Minä en ole talousmies. En siis ymmärrä kaikkea
sijoittamisen, kilpailuttamisen ja yhtiöittämisen saloja. Mutta vaisto sanoo
jonkin olevan epävarmaa tai suorastaan toisin. Vaistoa vahvistavat uutiset
Englannin tai Ruotsin kilpailuttamisesta tai operoinnin yksityistämisestä.
Eivät ne aina huonoja ole – eivät lainkaan -mutta eivät hyviäkään. Valituksia
tulee nimenomaan matkustajien taholta. Myös poliittinen oppositio ääntelee –
vaimeasti tosin, ei tiedä parempaakaan. Ennen oli paremmin, nyt huonommin.
Hieman samanlaista tarinaa kuin meidän nyt kuohuvassa vanhustenhoidossa. On
myös kysymys valtion tuen määrästä. Britanniassa valtion tuki yksityistetylle
rautatieliikenteelle on nelinkertainen, verrattuna siihen minkä British Rail
aiemmin sai. Mutta kai palvelut ja kilometritkin ovat lisääntyneet. Myös
Ruotsissa valtion tuki kasvaa.
Ovatko asiat huonosti?
Kun asioita halutaan parantaa ja etsitään muutosta, syynä
on yleensä asioiden huono tila. Muutoksella halutaan parantaa nykyistä huonoa
tilaa. Mikä on meidän raideliikenteemme tila? Onko se huono? Käsiini osui
kansainvälinen vertailu vuodelta 2017. Siinä vertailtiin Europan rautateiden
suorituskykyä. Vertailun kriteereinä olivat rautateiden käytön intensiteetti,
palvelun laatu ja turvallisuus. RPI
Railway Performance Index on Boston Consulting Groupin suorittama. Tiedämme
jo ennestään Eurobarometrin tutkimuksesta vuodelta 2014. Siinä Suomen
rautatieliikenne oli matkustajatyytyväisyyden mukaan ykkönen. Toisena oli
Britannia. Ruotsi oli sijalla 14. Nyt vuoteen 2017 päätyvässä RPI-vertailussa
Suomen rautateiden RPI-indeksi oli Euroopan kolmonen. Suomi nousi vuoden 2012
kuudennelta sijalta suorastaan pronssimitalille vakiomitalistien Sveitsin ja
Tanskan jälkeen ja pudotti Ruotsin sijalle 6.
Hienoja nämä maaottelut.
Suomi on kansainvälisessä rautateiden RPI-arviossa kolmannella sijalla. Pisteet koostuvat käytön tiheydestä, palvelun laadusta ja turvallisuudesta. Suomea parempia ovat Sveitsi ja Tanska. Vuodesta 2012 Suomi on noussut pronssimitalille. Yksityistämistä voimakkaasti edistänyt Ruotsi on pudonnut vuoden 2015 hopeasijalta kuudenneksi. Yksityistämisen ”founding father” Britannia on sijalla 8. Ruotsissa ja Englannissa havaitsemme nimenomaan palvelun laadun hyvin heikoiksi. Suomi on palvelun laadun suhteen ykkönen.
Tämä on suorastaan
fantastinen kuva. Se osoittaa Suomen rautateihin kohdistuneen julkisen
rahoituksen tason ajalta 2005-2008 aikaan 2011-2014 verrattuna nostaneen Suomen
rautateiden ” RPI -suoritusindeksiä” enemmän kuin missään muualla Euroopassa.
Ruotsi sen sijaan suurine panostuksineen ei ole noussut. Samalla on todettava Suomen
nykyisen julkisen rahoituksen asukasta kohti olevan vain runsas puolet
verrattuna Sveitsin, Ruotsin, Tanskan tai Britannian tasoon. Jotain ovat siis
tehneet oikein.
Rahat ovat pieniä suuriin
verrattuna
Liikenteen ja varsinkin raideliikenteen kehittämiseen
vaadittavat rahat ovat pieniä sosiaali- ja terveydenhuoltoon tai muihin valtion
menoihin verrattuna. Suomessa sosiaalihuoltoon ja terveyteen panostetaan
vuodessa rahaa noin 17000 euroa asukasta kohti. Pian kokonaisluku on 100 mrd.
euroa vuodessa. Valtion osuus tästä panostuksesta on sosiaalihuollossa 27 % ja
terveydenhuollossa 26 % eli yhteensä noin 25 miljardia. Kunnat hoitavat
sosiaalihuollosta 20 % ja terveydenhuollosta 35 % eli yhteensä noin 14 mrd. vuodessa.
No, mitä sote tuo tullessaan. Joku sanoo säästöjä olevan tulossa.
Suomessa maantie- ja rautatieliikenteeseen kuluu kokonaiskustannuksina
vuodessa noin 30 mrd. euroa. Valtio panostaa väylien ja lentokenttien
rakentamiseen ja ylläpitoon noin 2,5 mrd. euroa vuodessa. Rautateihin kuluu tästä
noin 1 miljardi. Kuntien panostus katuihin on noin 1,5 mrd. euroa. Liikenne syö
maassamme noin 5000 euroa per asukas ja vuosi. Valtion ja kuntien vuosisatsaukset
liikenneväyliin ja joukkoliikennesubventioihin ovat noin 5 mrd. euroa eli 900
euroa per asukas ja vuosi. Liikenteestä kerättävän verotulon määrä lienee noin
6 mrd. euroa. Mitä siis tahdon sanoa. Tahdon sanoa sosiaali- ja
terveydenhuollon ja muiden valtion menojen olevan sitä luokkaa, että
rautatieliikenteen kehittäminen on siinä hyvin marginaalinen kustannustekijä.
Rautatieliikenteen kehittäminen on poliittisen tahdon asia. Jos tahtoa on, niin
budjetissa on oltava tahdon takeet.
Suomen
väyläsatsaukset rakentamiseen ja ylläpitoon ovat noin 4 mrd. euroa vuodessa.
Kuntien osuus on tästä lähes puolet. Vielä satsataan joukkoliikenteen tukeen,
sekä kela- ja koululaiskuljetuksiin. Tämä taitaa olla yhden miljardin verran
vuodessa. Kuntien osuus niissäkin on suuri. Kysyn vain miksi kunnista puhutaan
niin vähän näissä talkoissa? Alempi kuva näyttää vuoden 2019 budjetin Liikenne-
ja viestintäministeriön hallinnonalan menot verrattuna valtion muihin menoihin.
Vielä jatkan hieman kolmen koplan tiedotustilaisuuden
tarinaa. Sanovat Suomi Rata yhtiön hyötyvän erityisesti maanarvon nousun
kautta. Lisäksi tulee käyttäjämaksuja. 20 vuoden päästä kassavirta on
positiivinen. Rautatieliikenteen kilpailua kehitetään. Kalustoyhtiö ja
kiinteistöyhtiö perustetaan. Kalustoyhtiö voi välittömästi aloittaa. Rail
Baltica aina Tornioon saakka on suomalainen tahtotila, siksi Suomi heitti
pesään 2 milj. euroa. Emoyhtiö Suomen Rataan pantiin valtion osakkeita 100
miljoonan edestä. Suomi Rata hankeyhtiöön täytyy saada kaupunkeja mukaan. 30
miljoonaa pitäisi saada kokoon, valtio panee 16 miljoonaa ja kaupungeilta
odotetaan loput. EU-rahoitusta tarvitaan mukaan, samoin institutionaalisia
sijoittajia. Hankeyhtiö tulee omistamaan rakentamansa radan. Se kilpailuttaa
operoijan. Maa-alueiden kehittäminen luo tulovirtaa. Orpo sano, että
kotimaisuus on tärkeä. Kiinalaisia ei siis ole ilmeisesti tarkoitus päästää
markkinoille. EU osuus saadaan vahvistettua kehitetyllä mallilla. Näin Berner
kuvailee. Aikataulu on sellainen, että hankeyhtiöt pannaan toimintaan jo tämän
kevään aikana. Sitten päästään käynnistämään suunnittelua ja aivan pian
päästään käynnistämään jo rakentamista. Berner uskoo että 2030 luvun alussa tai
puolessavälissä radat olisivat jo käytössä.
Keitä ne uudet rahoittajat voisivat olla? Pääomitus tulee valtion
omistamien osakkeiden kautta. Pääradalla 6,5 mrd. rakennuskustannus edellyttää
hankeyhtiölle 1,6 miljardin pääomitusta.
Orpo: ”Kansalliset suuret hankkeet ovat merkittävässä
arvossa. Tarpeeseen vaikuttaa erityisesti kasvihuoneilmiö. Radat tulevat
olemaan suuria ilmastotekoja. Uusia maa-alueita saadaan käyttöön. Parlamentaarinen
ryhmä näki, ettei perustienpitoa voida hoitaa, raidehankkeista puhumattakaan
nykyisillä malleilla. Nyt saadaan radasta hyötyviä tahoja mukaan. Se on
taloudellinen pohja. Kun yhtiöt perustetaan, voidaan lähteä juoksemaan
nopeammin. Voidaan nopeuttaa suunnitelmia. Voidaan paljon nopeuttaa aikataulua.
Esitetyt vuosiluvut ovat mahdollisia, Espoon kaupunkirataan päästään jo ensi
vuonna. Kaupungit ja muut hyötyvät yhtiöt voivat ottaa lainaa, joten raha ei
ole poissa muilta hankkeilta. Kärkihankkeiden kokonaisuus on tärkeä. Homma ei
ole hutiloiden tehty.” Lindström oli kiitollinen siitä, että hallitus näin
viime hetkellä pystyy tekemään päätöksiä. Hankkeet ovat koko Suomen hankkeita. Syntyy
kohtaanto työmatkapendelöintiin. Lindström oli Iloinen konseptista ja
erityisesti itärataa harrastaneena on tyytyväinen, kunhan maakuntakaavat
saadaan yhteiseen uskoon. Hankeyhtiömalli vähentää ratkaisevasti budjettirahan
tarvetta.
Näin siis poliitikot olivat lähes hurmahenkisiä uskoessaan
yhtiömallin rahavirtoihin. Kassavirrat muuttuvat positiivisiksi maanarvon
nousulla. Vähittäismaksulla rakentaminen ei tunnu pelottavan. Lainojen korosta
kukaan ei puhu mitään. Yhteiskunnallisten hyötyjen monetarisoiminen ei myöskään
tunnu olevan mainitsemisen arvoinen ongelma. Tämä on suunnittelijan ja
raiderakastajan ihmemaa. Pieni pelko on kuitenkin rinnassa.
Ennen oli ennen, nyt on
nyt
No, tuo kaikki ei ole tätä päivää. Se on vasta alkua ja
toiveunta. Kun katsoo vuoden 2019 budjettia, havaitsee aivan erilaisia
mahdollisuuksia: vuoden 2019 budjettiehdotuksessa on tieverkon rakentamiseen
eli kehittämiseen tarjolla 172 milj. euroa ja töiden loppuunsaattamiseen 258
milj. euroa. Rataverkon suhteen budjetissa on 86 milj. euroa ja töiden loppuun
saattamiseen 154 milj. euroa. Nyt tässä poikkileikkauksessa juuri valmistuneita
tai rakenteilla olevia tiehankkeita on valtionrahoituksessa 1505 milj. euron
arvosta ja vastaavasti ratahankkeita 1654 milj. euron arvosta. Tärkeimpiä
ratahankkeita valtionrahoituksen osalta ovat Kehärata 517 milj., Pohjanmaan
rata 654 milj., Luumäki-Imatra 165 milj. ja Helsinki-Riihimäki 150 milj. euroa.
