Sampo Hietanen yrittää ihmettä. Alku näyttää hyvältä.
Kuuntelin muutama vuosi sitten Sampon esitelmää kaupunkisuunnitteluviraston
tilaisuudessa. Tilaisuuden oli järjestänyt silloinen
liikennesuunnittelupäällikkö Ville Lehmuskoski. Sampo toimi ITS Finlandin
toimitusjohtajana. Hänellä oli suuri idea. Se oli innovatiivisen valmistelun
aikaa. Nyt ovat haasteet selkeitä: ”Meillä ei ole tavoitteena vähempää kuin
muuttaa koko liikennebisnes.” Tai: ”Jos meillä on maailman isoin autobrändi,
joka meihin uskoo, niin miksei me voitaisi tehdä sitä. Jokuhan tämän tekee,
niin miksei me.” Näin hän sanoi HS:n uutisissa lähes tasan vuosi sitten. Hän
sanoi vielä: ”Mutta emme kuvittele, että olisimme yksin tässä kilpailussa. Tämä
on avoin markkina.” Sitten hän vielä sanoo liiketoiminta-analyyseja tekevien yhtiöiden
arvioineen liikkuvuussovellusten markkinat yli tuhannen miljardin euron
arvoisiksi vuoteen 2030 mennessä. Ja vielä: ”Jos kaikki menee hyvin, tämä on
satojen miljardien firma viiden vuoden päästä.” Tämä arvio ryhtyi
kiinnostamaan. Onko se totta? Mistä oikein on kysymys?
Katso ensin Sampon haastattelu: https://yle.fi/uutiset/3-9781567
Kirjoitin vuosi sitten blogin Liikenteestä kaarella. Ryhdyin lähes väheksymään pyrkimyksiä
verrata ihmisiä bitteihin. Näin unta. Näin ilkeästi kirjoitin: ”Yhteiskunnassa
on tapahtumassa muutos. Olemme muuttumassa virtuaalisiksi. Ihmiset ovat ikään
kuin bittejä. Ne liikkuvat astraalisesti – aivan kuin minä unessani.
Älypuhelimen johdatus ja verkkopalvelu ottavat meidät valtaansa, aluksi se
valitsee meidän liikkumistapamme ja pienen kehitysjakson jälkeen myös meidän
tarpeemme ja matkustamisen kohteemme. Operaattorista ei ole huolta. Markkinat
tuottavat operaattoreita. Raha puhuu. Kaikki liikkumispalveluja tarjoavat
välineemme jalkojamme myöten on valjastettu yhteiseen Maas-järjestelmään.
Liikenneministeriön viisaat yhdessä Liikenneviraston rokkistarojen kanssa
vastaavat kaikille tasapuolisesti koituvasta hyvästä. Kaikille kelpaa sama maksukortti, joka sekään
ei ole kortti, vaan aineeton rahan henki. Miten Zachris Topeliuksen virressä
vuodelta 1869 sanottiinkaan: ”Totuuden Henki, johda sinä meitä”. Ilkeämielisen
blogin voit lukea tästä: http://penttimurole.blogspot.com/2016/05/liikenne-kaarella.html
Sampo Hietanen on henkilö,
joka tällaisesta puhuu
Hän puhuu matkabisneksestä, joka on 300 euroa kuussa per
asukas ja vertaa sitä kännykkäbisnekseen joka on vain 30 euroa kuussa. Tavoiteltavissa oleva matkustamisen markkina
on Sampon mielestä vähintään 1000 miljardia euroa vuodessa koko maailmassa. (Vai
oliko se kuukaudessa?) Hän haaveilee tuosta potista 100 miljardia. Se vastaisi
Elon laskuopin mukaan noin 300 miljoonan ihmisen liikennerahaa kolmellasadalla
kuukaudessa. Hän sanoo vielä: ”Meillä ei ole mitään, jos meillä ei ole
joukkoliikennettä, takseja tai kaupunkipyöriä.”
Minulla olisi tässä
tarjolla taksiväline. Olisiko pääsyä Whimiin? Kysyn Sampolta miten käy Helsingissä
Uberin ja Lyftin kaltaisten yritysten? Tulevatko he mukaan ja mitä siitä
sanovat Helsingin taksit? Kiinasta varmaan on tulossa Didi, puhumattakaan
Venäjän Yandexista. Tallinnassa Yandex on jo vallannut Uberin ja muiden markkinoita
tukevammilla kuskipalkkioilla. Ride-hailing markkinat ovat nyt Kiinassa 30 mrd.
euroa. USA:n markkinoiden suuruus on 12 mrd. euroa. Sanovat markkinoiden
kaksinkertaistuvan muutamassa vuodessa. Näitä markkinoita yhdistetään
kaupantekoon ja ostamiseen.
Ihailen tuota yrittämisen
halua ja rohkeutta
Helsingissä Sampo lienee saanut asiakkaikseen jo kymmeniä
tuhansia ihmistä. Kilpailu on kovaa ja uusia yrityksiä ilmestyy markkinoille tuon
ihanan potin jakoon. Mutta Sampo on ajan hermolla. Niin itseasiassa soitinkin
hänelle juuri nyt. Hän kertoi Helsingissä olevan jo 50000 ihmistä heidän
luottokorttiasiakkainaan. Matkoja joukkoliikenteellä on tehty jo yli yhden
miljoonan matkan. Birminghamissa asiakkaita on muutama tuhat. Kaikki on vasta
alussa. Antwerpenissä Whim tuli käyttöön toukokuun lopulla. Näyttävän
tarjoilevan vain joukkoliikenne- ja taksimatkoja sekä autonvuokrausta kertamaksulla.
Kuukausikortti kiinteällä maksulla ei vielä ole voimassa. Uusina kohteina hän uumoilee Wieniä syksyllä, vielä
valinkauhassa ovat Miami ja Singapore ja sitten Euroopassa Rotterdam, Amsterdam
ja München. Sampo korostaa regulaation tärkeyttä. Villi markkina voi johtaa huonoon
lopputulokseen. Hän sanoo, ettei pitäisi
liikaa kieltää, mutta kaikkea ei myöskään saisi sallia. Puhutaan myös markkinoiden
suuruudesta. Hän puhuu sadoista miljardeista. Kuulinko oikein, tuliko nollia liikaa? Huh!
Mahtavia lukuja. Ryhdynkin nyt tätä miettimään.
Autoissa riittää
Maailmassa on pikkuisen vajaa 1 miljardia henkilöautoa
(Suomessa 2,7 milj.). Uusia henkilöautoja myydään 70 miljoonaa kappaletta
vuodessa (Suomessa 95000 sekä käytettyinä maahantuodaan 30000 henkilöautoa
vuodessa). Uusien henkilöautojen myynti on maailmassa tasan tarkkaan 7% (3,5%)
koko henkilöautokannasta. Luku on maailmassa ollut vakio vuodesta 2005 tähän
päivään. Autoja romutetaan keskimäärin 3,5% (2,1%) vuodessa. Autokanta on siis
kasvanut 4% (0,8%) vuodessa kymmenen viime vuoden aikana. Nyt jos Sampo aikoo vaikuttaa nimenomaan
henkilöautojen käyttöön niin mihin hän voisi vaikuttaa? Autojen valmistuksen ja
myynnin vähenemiseen vai autojen käytön vähenemiseen urbaaneilla alueilla? Ehkä
on aluksi keskityttävä tuohon urbaaniin. Maailman väestä 50% on nyt jollain
tavalla urbaania. Osuus on kasvamassa.
Maailman ajossa
olevan henkilöautokannan lasketaan olevan vajaa miljardi yksilöä. Autokanta kasvaa erityisesti Aasiassa. Vuonna
2017 Kiinassa valmistettiin 23 miljoonaa henkilöautoa. Se on 30 % koko maailman
autokannan lisäyksestä. Intiassa rekisteröintien määrä on ehä 3 miljoonaa
henkilöautoa. Afrikka ei ole vielä tilastoissa. Koko Afrikan rekisteröity
henkilöautojen määrä vuonna 2015 oli 1,1 miljoonaa henkilöautoa. Tästä määrästä
lähes puolet jäi Saharan pohjoispuolelle. Autojen myynti on selvästi vahvinta
Aasiassa.
Maailman henkilöautot ajavat ehkä keskimäärin 12000 km
vuodessa. Autojen kokonaiskustannuksiksi kilometriä kohti maailman tasolla
voisi laskea 20 senttiä kilometriltä. Se tekisi henkilöautoilun
kulutuspohjaiseksi markkinaksi 2300 mrd. euroa vuodessa. Maailman joukkoliikenteen
on joku sanonut olevan olevan 500 mrd. euroa vuodessa. Jos vielä lasketaan mukaan varsinkin Aasiassa
laajamittainen moottoripyöräliikenne ja tietysti pyöräilykin saadaan
markkinoiden kokonaisvolyymiksi 3000 miljardia euroa vuodessa. Tämäkö on siis
Sampon markkina? Näitä miettiessäni luin lehden.
Financial Times vetäisee
komeasti
Sain käsiini
Financial Times –lehden keskiviikolta 6. kesäkuuta 2018. Lehden toi minulle
ystäväni, arkkitehti Esko ”Eko” Miettinen. Hän oli saanut säpsähdyksen nähtyään
lehdessä kuvan Aleksista. Hän ei suinkaan säpsähtänyt tuosta kadusta. Hän
säpsähti Helsingin keltavihreästä raitiovaunusta, tai neljästä sellaisesta
samassa kuvassa. Hän osoitti sormellaan kuvaa ja sanoi ylpeänä: “Minä väritin
nuo.” No annetaan tuosta väristä vielä lisätietoa. Se oli kaupunginvaltuutettu
Jorma Hentilä, joka teki värityksestä valtuustoaloitteen. Auri Häkkinen sitten
lautakunnan puheenjohtajana hoiti homman kotiin. Vaimoni Liisa Ilveskorpi taas
sai säpsähdyksen, kun hän näki juuri tuon kadun valtaisan ihmisvilinän
täyttämänä. Hän ryhtyi muistelemaan
kadun suunnitteluaikoja. Hän lausui nimiä: Hanna Pikkarainen, Paavo Åvist ja
Henri Lindgren. Ei hän unohtanut myöskään Tuula Närhistä, joka teki katuun
hienon taideteoksen.
Smart travel crosses the public-private divide
Financial
Times julkaisi artikkelinsa osastossa The
Future of Cities. Kirjoittajana oli Josh Spero. FT:n artikkelissa ei
kuitenkaan ollut kysymys Aleksista katuna. Kuva oli vain rekvisiittaa. Oli
kysymys siitä, että älykäs liikenne ylittää yksityisen ja julkisen jakolinjaa. Kuvan
viitetekstissä kirjoitettiin: ”Helsinki
on johtanut tiellä kohti liikkumista palveluna”. Ajattelun pioneerina
mainittiin Sampo Hietanen. Mutta paljon muutakin mainitaan. Itselleni
opiksi ja viisaudeksi siteeraan nyt muutamia lausuntoja tästä artikkelista.
Juttu alkaa kertomalla Netflixin sarjoista Black Mirror
ja Queer Eye. Niissä esiintyy jotain asiaan liittyvää. Joku kysyy eikö olisi
mahdollista, että kulutamme joukkoliikennettä lähes samalla tavalla kuin katsomme
Netflixiä. Hän tarkoittaa liikennettä kysyntäpohjalta – yhdellä maksulla
kaikkiin välineisiin. Operaattorin tehtävänä on sitten jakaa rahat
palveluntarjoajien kesken. Nyt kysytään johtaako tämä ihmisten ja rahojen
valumiseen julkiselta sektorilta yksityiselle sektorille. Ja vielä ihmetellään
kaupunkien haluttomuutta joukkoliikenneinvestointeihin, nyt kun yksityissektori
ryhtyy hoitamaan liikennettä ja keräämään tuottoja.
Sitten artikkeli kertoo Helsingin Whim-sovelluksesta.
Kertoo kolmiasteisesta systeemistä: Whim
to Go, Whim Urban ja Whim Unlimited ja
mainitsee kuukausihinnat €0, €49 ja
€499. Whim to Go on tarkoitettu heille, jotka haluavat ensin kokeilla
Whimiä tai eivät yksinkertaisesti matkusta usein. Maksa matka kerrallaan
normaalihinnoilla, ilman sitoumuksia. Whim
Urban on tarkoitettu säännöllisille
matkustajille, jotka haluavat silloin tällöin nauttia taksin tai vuokra-auton
vapaudesta. Whim Unlimited on moderni
vaihtoehto auton omistamiselle. Auton omistamisen hinnalla saat rajattoman
julkisen liikenteen, taksit sekä vuokra-autot päivittäisen tarpeesi mukaan.
(Nuo suomenkieliset selitykset nappasin Whim-kotisivuilta).
FT:n artikkelissa Laura Eiro Liikenne- ja
viestintäministeriöstä kertoo MaaS:n vaatineen koko systeemin
uudelleenajattelua. Oli poistettava siilot eri liikennemuotojen ja palvelujen
väliltä, oli saatava tasainen pelikenttä. Pyrittiin teknologiseen
neutraliteettiin tavoitteita asettamalla ja
jättämällä keinot markkinoiden hallintaan. Data oli avattava saumattoman
liikennöintiketjun luomiseksi.
Artikkelissa haastatellaan muitakin asiantuntijoita. Yksi
heistä on TC Chew Arupilta. Hän sanoo datan olevan MaaS:in kovin pala. Jos
kaupunki tai yhtiö haluaa käyttää matkustajatietoa ymmärtääkseen
reitinvalintaa, on huolehdittava, ettei kuluttaja tunne olevansa jäljitetty.
MaaS Alliancea edustava Jacob Bangsgaard sanoo julkisen sektorin aluksi
epäilleen asiaa. ”He kysyivät: onko kysymyksessä yksityisen sektorin yritys
viedä matkoja julkiselta liikenteeltä? …Nyt he käsittävät julkisen liikenteen
matkan olevan MaaS:in selkäranka.” Varsinainen tarkoitus on saada ihmiset
siirtymään yksityisautoista julkiseen tai jaettuun liikenteeseen. Wienissä
kokemukset osoittavat 30% ihmisistä olevan tähän valmiita. Bangsgaard näkee
kaksi vaihtoehtoista systeemiä MaaS:in toteuttamisessa. Ensimmäisessä kaupunki
hoitaa aikataulujen, maksujen ja lippusysteemin koordinoinnin. Toinen
vaihtoehto on aggregoitu systeemi, jossa yhtiöt yhdistelevät operaattoreiden
tarjoamaa dataa. Tällaisia ovat Whim Helsingissä ja Englannin West Midlandissa.
Kirjoittajan haastateltavana on Karim Elgendy Dubaista.
Hän sanoo meillä olevan nähtävissä trendien yhtyminen, convergence of trends. Näitä trendejä ovat hänen mukaansa liikkumissovellukset,
itseajavat autot ja sähköautot. Seuraava vaihe MaaS:issa on automaattinen
liikkuminen. Hän on neuvonantajan Kairon lähistölle rakennettavan kaupungin
rakentamisessa. Hän sanoo uuden kaupungin rakentamisen ja liikenteen
integraation MaaS-hengessä olevan nykyisin entistä helpompaa, entisaikaan
kaikki olivat vihkiytyneet pelkästään yksityisauton käyttöön.
Transport for Londonia edustava haastateltava Michael
Hurwitz sanoo, etteivät kaikki kaupungit tarvitse täydellistä MaaS-systeemiä.
Hänen mielestään MaaS voi kuitenkin olla hyvä katalysaattori parannettaessa
reittioppaita ja maksujärjestelmiä. Sanoo kuitenkin heillä onneksi olevan jo
tällaisen systeemin Lontoossa. Heillä on avoin systeemi jo 10 vuoden takaa.
Datan päälle on syntynyt 600 appsia. Hän kertoo myös Lontoon kontaktivapaasta
maksujärjestelmästä luottokortilla sekä älypuhelinmaksamisesta. Toimittaja
tivasi Hurwitzilta mielipidettä Transport for London 1 miljardin punnan
tappioista. Niiden sanottiin johtuvan osittain matkustajien siirtymisestä
yksityisen tarjonnan piiriin.
Pelkoja on herännyt. Useat USA:n kaupungit ovat
peruuttaneet investoinnit joukkoliikenteeseen. Artikkelissa kerrotaan
esimerkkinä Altamonte Springs Floridassa. Kaupunki päätti antaa Uberille puolen
miljoonan dollarin tukiaiset matkojen halpuuttamiseen sen jälkeen, kun valtio oli perunut
tuen kysyntäohjatun bussiliikenteen järjestämiseksi rautatieasemille. Vuonna
2016 Detroitin poliitikot hylkäsivät 4,6 miljardin taalan kiinteistöveroilla
kerättävän rahoituksen joukkoliikenteen kehittämiseen. Eräät lobbyistit
vertailivat kaupunkien urakoita ”ride-hailing” palveluihin. Sanoivat kaupunkien
hukkaavan rahojaan vanhanaikaiseen tekniikkaan kuten busseihin ja raiteisiin.
Artikkelin
lopuksi Dr TRode LSE Cities ohjelmasta varoittelee MaaS:ia uhkaavista
vaaroista. ”Väitetään että jos sinulla
on Uber täällä et tarvitse enää kaupunkibusseja liikenteessä.” Rode sanoo
useissa kaupungeissa jo olevan lippujärjestelmän jossa yksi lippu kelpaa moneen
palveluun. Hän mainitsee Singaporen ja Hong Kongin. Hän on toivorikas MaaS:in
suhteen, mutta varoittaa: ”Se on massiivinen tilaisuus hyvälle ja kestävälle
kaupunkiliikenteelle, mutta se ei tapahdu itsestään – ja siinä vaara piilee.”
Luin
sitten vielä kansainvälisen joukkoliikennejärjestön UITP:n sivuilta heidän
suhtautumisestaan asiaan. UITP sanoo trendeistä puhuessaan: ”Palvelu (MaaS),
tai ’integroitu liikkumisen alusta’ etsii mahdollisuuksia yhdistellä matkoja ja
käyttää eri liikennevälineitä mahdollisimman yksinkertaisesti. Vaikka tieto on
tällä hetkellä rohkaisevaa, kokemukset Smile-ohjelmasta Wienissä, UbiGo
systeemistä Göteborgissa ja Molility Shopista Hannoverissa osoittavat, ettei
tällaisten palvelujen luominen ole helppo tehtävä. Yksi merkittävin kysymys on
kuka systeemiä pyörittää, ja miten? Pitkän tähtäyksen strategian ja päivittäisten
operaatioiden suunnittelu ovat haasteellisia. Integraation vaatima rahan tarve
on keskustelun alla. Joukkoliikenne on käännepisteessä liikkumispalvelujen
kehittämisessä. Nyt sen pitäisi ottaa
johtava asema.”
Mikä se nyt sitten on se
Sampon bisnes?
Vuonna 2017 maailman autokauppa oli 71 miljoonaa
henkilöautoa. Tästä määrästä 58% myytiin Aasiassa ja Lähi-Idässä. Euroopan (ml.
Venäjä) osuudeksi jäi 25%. Amerikoissa myytiin 16% henkilöautoista ja Afrikassa
vain 1%. Viimeisen 10 vuoden aikana myytyjen autojen määrä on ollut kaikkialla
muualla lähes vakio, paitsi Aasiassa ja Lähi-Idässä. Siellä myyntimäärä on
kasvanut vuosittain kesimäärin 9%. Vain Amerikoissa ja Afrikassa myyntimäärät
ovat viimeisten 5 vuoden aikana hieman laskeneet. Eurooppa on ollut 4-5 %
nousussa.
Voisiko näistä luvuista tehdä jotain johtopäätöksiä
Sampon tulevien bisnesten suhteen. Hän haluaa vähentää henkilöauton käyttöä.
Tai tarkemmin sanottuna omistetun henkilöauton käyttöä. Maailman yhdestä
miljardista henkilöautosta urbaaneilla alueilla asuu arviolta 400 miljoonaa
autoa. Sampon systeemit pelaavat vain alueilla joissa toimivat joukkoliikenne
ja taksit. No, olisiko sellaisilla alueilla maailman henkilöautoista 20% eli
siis 200 miljoonaa henkilöautoa. Jos nämä autot ajavat keskimäärin 1000 km
kuukaudessa saadaan henkilöautojen käytön kuukautiseksi kokonaiskustannukseksi
60 miljardia euroa. Tähän hintaan ei muuten sisälly parkkimaksut. Siihen ei
myöskään sisälly auton arvonalennus. Muut kustannukset sisältyvät. Hinnan on
tarkoitettu olevan globaali keskiarvo. Tämä on laskettu 30 sentin
kilometrihinnalla. Sampo haluaa ihmisten korvaavan oman auton käytön
vuokra-auton käytöllä, taksimatkoilla, fillarilla ja joukkoliikenteellä. Kahdella
ensin mainitulla liikkumismuodolla autokilometrit eivät vähene. Mikä olisi
siirtymä fillariin ja joukkoliikenteeseen? Koko maailman kannalta asian
hahmotus on hieman hankala. Millaisia olisivat siirtymät maissa jotka ovat
juuri vasta kiivaasti henkilöautoistuimassa? Parempi pysytellä Euroopassa ja
vieläpä Suomessa. Minulla on tässä uutukaisen henkilöliikennetutkimuksen
tuloksia. Ryhdyn nyt niitä hieman
veivaamaan saadakseni selvää Suomen markkinoista MaaS:in vatsalaukun
täytteeksi.
Ihmiset matkustavat
kaupunkiseuduilla melko tarkkaan 13000 km vuodessa. Henkilöauto on
ylivoimaisesti eniten käytetty liikenneväline, sillä ajoneuvokilometreistä 80-90%
suoritetaan henkilöautolla. Joukkoliikenteen osuus vaihtelee pääkaupunkiseudun
22 prosentista tyypilliseen autokaupunkilukuun 8%, joista tässä esimerkkinä
Salon kaupunki. Turun ja Tampereen seutukunnissa liikutaan joukkoliikenteellä
16-18% matkakilometreistä. Oulussa pyöräillään paljon ja joukkoliikenteen
kilometriosuus jää 8% lukemiin.
Sampon liikennepotin selvittämiseksi olisi vielä
laskettava matkakilometrille hinta. Tämä ei ole suinkaan mikään yksinkertainen
juttu. Mistä hinnasta puhutaan? Puhutaanko kuluttajan kustannuksista? Vai
puhutaanko yhteiskuntataloudellisesta laskelmasta? Joukkoliikenteen lippua
subventoidaan Helsingin seudulla veronmaksajien rahoista noin puolet. Maaseudulla
valtio tukee joukkoliikennettä. Yksityisautoilijat maksavat joka vuosi valtion
verokirstuun 5 mrd. euroa enemmän kuin liikenteeseen, poliisiin yms. käytetään
rahaa. Liikennetaloudellisissa laskelmissa aika on määräävä tekijä.
Joukkoliikenteessä aikaa kulu yleensä kaksinkertainen määrä henkilöautoiluun
verrattuna. Suomessa ruuhkat ovat haittana vain suurissa kaupungeissa. Tomtom kertoo Helsingissä ruuhkan lisäävän
matka-aikaa iltahuippuna 48%. Tampereella ruuhka-aika lisää matka-aikaa 25%. Siirtyminen
polkupyörään lisää matka-aikaa, mutta tuottaa terveyshyötyjä. Parkkipaikoista
täytyy maksaa eräissä kaupungeissa. Työnantaja saattaa kuitenkin maksaa
työntekijänsä pysäköinnin. Autoetuautot ovat yleensä työntekijöille
edullisempia kuin auto todellisuudessa maksaa. Kaavassa on siis epämääräisiä
tekijöitä yllin kyllin. Totuudet ovat vaihtelevia käyttäjästä riippuen. Niin se
on minunkin totuuteni, kun seuraavassa esitän laskelman asukkaan liikennekustannusten
muutoksesta pyrittäessä vähentämään henkilöauton käyttöä MaaS-ideologian
avulla.
Nykyisin Helsingin
seudun keskimääräinen asukas (yli 6 v.) kuluttaa liikenteeseen noin 3000 euroa
vuodessa. Joukkoliikennettä maksetaan hieman runsas 500 euroa vuodessa per
asukas. Matkalippuihin kuluu kuitenkin vain puolet tästä. Loppu tulee veronmaksajilta
subventiona. Henkilöautoilijat polttavat rahaa 2500 euroa asukasta kohti.
Matkustettua kilometriä kohti joukkoliikenteellä liikkuminen maksaa 18 snt.
kilometriltä. Henkilöautolla liikkuminen maksaa 25 snt. kilometriltä. Hinnassa
ei ole mukana pysäköintimaksua. Pyöräilylle on laskettu hinnaksi 7 snt.
kilometriltä. Nyt MaaS:in ideana on
vähentää henkilöautoilua. Osa matkustajista siirtyisi joukkoliikenteeseen, osa
pyöräilyyn ja osa ajoneuvovuokraukseen, ubereihin tms. Lähdin sitten siirtämään
autoilijoita muille kulkutavoille. HA vähenee 10% tarkoittaa että 6%
henkilöautokilometreistä siirtyy joukkoliikenteeseen, 2% pyörille ja 2% Smart Card
autoille. HA vähenee 30% tarkoittaa että joukkoliikenne saa 12%, pyöräily 10%
ja vuokra-autot 8% nykytilanteen henkilöautokilometreistä. No, sitten vain kerrotaan
kilometrihinnoilla ja saadaan uudet liikennöintikustannukset. HA 30% tultaessa
joukkoliikennemenot ovat kasvaneet 42%, henkilöautoilun kustannukset vähentyneet
30% ja pyöräilyn kustannukset nousseet lähes 500%. Vuokra-autoiluun ja muuhun
ride-hailing toimintaan käytettävät rahat kasvaneet hurjasti. Kokonaisuudessaan
liikennekustannukset (ilman aikakustannusta) nousevat 16%. No, ajattelemaan tämä
pistää. Voit sanoa lukujen olevan tendenssimäisiä tai voit sanoa
kilometrihintojen muuttuvan ajomäärien muuttuessa tai voit sanoa… .Niin. paljon
voit sanoa, mutta ainakin tämä ajatuskoe näyttäisi viittaavan siihen, etteivät
ajokilometrit kaupunkien kaduilla vähene MaaS:in myötä.
Maalaanko piruja seinälle?
Näin pintapuolisesti ja epätieteellisesti tarkasteltuna
MaaS on aiheuttamassa melkoisen myllerryksen liikennealalle. Liikenteen
lisäruuhkautuminen ja joukkoliikenteen aseman ilmeinen heikkeneminen ovat
vaaroja. Joukkoliikenne kyllä lisääntyy, mutta asenteet joukkoliikenteen
investointien tekemiseen ovat eräissä tapauksissa muuttuneet kielteisiksi. Kivaa
on tietysti työtilaisuuksien avautuminen taksikuskeina. Joku väittää joukkoliikenneinvestointien
siivittämän kalliin rakennustuotannon kielteiseksi ilmiöksi. Miten on sitten
laajan valtion tukeman Kela- ja koulukuljetusten kiistellyn sekasotkun? Minä en
kuitenkaan vanhana miehenä tykkää uudesta monivalintaisesta taksipelistä. Vaikka
eiköhän joku jo ole kehittänyt appia joka aina valitsee halvimman kyydin tai
nopeimman kyydin tai suomea puhuvan kyydin tai limusiinikyydin tai puheliaan
kuskin kyydin. Ilmeisesti myös musiikin voi valita etukäteen. Yhteiskyydissä
matkaseuran valinnan voisi liittää Tinderiin. Tulisi kaikki asiat hoidettua
yhdellä taksikyydillä. Sepä olisi todellista jakamistaloutta.
Hurraan Sampolle!
Kaikista epäilyksistä huolimatta kunnioitan Sampon
yritystä maailmanvalloitukseen mahtavana tekona.
Terve Pena,
VastaaPoistaLoistava blogi. Tätä selvitystä odottelinkin. Luin itse asiassa Financial Timesin artikkelin, värikuvan ihastelun lisäksi. Se ei auennut ensi lukemalla. Mutta luettuani blogisi olen varsin hyvin kuvassa mukana. Viimeksi olin UITP:n kanssa tekemisissä, kun UITP kokoontui Helsingissä aikojen alussa, Finlandia talossa. Tein myös silloin konsulttityötä HKL:lle.
-
Se mikä minua Financial Times'in jutussa viehätti, oli, että teema WHIM, WHIMUrban, jne tai kuten UITP asian nimeää palvelu Maas ovat kansainvälisiä lyhenteitä tavoille määritellä julkisen liikenteen eri muotojen keskinäinen koordinointi tai koordinoimattomuus sekä suhde yksityisautoon ja pyrkiä sitä kautta syntyvien ongelmien ratkaisuun. Totta, ongelmat ja niiden syyt ovat kansainvälisiä - Kaupunkien tulevaisuus.
Tähän teemaan Financial Timesin artikkelin kirjoittaja oli saanut hyvän kuvan Helsingin keskustasta; koordinoidusti tunnistettavat raitiovaunut kulkevat sulassa sovussa omalla kaistallaan jalankulkukadun keskellä. Ideaalikuva? Kuvassa on paljon hyvää, mutta ei todellisuus näin koordinoitu ole.
Keltavihreän raitiovaunun ajatuksen takana oli suuri määrä väkeä, HKL:n lautakunta, HKL:n toimitusjohtaja ja HKL:n markkinointiosasto ja luonnollisesti valtuusto. Itse tehtävässä tein yhteistyötä maalaustyötä tehneen ammattitaitoisen raitiovaunuvaunuvarikon työnjohdon ja teknisen henkilökunnan kanssa.
Uudet värit otettiin hyvin vastaan.