Suunnittelun vienti tuli taas ajankohtaiseksi blogin
kohteeksi, kun Aalto yliopiston Saija Holmén pyysi minua Suomen
arkkitehtuurimuseon tilaisuuteen. Tilaisuudessa kerrottiin uuden professuurin ajatuksesta
ja tarpeesta.
Professuurin nimi olisi: Professor in Global Sustainability and Humanitarian Development. Ilman
muuta – professuuri on hyvä ja tarpeellinen. Tilaisuus oli rauhallinen ja antoisa.
Vähälukuinen yleisö kuunteli hartaana. Salin tunnettu akustiikka ja surkeat
äänentoistolaitteet estivät minua puhutun ymmärtämisessä. Muut onneksi
näyttivät ymmärtävän. On varmaan mentävä kuulolaitekauppaan.
Saija esitti alustuksessaan YK:n tavoitetaulukon The Global Goals. Ajatellun
professuurin tehtävät kattavat useita ruutuja alla esitetystä taulukosta. Minä
kiinnostuin siitä. Ryhdyin etsimään siitä erityisesti urbanisaatioon liittyviä
laatikoita. Siellä on tietysti köyhyyteen, terveyteen, veteen, energiaan,
opetukseen, ilmastoon, meriin ja maahan ja ihmisiin liittyviä
tavoitelaatikoita. Ne kaikki liittyvät tavalla tai toisella voimakkaaseen
urbanisaatiokehitykseen.
Mutta on siellä yksi laatikko, joka ryhtyi erityisesti
kiinnostamaan: Sustainable Cities and
Communities. Halusin tietää, millaisia selvityksiä on käynnissä tämän
tavoitteen suhteen. Olisihan se perustettavan professuurin suhteen melko lailla
arkkitehtuuriin ja insinööritieteisiin liittyvä asia. Kahlasin läpi kaikki 312
hanketta, jotka liittyivät tähän laatikkoon. Liittyiväthän ne aina moneen
muuhunkin laatikoston osaan. Ajattelin löytäväni sieltä rakentamisen kestävää
kehitystä. En löytänyt. Löysin kyllä merten suojelua, arktisten alueiden
tietoyhteistyötä, yliopistojen yhteishankkeita ilmastonmuutokseen liittyen,
ruotsalaista merten tutkimusalusta ja koulujen kansainvälistä miljoonan puun
projektia, mutta en mitään kehitysmaiden jättiurbanisaatiosta. Kai nyt huomaat,
että olen sälyttämässä tätä tehtävää uuden professorin päälle. Minussa on sen
verran Römpänukkoa, että jättäisin tuon ”Humanitarian Development” tämän
professuurin suhteen hieman vähemmälle ja korostaisin rakentamiseen ja
kaupunkielämään liittyvää kestävyyttä – niin että se tuottaisi humanitääristä
kestävyyttä.
Tässä taulussa
esiintyvät YK:n maailmanlaajuiset tavoitteet kestävän kehityksen turvaamiseksi.
Tavoite 11 koskee kaupunkeja ja yhdyskuntia. Tavoite on: ”Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and
sustainable.” Kaupungeista on tehtävä osallistavia, turvallisia,
muutosjoustavia ja kestäviä. Tavoite on oikea, mutta pikkujuttu: minun on
vaikea hyväksyä meillä vakiintunutta käännöstä varsinkin yhden sanan suhteen.
Onko resilient todella ketterä? Olen nyt mielivaltaisesti kääntänyt sen sanaksi
muutosjoustava. Voisi se olla kimmoisa tai vain joustava. Joskus jopa ehdotin
sanaa sisukas. Sitähän se on suomalainen sisu. Olisi pystyttävä suoriutumaan
kriiseistä.
Heidi ei viestiin
vastannut
Kirjoitin joskus blogissani viestiä Heidille. Heidi
Hautala oli silloin kehitysyhteistyöstä vastaava ministeri. Heidi ei minulle
vastannut, vaikka olin sentään kerran ollut ”Monsieur Hautala”. Se tapahtui,
kun Heidi vei minut seuralaisenaan parlamentin parsajuhliin. Kuinka kauan siitä
lieneekään? Melko kauan, sillä Raimo Ilaskivi ja Jakob Söderman olivat silloin
meppejä. Heidät muistan juhlista. Viestissä Heidille kirjoitin otsikolla: Suomalaisen kehitysyhteistyön
prioriteetit eivät kohtaa kaupungistumisen painopistealuetta.
Näin kirjoitin: ”Rakentaminen ja habitaatio ei ole ”hard
ware”, se on turvallisuutta ja tulevaisuutta. Itserakentaminen on perinteisen
yhteiskunta-aktiviteetin ydin. Rakentamisen suunnitteluviennissä
kehitysyhteistyön vuosittainen osuus on säilynyt hyvin vaatimattomalla tasolla.
90-luku, jolloin perustettiin useita konsulttialan vientiyhtiöitä, on ohi.
Samalla on kadotettu tietoa kulttuureista ja taitoa paikallistekniikoista. Korkeakoulujen ja yliopistojen tietoinen
vientikoulutus on ohi, samoin ovat ohi erikoisalojen yliopistotason
opetuskurssit kehitysmaainstituutioiden työntekijöille. (No, eivät ne nyt aivan
ohi ole/olleet, onhan Otaniemessä ollut jatkuvasti kurssitustoimintaa, lieneekö
muuallakin?). Suomalaisten heikko osuus mm. EU:n rahoittamien
infrastruktuurihankkeissa on seurausta rakentamisen joutumisesta sivuraiteelle
suomalaisessa kehitysyhteistyöpolitiikassa. Esimerkkinä: Suomen perinteinen
puurakentaminen sirkkelisahoineen, muine pientuotantoyksiköineen,
tyyppipiirustuksineen ja itserakentamistaitoineen olisi juuri tällä hetkellä
tarpeellista ja oikeata vientituotetta monilla ongelma-alueilla. Toivoa sopii,
että alalla tapahtuu nyt nopeasti ja paljon.”
Kun blogin kirjoitin elettiin vuotta 2013. Heidi ei minun
kutsuuni vastannut eikä kukaan muukaan. Mutta jatketaan viestin lukemista: ”Heidi
Hautala, ystäväni, olet nyt tehtävän edessä - perinteet velvoittavat. Asiat
eivät hoidu yksin demokratiavajeeseen kajoamalla. Tarvitaan kulttuurien
ymmärrystä ja rohkeutta esittää sovellettua teknologiaa, tarvitaan karttoja,
yhdyskuntasuunnittelua ja ympäristöteknologiaa, tarvitaan koulutusohjelmia ja
erityisesti tarvitaan paikallisiin olosuhteisiin sovellettuja rakentamisen
tuotantoteknologioita (low cost teknologiat), joissa toteutuu energian ja veden
säästön periaatteet. On muitakin asioita, joissa voisimme auttaa, eräs niistä
on liikenneturvallisuus – eräs kehittyvien maiden makro-ongelma, joka liittyy
kaupungistumiseen ja vie paljon sairaanhoidon resursseja.”
Kerron yhden jutun. Kun teimme Ammanin yhden miljoonan asukkaan
lentokenttätien asuinalueprojektia vuonna 2009 ehdotimme asioita, joilla on
suuri merkitys energiankäytön ja veden käytön kannalta: Kehittää projekteja
piloteiksi kotitalouksien aurinkoenergian kehittämiseksi,
vesihuoltojärjestelmän vuotojen kontrolloimiseksi, lämpöeristettyjen
rakennusosien tuottamiseksi, kotitalousjätteen kierrätykseen, veden
uudelleenkäyttöön ja kastelun vedenkäytön vähentämiseen. Nämä ovat tärkeitä
asioita ja ekologisia elefantteja. Suomalaisilla olisi paljon annettavaa.
British Standard ei tunnu tunnistavan näitä asioita. Merkillistä. Kuvassa on
porukkaa näitä asioita pohtimassa Ammanin kaupunginjohtajan pöydässä. Tuleeko
mitään? Tuskin juuri!
Ihmiset muuttavat
massoittain kaupunkeihin
Kaupungissa on toivo. Toivo työstä ja toivo lasten
koulunkäynnistä. Kaupunkiin, Mongolian Ulan Batoriin, muuttavat 13 vuotias
Udval, Udvalin äiti ja äidin serkku Gantumor. He muuttavat koska karja kuoli
ankaran talven johdosta. Kaupunkiin muuttaa somali Mukhtar, joka oli joutunut
jättämään kotiseutunsa kuivuuden tähden, hän muutti perheineen Mogadishuun
Jidka Afgooye kadun varrelle, sukulaisten peltimajaan, mukana seurasi veli
Abdivali, isoisä Abdi, vaimo Awa sekä perheen seitsemän lasta Mohammed, Hodan,
Haweega, Sabrin, Intisaar, Magol ja Salah. Kaupunkiin muuttaa intialainen Raj,
hänen kaksi veljeään Dhruv ja Rakesh, sekä eno Rahul, naiset ja lapset jäävät
kotikylään. Kaupunkiin muuttaa kiinalainen Cheng, hänen vaimonsa Chan sekä
heidän 2-vuotias poikansa Bao, isovanhemmat tulevat perässä heti kun saadaan
kahden huoneen asunto. Kaupunkiin muuttaa Andien entisten pilvisotureiden
jälkeläinen Luis vaimonsa Sandra Montoyan ja viiden lapsensa Angelin, Cecilian,
Fernandon, Karinan ja Jimenan kanssa. Addis Abebaan muuttaa Lalibelan
kirkkokaupungista köyhyyden vaihtoehtoa etsimään isä Ashenafi, äiti Eskedar, tyttäret
Hiwot, Sara, Eden sekä pojat Dawit, Biruk ja Henok jäävät isovanhempien kanssa
Lalibelaan odottamaan hyviä uutisia.
Vuonna 1950
maailman urbaani väestö oli 30 % koko väestöstä, nyt vuonna 2019 se on 56 % ja
vuonna 2050 sen arvellaan olevan 68 %. Ennusteet sanovat urbanisoitumisen
vuoteen 2050 mennessä tapahtuvan 90 prosenttisesti Afrikassa ja Aasiassa.
Intiassa urbaani väestö kasvaisi 400 miljoonalla, Kiinassa 300 miljoonalla ja
Nigeriassa 200 miljoonalla. Euroopan nykyinen urbaani väestö on 75 % koko
väestöstä eli 550 miljoonaa. Sen ennustetaan kasvavan vuoteen 2050 mennessä 40
miljoonalla.
Voimme siis havaita, ettemme ole urbanisaation keskiössä.
Ylivoimaisesti eniten kaupunkiseuduille muuttavat Saharan eteläpuoliset
afrikkalaiset. Urbaanin väestön vuosikasvu on huimaavat 4 %. Itä-Aasia ja
Tyynenmeren alue ovat selvänä kakkosena eli noin 3 % vuodessa. Latinomaailma ja
arabimaailma ovat selvästi hitaammin urbanisoituvia, latinoilla kasvuprosentti
on runsas 1 % ja Pohjois-Afrikan arabeilla ja Gulfin arabeilla noin 2 %.
Maailman nopeimmin kasvavissa kaupungeissa kasvuprosentti on lähes 10 %
vuodessa. Tämä on räjähdys. Sadat kaupungit kasvavat 4 % vuodessa. Helsingin
väestönkasvu oli viime vuonna 1,3 %. Arvatkaa missä ovat nopean kasvun
kaupungit? Ne eivät ole Euroopassa tai Suomessa. Luettelen muutamia: Surat
Intiassa, Sanaa Jemenissä, Kabul Afganistanissa, Bamako Malissa, Dar Es Salaam
Tansaniassa, Lagos Nigeriassa, Toluca Meksikossa, Chittagong Bangladeshissa ja
Lumumbashi Kongossa. Ovatko tuttuja
paikkakuntia?
Slummit ovat
kaupunkien kasvun suuri ongelma. Slummeissa asuvien määrä maailmassa on 900
milj. ihmistä. Slummit määritetään sellaiseksi paikoiksi, joissa ihmisiltä
puuttuu puhdas vesi, sanitaatio, riittävä asuntoala ja joissa rakennukset ovat
heikossa jamassa. Kiinassa, Intiassa ja Brasiliassa slummeissa asuu viidennes
ihmisistä. Nigeriassa slummeissa asuu
puolet ihmisistä. Slummit keskittyvät Afrikkaan, mutta niitä on myös Aasiassa
ja Etelä-Amerikassa. Suomen kahdenvälisen yhteistyön maissa slummeissa asuvien
osuus urbaaniväestöstä on yli puolet. Tässä olisi haastetta niin rahoitukselle,
kuin suomalaiselle ammattitaidolle, uuden professuurin tehtävistä
puhumattakaan.
Suunnittelemassa
informaliaa
Asiat eivät ole yksinkertaisia. Maailman slummit
kehittyvät ns. informaalisina alueina. Suunnitelmaa ei ole. Rakennuslupia ei
ole, vettä ja viemäreitä ei ole. Sähköä ei ole. Kadut puuttuvat. Jätehuolto –
ei tietoakaan. Ei ole joukkoliikennettä puhumattakaan työpaikoista. Kouluja ei
ole eikä terveydenhuoltopalveluja. Alue on tuomittu ennen pitkää purettavaksi.
Asukkaat muualle siirrettäviksi. Tulevaisuutta ei ole. Ainoa viranomainen jonka
asukkaat tapaavat on poliisi. Poliisi penää asukkaiden oikeuksia alueen ja maan
käyttöön. Miten tähän asiaan voisi puuttua? Palkataan kansainvälinen konsultti.
Tilanteeseen perehtynyt kehitystyöntekijä toteaa ongelman ja tekee raportin.
Hän saattaa ehdottaa alueen kaavoittamista, kadun avaamista tai
kevytrakenteisen vesihuoltoverkoston rakentamista. Hän saattaa jopa ehdottaa
mikroluottojärjestelmää, jotta asukkaat voisivat korjata vuotavan katon tai
tehdä pikkuparannuksia. Äärimmäisessä tapauksessa hän ehdottaa lastentarhan tai
ala-asteen koulun rakentamista alueen viereen. Viranomaiset ehdottavat
poliisiasemaa. Raportista tulee laaja. Se sisältää standardeja ja luokituksia.
Siinä on myös lukusia aikataulukaavioita ja organisaatiokaavioita. Nykyaikainen
suunnittelija voi olla kiinnostunut myös vuorovaikutuksesta. Hän ehdottaa
asukaskomiteoiden perustamista ja vuorovaikutuskeskusteluja viranomaisten
kanssa. Vihdoin hän luovuttaa raporttinsa tilaajalle. Työn maksaja on
kansainvälinen kehityspankki. Työhön on osallistunut silloin tällöin
pidettävien kokousten kautta virkamiehiä paikallisesta ministeriöstä ja
kohteena olevasta kaupungista. Usein niissäkin työtä valvoo kansainvälinen
asiantuntija. Kansainvälisen pankin edustaja saapuu vastaanottamaan raporttia.
Tavataan myös ensimmäistä kertaa korkea virkamies kaupungin hallinnosta.
Raportti luovutetaan juhlallisesti tilaajalle. Kiitellään ja lausutaan muutamia
julistuksia. Konsultti lähtee kotimaahansa, kipristelee vielä viimeisen
maksuerän kanssa. Tilaajat häipyvät toimistoihinsa – osin tyytymättöminä -
eivät saaneet sitä mitä odottivat. Asukaskomitean
perustaminen jäi myöhempään aikaan. Alueen suhteen ei voi tehdä mitään. Se on
informaalinen. Sitä ei ole olemassa.
Joku saattaa epäillä tarinaa. Saattaa sanoa itse
hoitaneensa asioita paremmalla menestyksellä. Ja on varmaan hoitanutkin. Tehtävä
ei ole helppo. Senpä takia joku viisas
on sanonut kaupunkisuunnittelun ja urbanisaation kehittyvissä maissa olevan ”bottomless
pit”. Se on viimeinen asia, johon on järkevää tarttua.
Kulttuurin ymmärtäminen on
avain
Hennu Kijsik, Liisa Salo-Lee ja Veikko Vasko kirjoittivat
aikanaan erinomaisen teoksen kulttuurista suomalaisessa kehitysyhteistyössä.
Kirja syntyi Kari Karangon toimesta. Hän levitti kirjat laajasti Suomen
ulkoasiainhallintoon. Jotenkin minusta tuntuu, että tämä asia on unohtunut
keskustelustamme. Niin ei varmaankaan todellisuudessa ole. Senhän osoittaa
osaltaan nyt esillä oleva Arkkitehtuurimuseon näyttely Interplay of Cultures.
Näyttely on vielä avoinna 24. helmikuuta saakka. Uskon että ajateltu uusi
professuuri kaivaa tämän kirjan kätköistään. Kirja on nimeltään: Culture in
Finnish Development Cooperation, Ministry of Foreign Affairs, 1998. Onko
kirja vanhentunut? Ovatko lehdet kellastuneet? Ei! Kulttuurit ovat kestävää tavaraa!
Kirjan johdanto sanoo muun
muassa näin:
”We have underlined the importance of seeing
culture as an asset rather than a constraint. We feel that this should be one
of the key messages of our work. Every single 'tradition' is not necessarily conductive
to healthy human development, but we should, nevertheless, pay much more
attention to the potential underlying assets that local culture can provide
when planning future interventions.”
Kokemusta oli, mutta se
meni
Suomalainen rakennusalan vienti on olemassa. Se keskittyy
enimmäkseen materiaalivientiin.
Palveluja viedään vähän. Vanhat suuruudenajat, jolloin suomalainen
arkkitehtuuri ja aluesuunnittelu, vesihuollosta puhumattakaan olivat
arvostettua vientitavaraa, ne ajat ovat päättyneet. Minun toimistossani oli
aikanaan 80- ja 90-luvuilla viennin osuus 60 % liikevaihdosta. Suunniteltiin
korjaustelakkaa Vietnamiin, tehtiin liikennesuunnitelmia Kuwaitiin ja Tripoliin,
piirreltiin uutta kaupunkikeskustaa Irakin ja Kuwaitin rajan läheisyyteen, suunniteltiin
yliopistoja ja sairaaloita Algeriaan, tehtiin ”new town” Ras Lanufiin, suunniteltiin
hallintokeskuksia Sirteen ja Jufraan, suunniteltiin sairaalaa Colomboon,
piirrettiin moottoriteitä pitkin Välimeren rantaviivaa, tutkittiin
liikenneyhteyksiä Zimbabvessa, tehtiin yleiskaavoja Etiopiaan, piirrettiin
kaupunginosaa Mosuliin. No, luetteloa voisi jatkaa, mutta tässä heti muistiin
tulevia. Meidän miehemme Markku Piispanen toimi Addis Abebassa, sitten Ras
Lanufissa ja jälleen Addiksessa, toinen miehemme Jussi Hintikka oli
Etelä-Afrikan liikennekomitean johtavia asiantuntijoita, Jussi Annanpalo ja Anika
Pohto valvoivat sairaalan rakentamista Colombossa, Mauri Ilva johti
aluesuunnittelua Sri Lankassa, Pekka Rautimo hoiti paikallisen yliopiston
kanssa hotellikompleksin suunnittelua Syyriassa. Hän oli mukana myös EU:n
rahoittamassa tutkimus ja ohjelmointityössä joka koski Syyrian Damaskoksen,
Homsin, Aleppon ja Latakian kehittämistä.
Saudi Arabiassa oli 50 suomalaista valvojaa, Libyassa heitä oli
parhaimmillaan 25. Minä itsekin matkustelin paikasta toiseen ja toimin
pysyvästi vuosikausia Tripolissa. Olen muuten käynyt 240 eri kertaa Libyassa.
Se on maakohtainen ennätykseni. Vielä eläkepäivinä pääsin mukaan Ammanin 1
miljoonan asukkaan lentokenttäkaupungin kehittämiseen ja vihonviimeiseksi
lopuksi Bakun strategisen liikennesuunnitelman työstämiseen. Nyt olisi löydettävä
uusia tekijöitä. Mistä niitä löytäisi? Aivan kuten ennekin – markkinoilta. Työ
kehitysmaissa on motivoivaa. Se uudistaa tekijänsä.
Yhtä uupuu sanoi piru, kun
hyttysiä laski
Niin mitä nyt tahdon sanoa? Tahdonko sanoa, että olisin
vieläkin kelvollinen johonkin? Ei, en tahdo sitä sanoa. Tahdon sanoa, että
kansainvälisten tehtävien voittaminen vaatii referenssejä. Omien tai firmani
referenssien joukossa on monta kehitysyhteistyön rahoittamaa projektia. Ne ovat
tärkeitä. Nyt suunnittelijoiden hommat ovat vähissä. Suomalaisten
konsulttitoimistojen vienti on alamaissa.
Yksi ja suurin syy on tietysti saamattomuus. Toinen syy on
globalisaatio. Ulkomaisten pörssiyhtiöiden omistukseen ajautuneet
suomalaisfirmat jäävät lehdellä soittelemaan vientiprojekteissa. Kolmas syy
löytyy kehitysyhteistyön painopistealueiden valinnasta. Suomalaisen kehitysyhteistyön painopisteet
ovat: Naisten ja tyttöjen oikeudet ja
asema, kehitysmaiden talouksien kehittyminen työpaikkojen, elinkeinojen ja
hyvinvoinnin lisäämiseksi, yhteiskuntien demokraattisuus ja toimintakyky sekä
ruokaturva, veden ja energian saatavuus sekä luonnonvarojen kestävä käyttö.
Nämä ovat loistavia tavoitteita. Niistä puuttuu kuitenkin urbanisaation
haasteellinen tehtäväkenttä. Tällaista tehtäväkenttää ei mainita näissä
tavoitteissa. Tarkemmin: sana rakentaminen mainitaan kerran, se liittyy Suomen
avustuksiin Maailmanpankin Afganistanin jälleenrakennusrahastoon. Sana kaupunki
mainitaan kolme kertaa. Se liittyy energia-alan ohjelmiin eteläisessä
Afrikassa, Kaakkois-Aasiassa ja Etelä-Amerikassa ja erityisesti Tansaniassa. Vielä
mainitaan Vietnamissa kaupunkien vesihuoltoon ja viemäröintiin kohdistuva
Suomen kahdenvälinen tuki.
Yritin hieman
valaista itseäni kehitysyhteistyön kustannuksista ja toimialakohtaisesta
suuntautumisesta. Ulkoministeriön sivuilta löytyi linkki tilastokantaan. Etsin
tilastoista minua kiinnostavia toimialoja. Asia ei kuitenkaan selvinnyt sillä
suurin osa rahoista oli hallintoon liittyviä tai erittelemättömiä. Ymmärrän
tämän, kehittäminen on kokonaisvaltaista eikä panostusta ole helppo eritellä.
Kokonaisuuteen kuului kuitenkin joitain selvästi eristettäviä toimialueita.
Kokonaisuudessaan vuodesta 2006 on maksettu 12 miljardia euroa. Vuosittain
maksatukset ovat vaihdelleet vuoden 2014 huipusta 1,2 miljardia nykyiseen
aallonpohjaan 0,5 miljardiin. Vesihuolto ja sanitaatio ovat saaneet koko
potista 3 %, metsätalouden osuus oli samoin 3 %. Maatalous sai 2 % ja energia 1 prosentin.
Terveys ja opetus ovat olleet kehitysyhteistyön tärkeitä sektoreita. Terveys on saanut aikana 2006-2018 vain 2 %
koko potista ja opetus 4 %. Rakennus on saanut 0 %. Pakolaisapuun meni 2015 kriisin kiihdyttämänä
3 %. Humanitaarinen apu oli merkittävä 10 %.
Loput eli 66% rahoista on mennyt seuraaville sektoreille: Monisektoriapu
ja läpäisevät teemat (15%), muu yhteiskuntarakenne ja palvelu (2%), teollisuus
(0%), julkinen hallinto ja kansalaisyhteiskunta (10%), avunantajien
hallintokulut (6%), erittelemätön (29%),
kalatalous (0%), pankit ja rahoitus (1%)s, mineraalivarat ja
kaivannaistoiminta (0%), matkailu (0%), kauppapolitiikka ja säädökset (1%),
liike-elämä (1%), hyödyke- ja yleinen ohjelmatuki (2%), velkajärjestelyt (0%)
ja hännän huippuna kuljetus ja varastointi (0%).
Jalo toivomus
Tietoisena valtion säästötoimista ja kaikenkarvaisista
budjettileikkauksista haluan kuitenkin esittää jalon toivomuksen. Maailmassa
vallitsee suuri kansainvaellus. Ihmiset vaeltavat maalta kaupunkeihin. Tämä
vaellus on moninkertainen pakolaisvirtoihin tai siirtolaisuuteen verrattuna.
Urbanisaatiossa haasteet ovat kokonaisvaltaisia. Asunnot, palvelurakennukset,
työpaikkarakentaminen, infrastruktuuri, ne on kaikki tehtävä. Oppiminen ja
opettaminen ovat osa prosessia. Pidän mahdollista uutta professuuria pienenä
pisarana tai helmenä. Parasta jos se olisi siemen josta kasvaa uusi aika
suomalaiselle asiantuntijatyöskentelylle kehitysyhteistyön parissa. Se ei
onnistu ilman kahdenvälisen kehitysyhteistyön tietoista kehittämistä
ratkaistaessa urbanisaation ongelmia.
Jaloon toivomukseen
liittyy tämä kuva joka osoittaa kehitysyhteistyön romahduksen ja pienenevän
kahdenvälisen yhteistyön. Vain kahdenvälisessä yhteistyössä saamme näkyviin
omat painotuksemme. Jalo toivomus oli, että kaupungistuminen -
väistämättömyydessään – olisi yksi Suomen kehitysyhteistyön painopistealue, kun
jälleen nostamme panostuksen kansainväliselle tasolle.
PS. Tietysti huomasit vanhan suunnittelijakonkarin
puhuvan oman elinkeinonsa puolesta professuurin puolustuksen ohella. Tässä on
pari blogia, joissa suomalaisen arkkitehtuurin ja insinööritaitojen menetystä
kansainvälisillä kentillä on käsitelty:
Slummien osalta on tietysti hauska katsoa, miten Suomi aikanaan ratkaisi oman slummiongelmansa, eli esikaupunkikysymyksen, kuten asiaa aikanaan kutsuttiin. Kyllä kait meidän villit esikaupungit maalaiskuntien puolella voi laskea tähän sarjaan, vaikkakin ilmasto on pakottanut rakentamaan vähän paremmin, omistusoikeuden suhteen ei liene ollut suuria epäselvyyksiä ja maalaiskuntienkin tuli lain mukaan järjestää ainakin jotain palveluita, lähinn koulun. Mutta eihän näillä alueilla ollut kunnallistekniikkaa, ja pahin tietämäni esimerkki on Porin Uusi-Koivisto, jossa Koiviston kartano yksinkertaisesti vain palstoitti tontit myyntiin ja kadusta sai käydä sellaisenaan se, mitä tonttien väliin jäi.
VastaaPoistaSuomen ratkaisu oli kuntaliitokset, jonka myötä Pispalat, Raunistulat, Kolikkomäet ja muut liitettiin 30-luvulta alkaen keskuskaupunkeihin. Tämän huipennuksena oli vuoden 1947 suuri kuntaliitos Helsingissä. Kalliiksi lysti tuli tietysti kaupungeille, mutta nämä olivatkin pakkoliitoksia. Laki sitten edellytti kaupungin kaavoittamaan ja rakentamaan kunnallistekniikan sekä kadut.
Esa Paaso:
VastaaPoistaNiin se maailma muuttuu. Maailman laajuisesti Aasiassa sen näkee erikoisen selvästi. Afrikassa hitaammin ja vähemmän. Olin muuten työryhmässä, joka teki tuota Kari Karangon vetämää teknologian siirtokirjaa. Nyt löytyy monessa maassa päteviä suunnittelijoita joka tehtävään. Ehkä ulkoa tulevaa apua tai palvelua ei enää tarvita noilla mainitsemillasi aloilla, vaan tarpeet ovat toisaalla, sellaisilla kuin demokratia, avoin yhteiskunta, jne. Ne ovat vaikeasti konkretisoitavissa. Konkreettisissa kokonaisprojekteissa, joita vielä rahoittavat, mm. alueelliset kehityspankit, jne nuo prinsiipit muodostavat kehyksen ja tavoitteen, joskus ne vain jäävät kuolleiksi kirjaimiksi. Kokemus on tärkeää, mutta tieto oikeasta ja väärästä jää arvottomaksi, jos se syrjäytetään politikoinnilla tai muulla, pienen piirin oman edun tavoittelulla. Vasta sitten, kun ihmiset ovat yleensä riittävästi koulutettuja ja tietoisia mahdollista ratkaisuista, voi syntyä pysyvää muutosta. Olen ollut havaitsevani pyrkimystä sellaiseen muutokseen.