Arabikevät ja vastaavat demokratian nimissä luodut ilmiöt
trollauksineen ovat osa valtapeliä ja median mahtia. Tavalla tai toisella jokin
vastuun elementti puuttuu. Näissä mietteissä ryhdyin nyt ihmettelemään
vaalitulosta ja hallitukseen kohta nousevien puolueiden tulevaa ilmasto- ja
liikennepolitiikkaa. Ketkä sinne nousevat ja mitä he ennen vaaleja lupasivat? Sitä
kyselen itseltäni. Lähden siitä olettamuksesta, että demarit kokoavat riittävän
selkänojan ja houkuttelevat hallitukseen kokoomuksen, vihreät, ruotsalaiset ja
vasemmistoliiton. Tuottaako yhteisen hallitusohjelman löytäminen vaikeuksia?
Kolmen troikan töppäilystä oppineina hankalat asiat valmistellaan
parlamentaarisena yhteistyönä vanhan ajan komiteatyötä soveltaen. Sote on
tietysti parlamentaarisen työskentelyn ykkösjuttu. Lähtökohta on hyvä, sillä
suomalainen systeemi on maailmalla arvostettu. Ruotsalaisetkin ihmettelevät
sitä, miksi suomalaiset haluavat oppia heidän systeemistään. He kun halaisivat
ottaa mallia meidän systeemistämme. Ruotsissa vuosia sekä julkishallinnon
sairaaloissa, että yksityisellä puolella toimiva lääkäriystäväni kertoi nyt
pidetyissä vaaleissa äänestämisen olleen vaikeata. Vaikeata se oli siksi että
hänen aina äänestämänsä kokoomus, tai sen poliitikot eivät näyttäneet
ymmärtävän mitään asiasta ja sen ongelmista. Oli vaihdettava puoluetta. Hieman
parempaa, vaikka puutteellista ymmärrystä sielläkin, hän sanoi löytäneensä joltain
muulta suunnalta. Meille vanhoille valittu puolue on aina ollut salaisuus ja
tabu. En siis lopultakaan ole puolueesta varma, kun en kehtaa kysyä.
Nyt parlamentaarisella yhteistyöllä saadaan viisaus
tiivistymään. Toivottavasti. Ehkä niinkin paljon ettei aluekohtaisia irtiottoja
tarvita, meidän viimeaikaisten temppujemme malliin. Minä en ole
sosiaalihuollon- ja terveysasioiden asiantuntija. Parempi siis olla puuttumatta
diletanttimaisesti monimutkaiseen asiaan. Sen kyllä ymmärrän, ettei
länsirannikon ruotsinkielisten kuskaaminen Seinäjoen fennomaaniseen hoitoon ole
mistään kotoisin.
Parlamenttinen
liikennekomitea 1972
Omaa alaani lähellä ovat muistot parlamentaarisen
liikennekomitean työskentelystä. Niinpä nyt laitan teidät osalliseksi tähän
muisteloon. Parlamentaarinen liikennekomitea asetettiin 23.3.1972.
Pääministerinä toimi Raafael Paasio, pääministerin sijaisena Mauno Koivisto,
oikeusministerinä Pekka Paavola ja liikenneministerinä Valde Nevalainen. Kaikki
olivat demareita, sillä kysymyksessä oli demareiden vähemmistöhallitus. 195
päiväisen hallituskauden jälkeen 4.9.1972 valtaan astui Kalevi Sorsan hallitus,
joka oli vallassa 1015 päivää. Sorsan hallituksessa liikenneministerinä toimi
Pekka Tarjanne. Hallituksessa oli 7 demaria, 5 keskustalaista, 2 rkpläistä, 1
liberaali (Tarjanne) ja 1 ammattiministeri. Tuollaisella kokoonpanolla saisi
kyllä aikaan hallituksen nytkin. Voisihan sinne ottaa liikenneministeriksi liberaalin
Harri Harkimon, tulisi ”liikettä nyt”. Vaikka Bernerin mahtiasema markkinaehtoisuuden,
kansainvälisyyden, tyylikkyyden ja itsetyytyväisyyden luomassa sädekehässä taisi
yksi niistä asioista, joka tahrasi rajulla tavalla alkiolaisuuden pyhää kilpeä.
Sorsan
hallitus oli vallassa kesäkuuhun 1975. Näin siis komiteatyön kulminaatio osui
lähes kokonaisuudessa hänen hallituskaudelleen ja demarien valtakauteen.
Huomasitte kai, ettei kokoomusta tuohon aikaan lainkaan päästetty hallitukseen
Elettiinhän Urho Kekkosen valtakautta. Kokoomus oli ”ulkopoliittisesti
epäluotettava”.
Sorsan hallituksen työ ansaitsee hatunnoston. Sorsan
hallituksen jälkeen oli puolisen vuotta vallassa Keijo Liinamaan
virkamieshallitus. Liikenneministerinä toimi Esa Timonen. Sitten seurasi Martti
Miettusen (kepu) hallitus. He eivät olleet Pekkaa pahempia. Hallitusohjelmassa
luvattiin toteuttaa parlamentaarisen komitean viitoittamaa polkua. Näin sanoo
Miettusen hallitusohjelma: "Liikennepolitiikkaa kehitetään parlamentaarisen
liikennekomitean ehdotusten pohjalta kiinnittäen erityisesti huomiota
liikenneturvallisuuden lisäämiseen." Liikenneministeri Kauko Hjerppe
(skdl) lupasi vielä vahvaa tukea muillekin komitean ehdotuksille, erityisesti
joukkoliikenteen suhteen: "Henkilöliikenteessä parannetaan
joukkoliikenteen edellytyksiä ja toteutetaan selvempi työnjako linja-auto,
rautatie- ja lentoliikenteen välillä. Tavaraliikenteessä tehostetaan
rautatiekuljetuksia erityisesti raskaiden kaukokuljetusten osalta. Tutkitaan
mahdollisuuksia valtion tuen antamiseksi kunnille joukkoliikenteen hoitamiseen.
Selvitetään mahdollisuudet parantaa työmatkaliikennettä. Toteutetaan
tieliikennelainsäädännön kokonaisuudistus. Liikennelupajärjestelmän uusiminen
selvitetään." Asiat vaikuttavat tutuilta. Taksiuudistuksesta,
rautatieliikenteen satsauksista ja berneriläisistä yhtiöittämisistä ei
kylläkään puhuttu. Sen sijaan puhuttiin juuri liikenneturvallisuudesta – asia
joka nyt ei ole ollut paljoakaan agendalla. On pikemminkin haikailtu
ajonopeuksien nostosta moottoriteillä.
Komiteassa ei yhtään
naista
Komitea siis asetettiin ja sen johtoon saatiin vahvat
miehet. Miehiä he tosiaan olivat, sillä komiteassa ei ollut yhtään naista.
Liikenneasiat eivät tuohon aikaan kuuluneet naisille. Komitean vahvoja miehiä olivat
liikenneministeri Pekka Tarjanne (1937-2010) ja valtiosihteeri Paul Paavela
(1931-1980). Parlamentaarinen liikennekomitea valittiin siis poliittisten
voimasuhteiden mukaan. Komitean merkitys oli niin tärkeä maamme liikenneolojen
kehitykselle, että lienee velvollisuus nimetä koko asiasta innostunut
poliitikkojen joukkue: Martti Asunmaa, Esko Härkönen, Sakari Knuuttila, Veikko
Pajunen, Pauli Puhakka, Matti Hokkanen, Matti Jaatinen, Olavi Martikainen,
Victor Procopé, Veikko Saarto, Pekka Tarjanne ja Ilkka Taipale. Yleissihteerinä
toimi vasemmistolainen fil. maisteri Asko Salokorpi – myöhemmin tunnettu
Rakennustaiteen museon johtajana ja enemmistöläisenä. Pysyvinä asiantuntijoina
toimivat eri virastojen pääjohtajat. Heidän lisäkseen asiantuntijoina olivat osastopäällikkö
Antero Aarvala, rakennusneuvos Mikko Mansikka ja eläinlääkäri Olli Ojala.
Liikennekuolemien luku
puolitettava
Komitealle asetettiin merkittävä tehtävä: sen piti
puolittaa liikennekuolemien luku. Virkamiesten toimet eivät olleet onnistuneet
tuloksia tuottavasti ja siksi poliitikot määrättiin asialle. Nyt eivät pelkät
kokeilut riittäneet, oli saatava myös jotain aikaiseksi. Poliitikot eivät
yleensä ole olleet kiinnostuneita myrkyn syöttämisestä kansalle. Ja siitä juuri
oli kysymys. Näissä tunnekuohuissa "vapaan miehen" liikenneoikeuksien
kannattajat eivät tuntuneet välittävän mitään siitä, että Suomessa oli
edellisellä kymmenvuotiskaudella 1963-1972 kuollut liikenteessä runsaat 10 000
ihmistä ja loukkaantunut runsaat 150 000 ihmistä. (Ajatelkaa muuten hetki noita
lukuja, kymmenessä vuodessa kuolee tai loukkaantuu 160000 ihmistä). Liikkeellä
oli voimakkaita lobbaajia. He olivat kuolemaa pelkäämättömiä. Turvavöitä
pidettiin sietämättömänä ajokulttuurin esteenä - niiden sanottiin
automaattisesti johtavan kaahailuun, ajatus maanteiden kattonopeudesta kuumensi
autokansan tunteet äärimmilleen, liikenneturvallisuudesta vastaava TALJA
myötäili autojärjestöjen säestämänä autokansan tunteita, moottoripyöräilijöiden
kypäräpakko tuntui vapaudenriistolta, turvavyöt takapenkille - sulaa
mielettömyyttä, promillerajat loukkasivat yksilöllistä sopeutumista alkoholin
vaikutuksiin, talvinopeusrajoituksia ei suostuttu edes ajattelemaan ja kaikkein
mielettömin keksintö: valoja poltettaisiin päivällä!
Parlamentaarisen
liikennekomitean liikenneturvallisuusjaosto valmisteli esityksen
nopeusrajoituksista ja liikenneturvallisuutta lisäävistä toimenpiteistä. Se
luovutettiin liikenneministerille maaliskuussa 1973. Komiteatyö toimenpiteineen
aiheutti jyrkän pudotuksen liikenneonnettomuuksien määrässä. Tilanne ei
kuitenkaan jäänyt pysyväksi sillä vuoden 1990 lamaan tultaessa oltiin jälleen
korkealla tasolla. Suunta on viime vuosina olut oikea
Kekkonen jyrähtää
Tasavallan presidentti Urho Kekkosen liikennepolitiikkaa
koskeva uudenvuoden puhe 1.1.1973 oli sytyke ja alkuvoima. Urho Kekkosen sanoi
mm. näin: ”Meidän olisi kaikin tavoin päästävä keskitettyyn ja
kokonaisvaltaiseen liikennepolitiikkaan, jossa voidaan ottaa huomioon muutkin
seikat kuin asianomaisen liikennemuodon kapea liiketaloudellinen hyöty.
Investointeja liikenneturvallisuuteen on välttämättä lisättävä. Useat tällaiset
sijoitukset ovat kannattavia pelkästään kansantaloudellisissa arvoissa
mitattuina - inhimillisistä puhumattakaan. Yhdyn mielelläni siihen, mitä muuan
liikenneonnettomuuksien ongelmiin perehtynyt tutkija äskettäin on kirjoittanut:
Jotta tieliikenneonnettomuuksia pystyttäisiin todella tuntuvasti vähentämään,
tulisi koko yhteiskunnan asennoitumisen kysymykseen muuttua: on myös
suostuttava jotakin uhraamaan ja jostakin tinkimään asian hyväksi. Jos ei olla
valmiita mihinkään nykyistä tuntuvasti enempään, on turha odottaa muutosta parempaan.”
Pepe Tuomola, nuorena miehenä komitean liikenneturvallisuusjaoston sihteeri
(demari) sanoo haastattelussani: ”Urkin puhe tuli kuin taivaan lahjana. Antero
Jyränki sen varmaan kirjoitti. Homma lähti ehkä Risto Näätäsen kirjasta. Kun
Urkki oli pitänyt puheen, ryhtyi tapahtumaan.
Poliitikot uskoivat, kun Urkki ärähti”. Presidenttimme puheen
innoittamana liikenneministeri Pekka Tarjanne teki takinkäännön. Ennen Kekkosen
puhetta hän sanoi kattonopeuksien tulevan Suomeen vain hänen ruumiinsa yli.
Kekkosen puheen jälkeen takki oli kääntynyt. Hienoa, olen aina kunnioittanut
ihmisiä jotka kykenevät takinkääntöön - silloin kun viisastuvat. Tulevissa
hallitusneuvotteluissa joidenkin on kohenneltava takkiansa, mitään
varsinaisista takinkäännöksistä ei tunnu olevan kysymys. Ajat vaikuttavat
helpommilta.
Joukkoliikennekokeilu
kuumensi tunteita
Suurimmat kukkotappelut eivät tainneet sittenkään olla
komiteassa ja sen sihteeristössä. Kukkotappelut riehahtivat tuleen
joukkoliikennekokeilussa. Taistelu ei ollut uusi. Linja-autoliiton
puheenjohtaja Kauko Sällälä sanoi haastattelussa Helsingin Sanomille 28.9.1969 näin
kuivasti: ”Meidän on pakko nostaa kädet pystyyn, kun liikennekysymyksiin
aletaan sotkea politiikkaa. Järjen ääni ei enää silloin kuulu.” Nyt Parlamentaarisen
komitean aikaan riidan osapuolina olivat paikallisliikenteenharjoittajat ja
heidän salojaan selvittävät tutkijat. Oli päätetty matkustajalaskennasta Espoon
busseissa. Entinen hyvä kilpa-autoileva naapurini Tarmo Laine oli tuolloin
astumassa suurliikennöitsijöiden aateliin. Liikennetekniikka Oy oli valittu
matkustajalaskennan suorittajaksi. Liikennöitsijät olivat päättäneet estää
tutkimuksen - liikesalaisuuteen vedoten. Astumme Tarmon virkahuoneeseen, minä
ja Matti Lahdenranta. Tarmo: "Murole, miksi sinulla on punainen kravatti,
taidat olla tuota sosialistiklikkiä!" No Matilla demarina oli tietysti
punainen kravatti, mutta että minullakin!
Suomalaiset
kaupunkiseudut ovat tilastollisesti joukkoliikenteen eliittiä. Helsingin
kaupunki on saanut useita kertoja kansainvälisen tunnustuksen
joukkoliikenteensä palvelutasosta kansainvälisen asiakastyytyväisyyttä
mittaavan tutkimuksen perusteella. Asiakkaat ovat siis tyytyväisempiä kuin
jossain muualla. Takaako tämä laadun? Ei takaa. Se takaa vain suhteellisen
laadun. On oltava rohkeita. On tiedettävä, että vain hyvän joukkoliikenteen
kaupungit menestyvät. Hyvä joukkoliikenne ei ole vain liikenne. Se on symboli
sosiaalisesta tasa-arvosta, Vanhusten liikkuminen esteettömästi, lasten
koulumatkat ja kännykkänomadien kokoontumismatkat, maasturi-isien
teknologiayllätykset, vauvankärryt ja polkupyörät busseissa, halpenevat
bussiliput ja lisääntyvät joukkoliikenne-etuudet; nämä kaikki ovat asioita
joiden eteen kannattaa taistella ja on taisteltava. Parlamentaarinen
liikennekomitea aloitti tämän työn vuonna 1972. Simo Ristan hieno kuva
Rautatientorilta kertoo tuon ajan tilanteesta.
Nyt on jälleen
parlamentaarisen komiteatyön aika
70-luvun komiteatyö oli mallikelpoista. Uskon hyvinkin,
että parlamentaarinen toiminta liikenne- ja ilmastoasioissa on hyvä tapa ratkoa
asioita. Helppoja juttuja ovat korjausvelan vaatimat lisärahat. Raideliikenteen
mahtavat investointiodotukset tunninjunataisteluineen ratkeaa poliittisesti.
Asiassa saattaa syntyä myös lehmänkauppoja ja siltarumpuja, mutta ne
kuuluvatkin politiikkaan. Arvovalintojen suuri määrä tekee poliitikkojen osallistumisen
tarpeelliseksi. Poliitikko kun joutuu aina asioita esitellessään toisella aivolohkolla
miettimään tarvittavaa rahaa. Virkamiehet näyttävät sivuuttavan raha-asiat tai
uskovan joihinkin uusiin rahoituksen muotoihin. Yleensä rahoittajaksi esitetään
eläkerahastoja. Niissä olisi kyllä rahaa. Taitaa olla 200 mrd. euroa. Tuottoa
kai pitäisi olla vähintään 8 mrd. vuodessa. Infran vaatimat investoinnit tulisi
hoidettua käden käänteessä parin vuoden tuotolla. Sitten maksettaisiin takaisin
5 % korolla. Tuolla korolla summa kaksinkertaistuu 30 vuodessa. Ei tuo 12 vuoden
suunnitelmakausi sekään ole hallitusohjelmaa laatijoiden kanssa ongelmaton. On
sidottava kolmen seuraavan hallituksen päätökset. Mutta että miten sosiaaliturva
ja terveydenhoidon investoinnit? Vai kasvaako potti jo yli äyräiden. Ja ottiko kukaan huomioon, että vanhoista
perinteisistä budjettirahoista koottu koroton raha muuttuisi hinnaltaan
korkeaksi. Jos valtiolle annettaisiin lähes korotonta lainaa, meidän eläkkeemme
olisivat uhattuina vielä entistä enemmän. Sitä ei kuitenkaan ole odotettavissa.
No, onhan nykymaailmassa kummallisuuksia. Ajatellaan nyt, vaikka Peter
Vesterbackaa, joka käy omalla yksityisillä mandaateillaan neuvotteluja Kiinan
valtion kanssa läheisissä suhteissa olevan rahoitusryppään kanssa rakentaakseen
Suomen kannalta strategisen tunnelin kahden valtion välille. O tempora, o
mores! Tallinnan tunneli onkin ensimmäisiä asioita jonka parlamentaarisen
liikennekomitean tulisi ottaa hallintaansa. Palaan tähän hallitusohjelmajuttuun
seuraavassa blogissani.
PS. Kävin juuri ostamassa Jorelta kotimaista
luomukasvatettua lammasta pääsiäisen iloksi. Kaupanpäälliseksi sain luomukanan
munia ja hunajaa. Nyt sitten tuota lammasiloakin halutaan pilata. Hesari kirjoitti
Uuden Seelannin lampaan Suomeen kuljetettuna olevan hiilijalanjäljeltään Ellin
ja Joren pihalla kasvaneita lampaita jalanjäljeltään raskaampi. En usko tuota!
Syön kotimaista lammasta iloisena. Hyvää pääsiäistä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti