Lueskelin netistä Torinon yliopiston professori Carlo
Rattin aloitteesta ”kaupungin silmät”. Tarkoituksena on filosofoida aiheesta ja
valmistautua esittelemään ajatuksia Shenzhenin Biennalessa 2019. Biennale ja
näyttely pidetään Kiinan Shenzhenissä joulukuussa 2019. Näyttelyssä on kaksi
teemaa: ”Kaupungin silmät” ja ”Nouseva kaupunki”. Hankkeen osoite on www.eyesofthecity.net.
Kuva Shenzhenin
Biennalen esitteestä, kaupunki tarkkailee sinua.
Muuttuvatko ihmisten
silmät esineiden silmiksi?
Biennalen esittelyssä sanotaan näin: ”Ihmisten läsnäolon
tarkkailu fyysisessä tilassa ja niiden virtausten selvittäminen ovat aina
olleet kriittisiä toimia suunnittelijoille. Vuonna 1961
toimittaja ja kaupunkiaktivisti Jane
Jacobs julkaisi kirjansa ”Suurten amerikkalaisten kaupunkien kuolema ja
elämä”. Hän loi tunnetun ilmaisun, joka kiteyttää tämän tarkkailutoiminnan
erityisen merkityksen. Jacobsin mukaan tietyn metropolin osan
"luonnolliset omistajat" - ne voivat olla ihmisiä, jotka asuvat tai
työskentelevät tai viettävät huomattavan paljon aikaa siellä - tulevat
"katujen katseiksi". Heidän kollektiivinen ja hajautettu katseensa
luo mahdollisuuden ja edellytyksen "upean järjestyksen luomiseksi joka
takaa katujen turvallisuuden ja kaupungin vapauden.” Nyt maailma on muuttumassa.
Olemme saamassa kaupunkiimme uusia silmiä. Kohta meitä tarkkailevat talojen
seinät, autot, liikennemerkkipylväät, takkimme ja housumme, oma puhelimme ja
naapurien puhelimet puhumattakaan heidän takeistaan ja housuistaan.
Rautatieasemat silminä?
Biennalen näyttelypaikkana tulee olemaan rautatieasema. Sanovat
rautatieasemasta näin: ”Rautatieasemat liittyvät historiallisesti
kaupunkikokemuksen äärimmäiseen nimettömyyteen, paikkoihin, joissa ihmiset
kokevat erilaisia tunneyhdistelmiä: eristäminen ja identiteetin menetys, mutta
myös vapaus joka kumpuaa välinpitämättömyydestä ja jopa moraalisesta
vapaudesta. Toisin sanoen rautatieasemilla syntyvillä tunteilla on yhteys flâneurin tunteisiin, kaupunkien
vaeltelijan elohopeanomaiseen todellisuuteen. Uusien teknologioiden ja
erityisesti tekoälyn avulla tämä kaikki saattaa muuttua. Rautatieasemat
kaupunkien yhdyskäytävinä ja sisäisinä raja-alueina saattavat pian tulla
paikoiksi, joissa rakennetun ympäristön kyky vastata yksilön läsnäoloon saattaa
esiintyä tehokkaimmalla tavalla.”
Nythän tässä aivan hullaantuu, että ne paikat joista
elämän aikana on tullut vahvasti kiinnostuttua, niistä tuleekin kaupunkielämän
varsinainen SHOW ROOM – suorastaan silmät. Niin, kaiketi tuohon lisätään myös
metroasemat? Linja-autoasemat ja taksiasemat eivät taida kelvata? Eivät ne voi
olla flâneurin toivepaikkoja. Mutta
eihän tässä nyt itse urbaanibotanisteista puhutakaan, puhumattakaan heidän
silmistään. Nyt puhutaan esineiden silmistä jotka tarkkailevat meitä, aluksi
vain liikkeitä ja kantamiamme tavaroita, vaatteitamme, luottokorttiemme
tilinumeroita, mutta myös pian tunteitamme. Se näkyy katseestamme, tavastamme
liikkua, päämme asennosta, silmistämme. Elämme
siis muutosta. Jokin muu ottaa johtavan roolin tuossa kaupunkivaeltajan
maailmassa. Ennen olimme tarkkailijoita,
nautiskelijoita, nyt tulemme olemaan tarkkailun kohde, tunteeton data.
Kuka oli (tai on) flâneur?
Ehkä on hieman muisteltava tuota elohopeamaisen
kaupunkivaeltajan elämää. Baudelairen Pariisin flâneur, ”urbaanibotanisti”,
”havainnoitsijavaeltaja”, hän haluaa samaistua väkijoukkoon: ”Se, joka helposti
yhtyy joukkoon, tulee tuntemaan kuumeisia iloja. Niistä jää ikiajoiksi
osattomaksi egoisti, joka on sulkeutunut kuin kirstu, ja laiskuri, joka on kuin
nilviäinen kotelossa – se mitä ihmiset sanovat rakkaudeksi on kovin pientä,
rajallista ja heikkoa verrattuna tähän orgiaan, tähän pyhään prostituutioon,
jossa henki antaa kaikkensa, runoutensa ja lähimmäisenrakkautensa,
odottamattomalle joka näyttäytyy, tuntemattomalle joka menee ohi.”
Charles Baudelaire
keksikin tuon ”havainnoitsijavaeltajan” juuri Pariisin suurten
kaupunkimyllerrysten aikaan – se oli Haussmanin bulevardien syntyaikaa.
Baudelairen ajatuksissa flâneur oli
modernin metropolin tietäjä - muutoksessa olevan metropolin
tulevaisuudennäkijä. Ilkeämielisesti – todenmukaisesti – Baudelairen taiteilija-tietäjä-runoilijaa sanottiin
myös tavaratalojen vakiokalustoksi, joka itse asiassa muuttuu itsekin
tavaraksi. Olipas outoa, tuon uskoin aina kuuluneen shoppailevien naisten
etuoikeuksiin, mutta yhteiskunnallisen muutoksen, kuluttajayhteiskunnan ja kapitalismin
alkujuuri onkin juuri mies – flâneur.
Naiselle ei tuohon aikaan sallittukaan moisia vapauksia. Ne vapaudet tulivat
vasta vuosisadan lopulla. Eräs naiskirjailija väitti, ettei nainen voi olla flâneuse, koska hän on osa flâneurin kaupunkielämän näyttämöä –
analoginen näyteikkunalle. Kuitenkin viktoriaanisena aikana tiettyjä naisia
pidettiin näkymättöminä. Erityisesti yksinäiset naiset ja työtätekevät naiset
joutuivat näkymättömien ryhmään. Näkymättömiä olivat myös prostituoidut.
Olen muuten kirjoitellut tästä aiheesta blogissani: http://penttimurole.blogspot.com/2014/01/miriamin-pyhiinvaellus-lontoon-kaduilla.html
Pilaako tekoäly nyt tämän
kaiken?
Tässä onkin nyt kiinnostava yhteensattuma. Samalla kun
odotamme tekoälyn ja esineiden internetin tuottavan meidän jurottavaan
kulkemiseemme uusia fantastisia piirteitä, erityisesti rautatieasemilla ja
mahdollisesti muissakin ruuhkapaikoissa, olemme myös rakentamassa uusia
bulevardeja. Nehän juuri Klingen mukaan synnyttivät tämän Baudelairin ”orgian, tämän pyhän prostituution”. Olemme
siis synnyttämässä enemmänkin uutta, joka rakentuu vanhan suuren hengen päälle.
Mutta kun nyt juuri tällä hetkellä
ryhtyvät puhumaan tekoälystä, joka siis tuon kaiken korvaisi, ihminen pelästyy
(minä)!
Biennalen esittely vetoaa
Jane Jacobsiin
Tai ei varsinaisesti vetoa, vaan ilmeisestikin etsii
assosiaatioita. Debatti ja dialogi vallitsivat 50-luvun lopun New Yorkissa.
Tunnetuimmiksi kukkotappelijoiksi nousivat New Yorkin katu- ja
puistosuunnittelua johtanut ”master builder” Robert Moses (1888-1981) ja hänen kiihkeä vastustajansa Jane Jacobs
(1916-2006). Moses rakasti moottoriteitä, mutta vihasi lähiöitä. Moseksen aate
oli ”urban renewal”. Hän sanoi lähiöistä: ”Tyypillinen esikaupunkilähiön
kiinteistöbrosyyri sisältää sekavia karttoja, väitteitä etäisten paikkojen
hyvästä saavutettavuudesta, kuvia kiiltävistä keittiöistä täynnä vekottimia ja
kuvia olohuoneista, jotka näyttävät Hitlerin valtakunnankanslialta ja
puutarhoja, jotka tuovat mieleen Maria Antoinetten ja Tuileriesin.”
Jane Jacobs puolestaan
rakasti Greenwich Villagea Manhattanilla ja vihasi ”urban renewal’ia”. Hän
lausui: ”Modernistit käyttivät Aristoteleen deduktiivista filosofiaa
löytääkseen periaatteita kaupunkien suunnitteluun. Pelottavin on ’Urban
Renewal’. Ensisijainen tarkoitus on toimintojen, kuten asumisen, teollisuuden
ja kaupan erottelu omille vyöhykkeilleen. Jacobs’in teos ilmestyi 1961. Vielä
Jane Jacobs sanoi näin: ” Yksityisten autojen lisääntyessä kaduista ja
bulevardeista tulee parkkipaikkoja. Liikkumisen mahdollistamiseksi laajat
kaupunkimoottoritiet tunkeutuvat kaupunkirakenteeseen ja lisäävät entisestään
pysäköintipaikkojen ja - talojen tarvetta. Yrittäessään tehdä kaupungit saavutettaviksi,
ruuhkan suunnittelijat olivat jo tehneet ne miltei asumiskelvottomiksi.”
Olen eksynyt menneiden
muisteluun
Sinne näyn tavallisesti eksyväni. Tuskin monikaan on
kiinnostunut menneisyydestä. Elämme tulevaisuuden alkuhetkiä ja se kiinnostaa.
Vanhuksella tulevaisuutta on hyvin vähän jäljellä. Niin vähän, ettei mitään
ehdi tapahtua. On siis ajateltava muiden tulevaisuutta. No, onhan niitä omia,
joiden tulevaisuus kiinnostaa. Mutta jos nyt ajattelisi vielä elävänsä muutaman
vuoden voisihan sitä kuvitella tulevaisuuttaa esineiden internetin ja tekoälyn
hallitsemassa maailmassa. Näin se voisi mennä: Herään aamulla ensimmäiseen
raporttiin. Patjani IOT on koko yön tutkinut yöuntani ja tiedot heijastuvat
makuuhuoneen ikkunan IOT ikkunalasiin. Se kertoo yönaikaiset pulssivaihtelut,
raskaan unen ja kevyen unen vaihtelut, saan vielä selville kemikaalitasapainoni
lisäksi vatsalla nukutun, kyljellä nukutun ja selällä nukutun ajan
prosenttiosuudet, myös kuorsauksen määrä selviää. Sanomalla sanan ”liisa” saan
vielä selville hänen patjansa tallentamat tiedot. Unisensori on vasta
kehitteillä, nähtyjen unien filmiä ei siis ole saatavilla. Sitä kuulemma
googlet parhaillaan kehittelevät. Siihen tulee kuulemma aikanaan myös tieteellisesti
pätevät uniennusteet. Keittiössä hellan tekoäly on reagoinut heräämiseeni. Espressopannu
ryhtyy lämpiämään sopivan hitaalla teholla. Jääkaappi tarkistaa juuston ja
makkaran määrän. Minulla ei ole keittiörobottia, joten jääkaappi aktivoi Liisan
kahvinkeittoon. Panen päähäni IOT lasit. Saan tiedon auton ja sähköpyörän
lataustasosta. Kaikki OK. Näen myös päivän ohjelman. Ensin suihkuun. Suihkun
IOT tietää minun haluavan lämpimän suihkun, ei kylmää. Aamiaisen jälkeen
pitäisi ajaa kuntopyörällä 15 minuuttia. Sitten alkaakin blogin kirjoitus. Tekoäly
on valinnut minulle sarjan blogiaiheita. Saan lähdeaineiston valmiiksi ladattuna.
Itse asiassa kolme blogia onkin jo valmiiksi kirjoitettuna. Muutama
kirjoitusvirhe on jätetty aitouden varmistamiseksi. Minä klikkaan yhtä
suosikkiani. Blogiin alkaa tulla kommentteja. Ajat ovat muuttuneet. Nyt tekoäly
seurustelee itsensä kanssa. Kommentit näyttävät myötäilevän poliittisten
päättäjien ja byrokratian muovailemaa linjaa. Elämmehän tietojohdetussa
yhteiskunnassa. Kauppahommat sujuvat kätevästi. Jääkaappi on jo ilmoittanut
kauppaan tarvittavat ostokset sopivalla käytännön koulimalla variaatiolla ja
sielläpä nelikopteri jo laskeekin kauppapussia talon kylmäkaappiin. Loistavaa Linturi
– sinä sen meille hehkutit jo parikymmentä vuotta sitten. Ulkoseinän kylmäkaapissa
on tietysti IOT, joka kertoo jääkaapille odotettavissa olevasta tilantarpeesta.
Kello tulee neljä.
On kiiruhdettava TutuHesan kokoukseen. Auto ilmoittelee
jo vapaiden parkkipaikkojen määrää Tieteiden talon läheisyydessä. Se kertoo
nopeimman ajoreitin ja myös maksaa tililtään ruuhkamaksun, jota on alettu
nimittää sujuvuusmaksuksi. Auto antaa varoituksen aina kun robottiautoja on
läheisyydessä. Niiden hitaat reaktiot aiheuttavat vaaraa sujuvaan liikenteeseen
tottuneelle. Tulevaisuudentutkimusseurassa tapaa ikäisiään. Kokouksessa keskustellaan
menneisyyden tulevaisuudesta. Se ei nuoria kiinnosta. Kokousmeno on kuitenkin
muuttunut. Kokouksessa järjestetään virtuaaliseen todellisuuteen liittyviä
näytelmiä, joissa kullakin osanottajalla on ennalta määrätty roolinsa
menneisyyden tulevaisuuden tekemisessä. Power pointin käytön hankaluuksiin ei
enää tarvitse sortua. Jokainen katselee näytelmää omista 3 D -laseistaan. Lasit
ovat myös tyydyttävällä tavalla yhdistetty kuulokojeisiin. Kaikille jää
kokouksesta reality videot joita vois ystävilleen jakaa. Kokous päättyy ja ihmiset
siirtyvät koteihinsa. Neljännes tilaa robottiauton, neljännes sanoo
puhelimelleen suositun taksiyhtiön nimen, neljännes nappaa kolmipyöräisen
sähköskootterin ja neljännes kävellä köpöttelee asemalle. Heitä tarkkaillaan, seinät
seuraavat heidän kulkuaan. Kauppojen IOT ikkunat valmistautuvat tarjousten
esittelyyn. Saman tien data kulkeutuu kotiaseman kauppiaille. Ostaja
liikkeessä. IOT silmälasit tuottavat houkutuksia. Moneen kertaan datoitettuna
kulkija pääsee kotiovellensa. IOT lukko loksahtaa ja ovi aukeaa. Kulkija vaipuu
tutkimaan päivän saldoa. Kaikki on tarjolla. Myös tarjoukset ohitetuista
kaupoista ja kahviloista. Ainoa mikä jää ajatteluttamaan: missä olinkaan, mitä
sanoinkaan, mitä ajattelinkaan? Patja odottaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti