Yöllä ihminen ajautuu astraaliseen tilaan, henki irtoaa
ruumiista ja ryhtyy harhailemaan. Viime yönä koin tuon hämmästyttävän
tilanteen. Ajauduin keskelle meidän nykyisen hallituksemme pyrkimyksiä ja
ryhdyin niitä itselleni perustelemaan. Kuljin loogisesti asiasta toiseen,
tarkastelin tavoitteen ja sitten kysyin itseltäni perusteet. Vastasin sitten
itselleni selkeästi ja loogisesti. Tunsin puhuvani kirkkaasti artikuloiden,
jopa puoleensavetävästi – aivan kuin meidän kaunopuheinen liikenneministerimme.
Minun vastauksissani ja perusteluissani ei ollut mitään kaunaa tai vähättelyä.
Se sopi myös kuvaan, sillä olin ollut kohtuullisen tyytyväinen vihdoinkin
saavutettuun insinöörivaltaan. Sellainen on meidän maassamme harvinaista
herkkua. Etiopiassa ovat jo saaneet siitä nauttia. Etiopia oli ennen Sipilää
tähän asti ainoa maa, jossa on pääministerinä Suomessa valmistunut
diplomi-insinööri. No, senkö takia Suomi sitten leikkasikin kyseisen maan
kehitysapua? Pelottava enne - leikkaukset ja insinöörit.
Huolimatta insinöörivallasta me alamaiset insinöörit
olemme ryhtyneet marisemaan. Bittinaiset ja bittimiehet ovat ilmeisesti
tunkeutuneet liian syvälle suomalaisen liikenneinsinöörin reviirille. Havaitsin
tämän keskustellessani arvostettujen kollegojeni kanssa. Minun pöytäseurani oli
huolissaan ammattitaidon hiipumisesta ja ammattikunnan suoranaisesta
katoamisesta. Minkä ammattitaidon? Siis liikennesuunnittelun ammattitaidon
tietoinen hävittäminen ja erityisesti joukkoliikenteen asiantuntemuksen
tarkoituksellinen nollaaminen - ne meitä puhuttivat. Istuimme Musiikkitalon keväisellä terassilla
kirkkaassa kevätauringon paisteessa ja surkuttelimme itseämme. Ei ollut kysymys
yksin biteistä. Oli myös kysymys koulutuksesta. Liikenneinsinöörien koulutus
Otaniemessä on siirretty kunniakkaalta rakennusosastolta maanmittareiden
haltuun. Kohta kaikki on menetetty. Siltä se tuntuu tuntuvan. Voi meitä!
Kansa siirtymässä
bittiavaruuden mustaan aukkoon. Viranomaiset huolehtivat opastuksesta.
Unessa tuo ammattialani katoaminen tuntui oikealta ja
ajanmukaiselta. Yhteiskunnassa on tapahtumassa muutos. Olemme muuttumassa
virtuaalisiksi. Ihmiset ovat ikään kuin bittejä. Ne liikkuvat astraalisesti –
aivan kuin minä unessani. Älypuhelimen johdatus ja verkkopalvelu ottaa meidät
valtaansa, aluksi se valitsee meidän liikkumistapamme ja pienen kehitysjakson
jälkeen myös meidän tarpeemme ja matkustamisen kohteemme. Operaattorista ei ole
huolta. Markkinat tuottavat operaattoreita. Raha puhuu. Kaikki
liikkumispalveluja tarjoavat välineemme jalkojamme myöten on valjastettu
yhteiseen Maas-järjestelmään. Liikenneministeriön viisaat yhdessä
Liikenneviraston rokkistarojen kanssa vastaavat kaikille tasapuolisesti
koituvasta hyvästä. Kaikille kelpaa sama
maksukortti, joka sekään ei ole kortti, vaan aineeton rahan henki. Miten
Zachris Topeliuksen virressä vuodelta 1869 sanottiinkaan: ”Totuuden Henki,
johda sinä meitä”.
GIG – talous
tunkeutuu tietoisuuteemme. Onko tuolle sanalle suomalaista käännöstä?
Keikkatalous on yksi käännös. Kiinalainen Didi ajaa Uberin ahtaalle Uusia
kilpailijoita astuu markkinoille. Rahaa löytyy. Raha etsii tuottoa. Sampo
Hietasen Maas etsii markkinoita. Toivon menestystä. Skaba tuntuu kuitenkin
lähes ylivoimaiselta. Ministeriö hötkyilee.
Keikkatalous
valloittaa maailmaa, amerikkalaiset ennustavat että parinkymmenen vuoden päästä
40 % työntekijöistä on keikkayrittäjiä tai ovatko he nykysanojen mukaan
kevytyrittäjiä. Kiinalaiset uskovat keikkatalouden tulevaisuuteen. Meidän on
uskottava siihen mitä kiinalaiset sanovat. Tuottaako maamme koulutusjärjestelmä
ja elinikäisen oppimisen järjestelmä riittävästi superyksilöitä? Vai olemmeko
jo liian syvällä vapaa-aikayhteiskunnassa?
Häpeän puheitani
Astraalitodellisuudessa näin edessäni jonkin aikaa sitten
kirjoittamani blogin, jossa uskaltauduin kritisoimaan ministerin ja virastojen
puheita. Häpesin kirjoittamaani. Olinhan suhtautunut tulevaisuuteen ja sitä
koskevaan ministeriön ja liikenneviraston tieteelliseen tutkimustietoon
suorastaan keveän kevytmielisesti.
Väitin postilaatikkoon tunkeutuvaa ja sanomalehden väliin ujuttautuvaa
paperista mainosmassaa digiajan irvikuvaksi. Miltei raivostuin siitä että
ministeriö aikoo vapauttaa tienvarsimainonnan vain ilmoitusvaraiseksi. Nyt
unessa havaitsin virheeni. Mainostus on tiedonvälitystä. Elämme
kulutusyhteiskunnassa. Emme sosialistisessa suunnitelmataloudessa.
Kulutusyhteiskunnassa kuluttaja on kuningas ja kuningatar, prinssi ja
prinsessa. Hän päättää ja hän valitsee. Kaikki se tieto minkä markkinat
arvioivat välttämättömäksi kuluttajan ohjaamiseksi oikeiden valintojen äärelle
on pelkästään hyväksi.
Mitä häpeämätöntä
olinkaan kirjoittanut: ”Ministeri
julistaa televisiossa digiaikaa, mutta postilaatikko täyttyy paperimainoksista.
Liikenneviraston uuden ajan rokkistarat julistavat autuaaksi tekevää muutosta
liikenteen digipalvelujen muodossa - sinun ei tarvitse omistaa muuta kuin
luottokortti tai bitcoineja – otat fillarin, junan, auton tai lentokoneen. Ja
siinä samassa Maas Finlandin siivittämänä myös kaupungit muuttuvat - kuulemma–
robottiautot kollektivisoivat liikenteen ja ihmiset.”
Huomasin: tuo ei ole totta, en ole tuollaista
kirjoittanut! Kadun harhaoppia. Unen haltija tuomitsi ankarasti nuo
valvetodellisuuden ajatusharhat. Minun pitää hävetä. Ne ihmiset joilla on
hallussaan tieto, heillä ei ole tarvetta harkita puheitaan tai häpeillä. Nyt alan kelata, mieleeni muistuu Vuosi 1984.
Ei siis se mennyt ja epätodellinen, vaan se toteen kirjoitettu ja siksi
todellinen. Sen kirjoitti George Orwell.
Hän erehtyi kuitenkin vuodesta. Se kaikki tapahtuukin
vasta nyt. Vuonna 2016. Kyllähän me
olemme Orwellimme lukeneet ja aivan kuin nykymaailman aikaan vain
Pohjois-Korean sopivaksi mallimaaksi havainneet. Mutta, nyt meidän
tulevaisuutemme on muuttumassa?! Me itse saamme sen omaksemme.
Kahden minuutin viha
”Winston lopetti kirjoittamisen. Valmistauduttiin kahden
minuutin vihaan. Hän havaitsi tytön, jolle ei ollut koskaan puhunut mitään. Hän
oli rohkean näköinen tyttö, tumma tukka, pisamaiset kasvot, liikehti nopeasti,
urheilijamaisesti. Kapea punainen vyö, Nuorison Sukupuolisuuden
vastustamisliiton merkki, oli kiedottu useaan kertaan hänen uumansa ympärille,
täsmälleen niin tiukalle että se toi esille hänen lanteittensa muodokkuuden.
Winston inhosi kaikkia naisia, olletikin nuoria ja sieviä. Naiset, ennen
kaikkea nuoret, olivat aina Puolueen kiihkomielisimpiä jäseniä,
tunnuslauseitten nielijöitä, harrastajavakoojia ja kaiken harhaoppisuuden esiinnuuskijoita.”
George Orwell: Vuonna 1984,
WSOY, 1999. ”Samassa räjähti salin
toisessa päässä olevasta kaukovarjostimesta hirmuinen, jauhava kirskunta aivan
kuin jättiläiskone olisi käynyt ilman öljyä. Se oli meteli, joka teki kipeätä
jokaisen hampaihin ja pani niskahiuksetkin nousemaan pystyyn. Oli alkanut
Viha.” Juuri tuossa unessani havaitsin tämän. Insinöörihallituksen päälle on
aivan aiheettomasti levitetty vihaa. Jotkut uskovat kaiken pysyvyyteen. Heissä
muutos synnyttää vihaa!
Virhe: ”Eivät menneet ajat
koskaan palaa”!
Tapani mukaan sorruin teoretisoimaan. Nyt pääsemme
asiaan. Usein ajattelemme nostalgisesti menneitä aikoja. Mutta, olemme oppineet
laulun sanoista, etteivät menneet ajat koskaan palaa.
https://www.youtube.com/watch?v=gEfwLmSKZgg
Meidän hallituksemme ja erityisesti liikenneministerimme
on nyt osoittanut nämä kansan mieleen syöpyneet sanat virheellisiksi. Unessani
totesin ihastuksella muutoksen tapahtuneen. Voimme palata vanhojen hyvien
aikojen nostalgiaan. Ajattelen erityisesti joukkoliikennettä. Siirryn
ajatuksissani Espoon Frisansiin. Asuin siellä 60-luvun lopun ja 70-luvun
vaihdevuosina. Kollektiiviliikenteestä ei siihen aikaan ollut puhettakaan.
Ajoimme yksilöllisellä bussilla kotiovelta kaupungin keskustaan. Minkä
kaupungin? No, eihän silloin ollut kuin yksi kaupunki.
Muutoksen vaihdevuosina
Espoossa
Bussiliikennettä hoiti Paavo Kalasniemi. Hänellä oli
vihreät bussit. Ne olivat normaalia hieman pienempiä turistibusseja. Bussit oli
varustettu tv-monitoreilla. Ohjelmaa niistä kuitenkin harvemmin nähtiin. Mutta
kunhan olivat siinä ennakoimassa tulevaa ja kertomassa meidän silloisesta
nykyajastamme. Nyt liikenneministerimme aikoo palauttaa meille tämän lähes
yksilöllisen liikkumisen ikimuistoisen ajan. Omalle kylälle saadaan ikiomat
bussit ja tutut kuljettajat. Ei tarvitse pelätä mitään sekoilua tai
sekoittumista ympäröiviin lähiöasukkaisiin, puhumattakaan maahanmuuttajista tai
mustalaisista. Nyt pannaan loppu kollektivisoinnille tai massakuljetusvälineille.
On aivan ihanaa ajatella tulevaisuutta. Vihdoinkin meillä on hallitus joka saa
jotain aikaiseksi. Unessa toivon ettei tämä uni koskaan päättyisi.
Pelottava joukkoistaminen ja massoittaminen sai itse
asiassa alkunsa jo tuolloin – vaihdevuosina. Naapurissani asui Tarmo. Hän osti
asteittain meidän rakkaita yksilöllisen liikenteen linjojamme. Näin poistuivat
Frisansin kylän vihreät bussit. Ja vihdoin syntyi Espoon Auto. Suurkonserni,
jonka Tarmo sitten viiden vuoden omistuksen jälleen myydä livautti porilaisille
bisnesmiehelle. Vuoden porilaisomistuksen jälkeen yhtiö ajautui Espoon
kaupungin haltuun. Espoon omistusta kesti vajaat 10 vuotta. Nyt suuryhtiöt ovat
kansainvälisessä omistuksessa. Oman kylän bussit ovat poistuneet. Tämän
puutteen ministerimme on päättänyt korjata. Friisilän väki, olkaa onnellisia,
te saatatte saada vihreät bussinne takaisin, kunhan markkinaehtoisuus saa
aikansa toimiakseen..
Punainen kravatti – bussiyrittäjän
kauhu
Muuten, siihen aikaan kun Tarmo vielä hallitsi, olimme
tekemässä matkustajahaastattelua busseissa. Tarvitsimme liikennöitsijöiltä
luvan. Menimme Matin kanssa Tarmon luokse myötätuntoa anomaan. Tarmo moitti
minua – naapuriansa, kravatin väristä. Se oli punainen. Matille se
julkidemarina olisi sopinut, mutta minulle yrittäjälle? Se ei Tarmolle sopinut. Antoi kuitenkin
luvan. On aivan selvää, etteivät tulevat liikennöitsijät joudu kravatin värejä
arvioimaan, sillä heiltä ei tulla haastattelulupaakaan kyselemään. Kaikki
muuttuu markkinaehtoiseksi. Se tarkoittaa vapautta nollatutkimukseen
lonkeroista.
Lauri Johansson aloitti Pakilan liikenteen 20-luvun alkupuolella. Oskari Saari (kuvassa) sitten hoiteli liikennettä vuoteen 1945 saakka, kunnes ensimmäinen HKL:n 52 -numeroinen bussi aloitti liikenteen Tuusulantietä Pirkkolan Elannon eteen. Saaren liikenne myös jatkui. Sotavuosien jälkeen Pakilaan ajoi ”puukenkä”. Bussin seinät olivat puupanelia. Saammeko nyt markkinaehtoisen puukengän takaisin? Vai ajammeko hongkongilaisten liikennöimällä Raide-Jokerilla?
Kauaksi menneisyyteen –
ovimiehen nostalgiaan
En voi olla muistelematta hieman vanhempaa aikaa ajatellessani
markkinaehtoisuuden tuovan meille takaisin nostalgiset hyvän palvelun konseptit.
Koulupoikana ajoin bussilla Pakilasta Rautatientorille. Meitä kuljettivat
Oskari Saaren keltaiset bussit. Yhtä busseista kutsuttiin puukengäksi. Sen
kyljet olivat puupaneloidut. Perässä nököttivät puukaasupöntöt. Koulupojan
riemullisin tehtävä oli toimia bussin ovimiehenä. Ovimekaniikan kiiltävän
puupintainen lakattu vetonuppi on vieläkin kosketeltavan tuntuisena unieni
peruutuspeilissä. Kuskina oli usein mies nimeltään Karhu. Kun bussi kaarsi
”tervatieltä” (Tuusulantie) Alkutielle vastassa oli palokunnanmäen nousu.
Silloin bussin vauhti tuppasi hyytymään. Karhupa silloin asetti pari oikean
käden sormeaan lakatulle kojetaululle ja työnsi puukengälle lisää vauhtia. Mäen
päälle sitten aina päästiin. Seuraavalla pysäkillä minä jo sitten jäinkin
bussista.
Jokaisen pikkupojan
tai ainakin minun unelmani oli toimia bussin ovipoikana. Yritin etsiä vanhanajan bussin taitto-oven
mekanismista kuvaa netistä. En löytänyt. Tein sitten tuon kuvan. Vieläkin
miltei himottaa päästä tuohon oven kahvaan kiinni.
Pussihousumiehet kunniaan
Swebus, Concordia, Stagecoach, Nobina, Transdev, nuo
nimet vaikuttavat kovin ulkomaalaisilta. Ja ovatkin. Ne ovat kuitenkin
pääkaupunkilaisen liikenteen historiaa. Bussiliikenteen kilpailutus näytti
hävittäneen täysin perinteisen suomalaisen yrittäjyyden. Nyt on ministeriömme
herännyt. Markkinaehtoinen jokamiehenoikeus palauttaa pussihousumiehet entiseen
kunniaan. Blogissani jo surin vanhaan perinteiseen yrittäjyyteen kohdistuvaa byrokratian hyljintää. Kirjoitin noista mainioista miehistä pussihousuissaan ja koppalakeissaan - värikkäine busseineen:
Nostalgiatekstissä sanottiin mm. näin: ”Maaseudun
joukkoliikenteessä on totuttu oman kylän busseihin. Nyt halutaan kuitenkin
luoda joukkoliikennemarkkinat ja vapaa kilpailu. Markkinat tähtäävät aina
suuruuden voimaan, ne keskittävät ja luovat tehoa. Tuotteet halpenevat. Mutta
kivijalkakauppiaat, nämä mainiot saapasjalkaiset miehet koppalakeissaan ja
värikkäissä busseissaan – ne häviävät. Menestyksen takaa kansainvälinen
tuotemerkki ja taustalla olevat resurssit. Sillanpääaseman voittamiseen
kannattaa uhrata - se uhraa kenellä on varaa. Uskon uhkakuvien todellisuuteen.
Virkamiehillä on armoton kiire ja suuri vastuu. Virheitä varmuudella tehdään
tulevassa kilpailutuksessa, pyörää ei kuitenkaan voi kääntää takaisin, eikä
lakisääteistä prosessia voi pysäyttää - ja ihanat miehet busseissaan ovat
menneisyyden nostalgiaa. Rakkaat ”toimivaltaiset viranomaiset” käsitelkää
hellävaraisesti tuota isien ja poikien perintöä, sillä on ainakin aineetonta
arvoa - jos on aineellistakin, vai eikö linja-auto olekaan maantien ässä?”
Niin, siis
tämänkaltainen teksti vaikuttaa aivan tarpeettomalta. Suomalainen
yritteliäisyys pääsee jälleen kunniaan. Toimivaltaiset viranomaiset eivät pääse
enää mestaroimaan. Markkinat tulevat hoitamaan kuluttajan edut optimaalisella
tavalla.
Onhan tuo melkoista
evoluutiota. Bussien värit teipataan uusiksi tiuhaan tahtiin. Omistus pyörii
ulkomailla. Nyt tällaiselle ”kehitykselle” aiotaan ilmeisestikin panna loppu.
Suomalaiset markkinaehtoiset pussihousumiehet saavat jälleen liikenteen
hallintaansa ja palvelusta tulee isällisen huolehtivaa. Sellaista me
tarvitsemme - ikääntymisen myötä.
Herään
Unesta herättyäni olen lähes vakuuttunut hetkellisestä viisastumisestani.
Haluan verifioida menneisyyttäni. Nuo ajatukset muutoksesta tuntuvat lymyävän
menneisyyden hämärässä. Kaivan esiin vanhaa todistusaineistoa. Katson
peruutuspeiliin. Peruutuspeilistä näkyy, että 40 vuoden takaisessa artikkelissa
puhun kommunikaatiokitkan minimoinnista: ”Kommunikaatioverkko muodostaa
sosiaalisen ja toiminnallisen kokonaisuuden ytimen, sen syntymisen syyn,
edellytyksen ja pysyvyyden takeen. Kaupungissa kommunikaatioverkon tehokkuus on
maksimoitu. Suurkaupungin asukkaiden pyrkimys kokonaiskustannusten minimointiin
johtaa toisaalta kommunikaatiokustannusten kasvuun ja kasvoista kasvoihin
kontaktin vähenemiseen. Puhelin, televisio ja sanomalehdet eivät kuitenkaan voi
syrjäyttää täysin henkilökohtaisten kosketusten tarvetta.” Niin, mutta tuolloin
ei ollut vielä aavistustakaan sähköpostista, internetistä tai Facebookista. En
tahdo käsittää! Rintani paisuu ylpeydestä. Jo 40 vuotta sitten ymmärsimme tuon
kaiken!
Liikenneministeriön
mainostekstissä sanotaan pään olevan pilvissä ja jalkojen tukevasti maas’in
hurmassa. Näyttävät myös pilvenpiirtäjät olevan ministeriön mielessä.
Niin se minun vanmha artikkelini jatkaa: ”Elektroniikan ajan ihmisvaikutus on
vasta nyt alullaan. Murroskausi asettaa kaupunki- ja kulkulaitossuunnittelijan
vaiston kovalle koetukselle”. Utopia-ajattelua kuitenkin toivottiin rutiinisuunnittelun
rinnalle: ”Utopia-ajattelua tarvitaan siksi, että alkanut elektroniikan
vallankumous tulee muuttamaan kaupunkiympäristöämme ekstrapoloiduista kehitystrendeistä
poiketen. Yhdyskuntastruktuureista tulisi tehdä niin joustavia, että ne
salliessaan trendien mukaisen kehityksen eivät estä utopioiden toteutumista.
Sähköisten kommunikaatiovälineiden, liikennevälineiden ja teollisen
asuntotuotannon kehitys, teollisuuden siirtyminen tietokoneohjattuun
automaatioon, työssäkäyvien määrän pieneneminen ja vapaa-ajan lisääntyminen
ovat päätekijät muutosprosessissa.”
Rakas vaimoni Liisa vaati minua selventämään mitä on tuo maaginen ”maas”? Hän sanoi blogin sanoman jääneen hämäräksi. Totta, hämärää se on minullekin. No, laitoin sitten tähän suoraan Liikenneviraston sivuilta tuon maagisen asian määritelmän:
VastaaPoista”Liikkuminen on muuttumassa palveluksi (Mobility as a Service, MaaS), jossa koko liikennejärjestelmä rakentuu käyttäjä- ja palvelulähtöisesti. Yksinkertaisimmillaan on kyse siitä, että matkustaja saa tarvitsemansa palvelut helposti ovelta ovelle yhdellä maksulla ja lipulla. Eri liikennemuodot toimivat saumattomasti yhdessä, ja matkan aikanakin suunnitelmaa voi muuttaa, sillä tieto liikkuu liikkujan ja logistiikan matkassa sujuvasti yli liikennemuotovaihdosten. Liikenneviraston roolina on toimia MaaS ekosysteemin mahdollistajana, esteiden poistajana ja yhteentoimivuuden tukijana. Varsinaiset palvelut tuotetaan pääosin yritysvetoisesti.”
Eri asia on sitten mitä on markkinaehtoinen liikenne ja siihen liittyvä ideologia. Palataanko siihen myöhemmin. Valveilla. Tuo äskeinen oli vain unennäköä. Kunhan herään ja ymmärrän.