Vanhat maestrot olivat asialla kun marssimme Ola Laihon,
Esa Piirosen ja Eko Miettisen kanssa HSL:n eli Helsingin Seudun Liikenteen
pääkonttorille - tuttuun Salosen Jaskan piirtämään Pasilan taloon. Talo on
sisältä erittäin sympaattinen ja virastotalolaatikoksi Pasilan parhaimpia.
Astuimme suureen neuvotteluhuoneeseen. Voi, suorastaan herkistyn kun ajattelen
niitä monia neuvotteluita, joihin olen tuossa salissa saanut osallistua. Nyt meitä
emännöi iloisena Suvi Rihtniemi,
HSL:n toimitusjohtaja. Toisena emäntänä on Mari
Flink, HSL:n viestintä- ja markkinointijohtaja, hänkin oli iloinen.
Tilaisuutta olivat vielä isännöimässä markkinointi- ja palvelumuotoilupäällikkö
Jarno Ekström sekä Helsingin
kaupungin liikennelaitoksen yksikön johtaja Artturi Lähdetie. Artturi oli hieman kiireinen. Kun Esa Piironen oli
latonut pöydälle vinon pinon raportteja, jotka heidän toimistonsa G4 oli tuottanut
70-luvun alusta lähtien, kokous oli valmis alkamaan. Mistä oli kysymys? Miksi vanhat eläkeikäiset
tekijämiehet tunkeutuvat kiireisten virkamiesten tehokasta työaikaa
kuluttamaan?
Suunnittelutoimisto
G4 oli neljän arkkitehdin yhteinen yritys huolehtia graafisen suunnittelun
tasosta Suomessa ja nostaa se myös kansainvälisen avantgardismin huipulle.
Helsingin liikennelaitoksen ja Helsingin metron tilaama vuosia kestänyt työkokonaisuus
oli heidän ensimmäinen suuri ja kansainvälisesti tunnustettu teoksensa.
Suunnittelutoimiston liikemerkki oli Juhani Pallasmaan suunnittelema. Muut
mukana olleet Ola, Esa ja Eko olivat nyt Suvin luona vieraisilla unohdettua
totuutta etsimässä.
Muutos mahdollinen?
Kaikella on syynsä. Vanhat tekijämiehet uskoivat voivansa
vielä muuttaa käynnissä olevaa prosessia erityisesti metron opastusjärjestelmän
suhteen. Heillä oli oma lehmänsä ojassa, vai olisiko se hieman meidän kaikkien
lehmä? Nykyinen järjestelmä oli kansainvälisesti maineikas. Se oli julkaistu
useissa alan näyttelyissä ja lehdissä. Nyt sitä oltiin remontoimassa huonoon
suuntaan. Näin arvelivat vanhat maestrot ja toivoivat tilaisuutta vaikuttaa.
Minä ajauduin puhemieheksi. Minulla ei sinänsä ollut tekemistä asian kanssa. Ei
silloin vanhoina aikoina, eikä myöhemminkään. Mutta nyt sitten oli. Minä kun
satuin olemaan ainoa tästä ukkoporukasta joka sai vielä kutsuja HSL:n Suvipäiville.
Niillä päivillä ovat tarjolla kaikki keskustelukumppanit ja minähän olin käynyt
heidän kimppuunsa tarkoituksella hankkia mahdollisuus kunnioittavaan vuoropuheluun
ja jopa mielen kevennykseen vanhojen maestrojen ja nykyvaikuttajien välillä.
HKL:n uutiset
kertovat muutoksesta näillä sanoilla: ”Opasteissa käytettävää kirjasinta
vaihdetaan niin, että se tukee yhtenäisen matkaketjun tavoitetta koko Helsingin
seudulla. Uusi opasteissa käytettävä typografia perustuu jatkossa Helsingin
seudun liikenteen HSL:n käyttämään Gotham Rounded -fonttiin ja HSL:n ilmeen
mukaisiin kuvasymboleihin eli piktogrammeihin.” Niinpä niin. Tästähän nyt onkin
kysymys.
Onko siitä jo näin
kauan? Ola Laiho näyttää 60-luvun lopulla piirtämiään piktogrammeja. Oliko
silloin vielä höyryvetureita? Kyllä, höyryveturin
vetämänä pääsi kulkemaan pääradalla vielä toukokuussa 1970. Raitsikka näyttää
jo nykyaikaiselta. Mutta mikä on tuo ratin näköinen? Taitaa olla jakkaran
selkänoja? Ovatko nyt fossiilit asialla? Ennen aikaan oli nuoria vihaisia
miehiä ja naisiakin. Nyt tuntuu että olisi vanhojen vihaisten miesten ja
naisten kulta-aikaa.
HKL tilasi
Suunnittelutoimisto G4:ltä tunnistettavuusohjelman 70-luvun alussa. Liikennelaitoksen
lautakunta hyväksyi HKL:n liikemerkin vuonna 1974. Sitten kehitettiin koko
järjestelmää sisältäen raitiovaunu-, bussi-, metro- ja vesiliikenteen
informaation - ajoneuvojen väritystä myöten. G4 oli jo vuodesta 1970 kehittänyt
Helsingin metron opastus- ja informaatiojärjestelmää. Metro otettiin käyttöön
vuonna 1982 HKL:n toimiessa käyttäjäorganisaationa. G4 toimiston
pääsuunnittelijoina näissä tehtävissä olivat nyt Suvin vieraina olevat Ola, Esa
ja Eko.
Varsinaisesti minun sekaantumiseni tähän asiaan alkoi tämän
vuoden huhtikuussa. Tapasin silloin lähes yllättäen Eko Miettisen toimistollamme.
Edellisestä kerrasta oli varmaan 20 vuotta. Hän halusi kommentoida ja tarkentaa
kirjassani annettua kuvausta Matinkylän suunnittelusta. Häntä oli myös
haastateltu Rakennuslehden 50-vuotis juhlavideolle. Minäkin pääsin
haastateltavaksi. Se tapahtui Kampin U-linjan tunneliasemalla, nykyisen aseman
alla olevassa luolassa.
Tästä linkistä pääset Rakennuslehden videoon:
Rakennuslehden ja rakentamisen viisi vuosikymmentä.
Länsimetro vaati
opastejärjestelmän täydellistä uudistamista
Metrotunnelissa, juuri tuon videon teon yhteydessä
katselin vanhoja opastenauhoja Hakaniemen asemalla. Silloin
kuulin oppaanani toimineelta liikennelaitoksen työntekijältä opastejärjestelmän
uudistamisesta. Luonnollista se onkin, sillä Länsimetron vuoksi opastusjärjestelmä
vaatii täydellisen uudistamisen. Tuleehan meillä systeemiin 8 uutta asemaa.
Seuraava uudistus tai täydennys linjaverkkoon ja asemiin tapahtuu silloin kun
Länsimetron jatkon 5 asemaa liitetään järjestelmään. Taas muuttuvat linjakartat
ja liityntäliikennejärjestelmät opasteineen ja esitteineen ja aikatauluineen –
ja paljon muuta.
Esko ”Eko” Miettinen, arkkitehti, graafikko, mustan
vyön judoka, työtoverini 70-luvulta, tuttavuutemme alkuaikoina lähiöajasta irti
pyristelevän kompaktin kaupungin suunnittelija, Helsingin metron,
Helsinki-Vantaan lentoaseman opastusjärjestelmien ja Pietarin ja sen alueen rautatieasemien
kunnostus- ja muutostöiden suunnittelija.
Vanhat tekijät unohtuivat?
Tavattuani Eko Miettisen kerroin tästä
metrotunnelivisiitistä ja arvelin uudistajien olleen yhteydessä vanhoihin
tekijöihin. Eivätpä olleet olleet.
Tästäpä Eko äityi ja ryhtyi tutkimaan tilannetta. Hän kierteli kuvaamassa kohteita ja löysi niin
tyydytyksen aiheita kuin moitteen sijaa. Äidyin minäkin. Miten on mahdollista
että tätä kansainvälisestikin tunnettua järjestelmää muutetaan ja kehitetään
ottamatta yhteyttä alkuperäisiin tekijöihin? Kysymyksessä on teos, johon
liittyy ilmiselvä tekijänoikeus.
Liikennelaitosta oli johtanut jo pitkälti toistakymmentä
vuotta ystäväni ja opetuslapseni Matti Lahdenranta. Kävin hänen kimppuunsa. Hän
sanoi että jokainen yritys voi kehittää yrityskuvaansa haluamallaan tavalla.
Yritys ei ole riippuvainen aiempien polvien grafiikasta, logoista tai sen
semmoisesta rekvisiitasta. Havaitsin Matin olevan tässä asiassa täysin pragmaattinen,
vaikka muuten olin ja olen aina arvostanut hänen kiinnostustaan taiteeseen ja
vielä hänen empaattista johtamistaitoaan joka yhtyy ihailtavaan tietotaitoon. Tässä
asiassa rupesi tökkimään. Täytyy vielä haastaa Mattia kun elokuvakerhossa
tavataan.
ovat Helsingin
kaupungin liikennelaitoksen logoon tehdyt muutokset. Värikuvassa on nykyinen
HKL-logo. Alakuvassa on G4 maestrojen vanha musta-valkea logo. Huomaatko eroja?
Ne saattavat olla hienon hienoja.
Mikromuutokset fokuksessa
Esa Piirosen allekirjoittaman ja ryhmän yhdessä
hyväksymän muistion mukaan opastusjärjestelmää ollaan heikentämässä
luettavuuden ja ymmärrettävyyden suhteen. Esa kirjaa myös tärkeimmät
heikennykset. Ne ovat:
■
Kirjasintyyppi (fontti) on muutettu
kansanomaisemmaksi pyöristetyin kulmin, tekstin luettavuus on heikentynyt.
■
Ruotsinkielisen tekstin muutos laihaksi
kirjasintyypiksi vesittää aiempaa järjestelmää.
■
Englannin kielen kursiivi heikentää luettavuutta
entisestään.
■
Piktogrammien muutokset ovat tehneet
opastejärjestelmästä epäjärjestelmän.
■
Metron punaoranssivalkoisten opastenauhojen
hierarkiaa on muutettu. Aiemmin punaoranssiraidalla opastettiin metroon ja
valkoisella raidalla ulos metrosta. Nyt tämä periaate on muutettu.
■
Huolella suunnitellusta opastusjärjestelmästä
ollaan tekemässä epäjärjestelmää, jossa osa alkuperäisestä peruselementeistä on
säilytetty, mutta suuri joukko perusosia ollaan liian lyhytnäköisesti vaihtamassa
muka muodikkaammiksi ilman perustelua.
Kovaa tekstiä vanhoilta graafisen suunnittelun
veteraaneilta
Detaljit ovat kuninkaita
Tilaisuus oli kuitenkin asiaan kuuluvan miellyttävä. Suvi Rihtniemi ja Mari Flink olivat
selvästikin arvostavan herkkiä vanhoja mestareita kuunnellessaan. Nuoret vastuulliset miehet selvästikin hieman
toppuuttelivat. He korostivat suurta kokonaisuutta ja kolmen eri järjestelmän
integraation pakkoa ja niiden yhdistämisen vaikeutta. Oli HSL, oli VR ja oli
METRO. Heiltä ei selvästikään ollut riittänyt aikaa eikä asiantuntemusta
herkkiin yksityiskohtiin. Tai oliko niin että he sanoivat konsulttien tehneen
nuo detaljimaailman ratkaisut? Vanhat maestrot ymmärsivät detaljien olevan
kuninkaita. Nuorilta, tai heidän konsulteiltaan suuret kokonaisuudet olivat
jättäneet varjoon detaljien kuninkuuden. Se on surullista.
Metro-opasteiden
”founding fathers” Esa Piironen, Eko Miettinen ja Ola Laiho tiukkoina
näkemyksineen.
Ryhdyin hieman selvittelemään asioiden kulkua. No
asiathan näyttivät kulkeneen aivan kuten ne nykyään kulkevat. Kilpailuttaminen on ajan henki. Jatkuvuus tai
luottamus tai jonkinlainen moraalinen tekijänoikeus tai ensiyön oikeus eivät
ole voimassa. Kun kilpailutetaan ja pisteytetään, syntyy totuus ja oikeus.
Kilpailusäännöstö pyrkii estämään korruptiota. Kilpailusäännöstö ei pyri
turvaamaan tekijänoikeuksia tai suojaamaan idean luojien oikeuksia oman luomuksensa
huolintaan. Joissakin tapauksissa lähestytään varkautta. Anastukset ovat
jokapäiväisiä. Kaikki on jo tehty. Minkäs sille voi, että joutuu kopioimaan.
Asiat ovat kulkeneet laillisesti
Metron opastusjärjestelmän suunnittelu kilpailutettiin.
Lopullisessa vertailussa oli mukana kolme konsulttia. Kaikkien hinta oli
samoilla halsseilla eli noin 114000 euroa. Ammattitaidoissakaan ei ollut
pisteytyksen mukaan eroja. Valituksi tuli huhtikuussa 2015 Ramboll Finland Oy
alikonsulttinaan suunnittelutoimisto Roban Konna. Konnat kirjoittavat nettisivuillaan heiltä löytyvän
”strategisen suunnittelun velhot, ammattitaitoiset toteuttajat sekä luovat nerot”.
(Tuo on hauskaa!) Myöhemmin toimeksiantoa laajennettiin virkamiespäätöksin niin
että suunnittelutyön hinnaksi tuli kaikkiaan noin 245000 euroa. Eihän tässä
mitään. Asiat hoidettiin hyvin ja laillisesti. Olisihan jollain tarjoajalla
ollut tilaisuus pyytää vanhoja maestroja neuvonantajiksi. Mutta eivät olleet älynneet.
Minkäs tilaaja sille voi. Vai voiko?
Jäi kuitenkin ajatteluttamaan
Etteikö tuohon toimeksiantoon olisi voinut sisällyttää
konsultointia alkuperäisen teoksen luojien kanssa? Etteikö sellainen
lähestyminen ole perinteinen tapa aloittaa toisen tekemän teoksen kehittely?
Muuten, jos luulette tämän opastusjutun olevan harvinainen poikkeus, niin
erehdytte. Mutta ensi kerralla ja jatkossa tästä kaikesta voi aina ottaa
opiksi.
PS. Suvi ja Mari lähettelivät kiitokset tilaisuudesta vanhoille maestroille. Artturi lähetti tällaisen viestin ja kuvakin oli liitteessä. "Tiedoksesi, että HKL uudisti ilmeensä vuoden alusta, ja se muistuttaa ehkä vähän enemmän taas aiempaa mustavalkoista logoa."
Mielenkiintoinen kysymys tuo tekijänoikeuskysymys kaikenkaikkiaan suunnittelussa. Minkälainenhan on ollut sopimus aikoinaan, kun merkinnät on suunniteltu.
VastaaPoistaMitenkähän kysymys tulee esille siirryttäessä yleisuunnittelusta tiesuunnitteluun ja siitä rakennussuunnitteluun. Varsinin , kun hanke toteutetaan elinkaari tai sr-mallilla. Otetaanko silloin edellisen suunnitteluvaiheen porukkaa mukaan suunnitteluun tai vaaditaanko tarjouspyynnössä olemaan heihin yhteydessä. Empä ole kuullut tällaisesta, kyllä tekijänoikeus aikaisemman suunnitteluvaiheen osalta on siirtynyt viimeistään silloin tilaajalle, kun lasku on maksettu.
Ainoa mieleeni tuleva asia on arkkitehtuurisuunnittelu safan säännöillä, johon en tietoisesti sortunut koskaan ja tuskin sortuu kukaan muukaan virkamies, jos asian päälle jotain ymmärtää.
Länsiväylän meluesteissä oli sen verran vihreää porukkaa tilaajapuolella, että sortuivat arkkitehtikilpailuun safan säännöillä ja lopputulos näkyy paikanpäällä. Hyvä, ettei tilaajilta päässyt itku 25 vuotta sitten. No eipä sen jälkeen kukaan ole näihin safan säännöillä kilpailutuksiin sortunut ainakaan tieasioissa. Kannattaa pysytellä Rillin puolella.
Pentti Sirola
Eläkeläinen