Nykyään eletään kierrätyksen kulta-aikaa. Kierrätettävää
riittää. Myös ihmisiä kierrätetään. Siinä ohessa myös johtajia. Jotkut saavat
kultaisen kädenpuristuksen. Jotkut lähtevät pelkin kiitoksin. ”Tulos tai ulos”
tuo vanha rakennusalan maestron Kauko Rastaan lauselma on vahva ja voimassa.
Entisaikaan johtajat olivat vanhoja ja kokeneita. Heillä oli elämänkestävä
mandaatti. He tunsivat työntekijänsä lapsineen ja vanhuksineen. Kuuntelin juuri
radiosta vanhan tehtaalaisen lausumaa. Hän sanoi tehtaan johdon, vuorineuvosta
myöten kiertäneen joka päivä kaikki tehdassalit. Hän sanoi hetkeä
juhlalliseksi. Hän sanoi sen osoittaneen
suurta kunnioitusta työntekijöitä kohtaan. Nyt ovat ajat muuttuneet. Firmojen
johdolla on harvoin aikaa pysähtyä työtekijöidensä pöydän tai koneen ääreen.
Yhtä harvoin työntekijöillä on tilaisuus elää tuollaista hetkeä. Tuntea johdon
olevan kiinnostunut hänen suorituksestaan.
Esitellä omaa taitoaan ja innovaatiotansa. Nyt työntekijästä on tullut yksinäinen. Hän
on kauko-ohjattu ja tavoiteohjattu.
Työhön liittyy voimakas tunnelataus. Työhön laidasta laitaan. Työn ilon tai siihen liittyvän huolen esittäminen sähköisen viestinnän keinoin on vaikeata. Tunnetta on hankala kuvata numeroin. Kiitoksen vastaanotoksi ei tahdo riittää pelkkä sähköinen OK - tavoite täytetty.
Työhön liittyy voimakas tunnelataus. Työhön laidasta laitaan. Työn ilon tai siihen liittyvän huolen esittäminen sähköisen viestinnän keinoin on vaikeata. Tunnetta on hankala kuvata numeroin. Kiitoksen vastaanotoksi ei tahdo riittää pelkkä sähköinen OK - tavoite täytetty.
Vanhojen osa on muisteleminen. Nuorten on tehtävä
lastensa ja lastenlastensa tulevaisuus – itsekin mukaan luettuna. Työyhteisössä
on kuitenkin aina nuoria ja vanhoja. He eivät näe työtänsä ja maailmaansa
samalla tavoin. Meillä oli firmassamme kolmen ärrän strategia: RAKKAUS,
RUNOUS JA ROHKEUS. Siihen liittyi iskulause: nuori katsoo vanhaan,
vanha katsoo nuoreen! Mitä nuo sanat tarkoittavat? Rakkaus on huolenpitoa ja
välittämistä, runous on tunkeutumista kohti tuntematonta jonka olemassaolosta
ei ole varmuutta, rohkeus on nöyryyttä mysteerin edessä.
elämme yhteisössä
vanhat ja
nuoret yhdessä työpaikalla
vanha katsoo
nuoreen eikä ymmärrä
nuori katsoo
vanhaan eikä ymmärrä
vanha ei ymmärrä että
nuori katsoo
kaleidoskooppiin:
näkee
sirpaleita!
nuori ei ymmärrä että
vanha katsoo
elämäänsä:
olinko osa
tuota unta?
vanhan rukous:
rakkaus,
katson uneen, todellistako?
rohkeus,
annatko uuden tilaisuuden?
runous, onko
myöhäistä kokea tuntematon?
nuoren rukous:
rakkaus - tarvitsenko?
elämäni runo,
uskallanko?
Me kaikki, nuoret ja vanhat, elämme alun lopun ja lopun
alun hämärässä vyöhykkeessä, twilight zonessa. Kysymme: onko mahdollista
rakastaa? tarjoutuuko tilaisuus olla rohkea? voinko kokea tuntemattoman? Vastaukset:
on, on, on tai ei, ei, ei, me päätämme ne, kaikki riippuu siitä, haluammeko
tulevaisuuden!
Johtajuuden kokemuksen muistelu on mieluisaa. Olin
ilmeisesti onnenpentti, sillä en
muista yhtään johtajaa jota haluaisin moittia. Ensimmäiset kokemani johtajat
olivat kesäteekkarin rakennusmestareita. Kaikki oivia miehiä. Opettivat
työntekoa. Parhaan opin sain kuitenkin työtovereilta, työmaan naisilta ja
miehiltä. Koulupoika oppi tuntemaan suomalaisen kansanihmisen elämänfilosofiaa.
Jostain syystä mieleeni jäi Reiska Pohjois-Haagan Ohjaajantien työmaalta.
Kaivoimme talon perustuksia. Ne olivat savimaahan tehtyjä 5-10 metrin syvyisiä
kaivoja, jotka sitten täytettiin betonilla. Reiska seisoi lapion kanssa kaivon
pohjalla. Minä olin siinä vaiheessa vinssaamassa saviämpäreitä maan
pinnalle. Olin aiemmin ihmetellyt miksi
hän tekee sekamiehen töitä, vaikka kykenisi hyvin betonimieheksi tai vaikka
huippupalkkaiseksi lattamieheksi. Hän avasi sepaluksensa ja tarkasteli jyhkeätä
jouluansa ja lausui. ”Minä en halua vastuuta työstäni. Minua kiinnostaa lapion
lisäksi vain yksi työkalu. Se on tuossa.” Koulupoika seurasi kadehtien
katseella. Mikäs siinä, oma valinta.
Rakennusmestari Jääskeläisen
suojeluksessa
Ensimmäinen ”virkatyöpaikka” oli Eliel Saarisen muovaamassa
Rautatiehallituksen ihanassa rakennuksessa. Nuo käytävät ja huonekalut,
vessoista puhumattakaan, ne ovat porautunet mielen lokeroihin. Nyt se kaikki on
markkinatavaraa. Ratapihajaoston päällikkö ratainsinööri Könönen jäi
insinöörioppilaalle hieman etäiseksi. Hänen etäisyytensä paikkasi moninkertaisesti
rakennusmestari Jääskeläinen. Hyvät neuvot karehtivat hänen huulillaan. Työssä
viihtyminen oli hänen seurassaan takuutuote.
Pekka Westerisen opissa ”oikein
käsin”
Teräspyörä teräskiskolla jäi kuitenkin taakse. Kumipyörä
asvaltilla voitti kiinnostuksen. Yhden vuoden työskentelyn jälkeen vaihdoin
alaa. Siirryin RAUTAVALTIOLTA Helsingin kaupungin kiinteistöviraston asemakaavaosastolle insinööriryhmään
”teekkaripiirtäjäksi”. Näin minua kutsui töistäni tai sanomisistani hermostuessaan
legendaarinen esimieheni Pekka Westerinen. Miksi Pekka Westerisestä tuli suuri
esikuvani? Hän oli jatkosodan käynyt mies. Viikset. Hieroi viiksiään. Terävä ääni. Kirkas
katse. Kirjoitti runoja ja
mielipidekirjoituksia. Puhui nopeasti. Kirjoitti lausuntonsa lääkärinlehtiölle.
Päällikön määräyksestä konekirjoittajan ei tarvinnut kirjoittaa puhtaaksi
lääkärinlehtiölle kirjoitettuja lausuntoja. Pekka lopetti lausuntojen
kirjoittamisen. Tämänkö vuoksi Pekalla oli aikaa ottaa minut oppipojakseen?
Niin, miksi Pekka Westerisestä tuli esikuvani? Hän oli
kirjallisuuden suurkuluttaja. Ehkä ainoa työpiirin kulttuuripersoona. Hän
kantoi päivittäin eteeni kirjoja. Tärkeimpänä keskusteluteemana oli Paasikiven muistelmat. Pekka Westerisen
monologi saavutti huippukohtia hänen tulkitessaan Paasikiveä. Pidin hänen
kiihkostaan. Sodan jälkeen Paasikiveä pidettiin varsin venäläismielisenä. Kunnon
insinööripiireissä hänen ajatuksiaan ja tulkintojaan pidettiin suorastaan
ryssäystävällisinä. Pekka Westerinen oli toista mieltä. Hänen mielestään
Paasikivi edusti uutta näkemystä. Sitä oli analysoitava. Analyysi oli
erittelevää, kriittistäkin. Se vaati kuitenkin dialogia, vaikka päätyikin
useimmiten monologiin. Westerisen mielestä Paasikiveä oli ymmärrettävä ”oikein
käsin”.
Toinen erityisen paljon käsitelty kirja oli Erich Maria
Remarquen Länsirintamalta ei mitään uutta.
Pekan tapana oli alleviivata kirjansa ja varustaa ne sivuhuomautuksilla. Sodan
käyneenä miehenä Pekka tiesi sodan kauhut. Sankaruutta hän vähätteli. Kirjan
sanoma kertoi hänelle hulluudesta, mutta myös ihmisestä hulluuden keskellä. Hän
halusi minun ymmärtävän. Mitä nuori ihminen ajattelee? Ehkä ei ajattele? Ehkä
on muuta ajateltavaa? Katsooko nuori vanhaan? Ehkä ei katso? On muuta
katseltavaa? Yleensä näin, mutta Pekan katsetta ei voinut väistää.
Siirryin Kalevi Erannin katraaseen
Kalevi Eranti oli Kunnallistekniikka Oy:n toimitusjohtaja
ja pääomistaja. Hän oli yksi merkittävin oppi-isäni. Eranti oli koulutukseltaan
maanmittausinsinööri. Innovatiivisuus oli hänen perusominaisuutensa. Keksiminen
oli hänelle harrastus. Hän patentoi erilaisia kartoituksen alaan liittyviä
menetelmiä. Suomen ensimmäinen tietokone insinööritoimistokäytössä oli myös
hänen toimistossaan. IBM:n kone sai tosin merimatkalla nuhaa ja jouduttiin
sittemmin palauttamaan valmistajalle. Kalevi Eranti oli impulsiivinen johtaja. Johdon
kanssakäyminen tapahtui pääosin yhteisen kahvitunnin aikana. Mutta myös firman
käytävillä. Liikennesuunnitteluosaston perustaminen kaavoitusosaston rinnalle
antoi minulle mahdollisuuden.
Suomen
konsulttitoimistojen liitto perustettiin vuonna 1967. Sitä olivat perustamassa
Kunnallistekniikka Oy:stä Kalevi Eranti ja Pentti Murole, Maa ja Vesi Oy:stä
Uki Rausti, Antti Natukka ja Ilmari Nikander sekä Viatek Oy:stä Ilmari
Häyrinen, Jussi Hakala ja Erkki Kaijala.
Erannin vahva usko yksityisen insinööritoiminnan
kehittämiseen ja etenkin hänen vastustamaton tarpeensa osoittaa yksityistämisen
etuja oli ennen aikaansa. Hänen aggressiota lähestyvä toimintansa johti
kiistoihin viranomaisten kanssa. Tuohon aikaan kartanvalmistus oli monen
mielestä valtion ja kuntien toimintaa, ei yksityisten. Olikohan Eranti juuri
tässä byrokratian vastaisessa taistelussa saastuttanut mieleni? Joskus siltä
tuntuu. Kalevi Eranti oli kunnioittamani mies. Meidän tiemme kuitenkin haarautuivat
vuonna 1970. Pidimme erokokousta Dipolin graniittilohkarein kuorrutetun seinän
äärellä. Kun eroratkaisu sovittiin, suuri
kivenlohkare irtosi seinästä ja putosi pöydälle. Tällainen oli myös tunnelma. Erosta
ei kuitenkaan tullut täydellinen. Työntekijöiden aloitteesta perustimme 16 työntekijän
ja Kunnallistekniikka Oy:n kanssa uuden firman nimeltä Liikennetekniikka Oy. Lopullinen ero tuli myöhemmin. Kalevi Eranti
joutui firmansa kanssa vaikeuksiin Nigerian ilmakuvauksien vuoksi. Hän löysi ostajan.
Kurssitoverini Basse Sebbas liitti firman kasvavaan konserniinsa. Kalevi Eranti ryhtyi puusepäksi. Aktikvariaatin
nimenä oli Ajanpatina. Aika patinoi loistavia muistoja merkittävästä
konsulttijohtajasta.
Oli ryhdyttävä itse johtamaan
Minun urani johdettavana päätyi 1970. Rinnalla ja
kilpailijoina oli hienoja toimistoja. Oli astuttava kokeneiden
konsulttijohtajien rinnalle. SKOL:in 30-vuotisjuhlissa vuonna 1977 runoilin
muistoista näin:
”muistan kyllä
ratakadun insinööritalon kokouksen
kalevin, ukin,
kahden ilmarin, antin, jussin ja erkin kanssa
jos tämä kaikki
siitä sai alkunsa,
emme kuitenkaan
istuneet tyhjän päällä,
taustana olivat
kovat kollegat,
miehet, jotka
rakensivat Suomea suoraan sodan raunioista
erityisellä
kunnioituksella muistan isäni opiskelutoveria
manne malmbergia
sekä johannes gummerusta,
joka toimi
puheenjohtajana silloin kun nuori insinööri sai kunnian istua snil:n
hallituksessa alkuvuosina
fidic on tärkeä
vaikuttaja verkoissamme
fidicin eettinen
koodi on selkärankamme
suunnittelu ei ole
pelkkää tekniikkaa
se ei ole myöskään
ekonomiaa tai estetiikkaa
se on etiikkaa”
Vientivetoinenko
konsulttisuomi?
Konsulttitoiminta on ollut meidän maassamme turbulenttia.
Se on kai bisnestoiminnan laki. Erityisesti pörssiin liittyminen ja
globalisoituminen ovat muuttaneet konsulttitoiminnan rakenteita. Olisi
mielenkiintoista, jos joku tutkija innostuisi suomalaisen konsulttitoiminnan
historiasta. Minä ajattelin aluksi muistelevani tuttujen firmojen nousua ja
laskua, ajattelin myös muistelevani dramaattisia hetkiä suurten konsernien
kaupoista. En tee sitä, sillä joku voisi sanoa minun tulkitsevan asioita
väärin. Näkökulma firman sisällä on usein toinen kuin miltä ulkoa näyttää. Voin
kertoa varmuudella vain itsestäni. Keskityn erityisesti vientiin, sillä
vanhojen aikojen suuri haaste ja intohimo oli viennin kehittäminen. Muistan
selkeästi tuon huuman. Istuimme Kauppakillassa, Norkku, kaksi Eeroa ja kaksi
Penttiä. Kysyt, keitä he oikein olivat? Vastaan kohta. No, Olimme varmoja
suomalaisen konsulttitoiminnan mahtavista vientimahdollisuuksista. Erinäisten
vaiheiden jälkeen syntyi sitten Devecon Oy. Mukana olivat Ekono Oy, Maa ja Vesi
Oy, Arkkitehtitoimisto CJN Oy sekä Insinööritoimisto Paloheimo-Ollila Oy.
Ensimmäinen vientityö tuli 1971
ulkoministeriön kehitysyhteistyöosastolta.
Pha Rungin sopimus
allekirjoitetaan kehitysyhteistyöosastolla. Allekirjoittajina Åke Wihtol ja
Pentti Murole. Seisomassa vasemmalta: Juhani Jauhiainen, Matti Koskimies, Eero
Paloheimo, Ilmari Nikander ja Juha Gabrielsson.
Suunnittelimme Vietnamiin Pha Rung korjaustelakan. Toinen
työ oli Jahran keskusta Kuwaitissa 1974. Algerian kaksi yliopistollista
sairaalaa ja yksi yliopisto nytkähtivät liikkeelle 1977. Sitten seurasi
Tripolin Transportation Master Plan 1978. Ja edelleen Ras Lanuf New Town 1982. Luettelo
jatkuu…
Olen kirjoittanut useassa bogissani omaan elämääni liittyneistä
vientitehtävistä. Mahdollisuus kokemuksiin erilaisissa kulttuureissa oli henkilökunnalle
ja myös itselleni mahtava motivaatiotekijä. Kehitysmaissa kohdataan
makro-ongelmia. Puuttuvat opettajat, puuttuvat laitokset, puuttuvat
laboratoriot ja puuttuvat instituutiot, mutta mikä pahinta, puuttuvat edelliset
sukupolvet, joihin nojata. He elivät toista aikaa. Sirtenlahden öljykaupunki
Ras Lanuf oli eräs elämän suuria tehtäviä. Sadat ihmiset osallistuivat työhön. Kuvia
piirrettiin myös Olli Kivisen Karhusaaren konttorissa. Kun aamuyöllä palasin
taksilla kapakasta Espoon suuntaan, näkyi Karhusaaren villan isosta
erkkeri-ikkunasta valoa. Kaksi piirustuslamppua ojensi kaulojaan. Valopisteiden
välissä hohti Olli Kivisen harmaa tukka. Tätä ei tapahtunut vain kerran. Ihana
muisto.
Obligatorinen
tilastokatsaus
Halusin katsoa tilannetta tänään ja siihen johtanutta
kehitystä. Matti Kiiskinen lähetti minulle tietoja kehityksestä vuoden 1980
jälkeen. Valitsin muutaman sellaisen suunnittelutoimiston, joiden
alkuembryoiden kanssa olin kilpaillut ja/tai tehnyt yhteistyötä. Minun vanhassa
maailmassani sellaisia toimistoja olivat Viatek, Maa ja Vesi, Vesihydro ja
Ekono. Kaikki nämä toimistot ovat hävinneet maailmankartalta. Tai ne ovat
sulautuneet uuden nimen alle. Näin kävi myös ketjulle Kunnallistekniikka Oy,
Liikennetekniikka Oy ja LT-Konsultit Oy.
Suunnittelu- ja
konsulttitoiminnan liikevaihdon kasvu on ollut kiitettävää. Kaksi lamaa näkyvät
kuitenkin rajuina kuoppina. Vihreällä värillä osoitettu vientityö ei ole
seurannut kokonaisliikevaihdon kehitystä. Suomesta puhutaan vientivetoisena
maana. Konsultit eivät ole tässä vedossa mukana. Meillä oli vain yksi todellinen
vientikonsultti: Jaakko Pöyry. Myös kehitysyhteistyö käytännössä ajoi alas
laajamittaisen kahdenvälisen avun konsulttityön. 1980-luvun alussa viennin
osuus liikevaihdosta oli 25%. Vuoden
1992 laman pohjalla vienti paikkasi 30%.
Vuoden 2010 laman pohjalla vientiä oli vain 18%. Siinä se on pysynyt.
Konsulttitoimistojen
tai konsulttiryhmittymien liikevaihdosta on vaikea ottaa selvää. Tähän kaavioon
laitoin eräiden toimistojen tai ryhmittymien liikevaihdon kehityksen vuodesta
2000 vuoteen 2017. Johtuneeko Pöyryn putoaminen yritysjärjestelyistä – en tiedä.
Sano sinä joka tiedät. Suuria nousijoita
ovat Sweco ja Ramboll. Yritysostojen kautta toimintaa siirtyy. On myös
orgaanista kasvua. Tästä noin yhden miljardin liikevaihtoryppäästä puolet on
ulkomaisten pörssiyhtiöiden käsissä.
Tarkastelin vielä
vientiä. Vienti on Pöyryn lukujen myötä laskenut kuin lehmän häntä. Itse
asiassa muut eivät harrasta vientiä juuri lainkaan. Myös FCG:n vienti on
rajusti laskenut. Sinänsä tulisi olla tarkkana siitä mikä on oikeasti vientiä.
Suomalaisen asiakkaan maksama työ ei oikeastaan ole vientitilastoissa oikeassa
paikassa. Mutta taas henkilökunnan kannalta se saattaa olla oikeata vientiä.
Tämä vientitilanne on lähes katastrofaalinen. Konsulttivienti voi olla hyvä
siemenvesi materiaaliviennille. Oma kokemukseni on että suomalaisten laatima
suunnitelma johtaa moninkertaiseen tavaravientiin konsulttipalkkioon
verrattuna. Nyt tällaista ei näytä tapahtuvan. Insinöörien kanssa yhtä jalkaa
on myös suomalainen arkkitehtivienti häipynyt maailmankartalta. Olisiko
nykytilanteesta oltava huolissaan?
”Sinun taakkasi on sinun
innostuksesi”
Aloitin kirjoittamalla johtajuudesta. Lupasin myös kertoa
syitä siihen miksi olin aikanaan myymässä firmaamme ja miksi siitä tuli ensi
WSP LT-Konsultit Oy ja sitten WSP Finland Oy. Ystäväni Harri Leppänen kirjoitti
vuonna 2011 mielenkiintoisen kirjan nimellä Gaddafin
kunnailla, Into. Hän oli noilla kunnailla muutaman vuoden johtamassa
Tripolin liikennetutkimusta. Myös hän oli alussa mainitsemani legendaarisen
Kalevi Erannin oppipoikia. Meillä oli siis yhteinen tausta. Harri kuitenkin
selvitti syyt johtajuuden ongelmaan ja erityisesti tuloksenteon ongelmaan. Hän
kirjoitti minulle kirjeen Tripolin aikoihin. Näin se menee:
Kirje minulle,
Tripoli 26.5.1978
Muistelin miten
opin Sinut tietämään (en vielä tuntemaan) Huru-Penana opiskeluaikoina. Kuinka
sitten törmäsimme Kunnallistekniikassa v. 1961. Kuinka olin apulaisenasi
liikennehommissa. Kuinka tulin uudestaan suunnittelutehtäviin -68. Kuinka LTOY
perustettiin -70. Kuinka innostava ja kiva työpaikka se oli ensimmäisen vuoden
ja vielä toistakin. Ja on edelleenkin nuorille ja innokkaille, ehkä hiukan
lapsellisille, kuten nuorten miesten otteesta näemme. Kuinka sitten jälleen
tulimme yhteen tässä projektissa. Pitäisikö ihmisen jo tuollaisista yhteisistä
kohtaloista uskoa, että sellainen on jossain isossa ohjelmassa suunniteltu
tapahtuvaksi. Että Murole ja Leppänen tällä tavalla taapertavat yhdessä lähes
parikymmentä vuotta. Ja vaikka vielä enemmänkin. Hupaisaa sinällänsä.
Ajattelin, kuinka
ajattelin, että näinhän siinä sitten käypi. Että rahat loppuvat innostuksen
keskellä kesken. Ja että tappiota tulee. Ajattelin sitä jo näet ajat sitten.
-Vahingoniloako pitäisi tuntea. Niin kai, mutta enpä tunne, surumielisyyttä
vain. Että osaa ihminen olla persoonallisuutensa vanki. Itse kukin omansa.
Ajattelin ääneen,
mistä tappiot johtuvat. Siitä, ja vain siitä, ettei Pentti Murole osaa
kontrolloida Pentti Muroletta. Ihmistä eteenpäin kuljettava voima on samalla
hänelle raskas taakka. Sinun taakkasi on Sinun innostuksesi. Se että innostut
lupaamaan ja tavoittelemaan enemmän kuin itse asiassa on rahkeita. Ja siitä
tulee tappiota. Ja usein kelvokasta työtä, ideoita enemmän kuin ehditään ja
kyetään toteuttamaan.
Hyvä veli, koetapa
taakkasi kantaa. Minä yritän omaani.
Terveisin, yön
hiljaisena hetkenä Tripolissa
Harri
Siinäpä se tuli selväksi se johtajuuden ongelma. Se on
johtaja itse.
PS. Etkö arvannut? Ne neljä viennistä haaveilevaa olivat
Norman Westerberg, Eero Järviö, Eero Paloheimo, Pentti Ahola ja Pentti Murole.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti