanaan kehuinkin Heikki Salmivaaraa siitä,
että hän osasi suunnitella liikennettä niin että jonotusalueet siirtyvät
keskustan ulkopuolelle. Ei taida olla
enää montakaan tyyppiä joka muistaisi Helsingin liikenneoloja 1950-luvun
lopulla. Silloin jonotettiin Espalla ja Lönnrotinkadulla. Kun lähdin töistä
Katariinankadulta kohti Lauttasaarta, Espalla jonotus saattoi kestää puolikin
tuntia. Sillat toimivat tulppina sisään ja ulos. Pahimpia olivat Lauttasaaren
silta ja Kulosaarensilta. No eipä silloin ollut vielä Espoossa kuin 35000
asukasta ja Itä-Helsinki oli vasta syntymässä. Leena Silfverberg esitteli samaisessa Rakennustiedon tilaisuudessa
kippuroita liikennemäärien muutoksista erilaisilla laskentakehillä. Helsinki on
syystäkin ylpeä siitä, ettei autoliikenne ole kasvanut Helsingin niemen
kehällä.
”Eivät hevosetkaan kadulla
nuku”
Kaupunkiliiton insinöörijohtaja sanoi aikoinaan
pysäköintinormeja laadittaessa, etteivät hevosetkaan kadulla nuku. Hän
tarkoitti kadunvarsipysäköintiä kielteisenä ilmiönä. Kadun varressa pysäköinti
on mielestäni ok. Mutta sen osuus on vähenemässä. Kokonaispaikkamäärä kasvaa
jatkuvasti. Tai ei oikeastaan niinkään paljoa, paikat ovat vain muuttaneet
muotoaan kadunvarsipaikoista laitospysäköintiin.
Laskin näitä parkkipaikkoja
nyt olevan kallioluolissa tai muissa pysäköintilaitoksissa noin 6000 kappaletta,
katujen varsilla noin 11000 kappaletta ja hatusta vetäen tonteilla ja
kellareissa 4000 kpl. Siis yhteensä 21000 kappaletta. Niemen alueella asuu noin
80000 asukasta, heillä on liikennekäytössä 15000 henkilöautoa. Sepä näkyykin,
kun kaikki katuvieret ovat iltaisin tupaten täynnä eikä paikan löytäminen ole
helppoa. Tilanne muistuttaa jo Euroopan kaupunkeja. Sisarenpoikani asuu
Milanossa. Siellä autopaikan löytäminen kadun varrelta saattaa kestää tunninkin
verran ja se saattaa sijaita kilometrin päässä kotoa.
Helsingin Niemen kompleksi
Autot pyrkivät aamuisin työajan alkaessa pysäköintipaikkojansa
kohti, iltaruuhkassa ne taas palaavat koteihinsa. Monet alueella asuvat autot
lähtevät myös Niemeltä kohti työpaikkojansa idässä, lännessä tai pohjoisessa.
Silloin vapautuu osa asukkaiden varaamista autopaikoista
työmatkapysäköinnille. Työmatkavirrat
synnyttävät suurimmat ruuhkahuiput. On vielä erityisiä ja suhteellisen
säännöllisiä ruuhkan aiheuttajia. Niitä ovat autolautat. Olen Tallinnan
autolauttojen säännöllinen käyttäjä. Tunnen siis tämän ongelman. Vältän
saapumista iltapäivällä ruuhka-aikaan. Silloin nimittäin satamaan saapuvat
Tallinnasta Eckerö 14:15, Megastar 15:30 ja Europa 16:00. Jos olet peräpäässä
ulos tulemassa, odotusaika satamassa saattaa nousta lähes tuntiin. Mutta mikäpä
siinä Jätkäsaaren rakentamista arvioidessa - raikkaassa tuulessa, eikä sadekaan
haittaa, kunhan ei tarvitse jonottaa tunnelissa..
Tässä on
talonpoikaisjärjeksi muutettuna tuo Helsingin Niemen kompleksi. Valkoiset nuolet kuvaavat
henkilöautoliikenteen nykyistä kapasiteettia ruuhkatunteina niemeltä pois
ajoneuvoina tunnissa. Yhteensä sitä löytyy 10400 autolle. Niemeltä pyrkii nyt
eri suuntiin yhteensä 8000 autoa. Lisäksi ruuhka-aikana pahimmillaan
Länsisatamasta pyrkii 600 autoa samalla tavoin eri suuntiin. Se tapahtuu
Megastarin saapuessa. Toinen laiva samoihin aikoihin lisää pyrkijöiden määrän
1000 autoon. Kapasiteettia siis näyttää olevan varastossa vielä tuhannelle
autolle. Katajanokalta ei tule ruuhka-aikana merimatkaajia. Helsingin niemen autoista
2400 pyrkii Länsiväylälle ja Lauttasaaren sillalle. 3000 autoa pyrkii Töölön
läpi pohjoiseen. Pitkälläsillalla ja Hakaniemen sillalla menijöitä on 3400.
Siniset nuolet kuvaavat nykyistä suuntajakaumaa. Punaiset nuolet kertovat
mahdollisen keskustatunnelin kapasiteetin. Pienempi luku on huoltotunnelista
rakennettavan keskustatunnelin kapasiteetti, suurempi luku taas ns. keskustan
nelikaistaisen ”kokoojakadun” kapasiteetti. Keltaiset nuolet kuvaavat
parkkiluolista jo valmiiksi maan alta lähtevää liikennettä.
Mielenkiintoista
eikö totta? Ja päivänselvää!Tästä kuvasta voi muuten tehdä erään huomion: keskustatunnelia ei
kannata mitoittaa suuremmaksi kuin mitä sen molemmissa päissä olevat väylät nielevät,
ottaen huomioon, että näille väylille pyrkii liikennettä muualtakin kuin
keskustatunnelista. Länsisataman lauttaliikenteelle ei kannata rakentaa omaa jonotustunnelia.
Pitkällä tähtäyksellä autolauttaliikenne on siirrettävä Vuosaareen tai Porkkalaan.
Vain ylpeät matkustajalaivat purjehtivat Helsingin keskustaan. Jos ratatunneli
tehdään niin osa autoista siirtyy muutenkin lentokentän pohjoispuolella
sijaitsevaan terminaaliin.
Ryhdytäänpä tekemään
johtopäätöksiä
Ennen päätösten tekoa on ajateltava tulevaisuutta. Alueella tullaan rakentamaan välittämättä
Kaijan kitkeristä kommenteista. Siksi
minun on lisättävä tuohon sinisellä paksulla nuolella niemeltä ruuhkatuntina
lähtevien autojen määrään Jätkäsaaren ja Hernesaaren rakentamisen mukanaan
tuomat lisäautot. Asukkaiden autoja tulee nykyisen päälle ehkä 2000 kappaletta.
Ne autot eivät liiku alueelta ulospäin. Mutta alueille on tulossa 10000 työpaikkaa.
Minimissään heitä varten on 2000 autopaikkaa. Niistä autoista tulee lisää
ulospyrkivää liikennettä 1000 autoa. Eli kuvassa esitettyä lukua 8000 on vielä
lisättävä tuhannella autolla. Lähtijöitä on siis kaikkiaan 9000 plus Tallinnan
liikenteen 1000 autoa eli yhteensä 10000 autoa. Mihin ne mahtuvat? No,
teoreettisesti ottaen Helsingin niemeltä pääsee ulos juuri tuo 10000 autoa
iltapäivän ruuhkatuntina. Asia tuntuu siis olevan kunnossa.
Tarvitaanko tässä lainkaan
keskustatunnelia?
Tämä on pointti. Autot kyllä teoreettisesti mahtuvat,
mutta katuympäristö on kehno. Jonot seisovat kaikilla pääkaduilla ja liikenne
matelee. Nopeus kaduilla on 6-8 km/h. Bussit ja ratikat ovat alinomaisessa
ruuhkassa. Pienhiukkaset leijuvat kaikkialla. Kävelijät ja pyöräilijät tuskailevat,
mutta sentään etenevät. Olisiko keskustatunneli ratkaisu liikenneympäristön
kannalta? Kuinka paljon sinne pystyttäisiin tunkemaan kirottuja autoilijoita –
roboteilla tai ilman. Robottiautot ja MaaSit kun eivät liikennettä vähennä,
vaan sitä vielä entisestään lisäävät. Helsingin uudessa yleiskaavassa esitettiin
seuraavan kuvan mukainen varautuminen.
Helsingin
upouudessa yleiskaavassa on turvattu tunneleihin. Niitä taitaa suunnitelmassa
olla 16 kilometriä. Keskustaan on esitetty kuvassa katkoviivalla piirrettyä
keskustatunnelia Länsiväylältä Sörnäisten rantatien alla Kalasataman alittaen
Vanhankaupunginlahdelle ja Kustaa Vaasan tielle, siitä edelleen Pasilan
orrelle. Pohjoisen suuntaan Töölön läpi ei ole tunneleita. Jotenkin askarruttaa
pitäisikö sellainen olla, jos Töölööseen rakennetaan uusia maanalaisia parkkiluolia
ja jos tunneleihin muutenkin yleiskaavassa kovasti turvataan? Töölö on sentään varsinainen
asuntokaupunginosa. Nyt kaikki lävistävät neljä katua ovat täyteen pakattuja ja
tiedossa on lisääntyvää pakkausta.
Keskustatunnelista on esitetty erilaisia suunnitelmia.
Vanhin ja pysyvin on Hakaniemen sillalta Krunikan ja Kaisaniemen puiston ali
Rautatiekatujen rataleikkaukseen ja edelleen tunnelissa Länsiväylän päähän
syöksähtävä alkuperäin keskustatunneli.
Tämä ehdotus on nyt käytännössä Baanan suosiolla tuhoon tuomittu. Sen muunnelmana
on urBaanan yhteydessä esitetty syvätunnelia samalle paikalle. Tunnelia
vielä haluttaisiin jatkaa Sörnäisten Rantatien alla Kalasatamaan ja edelleen
juuri valtuuston hyväksymää tunnelivarausta pitkin Kustaa Vaasan tielle ja
edelleen Lahdenväylälle. Aivan äskettäin on esitetty uusi idea ”keskustan maanalaisesta kokoojakadusta”.
Katu alkaisi Länsiväylältä ja kaartaisi syvässä kalliotunnelissa
Hietalahdentorin, Kasarmintorin ja Kauppatorin alta Hakaniemen sillan
paikkeille ja jatkaisi siitä edelleen Kustaa Vaasan tielle, ja/tai sitten
yleiskaavan mukaisesti Kumpulan rotkossa sukeltelevaan Pasilan orren
poikittaistunneliin. Vielä on yksi mahdollisuus. Minun suosikkini. Se olisi
nykyisen Ruoholahti – Aleksi -Kluuvi huoltotunnelin
jatkaminen Kluuvista Siltasaarenrantaan. Jatkettaisiinko sitä edelleen
Sörnäisten rantatielle – siitä en olisi valmis päättämään. Jotenkin olisi
valtavan hieno tuo Sörnäisten – Kalasataman -
Vanhankaupunginlahden BULEVARDI. Miksi Kanta-Helsingin hienoilla
rantamaisemilla ajavat ihmiset pantaisiin tunneleihin, kun niin ei tehdä
niillekään jotka saapuvat Helsinkiin lännestä, pohjoisesta ja idästä? Tässäpä
dilemma. Viisaat päättäköön, kunhan ensin edes kunnolla suunnitellaan. Sitähän
ei ole vielä tehty! Kunhan on yksi ja toinen ideoita heitellyt!
Taas hyvä juttu, Pena. Voin täysin yhtyä ystävieni Eero Paloheimon ja Kaija Santaholman pohdiskeluihin. Itsekin kirjoitin 6.9. Jätkäsaaresta Keskuspuistoryhmän sivulle. Eihän Jätkäsaaren liikennettä pidä pyrkiäkään ”ratkaisemaan”. Sitä pitää vaikeuttaa. Kun autolautasta pois pääsyä joutuu odottamaan pari-kolme tuntia, autoilijat jättävät kyllä seuraavalla kerralla auton kotiin. Laivayhtiöthän tarjoavat nykyään matkoja Tallinnaan jopa kympillä. Laivaliikennettähän subventoidaan rankasti. Sen aiheuttamia kustannuksia ei edes pyritä perimään pois. Länsisataman rekkaliikenteen kapasiteettia pitää vähentää eikä kasvattaa. Miksi muuten Jätkäsaaren/Hernesaaren alueelle on suunniteltu 10 000 työpaikkaa? Alueethan piti rakentaa asuntoja varten, tasapainottamaan Helsinginniemeä. Asiasta oli tänään 9.9. Hesarin mielipidesivulla Kaarle Männyn erinomainen kirjoitus otsikolla ”Jätkäsaaren rekkaliikenne on väärässä paikassa”.
VastaaPoistaSitten varsinaiseen asiaan. Helsingin vanha keskusta, ainakin Kaivokadusta etelään, pitää tehdä mahdollisimman viihtyisäksi, jalankulkumyönteiseksi. Tässä on toki viime vuosina edistyttykin. Ylivoimaisesti pahin paikka keskustassa on Kaivokatu. Se on samalla eniten käytettyjä ja vaarallisimpia paikkoja Helsingissä. Kaivokadulta pitää saada autot pois. Sinne riittää omat kaistat ratikoille sekä busseille ja takseille. Jalankulkutilaa ja ratikkapysäkkejä voidaan silloin leventää. Tämän vuoksi olen minäkin vähitellen tullut siihen tulokseen, että keskustatunneli tarvitaan. Sinun suosikkivaihtoehtosi, huoltotunneleiden hyväksikäyttö, tuntuu järkevältä. En kuitenkaan pysty arvioimaan, onko se teknisesti ja muuten käyttökelpoinen. Sen vuoksi olen hätätilassa valmis hyväksymään myös Baanan, rautatiealueen ja Kruununhaan alla kulkevan syvätunnelin, vaikka se onkin huikean kallis. Sen sijaan rakennusliikkeiden esittämä, kaukaa etelästä koukkaava tunneliväylä on vaarallinen. Sitä on markkinoitu mm. sillä, että se helpottaisi satamaterminaalien liikennettä. Se tietysti johtaisi pysäköintilaitosten ja kaikenlaiseen muuhun rakentamiseen väylän yhteyteen. Helsingin liikennesuunnittelun suurin virhe on ollut pysäköintiluolien salliminen vanhaan keskustaan. Tätä virhettä ei pidä jatkaa. Kaivokadun eteläpuolelle ei yleensäkään pidä rakentaa enää yhtään mitään. Se on ihan hyvä sellaisena kuin se on.
Hei Pena, mielestäni olet väärässä, kun nimität minua NIMBYksi. Et tainnut kuunnella tarkkaan - en suinkaan esittänyt koko Hernesaaren suunnittelemista virkistysalueeksi. Kritisoin kaavoituksen ylimitoitusta ja virkistysalueiden alimitoitusta niin Hernesaaressa kuin Jätkäsaaressakin. Hernesaaressa on vielä suurempi tehokkuus kuin Jätkäsaaressa. Jätkäsaaren kaava on vahva, eikä sille enää mitään voi, mutta Hernesaareen pystyy ajatteleva poliitikko vielä vaikuttamaan.
VastaaPoistaJätkäsaaren liikenne on jumissa jo nyt. Hernesaaren liikenne on jumissa jo nyt. Tallinnan laivoilta tulevat autot joutuvat Telakkakadun ja Eiranrantakadun sumaan jo nyt. Seuraava jumitus on Tehtaankadulla ja sitten Bulevardin länsipäässä. Pitkät autoletkat jatkuvat Mechelininkadun risteykseen ja siitä eteenpäin pitkälle Mechelininkadulle. Länsiväylälle pyrkiminen on lähes toivoton ongelma.
Ongelman perussyy on kyllä yleiskaavatason ahneus - niin koko kaupungin kuin Hernesaarenkin yleiskaavathan on mielettömästi ylimitoitettu. Oletko lukenut Yrjö Hakasen erinomaisen kirjoituksen koskien ‘’bulevardiyleiskaavaa’’? Mietitkö blogiasi kirjoittaessasi, että Hernesaareen on kaavoitettu kerrosalaa n. 7600 asukkaalle ja 3000 työpaikalle ja Telakkarantaan n. 1000:lle?
Lisäksi kolmas risteilylaituri Hernesaareen otetaan käyttöön ensi vuonna. Hernesaaren osayleiskaavassa ei esitetä miten risteilylaivojen aiheuttama bussiliikenne ja laivojen tarvitsema muu huoltoliikenne on aiottu hoitaa - eikä esitetä myöskään tämän liikenteen ennustetta.
Mielestäni on täysin kelvotonta kaupunkisuunnittelua ylimitoittaa kahden ‘’umpisuolen’’ (Hernesaari ja Jätkäsaari) kerrosalat ennen kuin osataan esittää edes nykytilanteen liikenneongelmille ratkaisua. Suunnittelijat kirjoittavat selostuksissa, että nykyiseen liikenneongelmaan ei ole löydetty ratkaisua, ja tuleva tilanne tulee olemaan haastava. Mitään ratkaisua siihen ei ole esitetty.
Kaupunkilaiset ovat yrittäneet vaikuttaa suunnitelmiin, mutta nykyinen rakennuslaki estää aikaisemman lain sallineiden vaikuttamiskeinojen täysimittaisen käytön. Asukkaiden kuuleminen on pilantekoa lain säännöksistä - asukkaille tarjotaan mahdollisuus ‘’kuulemiseen’’ mutta heitä ei kuunnella.
Vastuuntuntoiset päättäjät tekisivät ainoan oikean ratkaisun, jos he päättäisivät perua Hernesaaren osayleiskaavan hyväksymisen ja päättäisivät osayleiskaavan palauttamisesta uudelleen käsiteltäväksi.
Älä nimitä minua NIMBYksi, vaan vastuuntuntoiseksi kaupunkilaiseksi, joka tahtoo nykyisten ja tulevien asukkaiden asuin- ja työympäristön kehittämistä. Kehittämistä sellaisiksi, että aurinko paistaa pihoille, puut ja pensaat tuovat vihreyden ja lintujen laulun ja meren äänet ympäristöön. Ja erityisesti Hernesaaressa avomeren ja rannan yhteyden ilman pakokaasuja ja jatkuvaa liikennemelua.
Helsingin oleellinen piirre on merenranta. Ja sillä en tarkoita rakennettua kivistä laituria, vaan sellaista merenrantaa, missä tekee mieli kävellä, pysähtyä kuulemaan merta! Kuten nyt voi (vielä) tehdä ns. Eiranrannassa, jonne on kuin ihmeenä jäänyt kaikille avoin, maksuton ja suurimmaksi osaksi meluton ranta. (''Meluton’’ on kyllä vain ajoittaista, mutta ranta, josta pääsee uimaan ilman kahvilaa, pukukoppia, jopa ilman suihkuakin, on osoittautunut tavattoman suosituksi ja lähes läpivuotiseksi virkistyksen paikaksi, jonne tullaan jopa Keravalta asti). Onko tämä nimbyilyä?
Kaija
Kaija ystäväni, äläpä nyt hermostu tuosta nimbyilystä. Sehän on jokaisen oikeus tuo oman takapihansa suojelu. Minäkin olen ylpeänä KESKUSPUISTONIMBY. En halua luovuttaa palaakaan keskuspuistosta, en bulevardiasutukselle enkä tennishalleille.
Poista