Nyt oli taas pienoinen seminaariviikko. Kyse oli
eläkeläisten kansoittamista seminaareista. Se ei ole uutta. Ne seminaarit
joissa minä käyn näyttävät olevan eläkeläisten kansoittamia. Nuoret ovat varmaan
työntouhussa. Eivät kerkeä seminaareissa istumaan. Hyvänä innoituksena tähän
blogiin näin kuusitoistavuotiaan tytön haastattelun maanmainiossa SVT:n ohjelmassa.
Tyttö oli aivan fantastinen. Hän oli tullut herätykseen ilmastonmuutoksesta.
Sanoi kieltäneensä isältään autoilun ja oopperatähtiäidiltään lentämisen. Isä
osti sähköauton ja äiti otti työn Tukholmassa. Kuuntelin myös Ruotsin uusvanhan
pääministerin ilmoituksen bensa- ja dieselautojen kieltämisestä 2030. Ja kaiken
lisäksi kuuntelin vielä metsäprofessori Olli Tahvosen mielipiteitä Suomen
hiilinielulaskelmista. Tässä oli hyvää pohjaa seminaariviikon tuottamille
mietteille.
Esa Tommila epäilee
uusiutuvaa energiaa
Ilmastokeskustelua siivitti Esa Tommila, fyysikko ja
Ekokemin eläkkeelle siirtynyt toimitusjohtaja.
Tilaisuus pidettiin Suomalaisella Klubilla Rakennusinsinööriliiton Senioreiden järjestämänä. Tommilan esitelmä
oli mielenkiintoinen ja yllättävä siksi että hän asetti kyseenalaiseksi
hallituksen toimet ja jopa ministereiden mielipiteet. Hän kyseenalaisti myöskin
teknokraattien laskelmat. Vaati uudenlaista lähestymistä. Puhui nettotaseesta.
Yleensä meidän esitelmissämme silitellään myötäkarvaan. Nyt Tommila rapsutteli
vastakarvaan. Minua jäi kuitenkin vaivaamaan se, että en oikein ymmärtänyt
missä varsinaisesti oli menty metsään uusiutuvia energioita arvioitaessa. Olisi
toivonut Tommilalta omaa mallia. Tai onko niin, ettei asiasta tiedetä.
Silloinhan olisimme samassa tilanteessa kuin Sanna Marin, kun hän ei osannut
sanoa SDP:n kantaa metsänhakkuiden määrään.
Vaikuttaa siltä, että Esa Tommila on ilmastoskeptikko
nimenomaan uusituvan energian suhteen. Laitanpa
tähän muutamia Esa Tommilan esitelmässä esitettyjä teesejä:
Ilmastolla ei ole
aikaa odottaa virheiden huomaamista ja korjausta, politiikassa intoilu uhkaa
ilmastotyössä tarvittavien tulosten syntymistä, huoli tai innostus ylittävät
helposti viileän harkinnan, poliitikot esittävät ratkaisuja äänekkäämmin kuin
asioita tuntevat, monet haluavat vaatimuksillaan kirkastaa mieltään tai mainettaan.
- SITRA julistaa, että ilmastotoimet ovat helppoja ja halvempia kuin luullaan, fossiilisista polttoaineista on toki päästävä eroon, ne tuottavat paljon hiilidioksidia ja ovat uusiutumattomia siksi halutaan siirtyä uusiutuvaan energiaan, uusiutuvuus on aina arvokasta, mutta siitä ei seuraa päästöttömyys eikä hiilineutraaliusuusiutuvuus sinänsä ratkaisee muuta kuin vain saatavuusongelmia fossiilisen energian niukentuessa, energiantuotannon ilmastovaikutukset riippuvat muista seikoista ministerin ja monen muun päättelyketjussa onkin vakava virhe se ohjaa panostuksia osin tehottomasti –suuri uhka tuloksille.
- Onneksi ydinvoima näyttää pysyvän valikoimassa ainakin meillä, mitään energiaa ei voida tuottaa täysin haitattomasti, kaikki tuotanto kuluttaa luonnonvaroja ja energiaa, myös energian tuottaminen kuormittaa aina ilmastoa –vähän tai paljon, suoraan tai välillisesti, joka lajille uusiutuvaa energiaa nämä asiat pitää ja voidaan selvittää ratkaisevia ovat päästöjen nettovähennykset = bruttovähennys miinus uuden tuotannon päästövaikutukset koko ketjussa loppukäyttäjälle, on myös tärkeitä sivuvaikutuksia, jotka on sivuutettu lähes kaikkialla.
- Vesivoimaa ei mikään voita: se on jatkuvaa ja helpposäätöistä ja sopii korvaamaan tuulivoimaa sen pitkinä katkoaikoina –silti sitä vastustetaan, olisi aito ekoteko rakentaa Iijoen ja Kemijoen lisäaltaat ja lisävoimalat, tuulivoima on hyvää, jos sen osuus ei nouse liikaa eikä tuota välillisiä haittoja, prof. Peter Lund: jos tuulivoiman osuus nousee yli 15 %:n, sen tasaamiseksi pitäisi leikata tasatuottoista ja hiiletöntä ydinvoimaa samalla leikkautuisi ilmastohyötykin –isot tuulivoimainvestoinnit menisivät hukkaan. 2/3 ajasta tarvitaan korvaavaa sähköntuotantoa, vesivoimaa ja tuontia.
Tommila lopettaa esitelmänsä kysymykseen: Kuinka toimisimme viisaimmin? Ja vastaa:
Jätetään tunteilu ja intoilu sivuun ja tartutaan
tosiasioihin, nolla ja 100 prosenttia ovat ilmaston kannalta huonoja
tavoitteita, ei suljeta mitään tuotantotapaa kokonaan pois, fossiilisiakin
saatamme tarvita pieniä määriä vielä vuosikymmeniä, selvitetään eri
tuotantotapojen elinkaarien aikaiset nettovaikutukset päästöihin ja
nettoenergiat erilaisissa oloissa, sovitetaan niistä vähäpäästöisimpiä
yhdistelmiä eri olosuhteisiin, sovelletaan tähän yritysten tulosjohtamisen
oppeja –nyt emme ole ilmastotuloksissa edes 1960-luvun katetuottolaskennan
tasolla, nostetaan ilmastotyössä hyveeksi aito nettoviisaus. Se otettiin
maataloudenperustaksi jo noin 10 000 vuotta sitten.
Vaikuttipa tuo Tommilan esitelmä kuitenkin niin paljon,
että oli pakko ryhtyä hieman leikillisesti ihmettelemään tuota uusiutuvaa
energiaa. Toivottavasti ei tullut kymmenyspilkkuvirheitä.
Noiduttu ongelma
Autot ovat tärkein mittakaava ja puheenaihe,
lentomatkustajan lisäksi. Tavallisen henkilöauton valmistuksessa syntyy 6
tonnia CO2e. Sähköautossa valmistus synnyttää 8 tCO2e. Auton elinkaaren
aikainen CO2 päästö on 20-25 tonnia CO2e. Sähköautolla päästöt ovat alarajalla,
normaalilla bensa-autolla ylärajalla. Valmistuksessa syntyvät päästöt ovat
sähköautoilla 48 % elinkaaripäästöistä, normaalilla bensa-autoilla 24 %. Tällaisten lukujen valossa
henkilöautoliikenteen kokonaispäästöjen alentaminen kymmenesosaan nykyisestään
tuntuu lähes mahdottomalta. Se ei voi tapahtua vain sähköautoiluun siirtymällä.
Liikennettä olisi vähennettävä. Miten? Puhutaan jakamistaloudesta. Simulaatiot
Lissabonissa ja Helsingissä kertovat robottiautoilun vähentävän autojen määrää ehkä
neljännekseen. Ajetut kilometrit eivät kuitenkaan vähene. Autoja romutetaan
tiiviimpään tahtiin. Robottiauto saattaa joutua romutusikään jo kolmevuotiaana.
Miten tässä elinkaaripäästöt vähenevät? Nollaemissioajoneuvoa ei ole olemassa. Eikä
nollaemissiopolttoainetta. Liikenteen vähentämiseen ehdotetaan
tienkäyttömaksuja, joukkoliikenteen lisääntyvää käyttöä, pyöräilyä ja kävelyä. Myös
kaupunkirakenteen tiivistäminen on agendalla. Meillä on edessämme ”vicious
circle” – noiduttu ongelma. Klikkaa vaikka blogejani http://penttimurole.blogspot.com/2017/06/noiduttu-ongelma.html tai https://penttimurole.blogspot.com/2019/01/poliitikot-puhuvat-ilmastonmuutoksesta.html
Rypsipellolta tai metsästä
tankkiin
Jossain sanotaan yhdestä hehtaarista rypsiä saatavan
500-1000 litraa dieseliä. No sillä ajetaan henkilöautolla 10000 -15000
kilometriä. Tämä tarkoittaa, että jokaisella autonomistajalla olisi hyvä olla
hehtaari peltoa. Olisi omavarainen. Suomessa on vajaa 3 miljoonaa henkilöautoa.
Tarvittava peltomäärä olisi 3 milj. hehtaaria. Se ylittää kuitenkin Suomen
peltoalan, joka on tuo samainen 3 miljoonaa hehtaaria. Jos liikenteen
energiankulutukseen vielä lisätään kuorma- ja pakettiautojen huima
henkilöautoliikenteen veroinen kulutus, tarvittaisiin rypsipeltoja jo lähes 10
miljoonaa hehtaaria. Pelloista ei siis ole kasvihuoneilmiön pelastajaksi
Suomessa. Metsän hakkuujätteet ja sahanpuru ovat toiveita herättävä bioetanolin
raaka-aine. Lueskelin ansiokkaasti ympäristökysymyksiin perehtyneen ja niihin
investoineen ST 1 -omistajan Mika
Anttosen bioenergialaitoksista. St1:llä taitaa olla käytössä ainakin viisi
etanolin tuotantolaitosta. Paljonko ne tuottavat etanolia? Se ei heti selviä. Kajaanissa
taitaa tulla 10 milj. litraa vuodessa ja kaksi laitosta on suunnitteilla, yksi
Pietarsaareen ja yksi Kajaaniin. Ne tuottaisivat kumpikin 40 miljoonaa litraa
bioetanolia. Lienee muitakin ja muillakin. Anttonen kuuluu käyttävän myös
leipomojätettä ja kiinalaista ruokaöljyjätettä.
Hän suunnittelee myös bioetanolin pienyksikköjä. Siinä on ideaa.
Kuvakaappaus St1
animaatiosta idealla rakentaa monta pienyksikköä ja tehdään hajautettu tuotanto.
Suomessa myydään bensaa 2 miljardia litra vuodessa. Jos
siihen sekoitetaan 10 % etanolia sitä tarvitaan 200 milj. litraa. Tavoite
lienee Suomen bioetanolin tuotannon nostaminen päästötavoitteiden myötä
lähemmäksi puolta miljardia litraa. Tavallinen bensa-auto voidaan pienellä
rahalla muuttaa etanoliautoksi ja siihen voi tankata 85 % etanolipolttoainetta.
Litrahinta on yhden euron paikkeilla. Kulutus saattaa hieman nousta, mutta
CO2-päästöt tipahtavat kolmannekseen. Saman verran putoaa myös polttoaineen
litrahinta. Kummallista ettei etanoliautojen määrä ole lisääntynyt. Me
autoilijat taidamme olla hyvin konservatiivista väkeä, emmekä juurikaan välitä
päästöistä.
Niin, metsästä piti puhua. Bioetanolin valmistukseen
käytetään hakkuujätteitä ja sahanpurua. Suomen metsistä syntyy hakkuujätettä
noin 8 miljoonaa m3 eli 2,4 milj. tonnia vuodessa. Jos se kaikki käytettäisiin
bioetanolin tuotantoon (tämä on leikkisää teoriaa) saataisiin aikaan 300 milj.
litraa bioetanolia. Siitä riittäisi polttoainetta 300000 autolle. Se on 10 %
Suomen henkilöautokannasta. Jos vielä leikitään metsillä, lasketaan, montako
hehtaaria metsää tarvittaisiin yhden henkilöauton polttoaineen tuottamiseen,
jos koko metsän tuotto runkopuut mukaan luettuna tehtäisiin biopolttoaineeksi.
Metsä tuottaa hehtaarilla keskimäärin 2,5 tonnia puuta ja siitä voitaisiin
tehdä 300 litraa bioetanolia. Näin siis kolmen hehtaarin metsänkasvu riittäisi
yhden henkilöauton polttoaineen raaka-aineeksi. Paljonkohan metsää sitten
tarvittaisiin kaikkiaan, että siltä voi hakata vuodessa tuon tarvittavan
määrän? Metsämiehet laskekoon.
Energiaviljely, CO2
talteenotto, CO2 varastointi ja metsät
Veli Pohjonen on asiantunteva metsämies. Veli on ollut
mukana tiimissä, kun Eero Paloheimon, Eero Kontulan ja Kari Silfverbergin
kanssa (+ monia muita) olemme puuhastelleet Saharan metsittämisen kanssa. Veli
Pohjonen kirjoitti 13.11.2018 blogissaan ”Ilmastopaneeli edistää toisen
sukupolven energiaviljelyä” seuraavasti: ”Kansainvälisen ilmastopaneelin (IPCC)
kohuttu lokakuun 2018 ilmastoraportti nosti toisen sukupolven energiaviljelyn
esiin vaihtoehdossaan BECCS, hiilidioksidin talteenotto ja varastointi
bioenergialla (BioEnergy with Carbon Capture and Storage). Vuoteen 2100
mennessä menetelmän painoarvo ilmastokamppailussa on yksi kolmasosa. Kaksi
muuta ovat hiilidioksidin päästöjen taattu pudottaminen sekä uuden lisämetsän
viljely maapallolle… Toisen sukupolven energiaviljely kiinnittää entistä
enemmän huomiota viljeltävien kasvien valintaan. Ruokakasveja ei tulisi enää
polttaa, kaasuttaa, käyttää tai mädättää sähköksi, lämmöksi, biokaasuksi tai
polttonesteeksi. Olihan se tämän päivän ajattelun mukaan hieman omituista, kun
takavuosina esimerkiksi tutkittiin innolla miten maatilojen puupelletin
polttimia tuli säätää niin, että ne polttavat tehokkaasti myös itse viljellyn
kauran jyviä.”
Tämä keskustelu jää nyt tähän. Olipahan kivaa
verryttelyä. Nyt rypsi pellolle kasvamaan. Liisalla ei ole kyllä ole peltoa
kuin puoli hehtaaria. Mutta kyllä sillä ladattavan hybridin polttoaineen
kasvattaa, kunhan vielä muuttaa auton bioetanolille sopivaksi. Meillä on Liisan
kanssa yhdessä metsää juuri kolme hehtaaria. Jos ne nyt kaikki kaadettaisiin,
saataisiin 130 tonnia puuta ja siitä 12000 litraa bioetanolia. Sillä ajelisimme
kymmenen vuotta. Mitäs sitten? Pitäisi odottaa 60 vuotta. Mutta silloin emme
enää tarvitsekaan autoja emmekä polttoaineita. Sen pituinen se.
Kaupungistumisen
skenaariot
Siirrymme nyt rypsipelloilta kaupungistumisen skenaarioihin
ja viisaaseen kaupungistumiseen. Olemme Tieteiden talolla TutuHesan
tilaisuudessa. Meillä on tarjolla kaksi esitystä, joissa kerrotaan Suomen Akatemian
rahoittamista kahdesta strategisesta tutkimushankkeesta. Hankkeet ovat varsin
mittavia. Tilaisuudessa puheenjohtajana toiminut Arto Salmela mainitsi jotain
seitsemästä miljoonasta. Yritin etsiä Akatemian kotisivuilta tarkempaa tietoa.
On kaksi mahdollisuutta: olen niin kömpelö, etten löytänyt tai sitten sivut
ovat sen verran kryptisiä, ettei kukaan muukaan löydä tai ettei ole tarkoitustakaan
löytää. On muuten aivan mahtavaa, että tällaista tutkimusrahaa löytyy. Aihe on keskiössä.
Kaksi projektia URMI ja
BEMINE
Suomen Akatemian rahoittamat strategisen tutkimuksen
kaupungistumisteeman hankkeet URMI ja BEMINE ovat laatineet skenaarioita
suomalaisten kaupunkiympäristöjen tulevaisuudesta ja ovat tuomassa älykkyyden
lisäksi viisautta kaupunkikehittämisen kentälle. Mitä ovat URMI ja BEMINE?
Klikkaa linkkeihin, selviääkö? https://urmi.fi/tietoa-hankkeesta/
https://bemine.fi/
Aloitan URMIsta. Olen tottunut siihen, että
tulevaisuusskenaarioilla on kummallisia nimiä. Tuntuu jopa siltä, että pääasiallinen
ponnistus on tehty juuri näiden kummallisien nimien vuoksi. Asia on sitten
jäänyt vähemmälle. Nyt tilanne oli päinvastainen. Skenaariotulevaisuuksien
nimet olivat hyvin selkeitä ja kuvaavia, mutta sisältö niiden takana, se tuntui
hyvinkin pamfletinomaiselta mielipidekirjoitukselta.
URMI-hankkeen
kantavia voimia ovat Turun yliopisto, Åbo Akademi, THL, Tarton yliopisto,
Tampereen teknillinen yliopisto, Siirtolaisinstituutti ja Demos Helsinki.
BEMINE-hankkeen takana ovat Aalto yliopisto, Jyväskylän yliopisto, Manchesterin
yliopisto, Newcastlen yliopisto, Norjan ympäristö- ja biotieteiden yliopisto,
Tampereen yliopisto, MAL-verkosto, SYKE, VTT ja Demos Helsinki.
Kaupungistumisen käännekohdat -raportin työstämisessä on
ollut mukana joukko valtakunnan tunnustettuja kaupunkitutkijoita. Lopullisen
raportin kirjoittamisesta on vastannut Demoksen osaava tiimi – näin sanoo
esite. Tutkijat sanovat, etteivät heidän esittämänsä skenaariot ole kaiken
kattava kuvaus Suomen kaupungistumisen tulevaisuudesta. Vaihtoehtoisia
tulevaisuuksia sanotaan olevan ääretön määrä ja niistä voi muodostaa valtavan
joukon ristiriidattomia, kuviteltavissa olevia skenaarioita. Sen sijaan he
kertovat skenaarioidensa tarjoavan monipuolisen kuvauksen tai tulevaisuuskartan
Suomen kaupungistumisen lähivuosikymmenistä. Skenaariot on nimetty seuraavasti:
Skenaario 1: Perusura 2039 – Kehitys jatkuu nykyiseen
suuntaan eikä suuria poliittisia interventioita tehdä
Skenaario 2: Muuttovoiton tahdittama maa 2039
Skenaario 3: Pirstaloituneen työn metropolialue 2039
Skenaario 4: Tunnin teknologia-Suomi 2039.
Arto Salmela piti tilaisuuden esipuheen. Hän ihmetteli
selvityksiin käytetyn rahan määrän suhdetta tuloksiin. Samaa minäkin nyt
ihmettelen. Skenaariot vaikuttavat mielipidekirjoituksilta. Olen laiska, en nyt
lähde purkamaan skenaarioraporttia, parhaiten asia selviää kun klikkaat
linkkiin ja tutkit itse: https://www.demoshelsinki.fi/wp-content/uploads/2018/11/demos-helsinki_kaupungistumisen-kaannekohdat_web_5mb.pdf
Siirryn toiseen hankkeeseen. BEMINE -tutkimushankkeessa
tavoitellaan yhteiskunnallista muutosta kolmella toisiinsa liittyvällä
vaikuttavuustavoitteella:
1) Viisaampi kaupungistuminen, jota edistetään luomalla
yhteinen tilannekuva kaupungistumisesta ilmiönä ja sen vaikutuksista eri
alueilla.
2) Saumattomampi hallinta, jolla kehitetään
MALPE-suunnittelun käytäntöjä tavoitteena pienentää kaupunkien
ympäristörasitusta ja edistää kaupunkilaisten hyvää elämää.
3) Strategisempi yhteistyö, jolla edistetään
kaupunkiseutujen suunnitteluun osallistuvien sekä eri sektoreilla toimivien
organisaatioiden sujuvaa vuorovaikutusta ja yhteistyötä.
Hankkeen sivustolla kerrotaan tavoitteena olevan edistää
kaupungistumista, joka ei ole ainoastaan älykästä (smart) vaan myös viisasta
(wise). Tämä toteutetaan pyrkimällä luomaan yhteinen ja kokonaisvaltainen kuva
kaupungistumisen ilmiöistä ja sen paikallisista vaikutuksista. Voit lukea BEMINE
konsortion vaikutustarinan täältä.
BEMINE-hankkeen esittelyssä Tieteiden talon seminaarissa korostui
vuorovaikutus. Esittelijä kertoi ihanteenaan olevan tekoälysovellus joka
antaisi suoran yhteyden kaikkiin asukkaisiin ja suunnittelua voitaisiin sitten
tehdä ikään kuin asukkaiden ohjauksessa. Näin selviäisi kansalaisten tahto.
Esitin ilkeämielisen huomautuksen siitä, että tämähän vaikuttaa aivan
vuorovaikutussuunnittelijan unelmalta. Väitin myös, ettei ole olemassa
sellaista kuin ”kymmenen minuuttia suunnittelijana”. Esittelyssä olivat
vahvasti esillä draamatyöpajat asukkaiden osallistamiseksi. Draamatyöpajojen
kerrottiin mahdollistavan pinnan alle sukeltamisen, asenne- ja tunnemaailman
näkyväksi tekemisen. Draamainterventioiden sanottiin tuottavan rinnakkaista,
täydentävää tai syventävää ymmärrystä tutkimuskohteesta tai ilmiöstä. Menetelmän
sanottiin vielä edustavan moniäänistä, tasa-arvoista, osallistavaa ja
toiminnallista lähestymistapaa vaihtoehtoisten todellisuuskuvien
hahmottamiseen. Tämä tapahtuisi ruokkimalla osallistujien mielikuvitusta ja
innostusta. Esittelijä kertoi myös draamatyöpajan näytelmästä jossa osallistuja
huomaa rakastuneensa robottiin. Eletään siis tulevaisuudessa. Esitys oli kaikin
puolin mukava. Siinä ei kuitenkaan ollut kuultavissa meidän tulevaisuutemme
suuria ratkaisuja. Ehkä ne ovat muualla kuin tässä vuorovaikutuksessa. Ne ovat
sarjassa NOIDUTTU ONGELMA.
Vielä hieman päästöistä ja energiasta. Ruotsissa tehtiin vuosikymmeniä sitten päätös luopua ydinvoimasta. Kuitenkin 40 % sähköstä tuotetiin siellä viime vuonna ydinvoimalla. Taitava poliittinen päätös ja manööveri. Päätös kai taas uusittiin mutta vanhoja voimaloita saa "korjata" vai miten tehtiin porsaanreikä. Jos meillä olisi päätetty tehdä Hanhikiven asemasta Loviisa 3 ja siitä kaukolämpö pääkaupunkiseudulle niin meillä olisi lähes 85 % pääkaupunkiseudusta päästötön lämmityksen suhteen. Ei tarvitsisi HELENin tuskailla hiilen polton korvaamista ties millä vimpaimilla. Jo pari vihreääkin kyseli valtuustossa pienten lämpöydinreaktoreidennäkymiä. On meillä vielä varaa rakentaa tuulivoimaa tuohon 15 %:iin tuotannosta jos kannattaa. Sitten tulee ongelmia kuten Pena sanoit kulutuskuoppien kanssa. Ydinvoima tuottaa tasaista energiamakkaraa ei sitä säädellä tunneittain. Vesivoimaaa lisää, helppoa säätövoimaa, luukut auki turbiiniin ja sähköä tulee. Vahinko kun jäi Tommilan esitys väliin.
VastaaPoista