Itsenäisyyspäivä on nyt. Tai oliko se jo eilen tai viikko
sitten? Se riippuu siitä, milloin satut lukemaan tätä tekstiä. Ajattelin meidän
ikioman itsenäisyyspäivämme kuluvan rauhalliseen tapaan Pakilassa Keskuspuiston
äärellä. Mieli oli tyytyväinen, sillä aktiiviset ihmiset olivat jättäneet
puiston rakentamista koskevan valituksen asianomaisille oikeusasteille. Minä
olen kaupunkilainen ja pidän kaupungista. Jopa kompaktista sellaisesta. Mutta
kaikella on kuitenkin rajansa. On muutakin kuin kaupunki. On metsä. Se on yhtä
arvokas kuin kaupunki. Niin, sanoihan Jean Sibelius itse - vanhoilla
päivillään, että sinfonia on sävellettävä joko suuressa kaupungissa tai
metsässä. Olimme siis ajatelleet viettää viikonloppua ennen itsenäisyyspäivää
suuressa kaupungissa sijaitsevassa metsässä. Se olisi ollut mielestäni hyvä
kompromissi. Kompromissit eivät kuitenkaan kelpaa rakkaalle vaimolleni
Liisalle. Ei, hän laukaisi aamiaisella toiveensa: mennään yhdeksi yöksi maalle!
Maalle meno ja mökkeily, ne ovat nykyisessä arvomaailmassa lähes kielteisiä
ilmiöitä. Olen jo lähes oppinut, että vain bulevardien varrella voi viettää
täysipainoista elämää ja nyt minulle ehdotetaan öistä visiittiä korvessa! Saan
miettimisaikaa. Mietin varttitunnin ja vastaan suostuvani. Lähtövalmistelut
kestävät toisen vartin ja olemme matkalla.
Takka roihuaa
Mökillä ei ole sähköä eikä vesivessaa. Siellä on suuri
takka ja puilla lämmitettävä kiuas. Ensimmäisenä toimenpiteenä on sytytettävä
tulet takkaan ja kiukaan alle. Takassa poltetaan nyt talvella pakkassäässä
suuria kelopöllejä. Ne ovat jäänteitä
mökin rakentamisajoilta 40 vuoden takaa. Takka on niin suuri, että pöllit
voivat olla metrin mittaisia. Taatusti vetää. Kiukaassa poltetaan nyt
poikkeuksellisesti liiterin rakennustyössä aikanaan säästöön jääneitä laudan
pätkiä. Olimme niitä viime kesänä Liisan kanssa sahailleet. Savu nousee kahdesta
piipusta. Hämärä laskeutuu. Jää on viitisen senttiä paksua. Liisa hakkaa
kirveellä avantoa. Sieltä otetaan sauna- ja tiskivesi. Lunta ei ole maassa kuin
nimeksi, vain ohuesti hieman valoa antamassa. Kasvoilla tuntuu nyt hienoista
lumihiutaleiden hivelyä. On talven tuntua, pakkasta kuitenkin vain viitisen
astetta.
Roihuava takka on
minun mökkielämäni ensimmäinen asia. Kun ei ole sähköä ei onneksi ole myöskään
televisiota. Ei ole myöskään latureita eikä muita piuhoja. No, onhan tietysti
puhelin. Se on nykyelämän väistämättömän välttämätön varuste, suorastaan
pelastusrengas ja olemassaolon tunniste. Mutta puhelimella ei ole kyvyistään
huolimatta kerrottavissa samoja tarinoita mitä roihuava tuli voi kertoa. Takan roihutessa
valo luo turvallisen piirin. Ulos mennessä pimeys sokaisee. Maastossa ei ole
hajavaloa. Toivoisi näkevänsä linnunradan. Nyt se ei näy. Lumihiutaleet
tuntuvat poskipäissä. Nyt on aika tuijottaa tuleen.
Metsänpeitto
Ennen vanhaan ihmisten ympäristö oli täynnä
mielikuvituksellista metsän elämää. Metsässä liikkuessa vastaan saattoivat
tulla vuorenpeikot tai metsänpeikot, yksisilmäiset mummot, kukkaseppelöidyt neidot
tai havuihin sonnustautuneet haltiat. Eivät yleensä tulleet, mutta saattoivat
tulla. Sen kaikki tiesivät. Metsän outo rasahdus hätkäyttää. Äänen saattoi
synnyttää metsänpeto. Suuri kaatuneen puun kanto tai sammaleinen kivi
leiskauttavat mieltä. Metsä antaa suojaa
ja turvaa, mutta se saattaa myös vangita. Ihmiset saattavat joutua
metsänpeittoon. Metsänpeitto on metsän voima ja metsän tahto. Metsänpeitto
saattoi ottaa haltuunsa naapurin karjan tai ihmiset. Oli ihmisiä, jotka
pahansuopaisuudessaan tähän yllyttivät. Oli myös viisaita, jotka tiesivät tavan
vapautua metsänpeitosta. Oli luettava oikeat loitsut.
Nyt itsenäisyyspäivänä ajattelee väistämättä niitä uhreja,
jotka maamme itsenäisyyden synnytystuskissa ja tuskien jälkihoidossa menettivät
henkensä. Heitä oli 30000 henkeä. 30 % uhreista kuoli teloituksissa ja 40 %
vankileireillä. Punaisia kuoli viisi jokaista valkoista kohti.
Moni heistä olisi kaivannut metsänpeittoa. Maisema olisi
muuttunut. Ääni ei olisi kuulunut. Valo olisi langennut päinvastaisesta
suunnasta. Hetki olisi muuttunut toiseen aikaan ja toiseen paikkaan. Väistettävä
ei olisi muuttunut väistämättömäksi.
Onnittelusoittoja
itsenäisyyspäivänä
Vuosi sitten itsenäisyyspäivänä hieman yllätyin, kun
virolainen ystäväni ja libyalainen ystäväni soittivat minulle ja toivottivat
hyvää itsenäisyyspäivää. Nyt he muuten taas tänään onnittelivat. Tein vuosi sitten näiden onnittelujen
innoittaman blogin. Se saattaisi kiinnostaa jotakuta nyt kun emme saa enää
katsoa Tuntematonta sotilasta ja
aikaamme siis vapautuu johonkin muuhun hyödyttömämpään. http://penttimurole.blogspot.fi/2015/12/itsenaisyyspaiva-kaksi-puhelinsoittoa.html
Tulessa palaa suuri
kannonkarahka. Se on ollut järvessä veden alla kymmeniä vuosia tai satoja
vuosia. Liisa estelee. Hän sanoo karahkaa liian kauniiksi ollakseen pelkkä polttopuu.
Liekit tarttuvat karahkaan. Tulessa
palava puu tarjoaa aina kummallista nähtävää. Sinne syntyy kasvoja. Joskus ne
ovat eläimen hahmoja, mutta useimmiten tuli synnyttää silmiä, suita ja neniä, ihmiskasvoja.
Ne ovat joskus rujoja, mutta usein kauniin kiehtovia. Nyt juuri katselemme
ihmeellistä hahmoa. Se syntyy puun karahkan päähän. Hahmo muistuttaa intiaania
tai ruhtinasta tai jumalaa. Tulenlieskat tekevät sille sinisen kruunun. Kruunu välkehtii
ja leiskuu. Hahmo saa päälleen loistavan värisiä viittoja ja liehuvia liinoja.
Hahmo säilyttää
valtiaan ylpeyden ja kiinteän katseen - kaiken roihutessa ja muuttuessa
tuhkaksi. Mutta vihdoin karahka romahtaa ja valtias kaatuu ja hautautuu
hiillokseen. Ihmeellinen näytelmä on päättynyt. Uusi on alkamassa.
Todellisuutta! Niin se on. Me näemme ympärillämme juuri tämän kaiken
tapahtuvan. Mahtavin ja voimakkain, ennen pitkää – hän kaatuu.
Susia
Mökkini on Tammelassa. Siitä ei ole pitkää matkaa
Renkoon. Etäisyyttä on vajaa 20 kilometriä. Rengossa pelottelevat susia
poliisin voimin. Saattavat ne silloin hölkkäillä meidän järvemme jäällä. Nyt ei
jäälle uskalla mennä, se on vielä ohutta. Mutta rannalla oli kyllä melkoisen
suuria tassun jälkiä. Olisiko naapurin koira? No, mutta kun ei ole kuin yksi
naapuri, jolla silläkin on piskuinen sylikoira. Ei niihin jälkiin voi
sekoittaa. Ketun jälkiä oli aivan selvästi. Mutta ne isommat tassut, mitä ne
olivat? Itsenäisyyspäivänä tuntuu ylpeältä asua maassa jossa sudet ja karhut
liikkuvat.
Aamulla koemme
yllätyksen. Lumipeite on hävinnyt. Luulimme heräävämme lumiseen päivään. Ei,
outo pikainen lämpöaalto oli pyyhkäissyt yli järven ja maiseman. Jäälle oli
muodostunut auringon kajossa välkehtivä vesipinta. Tuuli synnytti pienoisia
kareita ohueen vesipintaan. Taivaan väri oli ihmeellinen. Kysyin Liisalta mikä
on tuo väri? Hän sanoi sen olevan taivaan sininen. Siinäpä se. Näin
yksinkertaista. Parina aamun tuntina ilma pakastui ja vesipeilit muuttuivat
jääksi. Veden värisevä liike hyytyi – metamorfoosi.
Pieni kuriositeetti. Ennen lähtöä päätimme istua ulkona kesäisellä aamiaispaikalla ja syödä mandariinit. Ihmeellistä. Toinen kuriositeetti tapahtui, kun menimme sieneen! Liisa ajatteli löytävänsä suppilovahveroita, mutta löysikin mustia torvisieniä.
Luonto ja sää ovat osa
itsenäisyyttämme
Olimme eläneet itsenäisyyspäivän aaton - osana metsää, jäätä
ja säätä. Saattaa olla, ettei kunnon kaupunkilainen tarvitse näitä kokemuksia.
Saattaa olla, että luonnon ilmiöitä on mukavampi seurata televisiosta tai
kirjoista. Onko mitään järkeä, että kuljen pimeydessä ja säikähdän kuusenoksan yllättäen
pyyhkäistessä poskeani? Suden jäljet eivät pelota huussiin menijää
kaupunkiasunnossa, minua ne hieman arveluttavat. Emme nähneet linnunrataa tai revontulia.
Saimme kuitenkin selvää tulen visioista ja sään luomasta muuttuvasta maisemamaalauksesta.
Onnittelen itseäni mökkiyöstä metsänpeitossa. Onnittelen myös itsenäistä
Suomen kansaa onnesta asua näiden vesien ja näiden metsien keskellä.
Hienoa tarinointia, nautinto oman takkatulen ääressä vieraita odotellessa. Hyvää Itsenäisyyspäivän iltaa!
VastaaPoistaOn upeaa, että osaat vaimosi kanssa arvostaa luontoa ja sen monimuotoisuutta.
VastaaPoistaJa myöskin sitä, että ei tarvitse olla sähkövaloa ja vesivessaa.
Saunavedet saa järvestä ja talousvedet kaivosta.
Se arvostus mitä annat sille hinnalle, minkä maksoimme itsenäisyydystä, vapaussota mukaan lukien on hienoa historian tuntemusta ja toki sodanajan itsekin kokeneena tiedät sen arvon.
Tarina tulesta ja luonnosta, ollaan asioiden ytimessä. Tulen maaginen vaikutus ei ole ihme. Meidän lisäksemme myös muinaiset katsoivat tulta ja näkivät siinä kasvoja, liikkeitä, muotoja. Itse olen monesti nähnyt myös pirun kasvot, sellaisina kuin ne on perinteisesti esitetty. Ehkäpä esitystapa on suoraa seurausta nuotion tai kokon fyysisestä palamisprosessista?
VastaaPoista