Hienoa että vielä eläkeiässäkin saa kutsuja erilaisiin
juhliin. Yleensä kysymyksessä ovat moninaisten julkisyhteisöjen
asiakastilaisuudet. Niihin sisältyy aina ensin sarja luentoja. Luentojen
kuuliaisella seuraamisella maksetaan sitten opinsaunan jälkeen seuraava
syömingein ja juomingein höystetty seurusteluhetki. Hienointa näissä
tilaisuuksissa on vanhojen kavereiden tapaaminen. Näissä tapaamisissa
käsitellään sekä menneisyys että tulevaisuus. Menneisyydessä nähdään kaikki
mainiot saavutukset. Tulevaisuuden suhteen esitetään epäilyksiä. Ei uskota
aivan kaikkea mitä nyt on tarjolla.
Olin saanut kutsun HSL:n suvijuhliin. Tai olisivatko ne
Suvijuhlat – isolla ässällä. Olihan Suvi tietysti juhlien emäntänä paikalla. Ja
hänen oli syytäkin olla iloinen. Yleisömenestys oli valtava. Esitelmät oli
hyvin valittu. Hienoa oli pikkuisen joukkoliikennefanin, 9-vuotiaan Krishnan ”Krisu”
Nuotion esiintyminen. Hän on joukkoliikenne-tubettaja. Hänen videoitaan
Helsingin jokkoliikenteestä löytyy Helsinki Traveler –nimellä.
”Krisu” Krishnan
Nuotio toi juhlijoille harvinaisen viestin nuorelta polvelta. Se ei ole tapana.
Nyt saimme iloita hänen raikkaudestaan.
Klikkaa tuohon jos haluat katsella Krisun blogia:
How to get a Travel Card
Krisua haastateltiin. Hänellä olivat vastaukset valmiina.
Toinen haastateltu esiintyjä oli Aalto-yliopiston liikennetekniikan apulaisprofessori
Milos Mladenovic. Jenkeissä opiskelleella ja siellä työskenneellä
serbialaisella professorillamme oli paljon sanottavaa. Meikäläiselle hidustava-aivoiselle
vanhukselle siitä sanomasta jäi kuitenkin huomattavia annoksia kuullun
ymmärtämisen äärirajoille. Jotain sain kuultua. Erityisesti jäivät mieleeni kaksi asiaa: ”wicked problem” ja
”undesirable future”.
”Wicked problem”
oli hauska ja ilkeä juttu, ja niin totta. Nykyään kun on tapana kertoa asiat suorastaan
itsestään selvinä. Kunhan teemme tuon ja sitten teemme tuon, saamme
lopputulokseksi tämän. Kirottua on, ettei niin tapahdukaan. Tulevaisuus tulee
vastaamme aina erilaisena kuin miksi sen olimme kuvitelleet. Tulevaisuuden kohtaamiseksi käyttämämme
menetelmät ovat yllättävän vanhanaikaisia. Juuri niitä samoja ja vanhoja,
vaikka puhummekin massiivisesta muutoksesta. Luulisi että muutosta tulisi
tutkia jollain muuttuneilla menetelmillä. Sellaislla menetelmillä jotka
tunnistavat ”wicked ” probleeman olemassaolon. On se niin kirottu ongelma tuo tulevaisuus. ”Noiduttu
probleema” sisältyy erityisesti yhdyskuntasuunnitteluun ja taloussuunnitteluun.
Pahimpana nykyongelmana pidetään ilmaston lämpenemistä. Asiaa on kuitenkin lähes mahdotonta
ratkaista, koska aika loppuu, eikä ole keskeistä hallintoa joka voisi toimia
asian hyväksi. Asiaa vaikeuttaa vielä se, että ratkaisua etsivät ovat itse sitä
aiheuttamassa.
John D. Barrow on
arvioinut ilmiöiden monimutkaisuutta ja niiden laskettavutta. Yhteiskuntatieteet,
talous ja rahoitus ovat laskettavuuden ja ennustettavuuden ulkopuolella tai
ainakin äärirajoilla. Tästä syntyy ”noiduttu ongelma”.
Tulevaisuus värähtelee
trendin kahta puolta
Toinen Milos’in kertoma viisaus oli tuo ihmeellinen ”ei-haluttu
tulevaisuus”. Juuri sitä pitäisi uskaltaa tutkia. Siinäpä se. Kriisiskenaariot
eivät ole yhdyskuntasuunnittelun normaalia käytäntöä. Kriisin todennäköisyys on
kuitenkin jopa suurempi kuin mikään näistä tarkastelun kohteena olevista hienoisesti
trendistä puoleen tai toiseen värähtelevistä tulevaisuuksista. Polttoaineiden
hinnan kova nousu Lähi-idän öljyvaltioiden valtataistelun seurauksena tai Fukushimaan/Tsernobyliin
verrattava ydinvoimakatastrofi tai suuri tulivuoren purkaus tuhkapilvineen
Italiassa. Atomisota mainitaan tekoälyn ja
nanoteknologian väärinkäytön ja ihmissuvun kloonauksen lisäksi suurimmiksi uhkatekijöiksi
ihmiskunnalle.
En mainitse mitään sodasta, en siitäkään huolimatta, että
maailmassa eniten ”löysiä varoja” käytetään tulevan sodan torjuntaan. No,
mainitsen kuitenkin. Sodan täytyy olla erittäin todennäköinen, miksi muuten
maailma käyttäisi sodan torjumiseen käytettävien armeijoihin rahoitukseen 2000
mrd. euroa vuodessa. Paljonko on tuo määrä? Se on noin 3 % maailman GDP:stä. Eurooppalaiset
maat käyttävät samaiseen yhteenottoon valmistautumiseen 400 mrd. euroa vuodessa
eli 600 euroa asukasta kohti per a. Maailmassa lähes jokaisella maalla on
armeija. Mistä muuten johtuu, että lähes kaikkialla armeijat ovat tarkoitetut
puolustamaan, ei hyökkäämään? Kun ei ole hyökkäysarmeijoita mihin
puolustusvoimia tarvitaan? Yhdysvallat maailmanpoliisina on rahojen käytössä
ehdoton ykkönen – siis jo Obaman ajoilta. Heidän sotilasmenonsa ovat 16 %
valtion budjetista ja 34 % kaikista maailman sotamenoista. He käyttävät
sotilasmenoihin vuodessa noin 1800 euroa per asukas. Kriisin todennäköisyyden
täytyy siis olla suuri. Eero Paloheimo on
ryhtynyt taisteluun armeijoita vastaan. Lue tuosta ja allekirjoita vetoomus:
Ilmaston muutoksen torjuntaan käytettyjen varojen
sekoittuminen kaikkeen muuhun tekee vaikeaksi verrata näitä kahta asiaa, sotiin
valmistautumista ja ilmaston muutokseen valmistautumista. Ystäväni Eero väittää
että sotaan varustautumisen rahoilla tehtäisiin ihmeitä maapallon hyväksi.
Hänen aloitteensa tässä asiassa ei herätä kiinnostusta. Tyypillistä! Emme halua
käsitellä ”undesirable futures”. Joka tapauksessa MIT:n tutkijat ennustivat
pari vuotta sitten maailmanlaajuisen fossiilisista polttoaineista luopumisen 35
seuravan vuoden aikana vaativan 1200 mrd euroa vuodessa. Tämähän on noin 60 %
maailman vuosittaisista sotilasmenoista. Se on myös noin kahdeksankertainen
määrä maailman antamaa kehitysapuun verrattuna.
Tällä hetkellä
armeijoihin käytetään 2000 mrd. euroa vuodessa, kehitysapuun 150 mrd. euroa
vuodessa. Kasvihuoneilmiön torjuntaan
eli fossiilisista polttoaineista luopumiseen tarvitsisimme 1200 mrd. euroa
vuodessa.
Takaisin arkeen, ”noiduttu
ongelma ” on parasta unohtaa – eikö niin?
Olimme liikennettä hoitavan yhteisön tilaisuudessa. Silloin
puhuttiin luonnollisesti liikenteen uudistuksesta. Tämän hetken suuri
tulevaisuus kätkeytyy sanaan MaaS –
Mobility as a Service. Ohjelmassa saimme kuulla uskoa tämän maagisen
yhdisteen muutosvoimaan. Kahvipöytäkeskustelussa vallitsi suurempi skeptisyys.
Kuka on valmis ostamaan etukäteen tiliostona mahdollisesti loppuvuonna
toteutuvan lentomatkan? Vertailukohtana oli minun ostamani autohuoltosopimus,
”huolenpito” -sopimus, jossa maksan etukäteen tulevan vuoden huollot, mutta
joka realisoituu vasta vuoden lopussa tapahtuvassa määräaikaishuollossa. Minä
pysyn asiakkaana. En ajaudu kilpailuun. Matkojen suhteen ei eläkeläisellä ole
samaa varmuutta. Joku vertasi asiaa vanhaan Matkahuollon sarjalippuun. Käyttämättömät
maksetut liput jäivät kuun lopussa Matkahuollon tilille. Joku sanoi
viisaudessaan järjestelmän hyötyjen syntyvän vasta sitten jos kulkutapajakauma
muuttuu: henkilöautomatka vaihtuu joukkoliikennematkaksi tai pyörämatkaksi –
silloin rapsahtaa hyöty sekä käyttäjälle että yhteiskunnalle. Paljonko muuten?
Siinä on muuten eroa. Hyöty on huomattava jos tilanne johtaa toisesta autosta
luopumiseen tai jopa siitä ainoastakin autosta luopumiseen. Paljonko? Joukkoliikennematkan
vaihtuminen pyörämatkaksi – hyöty taitaa olla hieman kyseenalaista – jos ei
terveyshyötyjä huomioida. Oman auton vaihtuminen vuokrattuun – mainio juttu.
Robottiauton käyttö? Wicked problem! Tässä tuli niin paljon kysymyksiä, että
oli pakko ryhtyä itselleen vastaamaan.
Mitä meillä voisi
olla odotettavissa. Jos etenemme vuoteen 2050 ilman kohtalokkaita
kriisitilanteita liikenne muuttuu. Kun nyt kilometrisuoritteesta 78 % ajetaan henkilöautojen
kokoisilla laitteilla, 17 % joukkoliikenteellä ja 5 % kävellen tai pyörällä,
olisivat luvut vuonna 2050: 62 %, 27 % ja 11 %. Kriisitilanteessa olisimme
luvuissa 30 %, 52 % ja 19 %. Tietysti tämä on hatusta veto. Sellaista on
noidutun ongelman käsittely. Vuonna 2050 omistetuilla henkilöautoilla
ajettaisiin 34 % suoritteesta, vuokratuilla autoilla 17 %, robottiautoilla 9 %
ja takseilla 1 %. Sähköautojen kansoittama ajoneuvokanta tuottaisi vain 40 %
nykyhetken päästöistä. Kriisitilanteessa päästöt supistuisivat pakosti 20 %:in
nykytilanteesta. Ei olisi mitä polttaa.
Meitä ei uhkaa
robottiauto, varsinainen uhka on tekoäly ja RAAD
Mitä tämän laskuharjoituksen jälkeen on sanottava äsken
avoimiksi jääneisiin kysymyksiin? On sanottava että kokonaisuudessaan
liikennekustannukset alenevat lähinnä polttoainesäästöjen vuoksi. Vaikka onkin
enemmän kuin todennäköistä että verottaja tulee ”kompensoimaan” kuluttajalle
tulevan hyödyn tienkäyttömaksulla. Vuokratutut autot ja robottiautotkin
osaltaan laskevat kustannuksia. Tässä monikäyttörevohkassa MaaS:in tapaisilla
maksujärjestelmillä on tietysti asiakasta palveleva mukavuusfunktio. Sinänsä se
ei alenna kustannuksia. Suurin vaikutus liikennekäyttäytymiseen ja
kustannuksiin tulee olemaan ”Smart Card” vuokra-autoilla. Kyllä fillarointikin
lisääntyy - kunhan infra kehittyy ja säät lämpenevät. Robottiautot eivät tuo
paljon puhuttua vallankumousta vielä näinä lähivuosina. Toisaalta jos viisaat
ennustavat tekoälyn ja kloonatun uuden ihmisrodun jo vuonna 2043 ottavan maailman
hallintaansa ja tuovat sitä kautta pysyvän ja lopullisen kriisitilan, eipä
näillä ennusteilla ole juuri käyttöä. Mutta jos taas RAAD-ihmiset pystyvät
luomaan kuolemattomuuden, silloinhan osa kärsijöistä on jo ikuisesti olemassa.
Tilausuus päättyi iloisissa merkeissä. Sen päätti Arman Alizad
hienolla ja tunteikkaalla esityksellään. Sitä ennen uusi pormestarimme oli
pitänyt vauhdikkaan oloisen puheenvuoron. Hän vakuutti niin minut kuin muutkin kuulijat.
Pormestarimme on joukkoliikenteen ystävä! Se tietää hyvää!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti