Riemuisa walpuri on jälleen vietetty Pakilan tanhuvilla.
Syntyi keskustelua vapun alkuperästä. Oliko se ystäväni Ray Ottman, joka halusi
aiheesta blogia. Hänen mielestään ihmisten ja ystävien elämään liittyvät jutut
ovat usein tilasto-blogeja mielenkiintoisempia. Elämä on monisäikeinen juttu.
Tilastot ovat faktaa. Tilastoista on helppo kirjoittaa. Nyt kuitenkin aion
kertoa vapuista. Omistani ja yhteisistä. Mutta ensin pala vapun historiaa.
Vappu on vanhassa
perinteessä kokkojuhla
Meidän pihallamme on poltettu kokkoa vain kerran. Satoi
ja oli kylmää, niin kuin juuri tänä vappuna. Olli Lehtovuori sen kokon sytytti
ja oli kokkomestarina. Pihanurmikkoon paloi laaja ympyrä. Nyt kun Ooken kanssa
aattopäivänä puhuimme vapusta, hän sanoi taas laittavansa kokon. Liisa sen
kuitenkin kielsi, ei halunnut pihalle hiiltynyttä mustaa aukkoa. Ties kenet se olisi sisuksiinsa imaissut.
Vapun aikaan karja
pääsee viheriöivän ruohon äärelle. On aihetta juhlaan.
Vappu eli walpuri on saanut nimensä Walburga-neidosta,
joka 700-luvulla autteli kirkonveljiä saksalaisten käännytystyössä. Hänestä
sitten leivottiin pyhimys. Hän kuoli 1.5. 779 ja siinä walpurin päivämäärän
sanotaan asettuneen kohdalleen. Entisaikaan keltit polttivat kokkotulia karjan
laitumelle pääsyn kunniaksi. Savu hedelmöitti karjan. Walpurin ajankohta määräytyi
vuodenaikakellon varttikohtaan eli kevätpäiväntasauksen ja juhannuksen
puoliväliin. Germaanit juhlivat walpuria noitien ja taikuuden juhlana. Noidat
lentävät yleensä tietojemme mukaan pääsiäisenä, mutta myös Walpurgisnacht-yönä noidat lehahtivat Blocksberg-vuorelle
odottamaan itseänsä paholaista. Ruotsissa oli noitien paikkana Blåkulla ja
olihan meilläkin Kyöpelinvuoremme. Blåkullassa noidat tanssivat paholaisten ja
itse saatanan kanssa. Myös seksiä harrastettiin, mutta sanovat saatanan
peniksen olleen aivan kylmän ja sperman olleen vettä ja kaiken lisäksi tempun
tuloksena syntyi sammakoita. Miten se nyt olikaan Urjalan taikayö, oliko samaa
meininkiä? Martti Innasen taikayössä kuului kuitenkin varstojen ryske ja riemut
olivat aittojen orren alla. Ei siis ollut kysymyksessä vapunaika vaan
viljankorjuun aika.
Heinätorin afääri
Työväenjuhlana vapunpäivä sai alkunsa traagisista
tapahtumista Chicagossa toukokuun alussa 1886. Työläisten unioni järjesti
mielenosoituksia kahdeksantuntisen työpäivän saavuttamiseksi. Tilaisuus
Heinätorilla 3.5.1886 muuttui ammuskeluksi erään mielenosoittajan heitettyä
pommin kohti poliiseja. Seitsemän poliisia kuoli ja useita siviilejä ammuttiin.
Pomminheittäjä pakeni maasta. Oikeudenkäynnin irvikuvana mainittu tuomioistuin
tuomitsi seitsemän ”anarkistia” hirtettäviksi. Nämä miehet olivat pääosin
saksalaisia ja skandinaavisia maahanmuuttajia.
Heitä kutsuttiin myöhemmin Heinätorin marttyyreiksi. ”Haymarket Affair”-
jälkipuinti yhdisti työväenliikkeitä kansanvälisesti. Vaatimukset 8-tunnin
työpäivästä kiihtyivät.
Chicagon Heinätorin
kokouskutsu oli kirjoitettu sekä englanniksi että saksaksi. Ensimmäisessä
kutsussa työläisiä pyydettiin aseistautumaan, kuvan kutsussa tämä kehotus oli
poistettu.
Toinen internationaali
Euroopassa Toinen Internationaali
perustettiin Pariisissa vuonna 1889 sosialististen työväenpuolueiden
yhteistyöelimeksi. Kokous esitti heti alkuun työväen kansainväliseksi juhlapäiväksi
ensimmäistä toukokuuta. Internationaalia johdettiin Brysselistä. Itse setä
Lenin oli hallituksessa, mutta vasta vuoden 1905 jälkeen.
Kahdeksantuntinen työpäivä tuli vähitellen todeksi USA:ssa vuosisadan vaihteeseen mennessä. Euroopassa asia toteutui ensimmäisen maailmansodan jälkeen.
Kahdeksantuntinen työpäivä tuli vähitellen todeksi USA:ssa vuosisadan vaihteeseen mennessä. Euroopassa asia toteutui ensimmäisen maailmansodan jälkeen.
Helsingin kirjatyöntekijät ilmoittavat kotisivuillaan
viettäneensä vappujuhlia jo vuonna 1890. Ne olivat kai ensimmäiset laatuaan. Raittiusliikkeen
puolesta järjestettiin työväen vappukulkueita enne sotia. Itsenäisyyden jälkeen
työväen vapunviettoa vartioitiin etsivän poliisin toimesta ankarasti.
30-luvulla ammattiyhdistysten punalippujen käyttö oli kielletty. Työväen vappukulkueita
järjestettiin sitten sodan jälkeen. Ensin ne olivat yhteisiä demareilla ja
kommareilla. Sittemmin tiet erosivat. Ylioppilaslakit vappukulkueessa ryhtyivät
yleistymään 1960-luvulla. Kulkueisiin saattoi
osallistua Helsingissä lähes 20000 ihmistä.
Vappumarssit olivat kansanjuhlaa. Väkeä oli tuhansittain. Jotkut katselivat muristen vierestä.
Vappumarssit olivat kansanjuhlaa. Väkeä oli tuhansittain. Jotkut katselivat muristen vierestä.
Simo Ristan kuvassa
1970-luvulta teekkarit naureskelevat ohikulkevaa työväenmarssia. Niin se vaan
oli. Teekkareiden arvomaailma oli kovasti ylimielinen yhtä lailla teollisuustyöväkeä
kuin maalaisiakin kohtaan. Järjestettiin lapiomarsseja maalaisia vastaan ja mielenosoituskulkueita
yleislakkolaisia vastaan.
Ensimmäinen toukokuuta on nykyisin työn juhlapäivä ja
vapaapäivä lähes kautta maailman. Vain pohjoisamerikkalaiset ovat
irrottautuneet Haymarketin tapahtumista. Heillä Labour Day vietetään 1.
syyskuuta. No, juuripa olin yhteydessä ystäväämme Risto Jounilaan. Hän elelee
paraikaa Uudessa-Seelannissa. Siellä
työn juhlapäivä on lokakuussa. Vappuna juhlitaan puolustusvoimia. No, kyllähän
se näinkin käy, kunhan juhlitaan.
Suomessa vappu on liputuspäivä ja tuon armoitetun päivän virallinen nimi
on ”Suomalaisen työn päivä”. Virallisessa nimessä ei puhuta mitään keväästä tai
ylioppilaista. Vappu tuli Suomessa sallituksi työväen juhlapäiväksi sodan
jälkeen vuonna 1944. Liputuspäiväksi se tuli vuonna 1979.
Minä aion nyt puhua ylioppilaista. Vuoden 1954 teekkarina ajattelen omia vappujani. Mutta sitä ennen muutama sana ylioppilasvapun syntymähistoriasta.
Minä aion nyt puhua ylioppilaista. Vuoden 1954 teekkarina ajattelen omia vappujani. Mutta sitä ennen muutama sana ylioppilasvapun syntymähistoriasta.
Miten on sitten
ylioppilaiden vappu?
Ensimmäiselle toukokuuta löytyy monia juhlan aiheita.
Helsingin ylioppilaat juhlivat Kaisaniemessä Cajsa Wahlundin syntymäpäivää. Cajsalla
oli ravintola silloisessa Seurapuistossa nykyisessä Kaisaniemessä 1800-luvun alkupuoliskolla.
Nykyinen ravintolarakennus on kokenut muodonmuutoksia historiansa aikana, mutta
se lienee vanhin Helsingissä säilynyt ravintola. Ylioppilaat nauttivat Cajsan
vieraanvaraisuudesta ja saivat luottoa juoma- ja ruokalaskuilleen.
Ravintola
Kaisaniemi Cajsan aikoihin. Täällä Cajsa kestitti ylioppilaita syntymäpäivänään
1.toukokuuta. Cajsa syntyi Ruotsissa vuonna 1771 ja kuoli 1843.
Lunta huusin katolle
Skandinaviassa ylioppilaslakki tuli käyttöön noin 1850.
Suomessa joku sanoo valkolakin tulleen käyttöön jo 1810-luvulla keisari Nikolai
I määräyksestä. Hän ilmeisesti halusi merkata mellastelevat ylioppilaat
näkyvällä merkillä. Tiedäpä tuosta. Teekkarilakki tuli nykyisessä muodossaan
käyttöön vuonna 1893. Tupsusta kiisteltiin, mutta kun sen havaittiin miellyttävän
naisia, siihen päädyttiin. Näin minäkin varmaan ajattelin vuonna 1954, kun olin
saanut tupsulakin. Olin rakastunut bussin 52 rahastajaan. Olin ujo poika, en
koskaan puhunut hänelle mitään. Seisoin vain takasillalla ja ihailin häntä. Kun
sitten vappuaamuna sain tupsulakin sovitin heti ensimmäisen matkani tuon
rahastajan vuorolle. Hän hymyili, emme silloinkaan puhuneet. Olin varma, että
tupsu vaikutti. Tänä vappuna saimme tutustua uunituoreeseen tupsulakkiin Matiaksen
päässä. Vertailimme sitä isoisän kotsaan. Hieman on kutistunut. Matias ei
onneksi ole rahastajaan rakastunut, hänellä on rakastettuna ihana Ella.
Teekkarivappujen
tarinoista ei muista mitään
Teekkarivappuihin sisältyy monia tarinoita. Useimmiten
niistä ei kuitenkaan muista mitään. Yhden muistan, sen, kun teekkarien autokerhon
kalunpäänä olin oikeutettu kruisailemaan kerhon Land Rover –jeepillä pitkin ja
poikin vappuhulinaa Espalla ja muualla. Koppi oli tietysti suurella työllä
riisuttu ja koimme avoauton ihanuutta. Uskoimme
myös tupsulakkiemme voimalla vetävämme kaduilla liikkuvien sulotarten katseita.
Alanko kertoa lukuisista teekkarivapuista Polin suojissa? Olin siellä
virkamiehenä NeKuStOn kopissa eli sen ajan ns. DJ:nä useita vuosia. En ala, kun
en muista. Kerron sen sijaan muutamalla sanalla ja kuvalla Pakilan vapuista. Ne
vaput alkoivat, kun Liisan kanssa ryhdyimme välttämään vapun ulkoisia rasituksia
järjestämällä pihakokoontumisen vapunpäivänä. Näin olemme aina heränneet vapunpäivän
aamuna pää kirkkaana ja odotuksen vallassa. Pian he saapuvat – kaverit ja
ystävät. Tätä on jatkunut 20 vuotta. Sehän on lähes sukupolvi. Ovatko kaikki
jäljellä? Onko aika muuttunut?
Pakilan walpurit
Kaikki eivät ole jäljellä. Heitä on tapana hieman
muistella. Ei hiljaisella hetkellä – se ei sovi railakkaaseen vapunviettoon.
Mutta ajatuksella. Kirjoitan nyt tähän nuo muistellut persoonat: Eero Valjakka,
Ragnar Wikström, Jukka Isotalo, Risto Bono, Kai Turula, Teuvo Kolunen ja
Mattikoo Mäkinen. Eero toimi laulunjohtajana useita vuosia. Hän oli mahtava.
Hänen bassonsa kaikui kumeana yli kaiken melun. Hän lauloi kaikki sopivat ja
sopimattomat laulut Horst Wesselistä Sorron yöhön – kaikilla mahdollisilla
kielillä. Hänellä oli sanavarasto korvan juuressa: ihana Mellu. Ragnar Wikström
osallistui juhliin koiransa kanssa. Hän edusti hienoa ruotsalaissuomalaista
viisuperinnettä laulamalla ”dricka flottskaja”. Risto Bono oli loistava
laulumies. Hänen erikoisuutenaan oli Venäjän kieli ja tietysti teekkarilaulut. Kai
Turula, hän oli oopperamiehiä, mutta myös vappulaulannan aimo osallistuja. Jukka
Isotalo oli laulumies vailla vertaa. Ja sitten saksalaiset sonetit Mattikoon
herkästi esittäminä. Niistä vaadittiin aina uusintaa. Teuvo ei tainnut olla
kuorolaisia. Häneltä kuitenkin voimme oppia kaiken rautateistä.
Walpurin viettoa 15
vuotta sitten.
Elävä joukko on muuttunut. Aiemmin juhlapihaa
kansoittaneet puoliaikuiset lapset olivat olennainen osa juhlakansaa. Oli myös
runsain joukoin leikki-ikäisiä. Jouduin jopa poliisiteipillä suojaamaan
nousevia kielonoraita vellovalta lapsijoukolta. Nyt vain Kiikka ja Kerkko toivat lapsensa
mukaan. Niin ja oli myös Empun Malva. Isot lapset ovat jääneet pois näistä juhlista jo aikoja. Mutta ei
valiteta. Ydinporukka oli tallella. Satoi vettä. Oli pakko vetäytyä
sisätiloihin. Naapurini professori Osmo oli nyt toista kertaa. Osmo on
yhdeksänkymppinen juhlija. Ensimmäisenä paikalle saapui viennin veteraani Markku
ja sai mukaansa vaimonsa, runollisen Iiriksen. Luokkatovereita en ole juuri
kutsunut, heidät tapaan kuukausittain Strindbergillä, mutta Antti, hän saapui
ihailemani Tarjan kanssa jo alkusateissa. Joukkoa täydensivät samoilla hetkillä
Harry ja hänen rakastettu Arja-vaimonsa. Istuin pihalla saudiviitassa. Vieraita
pääsi vilahtamaan sisään keittiön ovesta. En päässyt heidän saapumistaan
noteeraamaan. No kyllä pihalle vielä saapuivat Timo ja hänen ”naapurintyttönsä”.
Saapui vielä Elli ja Jore - 35 vuotta LT:ssä – siinä rekordi. Saapui vielä
Jussi – tuo vanha tanssitaituri – kolmella jalalla. Ja odotettu vieras, minun
vaaliehdokkaani Kiikka, Veronika, hän saapui Tahiran ja Empun kanssa. Vihdoin
päätin siirtyä lämmittelemään. Ihmettelin tuota väkipaljoutta, kun en meinannut
sisään mahtua. Eemeli ja Antti hoitivat narikkapalvelua ja juomatarjoilua.
Liisa oli jo järjestelemässä silakka-, nieriä-, salaatti-, juusto-, ja tavanomaista
vappuateriaansa. Talossa oli väkeä. Tuossa pyörii Niilo, tuossa Rami, tuossa
Marita, tuossa Ykä, tuossa Suoma, tuossa Eero, Tuossa Silja, tuossa Elina,
tuossa Jukka, tuossa Saara, tuossa Pate, tuossa Matti, tuossa Jikki, tuossa
Lalla, tuossa Pei, tuossa Petri ja tuossa Lenkku. Vielä jälkijunassa tulivat
Ray ja Raija ja heidän imussaan Laura ja Antti. Kaikkia en nyt muista. Anteeksi
unohdetut.
Walpurin viettoa
tällä viikolla.
Maailma muutoksessa?
Walpurin loppumietteet liittyivät yhteiskunnan muutokseen
tai meidän ihmisten muutokseen. Olemme erilaisia kuin ennen. On syntynyt uusi aika.
Vanhaan aikaan, ennen telkkaria, nuoret ja vanhat kokoontuivat samaan
huoneeseen. Haluttiin kuulla tarinointia. Nyt juuri sanotaan meidän elävän tarinoiden
aikaa. Nyt kyllä puhutaan viisastelevasti narratiiveista, vaikka meillä on sivistyssanakirjan
mukaan tuohon tarkoitukseen kaksi hyvää sanaa: tarina ja kertomus. Sanovat
vanhustenkin kaipaavan tarinaa. Aivan kuin omassa elämässä ei olisi tarinaa
kerrakseen. Sille tarinalle ei vain ole kuulijoita. Vasta sitten kun vanhus on
häipynyt pilveen, kadutaan puhumattomuutta. Miksi ei kysytty? Miksi ei
nauhoitettu? Miksi ei kuvattu? Kaikilla nykyihmisillä pitää olla ja tuntuu
olevan oma tarinansa. Mutta se on jossain muualla. Ei siinä ihmisjoukossa joka
on näköpiirissä. Se on kuitenkin käden ulottuvilla. Se on tuossa pienessä kapulassa
muiden ulottumattomissa. Mutta näin ei onneksi ollut meillä walpurina 2018.
Hienoa yhteisöllisyyden jatkumoa tämä Pakilan Wappu - aina kuin kotiin tulisi������
VastaaPoistaPari kommenntia: Siman alkuperästä lienee useampiakin teorioita - blogi ei vahvistanut tai heikentänyt sitä sveitsiläisvävylleni tarjoamaani teoriaa että kyse olisi kieltolain innoittamasta Helsinkiläisylioppilaiden keksinnöstä - jossa olisi sitten ollut variaatioita: kovaa ja kovempaa simaa.
Sveitsin katolisissa kanttooneissa Vappu ei ole vapaapäivä, reformoiduissa/luterilaisissa/protestanttisissakaan ei kaikissa.