Nyt mä en tajuu! Useimmat asiat ovat sellaisia joita minä
en tajua, mutta on joitain sellaisia joiden tajuamattomuus on minulle aivan
tajuttavaa. Miltei putosin jakkaralta, kun vaimoni tytär Laura lähetti minulle
tällaisen linkin Miksi
Helsingin uusi ilme näyttää vuoden 1987 Ellos-luettelolta? Eihän tämä voi olla totta. Olen ihmetellyt mainostoimistojen
intoa uudistaa firmojen logoja. Sen vielä jotenkin ymmärrän - pitää näkyä ja
uudistua. Logon muutoksen yhteydessä voi ikään kuin kertoa myös muodissa
olevasta toimintabrändin uudistuksesta. Antaa uusia lupauksia. Sellaiset
lupaukset saattavat olla tarpeen luottamuksen palauttamiseksi tai vain muuten
firmafuusioiden yhteydessä vanhan brändin hukuttamisessa. Yksityisillä yrittäjillä tämä on melko selvää.
Julkisyhteisöjen ei sen sijaan tarvitse tuosta välittää. Heillä on monopoli
veronmaksajiensa suhteen. Heidän ei
tarvitse pyytää yleisöltä anteeksi tekojaan brändin uudistuksen kautta. Silti
tuntuisi hyvältä jos Länsimetro Oy pyytäisi kollektiivisesri veronmaksajilta
anteeksi aiheuttamiansa harhautuksia. Mutta siitä ei ollut nyt kyse. On kyse
Helsinki-ilmeestä.
Suomalaiset kaupungit ovat kehitelleet itselleen logoja
arkipäiväisiksi tunnusmerkeiksi. Vaakunoista on tullut tavaksi luopua. Miksi?
Sitä en ymmärrä. Jos nyt noista satunnaisesti valituista logoista pitäisin
kauneuskilpailun, niin Mikkeli, Hyvinkää tai Salo saisivat minulta
palkintosijan. No eipä tuo aaltoileva Vaasakaan ole kovin huono.
Kotikaupunkini?! Noinko rationaalinen?
Epäilyttävä ensireaktio
Mutta tämä minun kotikaupunkini
ilme. En tunnusta sitä tuollaiseksi. Olen polemisoinut raitsikoiden mainoksia
vastaan ja kaikenlaista kaupungin mainosmyyntiä vastaan. Mutta nyt ollaan kyllä
pohjanoteerauksessa. Tämä oli ensireaktio. Nyt päätin rauhoittua. Päätin
selvittää asiaa ja kaivaa siihen liittyvää tietoa. No ensin tietysti katselin
tuota yllä esitellyn linkin ohjaamaa http://kasperstromman.com/about/ suosikkiblogia. Kun sitten havaitsin mbloggarin hieman
vääristelleen ilmekonseptissa olleita värejä - väitti ratikan vihreäksi aivan
väärää vihreää – päätin keskittyä oman mielipiteen muodostamiseen.
Erityisesti vielä komentelin
itseäni laittamaan päälle positiiviset lasit. Muuten saattaisi olla niin, että
jo tavaksi tullut viimeaikojen kritisointi saattaisi antaa kuvan kielteisesti
kotikaupunkinsa byrokratiaan suhtautuvasta henkilöstä. Sellainen petturi en
ole. Olenhan sentään aloittanut työurani teekkaripiirtäjänä Helsingin
kaupungilla Katariinankadulla jo 50-luvun puolessa välissä. Tein diplomityöni
kaupungin palkkaamana ja sittemmin olen ollut tilaisuudessa tehdä merkittäviä
konsulttitöitä 50 vuoden aikana juuri tälle samalle byrokratialle. Minulla on
positiiviset lasit!
Milton Glaserin
vuonna 1977 suunnittelema New York State logo on ikoni. Hän teki sen
ilmaiseksi, pro bono.
Halusin viisastua tarkastelemalla ensin
maailman kaupunkien logoja. En ajatellut tekeväni sitä tieteellisesti.
Ajattelin vain katsella. Mielessäni oli pari kysymystä. Ovatko nykyaikaiset
kaupunkien logot kuvaavia, ymmärtääkö niistä heti mistä sanomasta on kysymys,
vai ovatko ne vain graafisia teoksia kätkettyine sanomineen? Millaisia sitten
niiden pitäisi olla? Maailman kaupungeilla on trendin mukaiset omat logonsa. Heraldiset
taiteet ovat tuottaneet hienoja vaakunoita, mutta nyt vaakunat ovat joutuneet
kuormalavalle. Tai ei aivan. Helsingissä sanotaan vaakunan olevan edelleen
käytössä – juhlavissa tilanteissa. Kun katselee kansainvälisiä kaupunkilogoja
havaitsee vain harvojen kaupunkien pysyneen tyylitellyllä vaakunalinjalla.
Lontoo on hieno ja hyvä esimerkki tästä.
Vanhasta
arvokkuudesta on luovuttu ja tilalle on tullut markkinointihenkisyys. Halutaan
olla iloisia ja puoleensavetäviä. Vaikka Tallinnalla on aivan moderni
mukiinmenevä logo, haaveksin silti näkeväni tuon vanhan vaakunan. Se suorastaan
imaisee luokseen. Eikö sinua?
Helsinki keskellä
kilpailua
Helsinki on yksi maailman kilpailukykyisimpiä
kaupunkeja. Erilaisissa
kilpailukykymittauksissa Helsinki on kärkitusinan joukossa. Matkailu ja turismi
ovat nykypäivänä tärkeitä mittareita. Siinä Helsinki on huippua. Helsinki pääsee
myös parhaiden opiskelukaupunkien joukkoon - ja maaotteluhengessä mikä
tärkeintä, ennen Tukholmaa. Köpis kyllä voittaa Helsingin selvällä
marginaalilla. Helsinki taisi olla viimeisimmässä mttauksessa jonka näin
Euroopan 13. paras opiskelijakaupunki. Tätä on pidettävä mielenkiintoisena
saavutuksena. Kun Irlanti hakkaa Suomen Good Country Indexillä, niin näyttää
myös Dublin hakkaavan kirkkaasti Helsingin opiskelijakaupunkina. Mutta silti –
hyvä Helsinki!
Kilpailukykymittaukset
kaupunkien välillä eivät ole aivan merkityksettömiä. Ne ohjaavat opiskelijoita
ja turisteja. Niitä luetaan kun etsitään työpaikkaa kansainvälisisltä
markkinoilta. Helsinki pärjää mittauksissa hyvin. Se on ilahduttavaa. Helsinki
ikään kuin pärjää nykyisillä arvoillaan. Nyt kaikki sanovat maailman olevan
muutoksessa. Tämä sitten vaatii myös kilpailun tuoksinassa muutosta näihin
arvoihin. Tässä muutoksenteossa olisi oltava varovainen. Ettei vain uudistusinnossa
tuhottaisi sitä mikä meissä on nyt hyvää.
Olisiko vielä lähes vihonviimeiseksi lopuksi esitettävä
kahden kaupallisen journalistiikan toimijan luokittelu maailman kaupungeista. Helsinki on Economistin mukaan maailman yhdeksänneksi
asuttavin kaupunki. Onnittelen itseäni. Tai mitä tuo ”liveability” nyt
merkitsee? Haluaisin koko ajan ajatella, että sanaan sisältyisi jotain ”eläväistä”.
Monocle-julkaisu on taas laittanut Helsingin ”Elämän laatu” -luokituksessaan
maailman kahdenneksitoista! Nämä ovat mahtavia juttuja.
Viimeisimmässä
Monocle Liveability –luokituksessa Helsinki oli maailman kaupungeista 12. ja
Euroopan kanpungeista 6. Melkoisia sijoja. Maailmanlistalla Helsinki on kyllä
pudonnut. Vuonna 2014 me olimme maailmanlistalla viides, vuonna 2015 kahdeksas
ja 2016 siis kahdestoista. Jotain on siis tehtävä alamäen pysäyttämiseksi.
Olisiko siihen tämä uusi brändi?
Miksi haluamme muuttua?
"Helsinki on upea, vetovoimainen kaupunki. Pärjäämme
hienosti kansainvälisissä vertailuissa, mutta kaupungin lukuisista vahvuuksista
pitää kertoa entistä rohkeammin ja näkyvämmin". Näin sanoo Helsingin
elinkeinojohtaja Marja-Leena Rinkineva tiedotteessa. ”Jos kaikki menee niin kuin pitää, vuosikymmenen loppuun
mennessä Helsinki tunnetaan muutosmyönteisyydestään ja kehitysnopeudestaan,
toimivuudestaan, kontrasteistaan ja omaperäisyydestään.” Tässä ne oli sanottu,
ne mantrat ja tavoitteet joihin pyritään. Ne vaikuttavat kovin runollisilta,
mutta samalla hyvin teknisiltä ja vauhdikkailta. Ennen vanhaan oli konservatiivisempaa.
Haluttiin estää liiallista muutosta. Korostettiin kulttuuria. Meidän
suhdettamme luontoon. Kehityksen nopeus ei sekään ole välttämättä nyt tämän
kiertotalousyhteiskunnan kaikkien osapuolten mieleen. Jotkut haluavat
downshiftata. Toimivuus lienee kuitenkin yhteinen tavoite. Juuri toimivuus on
eräs niistä asioista, joka näkyy Helsingin vetovoimassa. Kontrastit? Kyllä, tiettyyn
mittaan. Omaperäisyys? Oikein, ehkä hieman.
Siis kuinka?
- muutosmyönteisyys versus kulttuurin monimuotoisuus
- kehitysnopeus versus hallittu kasvu
- toimivuus versus toimivuus
- kontrastit versus harmonia
- omaperäisyys versus kansainvälisyys.
"Miten helsinkiläisistä valjastetaan ulospäin suuntautuneita,
kotikaupungistaan ylpeitä brändilähettiläitä?" Näin kysyy kaupungin valmistama
esittelyteksti. Tätä kysynevät myös tämän uuden brändin valmistelussa mukana olleet
vastuulliset virkanaiset ja –miehet. He aikovat tehdä meistä brändilähettiläitä
”valjastamalla tarinankerrontaan vankemman brändilähettiläiden verkoston”.
Mutta me olemme esittelytekstin mukaan liian rauhallisia ja yksityisiä: ”Stereotyyppinen suomalainen kansanluonne tuppaa vain
olemaan melko rauhallinen ja yksityinen. Vanha sanonta oman kehun haisemisesta
kertoo myös jotain siitä, miten suomalaiset suhtautuvat ylpeydenaiheisiinsa.”
Onko siis meistä brändilähettiläiksi? Ja haluammeko sellaisiksi? Minä en halua
sellaiseksi.
Olin juuri ajatellut
varsinaisten lähettiläiden toimivan myös brändilähettiläinä. Tämä on nimittäin
jo alulla. Hyvä ystäväni kertoi juuri vierailleensa eräässä Suomen
suurlähetystössä. Erityisen masentuneena hän kertoi arvokkaanoloisen
suomalaisen sisustuksen ja puusepäntyön joutuneen kuormalavalle ja tilalle
tuodun ikään kuin brändiä. Pöydät oli korvattu koivupölleillä, istuimet
saunajakkaroilla tai muovikipoilla ja nurkassa pyörivät Muumipappa ja Muumimamma.
Taisivat vielä paikalla olla Niiskuneiti, Mörkö ja joukko Hattivatteja.
Ei se muuten
muuallakaan kivuttomasti mene. Venetsialaiset resoneerasivat pitkään ja
hartaasti uudesta kaupunkilogostaan. Äänestyksessä 19 % venetsialaisista piti
sitä hyvänä. 50 % ei pitänyt siitä lainkaan. Logon suunnitteli ranskalainen
Thibaut Mathieu vuonna 2000. Tuossa se nyt kummastuksella katselee
helsinkiläisten tuotteita. Mikä mahtaisi
olla helsinkiläisten äännestystulos omasta vaahtokarkistaan. Erityisesti tuo
”One Hel of an Impact” -se hämmästyttää. Hauska idea, mutta, mutta!.
Helsingin ilme muuttuu
Kaupungille on nyt sitten hyväksytty uusi Helsinki-tunnus
ja visuaalinen ilme. Siitä ei pääse mihinkään, ei vaikka ystäväni ja grafiikan
pitkän linjan tekijä sanoi tämän uusteoksen nähtyään, että nyt voitaisiin vetää
jarrua ja antaa Erik Bruunille
tehtäväksi tuo vaakuna. Ei se niin mene. Hommat on tinattu ja systeemi otettiin
käyttöön kesäkuun alussa. Esite sanoo: ”tavoitteena on ollut raikas ja
historiaa kunnioittava, moderni ja ajaton ilme.”
Kaikki hyvin! Uudistuminen on hienoa. Posiitiivisten
lasien kanssa eläminen on kuitenkin joskus vaikeata. Näin vanhemmiten. Ja niin
kuin juuri nyt. Uutisista näin että kaikki on kaupan.
Rakennuksista on puhuttu kansallisomaisuutena. Ne ovat
kaupan. Siitä kertovat päivän uutiset.
Samaan pakettiin joutuvat kohta tiet, vesi ja metsät. Pieni juttuhan
tämä on, tämä vaahtokarkki. On yritettävä pitää positiiviset lasit. Muuta ei
kansalainen voi. Vai voiko?
Olin juuri Rakennusfoorumissa kuuntelemassa Jätkäsaaren projektinjohtaja Outi Säntin esitelmää. Hänen slaidinsa olivat Helsingin uudella ilmeellä tehdyt. Jos jotain sanoin pahasti, niin vedän takaisin. Hyvin toimi. Ystäväni Eko, hän vielä meni kehumaan esitettyä Helsingin uutta groteski-fonttia. Sanoi hyväksi, että on kehitetty suomalainen tekstityyppi. Joten kehujakin tulee.
VastaaPoistaJos tuo Helsingin uusi logo olisi insinöörin tekemä, niin voisin ymmärtää. Muuten en.
VastaaPoistaT. Jukka
Uusi logo on kovin tyly, insinööritoimistolle sopiva. Korostaa mielestäni juuri sitä negatiivisuutta, johon hesassa törmää. Venäjän ajan byrokraattisuus. Siksi en kaupungissa koskaan kovin viihtynyt. Tämä pikkukalliolle, västanfjärd sopii mulle.
VastaaPoistaTuo Lontoo on City of London eli finanssikaupunginosa (kunta). Koko kaupungin hallinto käyttää pelkistettyjä tekstilogoja: https://www.london.gov.uk/.
VastaaPoista