On jälleen
eläkeläisen ihana aamu. Aurinko näyttää paistavan. Milanon matka on jäänyt muistoihin.
Liisa on asetellut huolellisen hellästi kaksi kalikkaa puuhellaan. Lämpö hehkuu
ohikulkijan kämmenselkään. Munat jo sirisevät. Elämä hymyilee.
Puuhellan
lämpö on hehkunut tuolla paikalla jo lähes 90 vuotta. Pikkupoikana 30-luvulla
kävin usein visiitillä naapurin mummin eli Miinan luona. Istuin polvella ja
katselin tuota samaa hellaa. Silloin se hella kuului verhoilijamestari
Eukariukselle ja vaimollensa Miinalle. Nyt se kuuluu Liisalle ja minulle.
Hymy hyytyy. Aamun Hesari hyydyttää hymyn. Olin
ajatellut kirjoittaa Alepposta. Näen jälleen lehtiaukeaman täynnä Aleppon
surua. Olin juuri eilen kaivanut esiin 1995 päivätyn raporttimme Alepposta. Olen
päättänyt kirjoittaa tekemisistämme muistorikkaassa Syyriassa ja
erityisesti Aleppossa. Syyrian tuhot ja tuon rutiköyhän kansan mahdollisuudet
jälleenrakentaa nuo kodit ja perheet, se hyytää mieltä.
Guggenheim on
laajasti esillä. Tänään äänestetään. Jännitetään. Mutta kun ei jaksa kiinnostua
tuosta Guggenheimista. Ei niin, ettäkö Guggenheimin parilla sadalla miljoonalla
nyt pystyttäisiin syyrialaisten katastrofia korjaamaan, vaan niin, että tämä
guggenheimien ja slushien esilläolon rinnakkaisuus tuohon järjettömään
taisteluun vallasta ja sen myötä syntyvästä tuhosta – se herpaannuttaa. Erityisesti
ärsyttää tuon länsimaisen demokratian illuusion pakkosyötön toteuttaminen ns.
demokratiavaltioiden ja niiden salaisten tai vähemmän salaisten
strategiapalvelujensa toimesta - juuri meidän guggenheimilaisten ja hyväuskoisten
digitalistien myötävaikuttamana. Ei jaksa kiinnostaa Guggis. Ainoa mikä hieman
kiinnostaa, ettei nyt vaan tuon näköisiä päremökkejä tehtäisi meidän lätäkkömme
rannalle. Lipponen oli aivan oikeassa, kun päivän lehteen kirjoitteli. No,
hyvällä tuulellahan minä olin aamukahville tullessa. Nyt on saatava
positiivinen vaihde päälle.
Minullakin
uni
Aamiaisen jälkeen
ryhdyn selailemaan kännykkääni. Tavan
mukaan. Niin kaikki tekevät. Milanon metrossa teimme Liisan kanssa tutkimusta
kännykkää räpläävien määrästä. Saimme tuloksen: kymmenestä kaksi ei räplää. Nyt
aamiaispöydässä vain puolet läsnäolevista räpläsi. Minun kiinnostukseni olivat
Kari Rydmanin blogit muutaman päivän takaa. Hän kirjoitti unista tai
kuvitelmista. Olin juuri itse viettänyt unessa paluuta entiseen. Olimme
tarjoamassa kaupunkisuunnittelua jonnekin. Ei se Syyria ollut. Alueelle piti
rakentaa tehdas. Se oli keskelle kaupunkia, missä lie. Tehtaan sijoittaminen
tuli probleemaksi. Olisiko se keskellä korttelia bulevardikadun päätteenä, vai
olisiko se pääkadun varressa katufasaadina. Ja mikä olisi oikea veloitushinta,
voisiko se olla satasen tunnissa? Ajattelin vanhaa tietokoneohjelmaani, jossa
oli valmiina kaavat kaikelle tarjouslaskennassa tarvittavalle hankkeen laajuus
ja laatu huomioiden. Muistin kyllä, että arkkitehtityötä kuluu keskimäärin 1
tunti per kerrosneliömetri. Insinöörit vaativat yhteensä saman verran.
Vientihommissa kuluu vielä puoli tuntia päälle projektinjohtoon ja sen
sellaiseen. Yhteensä siitä saadaan noin 250 euroa neliölle. Verot ja kulut ja
komissiot päälle ja tarjous liikkeelle. Uni päättyi onnellisesti. Tosin ei
selvinnyt tuliko työ. Mutta sillä ei liene unessa suurtakaan merkitystä. Kunhan
tarjous tuli jätettyä.
”Sumu”
by Kari Rydman (saksittua)
Kari Rydman kertoi blogissaan
huomattavasti mielenkiintoisemmista asioista. Hän kertoi sumun laskeutuneen ja
ympäröineen hänen talonsa. Pihalla olleet jo aikaa katkaistut suuret koivut
alkoivat puhua hänelle.
”Sumun
tuoksu oli vahva. Suljin kaikki ikkunat, jottei märän maan tuoksu pääsisi
sisään. Oli aivan hiljaista. ”
”Ikkunan
takana näkymättömissä oli neljän koivunkannon ryhmä. Koivut oli kaadettu vuosia
sitten, kun pelättiin puiden vahingoittavan asumusta. Vaikka sumu oli
läpitunkematonta, minusta alkoi tuntua siltä kuin koivujen rungot jälleen
kohoaisivat paikoillaan siellä muutaman askelen päässä.”
”Sitten
ne alkoivat puhua minulle. Ei sanoin, eikä äännellen, ei ajatuksin eikä
tuntemuksin. Minä vain yksinkertaisesti tiesin heidät ja heidän olemassaolonsa,
heidän erilaiset olomuotonsa erilaisina aikoina. Istuin ikkunasohvalla
kadonneita puita aistien, kun se sohvakin alkoi puhua, ja jos se puhetta oli,
niin ääni oli minun itseni. ’Ensimmäinen huonekalu jonka minä ja nuori vaimoni
ostimme’, se ikäänkuin viestitti.”
”Sumu
pysyi ikkunoiden takana yhä sakeana, ja ulkona oli ilmeisesti hiiren hiljaista.
Mutta sisällä alkoi olla levotonta. Huonekalut alkoivat toinen toisensa jälkeen
vaatia huomiota itselleen. Vanha puhki kulunut nahkanojatuoli tavotteli
arvovaltaisuutta. Melkein näin isoisäni istumassa siinä, ja sanomassa
jotensakin seuraavaa: ’Kukaan muu ei tohdi istua tässä, mutta sinä saat’…”
”Tietenkään
mitään ääniä ei kuulunut. Mutta jos olisi kuulunut, kirjahyllyt kaikissa
huoneissa olisivat olleet pahimmasta päästä. Mikä muistutti olevansa vanhin
kaikista, minuakin vanhempi, mikä taas ylpeili vuosikymmenten pölyn ja patinan
tehneen siitä lämpimän pehmeän. Ja kirjat sitten! Tuhansin äänin ne olisivat
mainostaneet itseään. ’Lue minut! Lue minut taas! Minusta sinä pidit eniten!
Mutta minä olen sinun harvinainen aarteesi!’”
”Paperikasat
- kukin kymmenistä tuhansista lehdyköistä erikseen - ja pikkuesineet yrittivät
päteä kukin tavallaan. Pölyhiukkaset kaikkialla, vaatemytyt, kupit ja kulhot,
kaikki pyrkivät omilla tavoillaan huomatuiksi. Ja kaiken takana olisi voinut
kuulua narisevan toteava ääni seinistä, katoista, lattioista ja ovista: ’Mutta
me emme ole sinun. Meidät omistaa kaupunki, joka antaa sinun vielä asua
joukossamme’.”
”Tässä
hirmuisessa metelissä minussa kiehahti, ja huusin: ’Minä tiedän kuka olen! Ja
minä tiedän mistä tänne tulin! Ja miksi!’”
Tässä oli vain otteita tuosta ihmeellisen kivasta
sumutarinasta. Jos ja kun haluat lukea kokonaan niin pääset alkuperäisille
lähteille klikkaamalla tähän: http://karirydman.blogspot.fi/
Tämä ei kuitenkaan
vielä päättynyt. Kari Rydmanin toinen uni vie meidät digiaikaan. Siis juuri
meidän tähän väistämättömään tulevaisuuteemme – halusimme tai emme. Kari
Rydmanin neljä blogia ”Strano I-IV” kertovat hänen kokemuksistaan tulevaisuuden
turismikohteessa. Kaupungin nimi on siis Strano. Se sijaitsee jossain
todellisuuden ja virtuaalisen rajamailla. Minusta hänen bloginsa kuulostavat aivan Liikenne- ja viestintäministeriön
digitalisaatio-osaston hologrammijaoston unelmakaupunkitiedotteelta. En ole
ainakaan tähän mennessä saanut väitteeseeni oikaisua. En ole varma onko Anne
Berner häntä sponsoroinut. Kuuluuhan teema hallituksen kärkihankkeisiin. Näin se menee:
”Strano” by Kari Rydman
(saksittua)
”Ohitin
pienen pieniä kahvilan tai viinituvan tapaisia, mutta niiden ovilla luki
harmilliseen tapaan ’CHIUSO’, eikä ihmisiä näyttänyt olevan niissä sisällä.
Muuten heitä kulki kujilla aina muutamia sinne tänne. En enää yllättynyt siitä,
että ihmisten joukossa aina silloin tällöin erottui joitakuita tutun näköisiä.
Sama pieni lapsijoukkokin vilahteli kulman taakse muutamia kertoja. Joissakin
ikkunoissa ja ovissa oli kylttejä, joissa tarjottiin polkupyörän korjaamista
tai matonkudontaa. Merkillistä - en ollut nähnyt ainuttakaan polkupyörää
kaupungissa.”
”Kohtaamani
huolitellusti pukeutuneen naisen näin muutamaankin kertaan, mutta hänellä ei
enää ollut kantamuksia mukanaan. Siellä täällä juoksenteli joukko lapsia, mutta
he tuntuivat joka kerran olevan sama lapsiparvi. Näin myös hotellin isännän
pari kertaa, mutta kun heilautin kättäni ja huusin tervehdyksen, hänelle tuli
kiire johonkin taloon. Ikäänkuin kaupungissa olisi lopultakin vain pieni joukko
asukkaita, jotka tavalla tai toisella seurailivat liikkeitäni.”
”Päätin
katsastaa kirkon, kuten tapani kaikkialla Italiassa on. Se oli tyhjä, ei ketään
istunut penkeissä, eikä pappia tai muuta henkilökuntaa näkynyt. Alttaritaulu
oli varsin merkillinen, kuin yhdistelmä Boschia ja surrealismia, mutta
kiinnitin huomiota lasimaalauksin koristelluista ikkunoista tulvivaan
auringonvaloon, joka osui kauniisti alttarille. Merkillistä, taivashan oli
kauttaaltaan pilvessä.”
”Äkkiä
minusta alkoi tuntua, että sää oli muuttumassa. Alkoi hiukan hämärtää, ja
kuulin lyhyitä sähähtäviä ääniä, jotka muistuttivat särkyneen sähkölaitteen
kipinöintiä. Sitten näin edessäni pääkadun ja hotellinkin. Mutta samalla
hetkellä sähisevät äänet voimistuivat, ympärillä alkoi pimentyä, ja
tuiskahtavat sähköpurkaukset alkoivat näkyä salamaniskujen kaltaisina.”
”Hetken
aikaa minusta tuntui siltä, kuin kadulla kävelevät ihmiset olisivat muuttuneet
läpikuultaviksi, ja lopulta suurin osa rakennuksistakin näytti sumenevan.
Niiden tilalla olin näkevinäni jonkinlaisia rakennustelineitä ja
tukirakenteita. Mutta hotelli oli vakaasti paikallaan, ja syöksyin ovesta
sisään.”
”Huolestuneen
näköinen isäntä oli jo minua vastassa, ja puhkesi anteeksipyyntöihin. ’Että
juuri teidän vierailunne aikaan piti tämmöistä sattua!’, hän manaili. ’Meillä
on kieltämättä ollut hieman vaikeuksia täällä Stranossa. Toivottavasti nämä
sähköviat on jo kohta saatu korjatuksi!’”
”Kiinnititte
itsekin huomiota siihen, että monet liikkujat muistuttivat toisiaan, ja
minuakin. Se johtuu siitä, että harva näkemistänne ihmisistä oli oikeastaan
ihminen. Kaikkialla olevat anturit ilmaisivat teidän liikkeenne, ja
keskuskompuutteri loihti muististaan hologrammeja liikkumaan kadulla. Varmaan
panitte merkille, ettei muita turisteja näkynyt. Itse asiassa te olette
ensimmäinen vierailija pitkään aikaan, ja saavuitte tänne todella huonoon
aikaan. Taisitte äsken huomata, että suuri osa taloista on myös lähinnä
kulisseista rakennettuja, ja jopa hologrammeja nekin. Sen vuoksi ovet olivat
kiinni”.
Mieleni
piristyi
Kahvit oli juotu ja
aamiaiset oli syöty. Hellakin oli sammunut. Liisa sammutti myös aamiaispöydällä
palaneet kolme kynttilää. Oli aika siirtyä aamiaisesta arkeen. Unohdin Aleppon
ja Guggiksen luoman jännitteen. Ryhdyin miettimään omaa untani tai sen jatkona
syntyneitä heräämisaatoksia. Minun unessani piti tehdä tarjous
teollisuuslaitoksen suunnittelusta keskelle kaupunkia –in the middle of nowhere.
Teollisuuslaitos keskellä kaupunkia on hyvän kaupungin merkki. Se on muuten
kummallista. Miten voi olla niin, että juuri teollisuuslaitos kaupungin
keskustassa on saattanut luoda tilojen uusiokäytön parhaat mahdollisuudet.
Puhumattakaan siitä, että monessa kaupungissa teollisuuslaitos edelleen toimii
äänineen, hajuineen ja savuineen.
Eräissä kaupungeissa
jokin tori tai jokin puisto tai jotkut julkiset rakennukset ovat saattaneet
muodostaa juuri sen paikan jossa kaupungin identiteetti tavoittaa ihmiset.
Mutta ihmeellistä! Juuri vanhat teollisuuslaitokset, kapitalistien
käpälänjäljet, niistä on kiehtovuudessaan ja monimuotoisuudessaan tullut uusia
”vanhoja kaupunkeja”. Helsingissä ei
juuri ole tällaista teollista keskustamiljöötä. On kyllä yksittäisiä teollisuuteen
rinnastettavia paikkoja kuten rautatieasema. Muuten olen samaa mieltä Arkkivahdin ja monen
muun kanssa. Jos Guggis on tänne hyvä, niin parasta olisi se panna esimerkiksi
rautatieaseman hienoihin tiloihin. Siellä oli muuten ensimmäinen sisätyöpaikkani
50-luvulla. Ajattelen usein niitä ihania käytäviä. Kun liikun läheisyydessä,
yritän kurkkia sisälle. Menneisyyteen on hienoa kurkkia, voi kuulla esineiden puhuvan
aivan kuin Kari Rydman kuunteli sohvaansa. Niin, siinäpä se on se esineiden
internet – en tajunnutkaan. Ei jakamistalouskaan mitään uutta ole. Naapurini kehuskeli tulleensa Uberilla. Minä taas muistelen jakamistaloutta
sosialistisessa Neuvostoliitossa. Siellä toimi tehokas taksiuber. Jopa
ambulanssin tai poliisiauton sai vuokrattua taksiksi. Jakamistalous toimi itse
asiassa varsin laajana. Soittotunteja voi ostaa esimerkiksi perunoilla tai porkkanoilla
– edellyttäen että oli pieni palsta.
Tampere on
loistelias esimerkki siitä, miten vanhoista teollisuuskortteleista on tullut
kaupungin sielu ja tulevaisuus. Tehtaan jylinä kaupungin keskustassa on jotain
mahtavaa. Se ei ole melua.
Elettiin
globalisaation aikaa. Wilhelm von Nottbeck puhui venäjää, saksaa, ranskaa ja
englantia ja Suomeen muuttaessaan opiskeli myös Suomen kielen. Tämä mies
siis rakensi osan Tampereen ihanaa vanhaa kaupunkia. Nottbeckeja oli
Tampereella kolmessa polvessa. Vuonna 1917 he häipyivät tuntemattomaan.
Kirkonkirjoissa sanotaan: ”Poistuneet tuntemattomaan”. Kaupunki jäi.
Esimerkkejä on
paljon, tässä Pietarsaari, Mänttä ja Forssa. Näissä kaupungeissa vanhat teollisuusrakennukset
ovat keskeinen osa kaupunkikuvaa. Pietarsaaressa Strengbergin tupakka- ja
nuuskatehdas kelloineen. Nuuskasta sanoivat: ”Nuuska ei ollut pelkästään nautintoaine, vaan sitä pidettiin eräillä
tahoilla tehokkaana lääkkeenä hammassärkyä, päänsärkyä, jäykkäkouristusta,
kaatumatautia ja syöpää vastaan”. Mäntässä G.A Serlachius perusti
hiomon. ”Minkäänlaista koulutusta ei vanhalla Serlachiuksella ollut – Kuopion
lukiota lukuun ottamatta. Hän oli ”pillerinpyörittäjä”, apteekin pitäjä – ilman
varsinaista koulutusta siihenkään.” Axel Wilhelm Wahren perusti Forssa
teollisuuden. Liisan kuva on piirretty kanoottimatkalla Loimijoella: ”1990 Forssan Loimijoella kahtena kauniina
kesäpäivänä. Kanootti lipuu äänettömästi. Ruohonjuuritasolta kaikki näyttää
suurelta. Punatiilirakennukset nousevat suoraan vedestä. Ei liikettä, ei ääntä,
seisahtunut hiljaisuus luo lähes karmivaa tunnelmaa. Kuitenkin entinen hyörinä
ja tehtaan äänet ovat vahvasti läsnä.”
Kannatti tuo uni nähdä, se johti ajattelemaan näitä paikkoja
– unien lisäksi. Guggiksesta tiedän jo tänä iltana. Yritän hetkeksi unohtaa Aleppon.
Paitsi ei. Juurihan alan kirjoittaa siitä blogia!
Valtuustolle tuhannet kiitokset tämän guggiksen tyrmäämisestä.
VastaaPoistaTässä guggiksessa on hyvä esimerkki siitä, mihin arkkitehtuurikilpailu johtaa. Tehdään sellaisia suunnitelmia, jotka eivät kestä suomen talvea eikä tuulista suolaista meren rantaa. Arkkitehtien koulutukseenhan ei kuulu ns. ympäristöfysiikka. Miten tämän guggiksen katolta poistetaan jää ja lumi talvella. Kattohan on lasista ja muistuttaa pyykkilautaa. Katollehan tuuli kinostaa kaiken lumen ja sen jäätyessä rakenteet hajoavat ja vedet tulee sisälle. Vesihän laajenee jäätyessä.Lumi, vesi ja sääolojen muutokset ovat myrkkyä tällaiselle katolle. Lasikattohan on tehty valon takia, kuka ja miten se pidetään puhtaana. Lisäksi rakennuksen musta väri rannalla ei sovi pohjolan valkean kaupungin imagoon ja on aina likaisen näköinen.
Meren rannalle tällaisen hökötyksen tekeminen tulisi aiheuttamaan suuria kunnosspito ja korjauskustannuksia ja kuka ne olisi maksanut.
Pentti Sirola
Eläkeläinen
Kunnianarvoisa kollegani, voisitko lähettää postiosoitteesi minulle os. karirydman@mac.com
VastaaPoistaSaan kohta painosta pienen erän tarinoitani, lähipiirin joululahjoiksi tarkoitetun, ja lähettäisin sen sinulle. Juttuihin kuuluu myös luonnos siitä mitä Pompejille pitäisi tehdä.