Muisteluni palaavat aina vuoteen 1989 kun Simo Järvisen
kanssa saimme Raimo Ilaskiveltä tehtäväksi selvityksen pääkaupunkiseudun
rakentamismahdollisuuksista. Silloin esitimme ajatuksen Kehä I:n sisäpuolisten
pääväylien muuttamisesta kaduiksi. Emme käyttäneet sanaa bulevardi. Ideana oli
mahdollisuus rakentaa katujen varrelle. Siis Mikko Ahon käyttämää sanontaa
lainatakseni: siirtää liikennevaloja lähemmäksi kehätietä. Nopeutta
pudotettaisiin, istutettaisiin puita ja rakennettaisiin kevyen liikenteen väylät.
Emme kuitenkaan uneksineet ratkaisevamme asuntotuotannon ongelmia näiden
katujen varrella. Helsingin uuden yleiskaavan kunnianhimoisena ajatuksena oli
tällainen ratkaisu. Kolmasosa tulevasta asuntotuotannosta oli tarkoitus
sijoittaa uusvanhojen pääkatujen varrelle. Tämä aie kaatui juristien järkeilyyn.
Sitä edesauttoi väylien hallitsijan eli valtion tieviranomaisten kanta.
Kaupunki oli kaiketi unohtanut neuvotella heidän kanssaan. Meikäläiset vanhan
polven suunnittelijat olimme tottuneet tievaltion mahtiin. Maksajaa kannattaa
kuunnella. Näin intoa puhkuva byrokratia erehtyi ja laki puhui. Jäljelle jäi neljä bulevardia. Nyt kaupunki
on julkaissut Vihdintien ja Tuusulanväylän bulevardien suunnitteluperiaatteet.
Kirjoittelinkin jo hieman noista: https://penttimurole.blogspot.com/2018/11/bulevardisuunnittelun-kiintoisa.html
Minä olen haikaillut monessa blogissani
bulevardikaupunkien mitoituksen perään. Olen syyttänyt suunnittelijoita
ylimitoituksesta. Nyt kun ovat nuo kaksi bulevardia tekeillä, on hieman
rauhallisempaa kiihkottomasti ihmetellä suunnittelijoiden tulevia haasteita.
Miten niin kiihkottomasti? Kiihkottomasti siksi, ettei tarvitse tuosta
keskuspuistosta nimbyillä. En tee tätäkään
blogia kenenkään kiusaksi. En halua kiusata Mikkoa enkä Marjaa. En myöskään
halua kiusata Reettaa. Saatikka että haluaisin kiusata kaupunkiympäristölautakunnan
arvoisia jäseniä. Minä teen näitä vain omaksi ilokseni. Kiusaan korkeintaan
itseäni. Mutta teen niitä omasta tahdostani. Kukaan ei minua komentele tai
ahdistele. Olen eläkeläinen. Tämä on dementian torjuntaa. Saatan sillä säästää
kaupunkini rahoja, kun eivät joudu täyttämään minulla terveydenhuollon kipeästi
kaivattuja muistisairaspaikkoja. Säästö se on pienikin säästö.
Mittakaavan tarkistuksia
Ryhdyinkin valistamaan itseäni pienillä kuvasovituksilla
käyttäen minulle suotuja keinoja kuten Power Pointia ja Google Earthia. Onhan
minulla tiedossa, että suunnittelijat ovat bulevardihankkeissa tavoitelleet
suuren maailman asukastiheyksiä. Puhutaan kirkkain otsin yli 25000 asukkaan ja
työpaikan määrästä neliökilometrillä. Helsingissä sellaisia alueita ovat
Torkkelinmäki (30000+5000), Linjat (17000+8000), Punavuori (20000+14000) ja
Krunika (13000+13000). Tihein alue Helsingissä on Kamppi. Siellä on 13000
asukasta ja 27000 työpaikkaa neliökilometrillä
Laitoin tähän
alkajaisiksi kuvan selvittääkseni itselleni eräiden tuttujen hankkeiden
mittakaavaa. Siinä on tehtyjä tai tekeillä olevia hankealueita ja/tai
kaupunginosia. Numerot kertovat alueen nykyisen tai suunnitellun asukasluvun.