Kaikkien poikkileikkaushankkeiden rahoituksen tie/rata - suhde on siis 48/52 %.
Suhde on oikea. On se myös hieman yllättävän raideliikennepainotteinen, kun
ottaa huomioon ajatusten perusteena olevan liikenne-ennusteen suoriteluvut.
Näin
matkasuoritteiden arvellaan muuttuvan. Tämä kaavio on Liikenneviraston tuottama
ennuste, joka oli liitteenä 12 vuoden liikennesuunnitelma-aineistossa. Se ei
näytä oikein yhtäpitävältä ilmastonmuutosraportin kanssa. Henkilöautoilla
ajetaan nyt 81 % kaikista kilometreistä. Vuonna 2050 osuus olisi täsmälleen
sama. Raiteilla ajetaan nyt 5 % kilometreistä. Vuonna 2050 se olisi 6 %.
Henkilöautoilun matkustajakilometrit lisääntyisivät 21 %. Raidekilometrit
lisääntyisivät nykyisestä 4,0 miljardista matkustajakilometristä vuoden 2050 5,8
miljardiin. Se on 46 %. Hyvä suunta.
Mutta onko se 50 miljardin euron investointipaketin
arvoinen? Näillä ennusteluvuilla raideliikenteen kilometrit lisääntyvät vuoteen
2050 mennessä nykymenoon verrattuna 30 miljardilla kilometrillä. Yhteensä
kilometrejä olisi 30 vuoden aikana 150 miljardia. Jos nyt leikisti ajateltaisiin kaksi
kolmannesta 40 miljardin investointipaketista tulevan henkilöliikenteen hyväksi
ja lasketaan hankkeen elinkaarikustannus tuplaamalla investointi, saadaan
yhdelle matkakilometrille perusinfrasta 0,4 euron hinta. Raidematkojen
keskipituus on 30 km. Näin yhdelle matkalle tulisi 11 euron lisähinta. Jos taas
ryhdyttäisiin hakemaan lisähintaa syntyville uusille matkoille, ollaan
mielikuvituksellisessa 57 euron lisähinnassa per matka. Mitä tästä ajattelisi?
Voisi ajatella niin, että jäitä hattuun. Talousmiehet ja naiset talkoisiin.
Hurmahenki pois. Rautatieinvestoinnit ovat tarpeellisia ja kannatettavia.
Hurjassakin mitassa. Infraan ei voi koskaan virhesijoittaa. On vain
ymmärrettävä yhteiskunnallista hyötyä tuottavat hankkeet valtion tehtäväksi. Ne
eivät onnistu kapitalistin käpälänjälkinä.
Britannia yksityistämisen
pioneeri
Englanti ja Ruotsi ovat rautateiden yksityistämisen
pioneerimaita. Britanniassa suuryksityistäjä Margaret Thatcher ei uskaltanut
koskea rautateihin. Se oli liian kuuma peruna. Tehtävä tuli hänen seuraajalleen
John Majorille. Privatisoinnin syntymäpäivä on vuosi 1995. Silloin valtion tuki
rautatieliikenteelle oli 50 %, seuraavan viiden vuoden aikana tuki putosi
tasolle 25 %, kunnes tuki taas vuonna 2010 oli 55 %. Nyt ollaan noin tasolla 30
%. Tuki on 3,5 mrd. euroa eli 2 euroa per matka ja 53 euroa per asukas.
Yksityiset investoinnit kohdistuvat lähes pelkästään kalustoon. Niitä tehtiin
viime vuonna 0,9 mrd. euroa. Englannissa on käyty läpi monia vaiheita.
Tärkeintä oli ehkä yksityistetyn raideyhtiön Railtrack:in konkurssi ja uuden
perustetun non-profit valtionyhtiön
Network Rail:in ottaminen valtion budjettirahoitukseen.
Poliittinen keskustelu käy kuumana jatkuvasti. Raideliikenne kuitenkin kasvaa,
matkustajat ovat tyytyväisiä (ainakin melkein), junat myöhästelevät niin kuin
ennenkin, yksityiset operointiyhtiöt investoivat uuteen kalustoon, uudelleen
kansallistamiseen ei puheista huolimatta ryhdytä. Operoivia yhtiöitä taitaa nyt
olla vajaa 30 kappaletta, lopettaneita tai konkurssiin tehneitä yhtiöitä on
viitisenkymmentä. Muistakaa että Englanti oli ennen sotia yksityisten
rautatieyhtiöiden luvattu maa. Muistakaa myös se, että yksityisiin yhtiöihin
turvaava toiminta ei ole riskitöntä. Varsinkin juuri yhteiskunnan tuella
toimivan yhtiön asioiden läpinäkyvyys on joskus sumuinen. Eipä tuosta
Länsimetro Oy nimisen yhtiön omistajat saatikka veronmaksajat ole saaneet
selvää. Toivottavasti Raide-Jokeri ei kätkeydy liikesalaisuuksien taakse. Emme
ole ainoat. Ruotsissa valtiontilintarkastajat moittivat Citybanan hankkeen
epäselvyyksiä.
Ruotsissa ajetaan junalla
Ruotsissa raideliikenne on jatkuvasti lisääntynyt.
Matka-ajat ovat lyhentyneet ja vuorotiheydet parantuneet. Myös matkalippujen
hinnat ovat pudonneet. Jotkut asiantuntijat väittävät kaiken tämän johtuneen
paremmasta infrastruktuurista, ei niinkään yksityistämisestä. Tilanteeseen ei
kuitenkaan olla kaikilta osin tyytyväisiä. Joku kirjoittaa ”junaryöstöstä”.
Uppsalan teatteri esittää satiirista näytelmää ”Koko kansan rautatie”. Erityisesti
ratojen kunnossapidon yksityistetty hoito kaihertaa. Junien myöhästyminen on
yleistä, samoin junaa korvaava bussi. Ruotsalaiset sanovat, että kun faaraoiden
egyptiläisillä oli huolenaan heinäsirkat niin kuninkaiden ruotsalaisilla ovat nyt
huolen aiheena semaforiviat. Myös lippujärjestelmä on kritiikin kohteena. Yhden
operaattorin liput eivät käy toiselle. Kaikki ei siis ole niin hyvin kuin
matkustajatilastot kertovat. On myös kovia puheita siitä, että
yhteiskuntaintressin tulisi voittaa ratayhtiöiden voittointressit. Tähän
nähdään keinona henkilöliikenteen yksinoikeuden palauttaminen valtion
rautatieyhtiölle. Sanovat vanhan monopoliyhtiön tulleen paloitelluksi kuin
teuraseläimen ruho ja nyt teurasosien ostajat yrittävät ommella osista yhteen
toimivaa Frankensteinin hirviötä raiteilla. Valtiontilintarkastajat Ruotsissa
ovat puuttuneet ulkopuolelta rahoitettujen hankkeiden yhteiskuntahyötyjen
arviointiin ja tasapainottamiseen suhteessa yritysintresseihin. Ruotsissa
satsataan nyt ratojen ylläpitoon noin 0,9 mrd. euroa vuodessa. Trafikverket
lienee laskenut, että summa pitäisi nostaa 1,3 miljardiin. Investointeina on
haaveissa mm. uusi nopea rata, joka maksaisi 20-30 mrd. euroa.
Ruotsi on isonveljen
asemassa. Rautateiden matkustajaliikenne kasvaa. Yksityistäminen on edennyt.
Puhutaan kuitenkin rusinan poiminnasta. Valtionyhtiön toimintaedellytykset
heikkenevät, kun rusinat viedään. Hongkongilainen MTR on tullut vahvaksi
toimijaksi. Heillä on Tukholman Tunnelbanan suunnittelu, käyttö ja ylläpito.
MTR operoi myös nopeaa junalinjaa Tukholma-Göteborg. MTR on tulossa Suomeen.
Ovatko yhteiskunnalliset
hyödyt rahaa?
Yhteiskunnalliset hyödyt ovat lähes kaiken
infrastruktuuri-investoinnin tuottona. Normaalisti käytetyissä liikennetalouteen
liittyvissä sosioekonomisissa laskelmissa (siinä ei oikeasti ole mitään
sosiaalitaloutta) suurin hyöty tulee matkustajien aikasäästöistä. Aikasäästöt
muuttuvat vapaa-ajaksi jota laskelmissa arvotetaan keskimääräisellä
teollisuustyöntekijän palkalla. Vai onko se jo muuttunut koodarin palkaksi?
Pientä laskennollista hyötyä saattaa tulla liikenneonnettomuuksien
vähenemisestä. Näihin laskelmiin sisältyy kuolleen arvon laskenta tai
loukkaantuneen menetetyn työpanoksen laskenta. Kasvihuonepäästöt ovat aiemmin
olleet sivuroolissa. Nyt CO2 päästöjen osuus laskelmissa saattaa olla jo
prosenttien luokkaa vertailtaessa kulkumuotojakoon vaikuttavia hankkeita.
Kysynkin nyt mitä erilaisille yhtiöille aiotaan tulouttaa? Miten kansalaisten
vapaa-aikaa voi tulouttaa? Miten terveydenhuolto tulouttaa säästyneitä
kustannuksiaan? Tuleeko päästökauppa tulouttamaan infrayhtiölle syntymättä
jääneistä CO2-tonneista. Eivät kai voittoa tavoittelevat institutionaaliset
sijoittajat hyväksy korkotuloina tai yritysvoittoina muuta kuin rahaa? Arvoja
ja merkityksiä, puhumattakaan yleisestä hyvinvoinnista, niitä ne eivät ainakaan
hyväksy.
Nikkelimarkka
Yhteiskunnan
ylivelkaantumisesta ollaan huolissaan. Hallitus on ylpeä siitä, ettei uutta
velkaa otettu. Infrastruktuurin parantaminen on valtion ja kuntien hommaa. Jos tehdään elinkaarihanke, nähdään
rahoituksen ja ylläpidon merkitys. Pyöreästi sanottuna tilanne on niin että
summa on kaksinkertainen rakennuskustannuksiin verrattuna. Jos siis Raide-Jokerin
rakentamiseen varikkoineen ja kalustoineen kuluu 500 milj. euroa on sen
elinkaarihinta rahoituksineen 1 mrd. euroa. Vielä yksi juttu on tuo
vähittäismaksulla eläminen. Kun kotitalous päättää siirtyä varallisuuden
ylittävään osamaksuun tai pikavippeihin ollaan vaarallisella tiellä. Olisi
elettävä varallisuuden sallimilla menoilla. Jos ostat maksukykyysi nähden liian
kalliin asunnon, joudut jossain vaiheessa tien päähän. Velat on maksettava,
eikös juu! Voit tietysti saada lottovoiton, tai rakennuksesi tontille
rakennetaankin pilvenpiirtäjä. Se helpottaisi. Perusteltaville valtionyhtiöille
arvellaan tulevan tuloja maakaupoista asemien läheisyydessä. No kyllä, onhan
Pasilassa vielä jotain maasuikaleita jäljellä ja onhan niitä monilla muillakin
asemilla. Mutta epäilen pahasti. Tästä ei synny bisnestä joka olisi jossain
suhteessa yhtiöiden rahantarpeeseen. Ihmetyttää myös tuo institutionaalisten
sijoittajien oletettu ryntäys. Jos nyt Ilmarinen nappaa Esperiltä 15 % korkoa
niin riittääkö heille raideyhtiön 2,5 % korko? Valtiontakaus tietysti alentaa
korkoa ja sitähän nämä yhtiöt saavat ja tarvitsevat. Sehän ei maksa mitään.
Eihän maailmassa raha lopu. Sitä kiertää pallomme ympärillä uskomattomana
kultapilvenä. Kellä on vakuudet, se ottaa. Mutta maksaa sitten takaisin. Toivon ettei
suomalainen valtiorakentaja sorru pikavippeihin, vaikka poliitikkojen puheet
joskus menevät kuumankiihkeiksi.
Kahmaistaan kaikki
kerralla
Laitan tähän hännänhuipuksi vielä pari kuvaa. Ne kertovat
minun mielipiteistäni Suomen raideliikenteen suunnittelun suhteen. Suomen
pääkaupunkiseudun liikenteen suunnittelu on kompleksinen tehtävä. Kompleksia ei
puutu myöskään Lapin radoilta. Eipä myöskään nyt pakosti syntyvästä
poliittisesta kissanhännän vedosta Turun, Tampereen ja idän suunnan nopeiden
ratojen osalta. Ooh! Unohdin Tallinnan, Siinä suurin taisto tullaan käymään
vihaisten lintujen ja muiden institutionaalisten sijoittajien välillä oikeudesta
lyödä lapio ensin maahan. Ajattelin jossain vaiheessa suunnittelijoiden ja
päättäjien joutuvan valinnan eteen. On tehtävä ota tai jätä tyyliin ratkaisuja.
Tämä ei kuitenkaan näytä olevan ajankohtainen käsittelytapa. Pikemminkin
kahmaistaan kaikki kerralla.
Esitin aikanani
Helsingin seudun raidevision yhteydessä tällaisen amebakuvan. Ideana oli löytää
tämän kuvan kautta suositeltava polku raideliikenteen painotuksissa. Ajattelin
rautatiepainotteista polkua, metropolkua tai pikaratikkapolkua. Nyt näyttää silta, että on valittu kaikki
vaihtoehdot samanaikaisesti. Tilanne on haastava. Rahaa tarvitaan.
Tai otetaan rauhallisesti
Tässä saattaisi
olla aika realistinen ohjelma ratainvestoinneiksi. Korjausvelkaan pantaisiin 50
milj. euroa vuodessa. Valtion radoilla investoitaisiin 250 miljoonaa euroa
vuodessa. Isoista hankkeista pantaisiin ensin pakettiin meneillään oleva
päärata pohjoiseen, käytäisiin käsiksi Espoon kaupunkirataan ja sitten Lentorataan
ja Esarataan. Kumpi ensin? Molempiin voisi saada jopa 20 % EU-rahaa. Sitten
vasta Pisara – 2030-luvun loppupuolelta alkaen – jos ollenkaan tai ainakin
modifioidussa muodossa. Lapissa aloitettaisiin samanaikaisesti noin 2035
paikkeilla Kemijärveltä Pelkosenniemeen ja sitten poikittaisradalla Kevitsa-Kolari
ja/tai Pelkosenniemi-Sokli. Rata yhdistettäisiin myös Kouteroon. Kuten huomaat
– uskon yhteistyöhön Venäjän kanssa ja uskon Murmanskin satamasta tulevan hyvän
kilpailijan Narvikille. Vuonna 2050 saattaisi olla aika suurnopeusradalle
Keravalta Kotkaan ja Venäjälle – tai sitten se unohdetaan. Silloin, jos niin
pitkälle päästään, olisi ehkä aika jo ryhtyä harkitsemaan toden teolla
Tallinnan tunnelia vai tehdäänkö ensin Jyväskylän rata Heinolan kautta
Lahteen? Rata Jäämerelle kuuluu
mielestäni tähän viimeiseen koriin.
Hei!
VastaaPoistaLuinpa tuon tehokkuustutkimuksen minäkin. Siinä havaittu korkea kapasiteetin käyttöaste johtuu siitä, että suurin osa Suomen rataverkosta on yksiraiteista. Kapasiteettia on siis alun alkaen vähän ja sitä on pakko käyttää intensiivisesti. Näennäisesti tämä on hyvä asia, tosiasiassa meillä on kuitenkin junia vähän eivätkä ne ole kovin nopeita. Tämä tehokkuus vaikeuttaa järkevää liikennöintiä ja aiheuttaa turhaa myöhästelyä.
Kaksoisraiteen määrää olisi lisättävä. Kaksiraiteisen radan kapasiteetti on ainakin nelinkertainen. Harvemmin liikenne lisääntyy näin paljon, joten suhteellinen tehokkuus laskee rutkasti. Hyvä puoli on liikennöintivarmuuden kasvu.
Aiemmin rautateillä ongelmana oli rahan puute. Kun alkamassa oleva buumi poistaa tämän, pelko on, että rahaa käytetään tehottomasti. Suuri kokonaisuus ja todelliset tarpeet unohtuvat. Kuinka rautatieliikennettä olisi sitten suunniteltava?
Avainsana on juuri liikenne, tarkemmin sanoen todelliset juna-aikataulut. Suunnitellaan ne ensin ja katsotaan sitten, millaista infraa (liikkuvaa ja kiinteää) tämä edellyttää. Tähän kytkeytyy sveitsiläistyyppinen integroitu rytmiaikataulu, jossa liikenne on jaettu linjoihin. Niiden sisällä junat ovat yhtä nopeita ja ne sovitetaan kokonaisjärjestelmäksi.
Linjat vaikuttavat toisiinsa solmupisteissä. Tasavälisyyden takia niiden väliset matka-ajat systematisoituvat. Usein ihanteellinen matka-aika on yksi tunti, mistä johtuu käsite tunninjuna. Ihanneaika riippuu junatiheydestä. Tiheämmässä liikenteessä junat kohtaavat useammin, jolloin tavoite ja vallitseva tilanne on helpompi sovittaa yhteen. Siis: mitä tiheämpi liikenne, sitä helpompi aikataulu on laatia (edellyttää tietenkin riittävää junakapasiteettia).
Ratainvestoinnit tulisi suunnata siten, että solmupisteiden välillä saavutetaan sopiva ihanneaika. Esimerkkeinä ovat Tampere-Seinäjoki (60 min), Tampere-Jyväskylä (90 min), Kouvola-Pieksämäki ja -Parikkala (90 min). Kaksi ensimmäistä ovat helposti saavutettavissa suhteellisen pienin investoinnein.
Nopeat yhteydet Helsingistä Turkuun ja Tampereelle eivät ole tässä mielessä yhtä kriittisiä. Aikataulun laadinnan kannalta ei ole kovin tärkeää, ajetaanko tunnissa vai tunnissa ja vartissa. Nopeus on kuitenkin avainasemassa riittävän junatiheyden saavuttamisessa, koska se lisää matkustajamääriä. Tiheämpi liikenne on parempaa palvelua, helpottaa hyvän aikataulun laadintaa ja tehostaa liikennöintiä (kaluston ja junahenkilökunnan suhteellinen tarve vähenee).
Lentoradan ongelmana – hinnan lisäksi – on, että se tuo massiivisesti lisäkapasiteettia, jonka hyödyntäminen on vaikeaa. Suomi-radan tuoma lisäliikenne mahtuu kohtuullisen hyvin nykyisellekin Pasila-Kerava osuudelle. Nyt vakiojunia on 6 kpl/h suuntaansa, kun käytännön maksimi on noin 15. Säännöllinen liikenne on siis varaa vielä kaksinkertaistaa. Tietysti hyvin terävän ruuhkahuipun kohdalle ei voi mahduttaa kovin monta junaa, mutta ei se ole muutenkaan tehokasta tai järkevää.
Jos Helsinki-Tampere-välille on varattu 5,5 miljardia, onko järkevää käyttää siitä puolet ensimmäisellä 30 km:llä kapasiteetin lisäykseen, jota ei tarvita kuin vasta kaukana tulevaisuudessa?