Minun isoisäni, eli iskäni – kuten isoisääni kutsuin,
tuota renkutusta joskus jouluna hoilotteli. Ruotsia hän ei kyllä osannut, vaikka
usein hänen renkutuksissaan esiintyi ruotsin- tai venäjänkielisiä sanaväännelmiä.
Kyllä iskä oikeitakin lauluja osasi. Olinhan hänellä sentään Hermannin
nuorisoseurassa tanssikoulu ja sylissään kaksirivinen haitari. Mitä lienevät opettaneen, varmaan valssin ja
polkan lisäksi patukaartia, patespaania ja vengerkaa? Lieneekö niitä sitten Tapaninpäivänä
tanssittu Hämeentien varrella Sörnäisten vankilan kohdalla sijainneessa
nuorisoseuran talossa.
Jouluna muistellaan
edesmenneitä. Panenkin tähän iskän kuvan nuorisoseuran voimistelijavetimissään.
Kuva kai otettiin joskus vuosisadan vaihteessa. Valokuvaaja Emil Rundman oli
tunnettu tekijä. Hän kuvasi mm. yleislakon 1905 aikaista liikehdintää
Helsingissä, teki paljon muotokuvia, muutti myöhemmin Mikkeliin.
Stressi stressin päälle
Nyt on Joulun aika. Kuuntelen autossa istuessani Jussi Putkosen ja Jenny Lehtisen keskusteluohjelmaa joulun stressistä. Tykkään muuten
Putkosesta. He sanovat yhden isoimmista jouluperinteistämme olevan joulustressin.
Jatkavat vielä: ”Monelle pyhien aika on nautinnon sijaan suorittamista ja
hampaiden kiristelyä sekä esimerkiksi riitelyä siitä, miten ja missä joulua
pitää viettää”. Akti-keskustelu käy vilkkaana. Lahjojen antaminen ja siitä
luopuminen tuntuu olevan tärkeä aihe.
Ehkä ottelu menee tasan, puolet pitävät perinteestä, puolet ovat
valmiita siitä luopumaan. Lapsien paketinaukaisua monet pitävät huippuhetkenä.
Minusta se tuntuu joskus jopa barbaariselta toiminnalta. Kukaan ei ole
kiinnostunut kauniista joululahjapapereista tai hienosti solmituista ruseteista
tai korttiin kirjoitetuista hyvän joulun toivotuksista puhumattakaan lahjan
antajan henkilöllisyydestä. Näin se menee lasten lahjojen kanssa – lähes
kaaoksena.
Itse en ole kokenut joulun
stressiä
Tai tuliko se sittenkin tuossa sanottua? Onhan minulla
näköjään pakettien purkustressi. Onko muuta joulustressiä? No ehkä sittenkin
tunnistan erään stressin. Se syntyi joskus ulkomaantöiden aikana. Oli vaara sen
suhteen, ehdinkö kotiin vai jäänkö jouluksi jonnekin vieraan maan lentokentälle
aattoiltaa viettämään. Itse asiassa muistankin aatonaattoja Zurichin kentältä
Helsinkiin lähtevää lentoa odottelemassa. Tuossa istuu Tane Mäkinen ja tuossa
istuu Heikki Koivu ja tuossa Sointu Rajakallio, Erkki Anttilaa vielä
odotellaan, hän on poikennut herkkukauppaan jouluostoksille. Rakentajat olivat
tulossa kotiin joulua viettämään. Joulu ei näissä töissä useinkaan jäänyt
pitkäksi lomanvietoksi. Tapaninpäivänä vuonna 1980 olin menossa Ammanin kautta
Bagdadiin. Oli tarkoitus myydä Bagdadin metron suunnittelua. Frankfurtissa Ammanin
koneeseen tunkeutui yllättäen suomalaisen rakentamisen koko kerma. Kärjessä
tepasteli Kauko Rastas, seurassaan Antero Kallio, Pentti Säynevirta, Harri
Hintikka ja Matti Suvanto. Nuorempana
avustajana ja kohteliaasti muille herroille istumapaikkoja osoitellen ja
päällystakkeja nostellen oli Harry Lindström. Oli menossa Bagdadin
kongressipalatsin loppuselvittely. Hankkeen luovutushetki läheni. Sehän oli
vuonna 1982. Joulua ei voinut pyhittää perinteisiin joulutoimiin. Stressit
olivat muualla. Olenpa näistä rakennusviennin stressikohteista ja ilon
kohteista kirjoittanut aika monta blogia. Tässä yksi malliksi:
Millaisia ovat olleet
Pentin joulut?
Enpä ole asiaa kovin keskitetysti ajatellut, mutta nyt
ajattelen. Olin talvisodan alkaessa juuri täyttänyt viisi vuotta. Vuotta
aikaisemmin oli isäni kuollut Rauhan junaonnettomuudessa. Olot perheessä olivat
ilmeisen surumieliset. Sodan alkaessa ja ensimmäisten pommien pudottua
Helsinkiin perheemme siirtyi evakkoon Vääksyn Salonsaareen, kesäpaikallemme.
Asuimme kesäpaikkamme läheisyydessä sijainneessa vanhassa torpassa. Yöllä
tuijotimme taivaalla kuunvalossa kiiltäviä hopeanharmaita pommikoneita. Joulua
vietimme viereisen maatalon suuressa tuvassa. Lahjoja? Yksi paketti, ehkä
kaksi? Isoisäni, iskäni – niin kuin häntä kutsuin, säikäytti minut pahanpäiväisesti,
kun joulupukki kurkisti tuvan ovesta sisään, iskä hätisti häntä pois, kysyi,
mikäs kulkumies te olette? No, pukki ei onneksi pelästynyt ja joulu oli
pelastettu.
Sota-ajan joulut olivat Suomen kansalle draamaa, mutta
lapselle tärkeä ilonpilkahdus. Stressikeskustelua ei käyty, stressit olivat
muualla, naisilla kotirintamalla ja miehillä rintamalla. Yhtä Nokian joulua
lukuun ottamatta minun jatkosodan aikaiset jouluni vietettiin kotona Pakilassa.
Tapana oli, että mummuni piipahti aina jouluaattona naapurin Miina-mummua
tapaamaan.
Miina istuskeli
hellansa vieressä juuri tässä talossa, jossa nyt konetta naputtelen. Hellakin
on tuossa paikallaan ja talvisaikaan käytössä Liisan aamiaispuuhissa. Kahdella
klapilla kiehuu kahvi ja paistuvat munat.
Niin, joulusta oli puhe: Joulupukki sitten mustassa
turkissaan sattui aina saapumaan meille juuri mummun poissa ollessa. Ikävä
sattuma - juttu meni täydestä. Joulupukki oli pelottava. Hän hiippaili keppinsä
kanssa talon ympärillä aivan kuin epäröiden. Huutelemalla sitten saatiin taloon
sisään. Syliin ei kuitenkaan uskallettu. Lahjat tuli jaettua ja piirileikit
tanssittua. Joulupukin lähdettyä minä jouduin sitten aina naapuriin mummua
kotiin hätyyttelemään. Kunnes kerran havaitsin hippusen pumpulia hänen
huuleensa tarttuneena. Silloin alkoi taika haihtua.
Sota-ajan lapselle
maidonhaku Pakilassa läheisestä Lindgrenin torpasta oli hieman pelottavaa. Jouluaattonakin
se piti tehdä. Kuutamoöinä taivaalla risteilivät valonheittäjien keilat. Vihollisen
pommittajat olivat tähtäimessä. Viereisellä Pirkkolan plotin kalliolla
kuulokojeet suurine metallikorvineen seurasivat taivasta. Liisa tästä
kuutamoyön tunnelmasta teki kuvan. Panin sen tuohon malliksi. Sotatalvien
tunnelmista kerrotaan lisää blogissani: http://penttimurole.blogspot.com/2014/01/taysikuu-ja-sotatalvien-varjot.html
Partiopukkina ja
teekkaripukkina
Sotien jälkeen joulut rauhoittuivat. Partiopoikana
50-luvun alussa ryhdyin partiopukiksi. Aikanaan partiopukki vaihtui
teekkaripukiksi. Tämä virka muutti kymmeneksi vuodeksi joulun vieton.
Pukkihommiin lähdettiin kello viiden maissa ja visiittejä riitti kahdeksaan,
puoli yhdeksään. Rahaa oli tulevinaan paljon, mutta jouluateriat jäivät väliin.
Kun palasin kotiin tiskit olivat jo pesussa. Tavan mukaan miehet olivat panneet
maata, ja naiset touhusivat. Lahjat odottivat jakamista. Nälkäiselle kyllä
tarjottiin joulupöydästä säästyneitä herkkuja. Mutta syömisen tunnelma, se
puuttui. Taskussa pullottavat rahat hieman helpottivat tilannetta.
Kyllä kai
joulupukin kantaisä on Pyhä Nikolaus (270-343). Hän oli lahjoja jakeleva Myran
piispa ja asui Kreikan saaristossa, nykyisessä Turkissa, silloisessa Rooman
valtakunnassa. Hän oli Euroopassa monien eri ammattiryhmien suojeluspyhimys.
Mainitaan esimerkiksi merimiehet, kauppiaat, jousimiehet, katuvat varkaat,
prostituoidut, lapset, oluen panijat, panttilainaajat ja opiskelijat. Joulupukin
ilmiasu on aikojen mukana muuttunut. Tämä monella nimellä kulkeva ukkeli oli
ehkä perinteisesti metsästäjän asussa kulkeva turkkimies. Ei meilläkään koskaan
joulupukki punaisiin pukeutunut, aina sillä oli joku mustanpuhuva turkki tai
sisäturkki nurin päin käännettynä. Näin se silloin ajateltiin. Siinäpä se, tuo
punainen pukki ilmestyi laajaan tietoisuuteen vasta vuonna 1931 Coca Cola
yhtiön lanseeraamana. Pukin piirsi ruotsalaisamerikkalainen Haddon Sundholm.
Värin piti olla täsmälleen Coca Colan perinteinen punainen. Vasemmalla on
saksalainen pukki 1800-luvulta ja oikealla Coca Cola -pukki punaisissaan.
Kokemukset joulupukkina olivat hienoja. Joulunvietto
suomalaisissa lapsiperheissä oli arvokasta ja lämmintä. Koskaan ei joulupukille
jäänyt huonoja muistoja. Perheet olivat köyhiä ja rikkaita ja siltä väliltä.
Joulutunnelma oli ihana, rahalla ei ollut painoa muussa, kuin ehkä lahjojen
määrässä. Joulupukkina olossa on yhtymäkohtia armeijan alokasaikoihin. Tapaat
ihmisiä erilaisista oloista ja havaitset erilaisuuden yhdistävän. Alokkaana
tietysti tasavertaisena kaikkien kanssa, joulupukkina taas kummallisena
auktoriteettina kaiken yläpuolella. Vai alapuolella? Yleensä, kun lahjat oli
saatu jakoon, pukki unohtui.
Olin ilmoittanut
luopuvani joulupukin hommista jo vuosia sitten. Haave ei ole toteutunut. Nyt
sitten tänä jouluna olin lopullisesti päättänyt siirtyä joulupukkieläkkeelle.
Tyttärentyttäreni soittaa. Hei, kyllä kai nyt sentään olet tänäkin jouluna
joulupukki. Ei, nyt olen lopettanut, nuoremmat saavat ryhtyä pukkeilemaan. Voi isoiskä
kiltti, me niin haluttaisiin, että olisit pukkina. Sinne tulevat kakki neljä
lastenlastenlastasi ja me muut. Tulethan? ”No joo, tullaan, tullaan”. Kuvassa
joulupukin itsestään ottama selfie ennen matkalle lähtöä. Lotta 6 v kyllä
havaitsi pukin tukan muistuttavan isoiskän tukkaa ja äänikin oli kuulemma
tutunomainen, mutta sanoi sitten kaiken kyllä sopivan joulun tunnelmaan. Pakilan
pukki toivottaa teille kaikille hyvää jatkoa ja onnellista uutta vuotta.
Talvipäivän tasaus
Joulun historia lähtee talvipäivän tasauksesta. Kansat jo
kauan ennen Jeesus nasaretilaisen syntymää juhlivat pimeyden kääntymistä valoa
kohti. Olipa Stonehenge rakennettu jo 3000 vuotta sitten ja siinä kivet siten
aseteltu, että talvipäivän tasauksen auringonnousun säteelle oli tarkka
aukotuksensa. Roomassa kansa juhli aurinkoa
ja talvipäivän tasausta. Ruokaa oli tarjolla ja viini virtasi. Saturnalian aikana yhteiskuntajärjestys
meni hetkeksi päälaelleen. Orjista tuli herroja ja talonpojat hallitsivat
kaupunkia. Aluksi kristityt viettivät pääsiäistä, mutta keksivät sitten
400-luvulla Saturnalian hyväksi ja kansaa ilahduttavaksi juhlakaudeksi. Paavi
Julius I päättikin Kristuksen syntymäpäiväksi joulukuun 25. Aluksi juhlaa
nimitettiin Voittamattoman auringon
syntymäpäiväksi. Christmas sana otettiin
historioitsijoiden mukaan käyttöön Englannissa vasta vuonna 1035. Skandinaviassa
pakanat polttivat nuotioita ilman puhdistamiseksi kaikesta menneen vuoden
harmeista.
Germaanit
pelkäsivät Odinin retkiä taivaalla,
hän kun kierroksellaan jakeli ihmisille rikkautta tai köyhyyttä - aina ansion
mukaan. Odin ajeli harmaalla hevosella tai jopa porolla pohjoisessa liikkuessaan.
Kansan oli paras pysyä turvassa villeiltä taivaan jahtimiehiltä. Odinin
vaarasta huolimatta kansa kuitenkin juhli rankasti omaa yule-juhlaansa. Tuosta nimestä se sitten juontuu skandinaavien jul ja meidän joulumme. 800-luvulla
kristitty joulunvietto oli jo levinnyt kautta Euroopan. Kansa kävi kirkoissa, mutta
jatkoi juhlimista karnevaalitunnelmissa. Tuostapa luinkin yle-uutisista
1700-luvun Porin raadin antaneen ankaria ohjeita joulun vieton hillitsemiseksi:
” ...mös caicki
häpiälisett dantzitt ja luattåmatt yöreijutt, nijn mös caicki ne cuin pahan
menån, kiukulla, riakumisella, kiråuxella, tappeluxella, ambumisella, eli
muulla sencaldaisella såpimattåmudella matkan saattavatt.”
Joulunvietto ja joulupuu, niin kuin itse joulupukki ovat
joutuneet joskus syrjinnän kohteeksi. Englannissa 1600-luvulla puritaanit
saivat aikaan joulun kiellon 20 vuodeksi. Neuvostoliitossa joulu kiellettiin,
mutta isännyys annettiin kuitenkin pakkasukolle. Pakkasukon aika on uutena vuotena,
mutta myös ortodoksien jouluna eli 7 tammikuuta. Natsit halusivat muuttaa
joulutraditiot perinteisen Julfestin
suuntaan. Jeesus taisi kilpailla kunniasta itsensä Führerin kanssa. Muutos ei
onnistunut, mutta Hitlerin syytökset juutalaisia vastaan Jeesuksen murhaajana
johtivat hirmutekoihin. Viimeksi Turkin hallitus on kritisoinut kansaa
liiallisesta joulupukki-intoilusta.
Joulua on historian aikana kritisoitu poliittisista syistä, mutta eniten
sitä on kritisoitu liiallisen juhlinnan ja ylettömän ryyppäämisen vuoksi. No,
tähän on palattu. Ostoskarnevaali pyörii ja Alkon myyntitilastot saavuttavat
huippulukemia. Saturnalia näyttää jatkuvan. Mutta ovatko asiat sittenkään niin
huonosti? Sitä joulupukki hieman epäilee.
Lauri Viidan joulutorni
Tähän saattaisi sopia nyt joulunvieton iloksi lainaus Lauri
Viidan joulutarinasta. Sen tarinan kertoi Ville joulupukin lähdettyä Pispalan
rinteille Josefiinan ja Iisakin lapsikatraan luota. Voithan halutessasi lukea
lisää tarinaa Lauri Viidasta: http://penttimurole.blogspot.com/2016/12/betonimyllarin-pispala.html
Ville: ”Juu,
Joulutorni on Joulutunturin laella. Siinä on yhtä monta kerrosta kuin vuodessa
päiviä. Mutta niitä kerroksia ei ole naulattu toisiinsa kiinni; niissä on reikä
keskellä ja siinä on teräksinen akseli, ihan kuin oikein pitkä ja paksu
leipävarras. Mutta se on pystyssä. Sen alapää on kaksi kilometriä tunturin
sisässä ja yläpää Jumalan kainalokuopassa. Kerran vuodessa kerrokset nostetaan
helvetin isolla tunkrahvilla ihan maailman kattoon saakka, siihen kainaloon,
kattos nääs. Sitten niiden annetaan vuoron perää huristaa alas. Kai arvaatte,
että se akseli pyörii vähän vimmatusti, kun se on sillä tavalla järjestetty. Se
pyörii niin, ettei sitä näykään! Se pyörittää niitä koneita, kattos nääs!"