Kesä on siitä mukavaa aikaa, että käsiin joutuu kirjoja
menneiltä ajoilta. En tarkoita syvää historiaa, tarkoitan lähinnä isoisien ja
isoäitien aikoja. Minun ikäisteni isoisät syntyivät 1880-luvulla. Isät
syntyivät 1910 paikkeilla. Suomen itsenäistyessä isoisät olivat jo aikamiehiä,
siinä kolmekymmenviiden paikkeilla. Toiselta puolelta saattoivat olla punaisia,
toiselta valkoisia. Isät olivat vasta lähettipoikien iässä, kumpaako väriä
sitten palvelivat. Minun isäni oli
valkoisten lähettinä Kokemäellä. Äitini enot taas käyttivät punaista
käsivarsinauhaa. Toinen heistä
surmattiin pistimellä Tammisaaressa. Toinen taas ajautui Oskari Tokoin
divisioonaan ja pääsi englantilaisten suojeluksessa laivalla Jäämeren kautta
Helsinkiin. Tokoilaiset punaiset marssivat suoraan kuulusteluista kotiinsa,
menemättä vankileirien kautta. Kotini Pakilassa oli sitten kolmekymmentäluvulla
aatteiden sulatusuuni. Vitivalkoiset ja verenpunaiset sukulaiseni joutuivat isoäitini
tarmokkaan huolehtivalla johdolla sulautumaan yhdeksi suvuksi. Pääasiassa
sulautuminen tapahtui vatsan kautta. Aatteellisia puheita ei siinä tarvittu.
Helsinkiin opiskelemaan saapuneet kokemäkeläiset tottuivat isoäidin antimia
nauttiessaan ”häivähdykseen punaista”. Isäni kyllä toimi 30-luvun alussa jopa
kalstalaisten ruskeapaidoissa, mutta luopui aatteesta havaittuaan
valtataistelun raadollisuuden. Suojeluskunta-aate ja palokunta-aate olivat
sitten hänen vapaa-aikansa ruumiillishenkisenä ravintona aina hänen kuolemaansa
saakka. Hän kuoli Rauhan junaonnettomuudessa syksyllä 1938. Henkilöjuna törmäsi
rikkidioksidivaunuun. 14 matkustajaa kuoli, joukossa kaasunsuojelukursseilta
palaava isäni. Olin silloin juuri täyttämässä 4 vuotta. En muista isästäni kuin
välähdyksen kasvoista. Istuimme paloautossa Alkutienmäellä Pakinkylän VPK:n
kesäjuhlien aikaan. Isä oli palopäällikkö.
Muistin virkistämiseksi
laitoin tämän kuvan. Se kertoo millaisessa kirjallisessa ympäristössä tässä
esiteltävän kesäkirjan sankarittaret ja ystävättäret elivät. Yläkuvassa Helmi
Krohn (1871-1967), keskellä sisarpuoli Aino Kallas (1878-1956) ja alimpana
ystävätär Maila Talvio (1871-1951).
Ehkä tämä omakohtainen muistaminen oli tarpeellinen ennen
kuin päästään ensimmäiseen kesäkirjaan. Kesäkirja käsittelee aikaa ennen
itsenäisyyttä. Se on siis isoisieni perheen perustamisen aikaa ja isäni ja
äitini lapsuuden aikaa. Kumpikaan perhe ei ollut porvarillinen, pikemminkin
torpparilainen. Kumpikaan perhe ei ollut myöskään uskovainen, kunhan
tapauskovaisia. Tampereen ja Murolen kanavan seuduilta kotoisin oleva isoisäni
oli ylioppilas ja asemapäällikkö. Heinolan ja Kausan isoisäni kävi töin tuskin
kiertokoulun, oli puuseppä ja koulun vahtimestari. Perheet olivat torppareiden
jälkeläisiä. Isoäidit olivat samaa opillista kaliiberia, mutta ehkä sielultaan
isoisiä herkempiä ja miksei myös vahvempia.
Helmi Krohn 1871-1913
Kesäkirjan perheet ovat toista maata. Helmi Krohn
(1871-1967) oli sivistyneistöä. Hänen isänsä oli Julius Krohn (1835-1889), kansanrunousmies,
yliopiston professori ja ensimmäisen suomenkielisen pro-gradu tutkielman
tekijä. Helmi Krohn kävi Helsingin suomalaista tyttökoulua luokkatoverinaan
Maila Talvio. Koulusta tuli myöhemmin Tyttönorssi. Hän avioitui 20-vuotiaana E.
N. Setälän (1864-1935) kanssa. Vuosi oli 1891. Ero tuli kuitenkin suuren
alkurakkauden ja neljän lapsen jälkeen
vuonna 1913. Helmi Krohn oli valtaisan tuottoisa kirjailija ja kääntäjä. Hänen
sisarensa Aino Kallas sai kuitenkin enemmän tunnettuutta kirjailijana. Miten
tuo lahjakkuus saattaakaan keskittyä samaan sukuun ja perheeseen?
Minun ikäiseni muistavat E. N. Setälän kieliopin. Oli
tapana aina irvailla ”E. N. Setälän mukaan!” Yksi Helmi Krohnin ja E. N.
Setälän lapsista oli arkkitehti ja kirjailija Salme Setälä. Salme jäi
rakennushallituksesta eläkkeelle vuonna 1961. Me taisimme tulla hyvän päivän tutuiksi
Vääksyssä, yhteisessä kesälomanviettopaikassa. Ihana nainen – niin muistelen.
Maila Talvio (1871-1951) ja Helmi Krohn
(1871-1967) keskustelivat nuorina naisina kirjeitse
lähes kielletyistä aiheista.
Vihdoinkin kirjaan
Kirja on tutkimus. Sen
nimi on Helmi Krohn 1871-1913; Naisen velvollisuusetiikka ja yksilön ratkaisu,
Vesa Vares, Yliopistopaino 2005. Kirja koostuu paljolti Helmi Krohnin ja Maila
Talvion kirjeenvaihdosta – tai oikeammin sen analyysistä. Kaksi nuorta naista
keskustelee kirjeitse naisen asemasta ja tunteistaan. Keskustelu on nykypäivän
ihmiselle kiinnostavaa, mutta osin lähes käsittämätöntä. Mitä tarkoittaa
rakkaus? Mitä tarkoittaa velvollisuus? Mitä tarkoittaa eettisyys? Mitä
tarkoittaa avioliitto? Mitä ovat mies ja nainen? Nuo kaikki asiat tarkoittivat
heille jotain muuta, kuin mitä ne meille nykyään merkitsevät. Kuunnellaanpa:
Helmi kävi tyttökoulua Bulevardin ja Yrjönkadun kulmassa.
Yrjö-Koskinen oikaisi avajaispuheessaan yleistä väitettä, että nainen ei
tarvitse tietoa, tai tarvitsee sitä vain siinä määrin kuin kodin hengettärelle
kuuluu. Hän hieman lievensi: ”Tässä luulossa on sen verran perää, että naisessa
helpommin kuin miehessä puuttuva tieto voidaan peittää ja palkita sydämen
puhtaudella ja vilpittömyydellä.” Naisen
velvollisuusetiikkaan liittyivät velvoitukset, kuten ”naiset ovat olemassa
ihmiskunnan jalostamiseksi ja parantamiseksi”, ”naisista riippuu kotionni,
lasten tulevaisuuus ja sitä kautta myös kansakunnan tulevaisuus” tai ”Spartan
kansa oli sotakuntoinen kansa; ja tiedämme että pääansio oli naisten”.
Sivistyksen sanottiin matkaansaattavan ”itsenäisyyden, jonka parissa on
nöyryys, ja irroittavan valheellisen, häälyväisen ajanhengen orjuudesta”.
Koulun rehtori arveli naisten ruumiillisen heikommuuden johtavan tytöillä
huomattavasti pidempään opiskeluaikaan poikiin verrattuna. Erityisesti
pelättiin tyttöjen opetuksen liittyvän jotenkin ”nais-emancipationiin”.
Kasvatuksen oli nimittäin kehitettävä naisten erikoiskykyjä; naisen
erikoisluonne kun oli ”kuin hieno tuoksu, joka koko hänen sivistykselleen antaa
viehättävän sulon”.
Helmi Krohn ei
jatkanut opiskeluaan koulun jälkeen. Sen sijaan häneltä valmistui ensimmäinen
käännöstyö jo 20-vuotiaana: Pikku lordi Fauntleroy. Elämänsä aikana han
kirjoitti puolisensataa kirjaa ja käänsi yli kaksisataa teosta. Hänestä tuli vanhemmiten
myös teosofi, spiritualismin meedio ja kirjoittaja. Hän julkaisi useita spiritualismia
käsitteleviä teoksia.
Kirjoista elämään
Helmi ”meni miehelle”
kaksikymppisenä. Kihlauksen aikana nuorten naisten välinen kirjaystävyys sai
lähes eroottisia muotoja. Hän kirjoitti ”tuhansista suudelmista ja tunteista
joiden syvyys on pohjaton ja ääretön”: ”Jospa saisin sun vuoteesi äärellä
seisoa herätessäsi aamulla ja ensimmäisenä painaa suudelman 19 vuotiaan
huulille ja toivottaa sulle onnea, niin sanoilla sitä tuskin voisin tehdä, vaan
silmäni, ne enemmän sulle sanoisivat”. Hän toivoo voivansa esitellä Mailalle
kotiaan: ”istuen hämärässä, minun pienessä pehmeässä sohvassani, käsitysten,
kaulatusten ja uskoisimme toisillemme kaikki mitä meidän sydämissämme hehkuu”.
Vesa Vares arvioi ystävyyden olleen moraalista työtä, jolla oli suuret
laatuvaatimukset ja ylevä päämäärä.
Avioliiton
lähestyessä
Uskonto oli elämässä
vahvasti mukana. Helmi kirjoitti Mailalle pelkäävänsä avioliiton maallista
onnea ja epäili Jumalan saavan siitä onnesta liian pienen osan. Niinpä hän
rukoili Jumalaa liiton kolmanneksi osapuoleksi.
Millaista oli
kielenkäyttö politiikasta? Sopisiko se nykysuuhumme? ”Elämä tuntuu kuin
synkältä syksyiseltä yöltä ajatellessaan minkä kolkon kohtalon alaiseksi
Suomemme, armas isänmaamme joutunee! Minulla on ollut niin syntisiä ajatuksia
sen johdosta. Onko Jumala meidät hyljännyt, kun Hän sellaista sallii! Vaan ei!
Ehkä Hän meitä vain koettelee ja kun olemme voittaneet, niin Hän antaa jälleen
päivän paistaa.” Näin Helmi kirjoitti tsaarin postimanifestista 1890.
Tsaari Aleksanteri III sulautti vuonna 1890 Suonen
Suuriruhtinaskunnan postilaitoksen Venäjän postilaitokseen. Vuonna 1889 Suomen
postimerkit olivat vielä leijonamerkkejä. Vuonna 1891 kaksipäinen kotka
hallitsi. Helmi Krohn epäili Jumalan meidät hyljänneen. Minä en usko Hänellä
olleen osuutta asiaan.
Helmi Krohn vihittiin avioliittoon saksalaisessa kirkossa.
”Kun Helmin kirkkaista silmistä minua rakkaus kohtasi, niin se hurmasi minut.
Tulisiko se todella minun osakseni? Ja se tuli. Helmi oli minulle naisen rakkaus
kokonaisuudessaan: äidin, sisaren, morsiamen, ja vaimon, ystävättären ja
rakastajattaren, hänelle olin tahtonut säilyttää sieluni ja ruumiini.” E. N.
Setälä oli työnarkomaani. Hän oli jo 16-vuotiaana julkaissut Suomen kieliopin.
Yliopiston professoriksi hänet nimitettiin 1893. Myöhemmin hän oli senaatin
jäsen ja ministeri. Jooseppi Mikkola, Maila Talvion puoliso vuodesta 1893, oli
slaavilaisten kielten professori ja Suomen edustaja Rüdiger von der Goltz’in
”hovissa”, kenraalin johtaessa balttisaksalaisten itsenäisyyspyrkimyksiä. No,
veljeskansamme sai sitten itsenäisyyden voittamalla samaisen Suomen sankarin.
Jos sinua sattuu kiinnostamaa ”Saksan kenraali Suomessa” klikkaa tuohon:
Nainen tarvittiin
kiihoittamaan miestä työntekoon
Helmi valoi ystävättäreensä uskoa avioliiton ihanuuteen:
”Hän tarvitsee sinun henkistä tukeasi, sinä tarvitset hänen ruumiillista
tukeansa. Ja niin te yhdessä, yksissä voimin muodostatte jotain niin kaunista
ja suurta. Hän on niin etevä ja hänen henkensä voisi paljon saada toimeen, jos
hänellä olisi joku, joka ottaisi osaa hänen rientoihinsa, kiihoittaisi häntä
työhön. Vaan ilman tuota tukea – niin, mitäpä oikeastaan sanoisin.”
Helmi Krohn ja Emil
Setälä Krohnien sukukuvassa kihlajaisaikaan.
Helmi ja Maila ihmettelevät kirjeissään miestensä
erinomaisuutta: ”Ei se ole merkillistä, että meillä kummallakin on sellainen
kulta, joka tiedoiltansa on niin paljon meitä korkeammalla, johon me saamme
katsoa ylös ja vaan ihmetellen sen ajatuksia seurata. Elämä tuntuu oikein
suurelta sellaisten miesten rinnalla! Ja vaikka heidän ajatuksensa usein ovat
niin kaukana meistä ja niin korkealla, ettemme niihin koskaan ylety, niin on hetkiä,
jolloin he ovat kokonaan meidän omamme, hetkiä jolloin he eivät muista eivätkä
ajattele ketään muuta kuin meitä.” Maila vahvisti: ”Se onkin aina ollut
ideaalini, että hänen täytyy tietää niin paljon, etten minä mitenkään pääse
hänen perässään.” Näin mietiskelivät nuorikkoina Suomen kirjallisuuden
merkittävät tekijänaiset. Omassa elämässäni tuollaisia oikeisiin valintoihin
viittavia ylisanoja on käytetty vain autoista. Mutta se olikin 50-lukua.
Helmi ja Eemil saivat neljä lasta. Lasten teko ei ollut
vuosisadan vaihteen sivistyneistönaiselle mikään mieliteko. Naiset menivät
avioliittoon tietämättöminä hääyön tempuista. Helmi sanoi uskaltaneensa
ajatella asiaa vain alttarille saakka. Ei sen pitemmälle. Toista se oli
maalaisnaisilla. Minun mummuni kertoi kylän lapsenpäästäjän istuneen ruispellon
ojassa kylän tytöt ympärillään. Oli menossa sukupuolisen kanssakäymisen
oppitunti. Mikään ei jäänyt epäselväksi. Ei edes raiskaajan takuuvarma käsittely.
Haluaisit tietää? No, näin se Hilma oli neuvonut: ”Kun se mies könyää sinun
päällesi, anna tulla, ole varuillasi, ja kun munapallukat tulevat käsien
ulottuville tartu kiinni molemmin käsin ja purista täysin voimin - vielä hieman
kynsillä viimeistellen. Homma loppuu siihen ja sälli senkun uikuttaa -
takuuvarmasti!
”Jotain törkeää, raakaa ja
inhoittavaa”
Helmi Krohnilla oli tiukka
asenne siveellisyyteen. Hän ei voinut ymmärtää puhtauden vaatimusta naisilla,
kun miehet eivät samaa vaatineet itseltään. Hän ei ymmärtänyt sukupuolista
kanssakäymista bordellien naisten kanssa. ”On kuin ”sivistynyt nainen juoksisi
hambusia perässä”. Akti ilman rakkautta oli Helmin mielestä ”jotain törkeää,
raakaa ja inhoittavaa”. Hän kirjoitti Jalmar Finnelle ”kylmäverisyydestään”
johtuvan, ettei hän ymmärrä ”eläimellisyyteen asti kohoavaa intohimoa”. Helmi
Krohn nei pitänyt seksistä. Kirjeissään Maila Talviolle - jo avioliittonsa
alkuaikoina - hän piti seksiä naiselle uhrauksena ja velvollisuutena ja kaiken
lisäksi epämieluisana.
Emil Setälän ja Helmi
Krohnin avioliitto päättyi eroon vuonna 1912. Helmi Krohn vaati yhteiselämää
ilman sukupuolista kanssakäymistä. Tähän ei Emil suostunut. Lapset jaettiin. Poika
jäi isälle ja tytöt äidille. Emil avioitui tanskalaisen professoriystävänsä
tyttären kanssa. Helmi eli yksin. Hän kuoli 96-vuotiaana vuonna 1967.
Vesa Vareksen tutkimus
päätyy analyysiin ajatusten muutoksesta vuosisadan alkupuoliskolla. Joku on
nähnyt yhtymäkohtia Helmi Krohnin ja Väinö Linnan ruustinna Ellen Salpakarin
välillä. Hänet me olemme nähneet nyt pyörivässä televisiosarjassa. Vares
tuomitsee vertailun vääräksi. Helmi Krohn ei Vareksen mukaan ollut Lucina
Hagmanin kaltainen naisasianainen, ei Miina Sillanpään kaltainen poliitikko,
eikä liioin itsenäinen taiteilija tai miehensä muusa. Missään tapauksessa hän
ei ollut Väinö Linnan luoma Ellen. Hän korosti ihmisen, miehen ja naisen
yksilöllisyyttä. Hän ei hyväksynyt karsinoimista, ei sukupuolen, ei poliittisen
mielipiteen tai kansallisuuden perusteella.”Minä olen tavallani suuri aristokraatti,
vaikka tittelit, asema, suku ei merkitse minulle mitään. Indiviidi, se on
minulle pääasia ja niitä on sekä ylhäällä että alhaalla. Ja siksi minä ymmärrän
myös teitä, kun te kuljette työmiestenne parissa.” Helmi ei innostunut
sosialismista ystävättärensä Maila Talvion tai sisarpuolensa Aino Kallaksen
tavoin. Hän epäili työväenliikkeen tuhoavan taiteiden arvostuksen.
E. N. Setälä: ”Terve
teille te poistuneet haamut, terve teille te isänmaan suurmiehet, työskentelijät,
esitaistelijat, terve teille te, jotka nuorina kaaduitte isänmaan puolesta,
terve teille Spes Patriae, terve teille isänmaan toivo ja sen toteuttajat.”
Kuuntele puhetta
ylioppilaille 100 vuoden takaa
Emil Nestor Setälä eli
vuoteen 1935. Hän piti ylioppilaille puheen vuonna 1923. Tuon puheen kaiut ovat
ajallemme mielenkiintoiset. Ne eivät
kuulu meillä, mutta ne kuuluvat kautta maailman. Kaiut ovat täynnä kuolleiden
isi-isien hautoja. E. N. Setälä, tuolloin opetusministeri, hän ei puheessaan
mainitse korkeimpia voimia, hän mainitsee kreikkalaisen jumalattaren, joka
uhrasi poikansa. Korkeinta mikä voi ihmisen ja miehen osaksi tulla, on kuolla
isänmaansa ja aatteensa vuoksi. Puheessa esi-isien haamut kulkevat kulkueena
seisomaan nousseiden ylioppilaiden editse. Viimeisenä tulevat veljessodan valkoiset
sankarit. Punaisista sankareista ei mainita sanaakaan. Ei heidän haudoistaan.
Ei heidän itkevistä äideistään. Mutta
siitä kaikesta olikin liian vähän aikaa. Juhlalliseksi lopuksi uskallapa
kuunnella E. N. Setälän puhe ylioppilaille hieman vajaa sadan vuoden takaa.
Kuuntele tarkasti ja ajattele.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti