perjantai 31. toukokuuta 2013

Memento Illusia

Meillä sota-ajan lapsilla on muistoissamme sodan ankaruus. Yöt pommisuojassa, lentokoneiden jyrinä, ilmatorjuntatulen räiske ja pommien hirvittävät, ujeltavat äänet. Ne eivät poistu mielestä. Ajattelen sotaa käyvien maiden lapsia, Bagdadin lapsia, Groznyn lapsia, Kabulin lapsia, Damaskoksen lapsia, Homsin lapsia ja lapsia kaikissa paikoissa, joissa vallan ja rahan himo johtavat sisarten ja veljien tappamiseen – viattomien lasten tappamiseen.

Miksi tämä alkupuheenvuoro?
Siksi, että vuonna 1944 Yrjö Kokko julkaisi jotain, joka leijui meidän sota-ajan lasten satuna, uskona hyvään ja sadun mahdollisuuteen – juuri silloin kun pelkäsimme toisenlaista - pahan tulevaisuutta. Pessi ja Illusia on tuon kirjan nimi (WSOY 1944). Vaikka kirjan kerrottiin olleen suunnattu aikuisille, ajattelin itse sen olevan lapsille. Yrjö Kokon ihanat luontokuvat kiehtoivat, mutta eniten kiehtoi tarina keijukaisesta, joka sateenkaarta pitkin maan pinnalle saavuttuaan rakastui peikkopoika - Pessiin. Illusian oikea nimi oli Illusioni, mutta koska hän oli niin pieni, nimi lyhennettiin Illusiaksi. Pessi-peikon oikea nimi oli taas Pessimisti. Sodan raivotessa Illusia ja Pessi selvisivät metsän väen avulla. Karmivaa oli kun ristilukki puri poikki Illusian siivet, eikä hän enää voinut lentää. Tarina päättyi onnellisesti - vaiko onnettomasti – Pessi ja Illusia saivat lapsen, se oli karvaton ja siivetön – se oli ihminen. Tuo uusi ihminen saattoi olla Yrjö Kokon unelma historian suurimman ihmistuhon jälkeen uudelleen syntyvästä ihmisestä.
Lue tästä linkistä Yrjö Kokon tykkitulen keskellä tapahtunutta kirjoittamisen tarinaa: http://www.yle.fi/teema/sininenlaulu/artikkeli.php?id=186
Taidenäyttely Brinkkalan ullakolla
Kemiönsaaressa, Tjudan pedagogiossa, työskentelevä taiteilijaryhmä oli järjestänyt vuonna 2012 Turussa taidenäyttelyn Pessin ja Illusian teemasta. Näyttely oli mielenkiintoinen ja herkkä. Mutta nyt en puhu siitä näyttelystä, se oli ja meni.
Nyt puhun jostain, joka tapahtui tänään, Turussa, Brinkkalan ullakkogalleriassa, ihanan Suurtorin äärellä. Puhun eskarilaisista, joista tuli taiteilijoita - oikeiden taiteilijoiden kanssa yhteistyössä. He siis järjestivät taidenäyttelyn nimeltä Memento Illusia. He eivät ajan kohu-taiteilijoiden tapaan kopioineet toisten töitä, vaan tekivät kaiken itse – omasta mielikuvituksestaan. Minä muuten seuraavassa kopioin valikoiden taitelijoiden tekemää selostusta lasten taiteen tekemisestä.

Lapset tutkivat Pessin ja Illusian maailmaa -metsää
Lähtökohtana lasten metsäretkelle olivat Pessin ja Illusian tarinan siivittämät mielikuvat, fantasiat, ilmiöt ja tapahtumat, sekä lasten aikaisemmat tiedot, taidot ja kokemukset luonnosta.
Kuten Illusia, lapsiryhmät tutustuivat metsän salaisuuksiin kurkistamalla suurennuslasilla havujen ja heinien siimekseen. He löysivät sieltä ötököitä, pieniä satumaisia keijuja ja komeita kotkia. Eräs poikaryhmä löysi metsän siimeksestä Pessin lisäksi myös metsätraktorit, suuret tukkipinot ja metsätyökoneet. Toisten lasten kuvissa eläimet saivat suurta huomiota. Jokaisen lapsen kokemus oli erilainen ja luontonäkemys yksilöllinen.

Jonna, jo 16-vuotias, maalasi tämän ihanan öljyvärityön Illusiasta
Lapsille luontosuhde muodostuu kokemuksista ja elämyksistä, tiedosta ja toiminnasta. Taide on lapsille luontainen ja oivallinen tapa lähestyä erilaisia ilmiöitä ja hahmottaa ympäröivää todellisuutta. Tutustumalla kuvanteon tekniikkaan, työskentelemällä taiteilijoiden ateljeessa ja yhdistelemällä erilaisia materiaaleja lapsen oma taidekuva vahvistuu. Samalla muistiin piirtyy uudenlainen jälki siitä mitä on nähnyt ja kokenut. 
Sara maalaa lasten teosta painovärillä, lasten ohjeiden mukaan väritettynä.

Lapset kuvittavat – taiteilijat jalostavat
Näyttelyn teokset ovat hyvin monipuolisia, ne koostuvat piirustuksista, metalligrafiikasta, keramiikasta, maalauksista sekä teatterinukeista. Tällaista toteuttamismaailman monipuolisuutta ei olisi voitu toteuttaa ilman ohjausta ja vuorovaikutusta. Lasten kanssa työskentelivät ryhmittymän taiteilijat: Inge-May Koskelin, Sari Kippilä, Lotta Leka, Aino Toivettula, Petra Kallio, Sara Ilveskorpi, Juha Kortevuori, Liisa Ilveskorpi ja Leila Larrio. Pienet taiteilijat taas olivat 4-17 -vuotiaita kemiöläisnuoria, nuorimmat olivat Pjonkiksen päiväkodista.

Petra ja Liisa prässillä, Petra ihailee painettua lasten teosta.

Minulla oli tuossa lasten työnteossa tai vuorovaikutustyönteossa yksi erityisen kiinnostuksen kohde. Se oli - ja on - alumiinilevyille tehtyjen lasten teosten muuttaminen paperiplansseiksi. Muistuttaahan se jotenkin yhdyskuntasuunnittelun prosessia. Ihmiset ajattelevat fantasioita, tekevät vuorovaikutusta ja antavat kommentteja. Jonkun on siitä päästävä eteenpäin On saatava aikaa suunnitelma tai kaava tai kuva. Pelkkä fantasia, esineellistettynäkään ei sovellu asiakirjaksi.

Alkuperäisteos näyttelyssä.
Nyt lapset toteuttivat ”veistoksen”, fantasian, se koostui männynkävyistä, kanervista, lehdistä, kukista, ruohoista, täydennettynä alumiinilevylle kuivaneulalla raaputetuilla kuvilla ja teksteillä. Pojilla piirretyt oliot olivat usein ötököitä ja monstereita. Tytöt taas keskittyivät Illusia-prinsessoihin. Lapset saivat myös määritellä painettavissa vedoksissa käytettävät värit. Tytöillä värit olivat pinkkiä, kultaa ja vaaleata sinistä. Pojat taas suosivat tummanpuhuvia värejä. Nämä pyöreälle levylle tehdyt kolmiulotteiset ”veistokset” olisivat sinänsä olleet monen äidin ja isän toivetaideteoksia kodin seinällä. Ne myös olivat niin hienoja, että monen plankkumaalarin työt olisivat jääneet pahasti varjoon.
Nyt astuivat kuvaan ”oikeat” taiteilijat. He maalasivat lasten teokset määrätyillä painoväreillä. Ja sitten levyt pantiin suureen käsikäyttöiseen prässiin. Vedokset olivat ihania. Niitä nyt ihastelin Brinkkalan ullakolla. Suosittelen!
Pieni taiteilija tarkastelee teostaan.

Pieni Illusia tanssii.

Pientä piristystä

Vanhana skootterimiehenä, niin silloinhan kaverit kutsuivat minua Huru-Penaksi, olihan juuri järjestetyssä äänestyksessä valittu mopedille suomalainen sanaversio MOPO ja skootterille vastaavasti HURU, niinpä Huru-Pena haluaa teille pientä virkistystä, siis klikkaa tuosta:

https://www.youtube.com/watch?v=hTC392qgaRQ



sunnuntai 26. toukokuuta 2013

Mari Päätalon fillariteline ja maailman bike-sharing

Mari Päätalo, tuo ihana nainen kutsui minut pitämään avauspuheenvuoron uuden uutukaisen pyörätelineen vihkiäisiin Korjaamolle, vanhan kauniin ratikkakorjaamon sisäpihalle. Sadetta tihutti taivaalta, mutta sähköpyörän selässä saavuin mukavasti perille. Mari on Valpastin Oy:n toimitusjohtaja. Hänen firmassaan toimii myös vanha arvostettu ystävämme Arimo Hermalahti. Nyt esiteltiin Harri Koskisen muotoilema modulirakenteinen runkolukitukseen soveltuva teline. Ihailen suunnittelijoiden työtä. Telineessä on innovaatiota. Hauskat pyöreät levyt satuloiden kohdalla antavat kaivattua sadesuojaa. Minunkin satulani oli aivan kuiva kahden tunnin sateentihkutuksen jälkeen. No, samppankaljalasi siinä vain töin tuskin pysyi, mutta pysyi kuitenkin. Homma siis toimii.
Hyvään suunnittelun sisältyy aina ripaus innovaatiota, sitä on tässä pyörätelineessä.

Yhteen parkkiruutuun mahtuu 12 pyörää, satulat pysyvät kuivina (testattu), se on niinkuin joku eläin -vesikirppu - hauskaa!

Mari Päätalo ja Harri Koskinen innoituksen vallassa.
Pyöräily on saamassa uutta momentumia. Kaupungit suunnittelevat ja kehittävät pyöräverkkoja ja pyöräparkkeerausta. Silmäilen nyt hieman tuota aktiviteettia.
Helsingissä strategian tavoitteina mainitaan:
·         Uusien alueiden suunnittelussa luodaan hyvät edellytykset kävelylle ja pyöräilylle
·         Asetetaan pyöräilyprojekti ja sille toteutusohjelma pyöräilyn kaksinkertaistamisohjelman toteuttamiseksi
·         Lisätään pyöräkaistoja
·         Kävelyalueita lisätään ja pyörätieverkkoa tihennetään
·         Toteutetaan uusi kaupunkipyöräjärjestelmä
·         Pyöräilyn markkinointia lisätään.

Klikkaa tuosta niin löydät raportin tai tarkemmin sanottuna ”Pyöräilyn edistämisohjelman luonnoksen”: http://www.hel.fi/static/public/hela/Kaupunkisuunnittelulautakunta/Suomi/Esitys/2013/Ksv_2013-02-19_Kslk_4_El/03B54D0A-ECD8-43C9-B000-2D553D94D436/Liite.pdf

Valtakunnallisen strategian mukaan kävelyn ja pyöräilyn kulkutapaosuuden tulisi kasvaa 20 prosenttia eli nousta 32 prosentista noin 35–38 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä. Helsingissä kävelyn ja pyöräilyn yhteenlaskettu kulkutapaosuus on nykyään 37 %. Helsingin seudulle hyväksyttiin ensimmäinen seudun 14 kuntaa kattava HLJ-suunnitelma (Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelma) keväällä 2011 ja kunnat ja HSL tekivät aiesopimuksen suunnitelman toteuttamisesta kesällä 2012. HLJ 2011 -suunnitelman kahdestatoista kärkitavoitteesta seitsemän on vahvasti ja neljä hieman väljemmin yhteydessä kävelyn ja pyöräilyn edistämiseen.

Helsingissä pyöräilystä vastaavia päätoimisia suunnittelijoita on noin 3 henkeä. Investoinneista noin 5 % näyttäsi menevän kevytliikenneväyliin ja ali/ylikulkuihin. Resurssit ovat siis lähes minimaaliset niin henkilöiden kuin rahankin suhteen. No, onhan se vaikeata erottaa kevytliikenneväylien osuutta niin investoinneissa kuin suunnittelussakin, mutta…



Keräsin nuo Helsingin kehittämisohjelman tavoitteet ja toimenpiteet yhteen viuhkaan.

Maailmalla on menossa bike-sharing eli kaupunkipyöräbuumi

Nykyään 500 kaupungilla 50 maassa on käytössä bike-sharing järjestelmä. Kaiken kaikkiaan järjestelmissä on yli puoli miljoonaa polkupyörää. Parhaan kuvan maailman järjestelmistä antaa hieno Google-kartta nimeltä The Bike-sharing World Map. Siinä on näkyvissä kaikki maailman kaupunkipyörä-järjestelmät vuokraustilanteella päivitettynä. Suomi ja Qatar loistavat siellä lakkautettujen listalla. Mutta pianhan kaikki taas järjestyy. Kuitenkin vähän harmittaa!
Klikkaa tuosta, niin näet suuren liikennemullistuksen vahvoja alkusäveliä:


Kaikki alkoi Amsterdamin 50 vapaasti käytettävästä kaupunkipyörästä vuonna 1965. Nyt Amsterdam on todellinen kaupunkipyöräkaupunki, katso kiva video ”My Bike”: http://www.youtube.com/watch?v=EOkqTDdtlc4 .

Amsterdamissa on käytössä OV-Fiets Valtion rautateiden bike-sharing systeemi. Hollannissa on 240 asemaa, joilta pyöriä voi vuokrata.



OV-Fiets kaupunkipyörä

Kööpenhamina sitten otti käyttöön City Bike ohjelman, joka toimi 17 vuotta noin 1000 pyörän suuruisena. Nyt on uuden järjestelmän aika, jonka arvellaan nostavan pyöräilyn osuuden 38 prosentista mahtavaan 50 prosenttiin.

Vaikka Hollanti ja Tanska ovatkin pyöräilyn suurmaita, varsinainen kaupunkipyöräsysteemi sai kuitenkin alkunsa Ranskassa. Clear Channel aloitti 200 pyörän järjestelmällä Rennesissä vuonna 1998, se oli alkusoittoa. Ensimmäinen automaattisilla telakointiasemilla varustettu Vélo’v - systeemi otettiin vuonna 2005 käyttöön Lyonissa 1500 pyörän ja 200 aseman voimin. Sitten aktivoitui Pariisi.  JCDecaux kehitti vuonna 2007 Pariisin kaupungin kanssa Vélib’-systeemin, jossa on nykyään 20000 pyörää ja 1800 asemaa. Pariisissa polkupyöräilijöiden osuus on kuitenkin vain 3 % kaikista matkoista. Pariisin pyörätieverkko on kuitenkin laajenemassa ja vuoteen 2014 mennessä pyöräteitä tulee olemaan 700 km. Katso videolta miten otat käyttöön pyörän Pariisissa: http://www.youtube.com/watch?v=eETNUepAILw  tai näin http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=7Z5Cn3-fP2k&feature=endscreen 



Vélib’ kaupunkipyörä

Vuonna 2012 Espanjalla oli 132 ohjelmaa, Italialla 104 ja Ranskalla 37 ohjelmaa, myös Varsova on ensimmäisenä Itä-Euroopan maana ottanut käyttöön 2500 fillarin järjestelmän. Niin muistitko katsoa kaupunkipyöräjärjestelmien maailmankarttaa, Euroopan latinomaat ovat tiheästi täplitettyjä.

Saksassa on laajasti käytössä Deutsche Bahnin operoima Call a Bike järjestelmä. Se toimii suurissa kaupungeissa ja erityisesti ICE-asemien yhteydessä. Järjestelmässä on lähes 10000 pyörää. Järjestelmässä ei ole kiinteitä telakoita vaan se toimii GPS-pohjaisella paikannusjärjestelmällä. Pyörässä on automaattinen lukitusjärjestelmä, joka toimii koodeilla. Maksu tapahtuu puhelimella tai sirukortilla. Asiakkaan tulee kuitenkin olla rekisteröitynyt. Yksi minuutti maksaa 8 senttiä. Rautaielipun omistajat saavat minuutin 6 sentillä. Call a Bike –systeemi poikkeaa hieman muista järjestelmistä sillä koodit laitetaan itse pyörään, katso video: http://www.youtube.com/watch?v=YCX0nuNFkvM tai katsele Berliinin nähtävyyksiä Call a Bike –pyörällä http://www.youtube.com/watch?v=vRGvsupz3I0 .



DB kaupunkipyörä

Milano ei ole pyöräilyn luvattu paikka, jos et ota huomioon moottoripyöriä ja skoottereita. Mutta ajat muuttuvat… Milanossa on nyt 3200 pyörää ja 180 asemaa, vuoteen 2000 mennessä pyöriä tulee 5000 ja asemia 300. Milano kaupunkipyörä-systeemi on ATM:n eli Milanon joukkoliikenneyhtiön hoidossa. BIKEMI-palvelu toimii ympäri vuoden seitsemästä aamulla kahteen yöllä. Järjestelmään kirjautuminen on suhteellisen samantapainen useimmissa kaupungeissa, mutta väännetään nyt rautalangasta Milanon case: Järjestelmään voi kirjautua päivä-, viikko- tai vuosikirjautumisella. Sinun täytyy olla yli 16-vuotias kirjautuaksesi. Kirjautumisen voi suorittaa internetissä, ATM-pisteissä ja sähköpostilla. Kirjautuessa annat luottokorttisi tiedot. Sitten saat käyttäjäkoodin ja salasanan. Kirjautuminen on henkilökohtainen. Pyörää saa käyttää vain kirjautuja. Sinun on aktivoitava kortti netissä, ATM-pisteissä tai maksuttomassa ATM-puhelimessa. Kun menet pyöräasemalle vuositilaaja näyttää korttinsa lukijalle ja lyhytaikaisempi tilaaja antaa koneelle käyttäjäkoodin ja salasanan. Laite näyttää minkä pyörän saat ottaa. Pyörän maksimi yhtäjaksoinen käyttöaika on 2 tuntia. Ensimmäinen 30 min on ilmainen. Ilmaisen puolen tunnin jälkeen tililtäsi rapsahtaa € 0,50 per puolituntinen. Kahden tunnin jälkeen sinua veloitetaan € 2 per tunti. Palvelu peruutetaan jos ylität ajan kolme kertaa. Maksat € 150 sakon jos pyörää ei palauteta 24 tunnin aikana. Klikkaa tuosta niin näet BIKEMIN toimintaa. http://www.youtube.com/watch?v=5IOR0K4VK3g

BIKEMIN kaupunkipyörä
Tukholmasssa on Clear Channellin hoitama City Bike järjestelmä, klikkaa tuosta niin näet missä on pyöriä vapaana: http://www.citybikes.se/p/site/here-are-our-cycle-stands . Tukholmassa pyöriä vuokrataan sesonkikortilla (25 euroa) tai kolmen päivän kortilla. Pyörää saa käyttää korkeintaan 3 tuntia kerrallaan. Jos myöhästyt 3 kertaa kortti suljetaan.

Göteborgin Styr & Ställ systeemissä on 600 pyörää ja 60 asemaa. Pyörää saa ottaa vain 30 minuutiksi, mutta päivässä ottokertoja voi olla 24. Ottoja voi tehdä kausilipulla (25 euroa) tai kolmen päivän lipulla (10 euroa).



Oslossa on City Bike systeemi, jossa älykortti maksaa 10 euroa. Pyörää saa käyttää kerrallaan 3 tuntia. Pyörät on palautettava samaan paikkaan, mistä ne otetaan. Pyöräasemia on runsaat 100 kappaletta. Oslon Bysykel on ppp-yhteistyö Clear Channellin kanssa.

Baltian maissa vain Riga ja Jurmala ovat edenneet bike-sharing kauteen, katso video: http://www.balticbike.com/index.php?id=video1&L=lv

Pohjois-Amerikan ensimmäinen ohjelma lanseerattiin Montrealissa vuonna 2009. Nyt käytössä on yli 5000 pyörää yli 400 asemalla. Torontossa on 1000 pyörän järjestelmä ja lähes kaikki Kanadan kaupungit kehittävät bike-sharing systeemiä. New York avaa tänä vuonna 5500 pyörän Citi Bike systeemin, suunnitelmissa on lisätä pyörämäärä 10000:een. Pyöräasemia tulee lähes 300. New Yorkissa tuli kuitenkin kova keskustelu pyöräilijän painosta: pyöräilijän maksimipainoksi oli asetettu 260 paunaa – 118 kg, tämä ärsytti ihmisiä, eikö lihavilla olekaan tarvetta harrastaa liikuntaa? Katso tästä videokeskustelu uudesta bike-sharing systeemistä: http://www.youtube.com/watch?v=2P5JDRZwOWQ 

Etelä-Amerikassa Meksikko on edelläkävijä. Mexico Cityn Ecobici ohjelma lanseerattiin 1000 pyörän suuruisena. Laajentumista tapahtuu, sillä heti alussa järjestelmään liittyi 30000 jäsentä ja pyörän potentiaalisista käyttäjistä muodostettiin jonotuslistoja.

Lue Janet Larsenin teksti linkistä, klikkaa:

Kiinassa maailman suurimmat bike-sharing systeemit
Kiiina on kaupunkipyörien luvattu maa. Earth Policy Institute ( www.earth-policy.org ) arvioi Kiinan julkisen fillarimäärän nousevan pian yhteen miljoonaan pyörään. Maailman laajin bike-sharing systeemi on Wuhanissa Kiinassa. 9 miljoonan asukkaan kaupungissa on 90 000 jaettua pyörää. Hangzhoussa lanseerattiin ensimmäinen tietokoneistettu systeemi vuonna 2008. Pyörät liittyvät joukkoliikenteeseen. Pyörää voi käyttää ilmaiseksi joukkoliikennematkan yhteydessä. Vuonna 2020 pyöriä arvioidaan olevan 175 000 kappaletta.



Kiinassa aiemmin suosittu pyöräily putosi viime vuosina autoistumisbuumin myötä, Hangzhoussa vuoden 2000 pyöräilyosuus 43 % putosi 34 %:iin, mutta bike-sharing käyttöönoton jälkeen se hyppäsi 37 %:iin. Pekingissä vuoden 1980 pyöräilyosuus oli yli puolet kaikista matkoista, pudoten vuonna 2007 23 %:iin. Pekingin bike-sharing systeemi tähtää tässä vaiheessa 50 000 pyörään.

Esimerkkinä kiinalaisen Zhuhain kaupungin (Guangdong) järjestelmän esittelyvideo, kaupungissa on 5000 pyörää 200 asemalla, klikkaa tuosta:  http://video.sina.com.cn/v/b/87462778-1843152063.html    

Pyöräilyn superväylät
Nyt on tullut uusia käsitteitä. Tanskalaiset ryhtyivät puhumaan ”pyöräsuperpoluista”, ”Cykelsuperstier” tai lontoolaiset toteuttivat ”pyöräilyn supervaltateitä”, “Cycle Superhighways”. Helsingin pyöräilyn kehittämisohjelmassa puhutaan laatukäytävistä tai ”baanoista”. Kööpenhaminan Cykelsuperstienit on tarkoitus rakentaa osittain kuusikaistaisina. Ensimmäiset kolme tietä Albertslundidta, Bellerupista ja Furesöstä ovat viimeisllään tekeillä tai jo valmistuneet ja lähiohjelmassa on useita keskustaa kohti suuntautuvia pyöräilyn pääväyliä. Väylille ei ole tehty erityisiä teknisiä standardeja, ne muistuttavat pyöräteitä, mutta niiden pinnoitteen laatuun, viitoitukseen, kunnossapitoon, liikennevaloetuuksiin ja erityisesti lumenpoistoon asetetaan erityisiä muita väyliä korkeampia vaatimuksia.



Kartta Kööpenhaminan toteutetusta ja suunnitellusta Cykelsuperstier-ohjelmasta.


Kartta Lontoon Barclays Cycle Superhighways -ohjelmasta.

Lontoossa Barclays Cycle Superhighways ovat selkeästi merkittyjä, sinisellä asfaltilla päällystettyjä väyliä. Niihin liittyy samoja periaatteita kuin tanskalaisten väylillä. Ohessa löydät linkit Kööpenhaminan seudun Cykelsuperstier-ohjelmaan sekä Lontoon seudun Barclays Cycle Superhighways –raporttiin.
  




Tässä ajetaan Barclays Cycle Superhighwaytä pitkin.

torstai 23. toukokuuta 2013

Tulevaisuus tekeillä, SKTY Jyväskylä 2013

Istun junassa. Olen matkalla Jyväskylästä Helsinkiin. Ilma on ihanan lämmin. Junat ovat hieman myöhässä. Kaksi päivää on tullut käytettyä nestemäisiä vahvisteita kohtuudella, mutta runsaasti. Niin kuin pietarsaarelaiset sanovat: ”Mycket är för mycket, men lagom är för lite”. Tilaisuus oli vanhaan tapaan ihana ammattilaisten kokoontuminen. Suomen kuntatekniikan yhdistyksen väki koostuu pääosin kuntien virkamiehistä. Jäsenkunnassa on myös konsultteja. Erikoisuutena on ammattien kirjo. Paikalla on teknikkoja ja arkkitehtejä ja kaikkia siltä väliltä. Myös naisia ja miehiä tasapuolisesti. Minut oli kutsuttu pitämään ”key note” –luento aiheena: ”Tulevaisuuden tekijöiden haasteet”. Haastavaa siis.
Ensimmäinen SKTY-esitelmä Lappeenrannassa 46 vuotta sitten
Itsekseni ryhdyin muistelemaan aiempaa osallistumistani. Yllätyn itsekin, ensimmäinen SKTY-esitelmäni oli Lappeenrannan Kasinolla vuonna 1967. Siitä on 46 vuotta! Haluan hieman muistella ja tunnustella nostalgiaa.
Vuonna 1963 britit julkaisivat uuden liikennesuunnittelun raamatun: ”Traffic in Towns”. Autoistuminen oli ajan kuuma peruna. Lappeenrannassa järjestettiin keskustakilpailu samana vuonna. Kilpailun voitti nuori arkkitehti Erkki Juutilainen. Hän muistelee liikenneinsinöörin ottamista projektiin: ”Muistan hyvin, kun olin Lappeenrannassa ja siinä sitten teknillisen viraston päällikkö Pentti Salla totesi Lappeenrannan kaupungin jo valinneen liikenneinsinöörin. Kysyin: ’Mikä toimisto?’ Vastattiin: ’Kunnallistekniikka Oy’. ’En tunne firmaa! Kuka insinööri?’ Vastattiin: ’Nuori (ja tehokas) Pentti Murole’. Tästä lähdettiin. Yhteisen suunnittelun ensimmäinen vaihe oli koko keskustaa koskeva keskustan yleissuunnitelma vuodelta 1965. Keskeinen saneerauskortteli ehdotettiin rakennettavaksi kahteen liikennetasoon. Vanha pientalostruktuuri oli vanhentunutta pientaloaluetta, joka todettiin saneerauskypsäksi. Ylempi jalankulkutaso liittyi olemassa oleviin maastokorkeuksiin ja ajoneuvoliikenne kaivettiin maan sisään. Siinä mielessä tämä suunnitelma eroaa mm. Merihaasta tai Itä-Pasilasta, joissa liikennetaso oli sijoitettu maanpinnan tasoon ja jalankulkutaso nostettu tämän yläpuolelle. Keskellä aluetta näkyy Revellin suunnittelema kaupungintalo ja sen vasemmalla puolella torialue. Torin alle sijoitettiin pysäköintiä kahteen kerrokseen, tämähän ei vielä siihen aikaan ollut tapana. Vasta myöhemmin torien alle on ryhdytty sijoittamaan pysäköintiä." Niin sitten pidettiin SKTY:n konferenssi vuonna 1967. Tuossa tilaisuudessa ”nuori ja tehokas” esitteli ainutlaatuista keskustasuunnitelmaa Buchananin viitoittamassa hengessä. Kuntatekniikan väki on noista ajoista ”uudistunut”. Nyt Jyväskylässä oli vain yksi SKTY-läinen, joka oli vuonna 1967 paikalla. Hän oli Tarmo Pendolin, miellyttävä ystävä ja insinööri Helsingin rakennusvirastosta.

Lappeenrannan keskustafilosofiaa ”Traffic in Towns”-hengessä vuodelta 1967, siinä ovat rinnakkain unelma ja todellisuus - ei nyt aivan hullumpaa.
Kongressijuhlaa Mikaelissa 1990
Mikkelissä, Sipisen Arton vuonna 1988 valmistuneessa upouudessa kongressitalossa ”Mikaelissa” pidettiin vuonna 1990 SKTY:n päiviä. Minulla oli kunnia olla aamun ensimmäinen luennoitsija. Pelkäsin ettei kuulijoita ole aamuvarhaisella. Pelko oli turha – kansaa raahautui paikalle runsain mitoin. Maallikkosaarnaajan sydän täyttyi ilosta. Mitä silloin puhuttiin? Jyrki Lehikoinen teki Kuntatekniikka-lehteen laajan katsauksen meikäläisen sanomisista. Olen pannut ne sanomiset kirjaani ”Ihmistä ei voi suunnitella, kiveä voi!” Se löytyy sähköisenä netistä – jos tuo aika kiinnostaa. Osoite on tämän blogin alkulehdellä. Mikkelistä kirjoitetaan mm. sivulla 302. Mutta haluan kuitenkin hieman muistutella itseäni mielipiteistäni SKTY:stä, silloin Mikkelissä ja nyt!

Arto Sipisen Mikaeli vuodelta 1988 täydessä loistossaan
On monenlaisia kuppikuntia ja organisaatioita
Yksi on kuitenkin ylitse muiden. Se on Suomen Kunnallistekninen Yhdistys SKTY. Katutyttöjen ja katupoikien yhdistys. Virallinen nimi taitaa nykyisin olla Suomen Kuntatekniikan Yhdistys. Miksi ylitse muiden? No siksi, että yhteisenä intressinä on jotain niin kokonaisvaltaista ja elämään liittyvää kuin katu on.  Ja erityisesti ilman muuta ne ihanat naiset. Todelliset naiset varieteen! Kun kolme kertaa sain tilaisuuden esiintyä esitelmöitsijänä näissä bileissä, oli helppoa löytää se lumoava katseen kiintopiste, jonka esitelmöitsijä tarvitsee. Kuka oli hän Lappeenrannassa 60-luvulla? Ja kuka oli hän Mikkelissä vuonna 1990? Kolmannen kerran jälleen Lappeenrannassa vuonna 1987 - silloin muistankin hänet.
Kun otat käteesi katukiven, otat käteesi koko kaupungin
Katu on valoa, melua, liikettä
kävelyä, kohtauspaikka,
nimettömyys, yksinäisyys,
yhteisesti omistettu tila, valvottu vapaus.
Katu voi olla kaikki, kadun tulee olla
kaikki, mutta katu ei ole mitään.
Katu on me, katu on he,
askelten jakso, jakso paikasta toiseen,
pysähdysten jakso, odotusten jakso,
jarrujen painalluksen jakso,
uuvuttavan etenemisen jakso.
Katu on myös
tarpeiden, toiveiden ja toimien summa,
arkipäiväisten tapahtumien summa,
sanomalehden osto, penkille istuminen,
lehden pois heittäminen, ajan tietäminen,
puhelimella soittaminen, kirjeen lähettäminen,
bussin odotus, auton parkkeeraus,
koiran pissattaminen, leikki.
Katu on roska-auton kuljettajan ja
palokuntalaisen reitti,
taksinkuljettajan odotuspaikka.
Katu on välttämätön käytön väline ja kohde,
jokapäiväinen yhteys ja tuttavuus.
Kadun tehtävä on yhdistää, valaista,
peittää, suojata,
viestittää, tukea,
rajoittaa, sulkea.

Katu on meidän työmme kohde. Siispä kannatti lukea tämä erään Pariisissa 80-luvulla pidetyn kongressin johdantoruno - kaikkien iloksi ja viisaudeksi. Työmaamme ei ole sittenkään aivan mitä vain arvotonta.

Hyvän kadun elämää, Rotuaari
Esityksen pääteemana Jyväskylässä ilo ja unelma
Francois Rabelais (1494-1554), ranskalainen munkki, lääkäri ja filosofi kirjoitti nykypäivän arkeen sopivan juhlateoksen ”Suuren Gargantuan hirmuinen elämä”. Hänen kirjansa julistaa filosofiaa, jossa iloinen mieli ja pienten vaikeuksien halveksiminen ovat keskeisiä asioita. Hän aloittaa kirjansa esipuheen tervehdyksellä: ”Ylistetyt juomaveikot ja erittäin kunnianarvoisat kuppatautiset, omistan teokseni juuri teille”. No eipä tuolla Jyväskylän hienossa Paviljongissa tainnut olla ylen määrin juomaveikkoja, eikä sairaitakaan, lukuun ottamatta pieniä krapulavaivoja. Mutta niitähän Rabelais kehottaa halveksimaan. Niin, siis siteerasin itse kuningas Salomonia, kuntatekniikkahahmo Roger Wingrenin osviittojen mukaan:
"Perkeleellä on tieto ihmisen hengestä, lähteekö se ylöspäin vain putoaako se maahan", pohtii entinen suuri rakentaja, kaupungin rakentaja, ihmisen talojen rakentaja, herrojen palatsien rakentaja ja Herran temppelin rakentaja Salomon. Ja sitten hän sanoo: ”Siis minä näen, ettei mikään ylitä sitä, että ihminen iloitsee työstään, sillä tämä on hänen osuutensa. Kukaan ei pysty saattamaan häntä takaisin näkemään sitä mitä sen jälkeen on tapahtunut. Eli siitä jää se, että olimme iloisia kun teimme työtä.”
 

Unelmia yhdessä
Loistavat esitelmät painottuvat tavoitepolitiikkaan
Jyväskylässä oli paljon hyviä esitelmiä. Kun yleistarkastelen niitä, havaitsen 68 % esitelmistä kuuluvan sarjaan tavoitepoliittinen suunnittelu. Teknisen toteuttamisen suunnittelu jää näköjään pikku hiljaa vähemmistöön. Tekninen toteuttaminen lienee siis infra-alalla hallinnassa. Eikö meillä olekaan omaa ”homeongelmaamme”? Päivillä oli vain yksi puhtaasti tekninen esitelmä. Se koski betonikivien käyttöä liikennealueilla. Siinä löytyi ongelma. Kiviä ei suosituksen mukaan pitäisi käyttää ja laadunvarmistusta tulisi lisätä.
Toteuttamista
Ryhdyn nyt hieman laajempaan sisältöpohdintaan. Kävin netistä läpi kaikki esitelmät. Kummastuttiko jokin vanhaa miestä? Oliko jokin ristiriidassa itse omassa luennossani esittämieni ajatusten kanssa? Hankintalainsäädäntö ja rahoitus loistivat poissaolollaan. Suurten infrahankkeiden osalta oli esillä vain Länsimetron kalliotyöt. Pyöräilyn uudesta tulemisesta ei puhuttu lainkaan. Asukasvuorovaikutus ja NIMBY jäivät sinänsä mielenkiintoisen ja toimivan Jyväskylän palautejärjestelmän varaan. (Taisi olla noin yksi palaute kymmentä asukasta kohti vuodessa – hyvä juttu!) Paavo Åvist esitteli Arkhimeden valan ja viittasi koulutukseen, muutoin jäi koulutus käsittelemättä.
Mutta Paavo Åvist ja Ulla-Kirsti Junttila korostivat luovan suunnittelun merkitystä. Se napsasi yhteen minun esitelmäni lausahduksen kanssa: ”Tarvitaan opettajia ja tutkijoita, tarvitaan asukasyhteistyötä, tarvitaan virtuaalimalleja ja päätöksentekijöitä, mutta ennen kaikkea tarvitaan suunnittelijoita, sitten rakennetaan - tarvitaan rakentajia, rakentamisessa tarvitaan myös ’kontrollimesuja’.”
Lutakossa, torilla, kaljalla, Paavo sai hieman toruja uuden aukion tasauksesta, mutta suuret kehut Keskuskadun ihanasta kiveyksestä paransivat pienet haavat. Pahaksi onneksi myös Jyväskylän entinen tekniikkapomo Osmo Rosti tuli paikalle ja yhdessä Paavoa toruttiin. Mutta kyllä sitten junassa kotimatkalla seurueen naiset korvasivat kaikki moitteet – jos vain Paavo tietäisi! Paavo lähetti sitten minulle kivan Helsingin rakennusviraston videon Keskuskadun toteutumisesta. Onnea Paavo! Klikkaa tuosta http://vimeo.com/39056907
 

Esitin tuon kalvon, joka kertoo eskarilaisten työstämistä grafiikan painolevyistä. Lapset ideoivat hienoja malleja. Niihin sisältyi luonnon ja elämän ulottuvuuksia isolla pensselillä. Taiteilijat sitten työstivät pienten innovaattoreiden teoksia edelleen, teokset painettiin prässillä ja niistä tuli plaaneja, paperilla olevia kuvia.
Tavoitteita
Edellä kirjoitin siitä mikä puuttui, nyt kirjoitan siitä, mikä ehkä massiivisuudellaan hieman yllätti. Terhi Leino Tampereen teknillisestä yliopistosta kertoi AIDA prosessista. Siinä ympäristön laatu määritellään tehokkuuslukuna E = Q/L, jossa Q edustaa alueelta haluttuja ominaisuuksia ja L toteutuksen kuormittavia sivuvaikutuksia. Keskeinen periaate on että haluttuja ominaisuuksia toteutetaan siten, että seuraukset eivät vaaranna kehitystä ja vie jälkipolvilta samoja mahdollisuuksia kuin meillä on eli asiakaslaatu suhteessa elinkaarivaikutuksiin. Nuo tehokkuusluvut minua pelottavat ja hämmästyttävät – yritänhän pyristellä kaikissa mahdollisissa tilanteissa tuota liikennemiesten/naisten maagista hyöty/kustannussuhdettakin vastaan.

AIDAssa Yhdellä suhdeluvulla halutaan kuvata koko elämä. AIDA-järjestelmä kurottelee globaalille tasolle sanomalla: ”Lisäksi on tuotu esille globaalin kehityksen mukanaan tuoma taloudellinen ja sosiaalinen kilpailu, jossa kehittyneiden maiden asema kansainvälisessä taloudessa korkean hyvinvoinnin tarjoajana haastetaan. Tämä kilpailu tuo innovatiivisuuden ja nopean mukautuvuuden vaatimuksen AIDA prosessille.” Hurjaa!

Terhi Leinon kaavio on kiehtovan moniselitteinen, mutta onko se liian yksinkertainen tuo E = Q/L?

Päivi Ahlroos puhui mielenkiintoisesti tietojärjestelmistä. Järkeen käyvää ja tarpeellista. Hän käytti myös kahta kivaa sanaa, joita en ole ennen kuullut: ”talouden vuosikello” ja ”toiminnan vuosikello”. Talouden vuosikello liittyy ”talousarvion valmisteluun, toimintasuunnitelman laadintaan tai toimintakertomuksen kokoamiseen”. Toiminnan vuosikello liittyy taas ”suunnittelun tai rakentamisen ohjelmien laadintaan, työohjelmiin, investointien tai ylläpidon urakka-asiakirjoihin sekä selvityksiin ja raportteihin”. Kuulostaa mukavalta.

Päivi kirjoittaa: ”Ongelmana on usein tiedon löytäminen – missä tieto on tallennettuna, onko se käytettävissä olevassa muodossa, osataanko käyttää tietoa tai onko se kattavaa. Aina ei tiedetä kuka tietää tai mitä tietää. Onko tieto vielä tarpeellista, ajantasaista tai oikeassa yhteydessä.  Tietojärjestelmät ovat hyvä koska ne ’mahdollistavat tietojen hallinnan henkilöriippumattomasti’.” Hän pohtii myös tietopurkin optimaalista kokoa. Minä pohtisin myös turhan tiedon määrää ja varsinkin tarpeettoman tiedon tuhoamista. Mielenkiintoista muuten, että meillä, jossa ei juuri mikään tapahdu – tai ainakin verkkaisesti, on tuo kaikki tieto menneestä ja tulevasta, mutta siellä missä tapahtuu: kehittyvien maiden kaupunkien 4 %:n kasvuhuumassa ja slummiutumisessa, siellä ei ole mistään mitään tietoa. Meillä tuntuu joskus, että tietoa on niin paljon, että suunnittelu syrjäytyy tiedon analysoinnin mielenkiintoisen prosessin paineessa. On nimittäin kokemusta! Tauti on tarttuvaa.

Minä kirjoitin kirjaani Ammanin miljoonan asukkaan uuden kaupungin suunnitteluprosessista näin: ”Projekti lähestyi loppuaan. Kaupunkisuunnittelu itsessään oli muodostunut GIS-pohjaiseksi numeroleikiksi ja nykytilanteen massiiviseksi analyysiksi. Nykyisin alueella asuu 100 000 asukasta. Tuleva asukasmäärä on 1 miljoona asukasta. Tulevaisuuden kaupungista puuttui mittakaava ja rakenne. "Planner" ei suunnittele rakenteita, hän suunnittelee numeroita ja värillisiä zoneja. Se oli apulaisprojektipäällikkömme ammattitaitoa. Hän oli saanut koulutuksensa Ruotsissa ja oli taitava GIS-mekaanikko. Me halusimme mittakaavaa ja rakennetta. Taru Niskasen kanssa ryhdyimme töihin. Käteen huopakynä ja alle skissipaperia. Syntyi miljoonan asukkaan kaupunkirakenne. Nauhamaista kaupunkialuetta lävistää joukkoliikenteen "spine". Neljä alakeskusta sijoittuu käytävän varteen.” Niin se on, kaikessa massiivisessa datapelissä ei enää suunnittelulle tahtonut jäädä tilaa!

Tuossahan se on se ihan oikeasti käsin tehty Ammanin kuva vuodelta 2009 - miljoona asukasta
Tarjolla oli vielä hulppea esitelmä Oulun Hiukkavaaran suunnittelumenetelmistä. Esityksen pitäjänä oli Leena Kallioniemi. Kiinnostavaa, mutta vanhaa miestä huimaa. Välähtelee lyhenteitä, nimiä ja virtuaalisysteemeitä.

Leena kertoo niistä esityksessään, minä käytän hieman saksia ja lyhentelen. Annetaan mennä: ”Living Labia kehitetään teemalla Arctic Smart City. Toinen merkittävä teema on ICT–teknologiat. Hiukkavaaran Kivikkokankaalle rakennetaan RESCA (Renewable Energy in City Areas) -pilottialue. Toimijat ovat lisäksi saaneet TEKES:iltä ja Euroopan unionin aluekehitysrahastolta (EAKR) kaksivuotisen rahoituksen Integroivan kaupunkikehittämisen elinkaarimallille: Kestävä pohjoinen talvikaupunki (INURDECO)-kehittämishankkeelle. Kaupunki ja muut toimijat kehittävät lisäksi Living  Lab  -sopimusmalleja  ja  asukasvuorovaikutusta  asemakaavoitusvaiheessa mm. virtuaalisen 3D -vuorovaikutuksen ja sosiaalisen median avulla. Energiatehokkuuteen,  ICT-palveluihin, älykkääseen sähköverkkoon sekä maankäytön suunnitteluun ja rakentamiseen liittyy mm. VTT:n toteuttama InnoCity –kehittämishanke. INURDECO -kehittämishankkeessa on mukana rakennuttajia, jotka laativat mallit omilta alueiltaan ja tutkivat virtuaalisten työkalujen roolia asuntojen markkinoinnissa.  Mallista tulee myös yhteensopiva Oulussa kehitettävän RealXtend -virtuaalimaailman kanssa, joka mahdollistaa mallissa liikkumisen avatar -hahmojen avulla sekä mm. käyttämisen pelialustana.  Oulun seudun ammattikorkeakoulun 3D-virtuaalilaboratorion lähes 13-metriselle kuvapinnalle luodaan ympäristö, jossa käyttäjät voivat tehdä todentuntuisia havaintoja. Virtuaalisessa ympäristössä katselmoitavat mallit ovat samankokoisia kuin lopullisessa rakennuksessakin, mikä helpottaa konkreettista ymmärtämistä ja yksityiskohtien havainnoimista sekä kertoo käytännön totuuden paremmin kuin pelkät piirustukset. Laajemmin osallisuuden välineitä testataan Oulun Centre of Internet Excellence keskuksen MAINIO-hankkeessa. Oullabs käyttäjäyhteisön osana toimii lisäksi PATIO verkkofoorumi, jossa käyttäjät voivat osallistua tuotteiden ja palvelujen kehittämiseen ja antaa palautetta niistä. UBI-portaalit mahdollistavat uudenlaisen vuorovaikutuksen kaupunkilaisten ja tietotekniikan välillä. Ubiikki Oulu on Oulun yliopiston koordinoiman monitieteellisen UBI (UrBan Interactions) tutkimusohjelman ja Oulun kaupungin yhteistyönä rakennettu prototyyppi tulevaisuuden kaupungista.”

Nyt huimaa tuo monipuolinen virtuaalilähestyminen. Oulu taitaa olla tässä suhteessa ainutlaatuinen paikka. Vaikka olinhan itsekin aikanaan esittelemässä saudeille suunnittelun virtuaalilaboratoriota, jossa suunnitteluherrat istuvat avaruuslaivan ohjaamoa muistuttavassa auditoriossa edessään kaksi valtavaa valkokangasta/monitoria, edessä heillä on nappulat ja kytkimet, joilla suunnitelmaa kehitellään. Se on kai jotain, mitä oululaiset nyt kehittelevät.

Leenan esitelmän lopussa tulee ihanan virkistävän pehmeätä: ”Hiukkavaaran suunnittelun yhteydessä on järjestetty kahtena kesänä Hiukkavaara Piknik -tapahtuma, joihin kuuluu mm. konsertteja, taidetapahtumia ja kirpputori.  Niiden yhteydessä on järjestetty keskustelutilaisuuksia ja koottu suunnittelun tueksi Hiukkis-ryhmä. Ryhmälle järjestetään suunnittelutapahtumia, joissa ideoidaan ja arvioidaan suunnitelmia. Ryhmään kutsutaan osallistumaan kaikki Hiukkavaaran suunnittelusta kiinnostuneet, alueen käyttäjät, toimijat, seurat ja yhdistykset.”

Leenan korttelimalleja
Prosessi vai projekti?
Viimeisenä tietotäyteisen suunnittelun esittelijänä oli Tuomo Sirkiä. Hän oli ollut menneenä vuonna pienessä tykityksessä, kun vanhat rovaniemeläiset kollegat SAFA:n mandaatilla hyökkäsivät Rovaniemen keskustan osayleiskaavoitusta vastaan. Tuomo näyttää hyvin selvinneen ja nyt hän esittelikin tuota projektia otsikolla: ”Rovaniemi - kestävyyden arviointi kaupunkisuunnittelun ohjaamisessa”.

Aluksi hän pohtii kaupunkisuunnittelun olemusta: onko se prosessi vai projekti? Aalto-yliopiston OPUS-hankkeen mukaan se on prosessi, prosessiajatteluun liittyvä jatkuvuus sopii tekijöiden, Aija Staffansin ja Erja Väyrysen mukaan ohjaukseen, ”joka on yhteiskunnan poliittiseen päätöksentekoon perustuvaa määrittelyä, mihin kaupunkisuunnittelussa pyritään. Käytännössä ohjaus on joukko strategisia päätöksiä, politiikkaohjelmia ja kehittämisasiakirjoja, joita täydennetään laadullisilla normeilla ja muilla säädöksillä”. Tekijät sanovat: ”Suunnitteluprosessi  päättyy  yleensä siihen, mistä asukkaiden elämä alueella alkaa”. No tulikohan tuo minulle aivan selväksi, mutta se on selvää, että kaupunkisuunnittelu on prosessi – ilman tutkimuksiakin. Mutta jos se päättyy elämän alkaessa, niin se ei olekaan prosessi. Minusta prosessiin sisältyy elinkaari. Myöhemmin vain suunnitellaan ylläpitoa, liikennettä, peruskorjauksia, istutuksia…

Hieman epäilyttää kun Tuomo esittelee BREEAM Communities -systeemillä tehtyä arviointia osayleiskaavan laadusta. Tutkijat Staffans ja Väyrynen sanovat että: ”Kaupunkisuunnittelun tavoittelema perimmäinen tulos ei ole asemakaava eikä edes sen perusteella rakennettu alue vaan elinympäristön hyvä laatu ja alueen käyttäjien tyytyväisyys”, niin voisiko tuo menetelmä sisältää ne tulevaisuuteen sisältyvät kriteerit mitä emme vielä osaa kuvitella. Aikanaan Koivukylän laajempaakin laajemmassa tutkimusohjelmassa ei ollut minkäänlaista aavistusta maahanmuuttajista ja/tai heidän mahdollisista erityistarpeistaan. Segregaatio oli tuntematon käsite. Eipä tainnut Husbyn suunnittelijoillakaan olla mielessä tuskaisen elämän seurauksena syntyneet mellakat ja autopalot.

Sirkiän tekstissä on eräs hyvin mielenkiintoinen juttu. Hän siteeraa Kristen Argea. (Arge on arkkitehti ja tutkija Norjasta). Argen  mukaan  ”määrälliset  vaatimukset  voidaan  mitata  objektiivisesti,  kun  taas  laadulliset  vaatimukset usein edellyttävät subjektiivista arviointia. Esimerkiksi ”arkkitehtoninen laatu” saattaa olla yksi tällainen ala, siksikin että [luova] suunnittelu ei ole ongelmanratkaisua vaan oma ja erityinen ajattelutapansa. Merkittävä osa suunnittelijan tarvitsemasta tiedosta on implisiittistä eli hiljaista siinä mielessä, että sitä ei voida esittää sanoilla. Suunnittelutyön voi sanoa olevan dialektinen peli teknisen, rationaalisen ajattelun ja intuitiivisen, luovan ja kokemusperäisen ajattelun välillä.
 


Siinäpä se oli sanottu harvinaisen kirkkaasti. Vaikkapa nyt epäilinkin tuota menetelmää, niin ei sitä kannata vakavasti ottaa, meikäläinen on vanhan kansan miehiä. Suunnittelumenetelmätkin muistuttavat tuota Tero Vanhasen ja minun tuulista suunnittelurupeamaa.

Loppuehdotus
Jyväskylässä pidettiin edellä mainittujen lisäksi useita hienoja esitelmiä. Kaikki olivat antaumuksella tehtyjä. Mutta eräs asia jäi ajatteluttamaan. Esitelmöitsijät puhuivat itsekseen. Aikaa ei jää vuoropuheluun. Se puuduttaa porukkaa. Ehdotus: Seuraavalla kerralla ohjelmaa kehitetään siten, että jokaista kolmen esitelmän jaksosta yksi on debattijakso. Esimerkiksi nyt ajattelen Pekka Isomäen hienoa esitystä nastat/kitkat renkaista. Esitys olisi voinut olla väittely, jossa rengasteollisuuden edustaja ja Pekka olisivat harjoittaneet dialektiikkaa. Joku olisi voitu roolittaa väittelemään Henkka Westlinin kanssa maapolitiikasta tai sitten betonikivistä olisi voitu käydä väittelyä betoniteollisuuden edustajan kanssa. Tämä ehdotus siksi, että salin ulkopuolella pirteänä vellova porukka saataisiin piristettyä myös salissa.

Toivottavasti taas pian pääsee kuntatekniikan päiville! Missä ne olivatkaan?
 

  
Tässä tuo ihana porukka perinteisessä ryhmäkuvassa Lutakon aukiolla.