Hieman hurjalta tuntuu, että Tuusulanväylän bulevardille mahtuisi Jätkäsaaren
asukasluku tai enemmän kuin Kallahden ja Aurinkolahden yhteenlaskettu
asukasluku, ja että Vihdintien bulevardille mahtuisi Latokartanon tai
Koivukylän asukasluku. Tai että sinne mahtuisi reilusti enemmän kuin
Arabianrantaan tai Hernesaareen.
Kuvassa on keltaisella
tolpalla suunniteltujen bulevardien asukastiheydet ja sinisellä tolpalla
olemassaolevien alueiden tiheyksiä. Myös työpaikkojen lukumäärä täydentää
tolppia. Helsingissä vain Torkkelinmäki ja Punavuori olisivat asukastiheydeltään
suurempia kuin bulevardit. Bulevardeilla oltaisiin melko tarkaan Linjojen ja
Krunikan tasolla.
Tässä on muutamia
alueita, joiden asukastiheys on noin 13000-20000 asukasta neliökilometrillä.
Alueilla on myös työpaikkoja, yleensä sijainnista riippuen 6000-14000
työpaikkaa neliökilometrillä. Tunnistatteko? Siinä on vasemmalla ylhäällä
Etu-Töölö, oikealla pala Kalliota, vasemmalla alhaalla Punavuori ja oikealla
Kruununhaka. Minusta nämä ovat hienoja kaupunginosia. Ne ovat nykyisin myös
lapsiperheiden suosiossa. En kuitenkaan rakentaisi näitä kaupunkeja
stereotypiana kaikkiin mahdollisiin paikkoihin, jossa tyhjää maata löytyy. En
rakentaisi tällaista kaupunkia bulevardeille.
Saattaisin rakentaa tällaista kaupunkia Pasilaan. Sinne en taas
rakentaisi nyt muodissa olevia tornighettoja. Katson joka päivä ohiajaessani
pelolla Triplaa. Toivon parasta, pelkään pahinta. En todellakaan tiedä.
Helsinki oli meren ja metsien matala kaupunki. Onko se muuttumassa ja miksi?
Lue välipalaksi blogini
http://penttimurole.blogspot.com/2018/02/helsinki-meren-ja-metsien-kaupunki.html
Viheryhteydet
Kyllä nämä bulevardisuunnitelmat askarruttavat muunkin
kuin ylimitoituksen suhteen. Ne askarruttavat monestakin syystä. Yksi syy on
tärkeän viheryhteyden katkeaminen. Sekä Vihdintien että Tuusulanväylän
bulevardialueiden läpi kulkee yleiskaavaan merkitty poikittainen
viheryhteys. Se on merkitty yleiskaavan
viheryhteyskarttaan nimellä Malminkartanon huippu – Vuosaaren huippu. Se on
yhteys joka johtaa Malminkartanosta Länsipuisto-nimellä kapeikossa Vihdintien
itäpuolella Mätäjoen varteen ja Kaupintien eteläpuolella Aino Acktéen puiston
ja Alppiruusupuiston kautta Haagan ammattikoululle, työläästi koulun ohittaen
ja jatkaen Keskuspuistoon ja edelleen Maunulanpuistoon josta se pääsee
tunkeutumaan Maunulan ja Metsälän välisestä 80 metrin metsäisestä raosta
Tuusulanväylän varteen Suursuonraitille ja siitä edelleen 60 metrin rakosessa nykyisen
meluaidan varjossa Patolan pohjoispuoliseen metsään ja edelleen vanhan Toivolan
koulukodin maisemissa Henrik Sohlbergin puiston kautta Toivolanpuistoon tai
Itsenäisyyden puistoon ja Vantaan
rantaan. Tämä yhteys on Helsingin uudessa yleiskaavassa merkitty tärkeäksi
viheryhteydeksi. Se on uhattuna molemmilla bulevardialueilla. Yleiskaava sanoo
tällaisen yhteyden kulkevan joko puistossa tai metsävyöhykkeellä. Nyt
vaikuttaisi siltä, että Helsingin ainoa poikittainen viheryhteys joutuu aivan
tavalliselle jalkakäytävälle tai olisiko suorastaan baanalle? On kysymyksessä todellakin
ainoa poikittainen viheryhteys! Liikenteessä korostetaan nykyisin
poikittaisyhteyksien tarvetta. Se on oikein. Viheryhteyksien suhteen tällaista
tarvetta ei näytä olevan. Vantaan joen varrella sellainen on, mutta se tuskin
on kovin keskeinen sijainti ja sekin katkeaa Silvolassa, kun Vantaan joki
suuntaa pohjoiseen. On eteläisempikin viherkäytävä joka ikään kuin kulkee Vallilanlaaksosta
Pasilan läpi Pikku-Huopalahteen. On vaikea nähdä missä tuo viherväylä oikeasti kulkee
Pasilassa.
Poikittainen
viheryhteys Malminkartanon huipulta Vuosaaren huipulle on osoitettu kulkevaksi
Vihdintien bulevardialueen ja Tuusulanväylän bulevardialueen läpi. Vihdintiellä
asia voitaneen jotenkin hoitaa, mutta Tuusulanväylän bulevardilla tilanne on
nykyaikaista puhekieltä käyttäen ”hyvinkin haasteellinen”.
Kuvassa vasemmalla
on tuo haasteellinen paikka. Voiko sanoa, että siinä menee Helsingin tärkein
poikittainen viherväylä? No, Ode ja Otso, vastatkaa. Tämä kysymys on
ystävällismielinen, se ei ole vihamielinen, mutta se on vihreällä kuorrutettu.
Verrataan oikeisiin
bulevardeihin
Ajattelinpa hieman kokeilla uusien bulevardialueiden
sijoittamista vaikkapa Pariisin perinteisille bulevardialueille. Tein sen
mittakaavan vuoksi. Laittelin Vihdintien bulevardin Pariisin Riemukaaren eli
Place de Charles Gaulle –aukiolle, eli entiselle l’Etoile –aukiolle. Onhan
Vihdintiellä liikenneympyrä, joka on kooltaan suurin piirtein Pariisin suuren
ympyrän kokoinen.
Pariisin
Riemukaaren ympäristössä korttelitehokkuus ek=3 ja tonttitehokkuus et=5. Nämä
lukemat tarkoittavat, että yhden neliökilometrin alueella on yhteenlaskettu
asukkaiden ja työpaikkojen määrä noin 75000 henkeä. Tällaisia tiheyksiä ei
Helsingissä esiinny. Suurimmat tiheydet ovat Kampissa 40000, Punavuoressa 34000
sekä Torkkelinmäessä ja Linjoilla 35000 asuin- ja/tai työpaikkaa
neliökilometrillä. Etu-Töölön yhteenlaskettu asukas- ja työpaikkaluku on 19000
as. ja tp./km2. Helsingin lähiöissä ollaan tiheyslukemissa 5000-10000 as. ja
tp./km2. Bulevardeille on kaupunkisuunnittelijoiden laskelmissa tarjottu 23000
as. ja tp./km2. Vihdintien bulevardin tapauksessa tämä tarkoittaisi 10000
asukasta ja/tai työpaikkaa. Korttelitehokkuus Vihdintiellä olisi silloin ek=1,3,
kun Riemukaarella liikuttaisiin lukemassa ek=3.
Tuusulanväylän
bulevardin tipautin itsensä bulevardien äidin tai isoäidin eli Georges-Eugène
Haussmanin mukaan nimetyn bulevardin päälle. Kuvassa näkyy keskellä ooppera.
Bulevardilla ovat mm. Lafaeytten ja Printempsin tavaratalot. Haussmanin
bulevardi viilettää suorana. Tuusulanväylän bulevardi hieman mutkittelee.
Haussmanin kortteleissa korttelitehokkuus on ek=2,7 ja tonttitehokkuus et=4.
Tuusulanväylän korttelipinta-alaa on noin yksi neliökilometri. Haussmanin
tehokkuudella Tuusulanväylän bulevardille saataisiin 60000 asukasta ja/tai
työpaikkaa. Todellisuudessa suunnittelijat puhuvat ja kirjoittavat nyt noin 18000
asukkaasta ja 5000 työpaikasta. Minun pikalaskelmillani Tuusulanväylän
bulevardilla ek=0,9 ja et=1,5. Etu-Töölössä vertailuluvut ovat ek=1,4 ja et=2,3.
Pariisissa ollaan siis lähes kaksi kertaa tehokkaampia kuin Etu-Töölössä ja lähes
kolme kertaa tehokkaampia kuin Tuusulanväylän bulevardilla.
Tuusulanväylän
bulevardi Mannerheimintielle asetettuna ulottuu Eteläisen Hesperiankadun Lallukan
kortteleista Tullinpuomiin. Bulevardin pituus on 2 kilometriä. Tuusulanväylän
bulevardi on repaleisempi ja sisältää kapeita suikuloita. Pituutta on 3,7 km.
Eteläinen kärki on kuvassa Mechelininkadulla hieman Hesperiankadulta etelään ja
pohjoiskärki lähellä Hakamäentietä. Kuvassa on vertailun vuoksi Etu-Töölön
rakennetut korttelialueet. Bulevardien tiheyslaskelmissa on tonttimaata
oletettu olevan 60 % korttelimaasta. Noin yhtäkkiä ajateltuna bulevardien
tiheydet vaikuttavat suurilta, mutta mahdollisilta.
Paninpa leikilläni
palan Töölöä Vihdintien bulsan mittakaavaan. Sinne näyttäisi mahtuvan Töölöä Vänrikki
Stoolinkadun Kristuksen kirkolta Tullinpuomiin saakka. Eri asia on miten paljon
asukkaat tulevat valittamaan Riistavuoren puistometsän katoamisesta.
Liikenneympyrä säästäminen tavalla tai toisella oli blogin aiheena: https://penttimurole.blogspot.com/2018/11/bulevardisuunnittelun-kiintoisa.html
Halusin vielä
leikkiä. Laitoin molemmat bulevardirajaukset Töölön päälle. Vihdintien bulevardi
ulottuu Hesperiankadulta Tullinpuomille. Tuusulanväylän bulevardi haroo Sibeliuspuistolta
Hakamäentielle.
Haasteita riittää
Bulevardisuunnittelijoilla on mahdollisuuksia. Heillä on
myös kovia haasteita. Tämän ihmettelyn jälkeen tulin melkomoisen myönteiseksi
Vihdintien bulevardin suhteen. Myös sen jatkon suhteen Huopalahdentielle. Esitetyt
asukas- ja työpaikkaluvut ovat kuitenkin äärimmäisen kunnianhimoisia. Tai siis
niihin ei kyllä sisälly kunniaa, himoa kyllä. Jos Etu-Töölön. Kruununhaan tai
Punavuoren mattoa levitetään kapealle kaistaleelle ilman läheisiä puistoja tai
merenrantaa, saatetaan joutua ahdistavaan tilaan. Tämä pätee molempiin
hankkeisiin. Tuusulanväylän bulevardi on huomattavasti Vihdintietä vaikeampi
tapaus. Metsälän teollisuusalueen muuttaminen asutukselle on tietysti helppo
nakki. Mutta mihin nuo kaikki yrittäjät ja pajat joutuvat? Naapurikuntiin? On
tavoitteiden kannalta ristiriitaista, jos asutuksen tiivistäminen johtaa
yrittäjien ajamiseen ulos ja kauemmaksi. Olisi yhtä lailla keskityttävä
toimitilarakentamisen tiivistämiseen. Käpylän aseman kehittäminen ja
toimitilarakentamisen laajentaminen on hyvä juttu. Maata vain puuttuu. Tuusulan
bulevardialueella on osoitettu kapeita korttelirimpsuja Pakilantien/Käskynhaltijantien
sillalta pohjoiseen. On säälittävää, jos meidän suurisuuntainen
kaupunkirakentamisemme joutuu turvaamaan tällaisiin 100 metrin levyisiin
korttelikaistaleisiin. Vaikuttaa siis siltä, etten lainkaan usko Tuusulanväylän
bulevardisoinnin menestykseen, vaikka uskonkin Pasilan alueen tulevan
kehittämisen menestykseen. Siihen taas liittyy paljon mielenkiintoista. Jos en
nyt usko Olli Hakasen rautatiehankkeiden kokonaisuudistukseen uskon kuitenkin
Pohjois-Pasilan rautateiden huoltotilojen siirtymiseen kallioluoliin (tai
kannen alle) ja alueen vapautumiseen asumisen ja liiketoiminnan käyttöön.
Ja tässä lopuksi
minun vanha kuvani Pasilan tulevaisuudesta.
PS. Eilen
eteeni hypähti nettiuutinen Vesterbackan ja Vapaavuoren nokkapokasta. Nämä
bulevardijutut ovat todella peanuts
verrattuna Tallinnan tunnelin huuhailuun. Ylipormestarimme näyttää olevan ainoa
henkilö joka lausuu tätä nykyä järjen ja epäilyksen sanoja tunnelin tulevaisuudesta
ja sen rahoituksesta. Hän on myös sanonut, että ainoa oikea paikka tunnelille
on Helsingin keskustan alta kulkeva vaihtoehto. Kirjoittelinkin tuosta asiasta
blogia vuosi sitten: http://penttimurole.blogspot.com/2017/12/tunnelinporaajat-vauhdissa.html
Ystäväni
Tero Vanhasen piirtämä kaupunki Helsingin matalalle on todella huuhaa juttu.
Sinnekö kiinalaiset majoittuisivat talvilomaa pitämään? Kiinalaiset rakentavat
kyllä rautateitä Afrikkaan. Siellä heillä on suuria suunnitelmia afrikkalaisen
maatalousmaan valjastamisesta Kiinan turvaksi. Suomi ja Tallinnan tunneli ei
sellaisia bisnesetuja tarjoa.
Pena kirjoittaa (Uuden vuoden blogissaan 31.12.2018), että ”...2003 firma [LT-Konsultit] myytiin ruotsalaiselle Jacobson Widmarkille. Parin tuhannen hengen ruotsalaisfirma oli osa brittiläistä WSP-pörssiyhtiötä. Moni kysyy tuota kolmen kirjaimen yhdistelmää. Mitä se on? Sanon nyt: se on vain kolme kirjainta.”
VastaaPoista1990-luvulla LT-konsulttien ja Deveconin kanssa töitä tehneenä kiinnostuin: kai kirjaimilla joku tausta on? Pienellä surfailulla tausta myös löytyi, osana englantilaista insinööritoimistojen historiaa 1880-luvun lopulta lähtien. The William Sale Partnership perustettiin 1969 ja vietiin Lontoon pörssiin WSP:n nimellä 1998. En löytänyt tietoa, oliko silloin touhuamassa joku William, josta nimi tähän yhteyteen tuli.
Olen Penan kanssa samaa mieltä: tänään WSP:n kirjaimet eivät merkitse kenellekään mitään.
Uutisten mukaan (mm. Rakennuslehti) WSP:n osti vuonna 2012 kanadalainen Genivar. Vuonna 2013 koko yhtiön nimi muutettiin WSP Globaliksi. Yhtenä syynä oli Genivarin sekaantuminen epäiltyihin korruptiotapauksiin Amerikan mantereella. Firma jatkaa globaalia brändäytymistään WSP:nä.
WSP Globalin verkkosivujen (https://www.wsp.com/en-GL/who-we-are/our-story) mukaan:
”… 2001 WSP acquired Jacobson & Widmark in Sweden and two smaller Finnish consultancies. In 2003, further acquisitions in Finland increased our presence in the Nordics.
Kanadasta katsoen LT-konsultit siis oli yksi noista ”pienistä suomalaisista konsulteista”.
WSP Finlandin verkkosivuilta https://www.wsp.com/fi-FI/keita-olemme/tarinamme löytyy lisää WSP:n taustoitusta. Kiinnostavasti koko firman taustana viitataankin Yhdysvaltoihin eikä Englantiin. Suomalaisena taustana mainitaan SuunnitteluKortes. Se 1959 perustettuna lienee ollut vanhin WSP-konserniin ostettu suomalainen yritys.
Tuomo S.
Näinhän se meni:
PoistaHelsingin linja: Oy Kunnallistekniikka Ab 1953-1970, sittemmin Finnmap Oy, Liikennetekniikka Oy 1970-1992, LT-Konsultit Oy 1992-2002, WSP LT-Konsultit Oy 2002-2005, WSP Finland Oy 2005-2013.
Oulun linja: Insinööritoimisto Kortesluoma & Co 1963- ja samanaikainen SuunnitteluKortes Oy 1971-2004, WSP SuunnitteluKortes Oy 2004-2005, WSP Finland Oy 2005-2013.
Muitakin firmoja oli ketjussa: LT Kuopio, LT Jyväskylä, LT Sverige, Devecon Oy, B&M Oy, Fundus Oy, Finnroad Oy ja Pekka Heikkilä Oy jne.
Pena.
VastaaPoistaTaas oikein hyvä, analyyttinen kirjoitus. Sinun graafiset esityksesi ja vertailut kantakaupungin eräisiin kaupunginosiin osoittavat selvästi, mihin bulevardikaupunkien rakentaminen johtaa. Puistojen laajamittaiseen tuhoamiseen tai ylitiiviiseen ja tornimaiseen rakentamiseen taikka molempiin. Muistettakoon, että C2-alueilla ja A4- alueilla korttelitehokkuuden tulee olla pääsääntöisesti YLI 1,8 ja alueen pinta-alasta vähintään 60 % korttelimaata. Täydennän vähän Vihdintien osalta, jonka tunnen hyvin. Etelä-Haagan länsireunassa on Riistavuoren puisto. Se on harvaa mäntymetsää kasvava kallioinen puisto, jonka korkeimmalta kukkulalta avautuu näkymä pitkälle länteen. Siellä paistaa aurinko makeasti. Kukkulan yli on johdettu valaistu ulkoilureitti. Se jatkuu Vihdintien ja Kehäradan välisestä 100 metrin kapeikosta pohjoiseen, joten ahdasta tulee, kun vielä itä-länsisuuntainen viheryhteys pitää saada alueelle mahtumaan. Riistavuoren puisto on ainoa puisto Etelä-Haagan länsiosassa. Keskuspuisto on yli kilometrin päässä. Elien Saarisentien eteläpuolella on joitakin pieniä puistikoita, mutta nekin aiotaan rakentaa. Riistavuoren puisto on tiiviissä virkistyskäytössä. Lähellä on kolme suurta koulua ja useita päiväkoteja. Kun lapset olivat pieniä, toin ne usein tänne leikkimään, koska ne pitivät paikkaa niin jännittävänä. Alueen länsireunassa on vanhustenkeskus, jossa käydään paljon syömässä, kuntoliikunnassa ja seurustelemassa. Se tulisi käytännössä kerrostalojen piirittämäksi. Kaupunginosan suunnittelua johtava arkkitehti korostaa, että ”kaupunkibulevardi ei ole suunnittelun fokuksessa, vaan nyt rakennetaan lisää Haagaa, Pitäjänmäkeä ja Munkkivuorta (Helsingin Uutiset 14-15.4.2018). Kaikkiaan voisi Vihdintien varteen kohota asunnot 10 000- 5 000 ihmiselle”. Jos näistä puolet sijoitettaisiin rautatien toiselle puolelle Pohjois-Haagaan, jäisi toinen puolisko, 7 500 sijoitettavaksi Riistavuoren puistoon. Tämä merkitsisi käytännössä puiston täydellistä tuhoa. Tilalle saadaan ”viihtyisää, urbaania kaupunkia”, niin kuin uusi yleiskaava lupaa. Haagalaiset tuntevat tulleensa petetyiksi. Tilanne ei kuitenkaan ole niin synkkä, kuin miltä se ensi näkemältä vaikuttaa. Riistavuoren puisto on asemakaavoitettua puistoa. Kun asemakaavaa ryhdytään muuttamaan, yleiskaava on ohjeena, mutta samalla joudutaan ottamaan huomioon, mitä laki asemakaavalta vaatii. Muun ohella ”luonnonympäristöä tulee vaalia eikä siihen liittyviä erityisiä arvoja saa hävittää. Kaavoitettavalla alueella tai sen lähiympäristössä on oltava riittävästi puistoja tai muita lähivirkistykseen soveltuvia alueita” (Maankäyttö- ja rakennuslaki, 54 §, asemakaavan sisältövaatimukset). Ihmettelen kyllä, miten Mikko Aho ja hänen tiiminsä täyttävät nämä vaatimukset. Ehkä Vihdintien varten ei tehorakentajien ja betonivihreiden pettymykseksi sittenkään nouse uutta Koivukylää tai Arabianrantaa.