Arkkitehtuurimuseon näyttelyjulkaisu kertoo meille näin:
”Ristiriitojen ja radikalismin
vuosikymmen kiehtoo, vaikka 2000-luvulla ajatus 1960-luvun yhteiskunnasta on
monelle vieras. Tuntuu oikeutetulta vihata ”laatikkoarkkitehtuuria”, joka repi
tieltään vanhat, kauniit rakennukset.”
Näin siinä kävi.
1960-luvun tapahtumakirjo oli valtava. Mitä kaikkea silloin tapahtuikaan? Suomessa
poliittinen elämä oli vastakkainasettelua, mutta vuosikymmenen aikana hallitus
vaihtui vain 6 kertaa. Urho Kekkosen toista presidenttikautta murtamaan
perustettiin vuonna 1960 kokoomuksen ja demareiden Honka-liitto. Liiton seurauksena syntyi
noottikriisi Neuvostoliiton kanssa. Kekkonen selvitti kriisin Novosibirskissä
vuonna 1961 yhdessä Hruštšovin kanssa.
Vilhelm Helander
ja Mikael Sundman julkaisivat vuonna 1970 pamfletin Kenen
Helsinki – raportti kantakaupungista. Purkaminen oli erityisesti nuorukaisten
hampaissa. Miten niin nuorukaisten? Nuoria miehiä he olivat: Ville oli
julkaisuhetkellä 29-vuotias ja Micke 23-vuotias. Jaa-a! Vuosikymmenen alkaessa
Ville oli 19-vuotias ja Micke 13-vuotias!
Talonrakentamisessa
Helander ja Sundman ottivat esille hetken kuumat perunat: Intercontinentalin ja
Hesperian hotellirakennusten rakentamisen Töölön arvotontille, Sinebrychoffin
puiston tuhoamisen oletetun pilvenpiirtäjän vuoksi, Kino Palatsin purkamisen
sekä erityisesti Kansallis-Osake-Pankin toimet Kämpin purkamisen yhteydessä.
Myös Aarno Ruusuvuoren kaupungintalon saneeraus sai
täyslaidallisen. Yleensäkin saneeraus ja purkamiskeinottelu olivat Helanderin
ja Sundmanin mielestä esimerkkinä ajan hengestä ja yritysten mahdista.
Ville ja Micke
kyselevät teoksessaan 60-luvun tekemisten perään:
■
Oletko
huomannut, että vihreää Helsinkiä muutetaan asfalttiviidakoksi?
■
Miksi
ylipormestari Aura haluaa Helsingistä ”metropolin”?
■
Helsingin
liikennesuunnittelu – miksi se tapahtuu henkilöauton ehdoin? (Smith-Polvinen
vv. 1966-1969).
■
Töölön
hotellit – kuka niistä päätti? (Puhtaanapitolaitoksen tontin puutalot purettiin
v. 1968, hotellit valmistuivat v. 1972).
■
Miksi
merkittävät demaripoliitikot häärivät tunnelihankkeissa? (Mauno Koivisto ja
Väinö Leskinen olivat osakkaina asematunnelin kehittäjäyhtiössä).
■
Onko Sinebrychoffin
puisto hävitettävä pilvenpiirtäjän jaloista? (Olli Kivinen voitti kilpailun v.
1960 ja ehdotti 19 krs. pilvenpiirtäjää).
■
Miksi Kino
Palatsi purettiin niin kiireesti? (Purettiin v. 1965, A. Aallon piirtämä
Akateeminen valmistui v. 1969).
■
Kuinka
Kämpistä tuli Koppi? (Purettiin v. 1966, rakennettiin pankiksi v. 1969,
muutettiin hotelliksi v. 1999).
■
Kaupungintalon
”saneeraus”- epäonnistui? (Purettiin v.1965 ja valmistui v. 1970).
Niin mitä se tarkoittikaan tuo viittaus Teuvo Auraan? No,
Teuvo Aura kirjoitti jo vuonna 1965 suorastaan sanasta sanaan Helsingin nyt
hyväksyttyyn yleiskaavaan soveltuvan esipuheen:
"Meidän on
alistuttava siihen, että väestökeskukset, varsinkin suuret kaupungit,
vastaisuudessakin vetävät magneetin tavoin ihmisiä puoleensa. Onneksi on
sellaisiakin ihmisiä, jotka eivät ollenkaan välitä omakotitalon rauhasta
eivätkä puutarhakaupungin luonnonläheisyydestä, vaan jotka kaikista
sosiaalipoliitikkojen päinvastaisista käsityksistä huolimatta haluavat elää
keskellä mahdollisimman vilkkaana kuohuvaa elämää.”
(Helsingin
kaupunginvaltuuston pj. Teuvo Auran puhe, 1965.)
Puu-Käpylä
synnytti vastareaktion. Erik Kråkström ja Ahti Korhonen voittivat alueesta
järjestetyn kilpailun v. 1959. Vanhojen talojen purkamisen ja uusien
kaksikerroksisten uudistalojen rakentamisen piti alkaa seuraavana vuonna. Tämä
oli liikaa. Ryhdyttiin taistelemaan. Taistelu kesti 10 vuotta. Tänä aikana purkaminen oli vauhdissa muualla
kantakaupungissa. Helsinki ei toteuttanut Puu-Käpylän purkusuunnitelmaa, alue
suojeltiin, kaava vahvistettiin v. 1971. Bengt Lundsten aloitti pilottikorttelin
suunnittelun. Se mitä Puu-Käpylässä tapahtui, oli siten taustakohinaa sille
”mitä todella tapahtui”.
Helsinki,
Itämeren tytär
Minä kirjoitin
vuonna 1967 Rakennustekniikka-lehteen artikkelin Helsinki, Itämeren tytär. Siihen
aikaan suunnitteluideologiat etsivät kansainvälisyyttä. Tahdottiin oppia ja
ymmärtää. Nähtiin ajan haasteet. Uusi tuntematon oli edessä. Eurooppalainen
liikennesuunnittelu oli etsikkoaikansa alussa. Lähihistoriassa oli suuria
ajatuksia ja suuria ajattelijoita. Keitä olivat ideologian isät tai äidit?
Tarkastelen nyt
artikkelia ikään kuin peruutuspeilinä.
Ollaan jo kaukana menossa, mutta vilkuillaan taakse. Artikkelissa
viitataan Howardiin, Corbusieriin, Jane Jacobsiin ja Heikki von Hertzeniin. Viittauksia on vielä Wrightiin, Fulleriin ja Webberiin. Bauhausin opetusta ei myöskään
unohdettu. Tietysti Louis Kahn ja kaupunkitilaa muokkaavat
pysäköintisiilot kiihdyttivät ajatuksen kulkua. Marshall MacLuhan
oli julkaissut kirjansa The Medium is the Massage: An Inventory of Effects
(1967). Christopher Alexanderin Kaupunki ei ole puu, (Alexander 1966, ”A City
is Not a Tree”), opetti meitä
katekismuksen tavoin. Edmund Baconin julkaisema Design of Cities,
(1967 Thames & Hudson) ravitsi liikennesuunnittelijan mielikuvitusta
suurenmoisella tavalla. Ja tähtenä taivaalla pääosin Colin Buchananin taiteilema Traffic in Towns
(1963, UK Department of Transport). Buckminster Fuller saapui Suomeen
luennoimaan. Ajatuksemme harhailivat hänen geodeettisessa kuvussaan.
Rakennustekniikka-lehden artikkelissa väitetään
kaupunkiarkkitehtuurin uusiksi peruselementeiksi tila, massa ja nopea liike:
”Kaupunkirakennustaide perustui ennen nopeiden liikennevälineiden aikaa
staattisiin tilakokemuksiin. Monumentaalisuus oli poliittisen holhouksen ja
tyrannian arkkitehtuuria. Ajallemme ominaista on yksilön henkisen ja fyysisen
liikkuvuuden korostaminen. Vapautta ja riippumattomuutta symbolisoi yksityinen
henkilöauto.” Artikkelin höysteeksi olin
piirtänyt tällaisia liikenteeseen ja saavutettavuuteen liittyviä kuvia.
Kaupunki kasvaa
inkrementalismin ohjaamana - pienimmän vastuksen tietä, pienin askelin ja
minimi-investoinnein. Tätä artikkelissa kritisoitiin ja arveltiin poliittisten
päätöksentekijäin olevan byrokratian vietävissä. ”Suunnittelusta vastaava teknostruktuuri ei
kykene perustelemaan kaukonäköisen kaupunkirakentamisen etuja taloudellisin sen
paremmin kuin sosiaalisinkaan aspektein. Toisaalta kerrostalorakentamisen
miljööllinen ja tekninen alkeellisuus ja muuntumisen mahdottomuus pakottaa
ihmiset omakotitaloihin periferia-alueille - huolimatta
kommunikaatiokustannusten kasvusta. Ryömivä kaupunki laajenee reunoiltaan
siten, että urbaanin alueen raja häviää. Asutuksen väheneminen keskustassa
johtuu tilastandardien kasvusta ja liike-elämän yksityistä ihmistä suuremmista
resursseista maksaa huonetilasta. Ryömivä kaupunki heikentää
kollektiiviliikenteen toimintaedellytyksiä.”
Miten on? Joskus
ainakin tuntuu siltä että niin on! Vai onko?
Pohjois-Haagassa kuhisi –
konekiväärit apuun 1970
Tapahtumarikas 60-luku oli kääntymässä lopuilleen silloin
kun Haaga-Vantaa legendaarinen suunnitteluprosessi sai alkunsa. Oli kolme
miestä, jotka olivat tottuneet käyttämään valtaa. Kolme miestä, jotka eivät
tarvinneet neuvonantajia. Asia oli heillä hallussa. Tavoitteena oli sopia
Helsingille ja Vantaalle tärkeästä kehittämiskohteesta ja sen liikenteen
järjestämisestä. Raideliikenne oli tavoitteen keskeinen osa. Rahoitus oli
pääkysymys. VR oli lopettamassa kannattamattomia rataosia eri puolella Suomea.
Nyt olisi rakennettava uusi rata ja löydettävä sille rahoitus. Tämä oli
pääjohtaja Rekolan tuska. Hän pystyi kuitenkin puhumaan valtion rahoista ja
VR:n rahoista kuin omistaan.
Komitea sopi, että kaupungit ja VR rahoittavat
Martinlaakson radan. Komitea päätti myös radan ja asemien standardista sekä
liikennöinnin hoitamistavasta. Samalla sovittiin, että valtio ei tule
osallistumaan metron rahoitukseen. Rahojen jaossa Helsinki jäi Vantaata
huonommalle. Asiassa ei ollut mitään uutta. Näin oli Rekolan mielestä aina
käynyt, niin kävi tiestön kehittämisen suhteen ja kaiken suhteen. Helsinki oli
rikas ja mahtava, Vantaa ja Espoo köyhiä ja kykenemättömiä.
Niin, keitä nämä miehet olivat? Useat muistavat. Mukana
olivat Teuvo Aura, silloinen Postipankin
pääjohtaja, mutta samanaikaisesti Helsingin kaupunginvaltuuston puheenjohtaja
edistyspuolueesta, Lauri Lairala, Vantaan kaupunginjohtaja, kokoomukselainen
vaikuttaja, sekä Esko Rekola, juuri VR:n pääjohtajaksi nimitettynä, aiemmin valtionvarainministeriön
budjettipäällikkönä toiminut suurvaikuttaja.
Haaga-Vantaan
Helsingin osuuden päälliköksi tuli Pekka Löyttyniemi asuntotuotantotoimiston
johdosta. Myöhemmin projektipäällikkyyttä hoiteli ”Päkä” Pukkila. Kaupunkisuunnittelua
johti Pertti Meurman. Liikennesuunnittelun päällikkönä
oli Seppo Sanaksenaho. Konsultteina olivat Kaupunkisuunnittelu Oy ja Arkkitehtitoimisto Juutilainen-Kairamo-Mikkola-Pallasmaa. Liikennesuunnittelu oli Muroleen
byroon tehtävänä. Armoitettuna ratasuunnittelijana toimi VR:n Juhani Junnila. Hänen ansiolistaansa kuului aiempi työskentely
metrotoimistossa ja siellä metron siirtäminen pinnasta syvätunneliin. Jaakko
Salonen sanaili: ”Me tykätään aina jonkun verran, että kaupungin pitää olla
jatkuva. Tässähän on eri uskonnot, toinen uskonto Helsingin puolella ei halua,
että radan varressa kulkee teitä - radanvarsiteitä vastustetaan.” No, eipähän
Martinlaakson radan varteen tullut teitä ja kuvassa Vihdintien varressa oleva
Hämeenlinnan moottoritiekin siirtyi Nurmijärventielle.
Metsäntutkimuslaitoksen ylijohtaja, professori Viljo
Holopainen kirjoitti Uuteen Suomeen syksyllä 1971: ”Kaupunkisuunnittelussa on
joukko teknillisiä ja muita erikoisongelmia, joihin alaan perehtymätön ei voi
puuttua. Siihen liittyy kuitenkin yleisinhimillinen puoli, jonka osalta
suunnittelu tulee lähelle jokaista kaupungin asukasta ja johon entistä
suurempien väestöpiirien tulisi ottaa kantaa. Holopaisen mukaan Haaga-Vantaan
suunnittelu on toteutettu näennäisdemokraattisin perustein. Ensimmäinen virhe
on se, että kaupunki on asettanut vuoden 1980 asukaslukutavoitteeksi 600 000
asukasta. Tällaisen ”väkivaltaisen” tavoitteen asettaminen on sitten tuonut
suunnitteluun kehyksinä tietyn asukasluvun, sähköradan sijainnin ja asemien
paikat sekä liian kireän aikataulun. Suunnitelmasta annetulle informaatiolle on
tullut kommunikaatioluonne, vuorovaikutusta ei ole syntynyt.”
”Helsingin kaupunki etenee melkein kellon tarkkuudella
kohti Manhattan-tyyppistä kaupunkikuvaa, jossa liikenne, vallankin metro,
sähkörata ja moottoritiet ym. liikenneteknilliset ja -taloudelliset tekijät
ovat määrääviä. Ihmisten liikunnan ja yleensä ulkoilun tarve sekä raittiin
ilman ja viihtyisyyden turvaaminen ovat taka-alalla.”
Tarkoittiko
Holopainen Manhattanilla noita Salosen Jaskan piirtämiä kuvia oikealla vai
tarkoittiko hän noita Kirmo Mikkolan piirtämiä kuvia vasemmalla? Molemmat ne olivat Haagan ja Kannelmäen
ydinalueita. No mitä tahansa, silloin ne olivat yllätyksellisiä ”hattaneita”,
nyt alkavat olla jokapäiväistä arkkitehtimannaa . Kehitys kehittyy!?
Yleisötilaisuuksia oli, vaikka professori Viljo Holopainen väitti suunnittelua
näennäisdemokratiaksi. Virastopäällikkö Hedman piti tilaisuuksia
todella kovina. Eipä ihme, jos seuraavaan on uskomista: Lassilassa jouduttiin
kaatamaan nelisenkymmentä rintamamiestaloa. Rintamamies, entinen
konekiväärimies, lupasi tuoda paikalle kovempaa kalustoa, jos ei asia selviä
suotuisasti. Lopulta rintamamiesten kanssa päästiin sopimukseen korvausten
tasosta.
Kirmo Mikkola oli päätekijä
kun Juutilainen-Kairamo-Mikkola-Pallasmaa -toimisto piirsi Pohjois-Haagaa. Minä
olin tiiviisti mukana, olihan minulla esikuva ja ihanne. Se oli Bologna. Ehdotukseen liittyi
idea katetuista jalkakäytävistä ja arkadeista, jotka yhdistivät kaupunginosat
toisiinsa Bolognan tavoin. Kirmo oli innostunut ”struktuurikortteleista”. Niitä
tutkimassa oli myös Jarmo Maunula. Kari Virta
toteutti lopuksi asemanseudun kaavan. Katetut jalkakäytävät jäivät unholaan -
tai ei ehkä sittenkään. Pyöräillessäni Malminkartanossa havaitsen pitkien
jalankulkuarkadien johtavan keskeiselle torille. Yllättäen teen sitten saman
huomion Lassilan seutuvilla. Kysynkin: jäikö jotain jäljelle, ilmaan kellumaan,
Suomen Bolognasta?
Vanha Rauma säästyi
Yksi tuon huiman vuosikymmenen jälkipuoliskon
merkittävimpiä tapahtumia oli Vanhan Rauman säilymiseen johtanut prosessi. Minäkin
olin prosessin sivupersoonana mukana. Mukana oli myös arvostettu ystäväni Risto
Sammalkorpi. Hän oli
tyylin ja ammattitaidon mestari. Hänen hiljaisen vaatimaton persoonansa säteili
viisautta. Viisaus laskeutui koko suunnittelijajoukon henkiseksi anniksi.
Taitavan opettajan tieto ottaa valtaansa, se imeytyy vastustamattomasti läpi
nuoren ihon, mutta se tunkeutuu myös parkkiintuneeseen nahkaan, vähitellen,
mutta vastustamattomasti. Me kaikki olimme nuoria, Risto meitä kymmenisen
vuotta vanhempi. Hänen hiljainen sanansa painoi sisällön vääjäämättömällä
painolla.
Hän korosti suunnittelun vaiheittaista luonnetta. Kaikki
tapahtuu hierarkkisesti ja aikanaan. Yleiskaavassa ei tule mestaroida liian
yksityiskohtaisella tavalla tulevien kaupunginosien sisäistä muotoa.
Suunnitelmille tulee antaa aikaa muodostua ja kehittyä. Uusille suunnittelijoille
tulee antaa vapausasteita ja liikkuvuutta. Aika muuttaa suunnittelukäsityksiä
ja poliittisia tavoitteita. Yleiskaavan tulee myötävaikuttaa, ei pysäyttää.
Kuvassa on
nähtävillä lopullinen yleiskaavakartta.
Näkyvissä on myös selkeästi jotain, mitä emme olisi siinä halunneet
nähdä. Se on pieni musta tiivistä rakentamista osoittava alue Vanhan Rauman
sydämessä. Tämä oli hinta ja lunnas sille, että kaava tuli hyväksyttyä.
Kaupungin poliittinen johto oli päättänyt Vanhan Rauman
uudelleenrakentamisesta. Runkokaavasuunnittelu oli aloitettu yleiskaavatyön
kuluessa. Yleiskaavassa annoimme periksi ja Kuninkaankadun ja Kauppiaankadun
välinen kortteli uhrattiin rakentamisen molokille. Tässä kohdin yleiskaavan
toteutumattomuus on meidän kaikkien onneksi ja tulevien sukupolvien iloksi.
Ehkä tässä on myös hyvä signaali helsinkiläisille keskuspuiston puolustajille.
Myös minulle.
Risto tai minä, emme olleet Vanhan Rauman säästymiseen
johtavia päätöksiä tekemässä. Emme olleet myöskään piirtäneet sellaista
yleiskaavaa, joka säilyttäisi Vanhan Rauman kokonaisuudessaan. Olimme ”pakon
edessä” uhraamassa tärkeän, ehkä tärkeimmän osan vanhaa kaupunkia. Mikä oli tuo
”pakko”? Se oli asuntorakentamisen tarve, kilpailukyky, kaupan tarpeet – niin
sanottiin. Poliittiset puolueet olivat niin viisaudessaan
kaupunginhallituksessa päättäneet. Se oli poliittinen tahto – aina oikeassa!”
Keväällä 1972 nuoret arkkitehtiylioppilaat Mikko Heikkinen, Markku Komonen ja Tiina
Valpola laativat Teknillisen korkeakoulun oppilastyönä Ville Helanderin johdolla
vanhan Rauman kaavoitusta koskevan korttelisaneeraustutkimuksen. Tehtävä
liittyi ”Den nordiska trästaden”-teemaan. Oppilastyö osui aikaan ja paikkaan.
Se osoitti harvinaisen terävällä tavalla tilanteen todellisuuden. Kysymys oli
saman tehokkuusluvun puitteissa syntyvistä erilaisista kaupungeista. Tiivis ja
matala oltiin korvaamassa harvalla ja matalalla. Näin ei sittenkään käynyt.
Uhkaava vaara oli torjuttu. Rauma pelastui. Täpärästi!
No, eivät asiat
nyt aivan näin yksinkertaisiakaan ole. Mutta sanotaan niin että tämä tutkimus
osaltaan vaikutti siihen että Reino Joukamo kumppaneineen onnistui kääntämään
raumalaislaivan ruoria, niin että Rauman helmi, koko Suomen helmi ja UNESCO:n
maailmanperintölistan mukaan koko maailman jalokivi säilyi.
Vanha Rauma hyväksyttiin UNESCO:n
maailmanperintökohdeluetteloon vuonna 1991 yhtenäisenä kaupunkikokonaisuutena
jonka tunnuspiirteet ovat: eri-ikäiset puurakennukset pihapiireineen, osittain
keskiajalta peräisin oleva katuverkko sekä elinvoimainen kaupunkiyhdyskunta.
Yleiskaavoituksen ja liikenteensuunnittelun
murros
1960-luvulla ensin syntyi suomalainen
liikenteensuunnittelu ja samalla vuosikymmenellä se myös saavutti teini-ikänsä
ja lähes aikuistui. Teini-iäksi voinee lähinnä kutsua Helsingin, Jyväskylän ja
Turun liikennesuunnitelmia. Näissä hankkeissa oli vahvasti mukana jenkkien näkemys
kaupunkien liikennetulevaisuudesta - olihan työt tehneessä toimistossa enemmän
tai vähemmän vahva amerikkalainen omistus ja sitä myötä näkemys. Sitten
toisaalta minulla on tilaisuus esitellä tyyliin ”oma maa mansikka, muu maa
mustikka” samoihin aikoihin tehtyjä Rauman, Porin, Lahden ja Tampereen
tutkimuksia. Pistin nyt tähän muistin
virkistämiseksi esimerkkejä 1960-luvun merkittävimmistä liikennesuunnitelmista kaiken
värikkyyden, iloisuuden ja hienostuneisuuden jatkoksi. Kyllä ne tähän samaan
vuosikymmeneen kuuluvat.
1960-luku oli
liikennesuunnittelun alkua, mutta silloin tapahtui myös murros. Vuosikymmenen
alun symboleina ovat ehkä Olli Kivisen väitöskirja, Uusimaa 2010 –suunnitelma ja
Autopaikkatoimikunnan mietintö. Helsingin ”suuri liikennetutkimus” – Smith-Polvinen
työstettiin vuosina 1966-1969. Alvar Aalto oli esittänyt keskustan hurjan
liikennesuunnitelman jo vuonna 1964. Vastavoimat ryhtyivät toimintaan.
Enemmistön ”Alas auton pakkovalta” julkaistiin vuonna 1969. Lahden ja Tampereen
liikennemalleissa oli ensi kertaa mukana kävely ja pyöräily. Helsingin
jalankulututkimus kruunasi vuosikymmenen asennemuutoksen.
Olen joskus kärjistänyt niin, että 60-luvun purkuvimma oli pahempi kaupunkikuvan kannalta kuin vuoden -44 pommitukset. Jälkimmäiset sentään suurelta osalta korjattiin, edellisiä ei enää voi. 1910-luvunkin Helsingissä oli joitakin asioita jotka olisin mielelläni säilyttänyt, varsinkin Heikinkadun-Erottajan tienoilta. Mutta kyllähän tuho oli vielä suurempi Tukholmassa, josta uusrenessanssi katosi kokonaisen kaupunginosan myötä. Mutta en voi olla yhdistämättä T.Auran puhetta 20-luvun nyt niin naiiveilta tuntuviin megateknoromanttisiin tulevaisuuden näkyihin. Jotenkin tuo 60-luvun yleinen trendi oli yhtä naiivin tuntuista - tai sitten huonosti naamioitua taloudellisten pikavoittojen peittelyä.
VastaaPoistaTuntuu, ettei tuo megateknoromanttisuus olisi nytkään täysin unohdettu. Tai siinä sekoittuu oudosti nostalgiaromantiikka ja teknoromantiikka. Soppa kiehuu. Mikään ei tule olemaan niinkuin ennen. Ja toisaalta - mikään ei muutu!
PoistaPoistin kommenttini koska huomasin niissä olevan riittämättömästi harkittuja asioita. Pari asiaa haluan palauttaa. Kuusikymmentäluku on minun ikäluokkani ajattelutavan perusta. siis kriittisen ajattelutavan. Vuosi 1968 heilutti hallituksia isoissakin maissa. Nopea rakentaminen Suomessa oli vastaus tarpeeseen, hyvässä ja pahassa kuten aina kun paljon tapahtuu ja tehdään. Kaikki olivat töissä, työmaat täynnä opiskelijoita. Moni opiskelija pääsi lähiössä halvalla omaan asuntoon. Silti vanhojen talojen puolesta taisteltiin kaduilla, ei netissä. Helanderin ja Sundmanin Kenen Helsinki ei ollut vain pamfletti. Se on edelleen yksi harvoista Suomessa tehdyistä kaupunkisuunnittelukirjoista (suurin osa väitöskirjoista tehdään vain toisille tutkijoille). 1960-luku on siis minulle monisäikeinen asia, elämäni tärkein vuosikymmen. Pentti hyvä, nämä postauksesi pitäisi saada kirjaksi. Terv. Jussi
VastaaPoistaKyllä, niin se on. Kun joskus olen puheissani kritisoinut lähiörakentamisen saavutuksia yleisöstä on noussut joku ja kertonut muutostaan "hienon miljöön" ulkovessatalosta kylpyhuoneelliseen "puolimatkaslummiin" - siinä onnessa on miljöö unohtunut.
PoistaKyllä se miljöö -mitä se sitten onkin- tulee melkein mihin vain 1960-luvullakin rakennettuun jos sitä halutaan ajan kanssa tehdä. Saksalainen Berliner Mietkaserne eli umpikorttelin sisäpihasarja ja valokuilut olivat aikanaan karmeinta kaupunkityyppiä ever. Nyt se on Helsingin uuden yleiskaavan ihannekaupunkia. Ajat muuttuvat. Vai muuttuvatko?
PoistaLoistavaa muistelua ja analyysiä, Pena. Yhdyn Jussi Rautsin toivomukseen, että tuo kaikki julkaistaisiin myös kirjana. Kunhan olet liittänyt siihen vielä ainakin 1970-luvun muistelmat.
VastaaPoistaMinun aktiivikauteni alkoi vasta 1960-luvun puolivälissä. 1968 olin perustamassa Enemmistö r.y:tä ja 1970 minut valittiin kaupunkisuunnittelulautakuntaan, jossa sitten toiminkin vuoteen 1992 saakka. Sinä aikana kaupunki- ja liikennesuunnittelu oli pääasiallisin mielenkiintoni kohde. Minulla olisi siis paljon kommentoitavaa ja lisättävää sinun muistelmiisi, mutta se vaatisi aikaa. Pitäisi myös käydä läpi vanhoja kirjoja ja kirjoituksia. Teoksista, joihin alussa viittaat, useat löytyvät myös minun kirjahyllystäni. Mutta yksi, minulle kaikkein tärkein, puuttuu. Itävaltalaissyntyisen, Amerikassa toimineen kaupunkisuunnittelijan Victor Gruenin teos "The Heart of our Cities" (se jossa on Ebenezer Howardin The metropolis of tomorrow -kaavio kannessa) , julkaistu 1965. Sen täytyy olla sinullekin tuttu. Minun kopioni on muuten täynnä alleviivauksia. Niitä lukiessa tuntuu siltä, että hänen ajattelunsa on edelleen ajankohtaista. Vaikka sitä on tietysti käytetty myös väärien tavoitteiden ajamiseen,
"Lasse" on ilahduttavaa että luit tämän blogin, mutta minähän olen sen kirjan jo tehnyt, sinullakin se on ja sinun nimesikin on mainittu 37 kertaa - ja joka kerta arvonannolla ja kunnioituksella - joskus, ehkä pari kertaa kyllä hieman irvistellen. Kyllä, Gruen kuuluisi ajan kirjastoon ja asiatkin ovat niinkuin sanot- kuin nykypäivää. Se tässä onkin kummallista - ei uutta auringon alla! Oikeastaan kaikki onkin raadollisen ihanaa!
VastaaPoistaOlet viime aikoina useaan otteeseen käsitellyt blogeissasi 60-lukua ja silloista kaupunkisuunnittelua ja -kaavoitusta. Sopinee, että nyt jo vähän jälkikäteen kommentoin 19.11. blogiasi Haaga-Vantaan osalta.
VastaaPoistaOlin Kaupsussa Kannelmäen kaavarunkoa tekemässä (ja sitä ennen jo Koivukylä- projektissa harjoittelemassa). Huomasin otoksesi Kannelmäen illustraatiosta ja sen keskustorneista, jotka nimesit ”manhattan”-ajatteluksi ja kuvan Jaakko Salosen piirtämäksi. Itse asiassa kyseinen piirros käsitti koko kaavarunkoalueen ja piirroksen oikeaan alareunaan on merkitty nimikirjaimet EK signeerauksenani.
Ei Jaakko juuri koskaan itse piirtänyt, ja suorastaan esti muitakin kaavarunkotyössä havainnekuvia tekemästä. Tuo ilmakuva käsin tehtynä olikin ainoa havainnekuva, ja tornitaloilla oli erityinen tehtävä. Halusimme nimittäin, että rataa painettaisiin vähän alas ja aseman kohdalle saataisiin pienehkö tori likimain maantasoon kanneksi, jolloin samalla yhdistettäisiin itä-länsisuunnassa kevyt liikenne ja kenties huoltoajo radan yli. Tornien (lisä)rakennusoikeus kompensoisi syntyvät kustannuslisät. Ei painunut rata eikä syntynyt kantta eikä torneja. Nyt jälkikäteen voi todeta, että tärkeintä lopulta oli radan toteutuminen samanaikaisesti - jopa ennen - alueen lisärakentamista. Harvinaista herkkua!
Sinänsä kaavarunkovaiheessa ei rakennusoikeuksia lyöty lukkoon, vaan annettiin
väljät vaihteluvälit. Kiinni lyötiin ja vain lautakunnan päätöksenä ”yhtenäiset viivat”
eli rakennus- ja katualueiden rajat. Näin päästiin nopeammin postimerkkikaavoihin
ja etenemään toteutukseen. Käytimme siis Sammalkorvenkin blogissasi korostamaa
vaihettaista tarkkuutta. Rantabyroo Pohjois-Haagan puolella teki poiketen aika lailla
havainnekuvia. Mielestäni Kaupsussa keskityttiin paremmin olennaiseen.
Jossain vaiheessa noina aikoina pohdittiin, tulisiko kaavarunko liittää juridisesti
laissa määritellyksi kaavamuodoksi yleis- ja asemakaavan väliin. Kaiketi onneksi
niin ei ole tehty. Nykyisellään epävirallisena kaavarunko on oiva väline sopimus-
politiikan apukeinona varsinkin yksityisessä omistuksessa olevaa maata tai jo jollain
lailla rakennettua aluetta kehitettäessä. Näistä ns. developperihankkeista tuoreena
esimerkkinä voinee mainita Vantaan Aviapoliksen.
Vielä vähän sinulle liikenteestä, jota käsittelet monipuolisesti blogeissasi. Myös
julkisuudessa ympäristösyista kaikki liikennemuodot ovat nyt esillä. Itse tykkään
termistä ”ratikkakaupunki”, joka minulle tarkoittaa Haaga-Vantaan tavoin julkisen
liikenteen painotusta ja joka näkyy mm. Jätkäsaaren toteutuksen ajoituksessa. Miten
on – voisiko liikennesuunnittelun onnistuneisuutta mitata sillä, kuinka pieni osa
ruokakunnista kaupunkiolosuhteissa pystyy perustelemaan vakuuttavasti kahden
yksityisauton välttämättömyyttä? Miten esim. Helsingin verrokkikaupungeissa
muualla maailmalla on onnistuttu?
Rakentavin terveisin
Erkki Kuoppamäki