Istuin bussissa matkalla Tampereelle. Joukkoon kuului
hyvä katras Rakennusinsinööriliiton senioreita seuranaan rakkaat senioransa. Teimme
matkaa Lauri Viidan museoon Pispalaan sekä Tampere-talolle katsomaan teosta
Lauri Viidan runoudesta. Teoksen nimi oli Betonimylläri – Lauri Viita 100 vuotta. Tilaisuudessa kuultiin Lauri Viitaa lausuttuna ja laulettuna
20‐henkisen orkesterin säestyksellä. Kapellimestarina oli Juha Untala ja solistina
aivan mainio tenori Ilkka Hämäläinen. Sävellystyö oli Heikki Sarmannon
vakuuttavaa käsialaa. Iloksemme hän oli myös kuulijoiden joukossa. Näyttelijä
Kai Lehtinen esitti lausuntataidetta repsottavissa pussihousuissaan. Hahmo
muistutti Havukka-ahon ajattelijaa enemmänkin kuin piikkareissa pyyhkäisevää
Viitaa. Hänen esityksensä ei nyt ollut minun makuuni. Ei nimittäin pystynyt
välittämään tuota Lauri Viidan ihanaa viestiä. Eikä vastannut elättelemääni
kuvaa runoilijasta itsestään. Oliko tarkoitus? En tiedä. Kai Lehtisen kyllä muistamme loistavana näyttelijänä. Erityisen muistettava hän oli itse Raidina
Raidissa. Mutta nyt ei pelannut.
Lauri Viita oli
lähes unohtunut. 50-luvulta kyllä muistan Moreenin (1950) ja Betonimyllärin
(1947). Suomalainen mies löysi niistä sopivaa luettavaa. Sukulaismiehet lukivat
ja siteerasivat. Nuori tekniikan ylioppilas yritti myös virittää
lukuharrastustaan betonimyllärin tahtiin. Joutuihan sitä rakennuksella
kesätöissä koekuutioita ottamaan ja niitä kuskaamaan Hietalahdentorin VTT:lle.
Mylläriksi tai edes kärräriksi en kuitenkaan koskaan päässyt. Betonikärrärin
homma oli muuten hyvinkin arvostettu tehtävä. Se vaati riuskaa voimaa ja
tiukkaa koordinaatiota. Jossain valokuvassa Lauri Viita taitaa esiintyä
lihaksikkaana betonikärrärinä.
Pakollinen
Tampere-muistelo
Saimme nauttia lounaasta Tampereen Suomalaisella
Klubilla. Tilaisuutta isännöi Seppo
Mäkinen, A-Insinöörien emeritus toimitusjohtaja. Lounaspöydässä istuin
vastapäätä rakentamistalousprofessori Juhani Kiirasta. Hänen vieressään nyt kohutasolle nousseen
betoniteknologian tuntija Risto Pesonen. Sivullani istuu muita armoitettuja
rakennusmiehiä. Tampere kiinnostaa minua. Onhan se pommitustalven
koulukaupunkini, isäni ylioppilaaksitulon kaupunki, isoisäni kotikaupunki,
serkkujeni kaupunki ja minulle mieluisa työkohde jo 1960-luvulta saakka. Yksi
Suomen ensimmäisistä laajoista liikennetutkimuksista tehtiin juuri Tampereella.
Vuosi oli 1969. Kekkosentie tehtiin Hervannasta
Näsijärven rantaan. Pääsin sitten vanhoilla päivilläkin mukaan Tampereen seudun
joukkoliikennejärjestelmiä vertailemaan. Taisi olla vuosi 2007. Siinä raitiotie
oli lähes pääasia. Ja vielä sitten Eero Paloheimon ja poikani Jussin jengissä
Nurmi-Sorilan ekokaupunkia tekemään. Nyt vielä olen voinut sivusta seurata ja
hieman osallistuakin Ratinan rakenteilla olevan kauppakeskuksen suunnitteluun
ja katseella seurata poikani Jussin työtä Ranta-Tampellan kilpailuvoiton
aikaan. Tampere siis kiinnostaa – aivan omakohtaisesti. Kun on Tampereella,
ajattelee Tamperetta. Omia Tampere-kokemuksiaan on hyvä ajatella. Niistä voisi
valita monia. En nyt kuitenkaan valitse Pyynikin kilpailua vuodelta 1959.
Teimme yhdessä Kallu Arimon ja Paavo Mänttärin kanssa ehdotuksen, jossa tie
vietiin Pyynikin rinnettä betonirakenteisilla puolisilloilla. Jäimme
palkinnotta. Kilpailun voittivat tunneliehdotuksella kurssikaverini Alpo
Väänänen, Kauko Lehtilä, Ossi Siponen ja Kalle Vartola. Tämäkin ehdotus sitten
karsiutui. Tehtiin Kekkosentie ja mentiin Näsijärven puolelle ja lopuksi juuri
valmistuneeseen Rantatunneliin.
Minä valitsen tähän nyt vain yhden jutun ja kuvan. Se on
hetki 1970-luvun vaihteesta. Silloin oli tekeillä Tampereen
liikennesuunnitelma. Kaupunkia johti Pekka Paavola ja liikennesuunnittelun
päänä oli Mikko Mänty. TVH:n puolelta maestrona toimi Seppo Hirvonen.
Viinimaljojen ääressä,
Tampereen liikennesuunnitelmaa juhlimassa ja polkupyörän ongelmaa pohtimassa
koko suunnittelutiimi vuonna noin 1971. Vasemmalta Mauri Ilva, Matti Valorinta, Mikko Mänty, Pentti Murole, Heikki Pöntinen, Antero Sirviö, Seppo Hirvonen ja Kauko Reijonen. Antero Sirviön piirtämä kuva on erinomainen,
henkilöistä kuvastuu ulkonäkö, mutta myös luonteenpiirteet. Mauri Ilva,
tievaltion miehiä, tarkastelee maailmaa pukinpartansa takaa nuoren miehen
uteliaisuudella. Matti Valorinta on teekkari, hän on iloinen ja vakava. Mikko
Mänty on kuvattu päättäväisen jähmeänä. Mikko oli todellinen kypsä herrasmies,
innovaatio kyti, mutta virkamiehen vastuu painoi. Pentillä on tukka pörrössä,
ilme odottava: tuleeko jatkohommia? Pöntisen Heikillä on katse maassa. Ehkä
tuntee olonsa vaivautuneeksi juristina insinöörien puristuksessa. Antero
Sirviö, yleiskaava-arkkitehti, kuvantekijänä tarkkailee. Seppo Hirvonen, silmät
puoliummessa, itsevarma hymy huulillaan, tietää olevansa herra ja hidalgo.
Kauko Reijonen oikealla, hän ei koskaan kiihdy, hän on tekijämiehiä, ryyppääminen ei tunnu
kiinnostavan. Kauko oli muuten kanssamme
Tampere-talolla. Se oli hieno yllätys.
Kauko silloin aikanaan nuorena miehenä johti Tampereen liikennetutkimuksen
tekoa meidän firmassamme, siirtyi sitten TYKS:in sairaalahommiin. Oli nyt
kanssamme.
Tampereen
vanha kaupunki. Mikä se on? Se on kapitalistien perintö, jota ei vahvinkaan
demareiden ja kokoomuksen purkuakseli pystynyt tuhoamaan. No menihän tuona
purkuaikana Verkatehtaan lisäksi paljon muutakin hyvää ja perinteikästä. Mutta
se kaikki mikä säilyi, on nyt meidän ilonamme. Paradoksi. Marx
sanoi kapitalismin tuhoavan kaiken perinnön tavoitellessaan voittoa. Miten kävi
Tampereella? Kapitalistit säästivät kaupunkilaisille tehtaat joissa elää
kaupungin identiteetti. Olen kirjoittanut Tampereesta parikin blogia, joissa
kerrotaan säästyneestä vanhasta kaupungista. Tässä niistä yksi, klikkaa tuosta:
Onko tämä maamme
hienoin kaupunkimaisema? Tampereella käydessä pysähdyn aina tähän. Vedän henkeä
ja ihailen.
Rakentamisen huimat
trendit
Virittelemme arvostettujen emeritusprofessoreiden Aarne
Jutilan ja Juhani Kiiraksen kanssa keskustelua nykypäivän rakentamisen
trendeistä. Liikenteessä ovat Tampereella tehneet ja tekemässä huimia
harppauksia. Juuri valmistui rantatunneli. Hämpin Parkki hurmaa hienolla
sisätilallaan. Raitiotie on tulossa – ja mitä vielä. Lähes uskomatonta
tapahtuu. Siispä Silja Siltala ja Petri Jalasto ovat oivia
keskustelukumppaneita Tampereen ihmettä ihmeteltäessä. Kaikki tuntuu mainiolta,
mutta tuon asemakannen suhteen olemme hieman epäilevällä tuulella. Juhani Kiiras
tuntuu epäilevän erityisesti rakennustaloutta. Muut vain epämääräisesti
ihmettelemme. Saamme kohta keskusteluumme innoitusta. Keskustelua innoittaa esitys
keskustan uusista hankkeista. Kysymyksessä on ”Viiden tähden keskusta”. Esityksen
pitää hankejohtaja Tero Tenhunen. Esitys on täynnä uskoa ja luottamusta. Siinä
ei ole epäilyksen häivääkään. Mies puhuu huippuunsa kiihkeästi. Puhe soljuu
hankkeesta toiseen kuin vuolas virta. Jotenkin se tuntui kivalta, että on niin
innostunut asiastaan. Mutta sitten vanha piru herää. Jos posket hehkuvat liian
kuumina uskottavuus häviää. Luotettavaan esitykseen kuulu epäily. Epävarmuus.
Pohdinta. Kysymyksenasettelu. Onko tämä oikein? Onko tämä kestävää. Esitys oli
hyvä. Mutta täytyy miettiä…
Tero Tenhunen
Tampereen kaupungilta esitteli keskustan huimia projekteja. Hän laski kaupungin
laajaksi vaikutusalueeksi 3,7 miljoonaa asukasta. Varsinaisesti ”omalla
alueella” asuisi puoli miljoonaa asukasta. Hän sanoi asiakasvirtaa ehtymättömäksi.
Hän sanoi myös kaupungin kasvavan vuoteen 2030 mennessä 50000 asukkaalla,
kaupunkiseudun 90000 asukkaalla ja Pirkanmaan 100000 asukkaalla. Jos näin on
kaupungin kasvu olisi 1,4 % vuodessa. Helsingissä puhutaan vaatimattomasti 1 %
kasvusta. Hurjaa menoa.
Lauri Viita ja muutos
Kuinka paljon Lauri Viita ajatteli ennustavansa
tulevaisuutta, vai silloista lähimenneisyyttäkö hän kuvasi? Hän kuitenkin
kirjoitti Moreenissa näin: ”Maaseudulta, ei ainoastaan pohjoisesta, vaan
myös lännestä, idästä, etelästä, kaikkialta virtasi jatkuvasti uutta
ihmisainesta, maan sitkeätä irtaimistoa, joka unia nähden oli viimeinkin
päättänyt tarttua onnensa ohjaksiin. Kiven ja teräksen, noen ja rasvan, rahan
ja lemmen kirjavassa kulttuurikarusellissa nuo raivaajasukujen liiat siemenet
aikoivat luoda oman ihmeellisen elämänuransa, riippumattoman, väljän ja korkean,
kuin kotoisten korpien taivas. Heistä tuntui kuin enkelit olisivat
liihoitelleet alas korkeudesta ja ryhtyneet veisaamaan koneitten laakereissa.”
Enkelit veisasivat
silloin koneiden laakereissa. Nyt virret ovat toiset, sillä maamme
elinkeinojakauma on muuttunut Viidan ajoista. Hän kirjoittaa maalta muuttaneista. Hänen
aikanaan Suomen työpaikoista 55 % oli maa- ja metsätaloudessa ja 20 %
teollisuudessa. Nyt vastaavat luvut ovat 4 % ja 14 %.
Poika puhui isästään –
lämmöllä ja kunnioituksella
Lauri Viita oli rakennusmiehiä – kirvesmies.
Rakennusmiehiä on myös hänen poikansa Seppo Viita. Seppo on Lauri Viidan
esikoinen. Seppo esitelmöi meille isästään. Tylsä bussimatka muuttuu henkiseksi
piristykseksi. Seppo kertoi ja Seppo lausui. Herkästi - ilman pateettisuutta. Hän
loi koko matkan parhaan elämyksen. Ihmeellistä. Elämys sai jatkoa, kun saavumme
Pispalaan. Miten olin unohtanut tuon ihmeellisen paikan? Bussin kiertely
Pispalan uskomattomilla rinteillä luo tunteen olosta jossain kaukana - ulkomailla,
niin kuin joku sanoo. Todellakin, aivan kuin jossain vuorenrinteen kylässä.
Onko se Italian Cinque Terressä, tai onko se Marokon Atlas-vuorilla vai onko se
sittenkin Kreikan Athoksella. Pispala on Sepon lapsuuden kotikylä ja hän puhuu
lapsuutensa maisemasta suurella rakkaudella. Tuo hyppyrimäki, nuo portaat, tämä
harjanne, tuo metsä, kuka naapuri, ketkä koulutoverit. Huippuna vedenkanto
ämmänlängillä tuolta alhaalta. Paljonko askelmia? Unohdin. Päädymme lopuksi museoon. Se on kahden
perheen puutalo. Vaatimaton ja viehkeä. Yhdessä kammarihuoneessa taisi aikanaan
olla nukkujia kuusi henkeä. Pukkisängyt olivat valmiina odottamassa
petaajaansa.
Kone joka hautoo, lypsää
ja imettää, kone joka synnyttää, kone joka kirjoittaa, laskee ja lukee…
Lauri Viita oli sanankäytön mestari. Hän oli myös
yhteiskuntafilosofi. Hän kirjoitti asioista jotka sopivat tähän päivään. Näin
hän kirjoitti: ”Nimestä nimistö, neuvosta neuvosto; syntyy ajaton, palkaton,
kerta kaikkiaan osoitteeton nimistöneuvosto, suuripiirteinen tilastovaltuusto,
suisto joka ei takerru pikkuseikkoihin, ei tunne ainoatakaan tapausta, vaan hallitsee
kokonaisuutta, säätelee elämänilmiöitä kirjavan sedimenttivellin poreiluna.
Sanasta tulee sanasto, kirjasta kirjasto, järjestä järjestö, väestä väestö;
täsmällinen toimi saa epämääräisen toimistonsa ja virka virastonsa; kerrasto
onkin vain housut ja paita, huoneisto selviääkin keittiöksi, palokalusto
sementtisäkiksi, rahasto vararikkopesäksi, puistosta ei löydy ainoatakaan
kunnon puuta, kasvisto osoittautuukin paperipinkaksi, jossa todellista kasvia
edustaa korkeintaan homesieni ja katkera maksaruoho. On kone joka ajaa ihmisen
maata ja ylös, kone joka kuljettaa, kone joka hautoo, lypsää, imettää, kone
joka synnyttää, kone joka kirjoittaa, laskee ja lukee, ja kantaattikone tekee
kantaatteja.”
Kaupunkien identiteetti alkaa hukkua projektien ja
ulkoistamisen luomaan uuteen kulttuuriin. Kaiken tekee kone. Mikä se kone
oikeastaan on? Onko se kone nykynäkemyksen mukaan digitalisaatio, vai onko se
kone robotiikka? Tai sittenkin se saattaa olla Viidan sanomana: ”Suuripiirteinen tilastovaltuusto, suisto
joka ei takerru pikkuseikkoihin, ei tunne ainoatakaan tapausta, vaan hallitsee
kokonaisuutta, säätelee elämänilmiöitä kirjavan sedimenttivellin poreiluna”. Tuossapa se on sanottu. Se on
tilastovaltuusto – ei tunne ainoatakaan tapausta, vaan hallitsee kokonaisuutta.
Tampereen kaupungin ”Viiden tähden kaupunki” sisältää
huimaa rohkeutta ja merkittävää innovaatiota. Se sisältää myös vastuuta ja
vastausten antamista. Vastuun pitää heijastua kyvyssä antaa kansalaisille
oikeita vastauksia. Tämä on osoittautunut vaikeaksi kaikkialla - nyt
vuorovaikutuksen harjoittelun aikana. Vastaukset ovat olleet usein
yksisuuntainen katu. Vastasuuntainen liikenne on kielletty, eikä poikittain
kulkemista pidetä suotavana.
Ohessa on linkki Tampereen kaupungin tekemään videoon
keskustan kehittämisestä. Se on sama, joka meille esitettiin. Mielenkiintoinen,
havainnollinen, mutta herättää kysymyksiä. Saako niistä puhua?
Tampereen
kaupunki, Keskustahanke, "Viiden tähden keskusta"
Joskus nuorena miehenä…
Joskus nuorena miehenä käytin ahkerasti seuraavaa
lausetta: ”Tulevaisuuden suunnittelussa
erityisen keskeisenä osana tulisi olla ihmisen fyysisen, sosiaalisen ja
psyykkisen tilan eli "kokonaisterveyden" asettamien rajaehtojen
määrittely ja huomioon ottaminen. Tekniikan mahdollisuuksien analyysi
eriytyneenä tutkimusalueena tuottaa helposti suunnitelmia ja tulevaisuuden
kuvia, joissa saavutettavat yhteyskitkaa minimoivat hyödyt ylikorostuvat eikä
haittoja huomata, koskivatpa ne sitten ympäristön fysikaalisia tai kemiallisia
ominaisuuksia, yhteiskunnan sosioekonomista asemaa tai yksilön
psykofysiologista tilaa.”
Kun katselen tämän hetken visioita, näen tuon tekniikan
mahdollisuuksien analyysin valtavirtana. Siihen liittyy todellakin paljon
yhteyskitkan minimointia ja saavutettavuustavoittelua kaupunkirakenteen
tiivistämisen kautta. Siihen liittyy myös arkkitehtonista
erikoisuudentavoittelua. Vaikuttaa siltä kuin Calatravan ”Turning tower” olisi
tulemassa meidän yhteiseksi omaisuudeksemme. (Lue vaikka Lauri Viidan
joulutarina tuosta tornista). Tai onko Liebeskind tuonut suorastaan Tampereelle
New Yorkin Ground Zero tuhopaikalle luomiensa rakennusmassojen alkioita? (Vasemmalla
Ground Zero, oikealla Tampere Areena – selvyyden vuoksi).
Olisiko kysymys siitä, että Lauri
Viita näki tuon koneen haamun jo
ennen kuin se varsinaisesti ilmestyi. Siis tämän meidän digiaikamme ja
robottiaikamme haamun ja myöskin tämän meidän projektiaikamme ja
ulkoistamisaikamme haamun. Siis tämän ajan jossa kone ja byrokratia ottavat
ihmisen aseman. Niin, Lauri Viidan ihmeellinen lause onkin tässä tarjolla: ”Vihdoinkin
on löydetty se, joka päästää ihmisen pahasta ja hyvästä. Vihdoinkin on keksitty
menetelmä, joka vapauttaa ihmisen kaikesta vastuusta, tunnosta, tiedosta,
kuulosta, näöstä, pyrkimisestä. Sittenkin, oli niin vaikeata kuin olikin, on
luotu järjestelmä, joka vapauttaa luojat luomisesta.”
Lauri Viita ja joulusatu insinööreille, kattos nääs!
Miksi nyt sotkeuduin näihin Lauri
Viidan lauseisiin. Minunhan piti oikeastaan kertoa siitä, miten tunnen
hämmennystä ja voimattomuutta kaiken sen edessä joka nykyään täyttää
kaupunkisuunnittelun projektiforumit. En puhu vain Tampereesta. Ei, tuohon
aiheeseen on palattava myöhemmin. Olen saanut sähköiskun kaltaisia tuntemuksia
niin monesta nykyhetken hankkeesta. Ne sähköiskut eivät ne nyt sovi tähän Lauri
Viidan rakentajalegendaan. Sen sijaan tähän saattaisi sopia nyt joulun
lähestyessä lainaus Lauri Viidan kuvauksesta joulutarinasta. Sen tarinan kertoi
Ville joulupukin lähdettyä Pispalan rinteille Josefiinan ja Iisakin
lapsikatraan luota.
Ville: ”Juu, Joulutorni on Joulutunturin
laella. Siinä on yhtä monta kerrosta kuin vuodessa päiviä. Mutta niitä
kerroksia ei ole naulattu toisiinsa kiinni; niissä on reikä keskellä ja siinä
on teräksinen akseli, ihan kuin oikein pitkä ja paksu leipävarras. Mutta se on
pystyssä. Sen alapää on kaksi kilometriä tunturin sisässä ja yläpää Jumalan
kainalokuopassa. Kerran vuodessa kerrokset nostetaan helvetin isolla
tunkrahvilla ihan maailman kattoon saakka, siihen kainaloon, kattos nääs.
Sitten niiden annetaan vuoron perää huristaa alas. Kai arvaatte, että se akseli
pyörii vähän vimmatusti, kun se on sillä tavalla järjestetty. Se pyörii niin,
ettei sitä näykään! Se pyörittää niitä koneita, kattos nääs!"
Muistuu mieleeni tiehallinnon viimeiset vuodet vajaa kymmenen vuotta sitten. Turun piirin tiejohtaja Pekka Jokela hoiti kolmen eteläisen piirin hommia silloisesta keskushallinnosta käsin. Kysyin häneltä, miltä homma maistuu. Pekka vastasi, että kyllähän tämä muutoin menettelee, mutta kun joutuu käymään Tampereella. Minä lohdutin Pekkaa, että saattehan te siitä hyvästä juoda tamperelaisten kusta.
VastaaPoistaKaima unohti mainita kaupungin merkittävimmän nähtävyyden, pispalan uittotunnelin. On paras investointi Tampereella tämän ratikan jälkeen.
Lauri Viidasta muistuu mieleeni, että hänen kirjansa Betonimylläri meni minulta ainakin viisi kertaa aikanaan läpi verotuksessa ammattikirjallisuuden hankkimisvähennyksenä.
Samoin muistuu mieleeni pohjoismaiset tiepäivät Tampereella vuonna 1992, kun ruotsalaiset ja tanskalaiset kysyivät, montako miljoonaa asukasta Tampereella asuu, kun päivillä esiteltiin Lakalaivan 4-kerroksista eritasoliittymää. Sitähän tielaitos vastusti, mutta kaupunki halusi sen välttämättä, kuulemma turkulaisten harmiksi.
Pentti Sirola
Eläkeläinen
Outoa miten sitä oma muisti pettää, minulla on ollut aina sellainen käsitys että tuo Lakalaiva oli nimenomaan TVH:n keskushallinnon tiensuunnittelutoimiston märkä uni.
PoistaLakalaivan ja kehä kakkosen suunnitteluhan ajoittui suunnilleen samoihin aikoihin. Silloinhan tuli muotii tämä porttiajatus.
VastaaPoistaLänsiväylällekin suunniteltiin lähemmäs 10 porttia ja aina oli perusteena, että kun tullaan Helsinkiin, niin täytyy olla jotain erikoista. Minä kysyin, eikö yksi portti riittäisi niinkuin hevosasaitauksessakin.
Lakalaivassa oli sama periaate. Piti suunnitella sellainen liittymä, että se toimii Tampereen porttina. Muistaakseni liittymän suunnittelun hoiti konsulttitoimisto hämeen piirin toimeksiannosta. Olikohan Viatek. Oli tullut se aika, jolloin keskusviraston ote väheni suunnittelussa ja piiri päätti melko itsenäisesti suunnittelusta.
Kun suunnitelma valmistui, niin sitä alettiin hieman kauhistelemaan tiesuunnittelutoimistonkin puolesta. Ratkaisuhan oli kieltämättä amerikkalaistyylinen. Kaikenlisäksi heti liittymän jälkeen tuli vastaan laajat varastoalueet ja ratapiha-alue. Mutta, mutta Tampereen kaupunki ihastui tällaiseen maamerkkiin ja vaati 4-kerroksisen ratkaisun toteuttamista ja se toteutettiin. Näin minä muista historian.
Viime päivinä olen kuullut sellaistakin, että on jopa esitetty Lakalaivan liittymän uudistamista. Tässä Lakalaivassa tehtiin sekin virhe, että pitkien yksikaistaisten ramppien hyötyleveys on vain 7,0 metriä, kun sen pitäisi olla 7,5-8,0 metriä. Tätä minä käytin pääkaupunkseudulla jo 10 vuotta aiemmin.
Pari sanaa vielä Karkuvuoren 180 metrisestä tunnelista. Siinä tehtiin myös isoja virheitä mm. verhouksien kannalta, nehä tipahtelivat alas, samoin tunnelin suuaukoilla pitäisi olla pitemmät kaulukset.
Terveisin
Pentti Sirola
Se nyt näyttää olevan niin, että meillä Sirolan Pentin kanssa keskustelu tuppaa aina menemään näihin tiejuttuihin. Se on sitä ammattiylpeyttä. Olisi kiva jos joku sanoisi tästä Lauri Viidasta jonkin mahdollisen omakohtaisen kommentinkin. Vaikuttiko tämä rakentajamies runoillaan meidän elämäämme?
Poista-Hän kuitenkin kirjoitti Moreenissa näin: ”Maaseudulta, ei ainoastaan pohjoisesta, vaan myös lännestä, idästä, etelästä, kaikkialta virtasi...-
VastaaPoistaTämä lainaus on ensimmäisenä mielessäni Lauri Viidan Moreenista. Mummuni muutti nuorena Tampereelle ja meni töihin Pumpulitehtaalle (Finlayson) lähettäen osan tilistään äidilleen. Hänen tyttärensä oli myös siellä töissä, samoin minä nuoruudessani. Siellä opin koko prosessin raakapuuvillasta kankaaksi ja ompelutuotteiksi asti; kuljin siis tehtaassa työpisteestä toiseen, tarkoituksenani opiskella teknikoksi tai jopa insinööriksi.
Tampere oli tosi mielenkiintoinen kaupunki silloin. Nyt en kyllä käsitä tätä nykyarkkitehtuuria mitenkään. Mielestäni ne tulevat tornit ovat hirvittävän näköisiä. Miksi kaupunkien pitää olla saman näköisiä? Ja pitääkö kaikkien ihmisten asua kaupungeissa?
//Eija
Hyviä kysymyksiä vailla vastauksia. Hyvää Joulua!
Poista