Pääsin osalliseksi Kemiönsaarella Tjudan ”Guggiksella”
pidettyyn yhteisötaiteen kohtaamiseen. Y-kirjaimella alkavista taidemuodoista
olin aiemmin työni puolesta päässyt laajastikin osallistumaan ympäristötaiteen
tekemiseen ja promootioon. Mieleen ovat jääneet työkaverini kuvanveistäjä
Marjukka Korhosen inspiroimat ympäristötaiteen sessiot ja puhuttelevat teokset.
Mieleen on myös jäänyt vaimoni Liisan esitelmissään julistama totuus
ympäristötaiteeseen sijoitettujen rahojen palautumisessa takaisin antajalleen sosiaali-
ja terveydenhuollossa. Mutta yhteisötaide. Se alkaa myös Y-kirjaimella.
Yhteisötaiteen voimasta puhuu meidän hallitusohjelmamme. Yhteisötaiteen parantavanaan
voimaan siis uskotaan taiteen tukemisen
korkeimmalla tasolla - Suomen kulttuurin pääesikunnassa. Vai uskotaanko?
Lasten muotoilemat
Silvia-päiväkodin pronssiin valetut kirjaimet ovat yhteisötaiteen hieno
saavutus. Ne ovat osa Aino Toivettulan, Sara Ilveskorven ja Petra Kallion laajaa
reliefiä Silva - päiväkodin seinustalla. Ne ovat prosenttitaidetta
parhaimmillaan.
Aalto-yliopisto haluaa
tutkia taidetta
Aalto-yliopisto on
kehittämässä kriteerejä taiteellisen toiminnan laadulliseen arvioimiseen. Näin
sanotaan sanomalehdessä 22.5.2016. ”Meillä on valtavasti oppimista tieteen
puolelta argumentoinnissa. Taiteen puolella ollaan menty liikaa myyttien taakse”
myöntää Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun dekaani Helena
Hyvönen. ”Nyt selkeät arviointikriteerit halutaan luoda myös taiteelliselle
toiminnalle.”
Hieman melkein
säikähdän! Hanketta sanotaan uraauurtavaksi Suomessa ja harvinaiseksi myös
maailmanlaajuisesti. Mistä on kysymys? Halutaan tutkia ja arvioida mm. teoksen alkuidea,
taiteellisen tuotoksen kytkökset yhteiskuntaan, teoksen vaikuttavuus sekä
teoksen herättämä huomio, eritoten kansainväliset palkinnot. Herää mieleen
ajatus siitä, että jälleen ovat jotkut tutkijat keksineet itselleen uuden ja
ainutlaatuisen nollatutkimisen toimintakentän. Voiko vaikuttavuutta etukäteen
tutkia ja tulevaa palkintojen määrää arvioida?
Tutkimista
kyllä riittää. Minusta olisi mielenkiintoista löytää pitemmällä jaksolla
taiteen, talouden ja tekniikan välisiä keskinäisiä riippuvuuksia ja mikä
tärkeintä vuorovaikutussuhteita poliittiseen, sosiaaliseen ja taloudelliseen yhteiskuntakehitykseen. Se olisi menneisyyden tutkimusta, Jotenkin
kuvittelen, ettei tuo esitetty ajatus taiteen tutkimuksesta olisi menneisyyden
tutkimusta, vaan se olisi lähempänä nyt kovasti pinnalla olevaa tulevaisuudentutkimusta.
Siis tutkitaanko sitä miten menneisyys toimii
taloudellisesti tulevaisuudessa? Miksi muuten suhtaudun tutkimukseen näin
sarkastisesti ja väärällä tavalla? Antakaa anteeksi Aaltolaiset!
Minä halusin järjestää
itselleni maailmaa ja tein tämän menneisyydentutkimuksen liittyvän kuvan aivan
vain ajallisen koordinaation vuoksi itselleni opiksi ja viisaudeksi. Kysyn
itseltäni: näitäkö nyt tutkitaan? Missähän tuo vanhan ja uuden taiteen raja kulkisi? Käsittelin taiteen ja tekniikan yhtäaikaisuutta blogissani http://penttimurole.blogspot.fi/2015/06/nyt-pitaisi-keksia-jotakin.html
Korpisen
mukaan taiteen tuoma panos on unohdettu kilpailutaloudessa täysin.
Asia on kyllä jännittävä.
Ystäväni Pekka Korpinen sanoo taloudellisella menestyksellä ja taiteella olevan
vahva sidos toisiinsa. Hän kirjoittaa siitä teoksessaan Taiteesta ja taloudesta
(Palkansaajien tutkimuslaitos, 2010). Taloudellinen menestys tuo resursseja
taiteelle, ja taide puolestaan ruokkii taloudellista menestystä. Hänen
johtopäätöksensä ovat mielenkiintoisia ja lukemisen arvoisia. Hän muuten sanoo
hauskasti kaupunkien kestävyydestä luovuuden suhteen. Kysynkin päteekö sama
liiallisen yhteisöllisyyden ja vuorovaikutuksen suhteen?
Pekka Korpinen: ”Lopuksi
on todettava, etteivät kaupungit kestä kovinkaan paljoa luovuutta ja siihen
liittyvää epävarmuutta. Kaikkialla vallassa ovat keskinkertaisuuteen tukeutuvat
voimat, jotka luonnostaan vastustavat ennenäkemätöntä ja uutta. Vaikka
mandelbrotimaisella rajulla satunnaisuudella ei ole mitään tekemistä
normaalijakauman sievän satunnaisuuden kanssa, demokratia toteuttaa kellokäyrän
ennakoimaa pyrkimystä kohti keskiarvoja.”
Että olisiko
kysymyksessä tuossa taiteen tutkimuksessa jokin saman laatuinen kuin
tulevaisuudentutkimus? Ystäväni Eero Paloheimo sanoo, ettei tulevaisuutta voi
tieteellisesti tutkia, sitä kun ei ole olemassa. Eero oli aikoinaan eduskunnan
tulevaisuusvaliokunnan puheenjohtajana -hän siis tietää nämä asiat. Sittemmin
tulevaisuusvaliokunta on kyllä antautunut tulevaisuudentutkimukseen suurella
innolla. Kirjoitin niistä blogin: http://penttimurole.blogspot.fi/2013/12/eduskunnan-tulevaisuusvaliokunta.html
Runous
on todellista tulevaisuudentutkimusta
Dostojevski on
sanonut runouden olevan pyrkimystä kohti tulevaisuutta, jonka olemassaolosta ei
ole varmuutta. Se on siis ilmiselvästi tulevaisuudentutkimusta. Niin.
Dostojevski käytti oikeata sanaa. Hän puhui pyrkimyksestä kohti tulevaisuutta.
Hän ei todellakaan käyttänyt sanaa tutkiminen. Nyt siis tutkijat havittelevat
siirtymistä runouden taikapiiriin - tutkimalla asiaa jonka olemassaolosta ei
ole varmuutta. He aikovat tutkia taidetta, määritellä kriteerit ja painoarvot,
pisteyttää niitä ja lopuksi he varmaakin aikovat laskea kullekin teokselle tai
taiteenlajille tuloksen eli pisteet eli hinnan. Taiteilijoita ja heidän
teoksiaan voidaan sitten mitata tehopisteillä kuten formulakuskeja ja muita
rahaurheilijoita. Taiteilijoiden suorituksia ei sittenkään voi mitata
sekunneilla tai maaleilla, on kehitettävä muita kriteereitä. Ehkä he joutuvat
kehittämään vielä herkkyysanalyysin arviointia suorittaneiden mielenlaadun
pysyvyyden suhteen. Tai onhan heillä käytössään työkalupakit delfi-analyysien
tai jopa maanmainioiden swot-analyysien suorittamiseksi.
Reuters kertoo taiteen kasvattavan taloutta,
jotkut haluaisivat sen kasvattavan myös hyvinvointia.
Niin, huomatkaa, he
eivät ilmeisestikään yritä ennustaa tulevaisuuden ihmisten suhdetta nykyiseen
taiteeseen, vaan he yrittävät tutkia meidän suhdettamme tulevaisuutta kohti
kurottautuvaan taiteeseen. Kysymyksessä taitaakin olla opetusprojekti jonka tarkoitus
on opettaa ihmiset arvostamaan ja ostamaan sitä taidetta jonka arvo on päätetty
taiteen pörssiyhtiön päämajassa. Kyllä, taidetta pidetään sijoituskohteena
yhtenä parhaimmista. Taisipa olla niin,
että juuri jonkin aikaa sitten sijoittaja maksoi Paul Gauguinin teoksesta 250 miljoonaa
euroa. Taidekauppa on kai maailman turuilla nykyisin suuruusluokaltaan 55
miljardia euroa vuodessa. Eihän se nyt lainkaan vedä vertoja asekaupalle, joka
on sentään 400 miljardia euroa. Mutta yllättävän lähellä ollaan. Sijoittavat tarvitsevat tuekseen tieteellistä
tutkimusta. Sitä voisi myydä hyvästä rahasta tuotto-odotusten arvioimiseksi. Ei
kai siinä mitään pahaa ole jos tuosta bisneksen repäisee. Onnea vaan
Aalto-yliopistolle bisneshenkisyydestä.
Katselinpa vielä huvikseni taideteoksista maksettuja
hintoja. Yllättävää miten moni nykytaiteilija on mahtunut tuohon
myyntitilastojen kärkijoukkoon. Tuossa ovat vain sellaiset joista on maksettu
yli sata miljoonaa taalaa per taulu. Suomalaisista maalareista kalleimpana
luokkaan lienee päässyt Helene Schjerfbeck. Hänen työstään on maksettu neljä
miljoonaa euroa.
Joku voisi tuohon
sanoa, ettei mitään tiedettä tarvita. Markkinat ovat todellakin paras tapa tutkia
nykytaiteen arvoa. Sellainen taide josta maksetaan eniten, on parasta taidetta.
Markkinoiden kyllästäminen senkaltaisella taiteella muuttaa kuitenkin aluksi ”parhaan
taiteen” aikaa myöten kohtuuhintaiseksi. Sitten käy ylituotannon kautta niin
että kohtuuhintainen taide ei enää olekaan parasta taidetta. Pitää siis
pidättäytyä liiallisesta tuotannosta.
Otso Kantokorpi on
hyvä kynäilijä. Hänen juttunsa Panama-papereista ja taidekaupasta on
luettavissa tästä: http://alastonkriitikko.blogspot.fi/2016/05/julkaistua-765-1-veroparatiisit-ja-taide.html
Yhteisötaide
on muodissa
Onko
yhteisötaiteella jotain tekemistä taiteen kanssa? Kemiönsaarella kokeiltiin
yhteisötaiteen harjoittelua. Prosessi liittyi Koneen säätiön ja eräiden muiden
kulttuurisäätiöiden rahoittamaan ohjelmaan länsirannikolla Helsingistä
Kemiönsaarelle ja Turkuun, sieltä Mynämäen kautta Raumalle ja edelleen Porin
kautta Vaasaan. Kaikilla mainituilla paikkakunnilla oli tehty mahtavan
ansiokkaat ohjelmat paikallisten taideryhmien toimesta. Omalta osaltani
kiinnosti erityisesti Kemiönsaaren ohjelmakokonaisuus. Siinä oli Katriina Adrianovin
kollektiivinen animaatio SINÄ JA MINÄ. Sessio oli kolmipäiväinen. Yhtenä
kohokohtana Aino Toivettula esitteli unensa, joka perustui Petra Kallion
todellisiin tai uneksittuihin elämänkokemuksiin. Taide oli yhteisötaiteen
muodossa läsnä. Mutta kuten Liisa sanoi: ”miten tavoittaa yhteisön?”
Elollistetut esineet
Katriinan johdolla keskusteltiin
esineistä. Yhteisötaiteen sessioon osallistuneet joutuivat valitsemaan jonkin
esineen, jonka he sitten elollistuttivat. Lopputuloksessa oli tekemisen luovaa
iloa. joku otti esiin Martin Buberin. Martin Buber oli myös sessiota vetävän Katariinan
ajatuksissa. Minulle Martin Buberin teksti
liittyy aina ystäväni Roger Wingrenin tulkintoihin. Roger siteeraa Buberia: ”Todellisen
työn, luovan työn tuntee siitä, että se on jatkuva taistelua tyydytyksen ja
kaipuun välillä - kaipuussa oppia tuntemaan maailmaa, tuntemaan todellisuutta.
Ja maailman rakastaminen on ihmisen suurin vaiva ja toisaalta hänen henkensä
suurin mahdollisuus. Jos meillä olisi mahdollisuus rakastaa jotakin, emmekä
toteuttaisi tätä mahdollisuutta, olemme menettäneet oleellisinta elämässämme
eli uskon elämään.”
Paula kertoo läheisestä
suhteestaan puhelimeen. Puhelin viihtyy hyvin hänen seurassaan. He ovat
parhaita ystäviä keskenään – jatkuvassa vuorovaikutuksessa. Paula kirjoitti tilaisuudesta blogissaan:
1. Suvi kaataa kastevettä
Liisan käsille lähestyttäessä vanhan savusaunan maagista tunnelmaa. On
puhdistauduttava astuttaessa pyhään tilaan.
2. Teija, Pia ja Suvi
koskettavat hellästi seinän mustansamettista hiilipintaa. Sormiin välittyvät
elämä ja tunteet menneiltä ihmisiltä.
4. Aino, Ile ja Liisa
työskentelevät yhdessä rakastamiensa grafiikkaprässien kanssa. Kumpi työn tekee
elolliseksi muuttunut prässi vai ympärillä hyörivät ihmiset?
Ainon, Petran, Tuiskun
ja Ilen dramaattinen videoteos kruunaa yhteisöllisyyden. Joku ei pidä teoksen
sanomasta. Joku ei pidä sen jostain yksityiskohdasta. Minä en pidä äänityksessä
ilmenevistä puutteista. Kaikki keskustelevat. Se on yhteisötaidetta.
Keskustelu. Tunteiden ilmaisu. Rohkeus sanoa ja rohkeus kuunnella.
Tappotuomio
Vorssan torilla
Opetus- ja
kulttuuriministeri on Vorssan likka. Häntä en tunne, enkä taida oikein luottaa
häneen sanomisiinsa. Miksi en? Siksi että luotan yleensä ihmisiin joista hehkuu
näkyvä ilo ja innostus, myös murhe ja kapina – ehkä vielä jonkinlainen karisma.
Ainakin jos puhutaan taiteesta ja kulttuurista. Nykyään tuntuu iloa ja innostusta
hehkuvan vain rahasta puhuttaessa. Kaikilla ihmisillä ei ole sitä ilon ja
innostuksen synnyinlahjaa. Mutta Forssa – Vorssa, niin kuin siellä sanotaan. Se
on läheinen. Eikä ainoastaan sukulaissuhteiden vuoksi vaan myös siksi, että minulle
annettiin kerran Forssan torilla tappotuomio. Oli menossa Holjat markkinat eli
nykyiseltä nimeltään Holjat. Silloinen valtuuston puheenjohtaja Ilkka Joenpalo
pyysi minut lavalle. Kysymyksessä oli laatimame suunnitelma torin
pienentämiseksi. Olimme ehdottamassa torille paviljonkimaista rakennusta. Idea
oli tullut Forssan koululaisilta. He sanoivat että heiltä puuttuu
oleskelupaikka sateella. Kahviloihin ei voi mennä, jos ei osta mitään. Sateella
ei ole mitään paikkaa! Siispä ehdotimme paviljonkimaista katosrakennelmaa. Minusta
se oli vuorovaikutussuunnittelua ja yhteisöllistä suunnittelua parhaimmillaan. Siitä
ei tappotuomion antaa kuitenkaan pitänyt. Toria ei saa pienentää! Mutta
yhteisölliseltä se silloin tuntui - niin tarpeet kuin vaatimukset. Nyt on
sitten Vorssan likka panemassa taiteelle tappotuomiota – vai onko sittenkään?
Hallitus
prosenttitaiteen tukijana?
Niin, minun piti
kertoa tuosta hallituksen aikeesta vahvistaa prosenttitaiteen periaatetta
uudisrakennushankkeiden yhteydessä. Lisäksi hallitus haluaisi parantaa taiteen
ja kulttuurin saavutettavuutta erityisesti lasten parissa. Ja vielä hallitus
toivoisi voivansa edistää taiteen hyvinvointivaikutuksia sosiaali- ja
terveydenhuollon piirissä. He sanovat: ”Taide ja taiteen osallistava käyttö
lisää tutkitusti ihmisten hyvinvointia, nopeuttaa toipumista ja ehkäisee
syrjäytymistä. Siten se pitkällä tähtäimellä voi myös vähentää sosiaali- ja
terveydenhuollon kustannuksia.” Jos tuota lukee, niin maallikosta se tuntuu
hyvältä. Sanokaa nyt viisaat, onko se niin, ettei nykyinen hallitus todellakaan
edes yritä tehdä mitään hyvää?
No, tuohan oli kuin
suoraan minun oman rakkaan Liisani suusta. Olen monissa esityksissäni toistanut
Liisan joskus esittämää kuolematonta lausetta ympäristötaiteen merkityksestä. Ympäristötaide
on tietysti eri asia kuin taide taiteena. Yhdyskuntasuunnittelussa ympäristötaiteella
on suuri merkitys. Siksi siitä on puhuttava.
Liisa Ilveskorpi, rakas vaimoni julisti tämän
totuuden esitelmässään joskus vuosia sitten. Sen jälkeen se tarttui minun
vakiorepertoaarikseni aina kun pääsen puhumaan tai kirjoittamaan.
Hallituksella on kolmevuotinen
kärkihanke asian hyväksi. Kaikki tuo
vaikuttaa ihanalta. Ainoa missä karahtaa on raha. Ministeriön tiedotteessa
kerrotaan kahden miljoonan euron rahoituksesta kolmelle vuodelle. Niin! Ja
toinen juttu: ministeriöiden yhteisessä työryhmässä ei näy yhtään taiteilijaa.
Toivottavasti heitä on Taiteen edistämiskeskuksessa, josta noita ruhtinaallisia
rahoja voi hakea.
Outoa on että
hallituksen kärkihankkeekseen nimeämä hanke toimii näin vaatimattomilla
rahoilla. Vai onko kysymyksessä kärkihankkeen alustava vaikuttavuustutkimus? Vitsi?
Toimenpide 1: Parannetaan epätasaisesti jakautunutta taiteen perusopetuksen ja
lastenkulttuurin
saatavuutta
taiteenalakohtaisesti maan eri osissa sekä edistetään lasten ja nuorten luovia
taitoja. Tavoitteena
on tuoda kulttuuri osaksi lasten arkea, vahvistaa lasten ja nuorten luovuutta
sekä lisätä
taiteen ja
kulttuurin saavutettavuutta. No siihenpä onkin 8 milj. euroa.
Toimenpide 2: Laajennetaan prosenttitaiteen periaatetta yhteistyössä sosiaali‐ ja terveydenhuollon
kanssa taiteen hyvinvointivaikutusten
tukemiseksi. Hankesuunnitelma 2 milj. euroa.
Otso Kantokorpi huutaa apua
Otso Kantokorpi
Helsingin kaupungin taidemuseon johtokunnan varapuheenjohtajana huusi apua
Hesari yleisönosastossa. Hän kyseli museon mahdollisesta alasajosta. Tämän
päivän Hesarissa Helsingin sivistystoimen apulaiskaupunginjohtaja Ritva
Viljanen tuntuu vastailevan Otso Kantokorven hätähuutoon. Hän todistaa
Kantokorven esittäneen puutteellisia tietoja. Kantokorpi sanoo kaupunginmuseon
määrärahojen vähentyneen 116000:- eurosta 58000:- euroon eli 50 %. Viljanen lohduttaa sillä että taideostoihin on
kokonaisuudessa määrärahoja kokonaista 188000:- euroa. Nekin ovat tosin vähentyneet viime vuoden 350000:-
eurosta eli vähennystä on 46 %. Viljanen perustelee taideostojen leikkausta Helsingin
investointikatolla ja mm. 14 uuden alueen rakentamisella. Mitä tekemistä on 14
uuden alueen rakentamisella ja kaupungin taidemuseon taideostojen
leikkauksella? Uusien alueiden esi-, ym. -rakentamiseen on varauduttu
laittamaan 70 milj. euroa vuodessa, ja liikenneinvestointeihin 110 milj. euroa
vuodessa. Onko näillä summilla jotain tekemistä kaupunginmuseon taideostojen
kanssa?
En suurennuslasillakaan näe tuosta
kuvasta kaupungin taidemuseon vuodelle 2017 suunniteltujen 60000 euron säästöjen
vaikutusta. Ai, että juustohöylä?
Aikaan ja hetkeen nähden kivoimman puheenvuoron tuntuu käyttävän
vasemmistoliiton ”wannabe” puheenjohtaja Li Andersson. Hän sanoo 14.04.2016 julkaistussa Yle Teeman
kulttuurinvälikysymys- jutussa taiteen
olevan luovan talouden ydin – säestää siis Korpista. Lue juttu:
Kulttuurin
suurimpana uhkakuvana Andersson pitää sen välineellistämistä.
”Että entistä
vähemmän puhutaan taiteesta, siitä mikä on sen yhteiskunnallinen merkitys.
Taide on politiikassa usein kytköksissä johonkin muuhun eikä itsessään
arvokasta. Jos tämä kehitys jatkuu, olemme matkalla tylsempään ja henkisesti
köyhempään yhteiskuntaan. Ihminen voi huonosti, jos hänellä ei ole tilaa olla
luova. Jos ei ole tilaa olla välillä luova, välillä laiska. Taide on tapa
käsitellä tai välittää tunteita, herättää uusia ajatuksia, uusia
toimintamalleja. Andersson pitää vaikeana nostaa esille yhteiskunnan alueita,
jotka eivät noudata kaupallista logiikkaa. ”Yhtäkkiä on vaikea perustella sitä,
että hyvinvointipalveluja tuotetaan ilman voitontavoittelua. On vaikea
perustella päiväkotia tai vanhustentaloa, joka ei tuota voittoa.”
Älä
erehdy, tämä ei ole vasemmistoliiton maksettu mainos
Tästähän tuli
melkein vasemmistoliiton mainos kun hehkutin sekä Kantokorpea että Li Anderssonia.
Ei sinänsä ollut tarkoitus – mutta kun puhuvat tässä asiassa viisaita. Vaikka Malmista
jäikin pahasti kaivertamaan. Että siis kaikki yksimielisesti vastaan kentän
säilyttämistä . Sen on pakko olla stalinistista ryhmäkuria tai sitten
pelkästään vain ajattelemattomuutta!? Muuten vielä lopuksi Liisan tuossa aamiaispöydässä
esittämä huomio. Hän mietiskeli sitä kuinka nyt eläkeläisenä taiteen maailmassa
kaikki on vapaaehtoista ja rahatonta. Kun nykyistä todellisuutta vertaa päättyneeseen
työelämään ympäristökonsulttina sitä huomaa miten kaikista luvuista ovat nollat
karisseet!
"Uusien alueiden esi-, ym. -rakentamiseen on varauduttu laittamaan 70 milj. euroa vuodessa, ja liikenneinvestointeihin 110 milj. euroa vuodessa."
VastaaPoistaTulee mieleen, että Helsinki on kaatanut tuon luokan summan metron automatisointiin, joka jäi tuloksettomaksi. HKL:n johtokunta yritti torpata haaskausta moneen kertaan, mutta tuli jyrätyksi. Että jos nyt juustohöylättäisiin ensin semmoiset liikenneinvestoinnit, jotka eivät ole investointeja lainkaan (investoinnin pitäisi kai määritelmän mukaan tuottaa jotain).
Nykyisen juustohöyläilyn aikana olen hiljaa odotellut, koska joku ministeri tai muu toteaa, että Helsingissä riittää yksi täysikokoinen sinfoniaorkesteri. En siis itse toivo minkään orkesterin lopettamista, mutta ne näyttävät tässä ilmapiirissä aika isoilta maalitauluilta.