Olimme
Aleppossa vuonna 1996. Silloin oli käynnissä Euroopan komission Välimeren
yksikön tilaama Kunnallishallinnon modernisointiprojekti Syyrian
Arabitasavallan neljässä kaupungissa.
Kaupungit olivat Damaskos, Homs, Aleppo ja Latakia. Nuo nimet ovat olleet
jatkuvasti esillä Arabikevään
seurauksena syntyneen Syyrian mielenosoitusaallon ja siihen liittyvien
demokratiahaaveiden muututtua veriseksi yhteenotoksi ja suoranaiseksi
uskonsodaksi. Miksi me olimme Aleppossa ja keitä olimme me?
Aleppossa
olimme tutkimassa kunnallishallinnon senhetkistä tilaa erityisesti kaupungin
talouden, kaupunkisuunnittelun, asuntotuotannon, ympäristösuunnittelun, liikenteen,
vesihuollon ja jätehuollon osalta. Kohteena oli myös historiallisten
kaupunginosien suojelu. Tehtävänämme ei ollut varsinainen suunnittelu vaan
tulevan suunnitteluprosessin ohjelmointi. Työn tuloksena oli rahoitusehdotus ja
aikataulu niistä tehtävistä joihin Euroopan komissio voisi osallistua. Niin itse
asiassa nyt jälkeenpäin katsottuna tuo meidän raporttimme on melko nuivea. Siinä
ei ole yhtään kuvaa eikä mitään havainnollistavaa aineistoa. Vain organisaatiokaavioita ja exceltaulukoita.
Jatkuivatko työt meidän ohjelmoimallamme tavalla? Siitä ei minulla ole tietoa.
Saattaa olla että eivät jatkuneet, sillä skismat Syyrian hallinnon kanssa ja
erityisesti Syyrian kovat asenteet Israelia kohtaan saattoivat jarruttaa
MEDA-ohjelman puitteissa Syyrialle annettua apua.
Keitä me sitten olimme? Me
olimme Devecon Oy:n suunnittelutiimi. Projektipäällikkönä oli arkkitehti Veikko
Vasko. Dataeksperttinä oli Päivi Nikander. Institutionaalisesta kehittämisestä
huolehti Seppo Lampinen. Infrastruktuurista ja erityisesti vesihuollosta vastasi
Kai Hedberg. Liikenne oli Mauri Ilvan vastuulla. Tiimiä assisteerasivat
urbaanin kehityksen eksperttinä Pentti Murole ja kaupunkisuunnittelun
asiantuntijana Pekka Rautimo. Syyrialaisina paikallisekspertteinä toimivat
arkkitehtitohtorit Naoras Daker ja Paul Chiniara. Tuttua ja taattua jengiä siis
koko joukkue.
Työn alkuvaiheessa laadittiin EU:n suunnittelukutyymin mukaan ”probleemapuu” ja ” tavoitepuu”.
Probleemapuu alkoi toteamuksilla kontrolloimattomasta kasvusta,
riittämättömästä kunnallisten palvelujen tasosta, heikosta kunnallishallinnosta,
kaupunkiympäristön laadusta ja erityisesti huonosta työtehosta hallinnon
piirissä. Lainsäädäntö todettiin puutteelliseksi. Tilastotiedot ja
suunnittelumenetelmät havaittiin varsin kelvottomiksi. Tavoitepuussa asiat
sitten yritettiin kääntää paremmin päin. Erityisesti esitettiin hallinnon,
suunnittelun ja toteutuksen hajakeskittämistä. Ehdotettiin parempia
tiedonhallintamenetelmiä ja tietopankkeja sekä henkilökunnan parempaa
motivoimista. Vielä ehdotettiin parempaa jatkokoulutusta ja koulutetun
henkilökunnan palkkaamista.
En
kuitenkaan ryhdy tätä tutkimusta selvittelemään. Sen sijaan totean raportin
kirjanneen Aleppon vanhan kaupungin olevan erikoisasemassa. Kaupungissa oli jo
mainitun ohjelmointityön aikaan käynnissä Saksan kehitysyhteistyöorganisaation
rahoittama vanhan kaupungin rehabilitointiprojekti. Aleppon vanha kaupunki oli
muutenkin huomattavasti paremmassa kunnossa kuin rinnakkaisten kohteiden
medinat. Tämä johtui osittain siitä, että Aleppon vanhassa kaupungissa
rakennusten julkisivuissa oli pakko käyttää hiekkakiviverhousta. Tämä antoi
kaupungille erinomaisen hienon leiman ja yhtenäisyyden verrattuna tavanomaiseen
kaupunkimaisemaan, jossa lohkeilevat rappaukset, kirjava väritys ja kaikkialla
repsottavat sähköjohdot ovat luonteenomaisia.
Aleppon vanha kaupunki oli
ohjelmadelegaatiomme erityisen ihastuksen kohde. Vanha kaupunki
hiekkakivifasaadeineen oli huippuunsa kiehtova. Nyt videot kertovat Aleppon
kuolemasta. Ne kuvaavat rikkipommitettuja taloja ja kaupunginosia. Ne kuvaavat
ihmisiä jotka ovat menettäneet omaisensa ja kotinsa. Usein haastatellaan
ihmisiä kapinallisten alueella. He toivovat maahan uutta hallintoa. Mutta eivät
tiedä missä heidän paikkansa on kaiken tämän jälkeen. Pieneltä tytöltä kysyttiin hänen unelmistaan. Hän sanoi: "Minulla ei ole mitään unelmia - ei mitään!"
Aleppon historiaa
Aleppo
ja Syyria, ne ovat köyhyyden leimaamaa ympäristöä. Syyriassa GDP on hyvin
alhainen. Jos Suomessa bruttokansantuote asukasta kohti vuodessa on 45000
euroa, on se Syyriassa vain 1700 euroa. Ostovoimakorjatut luvut ovat
vastaavasti 39000 ja 3500 euroa per vuosi ja asukas. Nyt tällä hetkellä
Syyriassa vielä tuonkin alle. Syyrian väestön mediaani-ikä on 24 vuotta. Siis
puolet kansasta on alle 24-vuotiaita. Meillä se on 42 vuotta. Syyriassa
nuorisotyöttömyys oli ennen sotien alkua 48 %. Meillä se on 20 %. Lähtökohdat
työn hankkimiseen, perhe-elämään ja tasa-arvoiseen tulevaisuuteen ovat lähes mahdottomat.
Aleppon kaupunki mainitaan ensimmäistä kertaa
historiankirjoissa 3000 vuotta ennen ajanlaskun alkua. Asutuksen jälkiä sieltä on löydetty jo 7000
vuoden takaa. Suomi oli tuohon aikaan Litorinameren jälkitilassa. Vedet olivat
Pohjanlahdella ja Suomenlahdella melkoisesti nykyistä laajemmat. Vesi taisi
olla viitisenkymmentä metriä nykyistä korkeammalla. Tai oliko maa nyt sen
verran alempana, jääkauden aikaisten jäämassojen puristamana? Suomessa oli
kyllä tuohon aikaan jo kalastuksella ja metsästyksellä elävää kansaa. Väkeä oli
tulossa lisää Äänisjärven ja Viron suunnilta.
Niin, siis Aleppo oli merkitty aikakirjoihin 3000 vuotta eaa. Tuohon aikaan faaraot olivat ehtineet seilata
pitkin Niiliä jo 1000 vuotta. Noina vuosina Silkkitie Persiaan ja edelleen
Intiaan ja Kiinaan oli jo käytössä. Reitti kulki juuri Aleppon kaupungin
kautta. Samoihin aikoihin elettiin kansainvälisen
kaupan alkuhetkiä, sillä sumerilaiset olivat keksineet rahan. Pyörä ja rauta
olivat myös tulleet keksityiksi. Vilkas kehityskausi jatkui, sillä ensimmäinen
kirjoitettu kieli syntyi sumerilaisten toimesta juuri silloin. Hammurabin lait
kirjoitettiin 1000 vuotta myöhemmin eli noin vuonna 1800 eaa. Foinikialaisten
ja kreikkalaisten merikelpoiset laivat purjehtivat noin vuonna 1000 eaa. Silloin
syntyivät myös foinikialaisten kehittämät ensimmäiset aakkoset. Mitäpä tästä
sanomme? Sanomme Vergiliuksen tavoin: ”Fugit irreparābile tempus” - "Aika pakenee palaamatta." Vergilius
sanoi tämän noin vuonna 0. Hän katseli mennyttä aikaa.
Aleksanteri Suuren seuraajat tekevät Alepposta kreikkalaisen
Kaupunkien
historioita kirjoitetaan yleensä valloitusten ja tuhon hetkillä. Kerrotaan seleukidien
vallanneen Aleppon kaupungin kolmannella vuosisadalla ennen ajanlaskun alkua. Hallitsija
Seleukes oli Aleksanteri Suuren sotapäälliköitä. Hänen valloittamansa,
alistamansa ja sitten luomansa valtakunta oli hellenistinen. Se ulottui
Välimereltä Intian rajoille. Nykyinen Aleppon kaupunki oli silloin nimeltään
Beroea. Kolmesataavuotisena elinaikanaan seleukidien valtaherrat
kunnostautuivat perustamalla kreikkalaissyyrialaisia siirtokuntia kautta laajan
valtakunnan. Siirtokunnat eivät siis suinkaan ole vain tämän hetken keksintö. Armenian
kuningaskunta valloitti sitten Beroean ja piti sitä hallussaan parikymmentä
vuotta. Sitten tuli valtaan Rooman imperiumi. Kreikkalaispainotteista roomalaisvaltaa kesti
satoja vuosia, myöhempinä aikoina Itä-Rooman ja Bysantin merkeissä. Vuonna 540 persialaisten kuningas Khosrau valtasi kaupungin. Valtaa kesti
sata vuotta.
Profeetta Mohammedin kumppani Abu Ubaidah valtaa Aleppon
Uskonto
muuttui ja kaupungin nimi muuttui, kun muslimijoukot valtasivat kaupungin
vuonna 637. Joukkoja johti Abu
Ubaidah ibn al-Jarrah, profeetta Muhammedin ikätoveri ja kumppani. Bysantin
joukot lyötiin ja alueesta muodostettiin Rashidunin kalifaatti. Kaupungin nimeksi tuli Halab.
Arabikulttuuri oli voimissaan ja kaupunkiin asettui huomattava joukko
filosofeja, runoilijoita ja muita ajan intellektuelleja. Rashidunin kalifaattia
seurasi Umayadien kalifaatti. Nämä kalifaatit hallitsivat Aleppoa vuoteen 750. Ayubidien
kalifaatti nosti kaupungin suureen kukoistukseen. Venetsialaiset olivat
solmineet Aleppon kanssa erityisen hyödyllisiä kauppasuhteita. Ristiretkeläiset
hyökkäsivät Aleppoon useita kertoja onnistumatta sitä valloittamaan. Kaupungin ja
kulttuurin täydellinen tuhoaminen onnistui sitten vasta mongolien ja
kristittyjen hyvällä yhteistyöllä.
Hulagu Khan tuhoaa kaupungin kristittyjen myötävaikutuksella
Mongolien
Hulagu Khan valtasi Aleppon frankkien ja armenialaisten tukemana vuonna 1260.
Kaupungissa suoritettiin täydellinen surmatyö ja hävitys. Miespuoliset muslimit
ja juutalaiset surmattiin, naiset ja lapset myytiin orjuuteen. Suuri moskeija
poltettiin. Mongolit ja mamelukit
taistelivat sitten Aleppon vallasta. Myös pelätty ja julma Timur Lenk valloitti
välillä kaupungin. Hänellä oli tapana pystyttää monumenteiksi surmattujen
vihollisten pääkalloja. Niitä saattoi olla parikymmentätuhatta yhdessä kasassa.
Olot olivat sekavia. 1400-luvun alkuvuosina muslimit ja kristityt palasivat
suurin joukoin kaupunkiin. Elettiin sitten vuoteen 1516, jolloin Alepposta tuli
ottomaanien suuren valtakunnan osa. Karavaanit kuljettivat Intian pippuria ja
Persian silkkejä. Aleppossa tuotettiin kankaita ja mattoja, saippuoita ja
väriaineita, taljoja, villaa, puuvillaa, vihanneksia, hedelmiä ja pähkinöitä. Kaupunkiin
rakennettiin useita karavaaniseraljeja, jotka palvelivat eurooppalaisia
kauppahuoneita. Niissä yöpyivät sekä kamelit että kamelien kuljettajat.
Kansainvälinen
kauppamerenkulku sitten vähittäin - ja erityisesti Suezin kanavan avaamisen jälkeen
vuonna 1869 muutti tavaroiden kulkureittejä ja Aleppon merkitys väheni
kansainvälisen kaupan keskuksena.
Islamin valta tuli
Aleppoon Rashidunin kalifaatin myötä. Umayaadit synnyttivät Välimeren
suurvallan. Ristiretkeläiset yrittivät vaikuttaa asioihin sankariretkillään.
Bysantti oli kärsinyt pahoja tappioita. Mamelukit hallitsivat aluetta Kairosta
käsin. Ayubidien kalifaatti nosti kaupungin suureen loistoon. kaikki tuhoutui
Hulagu Khanin ja kristittyjen yhteisoperaatiossa. Kaupunki nousi jälleen ja
muodostui Islamilaisen maailman kolmanneksi suurimmaksi kaupungiksi.
Ennen nykyisen kriisin
alkua Aleppon väestöstä 20 % oli kristittyjä
Aleppossa on 12 erilaista kristillistä kirkkoa tai
seurakuntaa. Kirkkorakennuksia on 60 kappaletta. Eräät niistä ovat joutuneet
poltetuiksi tai rikotuiksi sodan aikana. Kristityt ovat tukeneet enemmänkin
Assadin hallintoa kuin radikaaleja muslimeja. Selailin internetissä erilaisten
kristillisten kirkkojen elämää ja riittejä. Naiset olivat vahvasti esillä
seurakuntien toiminnassa. Oli myös lapsikuoroja ja rippikouluja.
Seurakunnista tai kirkoista vahvimpia taisivat olla
Armenian Apostolinen Kirkko, Armenian Evankelinen Kirkko, Syyrian ortodoksinen
arkkihiippakunta, Syyrian katolinen arkkihiippakunta, Kreikkalaisortodoksinen
kirkko ja Roomalaiskatolinen Aleppon vikariaatti. Vielä löytyvät mm.
assyrialaiset, metodistit, presbyteerit ja baptistit. Syyrian kristillisyys sai
alkunsa Antiokiassa vuonna 41 jaa. Sikäläisiä uskovaisia kutsuttiin tai he
kutsuivat itseään kristityksi. Antiokia oli yksi kristinuskon viidestä suuresta
patriarkaatista. Muita olivat Jerusalem, Aleksandria, Konstantinopoli ja Rooma.
Entinen suuri Antiokia on nykyinen pikkukaupunki nimeltään Antakya. Se
sijaitsee Turkissa.
Syyria on
sunnienemmistöinen maa. Shiiat ovat hallinneet ja hallitsevat nytkin. Heidän
osuutensa väestöstä on 13 %. Kristittyjä on 10 %. He ovat tukeneet hallintoa. Kristittyjä
oli maassa ennen sisällissotaa noin 2,4 miljoonaa. Syyriasta paenneiden
joukossa on kristittyjä suhteellisesti muita enemmän. Kristityt jakautuvat
katolisiin ja ortodokseihin. Saattaa olla, että ortodoksien suuri määrä on
vaikuttanut Venäjän haluun suojella uskovaisiaan.
Kirkolliskokoukset
määrittelivät jumaluuden olemusta
Kristillisyyden kehitystä ja muuntumista säätelivät
kirkolliskokousten päätökset erilaisine oppiriitoineen. Itäinen ortodoksinen
kirkko tai itäinen kristillisyys tunnustaa kolmen ekumeenisen kokouksen päätökset:
Nikean kirkolliskokous vuonna 325, Konstantinopolin kirkolliskokous vuonna 381
ja Efesoksen kirkolliskokous vuonna 431. Nikean kirkolliskokous oli
vahvistanut, että Kristus ja Isä Jumala ovat samaa olemusta. Jumala on
kolmiyhteinen – Isä, Poika ja Pyhä Henki.
Kolme persoonaa, mutta vain yksi Jumala. Efesoksen kokous vahvisti lisäksi,
että Kristuksella on kaksi luontoa, Jumala ja ihminen - yhdessä persoonassa. Päätöksestä
seurasi samalla, että Neitsyt Maria oli Jumalansynnyttäjä.
Nämä olivat
tietysti uskonoppineiden mielestä tärkeitä asioita. Perimmäisen tärkeitä
suorastaan! Nikean kokouksen oli kutsunut koolle kristinuskon ensimmäinen
vahvistaja, Rooman keisari Konstantinus I Suuri ja sitä johtivat Aleksandrian ja
Antiokian arkkipiispat. Konstantinopolissa kokoonkutsujana oli Rooman keisari
Theodosius I Suuri, hän kielsi muut uskonnot ja aloitti niiden vainot. Kokousta johtivat Antiokian piispa ja
Konstantinopolin patriarkat. Efesoksessa kokoonkutsujana oli Rooman keisari Theodosius II.
Puheenjohtajana oli Kyrillos Aleksandrialainen.
Ekumenistien mielenkiintoista uskontotieteellistä
kiistelyä ja samalla Rooman kirkon ja Bysantin kirkon valtataistelua
ryydittivät oppiriitojen lisäksi myöhemmät ristiretket (1100-1250), sekä
kansallinen ja kielellinen kilpailu. Suurin muutos oli kuitenkin muslimien ja
Islamin tulo Syyriaan ja yleensäkin maailmanhistoriaan. Muhammedin jälkeen eli
600-luvulla Islamin usko levisi Syyrian alueelle hitaasti mutta varmasti. Vuonna 787 kristillinen kirkko kehitti suuren skisman,
jonka seurauksena Rooman kirkko ja Ortodoksinen kirkko lopullisesti erosivat. Ratkaisematon
skisma aiheutui siitä, että länsi lisäsi uskontunnustukseen Isän lisäksi Pojan.
Itä ei tätä hyväksynyt.
Kuvassa on
esimerkkejä Aleppon kirkoista. Kaupungissa on 90 moskeijaa ja 60 kirkkoa.
Kaupungin asukkaista viidennes on kristittyjä. Yllättävää, eikö totta?
Melkiittien
kreikkalaiskatolinen Aleppon arkkipiispa Jeanbart sanoi äskettäin
uutiskanavalle näin: ”Teidän on ymmärrettävä, että valintamme ISIS:in ja Syyrian
hallituksen välillä on itsestään selvä. Hallituksen voi tuomita joistain
asioista, mutta medialta on puuttunut objektiivisuutta. Bashar Assadilla on
monia puutteita, mutta teidän pitäisi tajuta hänellä olevan myös hyviä puolia.
Koulut ja sairaanhoito ovat kaikille ilmaisia, moskeijat ja kirkot on
vapautettu veroista, voitteko sanoa mitkä tämän alueen hallituksista toimivat
samoin? Muistakaa että me tuemme hallitusta myös siksi että me pelkäämme
sunnijohtoisen teokratian riistävän meiltä oikeuden elää omassa maassamme.”
Uskonnollisuus
on tärkeä asia. Bashar Al-Assadia ja Syyrian hallitusta tukevat shiiat, druusit
ja kristityt. Shialaisuus on tuonut runsaasti taistelijoita Libanonista,
Iranista ja Afganistanista Basharin tueksi. Vastustajina ovat sunnit. Isis
koostuu pääosin sunneista ja on siten luonnollinen liittolainen Basharin
vastustajille.
Uskonsota
riehuu
Mikä se olikaan
se sunnien ja shiiojen uskonriita? No, sehän syntyi profeetta Muhammedin
kuoltua. Hänen poikansa eivät eläneet aikuisikäisiksi ja siksi oli tehtävä
valinta perimysjärjestyksestä. Ehdokkaita oli kaksi Abu Bakr ja Ali.
Viimemainittu oli muiden avujensa lisäksi Muhammedin serkku ja vävypoika.
Sunnit muodostuivat niistä, jotka pitivät Abu Bakrin valintaa jumalallisena
päätöksenä. Shiiat taas pitivät Alia oikeana perijänä. No, hienoisia eroja
syntyi myös muista asioista, mutta tämän perimysjärjestyksen kiistat ovat nyt
vielä 1400 vuotta myöhemmin epäluottamuksen ja vallanjaon alkusyynä. Tuossa
vallanjaossa ei kuitenkaan jaeta taivaallista autuutta vaan siinä jaetaan
maallista valtaa ja rahaa.
Aleppon taistelut eivät ole helposti
kuvattavissa. Mutta yritetään ymmärtää. Tässä kuvassa on pohjana marraskuun
tilanne Aleppon ympäristössä. Hallituksen joukot ja heidän hallussaan olevat
kylät on merkitty punaisella. Kurdien
hallussa olevat paikat on merkitty keltaisella.
Vihreä kertoo kapinallisten Syyrian Vapaan Armeijan hallitsemista
alueista ja valkoinen entisten Al-Nusra jihadistien hallussa olevista maista ja
kylistä. ISIS lymyilee kaupungin itäpuolella harmaalla värillä
osoitettuna. Kuvan mitat ovat 150 km x 150
km. Alueella asuu noin 3 miljoonaa ihmistä.
Syyrian
viisivuotinen sisällissota alkoi hallituksen vastaisilla protesteilla ja sai
demokratian nimissä tukea länsimailta, joilla oli ilmeistä halua päästä kapinan
onnistuttua asioimaan Syyriassa. Syyria oli ollut jatkuvasti karvas pala
nieltäväksi ja nyt sitä oli mahdollisuus makeuttaa. Maa oli ollut mukana Libyan ja Egyptin
arabivaltakoalitiossa ja taistelemassa Israelia vastaan Jom Kippurin sodassa.
Hafez Al -Assad oli kovalinjaisen maineessa ja tukeutui nimenomaan
Neuvostoliittoon. Maassa myös kunnostauduttiin julmuuksilla kukistamalla
sunnien ja Muslimiveljeskunnan kapina Haman kaupungissa vuonna 1982. Piiritystä
johti Hafezin veli. Kaupunki pommitettiin tykistötulella maan tasalle siviileineen
kaikkineen. Kapina johti kolmenkymmenentuhannen syyrialaisen siviilin
kuolemaan. Paljonko sitten sotilaita tai taistelijoita? Ehkä 2000? Tästä ”onnistuneesta”
veljeskansan operaatiosta innostuneena ystävämme Muammar Gaddafi otti 1990-luvulla
oppia kukistaessaan samoilla menetelmillä kapinan Kyrenaican suunnalla.
Syyrian sodan kulku selviää melko hyvin tästä
karttapohjaisesta esityksestä.
Understanding the
Syrian War using Maps
Syyrian kapinalliset
saivat erityisesti tukea USA:lta, Britannialta ja Ranskalta, sunnipohjaisten
arabimaiden ollessa Saudi-Arabian ja Turkin johdolla samassa tukijoukossa.
Syyrian hallitusta taas tukivat ja tukevat Iran, Venäjä, Valko-Venäjä ja Kiina.
Sota on kuitenkin muuttunut vahvasti uskonsodaksi ja
sisäiseksi verilöylyksi. Maata on ”perinteisesti” hallinnut shiialainen alawiittien
heimo. He tulivat valtaan Bashar Al-Assadin isän junailemassa
vallankaappauksessa vuonna 1970. Hafez oli Syyrian presidentti vuodesta 1971
kuolemaansa saakka vuoteen 2000.
Hänen seuraajanaan
pidettiin itseoikeutetusti hänen suosittua upseeripoikaansa Bassilia. Poika
kuoli hurjastellessaan urheiluautollaan Damaskoksen lentokenttätiellä. Muistan
nuo ajat. Taksien takalasissa ja monien yksityisautojen takalasissa oli
liimattuna isän ja pojan kuvat surukehyksin. Nykyinen presidentti Bashar on
koulutukseltaan hammaslääkäri. Hän oli haluton valtakunnan johtajaksi – tyyppinäkin
kaukana sotapäälliköstä. Ei ollut
kuitenkaan muuta vaihtoehtoa. Dynastian oli jatkuttava.
Trump kaiken muuttaa voi?
Yhdysvaltoihin
valittu uusi presidentti sanoo pian sanansa. Ennakoivat lausunnot ilmaisevat
tukea Assadille ja Syyrian hallinnolle. Ne lupaavat myös uutta ”Marshall apua”
Syyrian jälleenrakentamiseksi. Yhdysvalloilla on kiire. Maata ei haluta
luovuttaa yksin Venäjän ja Kiinan vaikutuspiiriin. Olen kuunnellut videoilta amerikkalaisten
senaattoreiden ja Trumpin kannattajien lausuntoja. Ne puhuvat amerikkalaisten
kenraalien ja venäläisten kenraalien astumisesta samaan pöytään. Ne
puhuvat myös siitä, miten amerikkalaisten tulisi lopettaa jatkuva sodankäynti
maailmassa ja muuttaa se rauhankäynniksi. Sanovat että puolustusministeriö
tulisi muuttaa rauhanministeriöksi. Siis
militäärit sanovat näin! Eteeni osui myös Trumpin haastattelu Syyrian sodasta parin
viikon takaa. Vaikka alussa kauhistuinkin hänen valintaansa joissain asioissa
hän taitaa olla muutoksen tekijä. Toivotaan niin. Noam Chomsky sanoi parhaimman
ennusteen Trumpista olevan ennustamattomuuden.
Donald Trump Latest Interview on Syria & Russia | CBS This Morning
NIIN, IKÄVÄ ETTÄ POISTIVAT TÄMÄN HAASTATTELUN JUURI TÄNÄÄN 14.12. EHKÄ CHOMSKY ON OIKEASSA?
Tämä on täydellisin ja monipuolisin lukemistani Aleppo / Syyria -esityksistä. Kiitos Pentti!
VastaaPoistaHieno historian kertaus ulottuen nykypäivään.Kerta kerran jälkeen ihmettelen,mistä saat koottua kaikki tiedot.
VastaaPoistaHei kunnioitettu kaima!
PoistaHienoa että jaksat seurailla näitä tarinoita. Tiedon hankkiminen on aika helppoa nyt internetin aikaan, kunhan jaksaa istua ja selailla ja laittaa oikeita hakusanoja. Kyllä siinä muuten joskus takalisto puutuu. Tuo Aleppo nyt kiinnostaa erityisesti kun siihen aikanaan tuli tutustuttua työn puolesta. Ja ihastuttua. Silloin uskoimme parananevaan tulevaisuuteen. Nyt ei tiedä mihin pitäisi uskoa.
Kiitos Pena hienosta Aleppo-katsauksesta! On surkeaa nähdä hienon kaupungin tuhoutuvan, vielä surkeampaa nähdä lukemattomien ihmisten kärsivän ja kuolevan.
VastaaPoistaHölmistyneenä näistä juurtajaksain ja tiheään laatimistasi artikkeleista, haluan paitsi kiittää ja ihailla, niin myös pikkusen venkailla. Tekös tuon maailmanpyörän toitte ja pystytitte kaupungintalon rantaan ? Se jouten kiertää. Kehittäisin tätä projektia panemalla Jussi Pajusen konsoliin, kiertäisin kammesta puoli kierrosta ja jättäisin Jussin ihailemaan elävöittämisremontti työmaitaan.
VastaaPoistaOliko se itse Ilaskivi kun lentokoneesta tähystelihe kaupunkiaan, sen metsiä ja vainioita. Rakennusmaaksi oli ehdottelevinaan ja saikin maapankillensa lisäaikaa, tekemättömyyttä -ja kamaravaranolle arvonnousua. Maapankki oli tuttu käsite Helsingistäkin kun muinoin 1885-1915 ihan käsin rakennettiin koko kivikaupunki. Se säteilee hyvinvointia korjauskohteena Valkovenäjään myöten, tai onko se nyt pakotteissa, no Puolaa myöten kuitenkin. Äskenissähän pantiin uusi vaihde päälle uusrakentamiseen kun purskahtelihe esiin rumia puheita Ilmarisen ja Kevan rahojen katoamisesta ulkomaille.
Se maailmanpyörä, jonka pelastitte Homsista lirutti siellä katseluvettä. Puro pyöritti siipiratasta, niihin kiinnitetyt ämpärit ammensivat purosta ja yläilmoissa sitten laki- eli käännekohdassa ämpäri kellahti nurin, vesilasti tyhjeni kouruun josta sitten pelloille.
Oli näitä varmaan ennen Niililläkin, mutta toki Assuanin sähkö parempaa on, saa lannotetta ja suojakemikaaliakin. Että ihan kivaa teknoapua. Kairossa ihailin roskisdyykkariperhettä joka aasivankkureilla kokoili jätteet kiertoon ja siivoonkin. Se oli sellaista kristillistä kastia, koptejako he. Kai Lassila-Tikanoja pelasti aasin päiviltä mitä eutanologikkaa. Ja lapset kouluun. Isoäiti kai asuu palvelukodissa eikä luudi kaduilla. Vai vastako se Attendon projekti hakee rahoitusta?
Aleppossakin kävin. Siellä basaarissa pikkupoika talutti sokeata isoisää. Möivät tupakkaa. Ainakin kolme syntiä, ilmankos muistan. Sitten muistan sellaiset Jacquard kangaspuut silkkikangaskauppasta. Siitä tulla raksutteli tuoretta silkkikangasta. Säästyi hyllykestävyyden täimyrkyt. Haisikin kojulla hyvältä, se kai johtui anturinenäni kelvottomista säädöistä.
Jacquard oli automaattiohjattu, reikäkortteja pyöräketjuksi liittäen tehty kudontaohjelma joka sitten omia aikojaan kaunistelihe kangasta, mikä oli bitti, aukko ja ei-aukko, kuvankäsittely taitoa siihen korttiketjuun loimien ja kuteiden nousta laskea erivärisiltä puolilta. Eli niin kuin lankarullilta.
Saatoivat olla Hermanni Saastamoisen aikaisia, koivusta sorvattuja Kuopion tehtaaltaan. Minähän tämän Jacquardin tunsin kirjojen sivuilta kuin myös Saastamoisen. Ja paperikoneenkin päättymätön nauha jotenkin samalta näyttävästi oli kirjoista tuttu. Elikkä elintasosta.
Sivistyneempi seura ei näistä kohteista pahemmin innostunut. Saastamoisesta kaikkein vähiten vaikka mies Lallukan rykmettiä. Ja Lallukkahan on yksi niistä viidestä Ranskalaisesta ah viivasta sivistystä. Haukon henkeä ja ilmaisen ihastustani blogista ja kauhua Aleppon reissustani. Yliopistoseuraniko takatalven arabikevääksi vappusi, Hillary ukominiseri + ihmisoikeuseliitti + tavaratalolobby.
Tänään luin blogisi Viidasta. Kiitos. Alan lukea taannehtivasti.Jukka Sjöstedt
Kiitos hauskasta kommenttiryppäästä. Joskus veti kyllä kaukaa hilseen yläpuolelta, mutta mielikuvitusta tiristämällä pääsi kuvittelemaan joltain osin yhtymäkohtia elettyyn elämään. Toivon lisää tulitusta! Emme muuten tuoneet Homsista tuota härveliä. Ja puuttui siellä ainakin sauna yhdestä koussikasta.
PoistaKiitos Pena hienosta Aleppo-katsauksesta! On surkeaa nähdä hienon kaupungin tuhoutuvan, vielä surkeampaa nähdä lukemattomien ihmisten kärsivän ja kuolevan.
VastaaPoistaUpea ja koskettava blogi, taas. Kiitos Pena.
VastaaPoistaKävin Syyriassa marraskuussa 2008, pari vuotta ennen sodan alkamista. Hieno matka sivistyksemme alkulähteille oli mieliin jäävä.
Onkin surullista seurata sitä silmitöntä ja raakalaismaista tuhoa, jota sodan osapuolet aiheuttavat kulttuuriperinnölle ja ennen kaikkea ihmisille. Kaikki ovat tästä vastuussa ja syyllisiä.
Aineelliset hävitykset ovat korjattavissa. Sehän selviää jo blogisi historiankertauksesta. Tämä on vain yksi tuho lukuisien hävitysten ketjussa tuhansien vuosien aikana. Ellen muista väärin, tulipalo poltti suuren osan Aleppon basaarista viime vuosisadalla.
Pahinta on ennen sopuisasti yhdessä eläneiden eri kansallisuuksien ja uskontokuntien ajaminen toisiaan vastaan. Inhimillinen kärsimys on suunnaton. Sovun palautuminen kestää sukupolvia. Oman sisällissotamme arvet ovat vielä sadan vuoden jälkeenkin näkyvissä.
Luin äskettäin Yhdysvaltalaisen kirjailijan ja journalistin Brooke Allenin kirjan: Satumainen Syyria – Matka loisteliaan kulttuurin ja historian maahan. Into. Kirja antaa hyvin monipuolisen kuvan Syyrian historiasta, kansoista, uskonnoista ja tavallisten syyrialaisten jokapäiväisestä elämästä (ennen sotaa). Suosittelen Syyriasta kiinnostuneille.
Iso Lahtinen