Milanon sateinen syksy vastaanottaa tulijan hieman
empien. Olen kirjoittanut tästä kaupungista usein. Onhan se sisareni
kotikaupunki ja vierailujen kohde yli 50 vuoden ajalta. Viimeisissä blogeissani
olen ollut innostunut Milanon ruuhkamaksujärjestelmästä ja keskustan
jalankulkuvyöhykkeestä. Niissä olisi molemmissa meille opiksi otettavaa. Olen
myös kirjoittanut Milanon kaupunkipyöristä ja sähköisistä kaupunkimopoautoista.
Ne kaikki ovat paikallaan ja toimivat. Vesisateesta huolimatta pyörät tuntuvat
olevan hyvässä käytössä. Niin huomatkaa, ettei kaupungin keskustassa ole juuri
minkäänlaisia pyöräteitä mutta silti…
Milanossa on Mi-Bike
kaupunkipyöräsysteemi. Vuokrattavana on myös sähköpyöriä (kuvassa) ja lasten
pyöriä. Asemia on yhteensä 330 kpl, joilla on 4700 pyörää. Sähköisiä mopoautoja
voi vuokrata. Nyt on uusi Share'n Go systeemi. Nettisivut ovat tosin vain italiaksi. Vuokra on 28 senttiä minuutilta. Auton voi
ottaa ja jättää sinne missä voi pysäköidä. Yhteydet toimivat GPS:llä. Varsinaisia
parkki- ja latausalueita on 28 kappaletta.
Etsin bulevardeja
Minä en kuitenkaan ollut etsimässä näitä vanhastaan
tuttuja asioita, olin itse asiassa etsimässä bulevardeja - nyt bulevardien
luvattuna aikana. Kyllä, Milanossa riittää katuja joita voisi kutsua
bulevardeiksi. Moottoritiet tunkeutuvat Milanon kehämoottoritieltä kohti
keskustaa pääasiassa vanhojen sisäisten kehäteiden (Cinconvalazione) tasolle
noin 3-5 km keskustasta. Kehätie kulkee 5-8 kilometrin etäisyydellä
keskustasta. Lähes kaikki keskustan pääväylät ovat siten luonteeltaan bulevardeja.
Ne ovat yleensä leveitä, keskellä on puurivit ja puiden välissä useimmiten
busseille, takseille ja kaksipyöräisille tarkoitettu ajorata. Usein se on
varattu myös raitiotielle. Milanossa on 170 km raitioteitä. Kahta puolta on
kaksiajorataiset katuväylät ja leveät jalkakäytävät. Yleensä jalkakäytävien
reunassa on parkkitila. Nämä kadut näyttävät melko tavalla samalta kuin meidän
olevat ja aiotut bulevardit. No, ehkä leveydessä on hieman eroa, Milanossa kapeimmat
ovat 24 metriä leveitä, suurelta osin kuitenkin 35 metrisiä. Kivijalkakauppoja
riittää kohtuullisesti ja kahviloissakin löytyy. Niin sivukaduilla ei sitten
juuri kivijalkatoimintaa löydykään. Talojen sisäpihat ovat yleensä ahtaita,
mutta autovapaita. Sisäänkäynnit ovat mahtavan hienoja. Pihoilla on yleensä
kasvillisuutta. Siis bulevardeja.
Tässä on
tyypillistä bulevardigalleriaa Milanosta. Autoja on parkkeerattu yleensä kahta
puolta katua, puita on - ja raitiotie keskellä. Kuitenkin kun yritän kuvitella
tuota katua ikään kuin vapaa-ajanviettopaikkana tai lasten leikkipaikkana - se
ei mallaa. Ei siinä pyörälläkään ole kovin hyvä edetä. Sisareni asui aikanaan
tuon keskimmäisen ”bulevardin” varrella. Lapset leikkivät korttelin toisella
puolella Via Crivellin puistossa. Kivaa oli ja kauppojakin oli lähellä. Mutta
ikkunat oli pidettävä kiinni – desibeleissä oli liikaa kotimaan hiljaisuuteen
tottuneelle. Kyllä Milano olisi aivan mainio opintomatkojen paikka bulevardien
tekijöille. Minäkin voisin kertoa kokemuksistani, mutta kun ei kukaan kysy.
Milanon täytyy olla
raiderakastajan lempikaupunki. Kuvan esittämällä runsaan 100 neliökilometrin
alueella Milanossa on rautatie- ja metroraiteita noin 120 km. Raitsikkaraiteita
on 170 km. Helsingissä vastaavalla alueella on rautateitä ja metroa 52 km ja
raitsikkaraiteita 55 km. Mutta onpa asukasluvuissakin eroa. Milanossa tuolla
kuvan alueella asuu noin 1,4 milj. ihmistä, Helsingissä 0,35 milj. ihmistä.
Asukastiheydet ovat vastaavasti 9000 as./km2 ja 2500 as/km2. Asukasta kohti
ratapituutta tulee Milanossa 20 cm ja Helsingissä 30 cm.
Jylisevä Metropolitana
Hotellimme sijaitsee yhden pääbulevardin Buenos Airesin varrella.
Kivijalkaliikkeet loistavat kirkkain valoin. Kaikki tunnetut merkit toistuvat.
Tiheään tahtiin tulee vastaan ruotsalainen maailmanbrändi. Juuri H&M
hintalaput iskevät silmään. Kaikki hinnat ovat yhden sentin tarkkuudella
annettuja, mutta jostain syystä ne ovat kaikki yhden sentin alle tasaluvun, ei
koskaan yli. Kummallista. Näin meitä on huijattu ja näin meitä poloisia vielä
digivallankumouksen aikana huijataan.
Kadun alla jyrisee Milanon ensimmäinen metrolinja, punainen
linja. (Minusta se väri on kyllä enemmänkin oranssi). Juuri tämä linja oli
minun opintomatkojeni kohteena silloin kun Helsingin metroa suunniteltiin.
Linja otettiin käyttöön vuonna 1964 seitsemän vuoden rakentamisen jälkeen.
Sanon metron jyrisevän. Se on totta, sillä hotellihuoneessamme saamme kuulla unen
läpi metrojunien jyrinän – yöllä ja aamulla. Jotain hyötyä oli kai siitä, kun Helsingissä
upotimme metron peruskallioon. Mutta kaikkeen tottuu. Mekin totuimme Milanossa. Lapsena Nervanderinkadulla
viitosen ratikka piti tiukassa kaarteessa julmaa ulinaa. Siihenkin tottui.
Vanhat
design-maestrot Miettinen-Laiho-Piironen mainitsevat Milanon olleen heidän yksi
esimerkkikohteensa, silloin kun Helsingin metron opastusjärjestelmää
suunniteltiin. No varmaan se sitä on, sillä Milanon opi-nauha on väriltään
oranssin punainen ja tuo väri on lähes sama mikä Helsingisäkin on. Vai onko? Milanon
metron opastusjärjestelmän suunnitteli Bob Noorda, hollantilaisitalialainen
graafinen suunnittelija. Hänen toinen tunnettu työnsä on New Yorkin maanalaisen
informaatiojärjestelmä. Noorda sanoi: ”Älkää ikävystyttäkö yleisöä mystisellä designilla”.
Milanon eräs
pääkaduista säihkyy sateisena iltana veden peilin kirkastamaa valoa.
Torikauppiaat myyvät kenkiä ja rättejä. Kelloja ja muuta rihkamaa on kaupan. Aktiivisinta
kaupankäynti on sittenkin sateenvarjojen suhteen. Heti kun sade alkaa, sateenvarjokauppiaat täyttävät jalkakäytävät, metroasemien sisäänkäynnit,
porttikäytävät, torit ja aukiot.
Katselen ihmisiä.
Tulen hyvin surulliseksi, kun havaitsen monien housut niin kuluneiksi ja
rikkinäisiksi. Erityisesti hämmästelen, kun nuorilla naisilla on ollut varaa
hankkia hieno minkkistoola, mutta sitten housut ovat lähes repaleina. Juuri
tämän havaitsin, kun istuin Polizia di Stato, Citta Studi poliisiasemalla Porta
Venezialla. Olin menossa poliisipäällikkö Emilio Ferranten kuulusteltavaksi.
Tai olin oikeastaan antamassa hänelle rikosilmoitusta. (Muuten nuo eivät ole sen kauniin tytön polvet, vaan nuo ovat metrossa vastapäätä istuneen kiinalaispojan polvet - vain tarkennuksen vuoksi.)
Questura à la Donna Leone
Istuin Liisan kanssa poliisilaitoksen aulassa. Olin
saanut pienoisen numerolapun ”denunce 44”. Siinäpä hän oli minkkistoolatyttö
hajonneissa farkuissaan aivan vastapäätä. Hän oli erittäin kaunis, tukka valui
hartioille. Silmät olivat tummat ja viehkeät. Mutta farkut riekaleina! Liisa
kulutti aikaansa lukemalla Donna Leonen dekkaria ”Turvasatama”. Siinä
kerrottiin, millaista on italialaisella poliisiasemalla. Kuvaus vastasi paikan
päällä todennettua tilannetta. Tummansiniseen virkatakkiin ja harmaisiin
virkahousuihin pukeutuneet tyylikkäänoloiset naispuoliset korkokenkäpoliisit ja
miespuoliset hoikat pojat, kaikki kultaisine kauluskaluunoineen kulkivat
edestakaisin alumiiniovia paukutellen. Asiakkaat odottelivat rauhallisina
vuoroaan. Totesimme asiakkaiden määrän huomattavasti harvalukuisemmaksi
kotimaiseen poliisiasemaan verrattuna. Asemalla liikkui myös pistoolein ja vyössä
roikkuvin koteloin varustettuja ”rikospoliiseja”. Ero suomalaiseen haalaripoliisiin runsaine
”taisteluvöineen” ja vyössä läkähdykseen asti roikkuvaan tavaramäärään oli
kuitenkin merkittävä. Italialaiset vaikuttivat jotenkin ”helpommin liikkuvilta”
farkuissaan.
Seinällä oli paikallisen seurakunnan lasten piirtämä
suurikokoinen juliste, jossa kiiteltiin poliisiasemaa ja sen työntekijöitä.
Minusta se oli älyttömän hieno plakaatti roikkuakseen juuri poliisiaseman
seinällä. Poliisipäällikkö Ferrante suoritti kuulustelun. Myös hänellä oli seinä
täynnä kehystettyjä plakaatteja. ISAAF joukkoihin osallistumisen diplomi, yksi
oli Amerikan Secret Servicen kiitos hyvästä yhteistyöstä. Ja kymmeniä muita.
Hän pyysi minua täyttämään kuulustelulomakkeen vaikkapa englanniksi, mutta
kielsi allekirjoittamasta ennen käskyä. Kirjoitin: ” Somebody stole my vallet in
metro from Palestro to Lima”.Kirjoitin vielä nimen ja osoitteen. Sinä kaikki.
Päällikkö löi leiman kaikkiin kolmeen nippuun. Sitten kolme allekirjoitusta
kuhunkin. Vielä kollega kutsuttiin todistamaan allekirjoituksin tapahtuma.
Siinä kaikki. ”This is all! Arrivederci!”
Borsaiolo
Ryhdyn ajattelemaan taskuvarkaita. Kuinka monta kertaa olin
joutunut taskuvarkauden kohteeksi? No, ensimmäisen kerran tulin tyhjennetyksi lompakosta
Bangkokin lentoaseman hississä, olin matkalla Kuala Lumpuriin. Perillä sain
uuden luottokortin. Pahaksi onneksi antoivat vahingossa saman kortin numeron
kuin varastetussakin. Taas jumissa. No, pikkuhiljaa sitten asia selvisi, kun
sain kolmannen kortin.
Tallinnassa minulta vietiin lompakko poplarin taskusta.
Taskuvaras seurasi minua, askeleet kiihtyivät yksinäisellä kadulla. Kengät
kopisivat jo juoksun tahtiin. Käsi työntyi poplarin taskuun ja lompakko lähti
varkaan kuljettamana kovan vauhtiin. Minulla oli muovikassissa juuri ostamani
raskas messinkilautanen. Linkosin
messingit varkaan perään. Jos osuisi niin mies tuupertuisi. Ei osunut. Sain seuraavana
päivänä lompakon kortteineen takaisin, mutta rahat olivat menneet.
Vierailen
taidenäyttelyissä
Kaiken ammatillisen ja syvästi sosiaalisen ohella Milanon
vierailu tarjosi meille kaksi mahtavaa maailman luokan taidenäyttelyä. Palazzo
Realen kaksi näyttelyä olivat ”Hokusai Hiroshige Utamaro” ja ”Escher”.
Palatsissa oli myös Rubensin näyttely, mutta se sai nyt väistyä näiden kahden
grafiikan mestarin edessä.
Ensimmäisenä päivänä kävimme Katsushika Hokusain (1760-1849) ja hänen
kanssakilpailijoidensa ainutlaatuisia puukaiverrustöitä esittelevässä näyttelyssä.
Hokusain tunnetuin työ on ”Aalto”, mutta hänellä oli myös runsaasti rakennusinsinöörille
soveltuvia töitä. Hokusai oli ihastunut siltoihin ja vesiputouksiin. Ihmeellisen
kauniita siltoja – ihmisen tekemiä, ja luonnon luomia vesiputouksia. Olen aina
kadehtinut ihmisiä jotka voivat asua solisevan veden äärellä. Hokusailla oli myös
Fuji-vuoresta kymmenittäin erilaisia versioita ja näkemyksiä.
Kaiken mahtavan teosannin lisäksi näyttelyssä esitettiin kiinnostavaa filmiä japanilaisesta grafiikan teosta ja erityisesti samanlaisesta puukaiverrus ja painotekniikasta jota Hokusai käytti ja jota Japanin maestrot yhä hallitsevat. Lähes käsittämättömän tarkkaa työtä. Ystäväni Eero Paloheimo kielsi minua käyttämästä liiallisesti sanaa ”ihana”. Se ei kuulemma vaikuta kovin miehekkäältä. Sanon nyt kuitenkin poistuneeni varsin ihastuneena tästä ihanasta näyttelystä. Kuva kertoo Hokusain ja kumppaneiden näyttelyn tyylikkäästä näytteillepanosta. Mutta jos menette näyttelyyn annan varoituksen näyttelyn laajuudesta. Aikaa on varattava vähintään 4 tuntia.
Kaiken mahtavan teosannin lisäksi näyttelyssä esitettiin kiinnostavaa filmiä japanilaisesta grafiikan teosta ja erityisesti samanlaisesta puukaiverrus ja painotekniikasta jota Hokusai käytti ja jota Japanin maestrot yhä hallitsevat. Lähes käsittämättömän tarkkaa työtä. Ystäväni Eero Paloheimo kielsi minua käyttämästä liiallisesti sanaa ”ihana”. Se ei kuulemma vaikuta kovin miehekkäältä. Sanon nyt kuitenkin poistuneeni varsin ihastuneena tästä ihanasta näyttelystä. Kuva kertoo Hokusain ja kumppaneiden näyttelyn tyylikkäästä näytteillepanosta. Mutta jos menette näyttelyyn annan varoituksen näyttelyn laajuudesta. Aikaa on varattava vähintään 4 tuntia.
Seuraavan päivänä oli ohjelmassa M. C. Escherin (1898-1972) näyttely. Hän oli hollantilaissyntyinen,
mutta ihastui sitten Etelä-Italian maisemiin ja aloitti siellä uransa
taiteilijana. Esher on matemaattisgraafinen nero. Hänen on täytynyt olla mielettömän
pedantti. Hänen työnsä kiehtovat insinöörin mieltä. Mutta ne kiehtovat myös
lasten mieltä. Näyttelyssä oli kymmenittäin geometristen muotojen ja liikkeen
yhdistelmän synnyttämiä ilmiötä demonstroivia laitteita. Eikä vain insinööreille
ja lapsille. Myös arkkitehdeille ja filmintekijöille Escherin ihmeet tuottavat kunnioittavaa
uteliaisuutta ja ennen kaikkea inspiraatiota. Escherin yksi hienoimmista
teemoista on metamorfoosi jossa kaikki yhtyy kaikkeen. Taisin olla väärässä kun
luettelin noita kiinnostuneita. Palazzo Realen yläkerran vanhat kuninkaallisten
juhlasalit ovat tungokseen asti täynnä väkeä. Erityisen kiinnostavalta tuntuu
että taidenäyttelyn vieraista suuri osa on nuoria. Taide siis kiinnostaa
nuoria. Siis tuon yli sata vuotta sitten syntyneen Escherin taide. Kiinnostavaa. Vanhuus
ei sittenkään ole menetetty.
Komian näköisiä nämä kaupunkibulevardit kaiman kuvissa Milanossa.
VastaaPoistaMitenkähän tällaiset bulevardit toimisivat talvella Suomessa. Lumityöt olisivat haastavia ja samoin liukkauden torjunta. Mukava olisi istua katukahviloissa ja seurata oden ja otson pyöräilyä bulevardilla. Hyvä puoli asiassa olisi, ettei eukon nalakutus häiritsisi sisälläja parvekkeella, kun se hukkuisi liikennemeluun. Parvekkeet olisivat ihania katunäkymin.
Jätkäsaaressa on jo noussut meteli, esim. Välimerenkadulla valitetaan liikennemelusta, ei edes parvekkeella voi oleskella. Sataman liikenne pitää siitä huolen. Kaavamääräyksien mukaan meluraja olisi 32 db yleisen melurajan ollessa 55db. Ei ole herkkua asustella alueella.
Pentti Sirola
Eläkeläinen