Kirjoittaminen digitalisaatiosta on jäänyt minun osaltani
kesannolle. Aihe on nyt niin huumaavassa vireessä, että olen pelännyt näppien
palamista jos tarttuisin noin polttavan kuumaan aiheeseen. Digitalisaatio
tuntuu ratkaisevan Suomen kohtalon. Hallitus on luonut viiden kohdan ohjelman
digitaalisen Suomen rakentamiseksi. Digitaalisuudesta toivotaan ja uskotaan
tulevan myös viennin veturi. Tuo sana on ollut minulla mielessä ja kielellä,
mutta ymmärryksen ulkopuolella.
Sain kuitenkin
yllättäen kimmokkeen kirjoittaa aiheesta, tai oikeammin mietiskellä aihetta,
kun kävin Kemiön Tjudassa Teija Purasen Konstrundan näyttelyssä. Hän tekee
työtään leikkaamalla paperista kankaiden kuosimalleja. Ne ovat ihanan kauniita.
Niissä on materiaa ja myös materian tuntu. Niitä voi kosketella. Niitä tekee
mieli hivellä. Hänen näyttelyssään näin käsinkirjoitettuja paperilappuja. Niissä
oli viestejä koskien digitaalisuutta. Yksi niistä on tuossa vieressä. Teksti
työnsi minut aiheeseen. Viesti osui hermoon. Ajattelin näyttää Teijan töitä
tässä samassa blogissa. Kuvat ovat tuossa napautuksen päässä. Mutta en
sittenkään tee sitä. Pelkään sanoman sekoittuvan. Nyt puhutaan Suomen
digitalisaatiosta. Seuraavassa blogissa - tai myöhemmin, näytetään Teijan ihania
käsintehtyjä kuvia ja myös näytteitä hänen luomastaan digitaalisesta aineistosta.
Digitalisaatio on tämän
hetken taikasana
Yritän miettiä milloin se tuli markkinoille. Tutkin ensin
omaa tulevaisuusennustettani vuodelta 1970. Puhuttiinko silloin
digitalisaatiosta? Ei puhuttu. Silloin viestintään liittyviä tulevaisuudenkuvia
olivat mm. väri-tv, näköpuhelin, stereo-tv, telefax-sanomalehti ja
telefax-yhteys keskustietokoneeseen. Internetistä ei tietysti ollut tietoakaan
tuohon aikaan, mutta suurena keksintönä oli juuri tullut markkinoille kuvan
siirron mahdollistama telefax. Erityisesti kiehtoi tuo ajatus mahdollisuudesta
siirtää kuvia. Se olisi jotain vallankumouksellista telexin jälkeen.
Liikenteeseen liittyvinä tulevaisuuden kuvina kirjasin ennusteeseeni
mm. seuraavia: kansainvälinen jumbolentoliikenne ja yliäänikoneet
matkustajaliikenteessä, jokamiehen lentokoneet, pintaliitäjät rannikoiden
matkustajaliikenteessä, tavarankuljetusta helikoptereilla ja sitä täydentämässä
automaattiset tavarankuljetusjärjestelmät. Sähköautot olivat itsestään selvyys.
Autoteollisuus lupasi täyttä sähköautoistumista jo vuodeksi 1980. Metron
arveltiin siirtyvän laajemmin kumipyöriin, myös ilmatyynymetrosta uneksittiin.
Kävelijöiden etenemistä auttamaan kuvittelin liikkuvia jalkakäytäviä.
Tilauksessa olivat myös ”nojatuoliradat” kaupunkikeskustoissa. Digitalisaatio
ei ollut 1970-luvun sana. Ei sitä ollut myöskään robotiikka - roboteista kyllä
uneksittiin, mutta ei autoina. Juuri autoistumisen suurina vuosina ajatus
yksityisauton korvautumisesta ”kollektiivitaksilla” oli mahdoton. Se olisi
suorastaan loukannut jokaisen miehen perusoikeutta ajaa omilla rattaillaan.
Jotain tuosta
70-luvun ennusteesta toteutui. Todellakin telefax yhdistyi keskustietokoneeseen
ja meillä on internet ja digitalisaatio. Lentoliikenteessä on edetty ennusteen
mukaisesti jumbojen osalta. Sähköautonkin piti olla osa todellisuutta jo 80-luvulla.
Näin autoteollisuus lupasi! Yliäänikoneet pääsivät jopa tuotantoon ja
toimintaan, mutta bisneskonsepti jouduttiin hylkäämään. Ihmisillä ei sittenkään
ollut niin kiire suhteessa hintaan. Tämä on ihmeellistä. Miksi niin kävi? Jokin
raja tuli vastaan matkustusmarkkinoilla. Jotain rajoja saattaa olla meidänkin
edessämme. Nyt taulukkoon olisi lisättävä esineiden internet ja robottiautot.
Olisiko vielä laitettava kryptovaluutat. Tai tuleeko ”Knitcoin”? Jos et ole
varma lue: http://penttimurole.blogspot.fi/2016/07/valuuttavallankumous-bitcoineista.html
Onko rajaa?
Minusta se raja on robottiautoistuminen. Ei niin etteivätkö autot kulkisi ”automaattiteillä” automaattisesti. Eikä ehkä niinkään – joskus vuonna 2050 – että kaikilla autoilla tulisi olla robotiikkakyvyt, mutta niin että kaikki liikkuisivat kollektiivitakseilla ja yksityisautoista täysin luovuttaisiin. Siihen en lainkaan usko. Yksityisauton omistus ja omalla autolla liikkuminen ovat väestönkasvun kehitysmaissakin niin atavistinen toive ja työnteon motiivi ettei sitä voi kukkahattupuheilla poistaa ja tehdä olemattomaksi. Toisaalta autot eivät mahdu maailman kaupunkeihin. Ajelin juuri Tukholmassa turistikierroksella taksilla tunnin pari. Ei siellä kerta kaikkiaan voi huvikseen omalla autolla tai vuokratulla autolla ajella sightseeing merkeissä. Mutta, robottiautot eivät pelasta kaupunkeja ruuhkilta. Jos kaikki nykyisin henkilöautolla ajavat siirtyisivät robottiautoihin, liikenne vähenisi noin 20 %. Parkkipaikkojen määrä kyllä vähenisi noin puoleen. Se olisi hyvä. Mutta että robottiautoilla ratkaistaisiin suurkaupunkien liikenneongelma – NO WAY!
Minusta se raja on robottiautoistuminen. Ei niin etteivätkö autot kulkisi ”automaattiteillä” automaattisesti. Eikä ehkä niinkään – joskus vuonna 2050 – että kaikilla autoilla tulisi olla robotiikkakyvyt, mutta niin että kaikki liikkuisivat kollektiivitakseilla ja yksityisautoista täysin luovuttaisiin. Siihen en lainkaan usko. Yksityisauton omistus ja omalla autolla liikkuminen ovat väestönkasvun kehitysmaissakin niin atavistinen toive ja työnteon motiivi ettei sitä voi kukkahattupuheilla poistaa ja tehdä olemattomaksi. Toisaalta autot eivät mahdu maailman kaupunkeihin. Ajelin juuri Tukholmassa turistikierroksella taksilla tunnin pari. Ei siellä kerta kaikkiaan voi huvikseen omalla autolla tai vuokratulla autolla ajella sightseeing merkeissä. Mutta, robottiautot eivät pelasta kaupunkeja ruuhkilta. Jos kaikki nykyisin henkilöautolla ajavat siirtyisivät robottiautoihin, liikenne vähenisi noin 20 %. Parkkipaikkojen määrä kyllä vähenisi noin puoleen. Se olisi hyvä. Mutta että robottiautoilla ratkaistaisiin suurkaupunkien liikenneongelma – NO WAY!
Kaupunkien liikenneongelmat ratkaistaan vain ja
ainoastaan toimivalla joukkoliikenteellä. Digitalisaation lupaus voi olla väärä
tai se voi johtaa harhaan. Muutos on tapahtumassa ja se on suuri ja jatkuva.
Ensisijassa muutos on sosiaalinen. Vasta toissijaisesti se on digitaalinen. Vai
onko uskottava Markku Pääskystä, joka kirjassaan Vastaavuuksia kirjoitti
kaiken olevan jo tehty: ”Syntymä ja kuolema, onnettomuus ja siunaus, voitto ja
häpeä, pysyvyys ja rappio, ihmissuvun kohtalo, joka on kaikkivoipaisten
kolmevuotiaan lapsen tasolla olevien jumalten käsissä. Mitään ei ole tekeillä,
kaikki on jo tehty ja se vallitsee, taivaan ja maan, ihmisten ja jumalten
neliyhteys, runouden ja vuosituhansien takaisen teknologian liitto sekin.”
On monia asioita,
joita pidettiin itsestään selvyyksinä 60-luvulla. Jopa Jörn Donner kirjoitti
pintaliitäjistä rannikkoseutujen kulkuneuvona. Aarne Ervi uskoi jokamiehen
lentokoneisiin kaupunkiliikenteen ratkaisijana. Yliäänikoneet ja helikopterilla
suoritettavat raskaat kuljetukset olivat osa tulevaisuuden strategiaa.
Liikkuville jalkakäytäville varattiin tila Martinlaakson junilta metroaseman kautta
perunatorille. Monorail oli Saksaan rakennetun koeradan turvin ehdotonta
tulevaisuutta. Buckminster Fuller oli
ajan filosofi. Hän puhui "Avaruuslaiva
Maasta" ja peitti Manhattanin geodeettisella kuvullaan ja pani meidät uneksimaan,
elettiin vuotta 1962.
Digitalisaation musta aukko
Luen liikenne- ja viestintäministeriön nettisivuilta
ministeriön tiedotetta koskien Liikennekaaresta annettuja lausuntoja. Törmään
siellä oman entisen firmani lausuntoon. Arvelen Jorma Mäntysen kirjoittaneen
seuraavat sanat: ”Kehityksen aikajänteillä on omat lainalaisuutensa. Vaikka
teknologia, digitalisaatio sen osana, on voimakas muutosajuri, ei pidä jättää
huomiotta muita muutosvoimia, kuten taloudellisia ja poliittisia sekä
ympäristön asettamia reunaehtoja. Infrastruktuuri ja ihmisten asenteet ovat
varsin hitaasti muuttuvia, kun taas teknologian muutos on nopeaa ja
hallitsematonta. Ihmisten tarpeiden ymmärtäminen nyt ja tulevaisuudessa on
kaiken kehittämisen avain. Jakamistalous on uusi ilmiö, joka voi levitä tiettyjen
väestöryhmien keskuudessa varsinkin kaupunkiseuduilla, mutta ei välttämättä
koske suuria massoja. Erityisesti täytyy olla tietoinen, että tiettyjä
kehityskulkuja ei voida nopeuttaa ja jos halutaankin, se vaatii suuria
rahallisia resursseja. Hyvä kysymys voi olla vaikka se, mihin automaation
asteeseen pyritään, millä nopeudella ja millä resursseilla?”
Mäntynen, hän lopuksi
kysyy jotain ja se on asiaa. Minusta on aivan älyttömän tärkeätä että kysytään.
Eikä vain hehkuteta. Olet jo tekstistä huomannut että minua ottaa päähän tämä
nykyinen ylikuuma hehkutus. Saattaa olla että se osoittaa minun aivojeni olevan
lopullisesti kuivumassa. Toisaalta sain ajokortin uusimista varten
tarvittavassa Montreal testissä erittäin hyvät pinnat. Se kertoo siitä, ettei
dementia ole vielä täysin minua
vallannut. Mutta se minua nyt
ihmetyttää, etten millään ymmärrä sitä mistä nyt puhutaan, kun puhutaan
digitalisaation tulva-aallosta. Tekeekö kukaan Nooakin arkkia? Hyppäisin sinne.
Printtaa heti
Mäntynen ei kirjoittanut mitään digitalisaation ”mustasta
ajasta” Hän ei myöskään maininnut informaation ”mustaa aukkoa”. Digitalisaation
hurmahenget eivät myöskään mainitse siitä mitään. Siitä kuitenkin mainitsee
Googlen varapresidentti Vint Cerf. Hän kysyy mitä tapahtuu silloin kun
nykypäivän hi-tech tietovarastot muuttuvat tulevaisuuden lerpuiksi. Hänen
mielestään historiamme kirjoitus tulee muodostumaan voittamattomaksi probleemaksi,
jos varastoimme kirjamme, valokuvamme ja dokumenttimme digitaaliseen muotoon.
”Olemme välinpitämättömästi ja tiedostamatta heittämässä bittimuodossa kaiken
sen tiedon minkä historioitsijat tuhannen vuoden päästä tarvitsisivat informaation
mustaan aukkoon.”
Ryhdy printtaamaan
Se on ainoa keinoa säilyttää valokuvasi! Muutoin digitalisaatio tuhoaa ne.
Pommiko räjähti?
Petri Jalasto, hyvä ystävä ja kollega, hän kirjoittaa
kolumnissaan Tie- ja Liikenne-lehdessä ajattelun vallankumouksesta: ”Keväällä
liikenne- ja viestintäministeriö sitten räjäytti pommin ehdottamalla
liikennepolitiikan suunnanmuutosta hallinto- ja politiikkakeskeisestä
suunnittelu- ja päätöksentekojärjestelmästä markkinaohjautuvaan
digitalisaatiota ja mahdollisesti tulevaisuudessa robotiikkaa hyödyntävään
MaaS-aikaan.”
Seuraavaa linkkiä klikkaamalla voit tutustua näihin
virkavallan ajatuksiin.
Jalasto kirjoittaa ministeriön pyrkivän antamaan ihmisten
valinnoille nykyistä suuremman roolin lisäämällä liikenteen
markkinaehtoisuutta. Ministeriö sitten tyytyisi reguloimaan suurempia
vääristymiä. Hän epäilee ministeriön nyt yrittävän soveltaa liikenteeseen
aiemmin menestyksellä tehtyä puhelin- ja telemarkkinoiden avaamista kilpailulle.
Palvelu parani ja hinnat halpenivat. Nyt sovellettaisiin samaa konseptia
liikenteeseen. Kansa luopuisi yksityisautosta, siirtyisi yhteiskäyttöisiin
robottiautoihin, Kännykällä voisi ostaa kaikki liikennepalvelut pakettihintaan.
Oli sitten lentomatka Kanarialle tai fillarimatka leffaan. Leffalippukin tulisi
siinä samalla. Systeemi hoitaisi maalaiskylän mummolle yhteiskuljetuksen
S-Marketiin, silloin kun tulijoiden määrä on digitalisoinnin avulla tiedossa ja
kauppias asettaisi käyttöön oman subventionsa - ehkä. K-kauppias saattaisi
tarjota vielä halvemman kuljetuksen. Digitalisaation avulla pääsisimme
sittenkin ilmaiselle lounaalle? Jaa,
kyllä kauppiaat kuitenkin taitavat vaatia yhteiskunnan subventiota
asiakkaidensa matkoille – ja ilmaiset lounaat jäisivät unelmaksi.
Digitalisaatio
mittaa hallituksen uudistuskyvyn? Kansliapäällikkö Pursiainen sanoo tien olevan
digitaalipalvelun alusta. Minä väitin joskus tien olevan muutakin: "Tieympäristö ei ole vain tekniikkaa.
Tie on paljon muuta kuin liikenneväylä. Se on virta, saavutettavissa oleva
paikka tai tulevaisuus. Tie yhdistää ihmisiä ja tavaroita, mutta se yhdistää
myös tunteita. Tien yhdistävyys on osa meidän tajunnanvirtaamme ja aineetonta
perintöämme."
Hallitus on asettanut digitalisaation tehtäväksi muuttaa
meidän elämäämme. Roboteista tulee meidän käsiämme ja jalkojamme. Lopuksi
robotit korvaavat meidän aivomme? Vihdoin meitä ei ehkä tarvita lainkaan? Liikenne-
ja viestintäministeriö näyttää olevan hyvin kiinnostunut robotisaatiosta. Kaunopuheinen
ministerimme on vahva mielipidejohtaja. Häntä tukee innostunut kaarti asiasta
vakuuttuneita virkanaisia ja virkamiehiä niin ministeriöstä kuin
liikennevirastosta.. Hauskaa ja hieman erikoista että naiset ovat nyt
digitalisaation vahvoja airuita. Miehet,
niin kuin minäkin, tuntuvat hieman haikailevan vanhaa hevosmiehen rooliaan.
Viiden kohdan ohjelma
Kiitos Sampo! Ostan
heti! Mikä on tilinumero?
Digitalisaation ensimmäisenä asteena on matkalippu jolla
kaikki liikkumispalvelut saadaan kiinteään hintaan. Seuraavaksi ajoneuvomme
muuttuvat ”autonomisiksi” roboteiksi. emme enää omista autoa. Ajamme
kollektiivissa. Kaikki me varmaan jo odotamme innokkaina uusimuotoisia
formulakisoja. Silloin seuraamme robottiformuloiden kiehtovaa kilpa-ajoa.
Tulevaisuutemme tarina
Esineiden internet - robotiikan ryydittämänä - helpottaisi
äärettömän kiihottavalla tavalla meidän jokapäiväistä elämäämme. Kauppaan
mennessämme ilmoittaisimme kaupan robotisoidulle ostoskorille valmiiksi
ruokareseptimme koodin ja näin porkkanat, perunat ja kukkakaalit muine
höysteineen lisättynä lampaan kyljyksillä hyppäisivät meidän robottikoriimme,
joka sitten etsisi ulkopuolella odottavan nelikopteriin, joka lennättäisi ostoksemme
meidän kotioveemme yhdistettyyn kylmä-, pakastin- ja lämpökaappiin. Robottikäsi
kaappaisi tuotteet kaappeihin hyvässä
järjestyksessä. Sieltä nämä internoidut ruokatarvikkeet tulisivat oikein
ajoitettuina tyhjiöputkistoa myöten keittiömme syöttöalustalle - ruoan
valmistusta varten. Ihminen ei luonnollisestikaan osallistuisi
ruoanvalmistuksen tapaiseen tuottamattomaan työhön. Ruoka valmistuisi
kotitalousrobotin hellässä huolenpidossa. Koko perhe voisi sillä välin
keskittyi liikunnallisiin harrastuksiin läheisellä kaupunkibulevardilla Pokemon
Go -pelin merkeissä.
Pelaaminen keskellä bulevardin monitoimiympäristöä on
täysin turvallista, sillä robotisoidun liikenteen ohjausjärjestelmä on
tietoinen Pokemonien esiintymisestä ja supertietokone laskee ja varautuu jo
ennakolta pelaajien tuleviin liikkeisiin ja huolehtii robottiraitiovaunujen,
robottikuorma-autojen ja robottihenkilöautojen, sekä myös sähköisten hoverlautojen
ja skeittilautojen niin kuin myös yksipyöräisten segway-kloonien (swegway,
swagway) turvallisesta ohjauksesta ja pysäyttämisestä - Pokemon-metsästäjien
tehdessä nykykäsityksen mukaan arvaamattomia liikkeitään. Digitalisoidussa
ympäristössä mikään ei ole arvaamatonta. Kaikki voidaan ennakoida ja koko
ongelma liikenneturvallisuudesta on poispyyhkäisty. Niin sanovat robotisoidun
liikenteen asiantuntijat. Ja me uskomme heitä – niin kuin muitakin lobbareita.
MaaS--palveluun tulee
hyvällä syyllä liittää myös individuaaliset kevytkulkemisen välineet.
Niin, myös kävelijät on varustettu automaattisilla
liikkeenpysäyttäjillä ja askelkoordinaattoreilla. Olette kai ymmärtäneet että
ns. inhimillinen vapaa liikkuminen on digitalisaatiourbanismissa täysin
kiellettyä. Yksikin inhimillisellä logiikalla toimiva olio voi saattaa tekoälyn
ohjaaman toiminnan pois tolaltaan. Mikään elämässä tai liikenteessä ei jää
kaikkivoivalta robotiikalta hoitamatta. Liukas keli tai jääpolanne eivät
haittaa menoa. Myös Pokemonit varustetaan virtuaalisilla liukuesteillä. Näin
voidaan säilyttää samankaltainen liikkeen dynamiikka virtuaaliolennoilla,
niiden metsästäjillä ja muuten vain autonomisesti liikkuvilla. Heillä kaikilla on samantyyppinen
kitkanrajoitusautomatiikka - nastat työntyvät automaattisesti kengänpohjista
Liikenteen hidastuminen tai lisääntyvä matka-aika
menettävät robotiikan tultua merkityksensä. Ihmiset keskittyvät
vapaa-aikatyöhön, jolla ei ole lainkaan tuotannollista sisältöä. Aikaa ei
silloin tarvitse mitata tai hinnoitella. Robotit suunnittelevat itsensä ja
rakentavat itsensä. Digitalisoituneessa maailmassa ne myös huoltavat itsensä.
Aivan samoin kuin ne huoltavat meidät vanhuksina. Erityisesti pupujussin
näköiset laulavat hoitorobotit olivat aiemmin suuressa suosiossa. Nyt
citykanien invaasion jälkeen pupurobotit ovat menettäneet suosiotaan. Suosioon
ovat nousseet erityisesti Saimaan norpat. On myös havaittu suurta innostusta
julkkishahmoja kohtaan. Meillä myös erityisesti politiikan hahmot ovat suosittuja, edellyttäen että heillä on hyvä laulutaito. Asuntoviranomaiset
ovatkin jo heränneet. Onko robotin kanssa asuminen todella yksinasumista vai
tulisiko tilastointiin ottaa mukaan digitalisaation voimin syntynyt robottikanta
Robottien arvellaan olevan vahvasti mukana
tulevaisuuden hoitoalalla. A-studiossa esiteltiin taannoin silmiä vilkuttelevaa
norppaa – siitä kuulemma vanhukset pitävät. Jotkut väittävät robottien toimivan
myös seksiterapeutteina ja jopa tehokkaina seksikumppaneina. No, onhan
ihmisillä nykyään jo avattarensa – ne kertovat toisesta minästä – siitä
oikeasta?
Ongelmaksi on muodostunut myös robottien romuttaminen –
anteeksi hautaaminen. Viranomaiset ovatkin jo harkinneet robottien
hautausmahdollisuutta omalle hautausmaalle.
Robotiikan ja digitalisaation ilosanoma on myös suosiollinen kasvaneen
seksuaaliaktiviteetin mallimaassa. Nyt robotit tarjoavat mahdollisuuden
ehdottoman mieluisaan turvaseksiin. Tilastot osoittavatkin ihmisten jo paljolti
luopuneen parinkymmenen vuoden takaisesta itsetyydytyksestä, kun heillä on nyt
yksinäisyyden sijaan uusi uskollinen ystävä.
Ministeriö onkin nyt erityisen tyytyväinen siitä, että robotisaatio on näin
ottanut merkittävän askeleen sosiaalisen käyttäytymisen sektorille. Aiemmin
robotisaatiota pidettiin lähinnä taloudellisen kilpailukyvyn mahdollistajana,
mutta nyt siis on tehty jo valtava loikka ihmisen sisimpään. Kaiken kaikkiaan,
siis antautukaamme täysin rinnoin uuteen maailmaan. Niin, siis noin vuonna
2050.
Hei Pentti!
VastaaPoistaErittäin ajankohtainen ja kantaa ottava blogi.
Digitalisaatio ja sen myötä tuleva kehitys, sekä automatisaatio.
Eikös se ole yhteiskunnalle hyvä asia?
Olen samaa mieltä, kuin sinä, jos oikein blogisi ymmärsin.
Elikkä ei ihan sellaisenaan varmaankaan ole hyvä kokonaisuutta katsoen.
No, haluan kuitenkin unelmoida ajatuksesta, että astuisin Etelä-Esplanadin liukuporras-katuun, jossa vain seisoisin.
Se ei varmisti mielyttäisi minua, koska haluan itse kuljeskella Espalla ja mennä Espan puistoon istumaan puistonpenkeille.
Ja tietenkin liikenne-kaupunkisuunnittelu kokonaisuudessaan.
Mutta kaiketi on se tosiasia, että me tarvitsemme tietotekniikan kehitystä ja osaamista joka päiväisessä elämässä.
Digitalisaatio edellyttää kansalaisilta kalliiden laitteiden hankkimista. Myös vanhuksilla ja lapsilla on oltava laitteet. Käyttöjärjestelmät ovat surkeita ja eri laitevalmistajilla erilaisia. Tämä kaikki jakaa jo nyt väestöä. Kukaan ei tiedä miten tämä kytevä kriisi purkautuu. Kiitos taas huolellisesta kirjoittamisesta.
PoistaMuistuu mieleeni ensimmäiset tietokoneet, joihin pääsin tutustumaan 60-luvun loppupuolella. Muistaakseni vuonna 1968 törmäsin ensimmäisiin tietokoneen laskemiin tielinjan paalutuslaskelmiin. Kun vein työmaalle ensimmäiset paalutuslaskelmat, niin tyomaan mittapomo oli sormi suussa ja lönrotin kaarrekirja kädessä ja ihmetteli, miten tielinja mitataan maastoon. Piti käydä paikanpäällä kädestä pitäen neuvomassa. Kysessä oli maantie Keimolasta Lopelle. Varsinkin klotoidit ihmetyttivät.
VastaaPoistaSuomen ensimmäiset klotoidithan löytyy Tarvontieltä munkkiniemestä bembööleen. Paalutuslaskennat laski tekn.yo Nikolai Sorokin käsipelissä. Pieni lipsahdus sattui Sorokinille, kun tarvontiehen tuli vahingossa 20 metrin pituinen suora Kauniaisten kohdalle. Silloinhan suoranpätkä oli myrkkyä tien linjauksissa.Piponiukseltakin pääsi itku ko. virheestä. Minäkin laskin käsin paalutuslaskentoja 60-luvulla käsin ja saavutus jo oli, kun puoli kilometria sai päivässä laskettua. Sitohan sitten aloitti tämän tietokoneavusteisen suunnittelun 70-80 luvun vaihteessa. Kyllä silloinkin pian totuttiin tähän systeemiin, miksei sitten seuraavan sukupolven digiaikaan.
Hauska tarina. Ajattelee itsekin aikanaan Lönnrotin kaarrekirjaa käyttänyt. Sitten tuli Matti Ovalo remmiin ja tellurometrit ja geodimetrit ja mitä vielä. Tottuu, tottuu!
PoistaKiitos Pena hyvästä kirjoituksesta! Olen myös valmis ostamaan 100 eurolla joukkoliikenteen + taksimatkojen rajattoman määrän paketin sitten, kun se tulee myyntiin. Voisin myydä henkilöauton. Mielenkiintoista on, että nykyisin autoliikkeetkin ovat alkaneet myymään paketteja - nämä tosin ovat alk. 200 eur/kk, mutta ei vielä sisällä liikkumista.
VastaaPoistaNykyisin City Car Clubin ongelman on käsittääkseni, että viikon kysyntäpiikki on lauantai. Tämä voi tuottaa jatkossakin haastetta - vähiten autoa tarvitsevat haluavat sen kuitenkin viikonlopun vapaa-ajanmatkoille, jolloin myös paljon autoa käyttävätkin haluavat pitää autonsa. Mielenkiintoisua uutuuksia ovat myös mm. kortteliautot-palvelu.
Kiinnostavaa on havaintosi joukkoliikenteestä. Liikennekaaressa voi piillä tuhon siemen: viranomaisen on joukkoliikennettä järjestäessään huomioitavat markkinaehtoinen liikenne. Esim. 550:n suunnittelussa pitäisi huomioida, jos Käskynhaltijantielle ilmestyy kuukaudeksi jokin yksityinen yritys. Runkolinjat ja selkeys ovat tuoneet lisää matkustajia, mutta jatkossa nämä siirtyvät muualle. LVM on sitä mieltä, että keskisuuret kaupungit ovat epäonnistuneet, vaikka matkustus on vuodessa kasvanut jopa +10 %. Vai mitä joukkoliikenteeltä halutaan?
Maasissa osin häiritsee sen liikkumiskeskeisyys. Miksi liikkumisesta tehdään palvelua? Pääsääntöisesti ihmisellä on tarve saada joku muu palvelu, jonka saavuttamiseksi on tarve liikkua. Miksi ei koitettaisi myydä koko palveluketjua? Hypermarketista on tarve saada ostokset: voisiko ajatella, että hintaan sisältyisi aina palvelun toimitus, halutessaan tavarat voi itse hakea hyllystä. Periaatteessa asiakkaalle kannattaisi maksaa, ettei tuo autoaan kauppaan, koska parkkipaikallakin on hintansa.
Nämä tellurometrit ja geodimetrit ovat tuttuja kapistuksia. Tellurometrillahan mittailtiin kolmiomittaustornit paikoilleen ja sitten geodimetrilla mittailtiin niistä monikulmiojonoja. Tellurometrihän painoi kaikkine tilpehööreineen kymmeniä kiloja. Oli mukavia vetää ahkiolla hangessa talvella. Sehän toimi radioaalloilla ja mittausmatka oli 50 km:n luokkaa. Geodimetri taasen toimi valoaalloilla ja oli näppärämpi vehje.
VastaaPoistaUnohtaa ei pidä myöskään ensimmäistä kännykkääni, jonka sain 80-luvun puolivälin tienoilla. Se oli 900 storno nmt 900 aalloilla.
Kännykkä maksoi 15900 markkaa asennettuna autoon, eli silloisen insinöörin kuukausipalkan verran. Akku oli takakontissa, josta piuhat eteen ja luuri näppäimistöineen kojetaulussa. Puhelimen sai otettua akkuineen kantokahvalliseen puukoteloon ja koko kännykkä painoi akkuineen 3,1 kg. Muistan kerran Tukholmassa, kun asuttiin keskustassa Viking-sassin hotellissa ja oltiin liikkeellä minun autolla. Puhelin piti aina ottaa mukaan yöksi, ettei sitä vohkita. Menin hotelliin ja löin kännykän baaritiskille ja tietysti soitin siitä kotosuomeen. Kyllä katsoi väki baarissa ihmeissään.
Digiaikaa tämäkin ja hyvin siihenkin tottui.