Nyt kevään tullessa odotamme silmujen puhkeamista,
hiirenkorvia ja sitten tuota maagista vihreää, joka meidät huumaavasti ympäröi.
Vihreän vaalea herkkyys on uuden kasvun aikaa. Se aika menee nopeasti ohi. Jo
juhannuksen tienoilla vihreä on vakiintunut. Pellot, ihmisen luomuksena, ne
elävät jatkuvaa säännönmukaista värimuutosta. Ensin nyt, ihana, hieman talven
laikukas, harmaanmusta, sitten kylvön jälkeen juovikkaan viehkeä täysmusta,
ensimmäisten itujen aikaan lähes salaperäisen näkymätön vihreä, vihreä vain
tietyssä valossa ja suunnassa, kunnes ylpeät oraat tikkumaisina peittävät maan.
Se on ehkä hienoin hetki. Mutta kasvu jatkuu, väri muuttuu vihreästä
kullankeltaiseksi. Tämä luonnon luoma draama toistuu säännöllisesti. Mustasta
vihreän kautta keltaiseksi ja valkoisen kautta jälleen mustaksi ja edelleen
kohti uutta vihreää.
Frei Otto, Juhan Maiste ja
minä
Vesi luo omat värimaailman heijastukset. Taivaan valo luo
veteen peilikuvansa. Kaupungit veden äärellä saavat väreilevät kaksoiskuvansa.
Osallistuin muutama vuosi sitten Tallinnassa kongressiin, jonka teemana oli vesi ja kaupunki. Ei
siitä sen enempää, mutta tilaisuuteen liittyvä ekskursio toi suuren sattuman.
Tapasin kaksi mahtavaa ihmistä. Toinen oli suuri maailmantason suunnittelija ja
konstruktööri ja toinen merkittävä historioitsija ja luentomestari. Suuren
konstruktöörin nimi oli ja on Frei Otto. Kaikki kuusi- ja
seitsemänkymmentäluvun suunnittelijat tuntevat tuon nimen. Yllätyksekseni
havaitsin, että nykypolven konstruktööreiltä tuo nimi on unohtunut. Ehkä syynä
saattaa olla nykyhetken kiinnostus korkeisiin ja massiivisiin rakennuksiin.
Kevyet riippurakenteet eivät ole ostoslistalla. Frei Otto oli kuitenkin
luomassa Münchenin olympiastadionin
mahtavaa katosrakennelmaa. Olympialaiset pidettiin vuonna 1972. Olin katsojana noissa kisoissa. Siellä kisojen
päätöspäivänä vajaan puolen tunnin sisään Lasse Viren voitti kultaa 5000 metrin
juoksussa ja Pekka Vasala samoin kultaa 1500 metrin juoksussa. Tuon satumaisen
päivän jälkeen kultaa päästiin nuolemaan vasta Nokian sankariaikoihin. Nyt kultaa vuollaan vain Lapin kaivoksissa ja
nekin näyttävät olevan ulkomaalaisten omistuksessa. Mutta tuota Virenin ja
Vasalan kullan vuolentaa voi katsoa klikkaamalla tuohon:
Lasse Viren, Münchenin 5000 m; Pekka Vasala, München 1972
Münchenin olympiastadion
ei suinkaan ollut Frei Otton ainoa merkittävä työ. Niitä ovat mm. Melbournen
maailmannäyttelyn Saksan paviljonki (1967) ja Japanin paviljonki Hannoverin
messuilla 2000. Hänellä on myös Saudi-Arabiassa kattorakennelma, joka voitti
Aga Khan palkinnon vuonna 1996.
https://www.youtube.com/watch?v=YUY0uq7AYsk YouTube Frei Otto Spanning the Future
Mutta nyt olin Tallinnassa ehkä vuonna 2004. Suomalaisten
loistava menestys 30 vuotta aiemmin Münchenin stadionin
ihanien kattojen alla oli mielessä kun asetuin kävelemään Frei Otton ja hänen
vaimonsa seuraan pitkin Lai-katua. Minulla oli hieman samanlainen eteerisen
kiihkeä tunne kuin ensimmäisellä kerralla tavatessani Alvar Aallon tai Charles
Correan. Kuljimme Juhan Maisten ohjaamana pitkin vanhaa kaupunkia. Hän esitteli
meille suurella tunteella Bernt Notken Danse Macabre -maalausta Nigulisten
kirkossa. Maalauksen voisi näinä aikoina olla jokaisen mielessä. Se kertoo kaiken
maallisen katoavaisuudesta. Se kertoo kuninkaiden ja orjien yhteisestä luurankotanssista.
Tuota maalausta olisi hyvä käydä katsomassa ennen minkä tahansa strategiaryhmän
kokousta. Saattaisivat pitkän tähtäyksen visiot avautua kiihottavan
uudenlaisella tavalla.
Bernt Notke teki tämän maalauksen Danse Macabre 500
vuotta sitten. Tallinnan Nigulisten kirkossa oleva maalaus antaa valaisevia
viitteitä pitkän tähtäyksen strategioiden pohjaksi.
Nigulisten jälkeen pieni saattue matkasi Pyhän Hengen
kirkkoon. Siellä on myöskin Bernt Notken luomus, ihana alttari, jonka
korkokuvissa aikalaiset kaupungin porvarit ovat katselleet kaupungin
kirkkokansaa suoraan silmiin jo runsaan 500 vuoden ajan. Tämä alttaritaulu on toinen
Tallinnan keskiajan suurista ja vaikuttavista taideaarteista. Mutta, tuo
alttari on vain esine – kuollut esine. Voiko se muuttua eläväksi? Kyllä, se
muuttuu eläväksi jos on Juhan Maisten kaltainen opas. Hän pystyy puhaltamaan
alttarin hahmoihin vuosisatojen hengen. Minun silmäni kostuivat. Miten kävi
Frei Otton – se jää kysymysmerkiksi?’
Pyhän hengen kirkon alttarin puuveistokset esittävät
Tallinnan porvareita 20 sukupolven takaa. Jos saat oppaaksi historian professori
Juhan Maisten nuo hahmot ryhtyvät elämään.
Pohjolan valkea kaupunki
Kaikki tämä teksti on vain johdatusta Juhan Maisten
yhteen lauseeseen. Hän sanoi että Tallinna oli Pohjolan valkea kaupunki. Hän
kuvaili kuinka Tallinna aikanaan hehkui valkoisena helmenä mereltä katsottuna.
Tallinnan vanhat talot, muurit ja tornit ovat kaikki
kalkkikivestä tehtyjä. Niitä ei rapattu. Kalkkikivi hohti valkoisena. Tallinna
oli Pohjolan valkea kaupunki.
Olin hämmentynyt. Luulin tietäväni, että Helsinki on
Pohjolan valkea kaupunki. Helsingin valkoisuudesta - edes käsitteenä - ei
kuitenkaan ole suurta evidenssiä. Netistä etsimällä Helsingin valkoisuudesta
löysin vain nämä kaksi kaupungin esittelyfilmiä. Niissäkin tuo valkoisuus oli
täydellisesti sivuroolissa.
Klikkailepa tuosta niin näet:
Pohjolan valkea kaupunki näyttääkin olevan Oulu. Matti
Hällin romaanissa ”Valkea kaupunki” päähenkilö näkee kotikaupunkinsa suurena
valkoisena laivana, ”joka verkkaan ja majesteetillisesti lipui ajan
salaperäistä virtaa ja toi menneisyyden nykyisyyteen ja tulevaisuuteen.” Niin
olen ollut paikalla kun oululaiset virkamiehet vaativat tätä valkoisuuden
käsitettä hellittäväksi.
Jyväskylässä oleva Arto Sipisen hieno valkea
yliopistokaupunki 1980-luvulta ja 1960-luvulla syntynyt Kivisen, Korhosen ja Silvennoisen
Pihlajamäki muistuttavat meitä valkoisen kaupungin linjakkuudesta. Ne kuuluvat
harvinaisuuksiin.
Sivuhuomautuksena on todettava yleisesti tunnettu
tosiasia, että: etelässä on valkeita kaupunkeja runsain mitoin. Funktionalismista
ja Bauhausista kiinnostuneet tietävät, että Tel Aviv on valkoinen kaupunki.
Siellä entisen brittiläisen mandaatin alueella on natsi-Saksasta paenneiden
Bauhaus -arkkitehtien toimesta suunniteltu sadoittain valkoisia funkistaloja.
Osa on säästynyt ja ”White City” on suojelukohde. Minun maailmassani valkoiset
kaupungit löytyvät Algeriassa, Tunisiassa ja Marokossa. Ranskalaisten
siirtomaa-arkkitehtien käsi on ollut herkkä. Siinä on ollut aivan täydellistä
herkkyyttä verrattuna anglosaksiseen praktiikkaan heidän siirtomaa-alueillaan.
Tuo herkkyys on sitten tarttunut siirtomaa-ajan päätyttyä paikallisiin
arkkitehteihin. Eniten olen vieraillut Tunisian kaupungeissa ja olen ihastunut.
Perinteiset kaupungit Kreikassa kiipeilevät valkeina vuorten rinteitä tai
Mykonoksen valkeat tuulimyllyt seisovat meren äärellä. Mutta ne eivät ole
”Pohjolan valkeita kaupunkeja” ja siksi ne nyt tipahtavat tästä tarinasta.
Uusi mustanpuhuva Helsinki
Värit ovat loistava asia kun ne hehkuvat ja loistavat.
Olen kuitenkin surullinen. Miksi meidän Helsinkimme, jonka todella luulin
Pohjolan valkeaksi kaupungiksi, ei olekaan sellainen. Suurkirkko ja Metsätalo
siellä yksin yrittelevät. Joskus sotien jälkeen Helsinki oli harmaa kaupunki.
Uneksin silloin tuon harmauden muuttumista väreiksi. Minulle oli Tehtaankatu
juuri se katu jonka harmauden toivoin muuttuvan väreiksi. Ja niin tapahtui.
Tehtaankadulla ei ollut minulle mitään erityistä muuta merkitystä. Siitä tuli
vain väriunelmien testipenkki. Tilanne on upea.
Sodanjälkeisinä aikoina Helsingin taloissa ei ollut
juurikaan värejä. Ne olivat rappauksen harmaita ja pölyisiä. Kaupunki oli
harmaa ja näytti harmaalta. Haluttiin iloisempia sävyjä, kun sotakorvauksetkin
oli maksettu. Onneksi löytyi ystävämme, nyt jo manan majoille mennyt Thorvald Lindqvist – hän teki
perinnevärikartan. Sitä kun noudattaa kaikki menee hyvin.
Mutta, Helsingin uudet alueet, rannoille sijoittuvat
mahtavat korttelit. Mitä niille on tapahtunut? Ne ovat muuttuneet
tummanpuhuviksi, lähes mustiksi. Mustaa vielä korostetaan myrkynvihreillä
päädyillä tai julkisivun osilla. Kysyn miksi? Haluavatko asukkaat asua mustissa
taloissa. Markkinatko ovat laatineet väripaletin? Onko musta modernia, hienoa
ja trendikästä? Johtuuko musta siitä, että arkkitehdit pukeutuvat mustaan. Se taas
johtunee siitä, että on liian vaikeata valita. Mitä nyt valkoinen, mutta sehän
ei käy! Nyt meidän hienot uudet merenrantakorttelimme ovat muuttumassa
tekijöidensä värisiksi. Herkkien värien etsinnässä on siirryttävä – niin minne?
Väritehtaat ovat onnistuneet luomaan sellaisen paletin joka tarjoaa ehkä 3
miljoonaa väriä. Miksi? Miten tavallinen ihminen osaisi siitä valita kun eivät
arkkitehditkaan.
Tämä on
Thorvald Lindqvistin kivikokoelmaa. Se on myös hyvä värikartta. Siitä voit
poimia mitkä tahansa värit – ja ne ovat harmoniassa. Siinä aivan keskellä on
ihania valkoisen malleja. Rakkaat arkkitehdit, niihin voitte yhdistää
monenlaisia tummanpuhuvia sävyjä. (Valukuvan on ottanut Eva-Stina Kjellman).
Pentti, mitä tarkoitat? Miltä Helsinki nyt näyttää?
Kuljeskelin
ympäriinsä ja ihmettelin. En osannut ryhtyä syväanalyysiin. Kunhan nyt laitan tähän
viisaampien selitettäväksi muutaman kuvan uudesta Helsingistä. Selittäkää
minulle miksi juuri tuo tummanpuhuvuus on kaunista? Muusta ei voi olla kysymys.
Vai niin, kuvittelitte että minä haluaisin kaikki Helsingin uudet talot
valkoisiksi. Se ei ole totta. Haluan vain iloisempaa kaupunkia.
Tummat hahmot
tervehtivät meitä. Tyylikästä, mutta niin surullista. Ei tässä nyt kotiinpäin
vedetä, sillä ylempi talo taitaa tulla suorastaan kotipiiristä. Jussi, poikani
puolustelee, hän sanoo talon periytyvän suoraan Salmisaaren
tiiliarkkitehtuurista. Totta toinen puoli.
Ripauskin valkoista parantaa
meikäläisen sielunrauhaa. Mutta sekään ei riitä, sillä haluaisin että Helsinki
olisi Pohjolan Valkea Kaupunki.
Minun mielikuvani mukaan vuosien takaa on, että Helsinki vaikuttaa valkealta mereltä lähestyttäessä. Nyt rakennetaan paljon niitä valkoisia laatikoita, joissa on paljon lasia. Näyttävät komeilta mutta yksitoikkoisilta. Vanhan hautausmaan pääportin edessä Mechelininkadulla sitävastoin on tosi rumia taloja. Kuinka sellaisia saa Helsinkiin pystyttää? Blogisi on nyt helppolukuinen. Lisää tällaisia. Maitavaa pääsiäistä! I
VastaaPoistaKiitos kauniista muistoista Nigulisten kirkosta ja Pyhän Hengen kirkosta. Se oli toinen reissu, mutta kuvat muuttuivat silloinkin eläviksi Juhan Maisten esitteleminä. Danse Makabren ääreen on ollut hienoa pysähtyä monta kertaa tuon retken jälkeenkin. Hyvää kevään jatkoa!
VastaaPoistatoivoo Laura Y-J
Yksi synkän vaikutelman tekevistä uusista rakennuksista on Musiikkitalo. Tuntui ristiriitaiselta, kun pääsuunnittelija Kivistö puhui haastatteluissa ajattomuudesta ja hillitystä ja hiljaisesta arkkitehtuurista, mutta sisustuksen musta väripaletti ja synkät pinnat näyttävät juurikin trendin perässä heilumiselta. Julkisivun musta monoliitti Kiasmaa vastapäätä ei paljon mieltä ylennä sekään.
VastaaPoistaVärikieleltään rikkaassa kaupungissa on mukava kävellä. Kulkiessa voi katsella valon leikkiä seinillä ja kokea väriloistoa. Toivoisin, että Helsinki kehittyisi värikkäämmäksi kaupungiksi.
VastaaPoistaVärit olisivat oiva keino elävöittää kaupunkia.