Keskuspuistoasia elää nyt hiljaiseloa. Valitus on tehty
ja valittajat toivovat parasta. Mitä valitukselta voimme odottaa? Ja kuinka
pian voimme jotain odottaa? Asiat ovat nyt juristien käsissä. Kunnes ne taas
asiantuntijalausuntojen kautta palautuvat osin suunnittelijoidenkin käsiin.
Ainoat jotka nyt eivät pääse sanomaan mielipiteitään ovat poliitikot. Heillä
oli puheenvuoronsa kaupunginhallituksen ja valtuuston kokouksissa ja muissa
asiaan liittyvissä kokouksissa. Heidän tilaisuutensa tulee jälleen sitten kun
asia tulee uudelleen käsittelyyn KHO:n päätöksen jälkeen. Koko käyty prosessi
oli asianharrastajan mielestä hyvinkin yllättävä ja määrätietoinenkin. Harvoin
on Helsingin maankäyttöön liittyvässä päätöksenteossa nähty kokoomuksen,
demareiden ja vihreiden valta-akselia tai pitäisikö sanoa kiertokankea. Ja
vielä niin että asiantuntijalautakunnassa vasemmistoliittokin oli akselia
pyörittämässä. Tämän valta-akselin vahvaa vääntömomenttia ei mikään saanut
jarrutettua. Se oli saavuttanut ilmeisesti aivan vahingossa tämän vahvan
liikkeen ja jatkoi sitä vääjäämättömästi. Kaikki päättyi valtuuston 471
minuuttia kestäneeseen yleiskaavakeskusteluun ja Vartiosaarikeskusteluun.
Yleiskaavakeskustelussa käytettiin 140 puheenvuoroa. Vartiosaarikeskustelussa
puheenvuorojen määrä oli 32. Äänestyksiä koko revohkaan mahtui 54 kappaletta.
Lopuksi yleiskaava hyväksyttiin äänin 55-30. Vartiosaari taas päätettiin
rakentaa äänin 44-40.
Vartiosaaren
äänestyksessä oltiin melko tasoissa. Olisi tarvittu vain kolme ehdokasta saaren
rakentamista vastustamaan, niin osayleiskaava ja yleiskaavakin tältä osin
olisivat kaatuneet. Nyt Vartiosaaren rakentamista vastustivat svedut,
vasemmisto, kristityt ja vihreät yksimielisinä. Vihreät siis kannattivat saaren
rakentamista yleiskaavassa, mutta vastustivat samaa asiaa osayleiskaavassa?! Rakentamista
taas kannattivat yksimielisinä kokkarit, demarit ja kepu. Hursti myös kannatti
rakentamista, Hakasen pysyessä sitkeästi yleiskaavan vastaisella linjalla. Luopioina
ryhmänsä enemmistön suhteen olivat rakentamista vastustamassa persuista Lindell
ja Huru.
Yksi yleiskaavan
suurista arkkitehdeista on Ode Soininvaara. Tässä kuvassa valtuuston kokouksesta
hän puhui ja sanoi, että seuraava valtuusto joutuu sitten pohtimaan miltä osin
keskuspuiston kohdalla voitaisiin jättää rakentamiseen aukkoja. Hän sanoi, että
tietenkin Pirkkolan kohdalla voidaan jättää jokin aukko rakentamatta, mutta
kokonaisuudessaan itäpuolta ei voi jättää rakentamatta. Syynä on raitiotien
rakentamisen hinta. Raitsikka on hänen mielestään bulevardien rakentamisen
tärkeä edellytys. Tosiasiassa raitiotien investointi ei ole mitenkään
ratkaiseva bulevardien rakentamisen kannalta. Sen kustannus kerrosneliömetriä
kohti on korkeintaan 100 euroa silloinkin, jos bulevardi rakennetaan
”aukkoisena”. Kunnon bulevardilla ratikka jää investointina 60 euroon per
neliö. Se on vähän parkkipaikkoihin verrattuna, sillä tiiviissä rakentamisessa
kannen alle sijoitettavat parkkipaikat maksavat 300 per asuntok-m2.
Yleiskaavapäätökseen liittyi seuraava vesittävä lauselma:
Hyväksyessään yleiskaavan kaupunginvaltuusto päättää samalla, että
jatkosuunnittelussa ratkaistaan tarkemmin maankäyttöön liittyvät kysymykset
Keskuspuiston Hakamäentien ja Kehä 1 välillä kulkevan osan kohdalta sekä
Hämeenlinnan väylän bulevardisointiin liittyen. Prosessissa määritellään
rakentamisalueen raja Keskuspuiston reunan osalta sekä koko alueen
suunnitteluperiaatteet ja aikataulut mukaan lukien tarvittavat metsäistutukset
rakentamisalueiden reunoihin. Valmistelun lähtökohta on, että Keskuspuisto ja
asuntorakentaminen sovitetaan yhteen niin, että Keskuspuisto säilyy
mahdollisimman laajana, kuitenkin bulevardin toteuttamiskelpoisuus huomioiden,
esimerkiksi perustuen viher- ja virkistysverkon kehittämissuunnitelmissa
esitettyyn kapeimpaan vaihtoehtoon
Ennen valtuuston kokousta oli tehty paljon –
Keskuspuiston säästämiseksi. Minä en kuulunut varsinaiseen Maija Hakasen
johtamaan Keskuspuiston puolesta –ryhmään. Minulla oli ja on oma lehmä ojassa. Asun
suorastaan keskuspuiston ympäröimänä – ainakin kahdelta suunnalta. Vastustan
siis keskuspuiston rakentamista. Olen ilmiselvä NIMBY. En kuitenkaan vastusta
rajoitettua rakentamista Kuljetusristikkojen ja Metsäläntien liittymän
alueilla. Olen kirjoittanut Keskuspuiston puolesta muutamia blogeja. Tässä
niistä malliksi kaksi:
Näistä blogeista ei ollut apua taistelussa Keskuspuiston
puolesta. Valtuusto halusi muuta. Ja päätti niin. Jopa selkeästi. Käytännössä
ryhmäpäätöksin. Mutta ei lannistuta. Kaksi henkilöä liittyy hauskalla tavalla
minun maailmaani Keskuspuiston suhteen. Aikana ennen valtuuston päätöstä, ja
aikana valtuuston päätöksen jälkeen. Kerron nyt hieman näistä kohtaamisista
ennen uppoutumista yleiskaavan valitusprosessiin.
Tapaan Keskuspuistossa haamun entisestä elämästäni. Hän ei kyllä näytä haamulta, vaan varsin
virkeältä ja keskustelunhaluiselta. No, täytyy myöntää, onhan mies
harmaantunut. Hän on Lauri Nordberg.
Et tunne häntä? Me vanhat kyllä kaikki tunnemme hänet. Hän oli
kaupunkisuunnittelulautakunnan jäsen 22 vuotta. Siksi ainakin me kaikki
konsultit tunnemme hänen purevan arvostelunsa ja selkeät kannanottonsa.
Erityisesti hänet muistavat kaikki liikennekonsultit. Lauri oli Enemmistö ry:n
perustajia ja aktiivijäsen. Nyt hän seisoi tuolla Keskuspuiston ihmisketjun sivulla.
Kohtaamme. On pakko halata. Yhteiset muistot sitä vaativat.
Lauri lähettää
minulle sähköpostia: ”Muistan kun menin Keskuspuistoon käymään syksyllä. Minun
piti vain käydä katsomassa ketjua, jotta tiedän, miten pitkälle Keskuspuistoa
aiotaan rakentaa. Siellä tapasin yllättäen teidät molemmat ja kävimme hyvät
keskustelut. Muutenkin toista tuhatta ihmistä käsittävä ketju osoitti, että
tässä on kyseessä todellinen kansanliike. Tunsin piston sydämessäni. Jos minua
selvästi vanhemmatkin ihmiset jaksavat ponnistella yhteisen kaupunkimme
hyväksi, täytyy minunkin tehdä jotakin. Maunulan majalla kirjoitin sitten
nimeni kansalaisliikkeen postituslistaan ja siitä se alkoi.
Toinen näistä
kahdesta henkilöstä on Olavi Syrjänen.
Olavi Syrjänen lähettää minulle sähköpostia. Hän
kirjoittaa: ”Yleiskaavasta on Keskuspuiston osalta tehty valitus
hallinto-oikeudelle. Tässä syitä siihen.” Kirjoitus on hieno essee. Sain
Olavilta luvan julkaista sen tässä:
”Kun Helsingin yleiskaavaa valmisteltaessa syntyi uhka Keskuspuiston
muuttamisesta rakennusmaaksi, oli selvää, että olen mukana sen vastustamisessa.
Se johtuu useammastakin syystä: tunnen ja olen ollut mukana Keskuspuiston
kaavoitusprosessissa n. 40 vuotta. V. 1999 väittelin Helsingin yliopiston
oikeustieteellisessä tiedekunnassa aiheenani ’harkintavalta kaavoituksessa ja rakentamisessa’. Väitöskirjan
alkusanoissa sanoin tehneeni väitöskirjan rakkaudesta kaupunkisuunnitteluun.
Että tämä rakkaus säilyisi,
on vaalittava kaavoituksen perimmäisiä arvoja. Tulin
siihen tulokseen, että käytettäessä päätöksenteossa harkintaa tavoitellaan
minimivaatimukset täyttävää päätöstä laadukkaampaa ja parempaa päätöstä eli
päätöksen tekemistä valitsemalla käytettävissä olevista vaihtoehdoista paras.
Onko näin tapahtunut yleiskaavassa Keskuspuistoa kaavoitettaessa? Ei ole.
Helsingin kaupunkihan on käytännöllisesti kokonaan asemakaavoitettu.
Kaupungissa on toteutetut tai toteuttamista vailla olevat maankäytön
suunnitelmat. Nyt yleiskaava on kuitenkin laadittu käyttäen ruutupikseleitä
niin kuin Jyväskylässä, joka on suurimmalta osalta kaavoittamatta. Tarkoitus on
sijoittaa asemakaavoitetun Helsingin asemakaava-alueille Tampereen koko
infrastruktuurin verran uutta rakentamista. Sehän
mullistaa paitsi Keskuspuiston myös useimmat nykyiset asuntoalueet.
Summittaisen ruututekniikan mukaisten 100x100 metrin pikselien käyttö
yleiskaavassa
johtaa siihen, että kaikki asemakaavat niiden
hyväksymisajankohdasta ja ajanmukaisuudesta riippumatta menettävät
oikeudellisen suojansa toisin kuin MRL 62 §:ssä säädetään asemakaavan
ajanmukaisuuden arvioinnista. Yleiskaavan ohjausvaikutuksen perusteella niitä
voidaan ryhtyä muuttamaan. Silloin myös
esim. C2 pikselin sisällä olevat nykyiset puistot ja
asuinrakennukset muuttuvat suojattomaksi rakennusmaareserviksi. Keskuspuistossa
se saattaisi johtaa 15-kerroksisen talomuurin rakentamiseen.
Kun tein väitöskirjaa, yhtenä tärkeänä lähteenä tutustuin
arkkitehti, tekniikan tohtori Tapio Periäisen kirjaan Tyhjä. Nyt Helsingin yleiskaava on laadittu kuin kaupunki olisi
tyhjä. ’Ellei avaimenreikä ole tyhjä, et voi avaimella avata lukkoa. Postiluukun
tyhjä reikä päästää kirjeet sisään’. Oikeustieteessä professorit Ronald Dworkin
ja D.J. Galligan ovat käyttäneet harkintavallasta kielikuvaa ”reikä donitsissa”
- the hole in the doughnut. Harkinta on reikä lainalaisuuden muodostamassa
donitsissa. Harkinnan käyttöä rajoittavat EU-lainsäädäntö, perusoikeudet,
oikeusperiaatteet ja kotimaan lainsäädäntö, erityisesti rakennuslainsäädäntö. Keskuspuisto
on kuin avaimenreikä, johon yleiskaavassa yritetään työntää uusi raskaan
rakentamisen avain, C2 kaavamerkintä, joka merkitsee rakentamistehokkuutta yli
1,8, vaikka lukossa jo on viimeiseen saakka maakuntakaavalla ja asemakaavoilla
hiottu ja oikea keskuspuistoavain. Kun avaimenreikä ei ole tyhjä, yleiskaavasta
on ollut valitettava.”
Näin ihanan esseen
laati Olavi Syrjänen 12.12.2016. Kuvassa Olavi on valmistautumassa
Keskuspuiston ihmisketjuun. Huomioteippi on rohkeasti kaulassa, vaikka tien
liukkaudesta varoitetaan. Ketju tehtiin päivämäärällä 27.8.2016. Väkeä oli noin
tuhatkunta henkeä. Ketju ei nyt ylettynyt aivan täyteen ulottuvuuteen niin kuin
esikuvana ollut Baltian ihmisketju, mutta väkeä oli kuitenkin kiitettävästi.
Ketjua vielä jatkettiin huomioteipillä niin, ettei ihmisten nyt tarvinnut aivan
käsikädessä olla. Se olisi varmaan tuntunut liian intiimiltä. Olin varma, että
Ode Keskuspuiston rakentamisen apostolina olisi uskaltanut pyöräillä
Katajanokalta ketjua ihmettelemään - mutta miestä ei näkynyt. Ketjussa sen
sijaan näkyivät Paavo Arhinmäki ja Yrjö Hakanen.
Kauanko käsittely kestää?
Kirjoitin vielä Olaville ja tiedustelin hänen arviotaan
käsittelyajoista. Hän vastasi näin: ”Helsingin hallinto-oikeus ryhtyy
käsittelemään valituksia ja pyytää niistä kaupungin vastineen ja mahdollisesti
muita lausuntoja ja selvityksiä sekä valittajien kannanotot. Aikatauluista on
hyvin vaikea sanoa mitään, sillä on niin monta tekijää, jotka vaikuttavat
asiaan. Edellinen Helsingin yleiskaava
hyväksyttiin valtuustossa 26.11.2003. Yleiskaava sai lainvoiman 2007. Helsingin
hallinto-oikeuden käsittelyajat ympäristöasioissa ovat keskimäärin 7,8 kk ja
KHO:ssa yli vuoden. Nyt yleiskaava on
paljon radikaalimpi ja vaikuttaa paljon enemmän kaupungin rakenteisiin ja
ihmisten elinympäristöön.”
Kolmen valituksen
anatomiaa
PIRKKOLAN OMAKOTIYHDISTYS RY,
POHJOIS-HAAGA-SEURA RY, RUSKEASUOSEURA RY, HAAGAN TYÖVÄENYHDISTYS RY,
MAUNULANPUISTON PALSTAVILJELIJÄT RY, HELSINGIN LUONNONSUOJELUYHDISTYS RY,
HELSINGIN JYRY ja 22 yksityishenkilöä valittivat yleiskaavasta
Keskuspuiston puolesta –ryhmä käsitteli valituksessaan
nimenomaan Keskuspuistoa. Valituksen pääkohdat olivat seuraavat:
·
yleiskaava
on voimassa olevan Uudenmaan maakuntakaavan vastainen
·
yleiskaava
on voimassa olevien Keskuspuiston asemakaavojen vastainen
·
yleiskaava
on kaupunginvaltuuston hyväksymän virkistysaluekäyttötarkoituksen vastainen
·
yleiskaavaratkaisu
ei turvaa Keskuspuiston luonnonarvoja eikä sillä vaalita luonnonympäristöä eikä
siihen liittyviä erityisiä arvoja
·
yleiskaavan
vuorovaikutusprosessi ei mahdollistanut kuntalaisten vaikutusmahdollisuuksien
toteutumista,
·
yleiskaavaratkaisu
ohjaa muuttamaan voimassa olevia asemakaavoja siten, että laajojen
kansalaispiirien elinympäristö heikkenee virkistysalueiden supistuessa
·
yleiskaavaratkaisu
ei hallintolain 6 §:n mukaisesti suojaa kuntalaisten oikeusjärjestyksen
perusteella oikeutettuja odotuksia.
Keskuspuistoväen valitus löytyy
täydellisenä tästä linkistä: https://www.facebook.com/notes/Keskuspuiston-puolesta/valitus-helsingin-kaupunginvaltuuston-yleiskaavan-hyv%C3%A4ksymist%C3%A4-koskevasta-p%C3%A4%C3%A4t%C3%B6k/372361579764104
Yleiskaavan sisältövaatimukset. Maankäyttö- ja rakennuslain 9 §:n mukaan kaavan tulee perustua riittäviin
tutkimuksiin ja selvityksiin. Kaavaa laadittaessa on tarpeellisessa määrin
selvitettävä suunnitelman ja tarkasteltavien vaihtoehtojen toteuttamisen
ympäristövaikutukset, mukaan lukien yhdyskuntataloudelliset, sosiaaliset,
kulttuuriset ja muut vaikutukset. Nyt Keskuspuistoon osoitetun rakentamisen
perusteluiksi on yleiskaavassa esitetty vain Hämeenlinnanväylän
kaupunkibulevardiksi muuttamisen teknistaloudelliset edellytykset. Ympäristölautakunnan 2.2.2016
yksimielisesti hyväksymässä lausunnossa todetaan, että yleiskaavaehdotus
supistaa yhtenäistä Keskuspuistoa ja heikentää sen
virkistyskäyttömahdollisuuksia. Ympäristölautakunnan mielestä Keskuspuistoon
rakentamisesta tulee luopua. Liikuntalautakunta
päätti yksimielisesti 4.2.2016 yleiskaavaehdotuksesta antamassaan lausunnossa,
että Keskuspuisto on oleellinen osa Helsingin viher- ja ulkoilualueiden
verkostoa. Yleisten töiden lautakunta,
jonka vastuulla Keskuspuiston hoito on, toteaa 2.2.2016 yksimielisesti
yleiskaavaehdotuksesta antamassaan lausunnossa, että Keskuspuisto on Helsingin
tärkein ja laajin virkistys- ja viheralue ja keskeinen osa metsäverkostoa.
Lautakunnan mielestä Keskuspuiston rakentamisesta luopua ja säilyttää se
edelleen virkistys- ja viheralueena.
Suhde Uudenmaan
maakuntakaavaan. Uudenmaan
valmisteilla olevassa 4. vaihemaakuntakaavassa käsitellään viherrakennetta
kokonaisuutena. Voimassa olevien maakuntakaavojen viher- ja virkistysverkon
toteutumisen kannalta riskikohta on liiton mukaan ainakin Keskuspuisto, koska
sen turvaaminen riittävän laajana ja yhtenäisenä kokonaisuutena on epävarmaa.
Tarkentuvan suunnittelun
periaatteen ja luottamuksensuojaperiaatteen rikkominen. Keskuspuisto on maakuntakaavan mukaisesti
osoitettu vuoden 2002 yleiskaavassa ja erityisessä Keskuspuiston
osayleiskaavassa puistoksi. Samoin myöhemmässä Uudenmaan liiton vaihekaavassa Keskuspuisto
on osoitettu virkistysalueeksi. Näiden suunnitelmien toteuttamiseksi koko
alueelle on laadittu yksityiskohtaiset asemakaavat. Kaavoituksen on oltava
johdonmukaista ja asukkailla on oltava oikeus luottaa tuoreisiin suunnitelmiin
ja niiden pysyvyyteen. Keskuspuiston asemakaavat vahvistavat
kaupunginvaltuuston demokraattisesti päättämän tahdon Keskuspuiston
säilyttämiseksi.
Keskuspuiston muodostamat
ekologiset yhteydet. Esitämme, että hallinto-oikeus kumoaa
yleiskaavapäätöksen Keskuspuiston osalta, koska yleiskaavassa ei ole esitetty,
kuinka on ratkaistu yleiskaavan ympäristövaikutusten arvioinnista esitetty
riski Keskuspuiston ekologisten käytävien katkeamisesta tai liiallisesta
kaventumisesta ja koska yleiskaavan pikseleihin perustuva esitystapa on
epäselvä ja vierekkäisiä pikseleitä koskeva kaavamääräys tekee mahdottomaksi
arvioida kuinka suuri riski todellisuudessa on.
Liito-oravan lisääntymis- ja
levähdyspaikat. Vaalituksessa
esitetään, että hallinto-oikeus kumoaa yleiskaavapäätöksen Keskuspuiston
osalta, koska yleiskaavaa laadittaessa ei ole selvitetty riittävästi Keskuspuiston
liito-oravaesiintymiä ja liito-oravien elinalueille on yleiskaavassa esitetty
rakentamisalueita.
Muut puutteelliset
luontoselvitykset. Keskuspuistoon
kuuluvalta, suoraan Lääkärinkatuun liittyvältä alueelta löytyy edustavia ja
melko laajoja jalopuumetsiköitä, jotka täyttävät luonnonsuojelulain 29 §:n
mukaiset jalopuumetsikön kriteerit. Yleiskaavaan liittyen ei ole selvitetty,
kuinka Keskuspuistoon esitetty rakentaminen vaikuttaa Haaganpuron uhanalaisen
taimenen selviytymiseen.
Hämeenlinnanväylän
kaupunkibulevardi, Keskuspuisto ja annetut lausunnot. Uudenmaan ELY-keskus lausuu, etteivät tällä
hetkellä käytettävissä olevat selvitykset tue valta- ja kantateiden muuttamista
kaupunkibulevardeiksi. ELY-keskus tienpitäjänä on ottanut saman kannan.
Liikennevirasto ehdottaa alustavasti kaikkien väylien säilyttämistä valtion
väylinä paitsi Vihdintie. Naapurikunnat edellyttävät bulevardisoinnin
käsittelemistä osana valtion ja seudun yhteistä suunnittelua.
Keskuspuistoon osoitettu
rakentaminen perustuu siihen, että Hämeenlinnan väylä muutetaan moottoritiestä
kaupunkibulevardiksi. Valittaja toteaa, että mikäli mahdollisten muiden
valitusten johdosta tämä kaupunkibulevardi yleiskaavasta poistuisi, samalla
poistuisi tarve ja mahdollisuus rakentaa Keskuspuistoon.
Vuorovaikutus kaavaa
valmisteltaessa. Kaavoitusprosessia
vietiin eteenpäin vaikutusmahdollisuudet sivuuttavalla asenteella. Räikein
esimerkki tästä on, että Keskuspuistoon rakentamista perusteltiin
päätöksenteossa Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunnassa edustettuna olevien
poliittisten ryhmien välisellä sopimuksella,
joka oli tehty ennen kuin osallisten kuuleminen yleiskaavaluonnoksesta oli edes
päättynyt ja osallisilla oli ollut mahdollisuus esittää siihen perusteltuja
muistutuksiaan. Keskuspuiston puolesta esitetyillä mielipiteillä ja
muistutuksilla ei ollut vaikutusta kaavoitukseen. Keskuspuiston osalta tuli 82
muistutusta ja kirjeenä 14 150 nimeä käsittävä adressi ”Keskuspuistoa ei saa
supistaa Helsingin yleiskaavassa”. (Allekirjoituksia kertyi vielä lisää ja
yhteensä nimiä luovutettiin yli 17 000). Tarkkojen karttatietojen esittäminen
on palvelussa estetty. Esitämme, että hallinto-oikeus kumoaa
yleiskaavapäätöksen Keskuspuiston osalta, koska yleiskaavan valmistelu ei ole
mahdollistanut perusoikeuksien ja MRL 62 §:n tarkoittamaa oikeutta
vuorovaikutukseen kaavaa valmisteltaessa ja koska yleiskaavaehdotuksen kartta
ei täytä yleiskaavan pohjakartalle kohtuudella asetettavia vaatimuksia.
Museoviraston valitus yleiskaavasta
Museovirasto on omassa yleiskaavaa koskevassa valituksessaan
käsitellyt useaa aluetta. Julkaisemassaan tiedotteessa Museovirasto pitää
muutoin yleiskaavaa onnistuneena, mutta edellyttää eräiden asioiden
korjaamista. Tällaisia asioita ovat:
·
Malmin lentokenttä
·
Tuomarinkylän kartano
·
Töölön kisahalli ja Mäntymäen kenttä
·
Lapinlahden sairaala
·
Keskuspuisto
·
Vantaanjoen varren vihervyöhykkeet
·
Viikin vihervyöhykkeet
·
Vartiosaari
Museoviraston valitus löytyy tästä linkistä: http://www.nba.fi/fi/File/3081/valitus-helsingin-uudesta-yleiskaavasta-2.pdf
Malmin lentokenttä
pitäisi säilyttää nykykäytössään. Mikäli käyttö muuttuu, on muutoksia ohjattava
ja ne on toteutettava niin, että lentokentän ja sen kiitoratojen avoin tila
turvataan.
Tuomarinkylän
kartanon alueelle on osoitettava keveämpi, maiseman kulttuurihistoriallisen
jatkuvuuden turvaava mitoitus.
Töölön Kisahallin
ja Mäntymäen kentän alueella on huolehdittava siitä, ettei rakentaminen
heikennä olympiarakennusten, erityisesti Olympiastadion asemaa ja käyttöä
avarassa ympäristössään.
Lapinlahti on
esimerkki yleiskaavan pikseliratkaisun ongelmista. Sekä sairaalarakennukset
että puisto on jo suojeltu, mutta silti yleiskaava osoittaa niiden päälle
kantakaupunkimaista rakentamista.
Kaupunkibulevardit
pienentävät Keskuspuiston, Vantaanjokivarren ja Viikin vihervyöhykkeitä.
Museovirasto pitää yleiskaavaa lainvastaisena myös Vartiosaaren osalta samoin perustein
kuin Vartiosaaren osayleiskaavaa. Museovirasto on valittanut myös Vartiosaaren
osayleiskaavasta.
Malmin lentoaseman ystävät ry:n valitus yleiskaavasta
Malmin lentokenttäväen valituksessa pääkohdat ovat:
- Pääkaupunkiseudulle on
laadittava kuntien yhteinen yleiskaava
- Kulttuuriympäristöjen
suojelu ja Helsingin seudun liikennejärjestelmä ovat puutteellisesti
tutkittuja
- Rakennusperintö ja
yleiskaavan suhde perustuslakiin ontuu
- Vuorovaikutus
yleiskaavatyössä on ollut puutteellista
- Lakimääräiset
vaikutusarvioinnit on tehty puutteellisesti ja tarkoitushakuisesti
- Yleiskaava on voimassa
olevan maakuntakaavan vastainen
- Yleiskaava on
ristiriidassa luonnonsuojelulain ja -asetuksen kanssa
Valituskirjelmä kokonaisuudessaan löytyy tästä: http://www.malmiairport.fi/mly-on-valittanut-helsingin-yleiskaavasta-helsingin-hallinto-oikeuteen/
Kohdittain ja lyhennettynä varsinaisesta
valituskirjeestä seuraavia otteita:
Pääkaupunkiseudun yhteinen yleiskaava, MRL 46a §. On perusteltua
olettaa, että pääkaupunkiseutu on vuonna 2050 yksi yhtenäinen metropolialue,
jolloin yleiskaavan ulottaminen ajallisesti näin kauas ei vastaa tarkoitustaan.
Helsingin uusi yleiskaava on siksi ristiriidassa MRL:n 46a § tarkoituksen ja
sisällön kanssa.
Kulttuuriympäristöjen suojelu ja Helsingin seudun toimiva
liikennejärjestelmä. “Valtakunnallisesti merkittävät rakennetut
kulttuuriympäristöt” (RKY 2009) on Museoviraston laatima ja valtioneuvoston
päätöksellä vahvistettu valtakunnallisesti merkittävien rakennettujen
kulttuuriympäristöjen luettelo. Malmin lentoasema lentokenttäalueineen on RKY
2009 -aluekohde. Malmin lentoasemakokonaisuuden elävällä kansainvälisellä
kulttuuriperintökohteella on varteenotettavat mahdollisuudet nousta
UNESCO-maailmanperintökohteeksi. Malmin lentoasemakokonaisuus on ollut kahdesti
World Monuments Fundin (WMF) maailmanlaajuisella 100 uhanalaisimman
kulttuurikohteen listalla (2004 ja 2006). WMF:n valintapaneelissa ovat
edustettuina myös UNESCO:n maailmanperintöohjelman viralliset
neuvonantajaorganisaatiot ICOMOS ja ICCROM.
Euroopan johtava kulttuuriperintöjärjestö Europa Nostra on valinnut
Malmin lentoaseman vuonna 2016 Euroopan seitsemän uhanalaisimman kulttuuriperintökohteen
joukkoon. Malmin lentoaseman tapauksessa kysymyksessä ei ole pelkkä
rakennussuojelu, vaan myös merkittävä aineeton kulttuuriperintö. Yllä esitetyin
perustein yleiskaava on MRL 24§:n vastainen, koska sen mukainen
alueidenkäyttöratkaisu ei edistä valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden
toteutumista.
Rakennusperintö ja yleiskaavan suhde perustuslakiin. Malmin
lentoaseman alueen asuntorakentamiselle osoittava yleiskaava on ristiriidassa
perustuslain kanssa. Perustuslain 20 §:n mukaan vastuu kulttuuriperinnöstä
kuuluu kaikille.
Vuorovaikutus yleiskaavatyössä on ollut puutteellista. Yleiskaavatyöhön
liittyvä vuorovaikutus ja kaupunkilaisten mahdollisuus osallistua
elinympäristöään koskevaan päätöksentekoon on ollut puutteellista.
Yleiskaavalinjaukset on tehty ennen vuorovaikutusta, eikä vaihtoehtoisia
ehdotuksia ole huomioitu.
Lakimääräiset vaikutusarvioinnit on tehty puutteellisesti ja
tarkoitushakuisesti. Maankäyttö- ja rakennuslaki 9 § edellyttää kaavan
laatimisen perustuvan kattaviin vaikutusarviointeihin. Osa vaadittavista
tutkimuksista (mm. maaperätutkimukset) on ollut päätöstä tehtäessä
keskeneräisiä. Yleiskaavan
taloudellisten vaikutusten arvioinnista käy ilmi, ettei Malmin
lentokenttäalueen rakentaminen suunnitelman mukaisesti ole taloudellisesti
toteutettavissa.
Yleiskaava on voimassa olevan maakuntakaavan vastainen. Helsingin
yleiskaava on Malmin lentoaseman osalta voimassa olevan oikeusvaikutteisen
maakuntakaavan vastainen. Valtioneuvoston johdonmukaisesti vuodesta 2000
edellyttämän korvaavan kentän puuttumisen vuoksi yleiskaavaa ei voi Malmin
lentokentän alueen osalta säätää oikeusvaikutteiseksi. Myöskään maakuntakaavaa
ei voida muuttaa oikeusvaikutteisesti siten, että alueen käyttötarkoitus
voitaisiin vaihtaa.
Yleiskaava on ristiriidassa luonnonsuojelulain ja -asetuksen kanssa. Malmin lentoasemalla
ja sen vaikutusalueella esiintyy monia lajeja, joiden lisääntymis- ja
levähdyspaikkojen heikentäminen ja hävittäminen on kiellettyä. Näiden lajien
käyttämien alueiden kaavoittaminen asuntorakentamiskäyttöön on ristiriidassa
luonnonsuojelulain ja -asetuksen kanssa. Valituksessa mainitaan meritaimen,
vuollejokisimpukka niittybiotooppi ja heinäkurppa, lepakot, perhoset ja
liito-oravat.
Tehdään
750000 asukkaan Helsinki, mutta alueensa keskus!
On
varmaan muitakin valittajia. Mutta ainoat valitukset jotka löysin ovat nuo
kolme. Kyllähän siinä on kolme merkittävää tahoa. Minä olen henkilökohtaisesti
sitä mieltä, että Keskuspuistoon ei pitäisi rakentaa. Olen myös sitä mieltä,
että Museoviraston kaikki ehdotukset ovat kannatettavia. Sisäänrakennetusti
tämä tarkoittaa, että Malmin lentokenttä pitäisi säilyttää yhdellä
kiitoradalla. Tarpeellinen rakentaminen saadaan aikaiseksi ottamalla
Tattarinsuo asuntokäyttöön. Bulevardien suhteen olisi paljon kehiteltävää. Nyt
suunnitelmat ovat liian hätäisiä ja tutkimattomia. Bulevardiaatetta ei pidä
kaataa, se on hyvä. Vihdintie on mainio pilottikohde bulevardien tutkimiseen ja
jopa toteutukseen. Monissa kohdin bulevardien varrella on mahdollista rakentaa
ilman konfliktia luonnonarvojen kanssa. Olisi kuitenkin ymmärrettävä, etteivät
bulevardit millään muotoa ja mitenkään tutkittuina pysty imaisemaan nyt
yleiskaavassa esitettyä asukaslukutavoitetta. Valitettavasti myös
täydennysrakentamiseen kohdistuvat toiveet muualla ovat ylimitoitettuja.
Tosiasiassa tämä tarkoittaa, että asukaslukutavoite (ilman Östersundomia) ei
tule toteutumaan. Helsingin kaupungin nykyisen alueen (ilman Östersundomia)
asukasluku ei tule koskaan olemaan yli 750000 asukasta. Sekin luku saavutetaan
vain työn ja tuskan kanssa. Segregaation ja muun eriarvoistumisen välttäminen
on Helsingin ja helsinkiläisten elinehto. Se
on Helsingin kilpailukykyä parhaimmillaan.
Helsinki on ympäristönsä osa. Helsinki,
Pietari ja Tallinna ovat tämän ympäristön suvereeneja keskuksia. Kaikilla on
omaleimaiset esikaupunkinsa ja maaseutunsa. Liikenneverkot yhdistävät. Työssäkäyntialue
on laaja. Mutta kunkin keskuksen identiteetti leimaa ihmisten elämää. Ihmisiä
eivät hallinnolliset rajat kiinnosta. MAL-raja on useimmille täysin tuntematon
ja merkityksetön. Oma kotikatu ja oma kylä kiinnostavat. He ovat yksilöitä.
Helsinki ei kuitenkaan ole kaupunki rajojensa sisällä. Se on pikkumetropoli.
Sellainen sen tulisi olla myös yleiskaavansa osalta.
Taas erinomainen blogi. Kattavin analyysi valtuustokäsittelystä ja valitustilanteesta, mitä olen lukenut.
VastaaPoistaEnsin äänestyksistä. Keskuspuisto olisi pelastunut kokonaan, jos vihreät olisivat äänestäneet sen puolesta. Tämän pahempaa äänestäjille annettujen lupausten rikkomista on vaikea kuvitella. Mutta ei Keskuspuistoa kannattaneiden pienryhmienkään logiikka aina ollut aukotonta. Vassarit ja PS olivat koko valmistelun ajan kaupunkisuunnittelulautakunnassa tukeneet yleiskaavalinjauksia ja PS hajosi vielä valtuustossakin. Vartiosaari olisi pelastunut, jos kolme kepulaista tai saman verran lisää perussuomalaisia olisi sitä tukenut. Johdonmukaisimmin käyttäytyivät RKP, kristilliset ja Yrjö Hakanen.
Ei välttämättä ole aivan hiljaiseloa ja juristien käsissä asia nytkään. Helsinki antaa vastineensa valituksiin helmikuun loppuun mennessä (HS 27.12.). Niitä puidaan kaupunkisuunnittelulautakunnassa ja kaupunginhallituksessa, varmaan myös lehdistössä. Kuntavaalit on siitä vajaan kahden kuukauden päässä. HS:n mukaan on periaatteessa mahdollista, että ongelmalliset osat rajattaisiin yleiskaavasta ulos.
Sama lehti kertoo, että Liikennevirasto ja Uudenmaan ELY-keskus ovat valittaneet useimmista kaupunkibulevardeista. Tämä saattaa osoittautua niille kohtalokkaaksi, kun myös Espoo, Vantaa ja todennäköisesti Uudenmaan liittokin vastustavat niitä. Yleiskaavahan on, paitsi liikenneratkaisujen, myös seudullisten viheralueiden osalta voimassa olevan maakuntakaavan vastainen.
Pikaraitiotiet ovat yleiskaavan parhaita oivalluksia. Ne kuitenkin edellyttävät, että ratikat pääsevät välillä "porhaltamaan täysillä" niin kuin Raide-Jokerin kohdalla ilmeisesti tapahtuu. Jollei näin ole, niistä muodostuu samanlaisia hitaita ratikoita kuin kantakaupungissa.
Jos Länsiväylän, Turunväylän, Hämeenlinnanväylän ja Lahdenväylän "bulevardeja" ei voida toteuttaa, koko yleiskaavalta putoaa pohja pois. Silloin uusi valtuusto ja kaupunkisuunnittelulautakunta saavat aloittaa alusta pienemmän asukaslukutavoitteen pohjalta.
Päädyt Pena siihen, että bulevardit eivät millään muotoa pysty imaisemaan nyt yleiskaavassa esitettyä asukaslukutavoitetta ja että myös täydennysrakentamiseen kohdistuvat toiveet muualla ovat ylimitoitettuja. Sanot, että Helsingin nykyisen alueen (ilman Östersundomia)asukasluku ei tule koskaan olemaan yli 750 000 asukasta (se on ns. perusvaihtoehto, kun yleiskaava tähtää 866 000 asukkaan nopean kasvun vaihtoehtoon). Sanot, että 750 000:kin "saavutetaan vain työn ja tuskan kanssa".
Mutta minkä vuoksi yleensäkään pitäisi kilpailla kaupunkien kasvulla? Eikö meillä helsinkiläisillä ole täällä nyt kaikki suhteellisen hyvin? Meillä on asuntomme, viheralueita lähellä, hyvä julkisen liikenteen palvelu, kaikkia mahdollisia etnisiä ja muita ravintoloita, teattereita, musiikkitaloja, uimaloita ja laajoja huvittelumahdollisuuksia eivätkä tulevaisuuden infrastruktuurin investointitarpeetkaan näytä kohtuuttomilta. Meitä on täällä - kun naapurikunnat otetaan mukaan - jo 1,1 miljoonaa eli "pikkumetropoli". Mitä me saisimme lisää hyötyä siitä, että se paisutettaisiin "suurmetropoliksi"?
On totta, että pääkaupungit kaikkialla tuppaavat kasvamaan. Mutta juuri siksi, pitäisi yhteiskuntapolitiikan toimin määrätietoisesti pyrkiä siihen, että tämä kasvu hidastuisi. Taloustieteen professori Matti Viren on ehdottanut asumistukijärjestelmän muuttamista niin, että se hillitsisi muuttoa pääkaupunkiseudulle. Jotain tämän kaltaista pitäisi keksiä.
Kaiken taustalla on koko yhteiskuntaa syövän tavoin kalvava itseisarvoisen taloudellisen kasvun ihannointi ja tavoittelu. Sen sijaan, että tavoitellaan BKT:n mahdollisimman suurta ja nopeaa kasvua, pitäisi tavoitella BKO:n (bruttokansanonnellisuus) kasvua.
Nythän on jo täysin selvä asia, että hyväksytty yleikaava vesittyy joko kokonaan tai ainakin osittain. Kysymys on enää vain siitä, rajataanko nämä 4 kaupunkibulevardia ulos vai palautuuko kaava kokonaisuudessaan uudelleen suunnittelijoitten pöydälle. Luulempa, että bulevardien rajaus ulkopuolelle on liian kova pala varsinkin helsingin vihreille. Kaupungin pitäisi uskoa, ettei valtion hallinnoimia valtakunnallisia pääväyliä noin vain muuteya kaduiksi. Eihän naapurikunnatkaan asianosaisina tällaista hyväksy. Minä tuntien neuvottelijat, en kuuna päivänä usko , että valtion edustajat tätä hyväksyy.
VastaaPoistaKaiken huippu on , että kaavaa käsiteltäessä on kaikki kielteiset seikat bulevardien osilta vaiettu kuoliaaksi. Esimerkkinä voin mainita vaikka Tuusulantien, joka on jätetty valituksen ulkopuolelle. Onkohan unohdettu, että koko seudun eteläosan liikenne lentokentälle hoituu Tuusulantien kautta. Muistan aikanaan Nokian pääkonttorin avajaisissa kattoterassilla vuonna 1997, kun Ollila korosti, miten tärkeää on yhteydet pääkonttorilta kentälle ja no. se, että matka-aika on ennustettavissa kaikissa tilanteissa. Myös tavaraliikenne vaikeutuu. Kaikki tavarathan rahdataan logistiikkakeskuksista helsingin niemelle kehä ykkösen ulkopuolelta. Aika-ja kuljetuskustannukset kasvavat merkittävästi. Ajaako tämä pois keskustasta osan pääkonttoreista ja kauppaliikkeistä kilpailullisista syistä. Valituksissahan on paljon jonnijoutavavia asioita. Hyvä esim. on yleiskaavan maakuntakaavanvastaisuus. Maakuntakaavassahan on aina toleranssia, joka pienenee yleiskaavann kautta asemakaavaan mentäessä. Mielenkiintoista on tosiaan myös liikenneturvallisuuden aliarvioiminen. Nyt sotketaan kevytliikenne autoliikenteen kanssa, kun sitä on 40 vuotta yritetty eriyttää. MELU-JA HIUKKASPÄÄSTÖT ON VAIETTU KUOLIAAKSI. Vihreitten toimesta. Helsinki näyttää palaavan 70-luvulle, jolloin se ei piitannut pätkän vertaa naapurikuntien tai silloisen tielaitoksen mielipiteistä. Rakensi jopa kehä ykkösnen katuna, jotta sai tehdä itse päätökset. Kehä kakkosessa oli varsinaisena jarruna jatkon osalta. Poliitikot ravasi toimiston ovella vaivaksi asti sunnitteluaikana turuntieltä- hämeenlinnantielle. Kuuntelin Kajatien Jussin tavoin vain toisella korvalla. Mielenkiintoista olla nyt vastapuolella, kun on aikanaan 40 vuotta kirjoittanut vastineitä valituksiin. Yhden jopa hävisin ja piti muuttaa suunnitelmaa. (vt 1,melu Lohjalla).
Eduskunnan oikeusasiamieheltäkin sain huomautuksen aikoinaan. Ei ollut lainvastaisuutta, mutta asian olisi Södermanin mukaan voinut hoitaa muutoinkin.
Pentti Sirola
Eläkeläinen
Kiitos hyvästä kirjoituksesta ja hyvistä kommenteista -tätä blogia on ollut ilo lukea. Nostan esille erään minua huolestuttavan demokratiaan ja päätöksentekoon liittyvän seikan joka on tullut esille yleiskaavaprosessissa. Kunnallinen päätöksenteko on prosessina natissut liitoksissaan kaupunkisuunnitteluviraston käsittelyssä. On saatu KSV:n sisältä tietoa siitä että KSV on manipuloinut omia mm mainsemasuunnitteluarkkitehtien lausuntoja viheralueille rakentamisesta. Tämä virkamiesten pyrkimys ajaa tiettyä poliittista agendaa on ikävää kehitystä koska se heikentää entisestään kuntalaisten luottamusta poliittiseen päätöksentekoon. Kaupunkisuunnitteluvirasto ei varmastikaan tämän yleiskaavan jälkeen nauti kovinkaan suurta luottamusta kuntalaisten mielissä. Entä sitten valtuusto? Tämä valtuusto jää Helsingin historiaan ympäristövihamielisimpänä ja ei pelkästään yleiskaavan vuoksi. Nythän on alkanut myös kaupungin omistamien viheralueiden mynnti mm Nuuksiossa ja Vihdissä.
VastaaPoistaErinomainen yhteenveto. Yleiskaavassa on niin paljon löysää, että kyllä yli 750 000 mahtuu, onko tämä hyvä, on toinen asia. Asumisväljyyden kasvu ja sinkkutalouksien osuuden kasvu pysähtyivät kymmenkunta vuotta sitten kääntyen hienoiseksi laskuksi. Ei ole näkyvissä syytä, miksi väljyys kasvaisi, jos asukasmäärän kasvu ei taitu. Kuitenkin yleiskaavan rakentamisesta hyvin suuri osa on väljyyskasvua, joka samalla toimii sitä kaupungin tiiviyttä vastaan.
VastaaPoistaPuhtaasti teknisenä huomiona raitioteiden osalta ei riitä tarkastella pelkkää investointia. Liikennöinnin kustannuksilla on ratkaiseva vaikutus ja niiden vastapainoksi linjalla pitää olla käyttäjiä. Jos karsitaan rakentamista, karsitaan myös tästä kohtaa yhtälöä. En tosin osaa sanoa juuri Hämeenlinnanväylästä olisiko vaikutus ratkaiseva.
VastaaPoistaNohejsan Pentti ja iloista loppuvuotta!
VastaaPoistaTaistelu jatkuu – Uraaa!!!
Pikku nyanssi: Helsingin Keskuspuisto on oikeasti maailmalla harvinainen ”Keskusmetsä”. Kaavoissa se sitten on ”puisto” kun sitä on sellaisena helpompi varjella.
”Keskusmetsän” luonnetta pitäisi vähän avata. Yritän:
- metsään on virkistävää eksyä – jotta se onnistuu pitää metsän olla riittävän ison
- metsä ei ole asuinkortteleiden piha-alueen laajennus – vertaa lähiömetsien kuluneet ja ankeat puupellot
- metsä on salaperäinen, yllättävä ja rauhoittava ystävä
- metsässä kaikki aistit herkistyvät
Ha det bra
Bjöte
Olen Keskuspuiston hevikäyttäjä. Juoksen siellä vuoden ympäri. Toimin vapaaehtoisena yleisurheilun maailmamestaruuskisoissa 2005. Useampi kuin yksi kansainvälisesti menestynyt ulkomaalainen urheilija tuli ihmettelemään minulle, miten keskellä Helsinkiä voi harjoitella maratoninverran kilometrejä metsässä. Se oli heille positiivinen ja ainutlaatuinen kokemus, mutta osaammeko me suomalaiset arvostaa sitä?
VastaaPoista