Odotin innokkaana viime viikon perjantain
tiedotustilaisuutta Suomen päästötilanteesta. Tilaisuus alkoi ja linnoittauduin
kotonani läppärin ääreen kuuntelemaan. Tutkijat ja esittelijät nimittivät
raporttiansa harjoitukseksi ja skenaarioitaan tarinoiksi. Se oli hauskaa,
kuulijakin ymmärsi, ettei tässä nyt tarjottu tieteellistä jumalansanaa
valmiiksi pureksittuna. Oli tehty
harjoituksia ja saatu aikaan tarinoita. Meidän hallituksemme on julistanut
ympäristö- ja ilmastopolitiikkaansa - antanut ymmärtää sen hyvin
edistykselliseksi. Paljon on puhuttu liikenteestä ja etenkin rautateiden
kehittämisestä päästöjen torjunnan airuena. Pidetyssä tiedotustilaisuudessa ei
juurikaan käsitelty liikennettä. Taidettiin kyllä näyttää pari taulukkoa
tulevaisuuden tavoitteellisesta henkilöautomäärästä ja niiden
käyttövoima-arvioista. Niinpä aionkin hieman kosketella tuota asiaa, kunhan
pääsen tästä alkulitaniasta eteenpäin. Muuten, huomatkaa että käsittelen asiaa
eläkeläisen dementiantorjuntaharjoituksena, en minään pyrkimyksenä horjuttaa
ansiokkaiden tiedenaisten tai tiedemiesten tarinointia. Toinen asia josta ei
paljoa puhuttu oli tavarankuljetus maanteillä. Raskas liikenne tuottaa
maantieliikenteen päästöistä lähes puolet. Kotimaan liikenteen CO2-päästöt ovat
viidennes maamme kokonaispäästöistä. Se on paljon. Ja koska se on paljon, jopa
kaksinkertainen paljon puhuttuun maatalouteen verrattuna, siihen kohdistuu
suuria paineita.
Ilmastopolitiikan kokonaisuus on laaja ja vaativa. Olen
yrittänyt hieman tavata asiaan liittyvää aineistoa. Voit yrittää samaa
lukemalla esimerkiksi tätä raporttia: http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161409/24-2019-Pitkan%20aikavalin%20kokonaispaastokehitys.pdf
Putoan kelkasta
Voit myös katsoa
videolta nyt pidettyä tiedotustilaisuutta: https://areena.yle.fi/1-50356438 .
Ministeri Jari Leppä kommentoi esiteltyä raporttia näin: ”Tässä ei ole kysymys
hallituksen linjauksesta. Lisäksi tässä on kyse hyvin suppeasta hiiliajattelusta, joka ei ota huomioon alueellisia,
sosiaalisia tai taloudellisia vaikutuksia.” No, kun nuokin asiat nivotaan
osaksi tarinaa, saadaan niin monimutkainen yhtälö, ettei se olekaan ratkaistavissa
tieteen keinoin. Siinä tarvitaan politiikkaa.
Maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä painottaakin,
että hallitus tulee tekemään aikanaan oman
arvionsa, jossa on otettu huomioon muutkin asiaan vaikuttavat laskelmat ja
kestävän kehityksen kokonaisarvio.
Ehkä tässä onkin heti alkuun siteerattava itseänsä Mauno Koivistoa. Luen nimittäin
synttärilahjana saamaani kirjaa ”Ihmeellinen Mauno, Otava, 2019”. Ystäväni
Pekka Korpisen kirjoittamassa osiossa siteerataan entisen presidenttimme
ajatelmia. Ne soveltuvat ehkäpä juuri nyt käsittelyssä olevien asioiden
kaltaiseen ennusteprosessiin.
Manu sanoi: ”Maassamme
on lukuisia taloudellisia tutkimuslaitoksia, jotka julkaisevat ennusteita,
niiden joukossa myös suhdanne-ennusteita kymmenesosaprosenttiyksikön
tarkkuudella. Nämä ennustelaitokset menivät metsään kuin porsaat toinen
toistaan hampailla hännästä pitäen, niin että eivät ainoastaan desimaalit, vaan
kokonaisluvut ja joskus etumerkkikin oli väärä sorttinen.” Tätä en siteerannut
moitteena, tein sen vain varoituksena.”
Totean nyt aluksi yhden pettymyksen. Tarinapakettiin ei
sisältynyt minkäänlaista kriisiskenaariota. Minusta sellainen tulisi aina
sisältyä makrotason ennusteisiin. Sampo Soimakallio totesi hyvässä
esityksessään kyllä riskien olevan tiedossa ja toteutumisen olevan jopa
todennäköistä, mutta siitä ei ollut tarinaa. Tai olisiko niin että aiemmin
esitetty ”pysähdys” olisi ollut täyttänyt katalan toiveeni. Kriisit näin pitkän
aikavälin ennusteissa ovat nimittäin todennäköisempiä kuin lineaarinen kehitys.
Autokanta
Tiedotustilaisuudessa esitettiin aivan aluksi oletuksia
tulevaisuuden ajoneuvokannasta. Tutkijat olettavat henkilöautokannan kasvavan
kaikissa malleissa. Vuonna 2050 oltaisiin yli kolmessa miljoonassa
henkilöautossa. Konventionaalisten liikennekäytössä olevien bensa- ja
dieselautojen (henkilöautot) määrä on nyt 2,7 miljoonaa. Pakettiautoja on
rekisterissä puoli miljoonaa ja kuorma-autoja 160 000 kpl. Sähköautoja on noin
2 800 kpl ja ladattavia hybridejä 17 000 kpl. Tätä henkilöautokannan muutosta
nyt tarkastelen. Esittelijöiden mukaan se perustui LVM:n laatimaan
ILMO-selvitykseen vuodelta 2018. Erityisesti katselen sähköautojen
yleistymistä. Tein joskus hatustavetoarvion suomalaisen autokannan
tulevaisuudesta. Arvioin vuonna 2035 sähköautoja olevan 0,35 milj. kpl ja
vuonna 2050 sitten 0,67 milj. kpl.
Tutkijat ovat nyt kahdessa skenaariossaan arvioineet sähköautojen määrää
vuosille 2030/2050: ”Jatkuva kasvu”: 0,7/2,4 milj. kpl ja ”Säästö”: 0,3/0,8
milj. kpl. LIPASTO 2018, eli VTT:n hoitama liikenteen datapankki puolestaan
arvioi sähköautojen määräksi vuonna 2050 noin 50 000 ja vuonna 2050 niitä olisi
0,5 miljoonaa. On ilmeisesti uutta viisautta – se on hyvä, mutta haarukka on
melkomoinen. Minun laskelmassani tuohon 0,35 miljoonaan päästäisiin, jos nyt jo
myytäisiin sähköautoja 10 000 kappaleen vuosivauhtia ja vauhti kiihtyisi.
Vuonna 2025 niitä pitäisi myydä jo 20 000 kappaletta vuodessa. Todellisuudessa
vuonna 2018 myytiin hieman toistatuhatta sähköautoa ja tänä vuonna päästäneen
tasolle 3000 autoa. Tällä vauhdilla ei päästä mihinkään.
Autokannan
kehityksen arviointi näyttää melkoisen konservatiiviselta. Selvästikään ei
uskota autonomisiin autoihin eikä autoliikenteen muuttumiseen kävelyksi,
pyöräilyksi ja joukkoliikenteeksi. Tämä on kiinnostavaa, sillä joillain muilla
aloilla kuten maataloudessa ja ruokakulttuurissa ehdotetaan rajuja lääkkeitä. Liikenteessä
ei uskota suuriin muutoksiin, ei teknologiassa eikä käyttäytymistavoissa. No,
kyllä, uskotaan sähköautojen invaasioon ja kaikenkattavaan vaikutukseen.
Kuvassa autokannan kehityksen arvio kolmessa ”tarinassa”, sekä minun joskus
tekemäni arvio jossa yritin laskea autokannan ikää, romutustahtia ja uusien
ostamista mahdollisimman realistisesti. Kaasuautot turkoosilla, sähköautot
violetilla ja konventionaaliset autot sinisellä. Minun kuvassani on vielä
ladattavat hybridit vihreällä ja hybridit punaisella. Kommenttina sanoisin,
että tutkijoiden jatkuvan kasvun mallin sähköautojen määrä tuntuu ihanalta,
mutta lähes mahdottomalta.
CO2-päästöt autotehtaalta,
pakoputkesta ja sähkölaitokselta
Toinen juttu on tuo päästöjen määrä. Nythän poliitikotkin
puhuvat nollapäästöisistä sähköautoista.
Yhtä lailla kuin ei ole ilmaista lounasta ei ole myöskään
nollapäästöistä autoa. Auton valmistus
tuottaa pohjalle konventionaalisilla autoilla 45 g/km ja sähköautoilla
akkuineen 70 g/km. No nämähän taitavat mennä valmistajamaan saldoon. Tämä asia nykyisessä päästölaskennassa tuottaa minulle lisää harmaita hiuksia.
Selittäkää nyt joku viisaampi minulle näitä globaalien laskentojen ja
päästökaupan filosofiaa, etten nolaa itseäni.
Niin, pakoputkesta
tulee bensan tai dieselin CO2-höyryt. Niitä syntyy bensa-autoilla 120 g/km,
hybridit saattavat hyristellä 80 g/km päästöillä ja ladattava hybridi taitaa
päästä jo tasolle 60 g/km. Vielä on lisättävä sähkön tai polttoaineen
tuotannossa syntyneet päästöt. Sähköntuotannon ja polttonesteiden
kuljetuksen, jakelun ja jalostuksen synnyttämät päästöt ovat haarukassa 20-100
g/km. Sähkön tuotantotavalla on tietysti merkityksensä. Oheisessa kuvassa
olevat luvut edustavat nykymiksiä USA:ssa ja Euroopassa. Tulevaisuudessa kun
siirrytään yhä enemmän fossiilivapaisiin polttoaineisiin sähköntuotannon osalta
ja kun yhä suurempi osa autoista on sähkö-, kaasu-, vety- tai etanoliautoja,
voidaan päästä alemmaksi, mutta nollaan ei päästä koskaan. Minun mallini antoi
vuoden 2030 henkilöautoliikenteen
päästöiksi 4,5 milj. tonnia ja 2050 päästöiksi vastaavasti 2,5 milj. tonnia. Päälle
olisi pantava pakut ja kuorma-autot. Potkulautoja ei tarvinne huomioida.
Tässä kuvassa
esiintyvät luvut ovat eurooppalaisten tilastojen osalta EU:n antia,
amerikkalaiset luvut ovat taas EPA:n tuottamia. Sähkön tuotanto on USA:ssa ja
Euroopassa keskimäärin päästötasoltaan 2-3 kertaista meihin verrattuna, se
vaikuttaa ladattavien tai sähköautojen päästöihin. Nykyiset kesimääräiset henkilöautot tuottavat
CO2-päästöjä 170 g/km. Luku alenee vuosien mittaan, mutta se ei saavuta edes
sähköautojen osalta koskaan nollaa. Sähköautot ovat korkeiden
valmistuspäästöjen vuoksi kaukana nollasta. Suuret muodissa olevat kahden
tonnin citymaasturit nousevat korkealle latausmahdollisuudesta tai hybrideistä
huolimatta. Minun Mitsubishini on ladattava hybridi teoreettisesti alle 40 g/km
CO2-päästöillä. Tämä pätee, jos ajat lyhyitä 30 km matkoja ja lataat välillä.
Näin ei kuitenkaan tapahdu. Kulutus on maantieajossa 7 litraa satasella.
Kaaviossa on
hatustavetoni siitä, miten henkilöautojen päästöt vähenevät. Ne vähenevät
erityisesti ajoneuvotekniikan kehityksen vuoksi, mutta sähköajoneuvojen osalta
ne vähenevät erityisesti sähköntuotannon päästöjen alentuessa. Suomi tässä
suhteessa Euroopan kärkimaita. Suomessa yhden MWh tuottaminen synnyttää CO2
päästöjä 0,1 tonnia. Sillä sähköauto liikkuu 3500 kilometriä. Virossa
palavakivi tupruttaa päästöjä. Siellä MWh sähköä tuottaa kahdeksankertaisen
määrän CO2-päästöjä Suomeen verrattuna. Kivihiiltä käyttävä Puola on Viron
kanssa samalla tasolla. Ranska ja Ruotsi ovat Euroopan ykkösiä (Norja ei ole
tässä EU:n tilastossa).
Tämä kuva osoittaa
miten valtava osa CO2 -päästöistä tulee tavaraliikenteestä. Kuorma- ja
pakettiautoliikenteen päästöt ovatkin vielä henkilöautoliikennettä vaikeampi
juttu hoitaa kunnialla kotiin. Tavarankuljetus on osa kilpailukykyä, eikä sille
haluta asettaa rajoituksia. Nettikauppa ja lisääntyvä kaupungistuminen yhdessä vilkkaan
rakentamisen kanssa tuottavat lisää tavaraliikennettä. Tällä hetkellä
tavaraliikenteen CO2-päästöt Euroopassa ovat 38 % kaikista tieliikenteen
päästöistä. Suomessa vastaava osuus on noin 43 %. Maailmassa on esitetty uusia
kuorma-autojen päästöstandardeja. Yhdysvalloissa kaikkien 2021 alkaen
valmistettavien kuorma-autojen CO2-päästöjen on oltava 24 % pienemmät kuin
vuoden 2018 malleissa. Samanlaista lainsäädäntöä kehitetään myös EU:ssa,
Japanissa ja Kiinassa. EU:ssa esitetään, että vuonna 2030 tavara-ajoneuvojen
päästöjen on oltava 30 % alle nykyisen tason. Nämä ovat pitkään venyviä
asioita. VTT:n Lipasto-malli ei näytä kuorma-autoliikenteen CO2-päästöjen lainkaan
vähenevän vuoteen 2050 mennessä. Kun mallin mukaan henkilöautoliikenne kasvaa
nykyisestä vuosiin 2030/2050 mennessä 10 %/14 %, niin kuorma-autoliikenne
kasvaisi 17 %/30 %.
Miten nämä yhden vuoden takaiset LIPASTOn ennusteet
suhtautuvat nyt julkistettuihin Työ- ja elinkeinoministeriön ja VTT:n laatimiin
ennusteisiin? Liikenteen CO2-päästöjen suhteen on ainakin herätetty suuria
toiveita. Uskotaan että nykyinen CO2-ekv -päästötaso 11 milj. tonnia vuodessa
saadaan supistumaan vuoteen 2035 mennessä 3-5 CO2-ekv tonnin tasolle ja vuoteen
2050 mennessä 1-2 CO2-ekv tonnin tasolle. Lipaston laskelmat ja minun omat
hatustavetoni lupaavat vuodelle 2030 CO2-ekv tasoa 9 tonnia ja vuodelle 2050 vastaavasti
CO2-ekv tasoa 7-8 tonnia. Vuoteen 1990 verrattuna nämä saavutettavat tasot
tarkoittaisivat vuonna 2030 10 % vähennystä ja vuonna 2050 25 % vähennystä. Yhteensä
kaikkien kasvihuonepäästöjen osalta EU on luvannut vähentää päästöjä vuoteen 2030
mennessä vähintään 40 prosentilla vuoden 1990 tasosta.
Puhdasta sähköä?
Vilkaistaan vielä paria kuvaa. Sähkön tuottamistavalla on
tietysti vaikutusta sähköautojen päästöihin. Nykyisin sähköautojen päästöt ovat
50-70 g/km. Esitetyssä raportissa oli osoitettu ennuste sähkövoiman
tuotannosta.
Kuvassa on
vasemmalla eräiden EU-maiden sähköntuotannon päästölukuja. Oikealla on
tutkijoiden esittämä arvio Suomen sähköntuotannosta vuoteen 2050. Fossiilisten
polttoaineiden käyttäminen näyttäisi loppuvan 2035 paikkeilla. Minä en aivan
usko noin totaaliseen tilanteeseen. Kyllä fossiiliset säilyvät omiin
erikoistarkoituksiinsa. Ja onhan vuonna 2035 ajossa vielä 2 miljoonaa bensa- ja
dieselautoa. Miten on raskaan kaluston laita? En ole myöskään aivan selvillä
tuosta sähköenergian tuotannon puhtaudesta. Biomassan päästöt eivät sisälly
laskelmaan. Puhutaanko siinä hankinnasta, tuotannosta ja jakelusta, vai
ainoastaan itse voimalaitoksesta? Valistakaa minua viisaat!
Tämä viimeinen kuva
kertoo tutkijoiden laatimien kahden mallin seurauksena syntyvät CO2-ekv
päästöt. Tämän lopputuloksen osalta mallit ovat lähes identtiset. Sisällöt ovat
kuitenkin erilaiset. Jatkuvan kasvun
skenaario korostaa teknologista kehitystä ja digitalisaatiota. Voimakas uuden
teknologian nopeutettu käyttöönotto kaikilla sektoreilla. Hiilidioksidin
talteenottoa ja varastointi eivät jostain syystä toteudu. Globaalit markkinat
ohjaavat kehityskulkua. Säästöskenaariossa
korostettiin energia- ja materiaalitehokkuutta. Säästetään kaikilla eri sektoreilla,
erityisesti materiaalisektorilla. Panostetaan voimakkaasti kiertotalouteen.
Hiilidioksidin talteenotto on osa toimintaa. Maailmassa ei ole vapaata kauppaa,
korostetaan alueellista politiikkaa mm. omavaraista maataloutta.
Minusta on erittäin hienoa, että tulevaisuutta tutkitaan
ja että tarinoita rakennellaan. Varsinkin tällaiselle eläkeläiselle se tuottaa
paljon mielenkiintoista pohdinnan aiheetta, vaikka ei itse pääsekään
tulevaisuuden tilanteita verifioimaan.
Lopuksi on nyt hyvä siteerata Mauno Koivistoa vielä yhdellä lauseella: ”Mikroprosessorit eivät ole työllisyydelle yhtä vaarallisia kuin
makroprofessorit, tai miksette keskity trumpetin soittoon?” Anteeksi, tämä
ei ollut tarkoitettu ilkeydeksi, se oli vaan niin napakasti sanottu ja totta ainakin
toinen puoli.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti