Joka päivä käymme Liisan kanssa pyöräretkellä
keskuspuistossa. Ei voi muuta kuin hattua nostaa puiston kunnossapitotiimille.
Raitit ovat loistavassa kunnossa kevään aikaisuudesta huolimatta. Mutta mikä
tärkeintä, ne ovat asettuneet luontevasti maiseman osaksi niin
vaakakaarteilultaan kuin mäkisyydeltään. Ennen, 50-luvulla sanottiin
suomalaisten teiden olevan lehmien suunnittelemia, lehmipoluista aikojen
kuluessa muotoutuneita. Sellaisia ne ovat keskuspuiston raitit. Joskus
moitiskelin liikuntaviraston, tai oliko Staran väkeä ja keskuspuiston metsistä
huolehtivaa ystävääni Tiinaa siitä, että mutkien nurkkapuita kaadellaan
kunnossapitovälineiden helpomman liikkumisen vuoksi. En ole tällaista ilmiötä viime
aikoina havainnut. Puut ja mutkat ovat hienosti paikallaan.
Mutta nostalgia! Nostalgia herää keskuspuiston
mutkittelevia metsäteitä ajellessa. Nostalgia liikkumisesta suomalaisilla
teillä muinoin 50-luvulla. No, lapsena hiljakseen meijeriin apumiehenä hevosen
jolkotellessa, nuorukaisena pyörällä tanssilavalle kiihkeästi polkiessa tai
sitten autoaikaan tieuraa syöksyessä. Nuo keskuspuiston tiet ovat juuri
sellaisia kuin kylätiet vanhaan aikaan. Välillä tullaan pellolta synkkään
kuusikkoon, tie mutkittelee, valoa tunkeutuu tielle varjostuneina laikkuina,
vihreä sammal hehkuu, puun rungot kuin kreikkalaisen temppelin pilarit. Mutta
luonnon järjestyksessä, ei ihmisen siihen asettelemina. Liikkeen edetessä
rungot muodostavat jatkuvasti elävän valon ja varjon seinän. Harjulla,
kalliolla valoon aukeavassa tilassa, siellä seisovat suorat salskeat petäjät
tai tuulen muotoilemat hehkuvan harmaat kelot tai männyn käkkyrät.
Keskuspuistossa harvemmin tapaa koivikkoisia hakamaita, mutta juuri sen verran,
ettei tämäkään valkokylkisten maisema pääse unohtumaan. Kaikki on siis koossa
nostalgian mahtavaan tunteeseen.
Keskuspuiston
draama ei lopu teihin ja raitteihin. Sitä riittää korpimaisemineen,
ketunkoloineen ja arboretumeineen puhumattakaan Vantaan uomasta, nyt juuri
kohisevine koskineen. Vantaan uoma oli Liisan ja minun suosima hiihtoympäristö
silloin kun meikäläinen vielä pystyi suksilla liikkumaan. Nyt se on mennyttä
aikaa. Ja eipä tänä talvena suksikelejä ilmestynytkään.
Minä olen kirjoitellut keskuspuistosta useita juttuja.
Ystäväni Olli Lehtovuori ja Pekka Salminen, molemmat keskuspuiston
suunnittelijoita, he ovat pitäneet minua vanhojen tekemisten tasalla. Tässä
blogissa muistutankin siitä, että kaiken hyvän takana on toteutukseen johtaneiden
päätösten lisäksi innovatiivinen suunnittelu.
100 vuoden kehityksen
tulos
Keskuspuiston sanotaan syntyneen ajatuksena jo 100 vuotta
sitten. Keskuspuiston alkio Pakilan etelä-reunaan saakka syntyi
yleisasemakaavassa 1911. Pro Helsingfors -suunnitelma käytännössä katkaisi
keskuspuiston jatkuvuuden pohjoiseen. Tuossa aivan minun naapurissani,
Pirkkolan kohdalla, se katkesi ja myös Muurimestarintien pohjoispuolella. Tontunmäen
kohdalla rakentaminen tunkeutui pohjoiseen nykyisen golf-kentän alueille. 1932
yleisasemakaavassa keskuspuisto Haagan pohjoispuolella oli lähinnä valtatien
suoja-aluetta. Vuoden 1960 yleiskaavassa keskuspuisto vietiin jatkuvana Pakilan
ja Pohjois-Haagan välistä Vantaanjoelle saakka. Silloin ensimmäistä kertaa luotiin
viheralueiden toisiinsa kytkeytyvä verkosto. Seuraavissa yleiskaavoissa
keskuspuistoon ei koskettu, kunnes vuoden 2015 yleiskaavassa bulevardiaatteen
nimissä keskuspuistoa ryhdyttiin kaventamaan. Hallinto-oikeus asettui
keskuspuiston puolelle maakuntakaavaan vedoten.
