Saimme juuri nähdä Sitran tuottaman ohjelman verotuksen
uudistamisesta ja siinä ohessa ilmastopolitiikan hoitamisesta. Nyt vierivät
isot kivet. Asiantuntujat kuten Sixten Korkman sanovat kysymyksessä olevan
vuosien työn. Sitä työtä ei hallitusohjelmaa valmisteltaessa voida tehdä.
Kysymyksessä ovat vielä veronalennukset niin kansalaisille kuin
yrityksillekin. Juuri tästä ennen
vaaleja puhuttiin. Kokoomus esitti veroleikkauksia, demarit ja vasemmistoliitto
taas esittivät veronkorotuksia. Molemmat kyllä muistivat sanoa veronkorotusten
tulevan vain rikkaille, ei köyhille. Minä en aio pistää lusikkaani Sitran
suuren uudistuksen soppaan. En myöskään kykene siihen. Se on nimittäin soteen verrattava
asia. Sillä asialla saa hyvin seuraavan hallituksen lyömään kintaat tiskiin
kolmen troikan hallituksen tapaan. En suinkaan usko, että Rinteen
juristijohtaminen tuottaisi Sipilän insinöörijohtamista parempia tuloksia
monipolvisen kokonaisuuden ratkaisussa. Kun nyt edellisessä blogissani kerroin
70-luvun liikennepolitiikan mittavista uudistuksista parlamentaarisen yhteistyön
kautta, niin sanon uskovani, että Sitran uudistuksen myrkynsyöttäminen kansalle
on hieman samanlainen juttu. Kun Berner ryhtyi syöttämään kansalle
markkinatalousmyrkkyä, kepu lysähti. Parlamentaarinen liikennekomitea syötti aikanaan
kansalle erittäin pahanmakuista myrkkyä. Se oli kattonopeuksia ja turvavöitä. Parlamentaarinen
liikennekomitea sai kuitenkin työnsä tehdyksi ja paljon muutoksia aikaan. Kaikki
perustui parlamentaariseen yhteistyöhön. Klaus Klaudekopteri Bremerin ja muiden moottoritoimittajien ankara
vastustus ja mediajulkisuus ei pystynyt rikkomaan poliitikkojen yhtenäistä
rintamaa. Asiat olivat kiperiä ja sanan säilä heilui. Komitean sihteerit
valittiin silloin poliittisin perustein - ammatti-ihmisiä kuitenkin. Nyt on
uusien komiteiden ja uusien komiteasihteereiden aika. Sihteereiden työstä
tulokset paljolti riippuvat. Hyvin valmisteltu asia johtaa toteutukseen.
Huonosta valmistelusta saatetaan päätyä kriisiin. Kaivanpa nyt jälleen esiin
nuo aiemmassa blogissani käsitellyt vaalilupausohjelmat. Katselen
ilmastonmuutosta ja liikennepolitiikkaa. Aion tarkastella eroja aikatauluissa
ja numeroissa.
Aiemmassa
blogissani päättelin, että nyt on menossa ilmastovaalit. Ilmastonmuutokseen
liittyvää sanastoa tuli suhteellisesti eniten vihreiltä, mutta muillakin –
perussuomalaisia lukuun ottamatta. Ilmastonmuutoksen osuus sanoista oli suurin
yksittäinen aihe. Toiseksi tärkein asiaryhmä oli sote. Perussuomalaiset eivät kuitenkaan pitäneet sotea
lainkaan esillä. Eniten sotea ovat hehkuttaneet kokoomus, demarit ja keskusta,
mutta vasemmisto ja vihreät hengittävät niskaan. Liikenteestä käyttää
suhteellisesti eniten sanoja vasemmistoliitto. Muut ovat kuitenkin samoilla
halsseilla. Persut ja keskusta ovat vähiten kiinnostuneita liikenteestä. Maahanmuutto
ei tunnu kiinnostavan muita puolueita kuin perussuomalaisia. Vähäiselle jäävät
myös biopolttoaineet.
Verot nousevat keskiöön
Kun nyt Sitran selvityksen jälkeen verot ovat nousemassa tärkeimmäksi
keskusteluaiheeksi laitoin vielä kuvan, jossa esiintyy ”vero”-sanan
esiintymistiheys kyseisissä vaaliohjelmissa. SDP on esittänyt kestävän kehityksen
arvonlisäveroa, jonka avulla ohjataan kulutusta vähähiiliseen ja ekologisesti
kestävään suuntaan, mm. palveluihin. Kepu taas sanoi, että yrittäjien verotusta
ei saa kiristää, vaan sitä voidaan maltillisesti keventää esimerkiksi
yrittäjävähennystä korottamalla. Ansiotulojen verotuksen keventämisvara on
kohdennettava pieni- ja keskituloisiin. Vihreät haluavat valmistella verouudistuksen,
jossa siirretään verotuksen painopistettä työn verotuksesta ympäristön
kuormituksen verotukseen ja torjutaan veronkiertoa. Vihreät haluavat vielä kompensoida
– muiden tavoin - ympäristö- ja kulutusverojen vaikutukset pienituloisille
tulonsiirtojen ja tuloveron alennusten kautta. Työn ja yrittämisen sijaan kokoomus
haluaa verottaa enemmän päästöjä ja haittoja. He käyttäisivät verotusta
ilmastonmuutoksen torjuntaan. Perussuomalaiset haluavat laskea sähköveroa
teollisuuden eduksi ja kotitalouksien verotusta kansalaisten eduksi. Perussuomalaiset
haluavat myös vähentää polttoaineiden, myös lämmityspolttoaineiden, sekä
polttomoottoriautojen verotusta. He ovat erityisen huolissaan verotulojen
valumisesta maahanmuuttajien hyväksi. Vasemmistoliitto kannattaa hyvätuloisten
kovempaa verottamista perustulojärjestelmän luomiseksi. He haluavat myös progressiivisuutta
pääomatulojen verotukseen, varallisuusveroa ja lahja- ja perintöveron
tiukentamista. He haluavat myös vakuutuskuorten, holding-yhtiöiden ja muiden
vastaavien omistusjärjestelyiden veroetuja poistettavaksi.
Mikä asia muodostuu
hallitusneuvotteluiden kiistaksi? Onko se liikennepolitiikka tai onko se
ilmastopolitiikka? Tai onko se sittenkin veropolitiikka? Nyt yhtäkkiä
näyttääkin siltä, että veropolitiikasta tuleekin se varsinainen erottava
tekijä. Pääsevät piinaamaan Anttia, kaiken vanhan muistaen.
Onko avoimuus
politiikanteon ongelma?
Nobelistimme Holmström sanoi Saska Saarikosken haastattelussa
jotain nykyisen politiikanteon ongelmista: ”Liika avoimuus tuottaa huonoa
politiikkaa, huono politiikka lisää poliitikkojen arvostelua, ja poliitikkojen
arvostelu saa ihmiset vaatimaan lisää avoimuutta”. Toisessa haastattelussa hän
puhuu taloustieteiden ongelmista. Monissa asioissa juuri taloustieteilijöiltä
kysytään suunnitellun uudistuksen tulosta. Ensin hän sanoo: ”Taloustiede on
vaikea ala. Taloudessa on paljon asioita, joita en vieläkään ymmärrä.” Sitten hän
puhuu kansalaisista ja yhteiskunnasta: ”Ihmisten voi olla vaikea käsittää, että
se mikä voi olla yksittäiselle ihmiselle hyväksi, voi olla vahingollista
kansantaloudelle. Otetaan esimerkiksi säästäminen. Se voi olla perusteltua
joillekin, mutta jos kaikki säästävät, se on vahingollista kansantaloudelle,
koska tulee taantuma.” Holmström korostaa, että taloustiede ei ole
luonnontiede, mutta talousteoriaa tarvitaan jäsentämään kokeilla saatuja
tuloksia. Ei ole siis lainalaisuuksia, jotka pätisivät samanaikaisesti
erilaisissa olosuhteissa. Hän jatkaa: ”Taloustieteeseen perehtymättömät
saattavat silti kysyä, mitä hyötyä on teoriasta, jos sillä ei voida estää
vaikkapa yhteiskuntia ravistelevia talouskriisejä.” Ja vastaa: ”Kriisit ovat
aina erilaisia. Siksi niitä ei voi ennustaa. Ymmärrämme kuitenkin yhä paremmin,
miten kriiseistä päästään eroon. Se oli arvokasta edellisessä kriisissä.” Eipä
siis taida edes nobelististamme olla apua hallitusohjelman muotoilussa.
Mitä tuo saattaisi tarkoittaa? Tarkoittaisiko se sitä,
että paketti pitäisi saada valmiiksi ennen sen julkista raatelua. Jos se
päästään raatelemaan pienissä osissa prosessin kuluessa, tapahtuu lopulta se
mikä Sipilän sotelle ja maakuntauudistukselle tapahtui, vaikka sitä oli
kannattamassa hitaasti hupeneva eduskunnan enemmistö.
Ilmastoa ja liikennettä
Minä tyydyn nyt tarkastelemaan vain ilmastopolitiikkaa ja
liikennepolitiikkaa, vaikka ne eivät yksin irrallaan olekaan ”toimikelpoisia”
tarkastelukohteita. Kun tarkennetaan
ilmastonmuutoksen ja liikenteen alueita vaaliohjelmissa mainittujen
avainsanojen suhteellisen esiintymisen perusteella, havaitaan päästöistä olleen
puhetta kaikissa vaaliohjelmissa. Päästö-sanan mainitsevat kaikki. Jotkut kerran,
jotkut useammin. Energiaverosta uskalsivat puhua vain vasemmistoliitto ja
demarit. Hiilinegatiivinen ja hiilineutraali olivat kaikkien muiden paitsi
kokoomuksen ja perussuomalaisten käyttämiä käsitteitä. Hiilinieluista puhuivat
eniten vihreät ja keskusta, myös vasemmistoliitto ja demarit. Päästökauppa
mainittiin demareiden, vasemmistoliiton ja vihreiden tekstissä
Voiko näiden
muutamia sanoja koskevan kvasianalyysin perusteella arvioida jotain
hallitusohjelman ongelmakohdista. Ei todellakaan, ei ainakaan esteitä
hallitusyhteistyöhön. Eihän kukaan tässä vastusta mitään. Kysymys on vain
ajoituksesta No, tietysti on kysymys energiaverotuksesta ja päästökaupasta. On
tietysti kysymys yritystukien poistosta. Viime hallituksen kunnianhimoinen
yritys yritystukien setvimiseksi ja poistamiseksi meni mynkään. Saavutetun edun
poistaminen, pienenkin, se ei tahdo onnistua ilman vastakauppoja. Outoa ettei
edes kokenut kehäkettu Mauri Pekkarinen tempussa onnistunut, vaikka
teollisuudelle oli annetta kikyä kepin kanssa ja ilman.
Jos nyt uuteen hallitukseen olisi yhteen sovitettava
demareiden arvoille sopivia puolueita niin eroa syntyy lähinnä
aikataulutavoitteissa. Hiilineutraalisuuden suhteen demarit pyrkivät tuohon
valtakunnallisten hiilidioksidipäästöjen ja metsien hiilinielun väliseen
tasapainotilaan vuonna 2035. Kokoomus puhuu vuosikymmenestä 2040.
Vasemmistoliitolle sopiva aika olisi 2030-luvun alkupuoli. Vihreät ovat
kunnianhimoisia, he haluavat vuotta 2030. On tehtävä kahta asiaa. Päästöjä on
saatava pienenemään ja hiilinielua kasvamaan.
Suomen CO2 –päästöt
ovat tällä hetkellä noin 55 milj. tonnia vuodessa. Metsien hiilinielu syö
hiilidioksidia 25 milj. tonnia. Erotus
on siten 30 milj. tonnia CO2. Tämä erotus täytyisi saada nollaan, silloin
olisimme hiilineutraali. Jotkut ovat ennustaneet päästöjen vähenevän siten että
vuonna 2050 olisimme päästöissä kolmanneksessa nykyisestä eli tasolla 20 milj.
tonnia. Metsien ja peltojen hiilinielua onnistuttaneen kasvattamaan tasolle 30
milj. tonnia. Tämä kehitys tarkoittaisi hiilineutraaliutta vuonna 2039.
Puolueilla on
tavoitteita joiden mukaan hiilineutraalisuus toteutuisi välillä 2030-2045.
Tässä 0n kaksi ryhmää. Vihervasemmisto yhdessä RKP:n kanssa uskoo aikaan 2030-
2035. Kokoomus, kristilliset ja kepu olisivat tyytyväisiä 10-15 vuotta
myöhäisempään ajankohtaan. Ovatko nämä tavoitteet sopeutettavissa? Mikä olisi
hallitusohjelman vuosiluku? Se ei ole yhdentekevä luku. Ydinvoimaa olisi
saatava lisää. Tuulivoima vaatisi rajua lisäystä. Maalaiset ja metsänomistajat
pitäisi saada biotalouden päälle. Etanolin tuotantoa olisi lisättävä. Metsiäkin
olisi hoidettava uudella hiilimyönteisemmällä ja samalla
monimuotoisuusmyönteisemmällä tavalla. Jos joku luuli, että tämä olisi helppo
nakki – hän erehtyy. Jompikumpi iso porvaripuolue tarvitaan hallitukseen. He
ovat kaukana demareiden ja vihreiden vuosiluvusta. Jos hallitukseen
otettaisiinkin perussuomalaiset, heiltä vaadittaisiin takinkääntöä. Ehkä se oikea
hallitusyhteistyövuosi olisi juuri tuo missä käyrät leikkaavat, eli vuosi 2039?
Liikenteen suhteen on kahdensuuntaisia
tavoitteita
Rahaa tarvitaan liikenteen sujuvuuden parantamiseen.
Nopeutta halutaan lisää niin radoilla kuin maanteillä. Toisaalta halutaan
siirtää ihmisiä henkilöauton jakkaralta pyörän selkään ja joukkoliikenteeseen.
Liikenne on myös hyvä veronmaksaja. Olisiko niin että valtion kassaan kilahtaa
joka vuosi 5 miljardia riihikuivaa. Liikenteen on vähennettävä CO2-päästöjä
kolmannekseen nykyisestään. Päästöjä vähennettäessä verotulot pienenevät.
Minullakin eilen, kun ajelin Pakilasta Lauttasaareen ja takaisin kulutus oli
1,9 litraa sadalla. Ei siitä paljoa bensaveroja irtoa. Kaikki ratkaisut ovat nollasummapeliä. Keskustelu
velloo. Kuorma- ja pakettiautoliikenne on voimakkaassa kasvussa. Jakamistalous
ja nettikauppa vievät meitä tavarankuljetusyhteiskuntaan. Tieliikenteen
tavarankuljetuksen CO2-päästöt ovat yli kolmannes kaikista tieliikenteen
päästöistä. Henkilöautojen
päästötalkoissa ratkaisuksi on tarjottu kaupunkien tiivistämistä ja
sähköautoihin siirtymistä. Whim uskoo
autonomistuksen siirtyvän vuokrakalustoon. Minun laskelmani jakamistalouden
suhteen ovat pessimistisiä. Ne uskovat liikennekustannusten nousuun palvelutarjonnan
parantuessa, oli sitten kysymys ubereista tai whimeistä. Lue vaikka: http://penttimurole.blogspot.com/2018/06/nostan-sinulle-hattua-sampo-ja-whim.html
.
Tiivistämällä raavitaan pintaa,
radat eivät ratkaise ongelmaa
Kaupunkien tiivistäminen voi olla hyvä asia, mutta sillä
ei ratkaista liikenteen ekologiaongelmaa. Sitä ei myöskään ratkaista
panostuksella raideliikenteeseen. Lue vaikka minun blogini http://penttimurole.blogspot.com/2019/03/raideliikenne-vanhentunutta-teknologiaa.html
tai http://penttimurole.blogspot.com/2019/01/poliitikot-puhuvat-ilmastonmuutoksesta.html
. Nyt viime aikoina retoriikka on korostanut vähäpäästöisiä autoja
yleensä. Puhetta on ollut myös työsuhdeautoista. On kuviteltu niiden
uusiutumisen tuovan sähköautoja markkinoille. Toppuuttelen hieman.
Työsuhdeautoja on vain 80000. Se on 3 % meidän henkilöautokannastamme. Vain pieni
osa työsuhdeautoista on nykyisten sähköautojen hintaluokassa. Työsuhdeautoilu
sinänsä on hieman arveluttava ilmiö. No, onhan se ikään kuin veronkiertoa
autottomiin työtovereihin verrattuna.
Mitkä ovat
liikenteen lähestymiskysymykset hallituskokoonpanoa muodostettaessa? Jotenkin
se on helppoa. Mutta katsotaan ensin, miten vaaliohjelmat keskustelevat. Perussuomalaisia
lukuun ottamatta noin kolmannes vaaliohjelmien sanoista puhuu tieliikenteestä
ja yksityisautoilusta. Puolesta ja vastaan. Raideliikenteestä suhteellisesti
eniten puhuvat kokoomus ja vasemmisto.
Myös demareilla ja vihreillä raideliikenne puskee esiin. Keskusta ei ole
raiteista innostunut, puhumattakaan että perussuomalaiset siitä puhuisivat.
Joukkoliikenne on vahvasti demareiden ja keskustan agendalla. Sitä eivät unohda
myöskään vihreät ja vasemmisto. Ruuhkamaksut ovat vaikea aihe. Vihreät ja
vasemmisto uskaltavat sen mainita. Muut
vaikenevat. Biopolttoaineet ovat keskustalle tärkeä aihe. Myös vasemmisto,
vihreät ja demarit ovat asiasta innostuneita. Ja lopuksi sähköautot. Vihreille
tärkeä juttu, myös hieman demareille. Muut jättävät mainitsematta. Onko tässä asetelmassa
esteitä hallitusyhteistyölle? No ei mitenkään. Kaikista liikenneasioista
voidaan hyvin sopia.
Sähköautot pelastuksen
enkeleinä?
Keskustelu sähköautoista on käynyt kuumana, kun
puolueiden johtohahmot ovat kokoontuneet. Ministeriön tai oliko se VTT:n
laatima tutkimus, on asetettu kyseenalaiseksi. Petteri Orpo oli sitä mieltä,
ettei ministeriön tavoite ole mahdollinen. Myös Sampo Terho epäili tavoitetta,
mutta hänen mielipiteellään ei enää ole arvoa. Jussi Halla-ahon mielestä
tavoite on täysin epärealistinen. Li Andersson oli huolissaan käytettyjen
sähköautojen saatavuudesta. Sanna Marin halusi työsuhdeautot sähköisiksi. Pekka
Haavisto säesti Sannaa. Erityisesti Sanna halusi työsuhdeautot sähköisiksi. Hän
arveli sähköisten tai vähäpäästöisten autojen määräksi vuonna 2030 750000
kappaletta eli 28 % henkilöautokannasta. Nythän niitä on hybridit mukaan
luettuna 1,5 % henkilöautokannasta. Täyssähköautoja on tuskin vielä
nimeksikään. Niitä on 2000 kappaletta.
Olen ihmetellyt
autokannan muutosta ja päästöjen vähenemistä. Oletan autojen myynnissä
tapahtuvan suuren käänteen viiden vuoden sisään. Vuonna 2030 myytävistä
autoista 80 % olisi vähäpäästöisiä. Niistä noin kaksi kolmannesta
täyssähköautoja. Tämä tarkoittaa, että Suomen autokannassa vuonna 2030 olisi 5
% sähköautoja (230000 sähköautoa) ja 24 % vähäpäästöisiä autoja sähköautot
mukaan luettuna (610000 vähäpäästöistä autoa). Tällainen kehitys tarkoittaisi,
että henkilöautoliikenteen pakoputkipäästöt vähenevät vuoteen 2030 mennessä
nykyisestä 10 milj. tonnista 8 miljoonaan CO2-tonnin ja vuoteen 2050 mennessä 5
milj. CO2-tonniin. Tämähän ei meille riitä. Noiduttu
ympyrä tosiaankin. Näissä minun päästölaskelmissani ei ole mukana autojen
elinkaaripäästöjä, ei suinkaan, mukana ovat vain auton käytössä syntyvät päästöt. Onko niin
että sähköautojen valmistuspäästöt jätetään jenkkien, kiinalaisten sekä muiden autontuottajamaiden taakaksi. Ne eivät meihin liity. Jos nyt
kuitenkin haluaisimme ajatella kokonaisvastuuta ja ottaisimme kontollemme
ostamiemme autojen elinkaaripäästöt tulisi vuoden 2030 CO2-päästöiksi 11 milj.
tonnia ja vuonna 2050 olisimme tasolla 9 milj. tonnia. Tästä ei kukaan puhu.
Liikenteen päästöistä vaaliohjelmat
eivät paljoa puhuneet
Vasemmistoliitto uskoi voivansa tehdä Suomen liikenteen
päästöttömäksi vuonna 2045. Demarit linjasivat vähäpäästöisten autojen
tavoitteeksi vuonna 2030 yhteensä 750000 autoa. Liikenteen päästöjen
vähentämisestä demarit puhuvat yleisellä tasolla. Vihreät haluavat kieltää
muiden kuin nollapäästöisten autojen myynnin vuoden 2030 jälkeen. Kirjoittavat nollapäästöisistä,
eivät puhu mitään elinkaaripäästöistä. Korostavat tukia sähköisten ajoneuvojen
ostajille mukaan luettuna sähköpyörät. Keskusta kirjoittaa ihmisten oikeudesta
ajaa tulevaisuudessakin autolla, hyvän makuisen ruoan syömisen lisäksi.
Perussuomalaiset sanovat Suomen olevan promilletoimija päästöjen suhteen.
Ehdottavat päästöjen vähentämistä siellä missä ne syntyvät.
Tässä vielä hieman laajempi
laskelma. Sähköntuotanto on oletettu puhtaaksi, ajoneuvojen elinkaaripäästöjä ei
ole huomioitu, kuvassa vielä tavarankuljetus sekä teillä että raiteilla. Edellisiin
kuviin verrattuna henkilöautoliikenteen päästöt ovat tässä laskelmassa 10
milj. tonnia (laskentatavasta johtuen). Kaavion
mukaan nykyisestä 17 miljoonasta kokonaistonnista päästään vuonna 2030 11
miljoonaan tonniin ja vuonna 2050 ollaan 5 miljoonassa tonnissa CO2. Nämä eivät ole seuraavan hallituksen
hallitusohjelmamurheita, ne ovat pitkän tähtäyksen juttuja. Vuoteen 2030
hallitus ehtii jo vaihtua pari kertaa. Tällä hallituksella on kuitenkin
alkuunpanijan rooli. Jos asiat halutaan panna liikkeelle, kaikkien täytyy olla
sitoutuneita. Jos joku vähättelee ilmastoasiaa ja panee kapuloita rattaisiin,
hän/se/puolue on sopimaton ns. muutoshallitukseen
Murinaa lentoverosta
Poliitikot ovat selkeästi ilmoittaneet lentoveron
kansainväliseksi kysymykseksi. Meidän puolueistamme lentoveroa haikailevat
vaaliohjelmissaan demarit, vasemmistoliitto ja vihreät. Vasemmistoliitto lupaa
lentoveron avulla ohjata ilmastonmuutoksen kustannuksia erityisesti suurituloisille
paljon lentäville. SDP kannattaa lentoliikenteen päästöohjauksen vahvistamista
laajentamalla päästökauppa koskemaan kaikkia lentoliikenteen päästöjä, He
aikovat selvittää lentoveron tai -maksun käyttöönottoa. Vihreät haluavat
edistää raideyhteyksien luomista Eurooppaan ja vähentää lentämistä ottamalla
käyttöön lentovero. Olikohan tuossa piilotuki Tallinnan tunnelille?
Hätä käsissä!
Lopuksi palaan Eero Paloheimon hätähuutoon. Hän kaipasi
poliitikkoja, jotka tarttuisivat isoihin asioihin. Isoilla asioilla hän
tarkoitti globaalia katastrofiin johtavaa tilannetta. Suomesta tulee EU:n puheenjohtajamaa.
Suomella on tilaisuus toimia. Mikä olisi oikea toimintasektori? Suomi on metsien
maa. Suomessa on sekä tietoa että kokemusta metsien hoidosta. Nyt olisi aika
lanseerata tätä tietoa maailmalle. Suomi voisi esittää käänteentekevän
strategian maailman metsien suhteen. Strategian jonka Eurooppa ottaisi
omakseen. Outoa että metsät voisivat meidät pelastaa. Näin kuitenkin on. Siis
hyvä hallituksemme – tuleva sellainen: On
isojen tekojen aika - pienten kansallisten tekojen rinnalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti