Nuorempana miehenä tapaani kuului ajella sukulaisiin
Turun seudulle pitkin vanhaa Turun tietä. Piikkiön jälken Kaarinaa
lähestyttäessä olisi pitänyt ymmärtää katsoa vasemmalle. Siellä olisivat
vilahtaneet Kuusiston piispanlinnan rauniot. Niemen kärjessä pienellä saarella
sijainnut linna eli loistonsa aikaan 1500-luvun alkupuoliskolla. Silloin se oli
Turun linnan kokoinen mahtava laitos. Nykyisin linnaa ympäröivä merenlahti on
matala ja kaislikkoinen. 500 vuotta sitten vettä oli kolmisen metriä enemmän.
Linna oli suojattu veteen juntatulla paaluvarustuksella. Paalujen olemassaolo
selvisi vasta 1990-luvulla. Joku ne havaitsi sameassa vedessä ruohikoiden
seassa. Ehkä heittouistin takertui paalun päähän. Tämän linnan lähistöllä
sijaitsevasta latokartanosta ja etenkin juuri tämän kartanon päärakennuksesta
on tarkoitukseni kirjoittaa. Tai ei niinkään itse tuosta rakennuksesta, vaan
siellä juuri olleesta tapahtumasta. Mutta rakennus on niin kiehtova, että sitä
ei voi jättää täysin huomiotta.
Talosta ja itse
varsinaisesta piispanlinnasta on
kirjoitettu mielenkiintoinen opaskirja ”Kuusiston linna – opas”, Irma
Lounatvuori, Antti Suna, Museovirasto 2009. Tutkitaanpa hieman kirjaa jotta
selviäisi rakennuksen historia. Kirja kertoo kartanon päärakennuksen olevan
vuodelta 1738. Se rakennettiin Suomen sotaväen päällikön, Turun
jälkaväkirykmentin everstin virkataloksi.
Berndt Otto Stackelberg 1662-1734 oli kartanon
päärakennuksen rakentamisaikaan Turun rykmentin päällikkö ja Ruotsin Suomessa
olevien joukkojen ylipäällikkö. Sotilasarvoltaan hän oli kenttämarsalkka. Hänet
oli myös korotettu vapaaherralliseen säätyyn. Ennen Turkuun asettumista Berndt
Otto oli kärsinyt kovia, sillä hän joutui vangiksi Pultavan taistelussa vuonna
1709 ja joutui osallistumaan Pietari Suuren triumfikulkueeseen Moskovassa
hävinneen osapuolen elävänä todistusaineistona.
Hän pääsi palaamaan Ruotsiin vasta 1721. Seuraavana vuonna hän sitten
sai nimityksen Turun rykmentin kenraaliluutnantiksi. Ja sitten viiden vuoden
päästä ylipäälliköksi. No, tuohon aikaan lähestymme jo Kuusiston kartanon päärakennuksen
rakentamisaikaa. Hän oli Kuusiston latokartanon herrana 1722-1734. Hän siis todennäköisesti oli panemassa alulle rakennustöitä, mutta
kuoli neljä vuotta ennen rakennuksen valmistumista. Nyt paikka on hehkeimmillään. Mitä nyt puutarha vaipuneena hieman tshehovilaiseen
rappeuden tilaan.
Kartanon eteisessä
roikkuu vaakuna. Se on tuon samaisen
sotaherran melkoisen sisältörikas vaakuna. Kaksi katkaistua puunrunkoa on tämän
suvun tunnus. Näkyypä noista kuivista rungoista versoavan myös vihreät lehdet.
Sotaliput liehuvat ja leijona ärjyy.
Berndt Ottolle oli syntynyt poika v. 1703. Hänestä tuli
myös sotilas ja korkea upseeri. 70-luvun lopulla hän oli Ruotsi-Suomen armeijan
general-en-chef. Asuiko hän Kuusiston kartanossa? Kyllä asui 1749-1777. Hän
oli jo 35-vuotias talon valmistuessa. Kysyt varmaan miksi pyörittelen noita
kartanon omistajia – Stackelberg-sukua. No pyörittelen niitä huvikseni siksi,
että tässä kesätaloutemme ruokapöydässä istuu kolme henkilöä, äiti ja kaksi
poikaa, joilla on pikku tippa noiden Stackelbergien verta suonissaan. No, ei
siitä nyt näytä suurempaa haittaakaan olevan – siksi annettakoon anteeksi
kiinnostus. Minä itse olen täysin riippumaton tuollaisesta verenperinnöstä, minun
vereni on täyspunaista, eikä minulla ole minkäänlaista kadehdittavaa
aatelisnenäperintöäkään. Tuossa kun
katson – ainakin yhdellä kolmesta on! Ja se nokka kyllä hurmaa. Nokan haltija
ei kuitenkaan taida sitä vielä tunnistaa lisäarvona.
”Ajankuva” à la Merja
Markkula
Kuusiston kartanon päärakennuksen sanotaan rakennetun
ruotsalaisten vuonna 1732 vahvistettujen tyyppipiirustusten mukaan. Sellaiseksi piti sotavoimien korkean johtajan
virkatalon tuleman. Neljä savua, kahdeksan tai olisiko kymmenen huonetta,
valtaisa uuniraunio tuvan nurkassa. Suuri vintti yläkerrassa ja maakellari
talon alla. Nyt museoviraston entisöimänä 1800-luvun alun malliin. Talo kiinnostaa, mutta nyt on siirryttävä pääasiaan eli näyttelyyn. Näyttelyn kuraattorina
ja organisaattorina on Merja Markkula. Hän oli pukeutunut tyylikkääseen mustaa
leninkiin. Yllätys! Miksi leningin helmassa olivat vyönrenkut? No kun leninki
olikin tehty suurista miesten hehtaarihousuista. Kunhan nyt olivatkin vain
ylösalaisin. Puntit kiipesivät olkapäälle. Sellainen nainen on Merja. Pukeutuu ylösalaisiin miehen housuihin. Hän on
tiedenainen ja taidenainen. Tieteessä filosofian tohtori ja taiteessa itsekin
merkittävä tekijä. Avajaispuheessaan hän sanoi hyvän taiteen ja hyvän tieteen
olennaiseksi osaksi luovuuden. Hänen tieteenalansa on mikrobiologia. Hän tuntee
homeen pahuuden ja homeen kauneuden – luovuuteen asti.
Nyt hän oli asettanut kuratoimansa näyttelyn teemaksi
”Ajankuva”. Vanha rakennus ihanine lattia- ja kattolankkuineen loi tunnelman ja
kehykset paikalle tuotuun taiteeseen. Taiteilijoita oli kuusitoista henkeä –
kaikki teemaan sitoutuvilla teoksillaan. Minulle monet näistä teoksista
varsinaisesti avautuivat vasta kuultuani taiteilijoiden kertovan niistä. Se oli
ihmeellistä. Petra Kallio kertoi grafiikkateoksissaan
nuoruudesta, vanhenemisesta ja poiskuihtumisesta - ihanien sipulikasvien
muodonmuutoksen kautta. Hän tarjosi myös katsottavaksi elämän OXO-pelin. O
merkitsee kohtaloa, X voi olla oma osuus elämän kulkuun. Silloin tajusin –
ainakin vähän. Muidenkin taiteilijoiden hienot esittelyt herkistivät mieltä.
Ainoa mitä jäi hieman itseltään kyselemään oli: pitääkö taidetta selittää?
Petra kirjoittaa: ”Teoksesssa
kuvataan haurasta hetkellisyyttä kuihtuvan kukan muodossa; juuret paljaina,
voima kasvin mukulassa ja hetkeillinen kauneus kukinnossa. Sommitelmassa osaset
peliksi, voimien sommitelmaksi. Pohdiskelen ihmisen oman kokemuksen, eletyn
elämän, tehtyjen ratkaisujen ja valittujen askelten painoa. X on kuin risteys,
valinnan koordinaatti, kirjottu hiuksella johon on solutasolla painettu koko
eletyn ajan muisti. O on pelissä kohtalo, ennalta kirjoitettu synopsis, valmis
suunnitelma, kuin itävän kasvin siemenessä. Vahvana ja verevänä se kiertää
ikuista kehää. Sen tarina ei katkea, eikä sen rajaa kyseenalaistamallakaan
saavuteta. Kumpi voittaa?
Aika ja muutos ajassa oli sitovana tekijänä Ulla Shmeikkan valokuvissa kirkoista,
luostareista ja moskeijoista vanhoilla ottomaanien ydinalueilla. Minna Scheinin katseli läpi ikkunaruutujen
ajan kulkua ja luonnon muuttumattomuutta. Minnamarina Tammi kertoi tekevänsä taidetta
sanomalehdistä tehdyllä paperimassalla. Ihmeellistä ja taidokasta! Lilli Haapalan ja ja Satu Haikon puun
juuristosta sen latvaan ulottuva auki kiertyvä paperirulla hiilipiirroksena
halusi korostaa metsän pyhyyttä. He kysyivät: ”Onko metsä ja muu luonto meille
enää pyhää?” Nämä vain mainintoja taitelijajoukosta. Suosittelen teoksiin
tutustumista paikan päällä. Taidekartano ja nämä työt yhteisenä elämyksenä on
kokemisen arvoista.
Palaan tuttuun
aihepiiriin. Liisa Ilveskorpi, rakas vaimoni, hän esitteli viiden työn sarjan:
Tuomiopäivä Firenze – Aleppo. Liisa
kirjoittaa: ”Kun tein näitä kuvia Syyrian sota paheni päivä päivältä. En voinut
sulkea silmiäni toisenlaiselta tulevaisuudelta. Vanhat ikiaikaiset
kaupunkikulttuurit alkoivat hävitä – peruuttamattomasti. Ihmiset pakenevat,
kaupunki ei enää tarjoa suojaa, kulttuuria, tulevaisuutta. Tuskin näen
elianaikanani näiden kaupunkien uutta kukoistusta. Voiko meillä tapahtua sama
tuho?”
Liisan teos kuvaa
Firenzen tuomikirkon raunioitumista ja kirkolle johtavan kadun varren
rakennusten muuttumista Aleppon kaaokseksi. Hän kysyy ovatko nämä asiat
eristettävissä.
Arja Maarit Puhakka piirtää tussikynällä sattumanvaraista
viivaa. Hän piirtää näyttelyn ajan päivittäin. Kun hän aloittaa piirtämisen
hänellä ei ole mitään suunnitelmaa. Tajunnanvirta ohjaa piirtämistä. Hän
kirjoittaa: ”Teos yhdistää visuaalisen prosessin ja ulkoa tulevat ärsykkeet
kuvavirraksi joka tulkitsee ympäröiviä tapahtumia samanaikaisesti. Itäiseen
kulmakamariin kantautuvat äänet, tuoksut, näyttelyvieraat – maailman
tapahtumatkin – vaikuttavat piirtyvään viivaan ja syntyvään teokseen.”
Tämä ihana talo odottaa
odottaa teitä. Näyttelyn lisäksi suosittelen ehtoisten nuorten naisten
tarjoilua. Kahvitettuina ja ravittuina
voitte sitten kulkea luontopolun. Luontopolulla on metsää kunnioittavat
teokset. Siellä on Sara Ilveskorven ja kaarinalaisten lasten toteuttama yhteisötaideteos.
Siellä on myöskin Lilli Haapalan ja Satu Haikon lahopuuteos. Kaiken lisäksi
voitte jatkaa polkua pitkin Kuusiston linnanraunioille. Päivä tulee olemaan
täydellinen.
Luin sun blogin Kuusiston kartanosta joka on mun lapsuuden sielunmaisemaa, isoisäni herastuomari Juhana ja isosetäni David saivat Karjalasta tultuaan ne hienoimmat paikat heti siitä viereltä, tien pohjoisrinteeltä, siellä olen lapsuuttani vietänyt, Nortonilla ajellut ja kyyhkysiä metsästänyt sekä "tetrinmunnii" nuotiolla grillaillut. Se suojapaalutus linnanraunioilla lienee kuitenkin olevan ponttiseinä täytöille, olen niihin monesti päätäni kolhinut sukeltaessani lähes maidonvalkeassa, sameassa vedessä. Siellä myös "eskimokäännökset" veljieni kanssa opeteltiin. Setäni Topi kalasteli kuhaa linnanraunioiden viereisissä vesissä ja suuri saikin. Aika on ehtinyt jo muuttaa omistussuhteita, ehkä Uskit on kokonaan väistyneet mutta uskon että Hietasia siellä jäljellä, isovanhempani ja muuta sukua toki nukkuu Kuusiston hautuumalla.
VastaaPoistaKiitos valaisevasta sukuhistoriikista. Olen marsalkkojen jälkeläinen suoraan alenevassa polvessa. En ole vielä ehtinyt vaakunaamme kartanon porstuassa nähkemään, mutta aikaisemmassa paikassa, Turun tuomiokirkossa, sen olen useasti nähnyt. Se oli Tottien hautakammiossa, johon isä ja poika on haudattu. Emme ole saaneet selitystä siitä, miksi se on sieltä poistettu ja siirretty Kuusiston kartanon eteiseen. Keitä mahtoivat olle ne kesävieraasi, joilla oli hitunen meidän vertamme? Olisi mukava tietää!
VastaaPoistaTerv. Tiina Stackelberg-Kajantola
Hauskaa että havaitsit tämän tarinan. Meidän kesäpöydässämme istuvat vaimoni tytär Laura sekä hänen kaksi poikaansa. Heidän veressään on tuo sininen pisara. Lauran isoäiti oli Irene Stackelbergin tytär. Irenen isä oli 1831 syntynyt Berndt Fredrik Carl Emil Stackelberg. Hän asui Vehmaalla. Hän oli ensin naimisissa Christina Eufrosyne Rosellin kanssa. Vaimo kuoli ja Berndt meni 59-vuotiaana toisiin naimisiin 26-vuotiaan maalaistytön Lydia Wilhelmina Alénin kanssa. Lapsi, meidän Irenemme, syntyi kolme viikkoa ennen häitä (16.5.1890). Vaakunasta vielä: Kuusiston kartanon eteisessä oleva pellille maalattu vaakuna (blogin kuvassa) on Berndt Otto Stackelbergin (1662-1734). Hän oli Irenen isän isoisän isoisä.
PoistaJuu samaa sukua siis on! Hauska sattuma! Vuonna 2014 isäni Berndt Tapio Kasimir ja hänen veljensä Berndt veli Brynolf (molemmat jo edesmenneitä) teetättivät Vehmaan hautakappelin seinään sukulaatat, joista ilmenee siihen haudattujen nimet. Käy katsomassa! Tämän B.F.C.E. Stackelbergin hauta on muuten Rauman vanhalla hautausmaalla, usein kävelen sen ohi. Asun siis itse Raumalla.
PoistaTämä peltinen vaakuna oli siis aikaisemmin Tuomiokirkossa ja jostain syystä siirrettiin Kuusiston kartanoon suvun hämmästykseksi.
Terv; Tiina Stackelberg-Kajantola, Rauma
Hei !
VastaaPoistaSattumalta törmäsin blogiisi Kuusiston kartanosta.
Herätti mielenkiintoa mainitessasi 'kolme henkilöä...
Ajattelin kirjoittaa ja kysyä keitä he ovat, mutta luettuani pidemmälle huomasin serkkuni Tiinan kysyneen samaa asiaa.
Oma Äitini oli Ragnar Stacelbergin vanhin lapsi, Welin ja Tapion sisar.
Äitini on haudattu Wassin (Vase) hautaan Kordelinin kappelin nurkalle.
Ystävällisin terveisin,
Tapani Vase
Mukavaa historia tietoa löytyi tästä. Täytyy joskus käydä katsomassa tuota Stackelbergin suvun vaakunaa Kuusiston kartanossa. Isoisäni äiti oli Ingrid Stackelberg ja Berndt Fredrik Carl Emil Stackelberg taas oli Ingridin isoisä. Haluan myös käydä tilaisuuden tullen Rauman vanhalla hautausmaalla katsomassa sitäkin hautaa.
VastaaPoista