Olen omalla alallani penännyt debattia. Minua harmittavat
kaikenlaiset esitelmätilaisuudet, joissa luennoitsijat paasaavat silmät lähes puoliksi
kiinni ja suu vain puoliksi auki oman jargoninsa tai sitten lukevat vakaasti
paperista - ehkä jonkun avustajan kirjoittaman tekstin painovirheineen.
Viimeksi mainittu tapahtuu yleensä tosin vain harvoille ja valituille
virkamiehille tai ministeritasoisille luennoitsijoille. Tämä ei kuitenkaan ole
ainoa totuus. Kirjoitinhan juuri vastikään blogissani ministeristä, joka puhuu
kivenkin hunajaksi. Katso: http://penttimurole.blogspot.fi/2016/01/liikenne-arvossa-arvaamattomassa.html
Isoa kuvaa hahmottamassa
Muistan myös aina vanhoilta ajoilta silloisen ministeri Matti
Puhakan (SDP). Hän tuli Aulangon seminaariin puhumaan liikenneturvallisuudesta liikenneministerin
virkanimikkeen antamalla pätevyydellä. Koulutukseltaan hän oli työteknikko.
Tämä oli hänen ensimmäinen ministerikautensa Kalevi Sorsan
IV hallituksessa. Katsoin vierestä kun hän tuli
ulos virka-autostaan. Hän esitteli muistiinpanonsa. Ne olivat pienellä
paperinpalasella. Niitä oli juuri automatkalla hät’hätään kyhätty. Niin hän
sanoi. Ajattelin mitä ajatella kuuluu. Mutta yllätys, yllätys! Ministeri Puhakan
esitelmä teki vaikutuksen. Se oli ehdottomasti paras esitelmä
liikenneturvallisuuteen vihkiytyneiden ihmisten esitelmäpaljouden joukossa.
Puhakka myös osoitti kokonaisuuden hahmottelukyvyn hallintaa. Se taitaa olla
ratkaisevan tärkeä ominaisuus esitelmän pitäjällä. Tarkoitan kokonaisuuden hahmotelmaa kaikkine
variaatioineen. Sellaista johon muut voivat tarttua ja löytää siitä uusia
mahdollisuuksia. Tulevaisuuden ituja – ehkä. Nykyisessä kielenkäytössä tuota
hahmotelmaa variaatioineen, kontrapunktit mukaan luettuna, sitä kutsutaan
muotisanalla: ISO KUVA. Meidänkin ministerimme ja muut vakiopuhujat muistavat
aina mainita tuon sanan tai nuo kaksi sanaa. Vai ovatko nuo sanat sulautumassa
yhdyssanaksi? Kohta varmaan puhutaankin isokuvasta.
Isokuva sen kun
suurenee ajan mukana. Ennen vanhaan isokuva oli kurkistus omasta
avaimenreiästä. Nyt isokuva ylittää käsityskyvyn rajat. Toisaalta kun katsoo
kreikkalaisten filosofien mietteitä, havaitsee meidän elävän ateenalaisten
aikaa. Sokrates kuuluu sanoneen näin: ”Tiedän vain sen, etten tiedä.”
Puhumisen mestareita
Debatti olisi hyvä asia. Dialogi. Britannian
parlamentissa tuo näyttää onnistuvan, Siinä eivät puhu vain sanat – mukana on
myös kehon kieli. Puhe ja vastapuhe sinkoilevat. Heti, välittömästi. Ajauduin nyt ajattelemaan suuria puhujia.
Puheissa pitäisi kuulemma olla kolme asiaa. Jos on enemmän, niitä on liikaa,
mutta vähempikään ei riitä - silloin asiaa on liian vähän. Mietin. Kyllä
yksikin asia riittää. Vai mitä sanotte näistä maailman kuuluisimmista puheista:
Aiskhylos: ”Sodassa
ensimmäinen uhri on totuus.”
Voltaire 1700-luku: ” En hyväksy mielipidettänne, mutta
tulen kuolemaani saakka puolustamaan teidän oikeuttanne ilmaista se. ”
Winston Churchill 1940: ” Koskaan aiemmin näin moni
ei ole ollut kiitollisuudenvelassa näin harvoille.”
Albert Einstein:” Peace cannot be kept by force. It
can only be achieved by understanding.”
John F Kennedy 1961: "Älkää kysykö mitä teidän
maanne voi tehdä teidän hyväksenne, kysykää mitä te voitte tehdä maanne
hyväksi.”
Martin
Luther King Jr.1963: “I have a dream."
Urho Kekkonen 1975: “Talo elää tavallaan ja vieras käypi
ajallaan.”
Ronald
Reagan 1987: "Mr. Gorbachev, tear down this wall!"
Sauli Niinistö, valtiopäivien avajaisissa vuonna 2016,
oli huolissaan meistä; ”Että jos jotain maailmalla ihmettelevät niin sitä
etteivät nuo suomalaiset saa enemmän irti itsestään, vaikka liki kaikki on
kohdallaan,”
Sokrates ja Alkibiades olivat molemmat sotasankareita.
He olivat myös puhujia. Sittemmin Sokrates keskittyi filosofiaan ja tuomittiin
lopuksi kuolemaan nuorison villitsemisestä. Alkibiades sanoi persialaissotien
pakolaisongelmiin liittyen: ”Oikeaa isänmaanrakkautta ei osoita se, joka luopuu
kaikesta vastarinnasta, kun hänet on vastoin oikeutta karkotettu, vaan se joka
kiihkeästi yrittää voittaa takaisin menettämänsä.” Jean-Baptiste
Regnaultin kuvassa vuodelta 1781 Sokrates repii ystäväänsä Alkibiadesta
pois maallisista huveista.
Miksi kelvotonta
kielenkäyttöä?
Mikä antoi kimmokkeen tälle puheenaiheelle? No, useitahan
niitä kimmokkeita nyt tälle viikolle mahtui. Olen joko tulossa hyvin vanhaksi
tai sitten minulta jäävät tärkeät piiloviestit havaitsematta. Mistä siis on
kysymys. No, siitä on kysymys, että haluaisin sensuroida paskan puhumista.
Kysyn tarkoitusta sille, että suositussa ”Uutisvuoto”-ohjelmassa Rovaniemen ”Sauli
Niinistö” vääntää presidenttimme valtiopäivien avajaispuheesta hakkaraisvitsiä
ja lopuksi sulloo nämä miehet henkisesti samaan pakettiin. Ketä naurattaa? Tai
että Tuusulan ”Paavo Väyrynen” lopsauttelee suustaan mulkkujuttuja ja Silvia
Modig niitä naureskellen kuuntelee lähietäisyydellä. Ei edes paukauta korville. Toista olisi
tehnyt Marianne Laxén. Hän olisi vähintään vaatinut anteeksipyyntöä.
Uutisvuodossa
otetaan esiin Venäjän ja Suomen liput ja pilaillaan kusipäiden Venäjästä. Yleleaksin
sinänsä loistavassa ohjelmassa, jota Krisse Salminen ihanasti juontaa,
sorrutaan harvemmin hölmöyksiin, mutta nyt eilen kyllä.
Kusipäitä ja kivespusseja
Suomen Yleisradiossa kuulemma ei saisi käyttää
kusipää-nimitystä venäläisistä, sen oli nimeltä mainittu toimittaja todistanut
jossain toisessa ohjelmassa. Kusipäisyyden korostaminen olisi taas sallittua Maikkarilla,
minkä samainen toimittaja oli todeksi väittänyt. Onko tässä mitään järkeä?
Kyllä kai valtion televisiolta voisi edellyttää viihdeohjelmissakin
sivistynyttä kielenkäyttöä? Jos on jotain tiedotettavaa, menisi se paremmin
perille ilman paskanpuhetta. Yleleaksin Tellervo
von Appelgren ”muistelee” samaisena iltana eli juuri eilen, sähkönsiirtoyhtiön
vastasyntyneen toimitusjohtajan suurikokoisia kiveksiä. Onko tällaisilla
paskanpuheilla edistettävissä yleistä yhteisymmärrystä vai ovatko ne vain
sananvapauden rajojen testausta? Jos nyt ei tullut katseltua noita kahta
huippusuosittua esitystä, niin tästä klikkaamalla ne löytyvät:
Uutisvuoto: http://areena.yle.fi/1-2807217
Yleleaks:
http://areena.yle.fi/1-2664190
Ovatpa ajat
muuttuneet sitten valtakunnansovittelija Jorma Reinin ja kumppaneiden
kikkelikorttien. ”Tupolevin veljesten” eli tulopoliittisen sopimuksen miespuolisten
neuvottelijoiden Lapin seminaarista tasa-arvoasiamies Marianne Laxénille
lähettämä ja kansliaministeri Ilkka Kanervan perille toimittama ranskalainen
postikortti aiheutti kiivaan mediapelin, tasa-arvokeskustelun ja anteeksipyyntöjen
vaatimuksen.
Reini sitten pyysi anteeksi, mutta tempulla taisi jäädä
polttomerkki. Oltiinko silloin turhantärkeitä? No kysyn, koska silloin pidin
tuota vain tuhmana vitsinä. Siinä ei pilailtu kenenkään yksilön kustannuksella.
Tai no, ehkä vieläkin pahempaa? Juuri sitä samaa mistä Uutisvuodossa
”puolipuhuttiin”.
Katso tuosta kun valtakunnansovittelija Reini pyytää
anteeksi. Vaikuttaa vilpittömältä.
Lisää ärsyyntymistä
Alkusysäys tähän kiukutteluun tuli A-talk puheohjelmasta
jossa käsiteltiin homeopatiaa. Keskustelijoina olivat lääkäri Liisa,
hunk-tanssija Jani, lääkäri Markku ja lähihoitaja Teemu. Oli siis puhe homeopatiasta. Lääkäri Liisa oli
myös homeopaatti. Hunk-Jani oli syöpään sairastuttuaan hoitanut itseään homeopaattisesti
eli uskomuslääketiedettä käyttäen. Hups! Nyt kun kirjoitin noin, lääkäri Markku
suuttuisi. Homeopatialla ei ole mitään tekemistä lääketieteen kanssa, ei
lääkkeiden eikä tieteen kanssa, se on puhdasta puoskarointia. ”Lasi kraanavettä
ei ole lääke”, sanoo lääkäri Markku. Tieteessä taas tulisi vertailevin
tutkimuksin osoittaa hoidon teho ja vaikutukset. Mitään tällaista tieteellistä
tutkimusta ei sisälly homeopatiaan. Näin sanoo lääkäri Markku. Lähihoitaja Teemu
säestää.
Se mikä erityisesti
kummastuttaa ”oikeiden” lääkäreiden puheissa, olivatpa he sitten lääkäreitä tai
lähihoitajia, on ihmisen henkisen elämän tietoinen kieltäminen. Suurin osa
ihmisistä uskoo ”korkeampiin voimiin”. He uskovat myös rukouksen voimaan.
Tämähän on uskomushoitoa normaaleimmillaan. Miksi nuo lääkärit eivät puhuneet mitään
tällaisesta puoskaroinnista? Mitä se sanoikaan Einstein: "God
does not care about our mathematical difficulties. He integrates
empirically."
Lääkäri Markku siirtyy asemasodasta hyökkäykseen.
Lähihoitaja Teemu toimii aseenkantajana. Hän ehdottaa lääkärinoikeuksien
riistämistä lääkäri Liisalta. Perusteena on puoskarointi. Arkkiatri esiintyy
videolla. Hän on samaa mieltä puoskareista. Hän ei hyväksy enkelihoitoa,
vyöhyketerapiaa, reiki-hoitoa, lymfaa ja muuta mahdollista puoskarointia. No,
jos teitä kiinnostaa tuo varsinainen asia niin klikatkaa tähän: http://areena.yle.fi/1-3073419 .
Minua kiinnostaa lähinnä tuo tapa puhua näistä asioista. Voisiko vaatimaton
toivomus toteutua? Puhukaa ikään kuin kanssaihmisinä – vaikka olettekin eri
mieltä. Lynkkausmentaliteetti tuollaisissa keskusteluissa heijastuu
kuulijoihin. He saattavat ajatella sen olevan nykysuomen normaali keskustelutapa.
Vihapuheen sikiö.
Kuka olisi paras puhuja?
Hypätään taas alkuperäiseen aiheeseen. Ajattelen nyt omaa
lähipiiriäni. Muistan kun aikanaan odotimme Pekka Tarjanteelta suuria puhujan
lahjoja. Ajattelimme, että hänen politiikkaan menonsa tuo taivaalle uuden
tähden. Olihan hän teekkarimaailman suuria esiintyjähahmoja. Petyimme.
Poliittinen karisma ei näytä olevan sukua teekkarikarismalle. Toinen ihminen
jolta odotin huumaavaa esiintymistä Jyväskylän kesässä vuonna 1967, hän oli
ystävämme Annika Piha. Hän oli valmistautunut suomimaan ”pinnallisen taiteen”
ja ”kerskailutavaroiden” muotoilua yhdessä Severi Parkon ja Antti Nurmesniemen
kanssa. Erityisesti odotimme Annikalta kuivan kirskuvaa tekstiä. Hän sitten
olikin sanoissaan pyöreä. Hän sanoi: ”Olisi aiheellista jättää pari vitriiniä
rakentamatta ja pari mitalia hakematta.” Ehkä ymmärsi, että tällä ruoskinnalla
suomalainen huippumuotoilu vähitellen katoaakin - niin kuin katosikin! Taas pettymys. Vahva taiteilijakarisma ja
keskustelukarisma ei tarkoittanut puhujakarismaa. Annikan lisäksi odotimme
puhetta Severi Parkolta. Severi oli hyvä puhuja. Hän
sanoi:
”Viimeisen 10 vuoden aikana olemme salanneet epäkohtia, tuhlanneet
miljoonia valheen peittämiseen, käyttäneet rahat edustukseen, laiminlyöneet
koulutuksen ja tutkimuksen, riidelleet arvovallasta. Me olemme tuottaneet
statussymboleita ja pönkittäneet alan ja ammattikunnan statusta.” Hän liikuttui itse
omasta karismastaan. Melkein itki puhuessaan. Se ei mene kaikkeen kansaan. Ei
ainakaan minuun. Nurmesniemi, kansainvälinen maestro, hän oli vaisu myös. Hän
sanoi: ”Muotoilija ei ole kuluttajan luottamusmies vaan palvelee lehdistön
luomia myyttejä luksuskodeista ja kerskatuotteista.”
Etsii, etsii…
Eero! Paloheimon Eero. Siinä meillä puhuja. Joskus aina
kuvittelin itseäni hyväksi puhujaksi, Eeroakin paremmaksi. Mutta ei, kyllä Eero
saa pistepotin. Yleisö taputtaa, mutta ei herkisty. Hyvän puhujan täytyisi
vielä tuokin tehdä.
Sitten bingo! Se etsitty puhuja on kyllä ystäväni Roger
Wingren. Puhumatta paras!. Mutta nyt puhujanäyte:
"Perkeleellä on tieto ihmisen hengestä, lähteekö se
ylöspäin vain putoaako se maahan, pohtii entinen suuri rakentaja, kaupungin
rakentaja, ihmisen talojen rakentaja, herrojen palatsien rakentaja ja Herran
temppelin rakentaja Salomon. Ja sitten hän sanoo: ”Siis minä näen, ettei mikään
ylitä sitä, että ihminen iloitsee työstään, sillä tämä on hänen osuutensa. Kukaan
ei pysty saattamaan häntä takaisin näkemään sitä mitä sen jälkeen on
tapahtunut. Eli siitä jää se, että olimme iloisia kun teimme työtä.
Tyydytys on aina katoavaista, onni on aina katoavaista. Goethe sanoi itsestään, ettei
hän ole ollut yhtäkään kokonaista päivää täysin onnellinen, koska onni johtaa
haluttomuuteen ja vahingoittaa ihmishenkeä. Post coitum omne animals triste
est, yhdynnän jälkeen kaikki eläimet ovat surullisia. Kylläinen
päivä ei ole näin ollen päivistä suurin, suurin päivä on janon päivä. Näin
sanoo ruotsalainen runoilija Karin Boije. Den mätta dagen den är aldrig störst, den största dagen är en dag av törst. Siis maailman
rakastaminen tarkoittaa toivoa siitä, että on mahdollista rakastaa maailmaa,
että tehtäisiin kaikki sen vuoksi että sitä voitaisiin rakastaa.”
Minäkin muistan tämän Matti Puhakan. Oli muistaakseni ensimmäiset tieyhdistyksen tie-ja liikennepäivät Aulangolla vuonna 1980, jossa oli puhujana. Pätevimpänä liikenneministerinä pidän edelleen Raimo Vistbackaa, jota myös aikanaan kansliapäällikkö Korpela arvosti suuresti. Heikoin taasen mielestäni oli lihamestari Luttinen, mutta Korpelahan hoiteli hänen hommansa. Kanervakaan ei ollut hassumpi liikenneministerinä, mutta oli huono laskemaan. Ei osannut laskea kuin vain seitsemään. Tämä kävi ilmi golfkierroksella, kun jouduin kerran samaan ryhmään eräissä firmakisoissa. Maksimilyöntimäärä oli hänellä 7, jonka ilmoitti, vaikka löi enempi.
VastaaPoistaMieleeni tulee myös Johannes Koikkalainen, joka oli kylläkin sisäministerinä samoihin aikoihin kuin Puhakka liikenneministerinä. No miksi otin Johanneksen esille. Ennen aikaan sisäasiainministeriö oli se, joka antoi poikkeusluvat rakentamiseen. Bembölessä haettiin 80-luvun alussa poikkeuslupaa Espoon tiemestaripiirin rakentamiselle, jota kaupunki vastusti voimakkaasti sopimattomana kulttuurihistoriallisista syistä. Tilanne meni niin tiukalle, että oikein ministeri tuli paikan päälle katsomaan. Odotettiin delegaation kanssa paikalla, kun Koikkalainen saapui melkein tunnin myöhässä. Nousi virka-autosta ja meni lepikkoon tontille ja merkkasi tontin kusasemalla sinne. Tuli takaisin ja sanoi, että paikkahan sopii hyvin tiemestarin tukikohdaksi, nousi autoon ja lähti pois. Päissäänkin oli, mutta oli hyvä ja lyhyt esitelmä ilman papereita.Koikkalainen koikkelehti, tuumattiin.
Lupa tuli seuraavalla viikolla.
Toimittajien alatyylinen kielenkäyttö nyppinee kaikkia sivistyneitä ihmisiä. Sitäpaitsi kotimaiset ohjelmat ovat yleensä täysin ala-arvoista viihdettä, joille kansa opetetaan nauramaan. Mukava kun toit esille antiikin viisaita. Olisit vielä voinut lisätä Hegelin ja hegeliläisen dialektiikan.Sen tuntemus ja taito puuttuu lähes kaikilta suomalaisilta.I
VastaaPoistaKiitos! Oli mukava lukea. Tulee kuitenkin mieleen että omalle tielleni on myös tullut erinomaisia puhujia, jotka ovat olleet naisia. Karisma ja puhetaito sekä kyky pitää innostavia ja eläväisiä esitelmiä ei ole sidoksissa housunlahkeisiin.
VastaaPoistaKiitos kommentista ARKKIVAHTI, kuitenkin, ettei totuus unohtuisi kunnioittamieni naispuhujien suhteen, huomautan että blogissa tuli sentään mainittua kaksi naispuhujaa, ministeri Anne, joka puhuu kivenkin hunajaksi, taidolla ja karismalla, ja sitten karismaa ja puhetaitoa hehkunut ystäväni Annika Piha. Ettei ne nyt vaan yksilahkeiset...
PoistaNohei,
VastaaPoistaVirkistävää luettavaa. Pikku huomio: "puheessa pitäisi olla kolme asiaa..."
Taidat viitata kolmeen ominaisuuteen - eetos, paatos, logos a'la Aristoteleen retoriikka.
Eller hur?
Bjöte