Saarikoski kirjoitti
värikkäästä, iloisesta ja hienostuneemmasta 1960-luvusta, mutta myös
kapitalismin käpälänjäljistä...
Näyttelyn nimi ”Värikkäämpi, iloisempi, hienostuneempi”
on lainaus kirjailija Pentti Saarikoskelta, joka toivotti Ylioppilaslehden
lukijoille värikkäämpää, iloisempaa ja hienostuneempaa uutta vuosikymmentä
lehden vuoden 1960 ensimmäisessä numerossa. Saarikoski julkaisi vuonna 1962
teoksen ”Mitä tapahtui todella”. Siinä esiintyvät kapitalismin käpälänjäljet.
Ne liittyvät rakentamiseen jos mihinkään. Näin se menee:
Kun linnun sisällä
on valoa se lentää / metsän päällä / haikara satua / lattialla on vääntynyt
metallikirjain / uudet kaupunginosat metsien keskellä / ovat kapitalistisen
yhteiskunnan / kauniita käpälänjälkiä..
Vuosikymmenen
puolenvälin muistamme kansainvälisen OP-muodin syntyaikana. Annika Piha
suunnitteli ryppypepun ja raitapaidan. Nyt hänen poikansa Petteri marssi tuohon
eteeni!
Nyt menee mielettömäksi
muisteluksi
Olin edellisessä blogissani luvannut tarinoita Hervannan
kilpailusta ja Marimekosta. Menin Iso Lahtisen toimistoon käväisemään. Tarkistelin
hieman asioita ja lähdin lähellä sijaitsevaan Jussin ja Dyniksen toimistoon. Haluan
jutella Tuomas Seppäsen kanssa Hyrylän lämpökeskuksen kohtalosta. Tuomas kaavoittaa Rykmentinpuistoa. Esittelen
hänelle tämän blogin kuvia. Paikalle tulee Dynis. Iso Lahtinen on hänen
appiukkonsa, kuten on varsin tunnettua. Juttu kiertyy Hervannan 68 kilpailuun. Ruusuvuoren
tiimin listalla on monen tutun ohella vanha kaverini Pentti Piha. Ihmettelemme
Dyniksen kanssa tuttujen pitkää listaa. Tyylikkäästi parroittunut mies saapuu
viereeni. Dynis esittelee: arkkitehti Petteri Piha. Tuon aivan isänsä näköisen
miehen olin tavannut juuri 60-luvun loppupuolella. Petteri oli silloin ehkä 4-vuotias.
Petteri asuu Espanjassa, mutta on nyt visiittitöissä B&M:llä. Ja tuossa
minä juuri olin liimaillut hänen äitinsä raitoja – suomalaisen muodin
ikonituotteita ja vielä herkistellyt nappaamalla jostain tuon ihanan Annikan
kuvan - hänen edesmenneen äitinsä kuvan.
Käppäily Iso
Lahtisen toimistosta Jussin ja Dyniksen toimistoon tuotti iloisia yllätyksiä.
Vasemmassa kuvassa iloisena Pihojen poika Petteri ja oikealla tarkkaavaisena itse
Iso Lahtinen mielessä Hervanta ja Marimekko.
Linnanmäen kilpailussa
1968 saimme Pihan Penan kilpailutiimissä ensimmäisen palkinnon nimimerkillä
“Drive inn”. Avustajina olivat arkkitehtiylioppilaat Christer Bengs, Petri Blomstedt, Antti Gävert, Tapani Launis, Kari Silfverberg ja taiteilija
Annika Piha. Liikenneasiantuntijana
oli dipl.ins. Pentti Murole, konstruktiot
hoiteli dipl.ins. Matti Ollila. Liikenneratkaisuna käytettiin P. Murolen
diplomityössä kehitettyä ideaa kaksipuolisesta Vapaudenkadusta. Vapaudenkatu
oli jaettu kahta puolta ratapiha-aluetta. Kaisaniemen puistoon mentiin
tunnelissa ratapihan alta. Rampit nousivat pintaan Kaisaniemenlahdella.
Nojatuolirata - vaakasuora hissi - kiersi Töölönlahdelta Mannerheimintien
laitaa stadionin ympäri Nordenskiöldinkadulle ja edelleen Linnanmäelle. Sieltä
tultiin kaupunginteatterin ympäri Siltasaarelle ja edelleen Puutarhakadun
linjaa lähtöpisteeseen. Radalla oli haara myös Kamppiin ja Ruoholahteen.
Risto Jarva 1967
Risto Jarva teki vuonna 1967 Pertti Maisalan
käsikirjoittaman lyhytfilmin: ”Kaupungissa on tulevaisuus”. Filmissä
hehkutettiin ajan henkeen: ”Tänään tehdyt ratkaisut vaikuttavat pitkälle
tulevaisuuteen. Täytyykö meidän kostaa kolmanteen ja neljänteen polveen, että
joudumme itse elämään köyhässä, hermostuttavassa, epäterveellisessä ja
ikävystyttävässä ympäristössä? Ketä meidän on syytettävä kaupunkiemme vioista?
Valittujen johtajien vastuu on suuri. Mutta syytteet saamme kohdistaa itseemme.
Sillä demokratiaan pyrkivässä yhteiskunnassa vastuu on jokaisen.”
Pertti Maisala hehkutti lisää: ”Virkeät ja eteenpäin
pyrkivät ihmiset siirtyvät suurempien mahdollisuuksien luo, kaupunkiin ja yhä
suurempiin kaupunkeihin. Eikä tämä rajoitu vain valtakuntien sisälle. Jotta
parhain osa väestöstämme ei hakeutuisi muualle, meidän on pystyttävä luomaan
Suomeen edes yksi todellinen suurkaupunki, Helsinki.” Tämähän suorastaan kelpaisi nykyhetken manifestiksi. hyvässä ja
pahassa!
Filmin tekijät
Jarva, Maisala ja Salonen halusivat keskittää Suomen väestön etelä- ja
lounaisrannikolle. Lappi ja Itä-Suomi tyhjennettäisiin. Miksei myös
Keski-Suomi. Yläreunan pikkukuva kertoo superurbanisoituneesta
Skandinaviasta. Venäjää tai Baltiaa ei siihen aikaan otettu talkoisiin mukaan. Miten
nyt?
Otto-Iivari Meurman säikähti filmin sanomaa. Hän oli
varmaan jo hieman perussäikähtänyt 60-luvun nuorison protesteista ja
elämäntavasta. Otto Iivari kirjoittaa Uudessa Suomessa: ”Uusi elokuva on saanut
nykypäivän yleistyneen protestin luonteen, jota sävyttää innostuneiden nuorten
tekijäin käsitys elämästä. Valitettavasti näkemys on jäänyt kovin
yksipuoliseksi siinä kohden mitä kaupungin asukkaiden elinympäristöltä olisi
vaadittava. Tietenkin kaupungin on
pyrittävä tuottamaan tyydytystä eteenpäin ryntäävälle nuorisollekin, mutta myös
kaupungin muita asukkaita on koetettava parhaimmin palvella heille sopeutuvalla
elinympäristöllä, minkä ohella on muistettava kaupungin tehtävä valtakunnassa
ja kansansa elämässä.” Näissä suhteissa
filmi antoi julistusta, jota Mörri ei pitänyt kypsänä - eikä tavoitteeksi
”kelpoitettavana”. Harkinnalta puuttui vakavuus, mitä elämä Mörrin mielestä
edellytti.
”Muistatko ne värit? Entä
muistatko pelkistetyn mustavalkoisen arkkitehtuurin?”
Toke, juhlat ja minä 1968
Toivo Korhonen, Toke, hän oli mustavalkoisen
arkkitehtuurin tekijä. Hän oli myös minun hyvä ystäväni. Olen iloinen että
hänen työnsä oli tuotu hiienosti esiin tässä näyttelyssä. Sain tilaisuuden
tehdä hänen kanssaan yhteistyötä erityisesti kilpailujen parissa. Yksi muistiin
jääneistä kilpailuista oli Oulun pohjoismainen yliopistokilpailu vuonna 1968. Kilpailun voitti Kari Virta. Me emme pärjänneet
vaikka Tokella oli jäljellä hyvät geenit Jaska Laapotin kanssa loisteliaasti
toteutetusta Tampereen projektista. Muistelen myös yhteistyötä Kluuvin
metroaseman parissa. Oltiinpa sitten mitoittelemassa myös Token
kotikaupunkiinsa Kuopioon tekemää paljon parjattua ”Vinjettiä”. Token kanssa
oli älyttömän hienoa tehdä töitä.
Juhlat Token ja
hänen vaimonsa Hilkan atriumtalossa Lauttasaaressa olivat ihastuttavan elitistisiä.
Ne erosivat nuorten arkkitehtikavereiden ”mölliporukkamentaliteetista”. Juhlat
alkoivat Dry Martinilla ja päättyivät Malt-whiskyyn. Näiden juomien välissä ei
suinkaan juotu Riezlingiä tai Erkin pikakivääriä. Viimeksi mainitut taas olivat
nuorten arkkitehtien standardijuoma - joukossa muutama insinöörikin.
Kaljakuskien kiihkeä
syleily
Ei silti, olimmehan me kaikki vuosikymmenten tunnelmissa.
Kerroin metron opintomatkoista. Kerron nyt vielä eräästä Pariisin episodista.
Olimme siis opintomatkalla. Alkuillallinen syötiin Roger la Grenouille
kapakassa Montparnassella. Siitä jatkoimme Montmartreen, kohteenamme oli suosikkiravintolani
Le Grenier. Taksimatka oli elämys. Vihdoin saavuimme perille ravintolaan Sacre
Coeurin tuntumassa. Tunnelma oli riehakas. Minä suutelin kiihkeästi
ranskalaisen kollegamme Michele-vaimoa vaatenaulakon suojassa. Unto oli
kaapannut vaimoni Irman jonnekin ravintolan hämärään nurkkaukseen. Toke
havaitsi ravintolan takahuoneessa kaunisrintaisen kaunottaren ja syöksyi häntä
liehittelemään. Silloin ravintolan ahtauteen astui kaksi pyöreävatsaista
haalaripukuista kaljakuskia. He näkivät valkoisessa minkkistoolassa kauniin
Hilkan. Pariisilaisen kaljakuskin rajulla tyylillä he kaappasivat Hilkan
suudelmiensa kohteeksi.
Jos muuten haluat tarkemmin perehtyä tuon ajan
pariisilaiseen taksipalvelukulttuuriin, nyt kun nämä asiat ovat Suomessakin
ajankohtaisia, niin suosittelen blogiani http://penttimurole.blogspot.fi/2014/02/smart-milano-kandinsky-ja-taksikuskit.html
.
Hervannan kilpailu 1968
Hervannan
pohjoismainen arkkitehtikilpailu ratkaistiin maaliskuussa 1968. Kaikki palkitut
ehdotukset olivat suomalaisia. Palkintolautakunnan työvaliokunnan
puheenjohtajana toimi professori Martti ”Hänkkä” Jaatinen. Esitelleessään
palkittuja ehdotuksia hän sanoi professori Aarno Ruusuvuoren työn kohoavan
voimakkaasti yli muiden ehdotusten: ”Palkintolautakunta pääsi ratkaisuunsa
helposti ja yksimielisesti.” Palkintolautakunta kiittelee erityisesti
Kaukajärven ja Särkijärven välisen laakson säilyttämistä rakentamattomana.
Tässä on juuri se pointti, johon puutuimme Toke Korhosen ja Laku Soraisen kanssa laatimassamme
kilpailuehdotuksessa. Emme sijoittaneet lainkaan rakentamista laakson
eteläpuolelle eli nykyiseen Hervantaan. Meillä oli tässä valtavan tärkeänä ikään
kuin yhteiskuntataloudellinen pointti. Tiivistä kaupunkia, eikä mitään
metsälähiöitä! Näitä kun vanhoja juttujaan katselee niin huomaa olleensa
nuorena huomattavasti nykyisyyttä ”tehokkaampi” ainakin mitä rakentamisen tiiveyteen
tulee. Tällainen ajattelu oli kilpailuohjelman vastaista. Ratkaisu palkittiin
kunniamaininnalla.
Kuvassa on kolme
ehdotusta ja nykytilanne. Vasemmalla ylhäällä on Simo Järvisen ja Eero Valjakan
kolmas palkinto. Kuvassa näkyy vihreällä Kaukajärven ja Särkijärven välinen
laakso. Vasemmalla alhaalla on Aarno Ruusuvuoren ja kumppaneiden ykköspalkinto.
Laakso on täysin koskematon. Oikealla ylhäällä on Token, Lakun ja minun
lunastettu ehdotus. Ei myöskään laaksossa mitään - paitsi että koko kaupunki
oli laakson väärällä puolella. Alla oikealla on nykytilanne. Minulla saattoi
kuitenkin olla hyvä olo sillä kaikissa palkituissa ehdotuksissa
liikennesuunnittelijat olivat meidän toimistostamme. Olipa rakas vaimoni Liisa
vielä mukana Simon ja Eeron joukkueessa. Siihen aikaan hän oli minulle täysin
tuntematon ihanuus.
Iso Ruusun orjana
Reijo ”Iso” Lahtinen aloitti opiskelun
1955. Hänen todellinen ammattikorkeakoulunsa oli hänen omien sanojensa mukaan Aarno
Ruusuvuoren
arkkitehtitoimisto. ”Ruusun toimisto oli varsinainen suunnittelun akatemia.”
Siellä hän aloitti vuonna 1958. Toimiston väki kaipasi kilpailuja. Tuli sitten
Hervannan revohka. Ruusu ei ollut
asemakaavakilpailusta lainkaan kiinnostunut. Hän suorastaan kielsi kilpailuun
osallistumisen. ”Iso” Lahtinen vanhimpana suunnittelijana oli kuitenkin
kilpailusta kiinnostunut. Ruusu oli sattumalta pitkällä Egyptin matkalla. Oli
mahdollisuus toimia - lupaa kysymättä.
Ehdotus valmistui juuri ennen puolta yötä. Peijaisia
vietettiin tradition mukaan ravintola Bellevuessa. Juhlia muistelee Reijo
Lahtinen, mutta niitä muistelee myös teekkari Hannu Lehto. Juhlat olivat
huikeassa vauhdissa, kun kuriirit saapuivat lentokentältä. Ruusulla itsellään
ei tainnut olla suuria toiveita, hän piti ehdotusta paskahommana.
Ruusuvuoren tiimin
ehdotus oli melkoisen totalitäärinen, mutta siinä oli kuitenkin sielua ja
herkkyyttä. On surullista, ettei toteutukseen päästy tämän ehdotuksen pohjalta.
Ruusu kieltäytyi ja Reima sitten paikkasi sitä mikä paikattavissa oli.
Sattuipa sitten eräänä päivänä puhelin soimaan.
Kysymyksessä oli kaukopuhelu Tampereelta. Soittajana oli kilpailun päätuomari
Martti ”Hänkkä” Jaatinen. Ruusu hehkui
innostuneena: ”Me voitettiin, näytettiin niille asemakaavapojille!”
Voittaja kutsuttiin neuvotteluun Tampereelle. Ruusu meni
yksin. Paikalla olivat ainakin kaupunginjohtaja Erkki Napoleon Lindfors, kaupunginsihteeri
Pekka Paavola ja varmaan muutakin
kaupungin virkamieskuntaa. Ruusu suuttui, hän ei ehkä saanut odottamaansa
triumfia, ehkä hän sai kylmäkiskoisen hintatarjouksen, ehkä ehdotuksen
neuvonantajan roolissa toimimiseen, ehkä idean jatkotarjouksesta. Joka
tapauksessa professori Ruusuvuori tilasi suutuspäissään taksin ja sanoi
osoitteeksi Helsinki, Huvilakatu 2. Siihen päättyi Ruusuvuoren Hervanta.
Ruusun tiimi: Aarno Ruusuvuori, R. Lahtinen, P. Piha, M. Katsumata, J. Sedlacek, C. Bengs, J. Kautto, R. Teränne, P. Hokkanen, J. Mikkilä, M. Marttila, J. Paavilainen, L. Törhönen, J. Syvälahti, H.
Lehto, B. Ekengren ja M. O. Ebeling. Siinäpä hyvä lista
tuttuja 1960-luvun nimiä.
Tapiola, kontrollitutkimus
1968
Tapiolan keskusta kuuluu 1960-luvun sankaritekoihin –
ainakin tekijöidensä mielestä. Työ tuli meidän ryhmällemme Pentti Pantzarin ja
Harto Helpisen myötävaikuttamina. Tietysti Espoo kaavoituspäällikkö Nisse Fager
oli myös hankkeen takana. Me, siis olimme Arkkitehtitoimisto JKMP
(Juutilainen-Kairamo-Mikkola-Pallasmaa) sekä Kinnallistekniikka Oy (Murole).
Suunnittelulla oli tarkoitus saada päätepiste Heikki von Hertzenin
itsevaltiaalle toiminnalle Tapiolassa sekä tietysti päätavoitteena oli ajan ja
Tapiolan henkeen sopiva pääkeskus eteläiseen Espooseen. Itse asiassa siitä piti tulla suuri
suunnittelun triumfi uudenlaiselle kaupunkirakentamiselle. Keskustastruktuuri
ulottuisi mereen saakka. Liikenne olisi kahdessa kerroksessa. Kaavan ja
rakenteen suoranaisena esikuvana Candilis-Josic-Woodsin Freie Universität
Berlin.
Homma ei päätynyt aivan täydelliseen triumfiin. Heikki
von Hertzen antoi arkkitehdeille
piiskaa. Espoon valtuuston puheenjohtaja Salmenkivi avusti.
Kirmo oli Doxiadiksensa lukenut. Dynapolis,
vaiheittainen kehitys ja kaupunkidynamiikka olivat kehityksen kaaviona ja
filosofiana. Tapiolan ensimmäisenä alkiona oli ollut Mäntyviidan keskus.
Toisena vaiheena syntyi Ervin keskus. Seuraavana vaiheena olisi Mankkaan pellolle
sijoittuva Espoon suurkeskus. Valtava lauttamainen rakennelma, jonka pittoreski
osa olisi Gräsanojan vesiaihe. Mankkaan keskuksen kerrosalaksi arvioitiin 240
000 k-m2.
Kun Mankkaa sitten
tyssäsi, projekti siirtyi varsinaiseen Tapiolaan. Ervin altaalta mereen
ulottuva keskustalautta oli rakenteeltaan sympaattinen ja tehokas. Olen eri
mieltä ystäväni Jannen kanssa kun hän väittää ehdotusta huonoksi. Pitää nyt
syntyvää Tapiolan keskustaa parempana. Minun nostalgiamuistoni pistävät
haaveilemaan.
Helsingin kauppakamari antoi hankkeesta lausunnon. Siinä
kauhistellaan keskuksen kokoa ja arvellaan sen imevän kaupallista potentiaalia
Helsingin keskustasta. Tätä pidettiin ehdottoman kielteisenä ilmiönä.
Lauttamallia ryhdyttiin sitten pienentämään kauppakamarin
jalon toivomuksen mukaan. Edulla oli muita hommia, Jussillakin oli
Huvilakadulla omia puuhiaan. Saattoi myös olla, ettei Edua ja Jussia
kiinnostanut - olihan tullut piiskaa. Jude oli ainoa osakas, joka teki
Meritullinkadulla Tapiolan töitä. Ansiokkaina avustajina siellä työskentelivät
Timo Vormala, Jussi Kautto ja Severi Blomstedt. Tapiolan hieno
prosessi sitten päättyi ja Timo Penttilä teki oman versionsa Heikki von
Hertzenin toivomuksia seuraten. Mutta silloin olikin lipsahdettu jo pois
60-luvulta.
Miksi JKMP hylättiin, miksi meidän tiimiämme ei valittu?
Ei valittu, koska oli mennyt Heikki von Hertzenin kanssa sukset ristiin. Ajatusten
ristiriita taisi syntyä silloin, kun havainnekuvat olivat valmistuneet.
Ymmärrys mittakaavasta, ymmärrys kaupunkikuvasta, ymmärrys muodosta, ymmärrys
arkkitehtuurista, tästä kaikesta syntyi väärinymmärrys. Hertzen etsi
perinteistä Tapiola-filigramia uuden keskuksen aineksiksi. Tarpeiden suuruus ja
käytettävissä olevan tilan pienuus synnyttivät ristiriidan. Väärinymmärrys
kulminoitui detaljeihin. Hetrzen halusi Tapiolan keskusakseliin mutkan. Mutkaa
ei suostuttu piirtämään. Edu Kairamo muistutti, ettei
Espallakaan ole mutkia!
Hyrylän varuskunnan
lämpökeskus 1968 - tuhoon tuomittu?
Hyrylän varuskunnan
lämpökeskus oli Edun ja ystävien porukassa useiden pyhiinvaellusmatkojen kohde.
Ihailimme putkistojen dynamiikkaa. Pyoreät putket olivat prosessia varten,
kaiteet ym. ei-prosessiputket olivat nelikulmaisia. Jussi Salonen teki
toukokuussa 2015 valtuustoaloitteen nimellä: ”Rykmentinpuiston alueella
sijaitsevasta lämpövoimalasta "ulkogalleria". Valtuustoaloite sai
joulukuussa 2015 tällaisen vastauksen: Rykmentinpuiston lämpökeskuksella on
lainvoimainen purkulupa. Rakennuksella ei sellaisenaan ole käyttöä omistajalle
ja on ollut ilkivallan kohteena jo jonkin aikaa. Senaatti-kiinteistöt, on
ilmoittanut, että purkutyö alkaa melko pian syyskuun jälkeen, ellei muunlaista
ratkaisu löydy. ”Lämpökeskuksen
purkulupa kolkuttelee valmiudessa, mutta hedelmällisellä yhteistyöllä sille
voidaan jatkaa elinkaarta historiallisena Hyrylän varuskunnan voimalaitoksen
jälkeisen hylätyn kauden jälkeenkin” kaavasuunnittelija Maria Suutari-Jääskö
maalailee. Voidaanko?
Marimekko 1970
Ruususta ja Isosta
ja 60-luvusta puhuminen ei kuitenkaan lopu vielä tähän. Näyttelyjulkaisussa
esiintyy kuva Marimekon tehtaasta. Tai siellä esiintyy useita kuvia. Mutta yhden
kuvan suhteen on tainnut tapahtua pieni lapsus. Se on tämä kuva. Aarno
Ruusuvuoren toimisto piirsi Marimekon painotalon. Tekijänä oli Iso Lahtinen
kumppaneineen. Tämä kuva ei ole painotalo. Tämä on Marimekon tehdas jonka
pääsuunnittelijoina toimivat Edu Kairamo ja Iso Lahtinen. Ruusulla ei ollut
osaa tämän talon suunnittelussa.
Alkuperäisestä
suunnitelmasta on toteutettu vain kaksi modulia, Armi Ratian ja arkkitehtien
yhteinen idea loisteliaasta kattomaailmasta koris- ja tenniskenttineen,
leikkipuistoineen ja uimaloineen ei ikinä toteutunut. Nykyisin katot ovat vain
mustaa tasakattoa ilman elämää. Juuri tänään luin aasialaisten turistien
vierailevan sankoin joukoin Marimekon tehtaalla. Tehtaasta on ilmeisesti
tulossa massojen kulttipaikka. Nyt olisivat vanhat ideat rahan arvoisia.
Tuumasta toimeen!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti