Ystäväni Lauri Nordberg lähetti postia. Hän kertoi
suunnitelleensa ulkoilureittiä haagalaisille. Hän korosti lähivirkistysalueiden
merkitystä erityisesti ikäihmisille. Kaikki tämä korostaa lähivirkistysalueiden
merkitystä: ”Ihmisillä pitää olla riittävästi ja vaihtelevia ulkoilu- ja
retkeilymahdollisuuksia myös kotinsa lähettyvillä.” No, minähän olen sellainen
ja nyt kun olin edellistä blogiani varten piirrellyt satelliittikuvalle
keskuspuiston ihmeellistä maailmaa ja saanut aikaan tuon kuvan kaupunkipuistojen
dinosauruksesta innostuin Laurin ideasta niin paljon, että päätimme Liisan
kanssa lähteä tutustumiskierrokselle.
Ensin hieman tuosta ulkoilureittisuunnittelija Laurista.
Hän on munaisuuteni miehiä, kunnes
keskuspuistovaikuttamisen yhteydessä taas yllättäen hänen törmäsin vuonna 2016. Elossa oli
ja voimissaan, vaikken hänestä ollut vuosiin kuullutkaan. Taisimme oikein
halata vai olkapäällekö vain taputtelimme jälleennäkemisen ilosta. Lauri tai
Lasse, joskus myös kielenkäytössämme Lars, hän oli tärkeä tekijä. Hän oli 22
vuotta kaupunkisuunnittelulautakunnan jäsen. Hänen lautakunta-aikanaan vuosina 1970-1992
tehtiin roppakaupalla päätöksiä ja toteutettiin mahtava määrä Helsingin
asioita. Mainitaanpa nyt vaikkapa Haaga-Vantaa -suunnitelma vuodelta 1970, Helsingin
jalankulkututkimus 1971, Alvarin toinen yritys Töölönlahden suhteen 1972,
metron pintarata 1974, Rautatieaseman metroaseman suunnittelusota 1974,
Vuosaaren ensimmäinen satamasuunnitelma 1975, metrodebatti 1981,
Kamppi-Töölönlahti aatekilpailu 1986, Haaganväylä kontra Pasilan orsi 1988,
Ilaskiven mietintö 1989, metro Espooseen Töölön kautta 1991, Töölönlahden
osayleiskaava 1991 ja Helsingin yleiskaava 1992. Hetkinen nämähän ovat
sellaisia asioita joihin minäkin olin osallistunut. Lauri Nordberg itse
muistelee erääksi tärkeimmäksi vaikuttamiskohteekseen kantakaupungin
rakennusoikeuksien määrittelyn 1980-luvulla.
Enemmistö ry:n
perustajajäsen
Liikennepoliittinen yhdistys Enemmistö perustettiin
vuonna 1969. Lauri oli Enemmistö ry:n perustajajäsen. Paljolti juuri
enemmistöpiirit julkaisivat samana vuonna pamfletin Alas auton pakkovalta, 1969
Tammi, Helsinki. Kirjan kirjoittajiin
kuuluivat mm. Asko Salokorpi (34), Leena Maunula (29), Lauri Nordberg (30),
Leif Sundström (33), Jorma Mänty (32) ja Pentti Tuovinen (28). (Suluissa ikä
kirjoittamishetkellä).
Lauri Nordberg, silloin kaupunkiliiton juristi, kirjoitti
liikennepolitiikasta: ”Entä jos todetaankin, että ennustettu kehitys nykyisellä
suuntauksella johtaa lähestulkoon katastrofiin ja joka tapauksessa ihmisten
muiden tarpeiden ja toivomusten kannalta kestämättömään tilanteeseen? Eikö
silloin ole syytä pyrkiä muuttamaan kehitystä, ohjaamaan sitä sellaiseen
suuntaan, että epäkohdilta vältytään? Nordberg kirjoittaa myös tulonsiirroista:
”Tapa, jolla autoa omistamaton väestönosa pannaan maksamaan autoilun
kustannuksia – veronmaksajina, kuluttajina ja asunnonostajina – muistuttaa
suuresti tulonsiirtoja. Erona on vain se, että kun olemme tottuneet siihen,
että tulonsiirrot normaalisti tapahtuvat rikkailta köyhille, tapahtuukin tässä
päinvastoin.” Nordberg lopettelee kirjoitustaan kannanotoilla moniarvoiseen
yhteiskuntaan ja kirjoittaa: ”Juhlapuheissa puhutaan valinnan vapaudesta ja
moniarvoisesta yhteiskunnasta, mutta vaatimukset ’vaihtoehtoisesta
kaupungista’, autoista vapaasta yhteiskunnasta, tyrmätään edistyksen vastaisina
tai epärealistisena haihatteluna. Miksei valinnan vapautta todella toteuteta?
Miksei kymmenen autolähiön rinnalle rakenneta edes yhtä kollektiivilähiötä,
jossa ihminen olisi vapaa sekä autosta, että auton aiheuttamista kustannuksista?
Kysyntää tällaiselle alueelle kyllä olisi. On suuri joukko vanhuksia, joille
eläminen autoliikenteen keskellä tuottaa ahdistusta ja vaivaa, on
lapsiperheiden vanhempia, joille lasten turvallisuus on tärkeämpi kuin oman
statuksen korostaminen, on nuoria, joiden varat tai halu eivät riitä auton
hankkimiseen.” Keksipä nuori juristi Lauri Nordberg vielä idean katujen kulmiin
asetettavista tungosmittareista.
Ratikkamies vastustaa
Vihdintien bulsaratikkaa
Lauri Nordberg oli ja on intohimoinen ratikkamies. Nyt
hän kuitenkin vastustaa Vihdintien bulevardisuunnitelmaan liittyvää
ratikkalinjaa. On jopa joutunut julkiseen sanaharkkaan
liikennesuunnittelupäällikkö Reetta Putkosen kanssa. Aikanaan hän asettui
voimakkaasti poikkiteloin Töölön kautta Espooseen kulkevaa metrolinjaa vastaan.
Arveli sen tuhoavan ensin Munkan ratikkalinjan ja sitten vievän mennessään koko
raitiotieliikenteen Tukholman tai Köpiksen tapaan. Vuonna 1981 tehdyssä
televisiohaastattelussa hän meni jopa sanomaan, että jos nyt äänestettäisiin
metrosta hän menisi jopa äänestämään sitä vastaan. Silloin kun metrosta vuonna
1969 päätettiin ei Lauri kylläkään ollut äänestäjien joukossa. Juttelin Laurin
kanssa tänään. Hän sanoo tällä hetkellä kannattavansa Töölön metroa Pisaran
sijaan. Olemme siis samoilla linjoilla. Mutta uskooko meitä kukaan? Eipä juuri.
Meidät on siirretty syytinkiin.
Lauria huolestutti
tiivistämishysteria
Vuonna 1994 Arkkitehtilehti esitti vaikuttajille
kysymyksiä Helsingin kasvusta. Yksi kysymyksistä kuului: "Onko Helsingin
seudun tilanne nähtävissä luonnonlakina, jolle ei ole mitään tehtävissä?” Yksi
vastaajista oli varatuomari Lauri Nordberg. Hän vastasi: ”Tällä hetkellä
huolestuttaa eniten se tiivistämishysteria, joka on päässyt vallalle
kaupunginjohtajien ja johtavien luottamusmiesten piirissä. Lienee selvää, että
työpaikkojen sullominen Helsingin seudulle on edullista liike-elämälle. On
kuitenkin erehdys luulla, että se olisi taloudellista. Usein ainoa esitetty
kysymys on: onko osayleiskaavan kerrosalan maksimi nyt varmasti saavutettu?
Toinen ikävä piirre on lautakunnassa vallalle päässyt rohmuamismentaliteetti.
Pyritään hankkimaan omaa puoluetta lähellä oleville liikeyrityksille lisää
rakennusoikeutta ja muita asemakaavallisia etuja. Asemakaavasta on tullut
kauppatavaraa. Uusia toimistotaloja ei yksinkertaisesti kannata rakentaa. Tämä
on seikka, jota kaiken voittavan kasvun apostolit eivät tosissaan ole ottaneet
huomioon. Itä-Pasila kuitenkin jo nousee. Sitä voidaan pitää kokeiluna.
1960-luvun kompaktikaupunki-ideologian yhtenä huipentumana." Niin, tuohon aikaan Lauri näytti olleen
huolestunut lähinnä työpaikkarakentamisesta, nyt on huoli enemmänkin
asukaslukutavoitteista.
Minä boikottiin
Lauri eli ”Lasse” oli päättämässä Itäkeskuksen
Kauppakartanontien alueesta. Minä olin laatinut liikennejärjestelmävaihtoehdot.
Ehdotin valittavaksi vaihtoehdon, jossa liikenne vietäisiin lenkkinä Itäväylän
vartta ja Kauppakartanontiestä tehtäisiin kävely- ja pyöräilybulevardi.
Liikennesuunnitteluosasto kannatti toista eli nyt toteutunutta ratkaisua. Olin
lobbailemassa lautakunnan eteisaulassa. Selostin Laurille ajatustani.
Virastopäällikkö Lars Hedman astui aulaan ja näki mitä oli tapahtumassa.
Lautakunta päätti ”huonomman” vaihtoehdon puolesta. Seuraavana päivänä soi
puhelin. Lars Hedman ilmoitti minun nyt olevan puoli vuotta boikotissa
kaupungin hommien suhteen. Poliitikkojen kanssa keskustelu ei ole sallittua!
Onneksi nyt eläkeläisenä voi keskustella kenen kanssa tahansa.
Lauri Nordberg asuu Etelä-Haagassa. Hän on aktiivi Pro
Haaga -seurassa. Seura on seurannut huolestuneena Vihdintien
bulevardikaupunginosan suunnittelua. Huoli on kohdistunut erityisesti
Riistavuoren puiston tulevaan kohtaloon. Pro Haaga seura onkin valmistelemassa
ehdotusta ulkoilureitiksi. Ehdotettu lenkki kulkisi Haagan puistosta tai
Riistavuoren puistosta Pohjois-Haagan ja Kannelmäen läpi Mätäojan varteen ja
palaisi Vihdintien vartta takaisin. Valtaosa reitistä kulkee metsässä tai
puistossa. Pohjois-Haagassa, Lassilassa ja Kannelmäessä se osin sivuaa
1960-1990 luvuilla rakennettuja alueita, mikä antaa sille urbaanista leimaa ja
mahdollisuuden tarkastella tuon ajan kaupunkirakentamista. Näin Pro Haaga seura
esittää ulkoilureitin varaamista tai oikeammin säilyttämistä myös niillä
alueilla jotka ovat kaavoitusuhan alaisena. Onko kysymyksessä protesti
kaavoitusaikeita vastaan vai onko kysymys jo olemassa olevan ulkoilureitin
viitoittamisesta ja paikoin pienistä parannuksista?
Sähköpyörän selkään
Päätän lähteä tutkimusmatkalle. Eilen jo teimme
ensimmäisen kierroksen Liisan kanssa auringonpaisteessa. Nyt on 3 astetta kylmää
ja tuulta ja ajoittain raekuuroja. Hyppään sisukkaana pyörän selkään ja lähden
katsastamaan – onhan minun saatava Laurille oikeat kilometrit. Ne häneltä
puuttuvat. Kohde ei ole kaukana. On ylitettävä vain keskuspuisto ja ollaankin
jo Laurin kartalle piirtämän reitin keskuspuiston haaralla, joka johtaa
Hämeenlinnanväylän yli kulkevalta sillalta vanhan Pohjois-Haagan ja uuden
asemanseudun välistä kiertäen Aino Acktén puiston länsipäähän,
paikkaan jossa Kehärata kulkee pitkällä sillalla laakson yli. Silloin löydät
jotain joka järkyttää ja muistuttaa.
Siinä rhodopensaiden keskellä on
hautamuistomerkki. 1918 paikalle haudattiin 25 saksalaisten satunnaisotannalla teloittamaa
haagalaista – joka kolmas valittiin rivistä. Väitettiin haudassa olleen myös
Viron varapääministerin Juri Vilmsin ja hänen kahden toverinsa ruumiit. Hauta
kaivettiin ylös ja ruumiit vietiin Viroon. Myöhemmin päätelmää on väitetty
virheelliseksi. Väärät ruumiit. Jotkut sanovat Vilmsin tulleen teloitetuksi
itsensä von der Golzin toimesta Töölön sokeritehtaalla. Muitakin versioita on.
Hautalaattaakin on muutettu. Paikalla on hyvä hetkeksi pysähtyä ja ajatella
ihmisten hulluutta. Ja pysähdyttävä on. Sitä helpottaa paikalla oleva penkki.
Matka jatkuu alikulkutunnelin läpi Lassilaan.
Omakohtaisia muistoja. Vuonna 1968 hiihtelin maisemissa. Oli tekeillä
Martinlaakson radan suunnittelu ja alueen kaavoitus. Työtä tehtiin yhdessä
Kirmo Mikkolan ja Erkki Juutilaisen kanssa. Kaupunginosa sai muotonsa. Omat
muistot mielessä tärkeimpinä. Kaikki ei kuitenkaan mennyt aivan putkeen. Lehdistössä
oli otsikko, joka väitti kysymyksessä olevan ekologisen itsemurhan. Kaupunkia
tehtiin ja nyt jälleen tehdään. Lassilan läpiajo tuntuu miellyttävältä, eikä
Kannelmäkikään ole kaupunkiympäristönä huono.
Nyt pyöräilen Kippuntapolkua
ja kohta nousen Kehä I:n ylittävälle sillalle. Matka jatkuu Klaneettipolkua
Kannelmäen ruutukortteleiden välitse mahtavalle linnoituskukkulalle. Mäki on
täynnä kallioon louhittuja juoksuhautoja. Kohteet XX:4 ja XX:6 kuuluvat
valtakunnallisesti merkittäviin rakennettuihin kulttuuriympäristöihin. Nämä
kaksi puolustusasemaa ovat hyviä esimerkkejä vuoden 1915 linnoittamistavasta.
Kohteissa on edustavassa kunnossa olevia muurattuja kivirakenteita. Lisäksi puolustusasemissa on säilyneitä
jäännöksiä harvinaisista katetuista taisteluhautarakenteista.
Mäeltä on jyrkkä lasku Mätäojan varteen. Siinä kohtaan
laajan virkistyspuiston. Puistoalue on osa Malminkartanon jätemäen huipulta
Vuosaaren jätemäen huipulle johtavaa tärkeää poikittaista viherkäytävää. Puistoalue
on mahtavimmillaan Kannelmäen ja Lassilan kohdalla supistuen sitten
väliaikaisesti Kaupintien kohdalla, kunnes Vihdintien itäpuoliset kallioiset ja
metsäiset mahtimäet johdattavat laajaan Aino Acktén puistoon.
Miksi Mätäojan
varressa on näin laaja lähes keskuspuistoon verrattava viheralue? Alkusyynä on
se, että 60-luvun lopun kaavarungossa moottoritie kulki Vihdintien itäpuolella pitkin
Mätäojaa (valkoiset viivat). Valtavat erotasoliittymät Kehä I:n risteyksessä ja
Kehä II:n varautumisen kohdalla Helsingin ja Vantaan rajalla Malminkartanon
jätemäen pohjoispuolella, sekä tien suoja-alue Lassilan ja Kannelmäen kohdalla
olivat laajan viheralueen synnyinsanoja. Riistavuori ja siitä pohjoiseen
jatkuvat kalliot olivat myös Tampereelle suuntaavan moottoritien suoja-alueina.
Kuvassa näkyy punaisena Vihdintien bulevardin suunnittelualue sekä tummalla
viivalla ehdotettu ”laurinlenkki”.
Siirtolapuutarhat
suojeluksessa
Nyt jatkan Mätäojaa seuraten etelään. Ohitan ison
siirtolapuutarha-alueen ja muistelen sitä, kuinka aikanaan vuonna 1969
Ilaskiven mietintöä tehtäessä siirtolapuutarhat saivat erityisen suojeluksen.
Hänen määräyksensä mukaan rakennusmahdollisuuksia tutkittaessa nimenomaan
siirtolapuutarhat piti jättää rauhaan. Nyt en aivan jätä, sillä pyöräilen pitkin
siirtolapuutarhan käytävää ja ihmettelen sitä miten paljon kaikenlaista aitaa
ja romua näille muuten ihastuttaville alueille kertyy. Siirtolapuutarhan
jälkeen ylitetään Kaupintie suojatietä pitkin. Se taitaakin olla ainoa vilkas
tasoristeys koko lenkillä.
Nyt siirrytään
metsään. Tällä alueella korttelirakentamista suunnitellaan noin 120 metrin leveydeltä.
Puistoa jäisi 60 metrin verran radan varteen. Kaikki nykyiset raitit jäävät
korttelirakenteen alle. Komean kallion päältä kulkee tie alas Aino Acktén
puistoon, ”laurinlenkin” risteyskohtaan. Nyt alitan rantaradan ja ajelen
Riistavuoren puistoon. En ole käynyt siellä aiemmin. Olen vain lukenut Lauri
Nordbergin kuvauksia vuoren ja puiston erinomaisuudesta. Kaikki on totta mitä
hän sanoo. Tunnelma on dramaattinen. Raekuuro yllättää juuri vuoren laella.
Tiet ovat hienot ja metsä uhkea. Bulevardisuunnitelmassa Riistavuori on pääosin
rakentamisaluetta. Korttelirakenteen leveys vaihtelee 60-120 metriin.
Puistoaluetta jäisi 30-130 metriä. Uusi korttelirakenne yhtyisi olemassa olevaan.
Arvaan kaavoittajien ongelmat
On helppo nakki rakentaa Vihdintien reunasta 60 metrin kortteli. Mutta sitten noustaan kallioille. Niitä ei voi louhia Vihdintien tasoon. Olisi noustava terassimaisesti ylös mäkiä ja kalliokumpuja. Seurata maaston muotoja. Syntyisi hienoa kaupunkia, mutta ei tehokasta umpikorttelikaupunkia. Sitä mitä nyt halutaan. Onko 60 metrin korttelipötkö kaupunkia? Osayleiskaavan alustavissa korttelirajauksissa kadut kulkevat kalliohuipuilla. Onko se mahdollista? Näitä miettiessä poljen alas Haagan kuuluisalle liikenneympyrälle. Sehän on Eliel Saarisen 1918-suunnitelman yksi kahdesta merkittävästä liikenneympyrästä. Toinen on Koskelantien ja Mäkelänkadun ympyrä ja toinen tämä.
On helppo nakki rakentaa Vihdintien reunasta 60 metrin kortteli. Mutta sitten noustaan kallioille. Niitä ei voi louhia Vihdintien tasoon. Olisi noustava terassimaisesti ylös mäkiä ja kalliokumpuja. Seurata maaston muotoja. Syntyisi hienoa kaupunkia, mutta ei tehokasta umpikorttelikaupunkia. Sitä mitä nyt halutaan. Onko 60 metrin korttelipötkö kaupunkia? Osayleiskaavan alustavissa korttelirajauksissa kadut kulkevat kalliohuipuilla. Onko se mahdollista? Näitä miettiessä poljen alas Haagan kuuluisalle liikenneympyrälle. Sehän on Eliel Saarisen 1918-suunnitelman yksi kahdesta merkittävästä liikenneympyrästä. Toinen on Koskelantien ja Mäkelänkadun ympyrä ja toinen tämä.
Haagan liikenneympyrä tai Vihdintien liikenneympyrä,
miksi sitä kutsuttaneenkaan, on klassikko. Vaimoni Liisa sanoo kyllä sitä
kaikin keinoin välttävänsä. Vaikka kaavat olivat ennakoimassa ympyrää jo
vuosisadan alusta, rakennustöihin päästiin vasta 1960-luvulla. Ympyrä avattiin
liikenteelle 1964. Ylemmässä kuvassa oikealla on Jung-Saarisen yleisasemakaava
1911. Alemmassa kuvassa Pro Helsingfors vuodelta 1918. Saarisella katuympyrän
ulkohalkaisija oli noin 150 metriä, kun nykyisen ympyrän ulkohalkaisija on
juuri se sama 150 metriä. Sehän on lähes Place de l'Étoilen eli nykyisen Place
de Charles de Gaullen riemukaaren ympyrän kokoinen, Champs-Élysées ympyrän
ulkohalkaisija on 165 metriä.
Alkuperäinen rakennettu 60-luvun Vihdintien ympyrä oli kaksikaistainen,
myös kevytliikennealitukset puuttuivat, nykyisin kaistoja on pääosin kolme.
Saarisen ympyrässä ajoradan leveys oli 30 metriä. Se on sama kuin riemukaaren
ympyrässä. Kaistoja on kahdeksan. Eliel Saariseen non aina hauska verrata
nykypäivän suunnitelmia. Eliel rakensi Riistavuoren lähes täysin, hänellä oli
Riistavuoressa mahtava pääterakennus Talin suunnasta tulevalle kadulle. Muutoin
puistot olivat paikoillaan. Aino Acktén
puisto, sekä Mätäojan varsi olivat puistoina. Kirjoitin muuten joskus noista
jutuista: http://penttimurole.blogspot.com/2018/11/bulevardisuunnittelun-kiintoisa.html
Olen ohittanut
Haagan liikenneympyrän. Olenko jotain mieltä ympyrän viimeaikaisista suunnitelmista?
Ovat kesken. En sano mitään. Joskus myöhemmin. Jatkan vain polkemista ja päädyn SYK:n rakennuksen
äärelle. En ole koskaan käynyt sisällä, enkä mene. Harmittaa niin Nervanderinkadulta lähtö. Varsinaiselle ”laurinlenkille” matkaa on kertynyt 8 km, lisäksi vielä
omat liityntämatkat. Todellakin Lauri toivoo parempaa opastusta. Enää en sitä
tarvitse. Nyt osaan, mutta ensimmäisellä kierroksella eksyin pari kertaa. Joku
muu saattaisi tarvita. Hyvä aloite. Olen itse aikanani tehnyt Helsingin liikennesuunnittelua,
eläkeaikanani olen sitä arvostellutkin. Nyt en arvostele vaan ihmettelen.
Ihmettelin jo edellisessä blogissani keskuspuiston ihanuutta. Nyt ihmettelen
Haagan, Lassilan ja Kannelmäen loistavia viheralueita, ”laurinlenkkiä” ja
kaikkia muita lenkkejä. Pyydän myös herkkää mieltä ja taitavaa kättä bulevardisuunnittelijoille.
Nuo Riistavuoren kalliot eivät ole tarkoitettu räjäytettäviksi.
Hei Pena
VastaaPoistaKiitos kirjoituksestasi. Se oli todella erinomainen. Olit tapasi mukaan vielä kaivanut lisää paikkoihin liittyvää historiaa. Minustakin ulkoilulenkkien ei aina tarvitse olla pelkkää luontoa. Mukana voi olla vähän kulttuurimuistomerkkejä ja urbanismiakin. Kirjoituksesi hyvästä kartasta saan kuitenkin laurinlenkin kilometreiksi 5,6 eikä 8. Kun lasketaan vielä haarautuma Keskuspuistoon Pirkkolantielle asti, saadaan noin 8. Mutta yleensähän ulkoilija tekee jommankumman.
Joka tapauksessa, kun tiedän, että blogiasi luetaan laajalti ja myös kaupunkiympäristön toimialan (vihaan tuota koukeroista nimeä!) henkilöstön piirissä, siitä oli valtava apu. Parhaat lauseet olivat aivan lopussa.
Lasse
Hei arvon herrat, luen aina tätä asiantuntevaa ja mainiota blogia, itse asiassa tarkemmin kuin mitään muuta blogia. Minäkin vierastan näitä toimialoja. Olen siinä mielessä vanhaa koulua (maaliskuussa 2020 vasta 50 v), että olen tottuneempi toimistoihin, konttoreihin ja virastoihin, koska ne ovat myös paikkoja. Toimialalle ei voi mennä käymään. Se on jotenkin paikaton ja olematon paikka, tyystin anonyymi.
VastaaPoistaTerveisin
Michael Perukangas
tuoreen Kaupunkiluonto ry:n 1. puheenjohtaja