Tein kerran kuvan
keskuspuiston kehitysvaiheista kaavoituksen pyörteissä. Ei haitanne, jos panen
sen uudelleen tähän. Kuva kertoo keskuspuiston jatkuvasti vahvistuneen, kunnes
sitä uhattiin. Se tapahtui nykyisen kaupunginvaltuuston toimesta. Tosin sama
valtuusto oli alkutöikseen hyväksynyt suojaavia asemakaavoja Pirkkolan
urheilupuiston alueella. Mutta mieli muuttui, kunnes hallinto-oikeus pelasti.
Keskuspuisto on
ainutlaatuinen luomus. Se on orgaaninen ilmiö osana elävää luontoa. Se antaa
kävijälleen sammaleen tuoksun, metsän ja tuulen äänet, teiden poikki hyppelevät
mustarastaat, alituisen veden solinan, keskiaikaista kaupunkia muistuttavan
teiden ja polkujen verkoston, eksymisen tunteen, elämyksen paikan hengestä ja
vapaan liikkeen riemun. Kysyy itseltään: miten tämä saattoi syntyä keskelle
suurta kaupunkia? Tuossa kuvassa se
näyttää eläimeltä. Aivan kuin se selittelisi syntynsä ihmettä.
Kaupunkipuistojen dinosaurus.
Tässä Pekka pohtii
syntyjä syviä luovutettuaan minulle keskuspuistoraporttinsa. Siitä taitaa olla
aikaa pari vuotta.
Osayleiskaava 1973
Keskuspuiston osayleiskaava valmistui 1974. Tekijänä oli
arkkitehtitoimisto KSS Oy. Nimen takana
ovat Juhani Koivisto, Esko Siivola ja Pekka Salminen. Pekka sanoo pitävänsä
työtä yhtenä päätyönään. Hänen pääavustajaan oli Raimo Airamo. Työn teettäjänä
oli arkkitehti Matti Eronen kaupunkisuunnitteluviraston yleiskaavaosastolta.
Raportissa näkyy lausunnonantajina useita tuttuja nimiä, sen ajan tekijöitä.
Aivan tuntuu historia havisevan. Taustatyötä oli tehty laajasti. Raportissa
esitellään maailman tunnetuimpia kaupunkien käyttöpuistoja. Esillä ovat mm.
Hyde Park, Bois de Boulogne sekä New Yorkin Central Park. Osayleiskaavassa
tutkittiin monipuolisesti niin puistoalueen ja metsien kehittämistä kuin alueeseen
liittyvän tai sen lävistävän infrastruktuurin vaatimuksia. Pekka kertoo heidän
toimistossaan työskennelleen silloin neljä maisema-arkkitehtia. Epäilee sen
olleen Suomen ennätys. Soitan Pekalle ja kehuskelen raporttia. Hän ihmettelee,
että vastako nyt olen havainnut tämän tosiasian. Aiemmin olin kyllä
kirjoitellut Olli Lehtovuoren 1969 laatimasta keskuspuiston esisuunnittelusta,
mutta Pekan osayleiskaavaselvitys jäi mainitsematta.
Osayleiskaavaraportissa esitetystä kuvista kaksi otosta. Vasemmalla Pikkolan urheilupuiston alue ja oikealla koko alue ja sitä uhkaavat valtatiet. Pasilan pohjoispuolella ns. Pasilan orsi vanhassa muodossaan ja pohjoisessa Kehä II Paloheinän pohjoispuolella.
Pyöräillään
keskuspuistosta keskuspuistoon Patolan ja Vantaanjoen kautta
Blogi kertoo pyöräilystä keskuspuistossa. Nyt kun olen
lukenut keskuspuiston osayleiskaavan laatimista koskevan raportin vuodelta 1973
katselen puistoa uusin silmin. Puiston ainutlaatuisuus saa uusia ulottuvuuksia.
Tänään tosin pyöräilimme Pakilasta Maunulan läpi Patolaan ja sieltä Vantaanjoen
varteen ja edelleen Tuomarinkylän kartanon kautta Paloheinään ja sieltä
keskuspuiston läpi kotiin. Matkaa tuli 15 km ja aikaa meni 1 tunti. Patolan
metsän läpi johtaa Helsingin uusimmassa yleiskaavassa tärkeimmäksi poikittaiseksi
viherkäytäväksi mainittu reitti Malminkartanon huipulta Vuosaaren huipulle. Eräs
Helsingin tärkeimmistä viherkäytävistä – kaupungin itsensä lausuman mukaan – on
muuttumassa urbaaniksi pyörätieksi. Kaivinkoneet möyrivät metsän reunassa.
Liittyisikö möyrintä tekeillä olevaan Tuusulanväylän bulevardirakentamiseen?
No, ei nyt sentään. Sitä pitkin nyt siis ajelimme. Nyt en räksytä, laitan vaan
yhden kuvan muistutukseksi. Ja olenhan juuri tässä blogissa siirtymässä New
Yorkin pyöräteille ja siellä ihailen juuri tuota ympäristöä, jota en Helsinkiin
enemmälti kaipaa. Tämä Helsingin tärkein poikittainen viherkäytävä vain jäi
päähän pyörimään. Olisiko kuitenkin myönnettävä tämän viherkäytävän jo
poistuneen kuvioista, sillä se katkeaa auttamattomasti niin Vihdintien varrella
kuin Tuusulantien varrella. Terminologiaa olisi hyvä selventää. Pyörätie ei ole
sama asia kuin viherkäytävä!
Pyörällä Manhattanille
Nyt tapahtuu totaalinen miljöön vaihdos. Metsien
mahtavista varjoista siirrymme pilvenpiirtäjien varjoihin. Siirrymme
Manhattanille. Tai oikeammin siirryimme, sillä kaikki tämä NYC.in vierailu
tapahtui jo keväällä 2008.
Jotain kummallista
tässä on. Liisa piirsi NYC:n vaikutelmista rinnastuksina metsiin. Mitäs näistä
kuvista sanotte? No, olkoonkin ettei Liisa tiennyt piirtävänsä metsiä, niin
siltä ne minusta näyttävät. Oma kokemukseni taas oli, että yöllä ajaessani pitkin
arabianmaiden aavikoita näin aina metsän molemmilla sivuilla. Sen täytyy olla
suomalaisen aivoihin porattu. Pääasiassa Manhattanin metsät ovat kyllä terästä
ja kiveä. Siellä on myös yllättävän paljon ruostetta ja romua.
Kaupunkikuvien
sekoittuminen ja samanaikaisuus ovat niin yllättävän vahvaa ja jännittävää: ruostetta
ja rosteria, juuri rakennettua ja juuri raunioituvaa, välkehtivää ja täysin
sameaa – sitä ei väsy ihmettelemään.
Pyöräily Manhattanilla ja Brooklynissä on helppoa.
Rantoja kiertävät uudehkot pyöräväylät. Robert Mosesin ”elevated highways”
huitelevat ylhäällä, joskus pyöräväylien kattoina. Liisa alkuun pelkäsi niiden
romahtavan päälle tai vähintään teräsristikoiden kätköistä ponnahtelevan esiin
ryöstäjiä tai raiskaajia. mitään sellaista ei ollut. New York ja Manhattan
olivat turvallisia kaupunkeja pyöräillä.
On pantava päähän aivan
uudet kiikarit.
Etninen segregatio on ilmeinen. Se on juuri ominainen,
eikä siitä pyritä eroon. Me asuimme Brooklynissä latinokaupungissa, kaduilla
puhuttiin espanjaa, kaupoissa palveltiin espanjaksi, kilometrin päässä oli
puolalaiskaupunki. Kaduilla puhuttiin puolaa ja kaupoissa palveltiin puolaksi.
Toiseen suuntaan kilometrin päässä oli juutalaisten kaupunki. Kaduilla
puhuttiin hepreaa ja kaupoissa oli hepreankieliset kyltit. Mitäpä sitten China
Town. Samat elkeet, mutta kieli vaihtuu kiinaksi. Joskus Harlemia pidettiin
paikkana jonne valkoisen ei ole syytä mennä. Pyöräretki Harlemin läpi osoittaa
aikojen muuttuneen. Tämä pahamaineinen segregaatio on kaupungin suola. Joskus
se pettää. Italialaiskortteleissa Manhattanilla ajattelimme saavamme parhaan pastan.
Petyimme, tuote oli miltei yhtä huono kuin pastamme Italian Caprilla. Mutta
siellä emme olleetkaan pyöräretkellä.
Central Park syntyi
1857 pidetyn suunnittelukilpailun voittaneen ehdotuksen pohjalta. Tekijöinä
olivat maisema-arkkitehti F. Olmsted ja arkkitehti C. Vaux. Puistossa käy noin 37
miljoonaa vierailijaa vuodessa. Se on New Yorkin toiseksi suosituin vierailukohde
Times Squaren ja jälkeen. Maailmantilastoissa turistikohteena se on kolmosena.
Central Park
Harlemista saavutaan Central Parkin pohjoispäähän.
Suorakaiteen muotoinen puisto on pituudeltaan 4,2 kilometriä ja leveydeltään 0,9
kilometriä. Keskuspuistoon tultaessa sukelletaan laajaan kumpuilevaan
maisematilaan, joka jatkuu ja jatkuu. Kuitenkin koko ajan silmänurkassa
vilahtelee Manhattanin rakennettu silhuetti. On vielä varhainen kevät, luonto vasta
harkitsee heräämistä. Voimakas raikkaan ilman ja heräävän luonnon atmosfääri
ympäröi meitä. Puut puistossa ovat maiseman ydin, mustarunkoisina ja graafisina
ne piirtyvät näkymään, minne tahansa katsookin. Puistossa on jokaiselle
jotakin: hölkkääjiä, pikapyöräilijöitä viuhahtelee ohi, sunnuntaipyöräilijöitä,
perheitä kaksosrattaiden kanssa. Jazzbändi soittelee sydämen kyllyydestä
aurinkoisella katuvierellä, ihmisjoukko jammailee. Kaikilla on hyvä ja rento
mieli, suut hymyssä. Niin meilläkin. Keskuspuisto on urbaania
virkistysympäristöä. Kaikki on rakennettua, mutta taitavasti, niin että luulet
olevasi luonnonmaisemassa. Puistossa kulkee erilaisia liikenneväyliä, jopa
autotie, siitä vähän loitolla pyörä- ja hikilenkkeilyväyliä ja rauhoitettuina
sorapintaisia kävelyraitteja. Valitse mitä kulloinkin haluat!
Manhattan on
valtaisa pyöräily-ympäristö. Brooklynistä lähtevät päivittäiset retkemme olivat
15-20 kilometrin mittaisia. Värilliset viivat kuvaavat reittejämme. Kaukana
taustalla häämöttää Central Park Matka sinne etualalla näkyvästä Manhattanin
eteläkärjestä on 8 kilometriä.
Meidän kävelyretkemme ja pyöräretkemme, yhteensä 500
kilometriä kahden kuukauden aikana, eivät rajoittuneet pelkästään
keskuspuistoon. Sinne tehtiin vain kaksi retkeä. Matkat risteilivät kaikkialla.
Aina oli ylitettävä silta yli East River -salmen. Siltoja on 6 kappaletta,
toinen toistaan mahtavampia riippusiltoja niitattuine teräshärveleineen. Kaikkia
siltoja ylitettiin. Yhdellä silloista pyörät jouduttiin kantamaan pitkiä
portaita ylös ja alas. Liisan lemmikki on vuonna 1883 valmistunut Brooklyn
Bridge, se ensimmäinen ja vanhin. Manhattanilla oli helppo liikkua rantoja
pitkin rakennetuilla pyöräteillä, mutta sisällä kaupungissa oli vaativampaa.
Vain harvoilla kaduilla on maalattuja pyöräkaistoja ja katukuva näyttää varsin
sekavalta. Hyvin kuitenkin pärjättiin osin ajamalla jalkakäytävillä. Se on
kiellettyä, mutta niin tekevät muutkin, eikä poliisi puutu asiaan.
Kuvassa Manhattanin
ja Brooklynin nykyiset pyörätiet tai kaistat. Rantoja seuraavat vihreällä merkityt
sikäläiset baanat, siniset viivat ovat pyöräkaistoja. Oikeanpuoleisessa kuvassa
meidän reittimme sarjassa 500 km Manhattania kävellen tai pyörällä.
Nyt pyörän
selkään ja kohti Haltialaa
Manhattanin ja Brooklynin pyöräily oli suuri elämys. Sitä
kokemusta voi suositella jokaiselle. Alue on liian laaja vain kävellen koettavaksi.
Pyörä on mahtava keksintö. Kirjoitinkin joskus blogin nimeltä: http://penttimurole.blogspot.com/2014/01/miriamin-pyhiinvaellus-lontoon-kaduilla.html Siinä Miriam, Pilgrimage-kirjan päähenkilö
saa äärimmäisen vapauden pyöräillessään Lontoon kaduilla. Kävellessään hän saa
vapauden, mutta pyöräillessään äärimmäisen vapauden. Me saamme joka päivä
keskuspuistossa pyöräillessämme äärimmäisen vapauden. Sen saimme myös vuonna
2008 pyöräillessämme Manhattanilla ja Brooklynissä. Nyt taas vartin päästä
hyppäämme pyörän selkään ja suunnistamme kohti Haltialaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti