Suomi on vientivetoinen maa. Näin sanotaan ja näin lienee.
Vuonna 2017 tavaroiden ja palvelujen vienti oli yhteensä 86 miljardia euroa. Palvelujen
vienti oli kokonaisviennistä kolmannes. Palveluviennin suurin tilastollinen kokonaisuus
on televiestintä, tietotekniikka ja tietopalvelut. Sen osuus oli neljännes
palveluviennin vuotuisesta 27 miljardista. Muita palveluviennin huomattavia
osia ovat kuljetukset, matkailu sekä rakentaminen
ja projektitoimitukset. Viimemainittu on määrältään 2,4 mrd. euroa.
Arkkitehti- ja insinööripalvelut ovat hyvin vähäisiä. Tilastokeskuksen mukaan
arkkitehtipalveluja vietiin vuonna 2016 vai 6 miljoonalla eurolla.
Insinööripalvelujen vienti oli puolestaan hieman alle 300 milj. euroa.
Tilastojen mukaan suomalainen suunnitteluvienti minun alallani eli
rakennusalalla on heikossa hapessa. Kirjoitin asiasta blogissani http://penttimurole.blogspot.com/2018/06/suunnittelun-mysteeri.html
.
Tilastot kertovat
suomalaisen vientikaupan hienoisesta noususta. Myös palveluviennissä on kasvua.
Tuonti oli vuoden 2017 tavarakaupassa hieman vientiä pienempi. Palvelukaupassa
taas tuotiin enemmän kuin vietiin – mutta onneksi ero on nyt kaventunut, pian
ollaan tasoissa. Arkkitehti- ja insinööripalvelujen vaatimattomat vientiluvut
huolestuttavat.
Tämä alkuteksti on johdantona nyt seuraavaan blogiini,
joka käsittelee suomalaista rakentamista ja hienoisesti myös sisustussuunnittelua
kansainvälisillä kilpakentillä. Miksi kirjoitan näistä aiheista? Kirjoitan
oikeastaan pyynnöstä. Vaimoni Liisan Ateneumin
kurssi vuosilta 1966-1969 on tekemässä julkaisua heidän opiskelustaan ja
heidän ajastaan erilaisine ilmiöineen, niin yhteiskunnassa kuin heidän
ammattialallaan. Kirjan toimittaja Laura Honkasalo halusi tietää
sisustussuunnittelusta vientiprojekteissa. Hän havaitsi minut sopivaksi kirjoittajaksi.
Olinhan taapertanut vientiprojekteissa kolmisenkymmentä vuotta.
Sisustussuunnittelu eli ”interior decoration” on luonnollinen osa
rakennussuunnittelua. Sisustusarkkitehdin osuus suunnittelupanostuksesta vaihtelee
tehtävän mukaan. Myös arkkitehdin ja sisustusarkkitehdin työnjako vaikuttaa
asiaan. Sairaalasuunnittelussa toiminnallinen suunnittelija tekee kalustoluettelot
ja varsinaisen sisustusdisainin osuus jää vähäisemmäksi. Julkisissa
rakennuksissa sisustajalla on suuri osuus. Kalustesuunnittelun lisäksi
valaistus on merkittävässä roolissa. Joskus arkkitehdit haluavat tehdä pääosan
kalustesuunnittelusta. Tällainen monitekijä oli esimerkiksi Alvar Aalto. Hänen
taloissaan olivat hänen kalusteensa ja hänen valaisimensa. Myös Reima Pietilä
teki hienoja ”interior decoration” –suunnitelmia. Loistava oli hänen työnsä Kuwaitin
ulkoministeriön rakennukseen. Nyt se kaikki on suurin piirtein tuhottu. Aina ei
kaikki mennyt myöskään aivan nappiin. Reima
Pietilä ja Tapio Wirkkala joutuivat napit vastakkain Brysselin maailmannäyttelyssä.
Viljo Revell ei saanut sisustaa
Toronton kaupungintaloa toivomallaan tavalla yhdessä Antti Nurmesniemen ja
Olavi Borgin kanssa. Hannele
Helkama-Rågårdin kalusteet Sirten kongressikeskuksessa on taisteluissa
tuhottu. Colombon keskussairaalan Hackmanin rosterikalusteet ruostuivat. Joskus
koko hanke jäi toteutumatta. Nyt kerron eräistä vientiprojekteista. Ne ovat myös
esimerkkejä sisustussuunnittelun kohteista. Ne eivät kerro kaikista
merkittävistä muotoilijoista tai sisutusarkkitehdeista. Olen jättänyt tämän
tarinan ulkopuolelle myös Pekka Salmisen
ja hänen yhteistyönsä Yrjö Kukkapuron
kanssa. Kirjoitan niistä toisessa tarinassa. Älä lukijani myöskään hermostu,
sillä käsittelen tässä tarkoituksella yhtenä nippuna arkkitehteja,
muotoilijoita ja sisustajia. He kun toimivat yhdessä, liikkuivat toistensa
reviireillä ja loivat suomalaista maailmanmainetta.
Suomalaiset muotoilijat
olivat maailmankartalla
Suomalainen taide, muotoilu ja huonekalusuunnittelu
olivat maailmankartalla jo ennen sotia. Milanon
Triennalessa suomalaiset taiteilijat ja suunnittelijat voittivat useita
palkintoja. Elettiin suomalaisen muotoilun kulta-aikaa. Kirjoitin suomalaisista
taiteilijoista ja heidän Italian valloituksestaan sisareni muistoblogissa http://penttimurole.blogspot.com/2017/11/sisareni-muistoksi.html
Dora Jung ja Timo
Sarpaneva voittivat 3 kertaa ja Tapio Wirkkala 2 kertaa Grand Prix -palkinnon.
Yhden kerran voittajia oli useita, joukossa mm. Kaj Franck ja Antti
Nurmesniemi. Mitaleja tuli helisemällä, kaikkiaan suomalaiset saivat vuoteen
1968 mennessä 56 palkintosijaa tai kunniamainintaa. Kaiken tämän
suomalaismenestyksen takana oli Herman Olof Gummerus. Hänellä oli aina neilikka
napinlävessä. Pukunsa hän teetti aina samalla vaatturilla Lontoon Savile
Row'lla. Keräilijänä häntä kiinnostivat kiinalaiset nuuskapullot. Hän vei
suomalaisen muotoilun maailmankartalle. Hän oli samanlainen ihminen kuin Maire
Gullichsen. He tunsivat kaikki silmäätekevät. Ilmeisesti onkin niin, että
tällaiset ihmiset meiltä nyt puuttuvat.
Toronton kaupungintalo
1959
Toronton kaupungintalo oli Viljo Revellin, Heikki Castrénin, Bengt Lundstenin ja Seppo Valjuksen
kansainvälinen arkkitehtuurivoitto vuodelta 1958. Eero Saarinen oli yksi juryn
jäsenistä, hän oli valitsemassa voittajaa 530 ehdotuksen joukosta.
Kaupungintalo vihittiin käyttöön vuonna 1965. Rakennuksessa olevassa
muistotaulussa kirjoitetaan näin: ”Viljo Revell, kaupungintalon arkkitehti ei
elänyt nähdäkseen tämän vaikuttavan ja ainutlaatuisesti suunnitellun
rakennuksen avajaisia. Hänen perintönsä säilyy kuitenkin merkittävänä
arkkitehtonisena teoksena. Monet katsoivat Revellin suunnitelman edustavan
tradition murtumista. Edellinen kaupunginjohtaja Phil Givens sanoi uuden
kaupungintalon tarjonneen vanhalle Torontolle sysäyksen ja arkkitehtonisen
inspiraation, jolla voi jatkaa. Todellakin huolimatta arkkitehtuurin
traditionalistien huomattavasta vastakkainasettelusta ja debatista tämä
kilpailun voittanut ehdotus edusti askelta ajassa eteenpäin ja sitä kuvattiin
toistuvasti monumentaaliseksi ja ekspressionistisen moderniksi. ” Halusin
tietää kaupungintalon sisutuksesta. Käydessäni talossa vuonna 2008 kaikki
tuntui niin kotoisalta. Soitin kilpailussa mukana olleelle Bengt Lundstenille.
Hän muistaa tarkasti sisustuksesta syntyneen erimielisyyden. Viljo Revel oli
yhdessä Antti Nurmesniemen ja Olavi
Borgin kanssa valmistellut talon sisustusta. Hän halusi tehdä koko sisustuksen
suomalaisin voimin. Tässä hän joutui katkerasti pettymään. Kaupunki päätti
hoitaa sisutuksen paikallisin voimin. Bengt jopa uskoo tämän tapauksen
vaikuttaneen Viljo Revellin terveydentilaan.
Viljo Revell,
Heikki Castrén, Bengt Lundsten ja
Seppo Valjus voittivat Toronton kaupungintalon kilpailun vuonna 1959. Rakennus
valmistui vuonna 1965. Revell pettyi katkerasti siitä, ettei saanut sisustaa
taloa yhdessä Antti Nurmesniemen ja Olavi Borgin kanssa. Näin kertoo ystäväni Bengt
Lundsten. Viljo Revell ei nähnyt rakennusta valmiina, sillä hän kuoli vuonna
1964.
Kaksi maestroa samassa Brysselin
projektissa 1959
Brysselin maailmannäyttely vuonna 1959 oli suomalaisille
tärkeä tapaus. Suomalainen design oli voimissaan. mutta myös suomalainen
teollisuus oli irronnut sodanjälkeisestä eristyneisyydestä ja rynnisti
maailmalle. Brysselin maailmannäyttelyn Suomen paviljongin suunnitteli Reima Pietilä. Näyttelyn sisustajaksi oli valittu toinen
suuri maestro Tapio Wirkkala.
Reima ja Raili
Pietilän toimisto sai tehtäväkseen Brysselin maailmannäyttelyn 1959 paviljongin
suunnittelun. Alakuvassa on malli paviljongista. Tapio Wirkkala oli
näyttelyarkkitehtina. Kahden maestron näkemykset eivät kohdanneet.
Reima Pietilä kirjoittaa Arkkitehti-lehdessä 9/1958 näin:
”Uskon että ylhäältä annettu määräys, jonka nojalla kahden toisilleen
henkisesti täysin vieraan ja erilaisen katsomuslinjan taiteilijan olisi
yhteistoimittava, jää käytännössä tehottomaksi ja johtaa taiteellisesti
puolinaisiin tuloksiin. Vain sen kautta, että arkkitehti ja taiteilija saavat
vapaasti valita yhteistyön, he kykenevät yhtenäistämään tavoitteensa.
Taiteellinen kokonaisuus on arvokas tavoite, mutta siihen ei päästä ilman
yhteisymmärrystä, yleisnäkemystä ja luovaa yhteistyötä.”
Heikki Havas kirjoitti samassa lehdessä: ”Esteettisesti
oli esittelymme varmaankin näyttelyn parhaita, mutta taiteilija Tapio Wirkkalan
sisustussuunnitelman vaatimat toimenpiteet, kuten muutokset interiöörin
muotokehittelyssä, konstruktiivisen tukirakenteen peittäminen ja ennen kaikkea
ikkunoiden pimentäminen muuttivat paviljongin arkkitehtuurin ainakin
funktionaalisesti mielettömäksi. Koska luovan taiteilijan itsekkyys työnsä ääressä
on ilmiö jolle ei voi mitään – eikä ole oikein yrittääkään voida – on näyttelyn
kaltaisen tehtävän ehjän taiteellisen suorituksen perusedellytyksenä sen
jakamaton suoritus.”
Tapio Wirkkala ideoi
tulevaisuuden kodin ja kaupungin 1959
Samaisessa Brysselin
maailmannäyttelyssä Tapio Wirkkala esitteli suunnitelmiaan asumisesta,
liikkumisesta ja rakennuksista vuodelle 2000. Vasemman yläkuvna virtuaaliseen
ikkunaan voi valita maiseman lisäksi meren kohinaa, lintuvuorien kaakatusta tai
susien ulvontaa – mielihalujen mukaan. Liikenneinsinööriä kiinnostaa
erityisesti tuo langan varassa liikkuva näköalabussi.
Tapio Wirkkala
oli kutsuttu yli kahdenkymmenen kansainvälisen muotoilijan joukossa laatimaan
kilpailuidea tulevaisuuden kaupungista. Wirkkalan ehdotus valittiin näyttelyssä
toteutettavaksi. Ehdotus sisälsi laajoja visioita tulevaisuuden kaupungista.
Wirkkalan ehdotusta kuvataan teoksessa: Tapio
Wirkkala, Ajattelevat kädet, Taideteollisuusmuseo, WSOY 2000: ”Brysselin
maailmannäyttelyssä ovat esillä pienoiskaupungin lisäksi utopistisen
suunnittelukilpailun alkuperäiset kohteet, vuoden 2000 asunnon olohuone,
lastenhuone ja kauneussalonki, Wirkkalan suunnitelmien mukaisina
täysimittaisina sisustuksina. Pienoismallin kohokohtana oli utopistinen kaupunkikulkuväline,
monorail sähköisesti liikkuvine
vaunuineen. Wirkkala ennakoi myös tämän päivän virtuaalista todellisuutta:
tauluina oli museoista sähköisesti lähetettyjä mestariteoksia, ikkunoista
avautuva näköala oli niin ikään valinnainen virtuaalinen maisemanäkymä
asianmukaisine äänineen, oli sitten kysymyksessä meren kohina, lintuvuorien
kaakatus tai susien ulvonta.”
Milanon Triennale
vallattiin 1968
Toukokuussa 1968 piti olla Milanon XIV Triennalen avajaiset.
Suomalaiset odottivat lisää kunniaa. Triennalessa oli vahva Suomen osasto –
niin kuin tavallista. Suomen organisaatiokomiteassa olivat H.O. Gummerus, Jonas Cedercreutz, Timo Sarpaneva, Antti Nurmesniemi ja
Tapio Wirkkala. Näyttelyarkkitehtina oli Yrjö Kukkapuro. Mutta, heti
avajaisseremonian jälkeen tapahtui. Opiskelijat, etunenässä
arkkitehtiopiskelijat, hyökkäsivät Triennaleen ja valtasivat sen ja ohimennen
särkivät näyttelyaineistoa. Näyttely lykättiin ja avattiin uudelleen vasta
parin kuukauden päästä. Mielenosoittajien mukaan he eivät taistelleet näyttelyä
tai sen pikkuvirheitä vastaan, vaan he taistelivat fasistista hallintoa
vastaan. Näin kertoo ystäväni Maurizio, lakia silloin opiskellut
”vallankumouksellinen”. Tämän näyttelyn valtauksesta hän ei halua ottaa
kunniaa, jääköön se arkkitehtiopiskelijoille! Muuten on jotenkin
mielenkiintoista, että keskeytetyn näyttelyn kuraattorina oli arkkitehti Ciancarlo De Carlo - Suomen ystävä ja
poikani työnantaja. Hänen näyttelynsä teema oli erittäin sosiaalinen ja korosti
vuorovaikutusta kansalaisten kanssa.
Ylioppilaat,
etunenässä arkkitehtiylioppilaat valtasivat näyttelytilat avajaispäivänä.
Sanoivat syyksi taistelun fasistihallintoa vastaan. Näyttelyn suuri teema oli
kansalaisvuorovaikutus. Näin sitten vaikutettiin.
Itseruoskintaa Jyväskylän
kesässä 1967
Suomalaisen taideteollisuuden itseruoskinta oli päässyt
alkuun Jyväskylän kesässä jo vuotta ennen Milanoa. Suomestako se alkoikin, kun
Milanossa palkittu Nurmesniemi ryhtyi tuota kaikkea kritisoimaan? Olin paikalla
kuuntelemassa, kun suomalaista ”pinnallisen taiteen” ja ”kerskailutavaroiden”
muotoilua suomivat Severi Parko, Antti Nurmesniemi ja Annika Piha!
Severi Parko:
”Teknillisesti ja sosiaalisesti Suomen taideteollisuus on takapajulla. Mutta
sitä eivät taideteollisuuspolitiikan hoitajat ja muotoilun suurlähettiläät
suostu tiedostamaan. Kansallisylpeydestä on vaikea luopua. Viimeisen 10 vuoden
aikana olemme salanneet epäkohtia, tuhlanneet miljoonia valheen peittämiseen,
käyttäneet rahat edustukseen, laiminlyöneet koulutuksen ja tutkimuksen,
riidelleet arvovallasta. Me olemme tuottaneet statussymboleita ja pönkittäneet
alan ja ammattikunnan statusta.”
Antti Nurmesniemi:
”Minusta Suomen olisi viimeisen 5-10 vuoden tullut luoda luovaa teollisuutta,
eikä valita pinnallisen taiteen tietä - nyt on valittu jonkinlaisen pinnallisen
ja näennäisen taiteen myymisen tie ja sitä on valtion koulussa tuettu aika
kauan aikaa. Ongelma on se, että suunnittelija on teollisuudessa taiteilijana
eikä suunnittelijana, hänen asenteensa on taiteilijan asenne - ei
suunnittelijan asenne. Tästä syystä teollisuus ei käytä ulkopuolisia
muotoilijoita. Muotoilija ei ole kuluttajan luottamusmies vaan palvelee
lehdistön luomia myyttejä luksuskodeista ja kerskatuotteista.
Annika Piha:
”Olisi aiheellista jättää pari vitriiniä rakentamatta ja pari mitalia
hakematta. Olisi perustettava itsenäinen tutkimuslaitos, joka antaisi
kuluttajalle riippumatonta informaatiota. Tutkimuslaitos voisi toimia SAFAn
rinnalla.”
Suomalaiset kouluttavat
kehitysmaiden huonekaluteollisuutta 1971-1981
Erittäin hieno suomalaisen huonekaluteollisuuden,
ulkoministeriön kehitysyhteistyöosaston ja UNIDO:n koulutushanke toteutettiin
Lahdessa Pekka Paavolan johdolla ja paikallisen puutyöteollisuuden avustamana kymmenen
vuoden aikana 1971-1981. Seminaareihin ja koulutustilaisuuksiin otti osaa
kymmenen vuoden aikana 300 kehitysmaiden huonekaluteollisuuden edustajaa.
Heidät oli valittu nimenomaan henkilöistä jotka voivat kehittää omassa maassaan
huonekaluteollisuutta.
Ras Lanuf 1982-1986 ja Sirt Bay Hotel 1988 Libyassa
Anwar Sassi oli libyalaisen öljyteollisuuden kasvatteja. Hän
oli ensimmäinen insinööriksi valmistunut libyalainen henkilö, hän oli lisäksi
paras tuntemani asiakas kautta aikojen. Hän tilasi Devecon Oy:ltä Ras Lanufin
40000 asukkaan kaupungin täydellisen suunnittelun ja valvonnan vuonna 1982.
Kaupungista on rakennettu noin kolmannes.
Se on osittain sodan runtelema nyt. Näin kertoi ulkoministeriön Anu
Saxen vierailtuaan siellä runsas vuosi sitten. Toivottavasti asukkaiden
suomalaiset keittiöt ovat kuitenkin toimintakunnossa. Sirt Bay Hotel oli
maailmanennätysprojekti. Devecon aloitti suunnittelun lokakuussa, turkkilainen Ras
Lanufista tuttu urakoitsijaystävämme pani lapion maahan joulukuun alussa ja
40000 kerrosneliömetrin hotellikompleksi kongressitelttoineen valmistui elokuun
lopulla. Nopea rakentaminen edellytti suunnittelulta millintarkkuutta. Mikään
toimitus ei saanut klikata. Hannele Helkama-Rågård vastasi hotellin huonekalupaketeista.
Mikään ei klikannut.
Henkilökuvassa Ras
Lanufin suunnitteluväkeä. Ihailemani Anwar Sassi juuri kuiskailee jotain
Mustafan korvaan vai antaako pusun? Paikalla ovat Kari Somma, Pekka Kettunen ja
graafikkomme Weckman. Mallikuva on Ras Lanufista, julkisivun pätkä taas Sirt
Bay Hotellista. Ystäväni Markku Piispanen toimi Ras Lanuf -urakan valvojana.
Hän myös valvoi suomalaisten keittiökalusteiden asennuksen.
Sief palatsi Kuwaitissa 1986
Kuwaitin Sief Palatsin ensimmäinen laajennus oli Raili ja Reima Pietilän hieno
toteutettu kohde. Olin etsinyt tietoja tämän rakennuksen nykyisestä tilasta. Tiesin
rakennuksen sisustuksen suurelta osin tuhotuksi.
Koin yllätyksen Venetsiassa vuonna 2008. Reiman kohde oli mainittu näyttelyesitteessä kuwaitilaisen
arkkitehtuurin modernismin kohteena. Väitettiin tämän palatsin saaneen aikanaan
huonoa mainetta urakoitsijan heikon rakentamisen laadun mukaan. Reiman hieno paikalliskulttuuria
heijasteleva arkkitehtuuri ei myöskään kuuleman mukaan miellyttänyt sheikkejä.
Talo tuhottiin uudistuksin parikymmentä vuotta valmistumisensa jälkeen. Mutta
nyt, historian kirjoissa se kuitenkin muistetaan. Se muistetaan ainoana
suomalaisten arabimaihin tekemänä merkittävänä arkkitehtuurikohteena
modernismin teemalla. Kunnia Reiman muistolle. Kaikki alkoi kilpailuvoitosta 1970.
Talo valmistui vuonna 1986. Olin
yrittänyt etsiä jotain tietoja talon nykyisyydestä. Ja sitten löysin.
Botswanalainen arkkitehti Torsten
Botz-Bornstein oli tutkinut rakennuksen historiaa. Hänellä oli useita ennen
jälkeen kuvia Reiman mestariteoksesta. Tästä niitä löytyy
Rakennus oli Reima
ja Raili Pietilän kaunis tulkinta tradition ja modernin symbioosista.
Interiöörit väreineen ja veistoksellisine rakenteineen sisälsivät voimakkaan
otteen - Pietilää parhaimmillaan. Julkisivuissa oli Kuwaitin modernismille
harvinaista estetiikkaa.
Reima Pietilän
ihania luonnoksia.
Reima ja Raili
Pietilän sisustukset eivät ole kelvanneet ulkoministeriön väelle. Yläkuvassa
näkyy alkuperäinen käytävä ja oikealla sen nykyinen tila. Alemmissa kuvissa
näkyy vahva interiööri, joka sitten on vesitetty ja mitätöity. Äkkirikastuneet
kansat eivät useinkaan halua muistutuksia, todellisia tai kuvitteellisia heidän
lähimenneisyydestään. Kuvitteellisiahan nämä Reiman teokset olivat, sillä eihän
beduiinikansalla mitään suurta rakennusperinnettä ollut. Pienenä omana muistona vain
se, kun kuwaitilaiset vaativat meitä poistamaan kamelin kuvat Al Jahra -raporttimme
takakannesta.
Soitan vielä Esa
Toivaselle. Hän oli palatsin rakennusaikaan insinööritöiden
projektipäällikkö. Hän muistelee mielihyvällä työskentelyä Reiman kanssa. Arkkitehti
otti herkästi motiiveja insinöörien tilantarpeista. Esa kertoo rakennustöiden
aikana paikalla olleen kaksi suomalaista valvojaa. Arkkitehti vieraili paikalla
usein. Hän kertoo myös Reiman tavasta järjestää Viiskulmassa juhlia jonkin
suunnittelu- tai rakennusvaiheen päättymisen kunniaksi. Mukavaa oli.
Conference Center
Bagdadissa 1982
Arkkitehti Antti
Kunnas oli vahvasti mukana Bagdadin konferenssipalatsin suunnittelussa. Hän
istuu vieläkin tukevasti työpöytänsä ääressä Sirenin toimistossa. Hän kertoo
konferenssipalatsin sisustussuunnittelua tehdyn Heikki Sirenin johdolla ja valvonnassa: Sisustusarkkitehteina
toimivat "omat" sisustusarkkitehdit Timo
Saarnio ja Eero Haikala. Pyöreiden tornien eli sivuauloja reunustavien
tornimaisten neuvottelu- ja odotus / oleskelutilojen kiinteän kalustuksen
suunnitteli Antti Nurmesniemi. Pääsalin
ja konferenssisalien sisustuksen (Istuimet, optiset ominaisuudet,
pintarakenteet, näyttämö verhoineen) suunniteltiin sisutussuunnittelijoidemme
toimesta Heikki Sirenin johdolla ja arkkitehtitiimimme avustamina. Akustiset
rakenteet suunnitteli arkkitehtitiimimme Alpo
Halmeen laskelmien pohjalta. Irtokalustesuunnitelmat laativat
sisustussuunnittelijamme. Kalusteet olivat ulkomaalaista tuotantoa, pääasiassa
italialaista, myös Sveitsistä ja Saksasta. Kotimaisia irtokalusteita ei
käytetty. Kokolattiamatot, joita käytettiin laajalti lämpiö-, kokoussalien ja
pienempien kokoontumis- ym. tilojen lattianpäällysteenä, tulivat Belgiasta. Lehdistökokoussalin takaseinään suunnitteli Irma Kukkasjärvi mittavan
tekstiiliteoksen.”
Bagdadin
konferenssipalatsin kilpailuvoitto tuli Kaija ja Heikki Sirenin laatimalle
ehdotukselle vuonna 1970. Rakennuksen urakoi suomalainen IRCO-yhtymä. Työt
valmistuivat Antero Kallion johtamina vuonna 1982. Rakennus sai täsmäpommien
osumia amerikkalaisten pommitettua Bagdadia 1991. Suuren salin kattorakenteiden
korjauksessa kuuluu olleen vaikeuksia. Nyt rakennus on käytössä.
Umayaad 1980 ja Amrit 1990
Syyriassa
Keskustelen arkkitehti Pekka Rautimon kanssa. Hän oli Syyrian miehemme. Syyriasta oli ensimmäisiä
kokemuksia jo 1980-luvun alusta. Deveconin tehtävänä oli Damaskokseen
rakennettavaksi ajatellun Umayaadin Conference Centerin 150000 neliön
kongressikeskuksen ja 5 tähden hotellin suunnittelun valvonta. Suunnittelun
valvonta haluttiin antaa toimistolle, joka oli riittävän kaukana
syyrialaisista. Arkkitehtuuria valvoi aluksi Anders Jansson ja sitten Pekka
Rautimo. Sisustuksen valvonnasta vastasi Lars
Gestranius.
Pekka Rautimo kertoo sitten Amritin hotelliprojektista
Syyrian Tartuksessa. Hankkeesta järjestettiin kilpailu vuonna 1990. Pekka teki Arkkitehtitoimisto
CJN Oy:ssä Master Planin ja alustavia ideoita. Kilpailu tehtiin loppuun Damaskoksessa.
Kilpailu voitettiin, mutta rahaa oli vähän. Paikalliseksi kumppaniksi valittiin
Naoras Dakkerin pikkuinen arkkitehtitoimisto. Suunnitelmaa tehtäessä toimisto
paisui 60 hengen kokoiseksi. Suunnitelma oli laajuudeltaan 100000 kerrosneliömetriä.
Alueen pinta-ala oli 25 hehtaaria.
Alueelle piti rakennettaman viiden tähden hotelli, kaksi kolmen tähden hotellia
sekä 450 villaa. Suunnitelmat laadittiin
syyrialaisten arkkitehtien toimesta suomalaisten ohjauksessa. Työskentely oli
rankkaa. Pekalla oli pilli, johon hän vihelsi, kun porukan piti lähteä ulos
jaloittelemaan. Uskonnollista erottelua ei ollut, paitsi että muslimit joivat
juhlissa Coca Colaa ja kristityt whiskyä. Vierailevia arkkitehteja ja
insinöörejä kävi Suomesta. Sisustussuunnittelu
oli Hannele Helkama-Rågårdin Sis-Ark
toimiston heiniä. Työskentelyä paikan päällä johti Pirjo Punkari .
Amritin hotelli
Syyrian Tartousissa oli todellinen technology transfer -projekti. Suunnitelmaa
laati 60 syyrialaista suomalaisten johdolla. Syyrialaisilla ei ollut
käytettävänään tietokoneita, he tekivät piirustukset käsin. Ne olivat mahtavan
kauniita - paikalliseen retrotyyliin.
Sirte Great Congress Hall Libya 1993
Libyalaiset tilasivat Devecon Oy:ltä 40000 kerrosneliön
kongressikeskuksen suunnittelun 1990-luvun alussa. Rakennuksen piti oleman
riittävän suuri People’s Congressin kokouksia varten. Tämä tarkoitti 4500
istumapaikkaa pääsalissa ja lisäksi neljää 700 hengen auditoriota. Talon oli
tarkoitus olla symbolina Libyan erikoislaatuiselle kansandemokratialle. Talo
ristittiin sitten Ouagadougou-nimiseksi ja siitä tuli Afrikan Yhdysvaltojen
pääpaikka. Nyt kun katsoo kongressikeskuksen kuvia, tulee surulliseksi. Talo on
kyllä pystyssä, mutta lukuisat singon reiät seinissä ja surulliseen kuntoon
saatetut sisätilat on pintarakenteiltaan tuhottu. Sama pätee tietysti talon
tekniikan suhteen. Tuskin ilmastointi pelaa ja tuskin sähköt toimivat. Arkkitehti Juhani
Jauhiainen oli kohteen pääsuunnittelija avustajanaan arkkitehti Kari Somma muun CJN –toimiston väen
ohella. Insinöörit olivat Devecon Oy:n osakastoimistojen väkeä. Ainoana firman
ulkopuolisena suunnittelijana toimi sisustusarkkitehti Hannele Helkama-Rågård. Hänen tehtävänään oli irtokalusteiden
suunnittelu. Talon rakensi italialainen urakoitsija Cogefar – Fiat-konsernin
osa. Irtokalusteet tilattiin Hannelen piirustusten mukaisina italialaiselta
huonekalutehtaalta.
Sirten
kongressihalli Libyassa on ollut taistelujen kohteena. Yläkuvassa vasemmalla on
kongressihalli nykytilassa satelliittikuvasta napattuna. Vauriot evät kuvassa
näy. Oikealla olevissa kolmessa kuvassa näkyy suuri kongressisali. Ylimmässä
kuvassa valmistuttuaan 1994 ja kahdessa alemmassa kuvassa 2012 ISIS:n
koulutustilaisuuden pitopaikkana. Vasemmalla keskellä on pyöreä ”Presidential Meeting
Room” mallikuvassa ja sitten mustana hävityksen jälkeen. Tshekkiläinen
kristallikruunu vielä miten kuten roikkuu katosta. Vasemmalla alhaalla pienempi
sisääntuloaula ennen ja jälkeen. Hannelen huonekaluja näkyy nurkissa sikin
sokin.
Jatkoa edelliselle
kuvalle. Hannelen väen suunnittelemia huonekaluja lojuu auloissa siellä täällä.
Ovat ehkä olleet liian massiivisia kotiin kannettaviksi.
Jufrah Administration
Complex Libya 1994
Olimme saaneet suuren työn. Oli piirrettävä
hallintokeskus keidaskaupunkiin keskelle Jufran autiomaata 400 kilometriä
Välimeren rannikolta. Tilaajan arkkitehtuurin vastaavina olivat 28 vuotiaat
libyalaiset arkkitehdit Ali ja Adel
ja tekijöinä olivat 29 vuotiaat suomalaiset arkkitehdit Dynis ja Jussi. Libyalaiset nuoret tilaajat olivat vailla kokemusta
talonsuunnittelusta tai suunnittelusta yleensäkään. Koulutuksen luoma tyylitaju
oli tuuliajolla. Suomalaiset taas olivat juuri yhteisen toimiston perustaneita
nuoria. Heillä koulutuksen ja opiskeluajan työskentelyn viitoittama tyylitaju
oli tiukassa nykyfunkiksessa. Edessä oli carta blanca. Edessä oli myös tunnetun
libyalaisen arkkitehdin egyptiläistyyliin laatima islamilaisen arkkitehtuurin
tekokuvaa simuloiva symmetrinen rakennuskompositio. Se oli murrettava ja tästä
lähdettävä. Jufran hallintokeskukseen suunniteltiin 18 rakennusta, joukossa
pääministerin hallintorakennus ja 8 ministeriötä. Vielä rakennettiin
kongressikeskus ja kirjasto. Hankkeen kokonaislaajuus oli 72000
kerrosneliömetriä. Rakennustyö suoritettiin turkkilaisten urakoitsijoiden
toimesta. Työn valvojina toimivat suomalaiset insinöörit. Harvinaisena poikkeuksena tässä blogissa
esitetyistä hankkeista Jufran hallintokeskus seisoo paikallaan ehjänä. Suurelta
osin tyhjänä, mutta ehjänä. Huonekalut ovat paikallaan. Hannele Helkama-Rågård vastasi irtokalusteiden suunnittelusta. Hannelen
määrittelemiä kalusteita on kuitenkin vain kongressikeskuksessa. Toimistotilojen
kalustohankinnat eivät sujuneet toivotulla tavalla. Libyalaiset ostivat
toimistokalusteet Turkista. Kurikan myyntitoiveet eivät toteutuneet.
Turkkilaiset huonekalut vastasivat paikallista makua ja olivat hinnaltaan
edullisia.
Libyaan rakennettu
Al Jufran hallintokeskus oli laajuudeltaan 72000 kerrosneliömetriä. Rakennuksia
on 18 kappaletta. Ne seisovat vahingoittumattomina. Jussi Tiainen kävi kuvaamassa 90-luvun lopulla. Satelliittikuvassa
(2017) näkyy hallintokeskus kokonaisuudessaan. Ajatuksemme toimistojen kiinto-
ja irtokalusteista ei toteutunut.
Keskuksen
suunnittelusta vastasi Devecon Oy ja Arkkitehtuuritoimisto B&M Oy. Kongressikeskuksen osalta sisustus
toteutettiin Sis-Ark Oy:n suunnitelmien
mukaisena. Toimistotiloihin ostettiin sitten lopuksi kiinto- ja irtokalusteet
Turkista. Hinta ratkaisi.
Rosterikalusteet ruostuvat
Sri Lankassa
Suomi on tunnettu sairaalakalusteistaan. Hienoa että
menestymme jatkuvasti. Syynä lienee korkeatasoinen laatu. Se petti kuitenkin
Colombon keskussairaalan irtokalustetoimituksissa. Työtä tehtiin 1980-luvun
alussa. Meidän Devecon-tiimissämme arkkitehteina olivat Arkkitehtitoimisto Kari Virta ja CJN Oy, Ekono vastasi
insinöörisuunnittelusta. LT-Konsulttien hommana oli huonetilaohjelma,
toiminnallinen suunnittelu, hankintaohjelmat ja projektinjohto. Jussi Annanpalo toimi koko hankkeen
projektipäällikkönä. Työpiirustukset tehtiin Surath Wickramasinghen toimistossa
Sri Lankassa. Tähän sisältyi kustannussäästöidea, mutta tärkeimpänä technology
transfer -idea. Colombon sairaalasta tuli kuitenkin "kestävä
projekti", jossa suomalaisten kouluttamat henkilöt ovat vieläkin johdossa.
Urakoitsijaksi työhön valittiin Lemminkäinen Oy. Yhteistyö
suomalaisten kesken kangerteli. Homma kuitenkin valmistui ja urakoitsija sai
lopullisen korvauksensa oikeudenkäyntien jälkeen. Pitkä, ikävä ja kiintoisa
tarina – opettavainenkin. Mutta nyt puhumme irtokalusteista, niidenkään suhteen
asiat eivät menneet aivan putkeen.
Korroosiosta kiisteltiin, sillä Hackmanin ruostumattomat
teräkset ruostuivat. Teräksiä vietiin VTT:lle testattavaksi. Tuli tulos, että
peitemuovin alle oli jäänyt klooria ja tästä vika. Hackman syytti Rautaruukkia
teräksen laadusta. Lopuksi rosterikalusteista kokonaan luovuttiin. Ne
korvattiin epoksimaalatuilla kalusteilla. Suomalaiset totesivat, ettei
sinkkifosfatointia tehty kunnolla, mutta oleellista oli, että niklaus tehtiin
vain kahteen kertaan. Kansainvälisyys edellyttää osaamista ja olosuhteiden
tuntemusta! Tässä kotimainen teollisuus epäonnistui. Olosuhteiden ankaruus
tuhosi metalliset kalustetuotteet. Sairaala kuitenkin toimii paikallisten
tyydytykseksi ja terveydeksi.
Lopuksi
No, tähänkö korroosiotarinaan tämä kaikki loppui? Kaikki
loppuu aikanaan ja moni hieno projekti jäi mainitsematta. Ja monet hienot
projektit ovat jääneet toteutumatta tai sitten tieten tahtoen tuhottu. Monta
tuli kuitenkin mainittua. Jatkamme Kiinan suurista projekteista, kunhan saan
Pekka Salmisen ja Yrjö Kukkapuron pöydän ääreen. Aionpa vielä kysellä Yrjöltä
tunnelmista Milanon Triennalen valtaamisen jälkeen, siis AD 1959.
Suomalaisilla on useita näyttäviä vientikohteita
ulkomailla. Tässä tarinassa ei suinkaan käsitelty kaikkia niistä. Loppuun
laitan kuitenkin eräänlaisen minikoosteen tässä blogissa mainitsemattomista
hankkeista.
Suurlähetystöistä
Delhin lähetystö Reima ja Raili Pietilän suunnittelemana on ehkä tunnetuin kohde. Itsekin pääsin kerran siellä vierailemaan. Sisustuksen lähetystöön
suunnitteli Antti Nurmesniemi. Toinen omakohtaisen vierailun kohde on ollut
Revellin ja kumppaneiden Toronton kaupungintalo. Siitä kerroinkin jo edellä.
Tuomo Siitosen Moskovan suurlähetystössä sisustus syntyi pääsuunnittelijan
toimesta. Jussi Tiaisen kuvassa on hieno tunnelma. Washingtonin suurlähetystön suunnitteli
Arkkitehtitoimisto Heikkinen-Komonen. Hekin laativat sisustuksen omassa
toimistossaan. Toki heilläkin oli sisustajia henkilökunnassaan. Vanhoista
hankkeista Aino ja Alvar Aallon New Yorkin maailmannäyttelyn (1939) sisustus on
legendaarinen. Riolan kirkko valmistui vuotta ennen mestarin kuolemaa. Linzin
konserttitalo on Kaija ja Heikki Sirenin teos. Laivasisustukset ovat tavallaan
vientitavaraa. Seilaavathan laivat vierailla vesillä. Bengt Lundsten teki
Fennian ja Aallottaren laivasisustukset 70-luvulla. Myös Finnjet oli
suomalaisten sisustama. Tekijänä olivat Antti Nurmesniemi, Vuokko Laakso ja
Arto Kukkasniemi. Yksi kohde joka olisi ansainnut tulla esitellyksi ja puuttuu nyt on Juha Leiviskän Betlehem. Ikävää että tuollainen hieno kohde jäi pois. Toisen kerran. Näin on käynyt myös Krisse Gullichsenin Lleida yliopistolle ja Tukholman suurlähetystölle. Tässä on nyt keskitytty tuttuihin paikkoihin, paljolti tavalla tai toisella "omiin paikkoihin".
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti